2-а/729/23/18 р.
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
17 вересня 2018 р. Бобровицький районний суд Чернігівської області в складі : судді Кузюри В.О.
за участі :
секретаря Ященко Л.В.
представників позивача ОСОБА_1
ОСОБА_2
представників відповідача ОСОБА_3
ОСОБА_4
представника третьої особи ОСОБА_5
розглянувши в відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Бобровиця справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Агро -ОСОБА_6" до Козелецької селишної ради про визнання незаконним та скасування рішення 4-ї сесії 8-го скликання Козелецької селищної ради від 21.07.2017 року № 14-4 /VIII «Про обмеження руху вантажного транспорту по вул. Соборності, Незалежності, ОСОБА_7, сім’ї Розумовських, Покорського, ОСОБА_8», -
В С Т А Н О В И В :
Позивач звернувся до суду з адміністративним позовом в якому просить визнати незаконним та скасувати рішення 4-ї сесії 8-го скликання Козелецької селищної ради від 21.07.2017 року № 14-4 /VIII «Про обмеження руху вантажного транспорту по вул. Соборності, Незалежності, ОСОБА_7, сім’ї Розумовських, Покорського, ОСОБА_8 ".
Свої вимоги обгрунтовують тим , що ТОВ "Агро- Регіон ОСОБА_6" в 2017 році на території Козелецького району здійснювало свою господарську діяльність , а саме на с/г землях площею 8 627,80 га вирощувало сільськогосподарські культури .
Зібраний урожай товариство транспортувало як до власного зерносушильного комплексу , розташованого в с. Лихолітки , так і до орендованого у ТОВ Племінний завод "Агро- Регіон" складського комплексу , розташованого в с. Берлози Козелецького району.
При цьому для такого транспортування с/г продукції товариство використовує як власну сільгосптехніку , так і найману, загальною масою до 40 тонн включно.
Для проїзду товариством використовуються автомобільні дороги : Т-25-35( ОСОБА_6 -Карпилівка-Сорокошичі), Т-25-13 ( Козелець-Козари -Носівка) , Т -25 -49 ( Козелець-Данівка) , які проходять через смт. Козелець та суміщаються з вулицями смт. Козелець ( вулиці Соборності, Незалежності, ОСОБА_7, сім’ї Розумовських, Покорського, ОСОБА_8).
Так як в період збору урожаю товариство вимушене максимально задіювати вантажний транспорт 17.07.2017 року товариство звернулося до Козелецької селищної ради щодо надання рекомендацій щодо маршрутів та можливого часового обмеження для проїзду автомобілів з зерном .
На таке звернення листом голови Козелецької селищної ради від 27.07.2017 року за вих № 03-02/609 до відома товариства було доведено , що Козелецькою селищною радою було ухвалене рішення 4-ї сесії 8-го скликання Козелецької селищної ради від 21.07.2017 року № 14-4 /VIII «Про обмеження руху вантажного транспорту по вул. Соборності, Незалежності, ОСОБА_7, сім’ї Розумовських, Покорського, ОСОБА_8 ". Рішення було оприлюднене на офіційному сайті ради та в місцевій газеті " Новини Придесення"№ 31 від 05.08.2017 року.
Ухвалюючи рішення ніби-то в інтересах громади , селищна рада заблокувала як для позивача , так і для інших сільськогосподарських товариств можливість ведення господарської діяльності , так як заборонено перевезення с/г продукції транспортними засобами , повна маса яких перевищує 10 тон , тобто якщо до рішення товариство могло одночасно перевозити 121 525 тон с/г продукції , то після прийняття рішення лише 4650 тон. Жодних об"їздних шляхів між автопарком товариства та зерносушаркою та складським комплексом товариства немає. Рекомендуючи проїзд через с. Берлози селищна рада порушила права громади даного села , які доречі при намаганні проїхати дорогами через їх село перекривали проїзд.
Рішення селищної ради вважають незаконним , прийнятим за відсутності повноважень та підстав , встановлених діючим законодавством України , а також із порушенням його прийняття та опублікування , непослідовним та необгрунтованим , непропорційним. Даним рішенням були порушені законні права та інтереси товариства , для їх відновлення товариству необхідно понести значні фінансові збитки , тому просять скасувати дане рішення.
Підставами для скасування зазначають відсутність доказів, що підтверджують документально перебування вулиць, по яким обмежено рух на балансі селищної ради, відсутність підстав для обмеження руху на вказаних вулицях та обмеження на постійній основі, порушеня процедури прийняття рішення , прийняття з порушенням процедури розробки рішення , прийняття та оприлюднення , порушення принципу рівності та пропорційості.
На заперечення вимог ОСОБА_6 селищна рада в свої письмових поясненнях зазначила , що в основі рішення селищної ради були численні звернення громадян смт. Козелець , яким внаслідок руху великовантажного транспорту як ТОВ "Агро- Регіон ОСОБА_6", так і інших сільгоспвиробників завдається шкода , шляхом руйнування будинків, створення підвищеного шумового рівня.
Дороги смт. Козелець є дорогами місцевого значення , отже селищна рада має повне право розпоряджатися належними правами стосовно доріг , в тому числі обмежувати рух по цих дорогах. По території Козелецької селищної ради не проходять дороги загального користування державного значення.
Треті особи ТОВ "Данівське" та Служба автомобільних доріг у Чернігівській області надали письмові пояснення.
Тов "Данівське" повністю підтримує позицію позивача , просить задовольнити позов.
Служба автомобільних доріг в своїх поясненнях надала інформацію щодо забезпечення руху транспорту на дорогах загального користування державного та місцевого значення та просила їх врахувати при прийнятті рішення.
В судовому засіданні представники товариства "Агро- Регіон ОСОБА_6" ОСОБА_1 та ОСОБА_9 вимоги підтримали , просять їх задовольнити.
Представники відповідаса вимоги не визнали, просять відмовити в їх задоволенні.
Представник ТОВ "Данівське" вимоги підтримало, просить їх задовольнити.
Представник Служби автомобільних доріг у Чернігівській області в судове засідання не з"явився, надіслали письмову заяву про розгляд справи в їх відсутність.
В судове засідання викликалися також свідки ОСОБА_10, ОСОБА_11 , ОСОБА_12 та ОСОБА_13 які проживають в ІНФОРМАЦІЯ_1 на вулицях, якими селищна рада заборонила проїзд транспортних засобів , вага яких перевищує 10 тонн та які в цілому надали аналогічні пояснення , що вони зверталися до селищної ради , щоб селищна рада прийняла міри , так як від руху великовантажних автомобілів їх будинки руйнуються, гуркіт автомобілів заважає спокою жителів, особливо вночі. Також всі свідки , які надавали пояснення зазначили , що будинки будувалися понад тридцять- сорок років тому , майже всі вони розташовані впритул до дороги по якій рухаються вантажівки , біля більшості з них відсутні паркани, зелені насадження, чи є фундамент у будинків не знають , чи побудовані будинки з дотриманням будівельних норм їм не відомо. Жоден із свідків не звертався до спеціалістів, експертів щодо отримання висновків про причинний зв"язок між руйнуванням їх будинків та рухом вантажних автомобілів. Щодо перевищення шумового рівня внаслідок руху вантажних автомобілів також у них відсутні висновки. Крім того всі свідки зазначили , що якість дорожнього покриття на вулицях смт.Козелець вкарай незадовільна та не заперечують, що в разі якісного ремонту доріг з дотриманням вимог будівельних норм таких проблем не було б . Жоден із свідків не був присутнім при громадських слуханнях та їм не відомо чи вони були. Як зазначив свідок ОСОБА_10 письмові заяви писали , щоб була законна підстава для прийняття рішення.
Зваслухавши представників сторін, третьої особи, свідків, дослідивши письмові докази , суд прийшов до наступного висновку.
Відповідно до ст.4 Закону України" Про місцеве самоврядування в Україні" одним із принципів місцевого самоврядування є принцип законності.
ОСОБА_14 визначає місцеве самоврядування як право територіальної громади самостійно вирішувати питання місцевого значення у межах Конституції України і законів держави (ст.19).
Відповідно до ст.59 Закону України" Про місцеве самоврядування в Україні" акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.
Як було встановлено в судовому засіданні, позивач здійснює господарську діяльність з виробництва сільськогосподарської продукції на території Козелецького району з 31.05.2011 року і по даний час. У 2017 році в обробітку Позивача на території Козелецького району знаходяться с/г землі загальною площею 8627,80 га без врахування пасовищ і зібраний урожай позивач транспортує, як до власного зерносушильного комплексу, розташованого в с. Ліхолітки Козелецького району, так і до орендованого складського комплексу, розташованого в с. Берлози Козелецького району. Для транспортування сільгосппродукції позивач використовує, як власну так і найману техніку, загальною масою до 40 тон включно. Для перевезення зібраного врожаю Позивачем використовуються для проїзду автомобільні дороги загального користування державного значення: Т-25-35 (ОСОБА_6 - Карпилівка-Сорокошичі); Т25-13 (Козелець-Козари-Носівка) Т-25-49 (Козелець-Данівка), ділянки яких проходять через смт. Козелець (суміщаються з ) вулицями названого населеного пункту, зокрема це: вулиці Соборності, Незалежності, ОСОБА_7, сім'ї Розумовських, Покорського, ОСОБА_8 (а.с.59-62 т.1). 17 липня 2017 року позивач звернувся з листом до голови Козелецької об'єднаної територіальної громади ОСОБА_15 з клопотанням, що у зв'язку з початком збирання та перевезення врожаю на склади в с. Берлози ТОВ «Агро-Регіон ОСОБА_6» просить надати рекомендації щодо маршрутів, часового обмеження проїзду автомобілів з зерном по смт. Козелець. (а.с. 63 т.1). Листом від 27 липня 2017 року за вих. № 03-12/609 Позивачу селищним головою було надано відповідь на вище вказане клопотання, де зокрема зазначено, що на черговій 4-ї сесії 8-го скликання Козелецької селищної ради від 21 липня 2017 року №14-4/VIII було прийнято рішення про «Про обмеження руху вантажного транспорту по вул. Соборності, Незалежності, ОСОБА_7, сім'ї Розумовських, Покорського, ОСОБА_8». Тому під час перевезення врожаю ТОВ «Агро-Регіон ОСОБА_6» слід дотримуватись прийнятого рішення (а.с. 64). Відповідно до рішення Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області четвертої сесії восьмого скликання № 14-4/VIII від 21 липня 2017 року (далі в межах даного тексту «Рішення») «Про обмеження руху вантажного транспорту по вулиці Соборності, Незалежності, ОСОБА_16, сім'ї Розумовських, Покорського, ОСОБА_8» - Згідно ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», враховуючи неодноразові звернення депутатів Козелецької селищної ради та громадян, які проживають на вищевказаних вулицях, перевищення шумового рівня, великої вібрації доріг, які призводять до руйнування осель громадян внаслідок руху великовантажного транспорту, відповідно до статті 24 Закону України «Про забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населення», статей 3,6,9,52 Закону України «Про автомобільні дороги», керуючись частиною першою статті 59, частиною першою статті 73 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні, селищна рада вирішила: "Обмежити рух вантажного транспорту повною масою більше 10 тонн на вище вказаних вулицях" (а.с. 66-67 т.10. Згідно ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
У таких справах суб"єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення . Як встановлено в судовому засіданні підставою для прийняття рішення були лише заяви частини громадян , які проживають на вул. Розумовського. Жодних заяв від жителів вулиць Соборності, Незалежності, ОСОБА_16, Покорського, ОСОБА_8 не поступало і до суду не надані. Крім заяв та доданих фотокопій , які не містять жодної прив»язки до будинків цих жителів та актів самої селищної ради , будь-яких висновків спеціалістів, експертів , які б встановлювали причинний зв»язок між рухом вантажного транспорту та руйнацією будинків , викликаною вібрацією доріг , створення підвищеного шумового рівня з рекомендаціями щодо способів усунення даного негативу не надавалося даними жителями . Свідки в судовому засіданні підтвердили , що вони не зверталися до експертів, спеціалістів. Представник відповідача ОСОБА_3 також підтвердила , що селищна рада на момент прийняття рішення , з метою перевірки поданих заяв не зверталася до спеціалістів, експертів , а рішення приймалося лише на підставі звернень громадян та депутатів. Приймаючи рішення відповідач не перевірив чи не є причиною руйнації осель, вібрації доріг , створення підвищеного шумового рівня недотримання відповідних норм при будівництві, ремонті, тривалого часу експлуатації будівель та доріг, природних явищ та негативного впливу навколишнього середовища, тощо. Згідно ч. 2 ст. 74 КАС України обставини, які за законом повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися ніякими іншими засобами доказування. Відповідач на день прийняття рішення не мав жодного належного доказу на підтвердження даних,що містяться в зверненнях громадян. Згідно письмового пояснення першого заступника начальника Служби автомобільних доріг у Чернігівській області - на території Козелецької селищної ради знаходяться наступні територіальні автомобільні дороги державного значення загального користування:
-Т-25-13 Козелець-Козари-Носівка (ділянка км 0+046-км 0+771;
-Т-25-28 Козелець-Бобровиця (ділянка км 1+ 887-км 2 + 868;
-Т-25-35 Козелець- Карпилівка - Сорокошичі (ділянка км 0+000- км 2+261;
-Т- 25-49 ОСОБА_6 - Данівка (початок км 0+000 - кілометраж не встановлено по межах населеного пункту, роботи із землевідведення у постійне користування не закінчено. Ознайомившись з картографічними зображеннями доріг, відповідями , наданими Службою автомобільних доріг у Чернігівській області , положеннями Закону України " Про автомобільні дороги " , Закону України "Про місцеве самоврядування" , Постановою Кабінету Міністрів України від 18 квітня 2012 року № 301 , суд приходить до висновку , що вищезазначені територіальні автомобільні дороги, що проходять на території Козелецької селищної ради та якими користується позивач ТОВ "Агро- Регіон ОСОБА_6" , третя особа ТОВ "Данівське" та інші організації, підприємства , які використовують вантажні автомобілі в своїй діяльності -є складовою частиною автомобільних доріг загального користування державного значення ( суміщаються з ними ) , належать до Єдиної транспортної системи України і не підлягають приватизації. Як встановлено в судовому засіданні у відповідача відсутні будь-які документи , що підтверджують право власності на дані дороги або факт перебування даних доріг у віданні селищної ради , відповідно відсутнє рішення про передачу їх в комунальну власність. Питання виробничої діяльності комунальних служб на дорогах , що є складовою частиною автомобільних доріг загального користування державного значення ( суміщаються з ними ) та належать до Єдиної транспортної системи України , пов"язані з закриттям або обмеженням руху , погоджується з центральним органом виконавчої влади , що реалізує державну політику у сфері дорожнього господарства та управління автомобільними дорогами загального користування державного значення та відповідним підрозділом Національної поліції . В матеріалах справи відсутні будь-які дані про погодження Козелецькою селищною радою обмеження руху по вул. Соборності, Незалежності, ОСОБА_7, сім'ї Розумовських, Покорського, ОСОБА_8 з Службою автомобільних доріг у Чернігівській області та з відповідним підрозділом Національної поліції. В матеріалах справи є копія розпорядження Чернігівської обласної Державної адмівністрації № 59 від 01.02.2017 року (а.с.224 т.1) в якому містяться пропозиції щодо запровадження обмеження руху на дорогах загального користування області , суд звертає увагу , що в розпоряджені зазначено , що маршрути на яких вводяться обмеження визначаються за результатами натурних обстежень , інженерно -економічних обгрунтувань залежно від погодних умов та стану дорожнього покриття. ОСОБА_6 селищна рада прийняла рішення без будь-яких обстежень , інженерно-економічних обгрунтувань на підставі заяв громадян ,жодним чином не перевірених , не обгрунтованих, без врахування положень п.22.5 ПДР України затверджених ПКМ України № 1306 від 10.10.2001 року зі змінами та доповненнями . Лише після прийняття рішення та подачі адміністративного позову до суду селищна рада зробила певні кроки в напрямку його обгрунтування , отримала деякі відповіді та роз"яснення на свої звернення , які суд не може прийняти як належні докази (ч.2 ст.77 КАС України ), оскільки вони отримані після ухвалення рішення , в його основу не покладені, а також на думку суду є недостатніми для прийняття виваженого та законного рішення , яке б не порушувало принцип пропорційності , відповідно до якого захищаючи права та інтереси одних осіб при цьому не порушувалися б права та інтереси інших осіб, зокрема суб"єктів господарювання та їх працівників , які як зазначила представник позивача є жителями Козелецького району. В разі встановлення обмежень проїзду або заборони проїзду визначають можливі маршрути об’їзду. За результатами обстеження складається відповідний акт та у разі потреби вживаються заходи для приведення доріг, якими будуть проходити маршрути об’їзду, в належний технічний стан. Приймаючи рішення селищна рада не вказала в рішенні можливий маршрут проїзду вантажним автомобілям , загальна вага яких перевищує 10 т. Лише в подальшому надала усні рекомендації щодо проїзду через дороги , які прохлодять через інші населені пункти, в тому числі інших районів ( Носівського , Бобровицького) навіть не узгодивши такі рекомендації з представницькими органами громад даних районів. Також всупереч п.4 ч.1 ст.19 Закону України «Про автомобільні дороги» не надано суду жодного доказу, що було завчасне оповіщення учасників руху і мешканців міст та інших населених пунктів про строки та порядок тимчасового обмеження руху транспортних засобів. Крім того вимога даної норми є тимчасове обмеження, а в рішенні строки дії не зазначені. Аналізуючи в сукупності вище викладене, суд приходить до висновку, що позов підлягає задоволенню в повному обсязі, так як стороною відповідача не надано суду доказів правомірності свого рішення. Судові витрати в сумі 1600 грн. (сума судового збору сплачена позивачем при зверненні з адміністративним позовом до суду) підлягає стягненню з відповідача. Керуючись ст.ст. 242-246,250 КАС України , суд,-
У Х В А Л И В :
Позов товариства з обмеженою відповідальністю "Агро -ОСОБА_6" до Козелецької селищної ради про визнання незаконним та скасування рішення 4-ї сесії 8-го скликання Козелецької селищної ради від 21.07.2017 року № 14-4 /VIII «Про обмеження руху вантажного транспорту по вул. Соборності, Незалежності, ОСОБА_7, сім’ї Розумовських, Покорського, ОСОБА_8» задовольнити.
Визнати незаконним та скасувати рішення 4-ї сесії 8-го скликання Козелецької селищної ради від 21.07.2017 року № 14-4 /VIII «Про обмеження руху вантажного транспорту по вул. Соборності, Незалежності, ОСОБА_7, сім’ї Розумовських, Покорського, ОСОБА_8».
Стягнути з Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області на користь товариства з обмеженою відповідальністю "Агро -ОСОБА_6" 1600 грн. судового збору , сплаченого при зверненні до суду з позовом.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Строк на апеляційне оскарження також може бути поновлений в разі його пропуску з інших поважних причин, крім випадків, визначених частиною другою статті 299 КАС України.
Суддя :