УХВАЛА
23 березня 2018 року
м. Київ
Справа № 910/5809/15-г
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Студенець В.І. - головуючий, Баранець О.М., Вронська Г.О.
розглянувши у порядку письмового провадження без повідомлення учасників справи
матеріали касаційної скарги Державної адміністрації залізничного транспорту України (Укрзалізниця)
на постанову Київського апеляційного господарського суду
(головуючий - Жук Г.А., судді: Пашкіна С.А., Мальченко А.О.)
від13.12.2017
за заявою державного виконавця Печерського районного відділу державної виконавчої служби міста Київ Головного територіального управління юстиції у місті Києві Гусєва О.О.
про заміну сторони виконавчого провадження її правонаступником
у справі №910/5809/15-г
за позовом Приватного підприємства "Фреш Лайн"
до Державної адміністрації залізничного транспорту України (Укрзалізниця)
треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: Державне підприємство "Український державний розрахунковий центр міжнародних перевезень",
Державне підприємство "Український транспортно-логістичний центр"
про стягнення 4 268 624,14 грн,
ВСТАНОВИВ:
Рішенням Господарського суду міста Києва від 06.04.2016 року, яке залишено без змін постановою Київського апеляційного господарського суду від 04.04.2017, позов задоволено повністю. Стягнуто з Державної адміністрації залізничного транспорту України (Укрзалізниця) на користь Приватного підприємства "Фреш Лайн" 4 268 624 , 14 грн - заборгованості, 73 080, 00 грн - судового збору.
На примусове виконання рішення Господарського суду міста Києва від 06.04.2016, Господарським судом міста Києва 13.04.2017 видано наказ про стягнення з Державної адміністрації залізничного транспорту України (Укрзалізниця) на користь Приватного підприємства "Фреш Лайн" 4 268 624, 14 грн - заборгованості, 73 080, 00 грн - судового збору.
До Печерського районного відділу державної виконавчої служби міста Київ Головного територіального управління юстиції у місті Києві 04.08.2017 надійшла заява від стягувача про заміну сторони виконавчого провадження боржника - Державної адміністрації залізничного транспорту України його правонаступником ПАТ "Українська залізниця".
У зв'язку із надходженням такої заяви, державний виконавець Печерського районного відділу державної виконавчої служби міста Київ Головного територіального управління юстиції у місті Києві звернувся до Господарського суду міста Києва із заявою про заміну сторони у виконавчому провадженні, в якій просило замінити сторону виконавчого провадження №53854397 - Державну адміністрацію залізничного транспорту України його правонаступником ПАТ "Українська залізниця".
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 25.10.2017 у задоволенні заяви державного виконавця Печерського районного відділу державної виконавчої служби міста Київ Головного територіального управління юстиції у місті Києві Гусєва О.О. про заміну сторони виконавчого провадження її правонаступником відмовлено повністю.
При цьому місцевий господарський суд, врахувавши правову позицію Верховного Суду України, викладену у постанові від 08.02.2017 №3-1586гс16, зазначив про таке:
- в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань міститься інформація про те, що Державна адміністрація залізничного транспорту України перебуває у стані припинення, проте запис про припинення у реєстрі відсутній. Крім того, в Реєстрі містяться дані про юридичних осіб, правонаступником яких є ПАТ "Українська залізниця", серед яких зазначено Державну адміністрацію залізничного транспорту України. Водночас, у цьому Реєстрі наведено інформацію про здійснення зв'язку з юридичною особою, зокрема відомості про те, що правонаступництво ПАТ "Українська залізниця" щодо ДП "Донецька залізниця" настає згідно з Постановою № 604 після внесення майна до статутного капіталу правонаступника;
- із комплексного аналізу зазначених норм права та установлених судом дійсних обставин справи можна дійти висновку, що спеціальним Законом № 4442-VI визначено особливості утворення ПАТ "Українська залізниця", на виконання якого Кабінет Міністрів України прийняв відповідні нормативно-правові акти та діяв не тільки як вищий орган у системі органів виконавчої влади, а й як особа, яка здійснює на підставі цього Закону від імені держави функції вищого органу управління Товариством;
- питання правонаступництва ПАТ "Українська залізниця" стосовно Державної адміністрації залізничного транспорту України визначається спеціальним законом та прийнятими на його виконання постановами № 200 та № 604, які пов'язують перехід прав і обов'язків Державної адміністрації залізничного транспорту України до ПАТ "Українська залізниця" з інвентаризацією, складанням передавального акта та внесенням майна до статутного капіталу правонаступника.
Постановою Київського апеляційного господарського суду від 13.12.2017 ухвалу Господарського суду міста Києва від 25.10.2017 у справі №910/5809/15-г скасовано та винесено нову ухвалу, якою заяву державного виконавця Печерського районного відділу Державної виконавчої служби міста Київ Головного територіального управління юстиції у місті Києві про заміну сторони виконавчого провадження її правонаступником задоволено, замінено сторону виконавчого провадження №53854397 боржника - Державну адміністрацію залізничного транспорту України на його правонаступника Публічне акціонерне товариство "Українська залізниця".
Суд апеляційної інстанції виходив з того, що відповідно до наявного у матеріалах справи зведеного передавального акта від 06.08.2015, затвердженого Міністром інфраструктури України Пивоварським А.М., голова та члени комісії з утворення Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця", створеної згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 25.06.2014 № 200 "Про утворення публічного акціонерного товариства "Українська залізниця", керуючись статтею 107 Цивільного кодексу України, склали цей акт, який підтверджує вартість і склад активів та зобов'язань. Згідно з текстом вказаного акта, у перелік юридичних осіб, правонаступництво щодо всього майна, усіх прав та обов'язків яких після реорганізації шляхом злиття переходить до Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця", внесено Державну адміністрацію залізничного транспорту. Враховуючи вказаний зведений передавальний акт від 06.08.2015, положення ч. 6 ст. 2 Закону України "Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування", а також факт реєстрації Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця", зміст статей 1, 2 Статуту, які визначають положення щодо правонаступництва, суд апеляційної інстанції дійшов висновку про те, що всі права та обов'язки Державної адміністрації залізничного транспорту перейшли до його правонаступника - Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця".
Не погоджуючись з постановою Київського апеляційного господарського суду від 13.12.2017, Державна адміністрація залізничного транспорту України (Укрзалізниця) звернулась до Верховного Суду з касаційною скаргою на зазначене судове рішення, в якій просить його скасувати та залишити в силі ухвалу Господарського суду міста Києва від 25.10.2017.
У касаційній скарзі Державна адміністрація залізничного транспорту посилається на те, що до внесення в Реєстр запису про припинення юридичної особи, її цивільна правоздатність не припиняється, при цьому, до правонаступника (у разі припинення шляхом злиття, приєднання, поділу, перетворення) переходять усі права та обов'язки припиненої юридичної особи лише з моменту внесення такого запису. Така ж правова позиція міститься в постановах Вищого господарського суду України, зокрема від 23.08.2017 у справі № 908/476/15-г, від 26.09.2017 у справі № 910/1879/17.
Відсутність на час розгляду даної справи внесення запису до Реєстру про припинення юридичної особи - Державна адміністрація залізничного транспорту України (УКРЗАЛІЗНИЦЯ), свідчить про те, що до ПАТ "Українська залізниця" наразі не перейшли обов'язки відповідача, оскільки такий перехід відбувається з моменту внесення запису до Реєстру про припинення юридичної особи.
Ухвалою Верховного Суду від 21.02.2018 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою Державної адміністрації залізничного транспорту України (Укрзалізниця) на постанову Київського апеляційного господарського суду від 13.12.2017 у справі № 910/5809/15-г. Прийнято до розгляду касаційну скаргу Державної адміністрації залізничного транспорту України (Укрзалізниця) на постанову Київського апеляційного господарського суду від 13.12.2017 у справі № 910/5809/15-г у порядку письмового провадження без повідомлення учасників справи.
Відповідно до частини 5 статті 302 Господарського процесуального кодексу України суд, який розглядає справу в касаційному порядку у складі колегії або палати, має право передати справу на розгляд Великої Палати Верховного Суду, якщо дійде висновку, що справа містить виключну правову проблему і така передача необхідна для забезпечення розвитку права та формування єдиної правозастосовчої практики.
Колегія суддів, переглядаючи у касаційному порядку оскаржувану постанову суду апеляційної інстанції, в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи, з врахуванням норм матеріального і процесуального права, які підлягають застосуванню до спірних правовідносин, дійшла висновку про наявність правових підстав для передання даної справи на розгляд Великої Палати Верховного Суду, з огляду на те, що дана справа містить виключну правову проблему і така передача необхідна для забезпечення розвитку права та формування єдиної правозастосовчої практики.
Так, Закон України "Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування" визначає правові, економічні та організаційні особливості утворення акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування, 100 відсотків акцій якого належать державі (далі - Товариство), управління і розпорядження його майном та спрямований на забезпечення економічної безпеки і захисту інтересів держави.
Відповідно до частини 6 статті 2 Закону України "Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування" товариство є правонаступником усіх прав і обов'язків Державної адміністрації залізничного транспорту України та підприємств залізничного транспорту.
Згідно з частиною 9 статті 2 Закону України "Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування" одночасно з прийняттям рішення про утворення Товариства Кабінет Міністрів України формує комісію з утворення Товариства, до складу якої входять представники Кабінету Міністрів України, центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту, Державної адміністрації залізничного транспорту України, Фонду державного майна України, центрального органу виконавчої влади з питань економічної політики, профспілок, що діють у галузі.
Комісія у чотиримісячний строк з дня затвердження її складу подає центральному органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту, для затвердження у місячний строк зведений передавальний акт, зведений акт оцінки майна залізничного транспорту загального користування, а також проект статуту Товариства для подання Кабінетові Міністрів України. Зведені передавальний акт та акт оцінки складаються на основі узагальнених даних передавальних актів та актів оцінки, складених стосовно цілісного майнового комплексу кожного підприємства залізничного транспорту.
Розмір статутного капіталу Товариства визначається під час його утворення згідно із зведеним актом оцінки майна залізничного транспорту загального користування.
Постановою Кабінету Міністрів України від 25.06.2014 №200 "Про утворення публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" було постановлено Утворити публічне акціонерне товариство "Українська залізниця" (далі - товариство), 100 відсотків акцій якого закріплюються в державній власності, на базі Державної адміністрації залізничного транспорту (код згідно з ЄДРПОУ 00034045) (далі - Укрзалізниця), підприємств та установ залізничного транспорту загального користування (далі - підприємства), які реорганізовуються шляхом злиття, згідно з додатком 1.
Пунктами 3, 4 постанови Кабінету Міністрів України від 25.06.2014 №200 постановлено
- утворити Комісію з утворення публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" (далі - Комісія) у складі згідно з додатком 4;
- Голові Комісії затвердити її персональний склад та організувати роботу Комісії;
- Комісії у чотиримісячний строк з дати затвердження її персонального складу подати Міністерству інфраструктури:
зведений акт оцінки майна, що вноситься до статутного капіталу товариства (далі - зведений акт оцінки), за формою згідно з додатком 5;
зведені передавальні акти майна, земельних ділянок;
проект статуту товариства.
Згідно з пунктом 5 постанови Кабінету Міністрів України від 25.06.2014 №200 Міністерству інфраструктури:
1) у двомісячний строк:
вжити заходів для реорганізації Укрзалізниці та підприємств, зазначених у додатку 1;
разом з Укрзалізницею забезпечити проведення інвентаризації майна Укрзалізниці, підприємств, зазначених у додатку 1, та господарських товариств, зазначених у додатку 2;
затвердити переліки та зведені акти інвентаризації майна:
- Укрзалізниці та підприємств, зазначених у додатку 1, що вноситься до статутного капіталу товариства;
- яке закріплюється за товариством на праві господарського відання;
затвердити зведені акти інвентаризації майна господарських товариств, зазначених у додатку 2.
3) до 31 серпня 2015 р.:
затвердити зведений акт оцінки, зведені перелік і передавальний акт майна, що вноситься до статутного капіталу товариства, та майна, яке закріплюється за товариством на праві господарського відання з відображенням вартості, визначеної за результатами незалежної оцінки;
затвердити зведені перелік та передавальний акт земельних ділянок, право постійного користування якими вноситься до статутного капіталу товариства з відображенням вартості, визначеної за результатами незалежної оцінки;
подати в установленому порядку Кабінетові Міністрів України на затвердження:
- проект статуту товариства;
- пропозиції щодо персонального складу правління, наглядової ради, ревізійної комісії;
4) вжити до 31 грудня 2015 р. заходів для припинення Укрзалізниці та підприємств, зазначених у додатку 1.
Державну реєстрацію ПАТ "Українська залізниця" здійснено 21 жовтня 2015 року, про що свідчить відповідний запис у Реєстрі.
Зведений передавальний акт від 06.08.2015 затверджений Міністром інфраструктури України Пивоварським А.М. Голова та члени комісії з утворення Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця", створеної згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 25.06.2014 № 200 "Про утворення публічного акціонерного товариства "Українська залізниця", керуючись статтею 107 Цивільного кодексу України, склали цей акт, який підтверджує вартість і склад активів та зобов'язань. Згідно з текстом вказаного акта, у перелік юридичних осіб, правонаступництво щодо всього майна, усіх прав та обов'язків яких після реорганізації шляхом злиття переходить до Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця", внесено Державну адміністрацію залізничного транспорту.
Разом з тим відповідно до норм статті 104 Цивільного кодексу України юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов'язки переходять до правонаступників. Юридична особа є такою, що припинилася, з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення.
Державна адміністрація залізничного транспорту України (УКРЗАЛІЗНИЦЯ) стверджує про те, що на час розгляду даної справи судами попередніх інстанцій не було встановлено факту внесення до реєстру запису про припинення юридичної особи, а отже до ПАТ "Українська залізниця" не перейшли обов'язки відповідача.
З огляду на викладене, Державна адміністрація залізничного транспорту України (УКРЗАЛІЗНИЦЯ) вважає, що відсутні правові підстави, передбачені частиною 5 статті 15 Закону України "Про виконавче провадження", для заміни сторони її правонаступником.
Колегія суддів враховує правову позицію Верховного Суду України, викладену у постановах від 8 лютого 2017 р. у справах N 3-1417гс16, 3-1586гс16; від 22 лютого 2017 р. у справах N 3-26гс17, 3-40гс17, 3-41гс17, 3-50гс17; від 15 березня 2017 р. у справах N 3-32гс17, 3-53гс17, 3-85гс17, 3-1500гс16, 3-1587гс16, 3-1589гс16, 3-1590гс16; від 19 квітня 2017 р. у справі N 3-306гс17; від 31 травня 2017 р. у справі N 3-308гс17; від 21 червня 2017 р. у справі N 3-512гс17), згідно з якою питання правонаступництва ПАТ "Українська залізниця" стосовно державного підприємства (ДП) "Донецька залізниця" визначається спеціальним законом і прийнятими на його виконання постановами КМУ N 200 та N 604, які пов'язують перехід прав і обов'язків ДП "Донецька залізниця" до ПАТ "Українська залізниця" з інвентаризацією, складанням передавального акта та внесенням майна до статутного капіталу правонаступника. Також у Реєстрі міститься інформація про те, що ДП "Донецька залізниця" перебуває у стані припинення, проте запис про припинення у реєстрі відсутній. Крім того, в Реєстрі містяться дані про юридичних осіб, правонаступником яких є ПАТ "Українська залізниця", серед яких зазначено ДП "Донецька залізниця". Водночас, у цьому Реєстрі наведено інформацію про здійснення зв'язку з юридичною особою, зокрема відомості про те, що правонаступництво ПАТ "Українська залізниця" щодо ДП "Донецька залізниця" настає згідно з постановою N 604 після внесення майна до статутного капіталу правонаступника.
При цьому колегія суддів бере до уваги, що спірні правовідносин у згаданих постановах мають свою специфіку, пов'язану з тим, що стороною у таких правовідносинах є ДП "Донецька залізниця", та вони додатково регулюються постановою Кабінету Міністрів України від 12.11.2014 № 604 "Деякі питання інвентаризації майна підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, яке розміщене на тимчасово окупованій території та території проведення антитерористичної операції".
Правова проблема, описана у даній постанові щодо наявності чи відсутності підстав для заміни сторін (як боржника, так і кредитора) у виконавчому провадженні чи на іншій стадії судового процесу, а саме Державної адміністрації залізничного транспорту України чи підприємств залізничного транспорту їх правонаступником - ПАТ "Укрзалізниця", які пов'язуються або з моментом державної реєстрації ПАТ "Українська залізниця" та підписанням зведеного передавального акта від 06.08.2015 (частини 6, 9 статті 2 Закону України "Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування", пункти 3, 4 постанови Кабінету Міністрів України від 25.06.2014 № 200), або з невнесенням до Реєстру запису про припинення Державної адміністрації залізничного транспорту України/підприємств залізничного транспорту (частина 2 статті 104 Цивільного кодексу України), виникає при розгляді значної кількості господарських справ (про що, зокрема свідчить численна практика Верховного Суду України щодо ДП "Донецька залізниця").
Колегія суддів також враховує, що норми спеціального Закону України "Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування", питання щодо застосування яких зумовили виникнення описаної правової проблеми, спрямовані на забезпечення економічної безпеки і захисту інтересів держави, і те, що відповідно до пункту 5 Статуту ПАТ "Укрзалізниця" метою діяльності товариства є задоволення потреб держави, юридичних і фізичних осіб у безпечних та якісних залізничних перевезеннях у внутрішньому та міжнародному сполученні, роботах та послугах, що виконує (надає) товариство, забезпечення ефективного функціонування та розвитку залізничного транспорту, створення умов для підвищення конкурентоспроможності галузі, а також отримання прибутку від провадження підприємницької діяльності.
Таким чином, колегія суддів вважає, що наведені у даній ухвалі суду обставини свідчать про наявність виключної правової проблеми, яка зумовлює необхідність передачі даної справи на розгляд Великої Палати Верховного Суду для забезпечення розвитку права та формування єдиної правозастосовчої практики.
Керуючись частиною 5 статті 302, статтею 303 Господарського процесуального кодексу України Верховний Суд, -
УХВАЛИВ:
1. Передати на розгляд Великої Палати Верховного Суду справу № 910/5809/15-г за позовом Приватного підприємства "Фреш Лайн" до Державної адміністрації залізничного транспорту України (УКРЗАЛІЗНИЦЯ), треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: Державне підприємство "Український державний розрахунковий центр міжнародних перевезень", Державне підприємство "Український транспортно-логістичний центр", про стягнення 4 268 624, 14 грн.
2. Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання та оскарженню не підлягає.
Головуючий В.Студенець
Судді О.Баранець
Г.Вронська