Справа № 740/1538/17
Провадження № 2-а/740/5/18
РІШЕННЯ
Іменем України
19 січня 2018 року м.Ніжин
Ніжинський міськрайонний суд Чернігівської області в складі:
судді Олійника В.П., за участі секретаря судового засідання Носилевської О.В., представника відповідача-Полтєва Є.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Міністерства оборони України, третя особа- ІНФОРМАЦІЯ_1 , про визнання дій протиправними, скасування рішення та зобов`язання вчинення дій,
встановив:
Позивачем, із врахуванням заяви від 10 листопада 2017 року (вх.№14561 від 13 листопада 2017 року), заявлені вимоги про визнання протиправним рішення Міністерства оборони України щодо відмови у призначені та виплаті одноразової грошової допомоги у зв`язку із встановленням 3 групи інвалідності, пов`язаної з виконанням обов`язків військової служби, скасування рішення від 31 березня 2017 року, зобов`язання призначення та виплати одноразової грошової допомоги, обґрунтовуючи тим, що на виконання постанови Ніжинського міськрайонного суду від 11 жовтня 2016 року повторно була розглянута його заява про призначення одноразової грошової допомоги та відповідно до протоколу Міністерства оборони України №23 від 10 березня 2017 року, яке затверджено 20 березня 2017 року, відмовлено у призначенні допомоги у зв`язку з тим, що не подано документ, що свідчить про обставини поранення, однак відповідно до висновку спеціаліста у галузі судово-медичної експертизи від 05 лютого 2016 року №201/ж, витягу із протоколу засідання Центральної військово-лікарської комісії МО України по встановленню причинного зв`язку захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтва №262 від 11 лютого 2016 року , довідок до акту огляду медико-соціальною експертною комісією причиною поранення, а в подальшому причиною інвалідності були бойові дії під час проходження військової служби, а обставиною поранення виконання обов`язків військової служби, отже поранення, ЗЧМ контузія головного мозку і захворювання, пов`язані з виконанням обов`язків військової служби при перебуванні в країнах, де велись бойові дії, довідку про отримання ним поранення не в стані алкогольного сп`яніння видається з 14 серпня 2008 року для категорії громадян до якої він не відноситься.
У відзиві від 12 травня 2017 року Чернігівський обласний військовий комісаріат зазначає про відсутність порушень прав позивача даним військовим комісаріатом, зазначаючи, що позивач дійсно проходив строкову військову службу в лавах Збройних Сил колишнього Радянського Союзу з 24 квітня 1985 року по 15 травня 1987 року, в тому числі в період з 28 жовтня 1985 року по 15 травня 1987 року приймав участь у бойових діях на території республіки Афганістан; з Ніжинського ОМВК надійшла заява позивача з доданими до неї документами про виплату одноразової грошової допомоги у зв`язку із встановленням йому 3 групи інвалідності; з наданих позивачем документів, висновку спеціаліста в галузі судово-медичної експертизи, Протоколу Центральної військово-лікарської комісії МО України по встановленню причинного зв`язку захворювань, поранень, контузії, травм, каліцтв, Чернігівський ОВК зробив висновок від 22 лютого 2016 №5/697с, згідно якого позивач має право на отримання одноразової грошової допомоги в розмірі 150-кратного прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб на дату встановлення інвалідності, та направив заяву позивача з доданими до неї документами, вищевказаний висновок до Департаменту фінансів МО України; 03 червня 2016 року Міністерством оборони України було прийнято рішення про повернення документів позивача у зв`язку з відсутністю довідки про причини та обставини отримання поранення, про вказане рішення позивачу було повідомлено через Чернігівський обласний військовий комісаріат 30 червня 2016 року, бо він є посередником між позивачем та відповідачем, оскільки лише приймав та перенаправляв подану заяву від позивача на адресу МО України для прийняття Міністром оборони України рішення щодо призначення чи відмови у призначенні одноразової грошової допомоги; т.в.о. військового комісара ОСОБА_2 просить розглянути справу за відсутності.
Згідно заяви від 21 листопада 2017 року позивач підтримує заявлені вимоги, просить розглянути справу за відсутності.
Представник відповідача Полтєв Є.О. в судовому засіданні проти позову заперечував, аргументуючи свої заперечення тим, що вирішити питання виплати одноразової грошової допомоги позивачу може мати місце лише після доопрацювання документів, а саме надання відсутніх документів, які необхідні для розгляду.
Позов підлягає частковому задоволенню зі слідуючих підстав.
Відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.
Відповідно до ч. 1 ст.16 Закону України "Про соціальний та правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" одноразова грошова допомога у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві - це гарантована державою виплата, що здійснюється особам, які згідно з цим Законом мають право на її отримання.
Положеннями п.4 ч.2 ст.16 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» передбачено, що одноразова грошова допомога призначається і виплачується у разі встановлення військовослужбовцю інвалідності, що настала внаслідок поранення (контузії, травми або каліцтва), отриманого ним під час виконання обов`язків військової служби або внаслідок захворювання, пов`язаного з виконанням ним обов`язків військової служби, чи встановлення інвалідності особі після її звільнення з військової служби внаслідок причин, зазначених у цьому підпункті.
Частиною 9 ст.16-3 вказаного Закону передбачено, що порядок призначення і виплати одноразової грошової допомоги визначається Кабінетом Міністрів України.
Так, механізм призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві, визначений Порядком призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2013 року № 975.
Поранення, ЗЧМТ, контузія, захворювання позивача пов`язані з виконанням обов`язків військової служби при перебуванні у країнах, де велись бойові дії підтверджується витягом із протоколу засідання Центральної військово-лікарської комісії Міністерства оборони України № 262 від 11 лютого 2013 року та висновком спеціаліста у галузі судово-медичної експертизи від 05 лютого 2013 року №201/ж.
Відповідно до п. 12 Порядку призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві призначення і виплата одноразової грошової допомоги військовослужбовцям, військовозобов`язаним та резервістам, яких призвано на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві, здійснюється Міноборони, іншими центральними органами виконавчої влади, що здійснюють керівництво військовими формуваннями та правоохоронними органами, та іншими органами державної влади, військовими формуваннями та правоохоронними органами, в яких передбачено проходження військової служби військовослужбовцями, навчальних (або перевірочних) та спеціальних зборів - військовозобов`язаними, проходження служби у військовому резерві - резервістами (далі - розпорядник бюджетних коштів).
Згідно з абз. 1 п. 13 Порядку призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві керівник уповноваженого органу подає у 15-денний строк з дня реєстрації всіх документів розпорядникові бюджетних коштів висновок щодо виплати одноразової грошової допомоги, до якого додаються документи, зазначені в п.п.10, 11 цього Порядку.
Розпорядник бюджетних коштів приймає у місячний строк після надходження зазначених документів рішення про призначення або відмову у призначенні одноразової грошової допомоги і надсилає його разом з документами уповноваженому органові для видання наказу про виплату такої допомоги особам, які звернулися за нею, або у разі відмови для письмового повідомлення заявника із зазначенням мотивів відмови (абз. 2 п. 13 Порядку №975).
Згідно з п. 4.7 «Положення про організацію в Міністерстві оборони України роботи з обчислення вислуги років для призначення пенсій військовослужбовцям і соціального забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та членів їх сімей», затвердженого чинним наказом Міністерства оборони України № 530 від 14 серпня 2014 року, у разі настання інвалідності подаються такі документи: зокрема копія акта про нещасний випадок, складеного за матеріалами розслідування військової частини, або довідки командира військової частини про причини та обставини поранення (контузії, травми, каліцтва), зокрема про те, що поранення (контузія, травма, каліцтво) не пов`язане з учиненням особою кримінального чи адміністративного правопорушення, не є наслідком учинення нею дій у стані алкогольного, наркотичного чи токсичного сп`яніння або навмисного спричинення собі тілесного ушкодження - надається лише у разі, якщо поранення (контузія, травма або каліцтво) не пов`язане з виконанням обов`язків військової служби.
Відповідно до витягу з протоколу засідання Центральної військово-лікарської комісії по встановленню причинного зв`язку захворювань, поранень, контузій, трав, каліцтв Міністерства оборони України №262 від 11 лютого 2013 року встановлено, поранення, ЗЧМТ, контузія та захворювання,-пов`язані виконанням обов`язків військової служби при перебуванні в країнах, де велися бойові дії.
Позивачу встановлено 3 групу інвалідності, яка зумовлена пораненням, ЗЧМТ, контузією та захворюванням, які пов`язані з виконанням обов`язків військової служби при перебування у країнах де велися бойові дії. Також позивачу було видано відповідне посвідчення серія НОМЕР_1 інваліда 3 групи, який має право на пільги, встановлені законодавством України для ветеранів війни-інвалідів війни.
Безпідставними є доводи відповідача про те, що позивачем ненаданий повний пакет документів, а саме: не надано документів, що свідчать про обставини поранення, зокрема про те, що воно не пов`язане з вчиненням особою злочину чи адміністративного правопорушення або не є наслідком вчинення нею дій у стані алкогольного, наркотичного чи токсичного сп`яніння або навмисного заподіяння собі тілесного ушкодження з огляду на слідуюче.
Згідно зп.21.3 Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, яке затверджене наказом Міністра оборони України від 14 серпня 2008 року № 402 (далі - Положення № 402) причинний зв`язок захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв у колишніх військовослужбовців визначають штатні ВЛК; у колишніх військовослужбовців інших військових формувань, утворених відповідно до законів України, та військових формувань колишнього СРСР, правонаступниками яких вони стали, - штатні ВЛК (військово-лікарська комісія) цих військових формувань та оформлюють протоколом за формою, наведеною в додатку 19.
Пункт 21.21. Положення №402, відповідно до якого - за наявності тілесних ушкоджень (відсутність кінцівки, дефекти кісток черепа, рубці після поранень, наявність чужорідних тіл) у колишніх військовослужбовців-учасників бойових дій у роки Великої Вітчизняної війни, в інші періоди ведення бойових дій, у тому числі при проходженні військової служби в країнах, де велися бойові дії, а також у колишніх військовополонених у разі відсутності даних про їх медичний огляд ВЛК з цього приводу в період військової служби ці особи, незалежно від причини звільнення із Збройних Сил і ступеня придатності до військової служби у даний час, для встановлення характеру і давності тілесних ушкоджень за направленням військового комісара підлягають огляду судово - медичним експертом (за необхідності після обстеження у лікувально - профілактичному закладі).
Результати медичного обстеження судово-медичним експертом заносяться в акт судово-медичного дослідження (висновок експерта) за наслідками поранення та разом з довідкою про проходження військової служби і перебування у частинах діючої армії, з посиланням на Перелік країн (63-94-п), посвідченням учасника бойових дій, військово-обліковими і медичними документами направляються до штатних ВЛК для встановлення причинного зв`язку поранення (каліцтва).
Враховуючи викладене позивач надав в повному обсязі необхідну медичну документацію, яка підтверджує, що поранення, контузія, захворювання були ним отримані і пов`язані з виконанням обов`язків військової служби при перебуванні в країнах, де велися бойові дії.
У свою чергу Міністерством оборони України не надано доказів правомірності своїх дій та прийнятого рішення щодо відмови у виплаті одноразової грошової допомоги позивачеві та жодного доказу, який би спростовував дані медичної документації, наданої позивачем.
Таким чином позивач ОСОБА_1 має право на нарахування та виплату одноразової грошової допомогу як військовослужбовцю, який отримав 3 групу інвалідності внаслідок виконання обов`язків військової служби у розмірі та порядку, встановленому Постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2013 р. №975, а тому позовні вимогищодо визнання протиправними дій та скасування рішення відповідача, постановлене у формі протоколу засідання №23 від 10 березня 2017 року Комісії Міністерства оборони України з розгляду питань, пов`язаних із призначенням і виплатою одноразової грошової допомоги відповідно до Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їхніх сімей», підлягають задоволенню.
Статтею 245 КАС України визначені повноваження суду при вирішенні справи, при вирішенні справи по суті суд може задовольнити позов повністю або частково чи відмовити в його задоволенні повністю або частково, у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про, зокрема, визнання протиправним та нечинним нормативно-правового акта чи окремих його положень; визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій; визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.
Згідно Рекомендацій Комітету Міністрів Ради Європи № R(80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом Міністрів 11 березня 1980 року на 316-й нараді, під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.
З огляду на положення КАС України щодо компетенції адміністративного суду, останній не може підміняти інший орган державної влади та перебирати на себе повноваження щодо вирішення питань, які законодавством віднесені до компетенції цього органу державної влади.
За таких обставин суд у даній справі, виконуючи завдання адміністративного судочинства в порядку ст.2 КАС України, не втручається та не може втручатися у дискрецію (вільний розсуд) відповідача, як суб`єкта владних повноважень, поза межами перевірки за названими критеріями згідно вищезазначеної статті, тобто суд не повноважний щодо вчинення дій по зобов"язанню відповідача призначити та виплатити позивачу одноразову грошову допомогу у визначеному розмірі.
Враховуючи викладене та норми прямої дії Конституції України порушене право позивача підлягає захисту в судовому порядку шляхом визнання протиправними дій Міністерства оборони України щодо відмови у призначені та виплаті одноразової грошової допомоги у зв`язку із встановленням інвалідності 3 групи, пов`язаної із виконанням обов`язків військової служби, скасування рішення Міністерства оборони України від 10 березня 2017 року №23, постановлене у формі Протоколу засідання комісії Міністерства оборони України з розгляду питань, пов`язаних із призначенням і виплатою одноразової грошової допомоги та компенсаційних сум щодо відмови позивачу у призначенні одноразової грошової допомоги, та зобов`язання розглянути заяву позивача щодо призначення та виплати одноразової грошової допомоги у зв`язку із встановленням інвалідності 3 групи, пов`язаної із виконанням обов`язків військової служби, та прийняти відповідне рішення.
Підстави для здійснення судового контролю згідно ст.382 КАС України в судовому засіданні не встановлені.
Докази, що спростовують висновки суду, станом на час розгляду справи відсутні.
Керуючись ст.ст.5, 77, 245, 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
ухвалив:
Позов задовольнити частково.
Визнати протиправними дії Міністерства оборони України щодо відмови ОСОБА_1 у призначені та виплаті одноразової грошової допомоги у зв`язку із встановленням інвалідності третьої групи, пов`язаної із виконанням обов`язків військової служби.
Скасувати рішення Міністерства оборони України від 10 березня 2017 року №23, постановлене у формі Протоколу засідання комісії Міністерства оборони України з розгляду питань, пов`язаних із призначенням і виплатою одноразової грошової допомоги та компенсаційних сум щодо відмови ОСОБА_1 у призначенні одноразової грошової допомоги.
Зобов`язати Міністерство оборони України, місцезнаходження-03168, м.Київ, Повітрофлотський проспект, 6, код в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України-00034022, розглянути заяву ОСОБА_1 , місце проживання- АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_2 , щодо призначення та виплати одноразової грошової допомоги у зв`язку із встановленням інвалідності третьої групи, пов`язаної із виконанням обов`язків військової служби, та прийняти відповідне рішення.
В задоволенні інших позовних вимог відмовити.
Копії рішення надіслати учасникам справи протягом двох днів із дня його складення у повному обсязі.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Київського апеляційного адміністративного суду через Ніжинський міськрайонний суд Чернігівської області протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.
Суддя В.Олійник
Рішення у повному обсязі складене 25 січня 2018 року.