ЖИТОМИРСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
_____________________________________________
10002, м-н Путятинський, 3/65, телефон/факс: (0412) 481-604, 481-637 e-mail: inbox@apladm.zt.court.gov.ua
Головуючий у 1-й інстанції: Савицька Л.Й.
Суддя-доповідач:Майор Г.І.
ПОСТАНОВА
іменем України
"14" лютого 2017 р. Справа № 285/1974/16-а
Житомирський апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді Майора Г.І.
суддів: Бучик А.Ю.
Шевчук С.М.,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Новоград-Волинського об'єднаного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області на постанову Новоград-Волинського міськрайонного суду Житомирської області від "10" листопада 2016 р. у справі за позовом ОСОБА_3 до Новоград-Волинського об'єднаного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
У липні 2016 року ОСОБА_3 звернулась до суду з адміністративним позовом, в якому просила визнати протиправними дії Новоград-Волинського об'єднаного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області щодо відмови у проведенні перерахунку пенсії, зобов`язати відповідача провести перерахунок пенсії у відповідності до рівня прожиткового мінімуму та провести індексацію пенсії з 01.12.2013 року.
Постановою Новоград-Волинського міськрайонного суду Житомирської області від 10.11.2016 адміністративний позов задоволено частково.
Визнано протиправною бездіяльність Новоград-Волинського об'єднаного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області щодо не проведення перерахунку пенсії ОСОБА_3 з урахуванням підвищення розміру щомісячної державної адресної допомоги та необхідності проведення індексації пенсії.
Зобов'язано Новоград-Волинське об'єднане управління Пенсійного фонду України в Житомирській області здійснити ОСОБА_3 перерахунок пенсії з урахуванням підвищення розміру щомісячної державної адресної допомоги, визначеної законодавством та з урахуванням індексації пенсії, починаючи із 01.05.2016 року.
В решті позову відмовлено.
Стягнуто на користь ОСОБА_3 сплачений судовий збір за подання позову у розмірі 551 (п'ятсот п'ятдесят одна) грн. 20 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Управління Пенсійного фонду України в Житомирській області.
Не погоджуючись з прийнятим рішенням, Новоград-Волинське об'єднане управління Пенсійного фонду України в Житомирській області звернулося до суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати вищевказане рішення та прийняти нове, яким у задоволенні позовних вимог відмовити повністю. В апеляційній скарзі відповідач посилається на незаконність, необ'єктивність та необґрунтованість оскаржуваного рішення, порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, що є підставою для скасування постанови суду першої інстанції.
Відповідно до п.2 ч.1 ст.197 КАС України справа розглядається в порядку письмового провадження.
Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши матеріали справи, дослідивши доводи апеляційної скарги та правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального законодавства, колегія суддів уважає, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню з огляду на таке.
Судом встановлено, що ОСОБА_3 з червня 2013 року перебуває на обліку в Новоград-Волинському об`єднаному управлінні Пенсійного фонду України в Житомирській області та отримує державну пенсію за вислугу років, згідно Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування".
Розмір пенсії ОСОБА_3 обчислений з урахуванням наявного страхового стажу тривалістю 24 роки 8 місяців 4 дні, та пропорційно наявному трудовому стажу, враховуючи щомісячну державну адресну допомогу становить з 01.05.2016 року 949 грн.
ОСОБА_3 24.05.2016 звернулась до управління з заявою про перерахунок пенсії, оскільки розмір її пенсійної виплати в сумі 949 грн. нижчий від прожиткового мінімуму та просила провести індексацію пенсії з 1 грудня 2013 року.
Листом від 09.06.2016 року за № 25/л-09 Управління повідомило позивачу, що її страховий стаж лише 24 роки 5 місяців 4 дні, а необхідно 30 років страхового стажу, тому розмір пенсії обчислюється пропорційно наявному страховому стажу - 81,39 % від розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність. Розмір пенсії, обчислений пропорційно наявному страховому стажу, виходячи з мінімального розміру пенсії за віком та становить з 01.05.2016 року - 919,69 грн. (1130,00 грн. х 81,39%), підвищення за відстрочку виходу на пенсію = 924,83 грн. Оскільки розмір пенсії не досягає 949,00 грн., то відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 26.03.2008 №265, надається щомісячна державна адресна допомога у сумі, що не вистачає до зазначеного розміру (24,17 грн.). Таким чином, загальний розмір пенсії складає 949 грн.
Задовольняючи позов частково, суд першої інстанції дійшов висновку, що позивач має право на проведення перерахунку пенсії з урахуванням підвищенння розміру щомісячної державної адресної допомоги та необхідності проведення індексації пенсії.
Колегія суддів частково не погоджується з висновками суду першої інстанції, оскільки не в повній мірі відповідають нормам процесуального права.
Відповідно до Рішення Конституційного Суду України від 25 січня 2012 року № 3-рп/2012 надано тлумачення, що суди під час вирішення справ про соціальний захист громадян керуються, зокрема, принципом законності. Цей принцип передбачає застосування судами законів України, а також нормативно-правових актів відповідних органів державної влади, виданих на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України, в тому числі нормативно-правових актів Кабінету Міністрів України, виданих у межах його компетенції‚ на основі і на виконання Бюджетного кодексу України, закону про Державний бюджет України на відповідний рік та інших законів України.
Згідно з ч. 1 та ч. 2 ст. 28 Закону України "Про загальнообовязкове державне пенсійне страхування" мінімальний розмір пенсії за віком за наявності у чоловіків 35 років, а у жінок 30 років страхового стажу встановлюється в розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом.
За наявності страхового стажу меншої тривалості, ніж передбачено частиною першою цієї статті, пенсія за віком встановлюється в розмірі, пропорційному наявному страховому стажу, виходячи з мінімального розміру пенсії за віком.
Мінімальний розмір пенсії за віком, встановлений абзацом першим частини першої цієї статті, застосовується виключно для визначення розмірів пенсій, призначених згідно з цим Законом (ч. 3 ст. 28 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування").
Згідно зі ст. 7 Закону України "Про державний бюджет України на 2015 рік" встановлено прожитковий мінімум для осіб, які втратили працездатність: з 1 січня 2015 року 949 грн., з 1 вересня 1074 грн.
Відповідно до ст.7 Закону України "Про державний бюджет України на 2016 рік" встановлено прожитковий мінімум для осіб, які втратили працездатність: з 1 січня 2016 року - 1074 гривні, з 1 травня - 1130 гривень, з 1 грудня - 1247 гривень.
Згідно з ч. 3 ст. 42 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" тимчасово, у період з 1 квітня 2015 року по 31 грудня 2015 року, у разі збільшення розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом, підвищується розмір пенсії, обчислений відповідно до статті 28 цього Закону. Перерахунок пенсії проводиться з дня встановлення нового розміру прожиткового мінімуму.
З 1 січня 2016 року у разі збільшення розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом, підвищується розмір пенсії, обчислений відповідно до статті 28 цього Закону (крім пенсіонерів, які працюють (провадять діяльність, пов'язану з отриманням доходу, що є базою нарахування єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування). Перерахунок пенсії проводиться з дня встановлення нового розміру прожиткового мінімуму. Пенсіонерам, які працюють (провадять діяльність, пов'язану з отриманням доходу, що є базою нарахування єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування), після звільнення з роботи або припинення такої діяльності пенсія перераховується з урахуванням прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом на дату звільнення з роботи або припинення такої діяльності.
З аналізу норми ст. 42 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", яка є імперативною, слід прийти до висновку, що підставою для перерахунку пенсії є встановлення нового розміру прожиткового мінімуму, а перерахунок проводиться з дня встановлення цього мінімуму.
Постановою Кабінету Міністрів України від 26.03.2008 №265 "Деякі питання пенсійного забезпечення громадян" визначено, що у разі, коли щомісячний розмір пенсійних виплат, державної соціальної допомоги особам, які не мають права на пенсію, та інвалідам, крім осіб, зазначених у пункті 1 цієї постанови (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткових пенсій, цільової грошової допомоги, сум індексації та інших доплат, встановлених законодавством, крім пенсій за особливі заслуги перед Україною), не досягає 949 гривень, таким особам надається щомісячна державна адресна допомога у сумі, що не вистачає до зазначеного розміру.
Як видно з матеріалів справи, відповідач виплачує ОСОБА_3 пенсію в порядку та у розмірі, що передбачений Закону України "Про загальнообовязкове державне пенсійне страхування" з урахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 26.03.2008 №265 "Деякі питання пенсійного забезпечення громадян".
Крім того, встановлено, що розмір пенсії, яка виплачується позивачці, є меншим, ніж встановлений Законом розмір прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.
Відповідно до ст. 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на пенсійне забезпечення. Пенсія за віком, за вислугу років та інші її види, що призначаються у зв'язку з трудовою діяльністю, заслужені попередньою працею і є однією з форм соціального захисту. Цим визначається зміст і характер обов'язку держави стосовно тих громадян, які набули право на одержання пенсії.
Згідно зі ст. 8 Конституції України, Конституція України має найвищу юридичну силу. Закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України і повинні відповідати їй. Конституція України є нормами прямої дії. Звернення до суду для захисту конституційних прав і свобод людини і громадянина безпосередньо на підставі Конституції України гарантується.
Пунктом 2 постанови Пленуму Верховного Суду України "Про застосування Конституції України при здійсненні правосуддя" визначено, що оскільки Конституція України, як зазначено в її статті 8, має найвищу юридичну силу, а її норми є нормами прямої дії, суди при розгляді конкретних справ мають оцінювати зміст будь-якого закону чи іншого нормативно-правового акта з точки зору його відповідності Конституції України і в усіх необхідних випадках застосовувати Конституцію України як акт прямої дії. Судові рішення мають ґрунтуватись на Конституції України, а також на чинному законодавстві, яке не суперечить їй.
Відповідно до ч. 3 ст. 46 Конституції України пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.
Відповідно до ст.17 Закону України "Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії" до числа основних державних гарантій включаються: мінімальний розмір заробітної плати; мінімальний розмір пенсії за віком; неоподаткований мінімум доходів громадян; розмір державної соціальної допомоги та інших соціальних виплат.
Згідно з ст.2 Закону України "Про прожитковий мінімум" пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.
Європейський Суд з прав людини в рішенні від 21.06.2016 в справі Петриченко проти України дійшов аналогічних висновків.
Враховуючи вищевикладене, апеляційний суд уважає, що ОСОБА_3 має право на пенсію в розмірі не нижчому ніж розмір прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, тому дії відповідача щодо відмови в перерахунку пенсії позивачки у звя'зку із збільшенням на законодавчому рівні прожиткового мінімуму є неправомірними.
Відповідно ст.ст.83, 84, 87 Закону України "Про пенсійне забезпечення", ст.ст.43, 44, 45, 46 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", призначення чи перерахунок пенсії проводиться виключно на підставі звернення (заяви) особи до відповідного територіального органу Пенсійного фонду або до уповноваженого ним органу чи уповноваженій особі. Пенсія призначається чи перераховується з дня звернення, крім окремих випадків, передбачених згаданими Законами.
Згідно ст.45 Закону № 1058-IV перерахунок призначеної пенсії провадиться в такі строки: у разі виникнення права на підвищення пенсії - з першого числа місяця, в якому пенсіонер звернувся за перерахунком пенсії, якщо відповідну заяву з усіма необхідними документами подано ним до 15 числа включно, і з першого числа наступного місяця, якщо заяву з усіма необхідними документами подано ним після 15 числа; у разі настання обставин, які тягнуть за собою зменшення пенсії, - з першого числа місяця, в якому настали ці обставини, якщо вони мали місце до 15 числа включно, і з першого числа наступного місяця, якщо вони мали місце після 15 числа.
З питання перерахунку пенсії позивач звернулася до пенсійного органу 24.05.2016.
Тому право на перерахунок пенсії ОСОБА_3 набула 01.06.2016.
З урахуванням наведеного позовні вимоги позивача про здійснення перерахунку та індексації пенсії з 01 грудня 2013 року є безпідставними.
Спірні щомісячні пенсійні виплати здійснюються на постійній основі, один раз на місяць протягом невизначеного періоду часу, а тому у разі виникнення підстав для перерахунку розмірів пенсії визначається лише дата, з якої особа має право на її перерахунок чи отримання пенсії у повному розмірі.Обмеження періоду, протягом якого суб'єкт владних повноважень має здійснювати обчислення пенсії відповідно до вимог закону, суперечить ст.19 Конституції України.
Покликання в апеляційній скарзі на Постанову Кабінету Міністрів України №265 від 26.03.2008 року "Деякі питання пенсійного забезпечення громадян" колегія суддів не приймає до уваги, оскільки норми постанови не можуть суперечити ст.46 Конституції України, Законам України "Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії", "Про прожитковий мінімум", "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування".
Невідповідність п.2 згаданої постанови КМ України вищевказаним законодавчим актам в частині недосягнення суми 949 грн. рівню прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, не може позбавляти особу її конституційного права на належний рівень життя, який не може бути нижчим від прожиткового мінімуму, встановленого законом.
Законодавством в імперативному порядку встановлено, що мінімальний розмір пенсії за віком повинен відповідати розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.
Щодо індексації пенсії, то колегія суддів зазначає таке.
Згідно з ст. 2 Закону України "Про індексацію грошових доходів населення" індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані ними в гривнях на території України і які не мають разового характеру, в тому числі і пенсії. Індексації підлягають грошові доходи населення у межах прожиткового мінімуму, встановленого для відповідних соціальних груп.
Відповідно до ч.1 ст. 97 Закону України "Про пенсійне забезпечення" пенсії щороку підвищуються відповідно до індексації грошових доходів населення, але не менш як на 2 проценти заробітку, з якого обчислено пенсію (стаття 64). В усіх випадках зазначене підвищення не може бути менше 2 процентів мінімальної пенсії за віком.
Статтею 159 КАС України визначено, що судове рішення повинно бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
В силу п. 4 ч. 1 ст. 202 КАС України підставами для скасування постанови або ухвали суду першої інстанції та ухвалення нового рішення є порушення норм матеріального або процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи.
Суд першої інстанції безпідставно задовольнив позовні вимоги, які не заявлялися позивачем при зверненні до суду, а також безпідставно стягнув судовий збір з Управління Пенсійного фонду України в Житомирській області, яке не є відповідачем у справі.
Оскільки суд першої інстанції допустився помилки в частині застосування норм процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, апеляційний суд визнає правильним апеляційну скаргу задовольнити частково, рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти нову постанову, якою позовні вимоги задовольнити частково.
Відповідно до ч.1 ст.94 КАС України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.
Враховуючи фактичне задоволення позовних вимог суд уважає за необхідне стягнути на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача 551,20 грн. судових витрат.
Керуючись ст.ст. 195, 197, 198, 202, 205, 207, 212, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Новоград-Волинського об'єднаного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області задовольнити частково.
Постанову Новоград-Волинського міськрайонного суду Житомирської області від "10" листопада 2016 р. скасувати та прийняти нову постанову, якою позов задовольнити частково.
Визнати протиправною відмову Новоград-Волинського об'єднаного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області у проведенні з урахуванням індексації перерахунку пенсії за віком ОСОБА_3 у зв'язку із підвищенням прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.
Зобов'язати Новоград-Волинське об'єднане управління Пенсійного фонду України в Житомирській області провести перерахунок пенсії за віком ОСОБА_3 у розмірі, не нижчому ніж розмір прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, відповідно до частини 1 статті 28 Закону України "Про загальнообовязкове державне пенсійне страхування" з урахуванням індексації пенсії, починаючи з 01 травня 2016 року і провести виплату нарахованих сум ( за виключенням проведених виплат).
В решті позову відмовити.
Стягнути на користь ОСОБА_3 сплачений судових збір за подання позову у розмірі 551 (п'ятсот п'ятдесят одна) грн. 20 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Новоград-Волинського об'єднаного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області.
Допустити негайне виконання постанови у межах суми стягнення за один місяць.
Постанова набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копій особам, які беруть участь у справі, та може бути оскаржена протягом двадцяти днів шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.
Головуючий суддя Г.І. Майор
судді: А.Ю.Бучик
С.М. Шевчук
Роздруковано та надіслано:р.л.п.
1- в справу:
2 - позивачу/позивачам: ОСОБА_3 АДРЕСА_1
3- відповідачу/відповідачам: Новоград-Волинське об'єднане управління Пенсійного фонду України в Житомирській області вул.Єрьоменка,16,м.Новоград-Волинський,Житомирська область,11708
4-третій особі: - ,