ПОСТАНОВА
Іменем України
Справа № 285/1974/16-а
провадження у справі № 2-а/0285/109/16
10 листопада 2016 року м. Новоград-Волинський
Новоград -Волинський міськрайонний суд Житомирської області в складі:
головуючого судді…………..Савицької Л. Й.
секретаря…………………….Дуянової Г. Г.
за участю сторін:
позивача……………………..ОСОБА_3
представника позивача…..ОСОБА_4
представника відповідача…..Кошмана О. М.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду адміністративну справу
за позовом ОСОБА_3
до Новоград-Волинського об'єднаного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області,
про визнання протиправними дій та зобов'язання вчинити дії, -
ВСТАНОВИВ:
Позивач 19.07.2016 року звернулась до суду з адміністративним позовом, відповідно до якого просить суд визнати протиправними дії відповідача щодо відмови у проведенні перерахунку пенсії, зобов`язати відповідача провести перерахунок пенсії у відповідності до рівня прожиткового мінімуму та провести індексацію пенсії з 01.12.2013 року.
Свої вимоги обґрунтовує тим, що перебуває на обліку в пенсійному фонді та отримує пенсію в розмірі 949 грн.При зверненні до пенсійного органу з заявою про перерахунок пенсії в звязку інфляцією та нарахуванням мінімальної пенсії в звязку з підвищенням прожиткового мінімуму, їй було відмовлено з посиланням на абзац перший частини першої статті 28 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування».
Вважає такі дії відповідача протиправними та просить задовольнити її позов.
Позивач та її представник в судовому засіданні позовні вимоги підтримали з підстав, викладених у позовній заяві, просили задовольнити.
Представник відповідача позов не визнав з підстав викладених в письмових запереченнях та просив відмовити в задоволенні позову за безпідставністю.
Заслухавши пояснення сторін, дослідивши надані докази, суд приходить до наступних висновків.
ОСОБА_3, позивач по справі, відноситься до категорії пенсіонерів та отримує державну пенсію за вислугу років яка їй призначена згідно Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» та виплачується Новоград-Волинським об`єднаним управлінням Пенсійного фонду України в Житомирській області, що підтверджується пенсійним посвідченням серії НОМЕР_1, яке видане Пенсійним фондом України 18.12.2013 року (а.с. 10).
Розмір пенсії ОСОБА_3 обчислений з урахуванням наявного страхового стажу тривалістю 24 роки 8 місяців 4 дні, та пропорційно наявному трудовому стажу, враховуючи щомісячну державну адресну допомогу становить з 01.05.2016 року 949 грн.
ОСОБА_3 звернулась до Управління з заявою, відповідно до якої просила провести перерахунок пенсії, оскільки розмір її пенсійної виплати в сумі 949 грн. нижчий від прожиткового мінімуму та просила провести індексацію пенсії за 2014-2016 роки.
Листом від 09.06.2016 року за вих. № 25/л-09 Управління повідомило ОСОБА_3, щоїї страховий стаж лише 24 роки 5 місяців 4 дні, а необхідно 30 років страхового стажу, тому розмір пенсії обчислюється пропорційно наявному страховому стажу - 81,39 % від розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність. Розмір пенсії,обчислений пропорційно наявному страховому стажу, виходячи з мінімального розміру пенсії за віком та становить з 01.05.2016 року - 919,69 грн. (1130,00 грн. х 81,39%). підвищення за відстрочку виходу на пенсію = 924,83 грн. Оскільки розмір пенсії не досягає 949,00 грн., то відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 26.03.2008 №265, надається щомісячна державна адресна допомога у сумі, що не вистачає до зазначеного розміру (24,17 грн.). Таким чином, загальний розмір пенсії складає 949 грн.
Що стосується індексації пенсії, то відповідно до Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою КМУ №1078 від 17.07.2003 року, до об'єктів індексації не відносяться соціальні виплати, які визначаються залежно від прожиткового мінімуму, в тому числі пенсії, які обчислені з урахуванням абзацу першого частини першої статті 28 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування».
Пунктом 1 частини 3 статті 2 КАС України визначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють чи прийняті (вчинені ) вони на підставах, у межах повноважень то у спосіб, що передбачені законами України.
Згідно з ст. 2 Закону України «Про індексацію грошових доходів населення» індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані ними в гривнях на території України і які не мають разового характеру, в тому числі і пенсії.
Відповідно до ч.1 ст. 97 Закону України "Про пенсійне забезпечення" пенсії щороку підвищуються відповідно до індексації грошових доходів населення, але не менш як на 2 проценти заробітку, з якого обчислено пенсію (стаття 64). В усіх випадках зазначене підвищення не може бути менше 2 процентів мінімальної пенсії за віком.
Згідно з ч.1 ст. 98 Закону України "Про пенсійне забезпечення" перерахунок пенсії провадиться на підставі документів про вік, стаж, заробіток та інших, наявних на час перерахунку в пенсійній справі, а також додаткових документів, поданих пенсіонером на час
перерахунку.
Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 28 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» мінімальний розмір пенсії за віком за наявності у чоловіків 35 років, а у жінок 30 років страхового стажу встановлюється в розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом.
За наявності страхового стажу меншої тривалості, ніж передбачено частиною першою цієї статті, пенсія за віком встановлюється в розмірі, пропорційному наявному страховому стажу, виходячи з мінімального розміру пенсії за віком.
Мінімальний розмір пенсії за віком, встановлений абзацом першим частини першої цієї статті, застосовується виключно для визначення розмірів пенсій, призначених згідно з цим Законом.
Згідно ст. 7 Закону України «Про державний бюджет України на 2015 рік» встановлено прожитковий мінімум для осіб, які втратили працездатність: з 1 січня 2015 року - 949 гривень, з 1 вересня - 1074 гривні.
Відповідно до ст.7 Закону України «Про державний бюджет України на 2016 рік» встановлено прожитковий мінімум для осіб, які втратили працездатність: з 1 січня 2016 року - 1074 гривні, з 1 травня - 1130 гривень, з 1 грудня - 1208 гривень.
Згідно ч. 3 ст. 42 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» тимчасово, у період з 1 квітня 2015 року по 31 грудня 2015 року, у разі збільшення розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом, підвищується розмір пенсії, обчислений відповідно до статті 28 цього Закону. Перерахунок пенсії проводиться з дня встановлення нового розміру прожиткового мінімуму.
З 1 січня 2016 року у разі збільшення розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом, підвищується розмір пенсії, обчислений відповідно до статті 28 цього Закону (крім пенсіонерів, які працюють (провадять діяльність, пов'язану з отриманням доходу, що є базою нарахування єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування). Перерахунок пенсії проводиться з дня встановлення нового розміру прожиткового мінімуму. Пенсіонерам, які працюють (провадять діяльність, пов'язану з отриманням доходу, що є базою нарахування єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування), після звільнення з роботи або припинення такої діяльності пенсія перераховується з урахуванням прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом на дату звільнення з роботи або припинення такої діяльності.
Аналіз норми ст. 42 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», яка є імперативною, свідчить, що підставою для перерахунку пенсії є встановлення нового розміру прожиткового мінімуму, а перерахунок проводиться з дня встановлення цього мінімуму.
Постановою Кабінету Міністрів України від 26.03.2008 №265 «Деякі питання пенсійного забезпечення громадян» визначено, що у разі, коли щомісячний розмір пенсійних виплат, державної соціальної допомоги особам, які не мають права на пенсію, та інвалідам, крім осіб, зазначених у пункті 1 цієї постанови (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткових пенсій, цільової грошової допомоги, сум індексації та інших доплат, встановлених законодавством, крім пенсій за особливі заслуги перед Україною), не досягає 949 гривень, таким особам надається щомісячна державна адресна допомога у сумі, що не вистачає до зазначеного розміру.
З наведеного вбачається, що відповідачем позивачу призначена та виплачується пенсія в порядку та у розмірі, що передбачений Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» з урахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 26.03.2008 №265 «Деякі питання пенсійного забезпечення громадян» та розмір пенсійних виплат, які проводяться позивачу,є меншим, ніж встановлений Законом розмір прожиткового мінімуму для осіб, що втратили працездатність.
Відповідно до ст. 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на пенсійне забезпечення. Пенсія за віком, за вислугу років та інші її види, що призначаються у зв'язку з трудовою діяльністю, заслужені попередньою працею і є однією з форм соціального захисту. Цим визначається зміст і характер обов'язку держави стосовно тих громадян, які набули право на одержання пенсії.
Згідно ст. 8 Конституції України, Конституція України має найвищу юридичну силу. Закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України і повинні відповідати їй. Норми Конституції України є нормами прямої дії. Звернення до суду для захисту конституційних прав і свобод людини і громадянина безпосередньо на підставі Конституції України гарантується.
Пунктом 2 постанови Пленуму Верховного Суду України «Про застосування Конституції України при здійсненні правосуддя» визначено, що оскільки Конституція України, як зазначено в її ст.8, має найвищу юридичну силу, а її норми є нормами прямої дії, суди при розгляді конкретних справ мають оцінювати зміст будь-якого закону чи іншого нормативно-правового акта з точки зору його відповідності Конституції і в усіх необхідних випадках застосовувати Конституцію як акт прямої дії. Судові рішення мають ґрунтуватись на Конституції, а також на чинному законодавстві, яке не суперечить їй.
Відповідно до ч. 3 ст. 46 Конституції України пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.
Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що позивач має право на щомісячне отримання пенсійних виплат у розмірі не нижчому, ніж встановлений Законом розмір прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.
Зі змісту позовних вимог ОСОБА_3 вбачається, що вона просить суд зробити перерахунок пенсії та провести індексацію з 01.12.2013 р.
Оскільки призначення чи перерахунок пенсії проводиться з першого числа наступного місяця, який слідує за тим, в якому пенсіонер звернувся за перерахунком пенсії, якщо відповідну заяву з усіма необхідними документами подано нею після 15 числа включно, то перерахунок та виплату позивачу пенсії слід проводити саме з 01.05.2016 року.
На підставі наведеного, керуючись статтями 94, 159, 162, 163, 256 КАС України, - суд
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов задовольнити частково.
Визнати протиправною бездіяльність Новоград-Волинського об'єднаного управління Пенсійного фонду України в Житомирській областіщодо не проведення перерахунку пенсії ОСОБА_3 з урахуванням підвищення розміру щомісячної державної адресної допомоги та необхідності проведення індексації пенсії.
Зобов'язати Новоград-Волинське об'єднане управління Пенсійного фонду України в Житомирській областіздійснити ОСОБА_3 перерахунок пенсії з урахуванням підвищення розміру щомісячної державної адресної допомоги, визначеної законодавством та з урахуванням індексації пенсії, починаючи із 01.05.2016 року.
В решті позову відмовити.
Стягнути на користь ОСОБА_3 сплачений судовий збір за подання позову у розмірі 551 (п'ятсот п'ятдесят одна) грн. 20 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Управління Пенсійного фонду України в Житомирській області.
Постанову суду допустити до негайного виконання в межах суми стягнення за один місяць.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Житомирського апеляційного адміністративного суду через Новоград-Волинський міськрайонний суд Житомирської області шляхом подачі апеляційної скарги протягом 10 днів з дня отримання її копії.
Головуючий суддя Л. Й. Савицька