Харківський окружний адміністративний суд
61004, м. Харків, вул. Мар'їнська, 18-Б-3, inbox@adm.hr.court.gov.ua
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
Харків
18 жовтня 2016 р. № 820/4905/16
Харківський окружний адміністративний суд у складі
головуючого судді - Мельникова Р.В.,
за участю секретаря судового засідання - Кульчій А.М.,
позивач - ОСОБА_1,
представник відповідача - Блудова О.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Харкові адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Національної поліції в Харківській області про зобов'язання вчинити певні дії,-
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА _1 звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд зобов'язати Головне управління Національної поліції в Харківській області визнати його ветераном органів внутрішніх справ України на підставі п. 1 ч. 1 ст. 5 Закону України "Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ і деяких інших осіб та їх соціальний захист".
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що він, відповідно до ст. 5 Закону України "Про статус ветеранів органів внутрішніх справ і деяких інших осіб та їх соціальний захист" набув право на присвоєння звання "ветеран органів внутрішніх справ України", так як його вислуга років роботи в міліції у календарному обчисленні становить 25 років 00 місяців 07 днів, а у пільговому обчисленні 31 рік 01 місяць 29 днів. Проте, відповідач протиправно відмовив позивачу у визнанні ветераном органів внутрішніх справ України та виданні нагрудного знаку «Ветеран органів внутрішніх справ», яке підтверджує вказаний статус із посиланням на те, що період навчання до вислуги років в органах внутрішніх справ зарахуванню не підлягає.
Представник відповідача заперечував проти задоволення позовних вимог та зазначив, що вислуга років може бути обчислена за час служби тільки у одному з військових формувань, а час навчання у розумінні Закону України "Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ і деяких інших осіб та їх соціальний захист" не входить до числа календарних років служби для набуття статусу ветерана ОВС України.
У судовому засіданні сторони підтримали свої правові позиції по справі.
Суд, вислухавши пояснення сторін, дослідивши доводи позову та заперечень проти нього, проаналізувавши докази у їх сукупності дійшов наступного висновку.
Судом встановлено, що відповідно до наказу УМВС на Південній залізниці № 25 о/с від 11.04.1995 року ОСОБА_1 прийнято на службу до органів внутрішніх справ України.
Згідно наказу УМВС України на Південній залізниці № 227 о/с від 06.11.2015 року, ОСОБА_1 згідно з положенням про проходження служби рядовим і начальницьким складом органів внутрішніх справ України за ст. 64 п."г" (через скорочення штатів) звільнено з ОВС з вислугою років: у календарному обчисленні 25 років 00 місяців 07 днів, а у пільговому обчисленні 31 рік 01 місяць 29 днів.
З матеріалів справи вбачається, що ОСОБА_1 в травні 2016 року звернувся до відповідача з письмовою заявою про надання статусу "ветерана органів внутрішніх справ", у відповідності до Закону України "Про статус ветеранів органів внутрішніх справ і деяких інших осіб та їх соціальний захист".
Відповідно до листа ГУ Національної поліції в Харківській області від 22.06.2016 року № 29/Д-123 зазначено, що так як відповідно до Закону України "Про статус ветеранів органів внутрішніх справ і деяких інших осіб та їх соціальний захист" час навчання в вищому навчальному закладі до військової служби в органах внутрішніх справ не зараховується, тому для встановлення статусу ветерана органів внутрішніх справ правових підстав немає.
Відповідно до архівної довідки Національного аерокосмічного університету ім.. М. Є. Жуковського «Харківський авіаційний інститут» № 180/13 від 20.07.2016 року, ОСОБА_1 в період з 01 вересня 1985 року (наказ № 294-уч від 22 серпня 1985 року) по 01 березня 1993 року (наказ № 56-уч від 24 лютого 1993 року) проходив навчання та закінчив повний курс Національного аерокосмічного університету ім. М. Є. Жуковського «Харківський авіаційний інститут», диплом ТВ № 775135, реєстр. № 48.
Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 5 Закону України "Про статус ветеранів органів внутрішніх справ і деяких інших осіб та їх соціальний захист", ветеранами органів внутрішніх справ, визнаються громадяни України, які бездоганно прослужили в органах внутрішніх справ 25 і більше років у календарному або 30 та більше років у пільговому обчисленні (з яких не менше 20 років становить вислуга у календарному обчисленні) і звільнені в запас або у відставку відповідно до законодавства України або колишнього Союзу РСР чи держав СНД.
Суд зазначає, що Закон України "Про статус ветеранів органів внутрішніх справ і деяких інших осіб та їх соціальний захист", застосовуючи поняття "календарна" та "пільгова" вислуга років, не визначає їх зміст та порядок обчислення.
За таких умов вказані поняття мають застосовуватися у значенні, що визначені іншими законами України, що регулюють спільну сферу правовідносин - соціальний захист громадян, що звільнені, зокрема, з органів внутрішніх справ.
Відповідно до ст. 17 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" до вислуги років особам офіцерського складу, особам середнього, старшого та вищого начальницького складу органів внутрішніх справ, державної пожежної охорони, Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України, органів і підрозділів цивільного захисту, податкової міліції чи Державної кримінально-виконавчої служби України при призначенні пенсії на умовах цього Закону додатково зараховується час їхнього навчання (незалежно від форми навчання) у цивільних вищих навчальних закладах, а також в інших навчальних закладах, після закінчення яких присвоюється офіцерське (спеціальне) звання, до вступу на військову службу, службу до органів внутрішніх справ, державної пожежної охорони, Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України, органів і підрозділів цивільного захисту, податкової міліції чи Державної кримінально-виконавчої служби України або призначення на відповідну посаду в межах до п'яти років із розрахунку один рік навчання за шість місяців служби.
В ході розгляду зазначеної справи, представник відповідача зазначив, що обов'язковою умовою для надання статусу ветерана органів внутрішніх справ є наявність відповідної кількості календарних років саме служби, також відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" період навчання може зараховуватися особам середнього, старшого та вищого начальницького складу органів внутрішніх справ до вислуги років виключно в цілях призначення пенсії.
Суд не погоджується з позицією відповідача, оскільки вказаний Закон передбачаючи зарахування періоду навчання до вислуги років при призначенні пенсії, не містить норм, які б забороняли враховувати особам середнього, старшого та вищого начальницького складу органів внутрішніх справ до вислуги років період навчання в інших цілях.
Так, згідно ч. 1-2 ст. 10 "Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ і деяких інших осіб та їх соціальний захист", ветеранам органів внутрішніх справ вручаються посвідчення та нагрудні знаки.
Зразки посвідчень, нагрудних знаків та порядок їх виготовлення і вручення визначаються Кабінетом Міністрів України.
Згідно п. 2 Постанови Кабінету Міністрів України "Про порядок видачі посвідчення і вручення нагрудного знака "Ветеран органів внутрішніх справ" № 742 від 01.06.2002 р. дію "Порядку видачі посвідчення і вручення нагрудного знака "Ветеран військової служби", затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 30.08.1999 року № 1601, поширено на видачу посвідчення і вручення нагрудного знака "Ветеран органів внутрішніх справ".
Відповідно до п. 3 "Порядку видачі посвідчення і вручення нагрудного знака "Ветеран військової служби", затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 30.08.1999 р. №1601, підставою для видачі посвідчення і вручення нагрудного знака "Ветеран військової служби" є один з таких документів: наказ про звільнення з військової служби в запас або у відставку; довідка медико-соціальної експертної комісії про встановлення інвалідності I чи II групи, яка настала внаслідок поранення, контузії, каліцтва або захворювання, пов'язаних з виконанням обов'язків військової служби; посвідчення про нагородження медаллю "Ветеран Вооруженных Сил СССР".
Тому, в контексті підстав звернення позивача з метою оформлення статусу "Ветеран органів внутрішніх справ", достатньою підставою для надання такого статусу є наказ про звільнення з військової служби в запас або у відставку (висновок узгоджується із практикою Вищого адміністративного суду України, зокрема у справі № К/800/56389/14 ухвала від 26.03.2015 року).
При цьому як зазначалося, згідно наданого позивачем витягом із наказу ГУ МВС України на Південній залізниці від № 227 о/с від 06.11.2015 року, вислуга років ОСОБА_1 у календарному обчисленні становить 25 років 00 місяців 07 днів, а у пільговому обчисленні 31 рік 01 місяць 29 днів. Зазначений наказ є чинним.
Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Тому, відповідно до вказаного Порядку № 1601 відповідач зобов'язаний надати позивачу статус "Ветеран органів внутрішніх справ" на підставі наказу ГУ МВС України в Харківській області № 227 о/с від 06.11.2015 року, в якому чітко визначено строк служби позивача, який в силу п. 1 ч. 1 ст. 5 Закону України "Про статус ветеранів органів внутрішніх справ і деяких інших осіб та їх соціальний захист" є достатнім для набуття оспорюваного статусу.
З огляду на вищевикладене, суд дійшов висновку про наявність підстав для зобов'язання відповідача визнати ОСОБА_1 ветераном органів внутрішніх справ на підставі п. 1 ч. 1 ст. 5 "Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ і деяких інших осіб та їх соціальний захист".
При цьому необхідно зазначити, що підставою для зобов'язання відповідача визнати ОСОБА_1 ветераном органів внутрішніх справ на підставі пункту 1 частини 1 статті 5 Закону стало те, що судом на основі досліджених письмових доказів виключено існування будь яких інших перешкод у наданні позивачу оспорюваного статусу, а позивач у свою чергу, відповідає усім передбаченим п. 1 ч. 1 ст. 5 Закону вимогам.
Враховуючи встановлені обставини справи та вищезазначені положення чинного законодавства України, суд вважає, що вимоги позивача є обґрунтованими, відповідають дійсним обставинам та матеріалам справи, а тому підлягають задоволенню.
Судові витрати підлягають розподілу відповідно до ст. 94 КАС України.
Керуючись ст.ст. 159-163, 167, 186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
П О С Т А Н О В И В:
Адміністративний позов ОСОБА_1 до Головного управління Національної поліції в Харківській області про зобов'язання вчинити певні дії - задовольнити в повному обсязі.
Зобов'язати Головне управління Національної поліції в Харківській області визнати ОСОБА_1 ветераном органів внутрішніх справ України на підставі п. 1 ч. 1 ст. 5 Закону України "Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ і деяких інших осіб та їх соціальний захист".
Стягнути на користь ОСОБА_1 (код РНОКПП НОМЕР_1, адреса: АДРЕСА_1) сплачений при поданні позову судовий збір у розмірі 551 (п'ятсот п'ятдесят одна) гривень 20 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Національної поліції в Харківській області (адреса: 61002, м. Харків, вул. Жон Мироносиць, буд. 5, код 40108599).
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Харківського апеляційного адміністративного суду через Харківський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Повний текст постанови виготовлено 24 жовтня 2016 року.
Суддя Р.В. Мельников