ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26.06.2023 року м.Дніпро Справа № 904/4380/21
Центральний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого судді: Іванова О.Г. (доповідач),
суддів: Антоніка С.Г., Березкіної О.В.,
при секретарі судового засідання: Логвіненко І.Г.
представники сторін:
від позивача: Маглиш А.С., представник (поза межами суду);
від позивача: Хомік О.В., представник (поза межами суду);
від відповідача: Добриніна О.О., адвокат (в залі суду);
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Покровської міської ради Дніпропетровської області на рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 31.01.2023 (суддя Красота О.І., м. Дніпро, повний текст якого підписаний 31.01.2023) у справі №904/4380/21
за позовом Покровської міської ради Дніпропетровської області, м. Покров, Дніпропетровська область
до Акціонерного товариства Покровський гірничо-збагачувальний комбінат, м. Покров, Дніпропетровська область
про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 01.10.2006 за №04.0712200006,
ВСТАНОВИВ:
21.04.2021 Покровська міська рада Дніпропетровської області звернулась до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом до Акціонерного товариства "Покровський гірничо-збагачувальний комбінат" і просить суд внести з 19.02.2020 зміни до договору оренди земельної ділянки від 01 жовтня 2006, укладеного між Відкритим акціонерним товариством "Орджонікідзевський гірничо-збагачувальний комбінат" та Нікопольською районною державною адміністрацією, зареєстрованого у Нікопольському відділі Дніпропетровської регіональної філії ДП "Центр ДЗК при Держкомземі України", про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 25 січня 2007 за №04.0712200006, а саме:
п.п. 2.2 доповнити п.п. 2.2.1, 2.2.2, 2.2.3 та 2.2.4 такого змісту:
- п.п.2.2.1. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 1222985500:01:450:0001, площею 0,2721 га підлягає щорічній обов`язковій індексації та станом на 19.02.2020 з урахуванням коефіцієнтів індексації становить 1 510 198,77 грн.
- п.п.2.2.2. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 1222985500:01:450:0002, площею 3,8322 га підлягає щорічній обов`язковій індексації та станом на 19.02.2020 з урахуванням коефіцієнтів індексації становить 20 314 117,18 грн.
- п.п.2.2.3. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 1222985500:01:450:0014, площею 0,1434 га підлягає щорічній обов`язковій індексації та станом на 19.02.2020 з урахуванням коефіцієнтів індексації становить 837 289,83 грн.
- п.п.2.2.4. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 1222985500:01:450:0015, площею 0,3519 га підлягає щорічній обов`язковій індексації та станом на 19.02.2020 з урахуванням коефіцієнтів індексації становить 2 105 139,46 грн.
Пункт 4.2. розділу 4. доповнити п.п. 4.2.1 такого змісту:
- п.п.4.2.1. Орендна плата за земельні ділянки кадастровий номер 1222985500:01:450:0001, площею 0,2721 га, 1222985500:01:450:0002, площею 3,8322 га, 1222985500:01:450:0014, площею - 0,1434 га та 1222985500:01:450:0015 вноситься орендарем у грошовій формі згідно ставок орендної плати, затверджених рішенням 46 сесії міської ради 7 скликання від 27.06.2019 №11 "Про затвердження ставок орендної плати за користування земельними ділянками на території Покровської міської ради".
Додатки до договору доповнити пунктами 3, 4, 5 та 6 такого змісту:
- п.3 розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку кадастровий номер 1222985500:01:450:0001, площею 0,2721 га.
- п.4 розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку кадастровий номер 1222985500:01:450:0002, площею 3,8322 га.
- п.5 розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку кадастровий номер 1222985500:01:450:0014, площею 0,1434 га.
- п.6 розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку кадастровий номер 1222985500:01:450:0015.
Позовні вимоги обґрунтовані набуттям позивачем 18.02.2020 права власності на вищезазначені земельні ділянки, що підтверджується витягами з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 20.02.2020 № 201054465, № 201082158, № 201168661 та №201069038. Прийняттям Покровською міською радою рішення від 30.08.2016 № 8 "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Покров Дніпропетровської області" та від 27.06.2019 № 11 "Про затвердження ставок орендної плати за користування земельними ділянками на території Покровської міської ради".
Позивач вважає, що після набуття територіальною громадою міста Покров в особі Покровської міської ради Дніпропетровської області права власності на земельні ділянки кадастровий номер 1222985500:01:450:0001, площею 0,2721 га, 1222985500:01:450:0002, площею 3,8322 га, 1222985500:01:450:0014, площею 0,1434 га та 1222985500:01:450:0015, площею 0,3519 га, виникла необхідність приведення положень договору оренди землі у відповідність до вимог закону в частині визначення розміру орендної плати за вказані земельні ділянки.
Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 31.01.2023 у задоволенні позову відмовлено повністю.
Не погодившись із зазначеним рішенням у повному обсязі, до Центрального апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою звернулась Покровська міська рада Дніпропетровської області, в якій, з посиланням на порушення при його ухваленні норм матеріального і процесуального права, нез`ясування обставин справи, невідповідність висновків суду фактичним обставинам справи, просить оскаржуване рішення скасувати, ухвалити нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.
При цьому в обґрунтування апеляційної скарги посилається на те, що суд в цьому випадку сплутав перехід права власності та зміну меж населених пунктів, оскільки включення до складу міста нових територій є фактичною зміною його меж. Порядок такої зміни регулюється п. 29 ст. 85 Конституції України (до повноважень Верховної Ради України належить утворення і ліквідація районів, встановлення і зміна меж районів і міст, віднесення населених пунктів до категорії міст, найменування і перейменування населених пунктів і районів) й прийняття таких рішень входить виключно до компетенції Верховної Ради України.
Однак, Верховною Радою України, жодних рішень щодо включення земель Покровської сільської ради Нікопольського району Дніпропетровської області до складу міста Покров Дніпропетровської області ніколи не приймалося. В свою чергу, аналіз розпоряджень голови Дніпропетровської обласної Державної адміністрації «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність» №Р-427/0/3-19 від 01.08.2019 та №Р-516/0/3-19 від 13.09.2019, якими спірні ділянки передані до комунальної власності міста Покров, свідчить не про зміну меж міста, а лише про зміну форми власності, - з державної на комунальну, - та, відповідно, про зміну власника.
Висновок суду про місце розташування спірних ділянок на території Покровської сільської ради станом на 15.01.2021 суперечить встановленим та зазначеним у рішенні обставинам справи, а саме тому факту, що згідно з долученим до справи Витягом з пояснювальної записки до технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Орджонікідзе та Схеми економіко-планувального зонування (зонінгу), які є матеріалами затвердженої та діючої нормативної грошової оцінки земель міста, спірні ділянки знаходяться на території міста Покров, й охоплюються вказаною схемою та дією НГО.
Відмовляючи в задоволенні позовних вимог з тих підстав, що Позивачем не надано доказів перебування земельних ділянок кадастровий номер 1222985500:01:450:0001 (0,2721 га), 1222985500:01:450:0002 (3,8322 га), 1222985500:01:450:0014 (0,1434 га), 1222985500:01:450:0015 (0,3519 га) у власності Покровської міської ради Дніпропетровської області на час винесення рішень Покровської міської ради Дніпропетровської області від 30.08.2016 №8 та від 27.06.2019 №11, господарський суд прийшов до хибних висновків, які не відповідають обставинам справи, оскільки, як зазначалося вище, міська рада набула права власності на вказані земельні ділянки не у зв`язку з їх приєднанням до території Покровської міської ради Дніпропетровської області, а у зв`язку із їх передачею у власність міської ради.
Коефіцієнт Км2, який вказаний у витязі з нормативно грошові оцінки земель, який виданий ТУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області Міськрайонним управлінням у Нікопольському районі та м. Нікополь №55 від 15.01.2021, прорахований як середнє значення вищевказаних коефіцієнтів, тобто 1,74+1,66+1,56/3=1,65.
Відповідач у відзиві на апеляційну скаргу не погоджується з її доводами, просить залишити апеляційну скаргу без задоволення, оскаржуване рішення без змін. Зазначає, що на даний час відсутнє належне рішення Покровської міської ради Дніпропетровської області про затвердження нормативної грошової оцінки спірних земельних ділянок для зміни розміру орендної плати з 19.02.2020 за земельні ділянки, які стали власністю територіальної громади міста Покров.
Відсутність проведеної Позивачем нормативної грошової оцінки земельних ділянок і невідповідність місця розташування земельних ділянок дійсності, невідповідність цільового використання земель міській схемі зонування є підставами, які унеможливлюють використання наданих Відповідачем витягів для зміни розрахунку орендної плати за земельні ділянки з 19.02.2020.
Відповідно до протоколу передачі судової справи раніше визначеному складу суду від 28.02.2023 для розгляду справи визначена колегія суддів у складі: головуючого судді Іванова О.Г. (доповідач), судді Дармін М.О., Антонік С.Г.
З огляду на відсутність в суді апеляційної інстанції матеріалів справи на час надходження скарги, ухвалою суду від 01.03.2023 здійснено запит матеріалів справи №904/4380/21 із Господарського суду Дніпропетровської області та відкладено вирішення питання про рух апеляційної скарги до надходження матеріалів справи до суду апеляційної інстанції.
06.03.2023 матеріали справи №904/4380/21 надійшли до суду апеляційної інстанції.
Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 07.03.2023 (у складі колегії суддів: головуюча Іванов О.Г. (доповідач), судді Антонік С.Г., Дарміна М.О.) відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Покровської міської ради Дніпропетровської області на рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 31.01.2023 у справі №904/4380/21; розгляд справи призначено в судовому засіданні на 03.04.2023.
У судовому засіданні 03.04.2023 оголошено перерву до 08.05.2023, а після - до 05.06.2023.
05.06.2023 розпорядженням керівника апарату суду відповідно до пункту 2.4.6 Засад використання автоматизованої системи документообігу суду призначено повторний автоматизований розподіл справи №904/4380/21 у зв`язку з відпусткою судді Дарміна М.О.
Відповідно до витягу з протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 05.06.2023, справу №904/4380/21 передано колегії суддів у складі: Іванов О.Г. (головуючий, доповідач), Березкіна О.В., Антонік С.Г., якою справу прийнято до свого провадження.
У судовому засіданні 05.06.2023 оголошено перерву до 26.06.2023.
В судовому засіданні 26.06.2023 Центральним апеляційним господарським судом оголошено вступну та резолютивну частини постанови у даній справі.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги та заперечень проти неї, перевіривши повноту встановлених місцевим господарським судом обставин справи та правильність їх юридичної оцінки, колегія суддів Центрального апеляційного господарського суду дійшла висновку про те, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
Відповідно до вимог частин 1, 2, 5 статті 269 Господарського процесуального кодексу України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї.
Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.
Відповідно до положень ч. 1 ст. 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень.
Судом першої інстанції та судом апеляційної інстанції встановлені наступні неоспорені обставини справи.
01.10.2006 між Нікопольською районною державною адміністрацією (далі Орендодавець) та Відкритим акціонерним товариством "Орджонікідзевський гірничо-збагачувальний комбінат", правонаступником якого є Акціонерне товариство "Покровський гірничо-збагачувальний комбінат", (далі Відповідач, Орендар) укладений Договір оренди земельної ділянки (далі Договір).
Згідно з умовами Договору Орендодавець передав в оренду Орендарю 40 земельних ділянок загальною площею 8 284,9486 га, у тому числі:
- кадастровий номер 1222985500:01:450:0001, площею 0,2721 га;
- кадастровий номер 1222985500:01:450:0002, площею 3,8322 га;
- кадастровий номер 1222985500:01:450:0014, площею 0,1434 га;
- кадастровий номер 1222985500:01:450:0015, площею 0,3519 га.
Договір зареєстровано у Нікопольському відділі Дніпропетровської регіональної філії ДП "Центр ДЗК при Держкомземі України", про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 25.01.2007 за № 040712500006.
Згідно з п. 5.1 Договору земельна ділянка надається в оренду для розміщення виробничих об`єктів підприємства добувної промисловості (код УКЦВЗД-3.1.1.).
Відповідно до п. 3.1 Договору земельна ділянка надається в оренду строком на 49 років, починаючи з 01.10.2006 по 31.12.2054.
Пунктом 3.4 Договору передбачено, що при переході права власності на земельну ділянку або її частини, Орендодавця до іншої особи, або осіб, цей Договір зберігає свою чинність для нового власника, або власників.
За умовами п. 4.2 Договору орендна плата нараховується з моменту набуття чинності цього Договору та після його державної реєстрації і є договірна, що складає 575,00 грн. за 1 га.
Орендна плата сплачується Орендарем рівними частинами щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного місяця (п. 4.3 Договору).
Відповідно до п. 4.7 Договору підставами для зміни розміру, порядку, строків та умов виплати орендної плати можуть бути:
4.7.1 зміни умов господарювання, передбачених Договором;
4.7.2 погіршення стану земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджується відповідними документами;
4.7.3 невиконання або неналежне виконання Орендодавцем обов`язків, які викладені у пункті 2.5 Договору;
4.7.4 збільшення ставки земельного податку;
4.7.5 в інших випадках, передбачених законодавством України.
Відповідно до розпоряджень голови Дніпропетровської обласної державної адміністрації "Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність" № Р-427/0/3-19 від 01.08.2019 та № Р-516/0/3-19 від 13.09.2019 земельні ділянки:
- кадастровий номер 1222985500:01:450:0001, площею 0,2721 га;
- кадастровий номер 1222985500:01:450:0002, площею 3,8322 га;
- кадастровий номер 1222985500:01:450:0014, площею 0,1434 га;
- кадастровий номер 1222985500:01:450:0015, площею 0,3519 га
передані у власність (комунальну) територіальної громади міста Покров в особі Покровської міської ради (т. 1, а.с. 27-30).
Рішеннями Покровської міської ради Дніпропетровської області № 12 від 30.08.2019 та № 3 від 25.10.2019 "Про прийняття у комунальну власність Покровської міської ради з державної власності земельних ділянок" вище вказані земельні ділянки прийняті у комунальну власність територіальної громади міста Покров в особі Покровської міської ради Дніпропетровської області (т. 1, а.с. 31, 32).
Право власності на вказані земельні ділянки зареєстровано за територіальною громадою міста Покров в особі Покровської міської ради Дніпропетровської області 18.02.2020, що підтверджується витягами з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 20.02.2020 № 201054465, № 201082158, №201168661 та № 201069038 (т. 1, а.с. 33-36).
Рішенням Покровської міської ради Дніпропетровської області № 8 від 30.08.2016 "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Покров Дніпропетровської області" затверджено "Технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Покров Дніпропетровської області", розроблену Державним підприємством Українським державно науково-дослідним інститутом проектування міст "Діпромісто" ім. Ю.М. Білоконя.
Також вказаним рішенням затверджено економіко-планувальне зонування земель міста Покров Дніпропетровської області та базову вартість земель міста Покров Дніпропетровської області станом на 01.01.2014 на рівні 121,65 грн/м2.
Цим же рішенням введено в дію нормативну грошову оцінку земель міста Покров Дніпропетровської області з 01.01.2018 (т. 1, а.с. 37).
Так, згідно з витягом із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 15.01.2021 № 56 нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 1222985500:01:450:0001, площею 0,2721 га складає 1 510 198,77 грн. (т. 1, а.с. 38).
Згідно з витягом із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 15.01.2021 № 55 нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 1222985500:01:450:0002, площею 3,8322 га складає 20 314 117,18 грн. (т. 1, а.с. 39).
Згідно з витягом із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 15.01.2021 № 54 нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 1222985500:01:450:0014, площею 0,1434 га складає 837 289,83 грн. (т. 1, а.с. 40).
Згідно з витягом із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 15.01.2021 № 53 нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 1222985500:01:450:0015, площею 0,3519 га складає 2 105 139,46 грн. (т. 1, а.с. 41).
Розмір ставок орендної плати за користування земельними ділянками на території Покровської міської ради затверджено рішенням Покровської міської ради Дніпропетровської області від 27.06.2019 № 11 "Про затвердження ставок орендної плати за користування земельними ділянками на території Покровської міської ради" (т. 1, а.с. 42-45).
Згідно з Додатком до вказаного рішення земельні ділянки, які знаходяться в оренді у Відповідача, відносяться до пп. 11.01 п. 11 - Землі промисловості, Для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов`язані з користуванням надрами, на які встановлена ставка орендної плати в 4% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки з урахуванням коефіцієнту інфляції.
Позивач зазначає, що після набуття територіальною громадою міста Покров в особі Покровської міської ради Дніпропетровської області права власності на земельні ділянки кадастровий номер 1222985500:01:450:0001, площею 0,2721 га; кадастровий номер 1222985500:01:450:0002, площею 3,8322 га; кадастровий номер 1222985500:01:450:0014, площею 0,1434 га; кадастровий номер 1222985500:01:450:0015, площею 0,3519 га, виникла необхідність приведення положень Договору оренди земельної ділянки у відповідність до вимог закону в частині визначення розміру орендної плати за вказані земельні ділянки.
Позивач зазначає, що можливість внесення змін до Договору щодо розміру орендної плати регулюється як чинним законодавством України, так і п. 4.7 Договору, стороною якого в якості Орендаря у зв`язку з набуттям права власності на окремі земельні ділянки стала територіальна громада міста Покров в особі Покровської міської ради Дніпропетровської області.
Тому Позивач надіслав Відповідачу лист за № 562/0/2-20/24 від 24.02.2020, в якому повідомив реквізити Позивача, як Орендодавця вищевказаних земельних ділянок, для сплати орендної плати (т. 1, а.с. 46-54).
Крім того, цим листом на адресу Відповідача направлено 4 додаткові угоди до Договору, якими, зокрема запропоновано внести зміни до Договору в частині визначення розміру орендної плати за земельні ділянки, які стали власністю територіальної громади міста Покров.
Так, згідно з розрахунками розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності розмір орендної плати за земельну ділянку кадастровий номер 1222985500:01:450:0001, площею 0,2721 га становить 5 034,00 грн. на місяць (1 510 198,77 грн. (нормативна грошова оцінка) * 4% (ставка орендної плати відповідно до рішення Покровської міської ради Дніпропетровської області від 27.06.2019 № 11) / 12 місяців); за земельну ділянку кадастровий номер 1222985500:01:450:0002, площею 3,8322 га - 67 713,72 грн. на місяць (20 314 117,18 грн. (нормативна грошова оцінка) * 4% (ставка орендної плати відповідно до рішення Покровської міської ради Дніпропетровської області від 27.06.2019 № 11) / 12 місяців); за земельну ділянку кадастровий номер 1222985500:01:450:0014, площею 0,1434 га 2 790,97 грн. на місяць (837 289,83 грн. (нормативна грошова оцінка) * 4% (ставка орендної плати відповідно до рішення Покровської міської ради Дніпропетровської області від 27.06.2019 № 11) / 12 місяців); за земельну ділянку кадастровий номер 1222985500:01:450:0015, площею 0,3519 га 7 017,13 грн. на місяць (2 105 139,46 грн. (нормативна грошова оцінка) * 4% (ставка орендної плати відповідно до рішення Покровської міської ради Дніпропетровської області від 27.06.2019 № 11) / 12 місяців) (т. 1, а.с. 46-54).
У зв`язку з ненадходженням від Відповідача відповіді на вказаний лист Позивач надіслав йому лист за № 1003/0/2-20/24 від 08.04.2020 з вимогою повернути Позивачу вищевказані додаткові угоди (т. 1, а.с. 56).
У відповідь на вказані листи Позивача Відповідач у листі від 16.04.2020 повідомив, що користується спірними земельними ділянками згідно з діючим Договором оренди землі, тому не вбачає підстав для укладення додаткових угод до нього (т. 1, а.с. 55).
Листом за № 2141/0/2-20/24 від 27.07.2020 Позивач просив Відповідача терміново надати копію податкової декларації з плати за землю в частині спірних земельних ділянок та надати розрахунок розміру орендної плати щомісячної суми платежу із зазначенням нормативної грошової оцінки земельної ділянки з урахуванням індексації по рокам (т. 1, а.с. 57).
У відповідь на вказаний лист Позивача Відповідач у листі за № 277-102 від 02.09.2020 повідомив, що після коригування податкової декларації з плати за землю на 2020 рік він з 18.02.2020 своєчасно сплачує орендну плату за спірні земельні ділянки на рахунок Позивача; станом на 01.08.2020 заборгованість з орендної плати відсутня; діючим законодавством не встановлено правових підстав для надання Позивачу запитуваних документів (т. 1, а.с. 58).
Позивач зазначає, що за період з 19.02.2020 по 01.04.2021 за земельні ділянки, які перейшли у його власність, Відповідачем сплачено лише 19 476,50 грн. орендної плати.
Такі дії Відповідача, на думку Позивача, порушують вимоги Земельного кодексу України, Закону України "Про оренду землі" та Податкового кодексу України, що у свою чергу тягне за собою порушення прав територіальної громади міста Покров як власника земельних ділянок на отримання орендної плати у встановленому чинним законодавством розмірі.
Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, господарський суд виходив з наступного:
- рішення Покровської міської ради від 30.08.2016 № 8 "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Покров Дніпропетровської області" та від 27.06.2019 № 11 "Про затвердження ставок орендної плати за користування земельними ділянками на території Покровської міської ради" були прийняті до передачі спірних земельних ділянок до складу міста та до набуття Позивачем прав на них;
- відповідно до витягів із технічної документації про нормативну грошову оцінку спірних земельних ділянок від 15.01.2021 № 53, № 54, № 55, № 56, наданих Міськрайнним управлінням у Нікопольському районі та м. Нікополі Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, спірні земельні ділянки (кадастровий номер 1222985500:01:450:0001, площею 0,2721 га; кадастровий номер 1222985500:01:450:0002, площею 3,8322 га; кадастровий номер 1222985500:01:450:0014, площею 0,1434 га; кадастровий номер 1222985500:01:450:0015, площею 0,3519 га) знаходились на території Покровської сільської ради Нікопольського району Дніпропетровської області (т. 1, а.с. 38-41), а не Покровської міської ради Дніпропетровської області; тобто, станом на 15.01.2021 місцем розташування земельних ділянок була - Покровська сільська рада Нікопольського району Дніпропетровської області, а не Покровська міська рада Дніпропетровської області;
- позивачем не надано доказів зміни зонального коефіцієнту Км2 з 1,74 на 1,65, який вказаний у витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, кадастровий номер 1222985500:01:450:0002, а відтак, на дату оцінки та на теперішній час земельні ділянки мають різні характеристики, що унеможливлює використання технічної документації про нормативну грошову оцінку;
- позовні вимоги щодо внесення змін до Договору оренди земельної ділянки стосовно нормативної оцінки та орендної плати за земельну ділянку з кадастровим номером 1222985500:01:450:0001 є необґрунтованими, оскільки земельна ділянка вже вибула з користування Відповідача з 01.06.2021;
- рішенням суду неможливо змінити зобов`язання, які виникли та виконувались в минулому, як того просить Позивач, оскільки зміна договірного зобов`язання відбувається з моменту набрання таким рішенням законної сили, а не з певної дати в минулому.
Колегія суддів лише частково погоджується з такими висновками суду першої інстанції з наступних мотивів.
Як убачається з матеріалів справи, причиною виникнення цього судового спору стало питання наявності або відсутності підстав для внесення змін до договору оренди землі в частині розміру орендної плати.
Відповідно до статті 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним.
Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
За змістом статті 13 Закону України "Про оренду землі" та статті 288 ПК України основною метою укладання договору оренди земельної ділянки є отримання орендодавцем орендної плати у розмірі, не меншому ніж встановлено законодавством.
Статтею 14 Податкового кодексу України визначено, що плата за землю - це обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Відповідач не є власником та постійним землекористувачем земельної ділянки, а тому не є суб`єктом плати за землю у формі земельного податку. При цьому, єдина можлива форма здійснення плати за землю для нього, як землекористувача, є орендна плата (ст. 14,1.72 Податкового кодексу України).
Податковим кодексом України визначено, що орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є обов`язковим платежем, а його розмір визначається на підставі законодавчих актів, тобто є регульованою ціною (ст.14.1,125, 14.1.136, 288.5 Податкового кодексу України).
Згідно зі статтею 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до ПК України).
Згідно з ч. 3 ст. 201 ЗК України, для визначення розміру земельного податку, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель тощо використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Згідно зі ст. 21 ЗУ «Про оренду землі», обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції.
За змістом статті 1 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
Відповідно до пункту 289.1 статті 289 ПК України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
За змістом статті 13, частини 1 статті 15 та статті 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності за рішенням органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5- 7 років.
Згідно з частиною 1 статті 23 зазначеного Закону (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.
Частиною 2 статті 20 Закону України "Про оцінку земель" передбачено, що дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
За змістом частини 1 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Статтею 144 Конституції України передбачено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.
За змістом статті 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов`язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
Як убачається з матеріалів справи рішенням Покровської міської ради Дніпропетровської області № 8 від 30.08.2016 "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Покров Дніпропетровської області", рішення Покровської міської ради Дніпропетровської області від 27.06.2019 № 11 "Про затвердження ставок орендної плати за користування земельними ділянками на території Покровської міської ради" є чинними та у встановленому законом порядку незаконними не визнавалися, є обов`язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
Аналогічну правову позицію викладено у постановах Верховного Суду України від 03.12.2013 у справі № 3-34гс13, від 07.10.2015 № 3-481гс15 і постановах Верховного Суду від 22.01.2019 у справі № 922/539/18, від 18.11.2019 у справі № 917/517/18.
Сторони у спірному договорі оренди землі від 01.10.2006 погодили, що у разі необхідності, за домовленістю сторін, розмір, порядок, строки та умови сплати орендної плати можуть змінюватись, що встановлюється додатковою угодою (п. 4.5.); підставами для зміни розміру, порядку, строків та умов виплати орендної плати можуть бути, зокрема, збільшення розмірів ставки земельного податку (п.п. 4.7.4.), в інших випадках, передбачених законодавством України (п.п. 4.7.5); орендодавець має право вимагати від орендаря зміни розміру, строків та умов сплати орендної плати, якщо мають місце умови, викладені у пунктах 4.5.-4.7. цього договору.
Отже, оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, а нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, зміна розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої сторонами у договорі оренди землі.
Аналогічну правову позицію викладено у постановах Верховного Суду від 18.11.2019 у справі № 917/517/18, від 03.03.2020 У справі № 924/328/19.
Таким чином, можливість внесення змін в договір оренди землі щодо розміру орендної плати регулюється як чинним законодавством України, так і п. 4.7. договору оренди земельної ділянки від 01 жовтня 2006 року, укладеного між Відкритим акціонерним товариством "Орджонікідзевський гірничо-збагачувальний комбінат", правонаступником якого є Акціонерне товариство "Покровський гірничо-збагачувальний комбінат", та Нікопольською районною державною адміністрацією, зареєстрованого у Нікопольському відділі Дніпропетровської регіональної філії ДП «Центр ДЗК при Держкомземі України», про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 25 січня 2007 року за №04.0712200006, стороною якого у якості орендаря у зв`язку з набуттям права власності на окремі земельні ділянки, стала територіальна громада міста Покров в особі Покровської міської ради Дніпропетровської області
На підставі викладеного колегія суддів погоджується з доводами заявника апеляційної скарги про те, що впровадження нового розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для зміни розміру орендної плати за договором оренди землі від 01.10.2006.
Згідно з витягом із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 15.01.2021 р. №56, нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 1222985500:01:450:0001, площею 0,2721 га. складає 1 510 198,77 грн.
Згідно з витягом із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 15.01.2021 р. №55, нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 1222985500:01:450:0002, площею 3,8322 га. складає 20 314 117,18 грн.
Згідно з витягом із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 15.01.2021 р. №54, нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 1222985500:01:450:0014, площею 0,1434 га. складає 837 289,83 грн.
Згідно з витягом із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 15.01.2021 р. №53 нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 1222985500:01:450:0015, площею 0,3519 га. складає 2 105 139,46 грн.
Розмір ставок орендної плати за користування земельними ділянками на території Покровської міської ради затверджено рішенням Покровської міської ради Дніпропетровської області від 27.06.2019 №11 «Про затвердження ставок орендної плати за користування земельними ділянками на території Покровської міської ради».
Згідно з додатком до вказаного рішення, земельні ділянки, які знаходяться в оренді у Відповідача відноситься до пп. 11.01 п.11 - «Землі промисловості», «Для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов`язані з користуванням надрами» на які встановлена ставка орендної плати в 4% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки з урахуванням коефіцієнту інфляції.
Таким чином, відповідач повинен сплачувати орендну плату за оренду вказаних земельних ділянок в наступному розмірі:
За земельну ділянку кадастровий номер 1222985500:01:450:0001, площею 0,2721 га. - 5 034,00 грн. на місяць (1 510 198,77 грн. (нормативно грошова оцінка земельної ділянки * 4% (ставка орендної плати відповідно до Покровської міської ради Дніпропетровської області від 27.06.2019 №11) /12 місяців).
За земельну ділянку кадастровий номер 1222985500:01:450:0002, площею 3,8322 га. - 67 713,72 грн. на місяць (20 314 117,18 грн. (нормативно грошова оцінка земельної ділянки) * 4% (ставка орендної плати відповідно до Покровської міської ради Дніпропетровської області від 27.06.2019 №11) /12 місяців).
За земельну ділянку кадастровий номер 1222985500:01:450:0014, площею 0,1434 га. - 2 790,97 грн. на місяць (837 289,83 грн. (нормативно грошова оцінка земельної ділянки) * 4% (ставка орендної плати відповідно до Покровської міської ради Дніпропетровської області від 27.06.2019 №11) /12 місяців).
За земельну ділянку кадастровий номер 1222985500:01:450:0015 площею 0,3519 га. - 7 017,13 грн. на місяць (2 105 139,46 грн. (нормативно грошова оцінка земельної ділянки) *4% (ставка орендної плати відповідно до Покровської міської ради Дніпропетровської області від 27.06.2019 №11) /12 місяців).
Таким чином, колегія суддів, дослідивши наявні у справі докази та надавши оцінку умовам додаткової угоди, у редакції, запропонованій позивачем до укладання, а також запереченням відповідача щодо розміру орендної плати, установила, що розмір орендної плати, наведений Покровською міською радою відповідає вимогам законодавства.
Зважаючи на викладене, колегія суддів дійшла до висновку про наявність правових підстав для внесення змін до договору оренди землі та, як наслідок, для задоволення позовних вимог.
Висновок господарського суду про те, що станом на 15.01.2021 місцем розташування спірних земельних ділянок була Покровська сільська рада Нікопольського району Дніпропетровської області, а не Покровська міська рада Дніпропетровської області, зроблений на підставі витягів із технічної документації про нормативну грошову оцінку зазначених земельних ділянок від 15.01.2021 №№ 53, 54, 55, 56, відповідно до яких спірні земельні ділянки знаходились на території Покровської сільської ради Нікопольського району Дніпропетровської області, не відповідає обставинам справи з огляду на наступне.
Відповідно до витягів із технічної документації про нормативну грошову оцінку спірних земельних ділянок від 15.01.2021 № 53, № 54, № 55, № 56, наданих Міськрайонним управлінням у Нікопольському районі та м. Нікополі Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, спірні земельні ділянки (кадастровий номер 1222985500:01:450:0001, площею 0,2721 га; кадастровий номер 1222985500:01:450:0002, площею 3,8322 га; кадастровий номер 1222985500:01:450:0014, площею 0,1434 га; кадастровий номер 1222985500:01:450:0015, площею 0,3519 га) знаходились на території Покровської сільської ради Нікопольського району Дніпропетровської області (т. 1, а.с. 38-41).
Згідно витягів з Державного земельного кадастру про земельну ділянку наявна наступна інформація щодо розташування спірних земельних ділянок, зокрема:
- стосовно земельної ділянки кадастровий номер 1222985500:01:450:0001, площею 0,2721 га Дніпропетровська область, Нікопольський район, Шолоховська сільська рада (а.с.21-23, т.3);
- стосовно земельної ділянки кадастровий номер 1222985500:01:450:0002, площею 3,8322 га Дніпропетровська область, Нікопольський район, Покровська сільська рада (а.с.25-28, т.3);
- стосовно земельної ділянки кадастровий номер 1222985500:01:450:0015, площею 0,3519 га Дніпропетровська область, Нікопольський район, Нікопольська сільська рада (а.с.29-32, т.3).
Згідно витягів з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності:
- земельна ділянка з кадастровим номером 1222985500:01:450:0001 знаходиться за адресою: Дніпропетровська область, м. Покров, вул. Зонова, 10а (т. 1 а.с. 33);
- земельна ділянка з кадастровим номером 1222985500:01:450:0002 знаходиться за адресою: Дніпропетровська область, м. Покров, вул. Партизанська (т. 1 а.с. 34);
- земельна ділянка з кадастровим номером 1222985500:01:450:0014 знаходиться за адресою: Дніпропетровська область, м. Покров, вул. Партизанська (т. 1 а.с. 35);
- земельна ділянка з кадастровим номером 1222985500:01:450:0015 знаходиться за адресою: Дніпропетровська область, м. Покров, вул. Партизанська (т. 1 а.с. 36).
Відповідно до Додатку до розпорядження голови Дніпропетровської обласної державної адміністрації "Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність" № Р-427/0/3-19 від 01.08.2019 та № Р-516/0/3-19 від 13.09.2019:
- земельна ділянка з кадастровим номером 1222985500:01:450:0001 знаходиться за адресою: Дніпропетровська область, м. Покров, вул. Зонова, 10а (т. 1 а.с. 28);
- земельна ділянка з кадастровим номером 1222985500:01:450:0002 знаходиться за адресою: Дніпропетровська область, м. Покров, вул. Партизанська (т. 1 а.с. 28);
- земельна ділянка з кадастровим номером 1222985500:01:450:0014 знаходиться за адресою: Дніпропетровська область, м. Покров, вул. Партизанська (т. 1 а.с. 28);
Оскільки в матеріалах справи містилася суперечлива інформація стосовно місця розташування спірних земельних ділянок, ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 08.05.2023 зобов`язано Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області надати інформацію стосовно фактичного місцезнаходження спірних земельних ділянок.
На виконання цієї ухвали Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області листом від 24.05.2023 за № 9-4-062-2979/2-23 повідомило наступне.
Земельні ділянки з кадастровими номерами 1222985500:01:450:0001 площею 0,2721 га, 1222985500:01:450:0002 площею 3,8322 га, 1222985500:01:450:0014 площею 0,1434 га, 1222985500:01:450:0015 площею 0,3519 га, були зареєстровані у Нікопольському відділі Дніпропетровської регіональної філії ДП «Центр ДЗК при Держкомземі України», у Державному реєстрі земель запис від 25.0.2007 №040712500006, на підставі договору оренди землі укладеного між ПАТ «ОГЗК» та Нікопольською районною державною адміністрацією, та Розпорядження Голови Нікопольської районної державної адміністрації від 27.12.2006 року №1082-р-06, які були перенесені з Державного реєстру земель до Державного земельного кадастру шляхом відкриття поземельних книг на вказані ділянки.
Відповідно до договору на виконання робіт №381/712 від 01.12.2011, укладеного між замовником: ПАТ «ОГЗК» та державним підприємством «Дніпропетровський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою в 2013 році виготовлено «Проект землеустрою щодо впорядкування існуючих землекористувань ПАТ «ОРДЖОНІКІДЗЕВСЬКИЙ ГІРНИЧО-ЗБАГАЧУВАЛЬНИЙ КОМБІНАТ» для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд, що пов`язані з користуванням надрами на території Покровської сільської ради Нікопольського району Дніпропетровської області», на підставі розпоряджень Голови Нікопольської районної державної адміністрації від 27.09.2012 №423-р-12; від 27.09.2012 №427-р-12; від 27.09.2012 №419-р-12; від 27.09.2012 №404-р-12, якими ПАТ «ОГЗК» надано дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельних ділянок площею 0,2721 га, 3,8322 га, 0,1434 га, 0,3519 га.
Відповідно до даних Державного земельного кадастру, на вказані земельні ділянки 18.02.2020 внесено відомості про речове право власності на нерухоме майно за територіальною громадою міста Покров в особі Покровської міської ради Дніпропетровської області, без зміни адрес земельних ділянок: Дніпропетровська область, Нікопольський район, Покровська міська рада, відповідно фактичне місцезнаходження спірних земельних ділянок стало місто Покров.
Відповідно Положення «Про Державний фонд документації із землеустрою та оцінки земель» затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 листопада 2004 року № 1553, у місцевий фонд проект землеустрою щодо встановлення меж територій територіальних громад - ТЕРИТОРІАЛЬНА ГРОМАДА МІСТА ПОКРОВ В ОСОБІ ПОКРОВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ (ст. 25 Закону України «Про землеустрій» п. а-1) - не передавався.
У витягах від 15.01.2021 №53, №54, №55, №56, наданих Міськрайонним управлінням у Нікопольському районі та м. Нікополі, було зазначено місце розташування земельних ділянок: Дніпропетровська область, Нікопольський район, Покровська сільська рада.
06.10.2022 Виконавчий комітет Покровської міської ради Дніпропетровської області звернувся до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області із заявами про внесення змін до Державного земельного кадастру про землі в межах територій адміністративно-територіальних одиниць, а саме зміни адреси з Покровської сільської ради на Покровську міську раду.
07.11.2022 на підставі звернення Покровської міської ради Дніпропетровської області, було внесено зміни до Державного земельного кадастру на земельні ділянки з кадастровими номерами 1222985500:01:450:0002, 1222985500:01:450:0014, 1222985500:01:450:0015, відомості про місце розташування земельних ділянок (адреса) замінено на Дніпропетровська область, Нікопольський район, Покровська міська рада; адреса ділянки 1222985500:01:450:0001 залишилась: Дніпропетровська область, Нікопольський район, Покровська сільська рада.
Таким чином, на момент видачі витягів від 15.01.2021 №53, №54, №55, №56, у Головному управлінні Держгеокадастру у Дніпропетровській області були відсутні відомості про зміну адреси вказаних земельних ділянок, а тому у витягах вказано місце розташування: Покровська сільська рада. Вказані зміни до Державного земельного кадастру були внесені лише 07.11.2022 на підставі звернення Покровської міської ради (т. 4 а.с. 47-48).
Пунктом 8 розділу ІІ Прикінцеві та перехідні положення Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності» № 5245-/1 від 06.09.2012 визначено, що у разі якщо межі сіл, селищ, міст не встановлені відповідно до вимог статей 174, 175 та 176 Земельного кодексу України, визначення меж земель державної та комунальної власності здійснюється з урахуванням меж населених пунктів, зазначених у Державному земельному кадастрі.
Виходячи з цієї норми, голова Дніпропетровської обласної державної адміністрації, видаючи розпорядження №Р-427/0/3-19 від 01.08.2019 та №Р-516/0/3-19 від 13.09.2019, якими спірні земельні ділянки були передані до комунальної власності територіальної громади Покровської міської ради, мав право передати до комунальної власності тільки ті земельні ділянки, які входили до меж міста Покров, зазначених у Державному земельному кадастрі (на індексно-кадастровій карті). Разом з тим, межі міста Покров є незмінними.
Колегія суддів погоджується з доводами заявника апеляційної скарги про те, що господарський суд в даному випадку сплутав перехід права власності та зміну меж населених пунктів, оскільки включення до складу міста нових територій є фактичною зміною його меж. Порядок такої зміни регулюється п. 29 ст. 85 Конституції України (до повноважень Верховної Ради України належить утворення і ліквідація районів, встановлення і зміна меж районів і міст, віднесення населених пунктів до категорії міст, найменування і перейменування населених пунктів і районів) й прийняття таких рішень входить виключно до компетенції Верховної Ради України.
Однак, Верховною Радою України жодних рішень щодо включення земель Покровської сільської ради Нікопольського району Дніпропетровської області до складу міста Покров Дніпропетровської області ніколи не приймалося.
В свою чергу, аналіз розпоряджень голови Дніпропетровської обласної Державної адміністрації «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність» №Р-427/0/3-19 від 01.08.2019 та №Р-516/0/3-19 від 13.09.2019, якими спірні ділянки передані до комунальної власності міста Покров, свідчить не про зміну меж міста, а лише про зміну форми власності, - з державної на комунальну, - та, відповідно, про зміну власника.
Отже, висновок суду про місце розташування спірних ділянок на території Покровської сільської ради станом на 15.01.2021 суперечить встановленим обставинам справи, зокрема, тому факту, що згідно з долученим до справи Витягом з пояснювальної записки до технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Орджонікідзе та Схеми економіко-планувального зонування (зонінгу), які є матеріалами затвердженої та діючої нормативної грошової оцінки земель міста, спірні ділянки знаходяться на території міста Покров, й охоплюються вказаною схемою та дією НГО.
Отже, спірні земельні ділянки як до передачі до комунальної власності, так і після, знаходилися та знаходяться в межах міста Покров.
Цей висновок кореспондується з правовою позицією, викладеною в постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 03.03.2020 у справі №367/6388/16-а. Судом, зокрема, зазначено наступне.
Відповідно до ч. 1 ст. 16 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» планування територій на місцевому рівні здійснюється шляхом розроблення та затвердження генеральних планів населених пунктів, планів зонування територій і детальних планів території, їх оновлення та внесення змін до них.
Містобудівна документація на місцевому рівні розробляється з урахуванням даних державного земельного кадастру на актуалізованій картографічній основі в цифровій формі як просторово орієнтована інформація в державній системі координат на паперових і електронних носіях.
Положеннями ст. 19 цього Закону передбачено, що детальний план у межах населеного пункту уточнює положення генерального плану населеного пункту та визначає планувальну організацію і розвиток частини території.
Відповідно вимог статті 173 Земельного Кодексу України, межа району, села, селища, міста, району у місті - це умовна замкнена лінія на поверхні землі, що відокремлює територію району, села, селища, міста, району у місті від інших територій. Межі району, села, селища, міста, району у місті встановлюються і змінюються за проектами землеустрою, які розробляються відповідно до техніко-економічного обґрунтування їх розвитку, генеральних планів населених пунктів.
Частиною 1 статті 174 Земельного Кодексу України встановлено, що рішення про встановлення і зміну меж районів і міст приймається Верховною Радою України за поданням Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, Київської чи Севастопольської міської рад.
Таким чином, законом регламентований порядок встановлення меж населених пунктів. Судам необхідно встановити, чи були встановлені межі населених пунктів у встановленому законом порядку, після чого з`ясувати, у межах якого з них перебуває спірна земельна ділянка.
Водночас, у разі якщо межі населених пунктів не встановлені у порядку, визначеному Земельним кодексом України, судам належить виходити з фактичних меж населених пунктів. Так, відсутність реалізації компетентними органами своїх повноважень щодо встановлення меж міста не свідчить про фактичну відсутність таких меж.
Враховуючи викладене, колегія суддів вважає, що наявними у справі доказами беззаперечно встановлено входження спірних земельних ділянок до меж міста Покров.
Відмовляючи в задоволенні позовних вимог з тих підстав, що Позивачем не надано доказів перебування земельних ділянок кадастровий номер 1222985500:01:450:0001(0,2721 га), 1222985500:01:450:0002(3,8322 га), 1222985500:01:450:0014 (0,1434 га), 1222985500:01:450:0015 (0,3519 га) у власності Покровської міської ради Дніпропетровської області на час винесення рішень Покровської міської ради Дніпропетровської області від 30.08.2016 №8 та від 27.06.2019 №11, господарський суд прийшов до хибних висновків, які не відповідають обставинам справи, оскільки як зазначалося вище, міська рада набула права власності на вказані земельні ділянки не у зв`язку з їх приєднанням до території Покровської міської ради Дніпропетровської області, а у зв`язку із їх передачею у власність міської ради.
Тобто, після прийняття вказаних земельних ділянок у власність міської ради їх фактичне місце розташування не змінилося, вони як розташовувались в межах міста Покров, так і розташовуються.
Що стосується висновку суду щодо зміни зонального коефіцієнту Км2 з 1,74 на 1,65, який вказаний у витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, кадастровий номер 1222985500:01:450:0002, слід зазначити, що він є абсолютно необґрунтований та не відповідає дійсності.
Так, як вбачається з витягу №55 від 15.01.2021 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 1222985500:01:450:0002, коефіцієнт зонального коефіцієнту Км2 дійсно складає складає 1,65.
Водночас, як вбачається з витягу з пояснювальної записки до технічної документації з нормативно грошової оцінки земель м. Орджонікідзе, земельна ділянка 1222985500:01:450:0002 розміщена в трьох економіко планувальних зонах: 4, 12, 16 (Додаток №7 до витягу).
Економіко планувальна зона №4 має коефіцієнт - 1,74 (Додаток 2 до нормативно грошової оцінки земель міста).
Економіко планувальна зона №12 має коефіцієнт - 1,66 (Додаток 2 до нормативно грошової оцінки земель міста).
Економіко планувальна зона №16 має коефіцієнт - 1,56 (Додаток 2 до нормативно грошової оцінки земель міста).
Отже, коефіцієнт Км2, який вказаний у витязі з нормативно грошові оцінки земель, який виданий ТУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області Міськрайонним управлінням у Нікопольському районі та м. Нікополь №55 від 15.01.2021, прорахований як середнє значення вищевказаних коефіцієнтів, тобто 1,74+1,66+1,56/3=1,65.
Відповідно до статті 1 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» генеральний план населеного пункту - одночасно містобудівна документація на місцевому рівні та землевпорядна документація, що визначає принципові вирішення розвитку, планування, забудови та іншого використання території населеного пункту.
Зонінгом визначаються умови і обмеження використання території міста, надається обґрунтування меж територіальних зон, встановлюються містобудівні регламенти, визначаються види переважного та супутнього використання земельних ділянок, граничні параметри дозволеного будівництва в цих зонах. Основна мета зонінгу, це регулювання планування та забудови територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.
Відповідно до матеріалів справи спірні земельні ділянки мають цільове призначення, код 11.01 - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов`язані з користуванням надрами. На земельних ділянках перебувають будівлі та споруди, що належать АТ «Покровський ГЗК». Цільове призначення земельних ділянок визначено ще при укладанні договору оренди, а отже станом на 01.10.2006 року.
Відповідно до статті 1 Закону України «Про землеустрій» цільове призначення земельної ділянки - допустимі напрями використання земельної ділянки відповідно до встановлених законом вимог щодо використання земель відповідної категорії та визначеного виду цільового призначення.
Так наказом Державного комітету України із земельні ресурсів «Про затвердження класифікації видів цільового призначення земель №548 від 23.07.2010 відповідно до Земельного кодексу України, Закону України «Про землеустрій» розроблена класифікація видів цільового призначення земель.
Код та цільове призначення земель застосовуються для забезпечення обліку земельних ділянок за видами цільового призначення у державному земельному кадастрі.
Тобто, в процесі відведення земельної ділянки та розроблені землевпорядної документації визначається її цільове призначення.
А отже, на момент розроблення містобудівної документації та плану зонування міста Покров у 2017 році вказані земельні ділянки були враховані при розробці даного виду містобудівної документації.
Під час розгляду справи господарським судом, а саме 30.04.2021 на 6 сесії 8 скликання Покровської міської ради Дніпропетровської області розглянуто клопотання Відповідача та прийнято рішення № 24 про припинення права користування земельною ділянкою площею 0,2721 га, кадастровий номер 1222985500:01:450:0001, до Договору від 01.10.2006, вилучено з користування зазначену земельну ділянку та зобов`язано Відповідача підписати акт приймання-передачі земельної ділянки (т. 1, а.с. 123).
31.05.2021 між Позивачем і Відповідачем підписана Угода про припинення права користування земельною ділянкою площею 0,2721 га, кадастровий номер 1222985500:01:450:0001, до Договору від 01.10.2006 та отримано витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права від 07.06.2021, яким припинено 01.06.2021 речове право оренди земельної ділянки (т. 3, а.с. 130, 131).
Таким чином, з 01.06.2021 у Відповідача припинено право оренди на вищевказану земельну ділянку; Договір оренди земельної ділянки від 01.10.2006 вже не регулює взаємовідносини сторін щодо земельної ділянки площею 0,2721 га, кадастровий номер 1222985500:01:450:0001, тобто, ця земельна ділянка вже не є предметом спору у цій справі.
Як вбачається з матеріалів справи, позовна заява подана до господарського суду 21.04.2021.
Отже, земельна ділянка з кадастровим номером 1222985500:01:450:0001 перестала бути предметом спору у цій справі після звернення позивача із позовом до суду.
Відповідно до пункту 2 статті 231 Господарського процесуального кодексу України господарський суд закриває провадження у справі, якщо відсутній предмет спору.
Господарський суд закриває провадження у справі у зв`язку з відсутністю предмета спору, зокрема, в тому випадку коли спір врегульовано самими сторонами шляхом сплати суми боргу боржником (передачі майна чи усунення перешкод у користуванні ним) після звернення кредитора з позовом до суду за умови подання доказів такого врегулювання.
Враховуючи вказані обставини, колегія суддів вважає за необхідне закрити провадження у справі в частині внесення змін до договору щодо земельної ділянки кадастровий номер 1222985500:01:450:0001, площею 0,2721 га.
Стосовно вимоги Позивача про внесення змін до Договору саме з 19.02.2020.
Частиною 1 статті 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Згідно з ч. 3 ст. 653 Цивільного кодексу України у разі зміни договору зобов`язання змінюється з моменту досягнення домовленості про зміну договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється у судовому порядку, зобов`язання змінюється з моменту набрання рішенням суду про зміну договору законної сили.
Наведені норми права передбачають, що зміна договору оренди землі допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. При цьому якщо договір змінений судом, то зобов`язання змінюється з моменту набрання відповідним рішенням суду законної сили.
Згідно з ч. 5 ст. 188 Господарського кодексу України якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду.
Однак, відповідно до ст. 4 Господарського кодексу України цей Кодекс не застосовується до земельних правовідносин.
Аналогічна правова позиція викладена в постанові Великої Палати Верховного Суду від 16.02.2021 у справі № 921/530/18.
Тому, вимоги Позивача про внесення змін до Договору з 19.02.2020 є необґрунтованими та безпідставними.
Касаційним господарським судом у складі Верховного Суду також викладено низку висновків щодо застосування норм права у подібних правовідносинах стосовно того, що за відсутності волевиявлення сторони щодо внесення змін до договору оренди землі зміни до договору оренди про збільшення розміру орендної плати за користування земельною ділянкою не можуть бути внесені, у такому разі спір вирішується в судовому порядку (пункт 7.8 постанови від 27.01.2020 у справі № 922/676/19); договір оренди землі вважається зміненим з дати набрання законної сили судовим рішенням (пункт 7.9 постанови від 11.12.2019 у справі № 922/1298/19).
Отже, якщо права та обов`язки сторін змінюються внаслідок внесення змін до договору судовим рішенням, то відповідне зобов`язання змінюється з моменту набрання таким рішенням законної сили.
Таким чином, рішенням суду неможливо змінити зобов`язання, які виникли та виконувались в минулому, як того просить Позивач, оскільки зміна договірного зобов`язання відбувається з моменту набрання таким рішенням законної сили, а не з певної дати в минулому.
З огляду на викладене колегія суддів вважає необхідним внести зміни до договору оренди земельної ділянки від 01 жовтня 2006 з моменту набрання судовим рішенням законної сили.
Відповідно до статті 277 Господарського процесуального кодексу України підставами для скасування судового рішення повістю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни судового рішення є, зокрема, неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи; невідповідність висновків , викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; порушення норм процесуального права або неправильне застосування норм матеріального права; зміна судового рішення може полягати в доповненні або зміні його мотивувальної та (або) резолютивної частини.
Неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи, невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи є підставою для часткового задоволення апеляційної скарги та прийняття нового рішення про часткове задоволення позовних вимог.
В силу вимог п.п. 1 ч. 1 ст. 129 ГПК України у зв`язку із частковим задоволенням, як позову, який складається із однієї вимоги немайнового характеру, так і апеляційної скарги, судовий збір покладається на Відповідача, як на сторону, яка безпідставно ухилялася від пропозиції позивача щодо зміни спірного договору.
Підпунктом 2 п.2 ч.2 ст.4 Закону України "Про судовий збір" визначено, що за подання до суду позовної заяви немайнового характеру ставка судового збору становить 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Підпунктом 4 п. 2 ч. 2 ст. 4 Закону України "Про судовий збір" передбачено, що за подання до господарського суду апеляційної скарги на рішення суду ставка судового збору складає 150 відсотків ставки, що підлягала сплаті при поданні позовної заяви, іншої заяви і скарги.
Фактично позивачем подано до суду позовну заяву із однією вимогою немайнового характеру (внесення змін до одного договору, яка охоплює внесення змін до декількох пунктів договору), через що позивачем зайво сплачений судовий збір за подачу позовної заяви у розмірі 18 160,00 грн. та за подачу апеляційної скарги у розмірі 27 240,00 грн.
Згідно з п.1 ч.1 ст.7 Закону України "Про судовий збір" сплачена сума судового збору повертається за клопотанням особи, яка його сплатила, за ухвалою суду в разі зменшення розміру позовних вимог або внесення судового збору в більшому розмірі, ніж встановлено законом.
Отже, Покровська міська рада Дніпропетровської області має право звернутися до суду із клопотанням про повернення судового збору, внесеного в більшому розмірі, ніж встановлено законом.
Керуючись ст. ст. 269, 275, 277, 282-284 ГПК України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Покровської міської ради Дніпропетровської області на рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 31.01.2023 у справі №904/4380/21 задовольнити частково.
Рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 31.01.2021 у справі №904/4380/21 скасувати.
Ухвалити у справі нове рішення, яким позовні вимоги Покровської міської ради Дніпропетровської області, м. Покров, Дніпропетровська область до Акціонерного товариства Покровський гірничо-збагачувальний комбінат, м. Покров, Дніпропетровська область про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 01.10.2006 за №04.0712200006 задовольнити частково.
Внести з моменту набрання судовим рішенням законної сили зміни до договору оренди земельної ділянки від 01 жовтня 2006, укладеного між Відкритим акціонерним товариством "Орджонікідзевський гірничо-збагачувальний комбінат" та Нікопольською районною державною адміністрацією, зареєстрованого у Нікопольському відділі Дніпропетровської регіональної філії ДП "Центр ДЗК при Держкомземі України", про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 25 січня 2007 за №04.0712200006, а саме:
Підпункт 2.2 договору від 01 жовтня 2006 доповнити п.п. 2.2.1, 2.2.2, 2.2.3 такого змісту:
- п.п.2.2.1. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 1222985500:01:450:0002, площею 3,8322 га підлягає щорічній обов`язковій індексації та станом на 19.02.2020 з урахуванням коефіцієнтів індексації становить 20 314 117,18 грн.
- п.п.2.2.2. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 1222985500:01:450:0014, площею 0,1434 га підлягає щорічній обов`язковій індексації та станом на 19.02.2020 з урахуванням коефіцієнтів індексації становить 837 289,83 грн.
- п.п.2.2.3. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 1222985500:01:450:0015, площею 0,3519 га підлягає щорічній обов`язковій індексації та станом на 19.02.2020 з урахуванням коефіцієнтів індексації становить 2 105 139,46 грн.
Пункт 4.2. розділу 4 договору від 01 жовтня 2006 доповнити п.п. 4.2.1 такого змісту:
- п.п.4.2.1. Орендна плата за земельні ділянки кадастровий номер 1222985500:01:450:0002, площею 3,8322 га, 1222985500:01:450:0014, площею - 0,1434 га та 1222985500:01:450:0015 вноситься орендарем у грошовій формі згідно ставок орендної плати, затверджених рішенням 46 сесії міської ради 7 скликання від 27.06.2019 №11 "Про затвердження ставок орендної плати за користування земельними ділянками на території Покровської міської ради".
Додатки до договору доповнити пунктами 3, 4, 5 такого змісту:
- п.3 розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку кадастровий номер 1222985500:01:450:0002, площею 3,8322 га.
- п.4 розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку кадастровий номер 1222985500:01:450:0014, площею 0,1434 га.
- п.5 розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку кадастровий номер 1222985500:01:450:0015.
Провадження у справі в частині внесення змін до договору щодо земельної ділянки кадастровий номер 1222985500:01:450:0001, площею 0,2721 га закрити.
Стягнути з Акціонерного товариства Покровський гірничо-збагачувальний комбінат на користь Покровської міської ради Дніпропетровської області 2270,00 грн. судового збору за подачу позову та 3405,00 грн. судового збору за подачу апеляційної скарги.
Видачу відповідних наказів, з урахуванням необхідних реквізитів, доручити Господарському суду Дніпропетровської області.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена до Верховного Суду протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повний текст постанови складено та підписано 06.07.2023.
Головуючий суддя О.Г. Іванов
СуддяС.Г. Антонік
Суддя О.В. Березкіна