ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Симона Петлюри, 16/108, м. Київ, 01032, тел. (044) 235-95-51, е-mail: inbox@ko.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"16" листопада 2022 р. м. Київ
Справа № 911/343/22
Господарський суд Київської області у складі:
судді Ейвазової А.Р.,
за участі секретаря судового засідання Сироти А.О., розглянувши в судовому засіданні справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю КП Теплоенергія до Відділу освіти Сквирської міської ради, за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні: позивача - Сектору освіти Сквирської районної державної адміністрації, відповідача - Сквирської міської ради Київської області про стягнення 1 383 348,31грн, за участю представників від:
позивача Рагімова Т.О. (ордер АТ №1280657 від 21.09.2022);
відповідача не з`явилися;
третьої особи 1 не з`явилися;
третьої особи 2 не з`явилися
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю КП Теплоенергія (далі ТОВ КП Теплоенергія) звернулось до Господарського суду Київської області з позовом до Відділу освіти Сквирської міської ради про стягнення 1 383 348,31грн, з яких: 1 222 169,40грн - основний борг; 122 404,34грн - втрати від інфляції, нараховані за період 01.01.2021 по 31.12.2021; 38 774,57грн - 3% річних за період з 01.01.2021 по 21.01.2022.
В обґрунтування заявлених вимог позивач посилається на порушення Сектором освіти Сквирської районної державної адміністрації (далі Сектор освіти Сквирської РДА) зобов`язань за договорами постачання теплової енергії №8 від 17.01.2020 та №10 від 04.11.2020 в частині оплати поставленої теплової енергії у встановлений такими договорами строк. При цьому, як вказує позивач, до відповідача у справі - Відділу освіти Сквирської міської ради, який створений відповідно до рішення Сквирської міської ради №25-3-VIIІ від 22.12.2020, перейшли не лише повноваження у сфері освіти, але й обов`язки щодо фінансування закладів освіти, у т.ч. погашення боргу, який виник у зв`язку із обслуговуванням закладів освіти (т.1 а.с.1-4).
Ухвалою Господарського суду Київської області від 04.04.2022 відкрито провадження у справі за відповідним позовом, вирішено розглядати справу за правилами загального позовного провадження, призначено проведення підготовчого засідання на 29.04.2022 о 10:00, а також встановлено строк для подання відповідачем відзиву на позов (т.1 а.с.106-107).
Копія відповідної ухвали отримана сторонами 12.04.2021, про що свідчать повідомлення про вручення поштових відправлень за №№0103331331108, 0103331331094 (т.1 а.с.110-111).
У відзиві на позов, який надійшов до суду з дотриманням встановленого судом строку (здано відділенню поштового зв`язку для направлення до суду 26.04.2022), відповідач - Відділ освіти Сквирської міської ради просить у задоволенні позову відмовити (т.1 а.с.115-116).
Заперечуючи щодо заявлених вимог, відповідач посилається на те, що він є уповноваженою особою з реалізації прав і обов`язків Сквирської міської ради щодо управління закладами освіти Сквирської міської територіальної громади і йому не передана кредиторська заборгованість Сектору освіти Сквирської РДА станом на 22.04.2022.
Ухвалою від 29.04.2022 судом встановлено строки для подання сторонами відповіді на відзив та заперечення, а підготовче засідання відкладено на 01.06.2022 о 14:00 (т.1 а.с.136-137).
Ухвалою від 01.06.2022 судом продовжено позивачу строк для подання відповіді на відзив та прийнято в якості такої заяви по суті додаткові пояснення позивача, що надійшли 25.05.2022, а також встановлено строк відповідачу для подання заперечень (т.1 а.с.151-153).
У поясненнях позивач, заперечуючи щодо доводів відзиву, вказує на те, що оскільки всі заклади освіти фінансуються за рахунок коштів місцевого бюджету, їх майно та право управління ними передано районною радою за принципом місцезнаходження майна чи юридичної особи до відповідної територіальної громади, тому до відповідача у справі перейшли не виключно повноваження у сфері освіти, але й обов`язки, пов`язані з фінансуванням закладів освіти (у тому числі погашення заборгованості, яка виникла у зв`язку із обслуговуванням закладів освіти) (т.1 а.с.146-147).
Ухвалою від 01.06.2022 судомтакож: зобов`язано позивача невідкладно направити копію додаткових пояснень відповідачу, про що надати суду докази; продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів, а підготовче засідання відкладено на 29.06.2022 о 16:15 (т.1 а.с.151-153).
20.06.2022 від позивача надійшло клопотання про залучення до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Сквирської міської ради Київської області (т.1 а.с.156), а також докази направлення копії додаткових пояснень відповідачу на виконання вимог ухвали суду від 01.06.2022 (т.1 а.с.157).
Ухвалою від 29.06.2022: залучено до участі у справі в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору: на стороні відповідача Сквирську міську раду Київської області; на стороні позивача Сектор освіти Сквирської РДА; зобов`язано сторони направити залученим третім особам копії заяв по суті; встановлено третім особам строк для подання пояснень по суті позову та відзиву; відкладено підготовче засідання на 11:00 15.07.2022 (т.1 а.с. 165-167).
08.07.2022 від позивача надійшли докази направлення третій особі копії позовної заяви з додатками та письмових пояснень (т.1 а.с.169), а 12.07.2022 від відповідача докази направлення заяв по суті залученим третім особам (т.1 а.с.194).
12.07.2022 до суду, з дотриманням встановленого судом строку, надійшли письмові пояснення третьої особи, яка не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Сквирської міської ради (т.1 а.с.172-178).
У відповідних поясненнях третя особа заперечує проти позову посилаючись на те, що Відділ освіти Сквирської міської ради, створений відповідно до рішення Сквирської міської ради №25-3-VШ від 22.12.2020 «Про створення Відділу освіти та затвердження його положення» та не є правонаступником Сектору освіти Сквирської РДА. Третя особа також зазначає, що від Сквирської районної державної адміністрації до Сквирської міської ради передані повноваження виключно у сфері освіти.
Ухвалою від 15.07.2022, що занесена до протоколу підготовчого засідання, підготовче засідання відкладено на 12:15 12.08.2022 (т.1 а.с.206-207).
Підготовче засідання відкладено на підставі п.1 ч.2 ст. 183 ГПК України, враховуючи відсутність доказів повідомлення Сектору освіти Сквирської РДА про дату, час і місце засідання суду та відсутність клопотань такої особи щодо проведення підготовчого засідання за відсутності представника такої особи.
Копія ухвали від 15.07.2022 у паперовій формі сторонам не направлялась, у зв`язку з відсутністю фінансування, про що складено довідку (т.1 а.с.211). При цьому: відповідна ухвала 15.07.2022 направлена на електронні адреси позивача та відповідача, які вказані такими особами у заявах, поданих по даній справі (а.с.212-213); третій особі Сектору освіти Сквирської РДА ухвала доставлена до електронного кабінету 15.07.2022 о 19:03 (т.1 а.с.214); третя особа Сквирська міська рада повідомлена про дату, час і місце засідання суду під розписку (т.1 а.с.208).
Відповідач у справі Відділ освіти Сквирської міської ради просив розглянути справу без участі представника за наявними матеріалами справи (т.1 а.с.215).
Ухвалою від 12.08.2022, що занесена до протоколу підготовчого засідання, закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 12:15 26.08.2022 (т.1 а.с.217-218).
Ухвалою від 12.08.2021 учасники, які не з`явились 12.08.2022 у підготовче засідання, повідомлені про дату, час і місце судового засідання з розгляду справи по суті (т.1 а.с.220), про що свідчать довідки про доставку ухвали на електронну пошту позивача та відповідача, яку такі особи повідомили суду (т.1 а.с.222-223); третій особі Сектору освіти Сквирській РДА ухвала доставлена до електронного кабінету (т.1 а.с.224).
26.08.2022 від позивача надійшло клопотання про відкладення розгляду справи з посиланням на необхідність залучення як представника адвоката до участі у справі (т.1 а.с.226).
Ухвалою від 26.08.2022, що занесена до протоколу засідання, на підставі п.2 ч.2 ст.202 ГПК України судом, враховуючи подане позивачем клопотання, щодо задоволення якого не заперечував представник третьої особи - Сквирської міської ради, судове засідання відкладено до 16:15 21.09.2022 (т.1 а.с. 228-229).
21.09.2022 представником позивача заявлено клопотання про відкладення розгляду справи з посиланням на укладення договору щодо правової допомоги 17.09.2022 та необхідність ознайомлення з матеріалами справи (т.1 а.с.237) щодо задоволення якого не заперечував представник третьої особи Сквирської міської ради. При цьому, в судовому засіданні представник позивача пояснив, що представник позивача, який володів документами по справі та здійснював представництво позивача, мобілізований та не передав відповідні документи, що фактично унеможливлює здійснення повноцінного представництва під час розгляду справи по суті.
Ухвалою від 21.09.2022, що занесена до протоколу засідання, судове засідання відкладено, враховуючи обставини, викладені у клопотанні представника та надані пояснення, до 16:30 28.09.2022 з метою ознайомлення представника з матеріалами справи та зняття копій (т.1 а.с.240-241).
22.09.2022 до суду надійшло клопотання відповідача Відділу освіти Сквирської міської ради про розгляд справи за відсутності його представника(т.247).
28.09.2022 судове засідання не відбулось у зв`язку з перебуванням судді на лікарняному.
Ухвалою від 03.10.2022 справу призначено до розгляду по суті в судовому засіданні на 10.10.2022 о 16:25 (т.2 а.с.1).
10.10.2022 судове засідання не відбулось у зв`язку з масованими ракетним обстрілами м. Києва та ухвалою від 12.10.2022 призначено на 19.10.2022 о 16:10 (т.2 а.с.7).
19.10.2022 судове засідання не відбулось та ухвалою від 19.10.2022 призначено на 28.10.2022 о 12:15 (т.2 а.с.15).
20.10.2022 судом отримано клопотання від третьої особи Сквирської міської ради про проведення судового засідання без участі представника такої особи (т.2 а.с.21-22).
28.10.2022 судове засідання не відбулось та ухвалою від 07.11.2022 призначено на 16.11.2022 о 16:45 (т.2 а.с.34).
Копія відповідної ухвали у паперовій формі учасникам не направлялась, у зв`язку з відсутністю фінансування, про що складено довідку (т.2 а.с.35). При цьому, відповідна ухвала направлена сторонам та третій особі Сквирській міській раді на електронні адреси, вказані у заявах по суті (т.2 а.с.37-39), третій особі Сектору освіти Сквирської РДА доставлена до електронного кабінету 07.11.2022 о 17:05 (т.2 а.с.36).
В судове засідання 16.11.2022 представники відповідача та третіх осіб не з`явилися; клопотань про відкладення розгляду справи не подавали.
Представник позивача в судовому засіданні заявлені вимоги підтримав та просив їх задовольнити у повному обсязі.
Заслухавши пояснення представника позивача, дослідивши зібрані у справі докази, судом встановлені наступні обставини.
17.01.2022 між Сектором освіти Сквирської РДА (далі споживач) та ТОВ «КП Теплоенергія» (далі постачальник) укладено договір № 8 про постачання теплової енергії (постачання пари та гарячої води) (далі договір №8, т.1 а.с.26-32).
Відповідно до умов договору №8 постачальник зобов`язується постачати споживачеві теплову енергію (пара та гаряча вода) для потреб Рудянської філії Шамраївського НВК, Горобіївського НВК, Малолисовецького НВК, Дулицького НВК, Самгородоцької ЗОШ з використанням власного обладнання й в орендованому приміщенні (далі - енергія), а споживач - своєчасно проводити оплату за використану енергію за погодженими тарифами в терміни, передбачені договором.
Згідно п.2.1 договору №8 енергія постачається споживачу в обсягах за домовленістю.
У відповідності з п.2.2 договору №8 плата за надані послуги за наявності засобів обліку води і теплової енергії справляється за їх показаннями згідно з пунктами 10-13 «Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення».
Ціна за 1 Гкал теплової енергії 1600грн; вартість 1 Гкал теплової енергії за результатами тендерних торгів на момент складання договору становить 1 550грн; сума договору 4 340 000грн (п.п.2.5, 2.7, 2.8 договору №8). Також, п.2.11 договору №8 сторонами узгоджено, що ціна за одиницю товару може бути збільшена не більше ніж на 10% у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що зазначена зміна не призведе до збільшення суми договору.
Відповідно до п.5.1 договору №8 облік споживання енергії проводиться за приладами; розрахунковий метод застосовується тільки при тимчасовому підключенні терміном до 6 місяців.
Споживач, що має прилади, щомісячно з 26 по 31 число направляє свого представника для підписання акту про фактичне споживання енергії за розрахунковий місяць (п. 5.3 договору №8).
Як встановлено у п. 5.6 договору №8, розрахунки за енергію, що споживається, проводяться в грошовій формі відповідно до встановлених тарифів; розрахунковим періодом є календарний місяць.
Як визначено п.5.7 договору №8, оплата послуг здійснюється споживачем на підставі виставлених постачальником актів обліку (підписаних директором школи), актів виконаних робіт та в розмірі суми, вказаної в цих рахунках; у платіжних дорученнях споживач повинен обов`язково вказувати номер договору та призначення платежу; за наявності заборгованостi за договором постачальник зараховує кошти, що надійшли від споживача, як погашення заборгованості за минулі періоди, незалежно від вказаного в платіжному дорученні призначення платежу.
Також, сторонами договору №8 передбачено обов`язок позивача відшкодовувати споживачеві вартість електроенергії, використаної для роботи електрообладнання котельні, відповідно до показників електролічильника, встановленого у котельні школи, на підставі актів, підписаних директором школи та виставлених відділом освіти рахунків не пізніше 20 днів від дати рахунка на р/р споживача (п.4.2.8 договору №8).
Сторонами погоджено, що цей договір діє до 31.12.2020, проте його дія може бути продовжена на строк, достатній для проведення процедури закупівлі на початку наступного року, в обсязі, що не перевищує 20% суми, визначеної в цьому договорі; дія договору поширюється на обставини, що виникли між сторонами до його підписання (п.9.1 договору №8).
У п 9.5 договору №8 погоджено, що припинення його дії не звільняє споживача від обов`язку повної оплати за використану енергію.
Як встановлено судом під час розгляду даної справи, позивач на виконання умов вищевказаного договору в період з січня по грудень 2020 року поставив, а Сектор освіти Сквирської РДА прийняв теплову енергію на загальну суму 4 340 000грн, що підтверджується актами приймання-передачі (т.1 а.с.40-46).
При цьому, як вказує позивач та підтверджується долученими до позовної заяви платіжними дорученнями, Сектором освіти Сквирської РДА здійснено часткову оплату поставленої теплової енергії за договором №8 на суму 3 148 956,71грн (т.1 а.с.48-58,60).
Звертаючись з позовом позивач зазначає, що за договором №8 борг за поставлену теплову енергію складає 1 191 043,29 грн, з яких:
- 651 000грн - за актом №006 здачі приймання робіт;
- 540 043,29грн за актом №007 від 22.12.2020 здачі приймання робіт (з урахуванням часткової оплати відповідно до платіжного доручення № 763 від 30.12.2020).
Під час розгляду справи відповідачем та третіми особами не надано доказів у спростування тверджень позивача про наявність боргу за договором №8 у відповідному розмірі.
04.11.2020 між Сектором освіти Сквирської РДА (далі споживач) та ТОВ «КП Теплоенергія» (далі постачальник) укладено договір №10 про постачання теплової енергії (далі договір №10, т.1 а.с.33-39).
За цим договором постачальник зобов`язується постачати споживачеві теплову енергію (пара та гаряча вода) для потреб Рудянської філії Шамраївського НВК, Горобіївського НВК, Малолисовецького НВК, Дулицького НВК, Самгородоцької ЗОШ з використанням власного обладнання й в орендованому приміщенні (далі - енергія) відповідно до умов договору та «Правил технічної експлуатації теплоспоживальних установок і теплових мереж», а споживач - своєчасно проводити оплату за використану енергію за погодженими тарифами в терміни, передбачені договором.
Згідно п.2.1 договору №10 енергія постачається споживачу в обсягах за домовленістю.
У відповідності до п.2.2 договору №10 плата за надані послуги за наявності засобів обліку води і теплової енергії справляється за їх показаннями згідно з пунктами 10-13 «Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення» (далі Правила послуг).
Відповідно до п. 2.5 договору №10 ціна за 1 Гкал теплової енергії 1550грн.
Також, п.2.11 договору №10 сторони передбачили, що ціна за одиницю товару може бути збільшена не більш ніж на 10% у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що зазначена зміна не призведе до збільшення суми договору.
Сума договору - 199950грн; обсяг закупівлі - 129 Гкал; сума договору може бути зменшена у зв`язку із зменшенням обсягу закупівлі (пп.2.8, 2.9, 2.12 договору №10).
Сторонами договору №10 передбачено, що облік споживання енергії проводиться за приладами; розрахунковий метод застосовується тільки при тимчасовому підключенні терміном до 6 місяців. (п.5.1).
Споживач, що має прилади, щомісячно з 26 по 31 число направляє свого представника для підписання акту про фактичне споживання енергії за розрахунковий місяць (п. 5.3 договору №10).
Згідно п. 5.6 договору №10 розрахунки за енергію, що споживається, проводяться в грошовій формі відповідно до встановлених тарифів; розрахунковим періодом є календарний місяць.
Як визначено п.5.7 договору №10, оплата послуг здійснюється споживачем на підставі виставлених постачальником актів обліку (підписаних директором школи), актів виконаних робіт та в розмірі суми, вказаної в цих рахунках; у платіжних дорученнях споживач повинен обов`язково вказувати номер договору та призначення платежу. Також, сторонами договору у відповідному пункті узгоджено, що за наявності боргу за договором постачальник зараховує кошти, що надійшли від споживача, як погашення заборгованості за минулі періоди, незалежно від вказаного в платіжному дорученні призначенні платежу.
Окрім того, п.4.2.8 договору №10 сторонами передбачено обов`язок позивача відшкодовувати споживачеві вартість електроенергії, використаної для роботи електрообладнання котельні, відповідно до показників електролічильника, встановленого у котельні школи, на підставі актів, підписаних директором закладу освіти, та виставлених сектором освіти рахунків не пізніше 20 днів від дати рахунку на р/р споживача.
У відповідності до п. 9.1 договору №10 він діє до 31.12.2020, проте його дія може бути продовжена на строк, достатній для проведення процедури закупівлі на початку наступного року, в обсязі, що не перевищує 20% суми, визначеної в цьому договорі.
Як погоджено сторонами у п. 9.6 договору №10 припинення його дії не звільняє споживача від обов`язку повної оплати за використану енергію.
На умовах договору №10 від 04.11.2020 передано закладам освіти за замовленням Сектору освіти Сквирської РДА теплову енергію на суму 139 500грн, що підтверджується актом №008 здачі-приймання робіт від 24.12.2020 (т.1 а.с. 47).
Сектор освіти Сквирської РДА здійснив часткову оплату за відповідним актом, про що свідчить платіжне доручення №770 від 29.12.2020 (т.1 а.с. 59). З урахуванням відповідної оплати, борг за твердженням позивача за відповідним договором складає 31 126,11 грн.
Доказів оплати у спростування тверджень позивача про наявність боргу у відповідному розмірі за договором №10 учасниками справи не надано.
Звертаючись до суду з відповідним позовом, позивач вказує, що борг Сектору освіти Сквирської РДА за спожиту теплову енергію відповідно до договорів №№8,10 становить 1 222 169,40 грн.
Розпорядженням Кабінету Міністрів України №1635-р від 16.12.2020 "Про реорганізацію та утворення районних державних адміністрацій" здійснено реорганізацію районних державних адміністрацій районів, ліквідованих згідно з постановою Верховної Ради України від 17.07.2020 №807-IX "Про утворення та ліквідацію районів", шляхом приєднання до районних державних адміністрацій, розташованих в адміністративних центрах районів, утворених зазначеною постановою, згідно з додатком 1, зокрема, Сквирську районну державну адміністрацію реорганізовано шляхом приєднання до Білоцерківської районної державної адміністрації (далі Білоцерківська РДА).
07.10.2021 позивач звернувся з листом до Білоцерківської РДА, в якому повідомив про наявність боргу Сектору освіти Сквирської РДА за договорами №№8, 10 перед ТОВ «КП Теплоенергія» та просив вжити відповідних заходів для оплати боргу (т.1 а.с. 61-62).
25.11.2021 позивач в листі до відповідача - Відділу освіти Сквирської міської ради Київської області повідомив про наявність боргу Сектору освіти Сквирської РДА перед ТОВ «КП Теплоенергія», який просив оплати, вважаючи відповідача правонаступником Сектору освіти Сквирської РДА у спірних правовідносинах (т.1 а.с. 65-67).
У листі № 833 від 01.12.2021 Відділ освіти Сквирської міської ради повідомив, що кредиторська заборгованість Сектору освіти Сквирської РДА не перереєстрована (т.1 а.с. 68).
24.12.2021 позивач повторно звернувся до Відділу освіти Сквирської міської ради з проханням вжити відповідних заходів та оплатити борг (т.1 а.с.65-67).
У відповіді № 907 від 31.12.2021 на звернення позивача Відділ освіти Сквирської міської ради повідомив, що кредиторська заборгованість Сектору освіти Сквирської РДА на момент звернення не перереєстрована (т.1 а.с.69).
Вважаючи відповідача Відділ освіти Сквирської міської ради особою, яка є правонаступником Сектору освіти Сквирської РДА у спірних правовідносинах, позивач звернувся до суду з відповідним позовом.
Предметом спору у даній справі є наявність у відповідача обов`язку оплатити вартість спожитої теплової енергії за відповідними договорами, а також застосування до відповідача відповідальності, встановленої чинним законодавством за порушення відповідного зобов`язання.
Так, укладені позивачем та Сектором освіти Сквирської РДА договори №№8, 10 є підставою для виникнення у сторін таких договорів господарських зобов`язань, а саме майново-господарських зобов`язань в силу ст. ст. 173, 174, ч. 1 ст. 175 ГК України.
Майнові зобов`язання, які виникають між учасниками господарських відносин, регулюються ЦК України з урахуванням особливостей, передбачених ГК України, що визначено ч.1 ст. 175 ГК України.
Згідно ч.1 ст. 193 ГК України суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. При цьому, до виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення ЦК України з урахуванням особливостей, передбачених ГК України.
Так, в силу ст. 526 ЦК України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог ЦК України, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Відповідно до ч.1 ст. 530 ЦК України, якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).
Укладені сторонами договори за своєю правовою природою є договорами енергопостачання, зважаючи на наступне.
Згідно ч.1 ст. 275 ГК України за договором енергопостачання енергопостачальне підприємство (енергопостачальник) відпускає електричну енергію, пару, гарячу і перегріту воду (далі - енергію) споживачеві (абоненту), який зобов`язаний оплатити прийняту енергію та дотримуватися передбаченого договором режиму її використання, а також забезпечити безпечну експлуатацію енергетичного обладнання, що ним використовується.
Згідно ч.ч.6,7 ст.276 ГК України: розрахунки за договорами енергопостачання здійснюються на підставі цін (тарифів), встановлених/визначених відповідно до вимог закону; оплата енергії, що відпускається, здійснюється відповідно до умов договору; договір може передбачати попередню оплату, планові платежі з наступним перерахунком або оплату, що проводиться за вартість прийнятих ресурсів.
Отже, сторона за договорами споживач Сектор освіти Сквирської РДА мав здійснювати розрахунки за поставлену йому теплову енергію у строк, визначений договорами №№8,10, враховуючи, що розрахунковим періодом є календарний місяць.
Отже, за відповідними договорами та враховуючи факти виконання позивачем зустрічних зобов`язань щодо поставки теплової енергії, Сектор освіти Сквирської РДА набув майнових зобов`язань оплатити спожиту теплову енергію.
Звертаючись до суду з відповідним позовом, позивач вважає, що відповідач у справі Відділ освіти Сквирської міської ради у зобов`язанні оплатити теплову енергію став правонаступником боржника Сектору освіти Сквирської РДА, тому є належним відповідачем у справі.
Досліджуючи питання переходу обов`язків оплатити теплову енергію, поставлену у спірному періоді за відповідними договорами, до відповідача, судом встановлені наступні обставини.
Відповідач у даній справі Сектор освіти Сквирської РДА не припинений у встановленому порядку на момент звернення з позовом до суду, так і на момент прийняття рішення у справі.
Так, в силу ч.1 ст.104 ЦК України: юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації; у разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов`язки переходять до правонаступників.
При цьому, як визначено ч.5 вказаної статті, юридична особа є такою, що припинилася, з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення.
На момент прийняття рішення у справі запис про припинення Сектору освіти Сквирської РДА не внесено.
Відповідно до ч.1 ст.106 ГПК України злиття, приєднання, поділ та перетворення юридичної особи здійснюються за рішенням його учасників або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами, а у випадках, передбачених законом, - за рішенням суду або відповідних органів державної влади.
За змістом ч.2,ст.107 ЦК України після закінчення строку для пред`явлення вимог кредиторами та задоволення чи відхилення цих вимог комісія з припинення юридичної особи складає передавальний акт (у разі злиття, приєднання або перетворення) або розподільчий баланс (у разі поділу), який має містити положення про правонаступництво щодо майна, прав та обов`язків юридичної особи, що припиняється шляхом поділу, стосовно всіх її кредиторів та боржників, включаючи зобов`язання, які оспорюються сторонами.
В силу ч.3 ст.107 ЦК України передавальний акт та розподільчий баланс затверджуються учасниками юридичної особи або органом, який прийняв рішення про її припинення, крім випадків, встановлених законом.
Згідно з висновком Великої Палати Верховного Суду, викладеним у постанові від 08.12.2021 у справі №901/348/19, публічне правонаступництво органів державної влади є окремим, особливим видом правонаступництва, під таким терміном розуміється перехід в установлених законом випадках прав та обов`язків одного суб`єкта права іншому. При цьому обов`язок щодо відновлення порушених прав особи покладається на орган, компетентний відновити такі права. Такий підхід про перехід до правонаступника обов`язку відновити порушене право відповідає принципу верховенства права, оскільки метою правосуддя є ефективне поновлення порушених прав, свобод і законних інтересів.
Поряд з цим, як зазначила Велика Палата Верховного Суду у пп.37,38,40,43 постанови від 16.06.2020 у справі № 910/5953/17, при реорганізації юридичної особи відбувається універсальне правонаступництво, при якому все майно особи як сукупність прав та обов`язків, які їй належать, переходить до правонаступника чи правонаступників, при цьому в цій сукупності переходять усі окремі права та обов`язки, які належали на момент правонаступництва правопопереднику незалежно від їх виявлення на той момент.
Ухвалюючи рішення про реорганізацію, уповноважений орган юридичної особи спрямовує свою волю на передачу не окремого майна, прав або обов`язків, а усієї їх сукупності.
При реорганізації в формі злиття немає значення, чи вказано в передавальному акті про правонаступництво щодо певного майна, прав чи обов`язків. Адже правонаступник лише один, що унеможливлює виникнення будь-яких спорів щодо переходу майна, прав чи обов`язків.
Отже лише при припиненні суб`єкта господарювання шляхом поділу в розподільчому балансі визначається правонаступництво. Внаслідок же злиття, приєднання або перетворення правонаступником є лише одна особа і будь-який розподіл прав та обов`язків при таких видах реорганізації неможливий.
Відповідно до ч.4 ст.236 ГПК України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Відносини сторін договорів №№8,10 носять господарський характер, однак, особою, у зобов`язаннях, які виникли на підставі таких договорів є орган державної влади Сектор освіти Сквирської РДА, що є структурним підрозділом з статусом юридичної особи органу державної влади Сквирської РДА, яка у відповідності з розпорядженням Кабінету Міністрів України №1635-р від 16.12.2020 "Про реорганізацію та утворення районних державних адміністрацій" реорганізовано шляхом приєднання до Білоцерківської районної державної адміністрації.
Відповідно до ч.ч.1,2 ст.71 Закону України "Про місцеві державні адміністрації": утворення та реорганізація районних державних адміністрацій здійснюються Кабінетом Міністрів України після прийняття Верховною Радою України рішення про утворення та ліквідацію районів з урахуванням особливостей, встановлених цим Законом; під час реорганізації юридичних осіб - районних державних адміністрацій, їхніх структурних підрозділів не застосовуються положення законодавства щодо: необхідності одержання згоди кредиторів стосовно заміни боржника у зобов`язанні (переведення боргу); права кредиторів вимагати у зв`язку з проведенням реорганізації забезпечення виконання зобов`язань, їх дострокового припинення або виконання та відшкодування збитків; неможливості завершення реорганізації до задоволення вимог, заявлених кредиторами.
Як передбачено ч.3 відповідної статті, у разі здійснення реорганізації районних державних адміністрацій шляхом приєднання повноваження з управління справами таких юридичних осіб, забезпечення підготовки та прийняття районними державними адміністраціями, що припиняються, та їх посадовими особами рішень як суб`єктами владних повноважень з дня прийняття рішення про початок реорганізації здійснює голова районної державної адміністрації, до якої здійснюється приєднання інших юридичних осіб.
Окрім того, ч.4 ст.71 вищевказаного закону визначено, що Порядок здійснення заходів щодо утворення та реорганізації районних державних адміністрацій, а також правонаступництва щодо майна, прав та обов`язків районних державних адміністрацій, що припиняються, визначаються Кабінетом Міністрів України з урахуванням Бюджетного кодексу України та Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".
Так, Кабінетом Міністрів України постановою від 16.12.2020 №1312 затверджено Порядок здійснення заходів щодо утворення та реорганізації районних державних адміністрацій, а також правонаступництва щодо майна, прав та обов`язків районних державних адміністрацій, що припиняються (далі - Порядок).
Відповідно до п.7 Порядку перехід повноважень, прав та обов`язків (публічно-владне правонаступництво) райдержадміністрацій, що припиняються, до райдержадміністрацій новоутворених районів здійснюється: у разі існування райдержадміністрації в адміністративному центрі новоутвореного району та приєднання до неї райдержадміністрацій, що припиняються, ліквідованих районів - з моменту утворення комісії з реорганізації райдержадміністрації, що припиняється (далі - комісія з реорганізації); у разі утворення на території новоутвореного району райдержадміністрації, в адміністративному центрі якого була відсутня така райдержадміністрація, - з моменту державної реєстрації райдержадміністрації як юридичної особи публічного права та утворення комісії з реорганізації.
При цьому, згідно п.8 Порядку перехід майна, майнових прав та обов`язків райдержадміністрацій, що припиняються, до райдержадміністрацій новоутворених районів здійснюється: у разі існування райдержадміністрації в адміністративному центрі новоутвореного району та приєднання до неї райдержадміністрацій, що припиняються, ліквідованих районів - з дня затвердження передавального акта комісії з реорганізації; у разі утворення райдержадміністрації на території новоутвореного району, в адміністративному центрі якого була відсутня така райдержадміністрація, - з моменту державної реєстрації райдержадміністрації як юридичної особи публічного права та затвердження передавального акта комісії з реорганізації.
В силу п.10 Порядку райдержадміністрація, розташована в ліквідованому районі, продовжує здійснювати свої повноваження до моменту виникнення відповідного правонаступництва, передбаченого п.п.7,8 цього Порядку.
Відповідно до п.11 Порядку райдержадміністрації, що припиняються, до складу яких входять структурні підрозділи із статусом юридичної особи публічного права, після набрання чинності актом Кабінету Міністрів України про реорганізацію відповідної райдержадміністрації, а у разі створення райдержадміністрацій на території новоутвореного району - після державної реєстрації створення райдержадміністрацій видають акт про реорганізацію структурних підрозділів райдержадміністрації, які мають статус юридичної особи публічного права; у акті про реорганізацію визначається її спосіб, заходи з реорганізації, строк її завершення та інші необхідні умови.
Розпорядження Сквирської районної державної адміністрації від 13.01.2021 №7 "Про реорганізацію структурних підрозділів із статусом юридичної особи публічного права Сквирської районної державної адміністрації Київської області» вирішено, зокрема, реорганізувати Сектор освіти Сквирської РДА шляхом приєднання до відділу освіти Білоцерківської РДА Київської області; установлено, що Відділ освіти Білоцерківської РДА Київської області є правонаступником Сектору освіти Сквирської РДА.
Згідно з п.4 вказаного розпорядження зобов`язано голів комісії з реорганізації вжити заходів щодо реорганізації підпорядкованих структурних підрозділів відповідно до Порядку.
При цьому, у подальшому за розпорядженням Білоцерківської РДА від 09.03.2021 №41 "Про ліквідацію відділу освіти Білоцерківської РДА" вирішено припинити Відділ освіти Білоцерківської РДА, а 18.08.2021 здійснено державну реєстрацію припинення вказаної особи, про що до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено запис.
Отже, на даний час правонаступник Сектору освіти Сквирської РДА Сектор освіти Білоцерківської РДА є припиненим внаслідок ліквідації.
Поряд з цим, рішенням Сквирської міської ради від 22.12.2020 №25-3-VIIІ «Про створення Відділу освіти Сквирської міської ради та затвердження його Положення» вирішено створити Відділ освіти Сквирської міської ради зі статусом юридичної особи та затвердити Положення про Відділ освіти Сквирської міської ради (далі Положення).
Відповідно до п.1.1 Положення Відділ освіти Сквирської міської ради є її виконавчим органом з правом юридичної особи публічного права Сквирської міської ради та утворюється, підзвітний і підконтрольний Сквирській міській раді, підпорядкований виконавчому комітету Сквирської міської ради, міському голові, заступникам міського голови відповідно до розподілу посадових обов`язків, а також Департаменту освіти і науки Київської обласної державної адміністрації.
Як визначено п.п.1.4, 1.5 Положення Відділ освіти Сквирської міської ради фінансується за рахунок коштів місцевого бюджету, є юридичною особою. При цьому, п.1.7, п.1.8 Положення установлено, що така особа утворена шляхом передачі повноважень у сфері освіти від Сквирської районної державної адміністрації до Сквирської міської ради та є уповноваженою особою з реалізації прав і обов`язків Сквирської міської ради як засновника щодо управління закладами освіти Сквирської міської територіальної громади.
В силу п.п.3.1.1, 3.1.3, 3.4,3.5, 3.5.3 Положення до функцій відповідача належать: здійснення управління закладами загальної середньої, дошкільної та позашкільної освіти, дитячого будинку, розташованими на території громади; сприяння фінансовому та матеріально-технічному забезпеченню таких закладів; сприяння фінансовому забезпеченню установ та закладів освіти; організація фінансового та матеріально-технічного забезпечення відповідних закладів; здійснення розподілу коштів, затверджених сесією міської ради між закладами освіти з урахуванням потреб та реального фінансування, планування й здійснення закупівлі товарів, робіт і послуг через систему Прозоро відповідно до вимог чинного законодавства, укладання фінансових договорів, договорів оренди тощо.
Потреба у створенні відповідного органу, якому передані повноваження Сквирської міської ради, пов`язана із передачею повноважень у галузі освіти органам місцевого самоврядування, одним із яких є третя особа Сквирська міська рада, в процесі децентралізації влади.
Окрім того, 22.10.2020 Сквирська міська рада прийняла рішення № 1502-61-VII щодо передачі у спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міста Сквирського району в особі Сквирської районної ради до комунальної власності територіальної громади Сквирської міської ради майнв згідно з додатком 1, у тому числі й навчальних закладів на відповідній території.
Поряд з цим, Законом України "Про внесення змін до деяких законів України щодо впорядкування окремих питань організації та діяльності органів місцевого самоврядування і районних державних адміністрацій" від 17.11.2020 № 1009-IX, який набрав чинності в силу його п.1 Прикінцевих та перехідних положень з наступного дня після його опублікування, а саме 06.12.2020, внесені зміни до Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", зокрема, шляхом доповнення розділу V "Прикінцеві та перехідні положення" пунктом 62, підпункт 15 якого визначає, що бюджети ліквідованих районів виконуються окремо до закінчення бюджетного періоду з урахуванням особливостей, встановлених цим підпунктом, а саме:
-до закінчення періоду окремого виконання бюджетів функції головних розпорядників, розпорядників бюджетних коштів районних бюджетів продовжують здійснювати відповідні бюджетні установи в особі їх керівників.
-залишки коштів (у тому числі боргові зобов`язання), що утворилися на кінець бюджетного періоду на рахунках районних бюджетів ліквідованих районів, перераховуються одночасно до районного бюджету новоутвореного району, бюджету територіальної громади з урахуванням цільового призначення таких коштів, особливостей розподілу нерухомого майна на підставі платіжних доручень за підписом голови районної ради новоутвореного району або голови комісії з реорганізації районної ради, що припиняється, або керівника місцевого фінансового органу, утвореного до утворення та ліквідації районів.
Окрім того, вищевказаним Законом п.10 розділу V "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» доповнено абзацом такого змісту: правонаступник районної ради району, ліквідованого Верховною Радою України, після припинення відповідних районних рад як юридичних осіб, але не пізніше 1 липня 2021 року, зобов`язаний передати у комунальну власність територіальних громад усі об`єкти спільної власності територіальних громад району, які знаходяться на території цих територіальних громад, відповідно до розмежування видатків між бюджетами, встановлених Бюджетним кодексом України.
15.12.2020 прийнято Закон України №1081-IX "Про внесення змін до Бюджетного кодексу України", який набрав чинності з 01.01.2021, крім підпунктів 4 і 5 пункту 1, пункту 11, підпункту 2 пункту 17, пунктів 20 і 24, підпункту 5 пункту 51 розділу I, які набрали чинності з дня, наступного за днем опублікування такого Закону.
Вищевказаним Законом внесені зміни до Бюджетного кодексу України шляхом включення до розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" п. 39, відповідно до якого районні ради здійснюють передачу із спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст у власність сільських, селищних, міських територіальних громад установ та закладів, розташованих на їхній території, відповідно до розмежування видатків між бюджетами, визначеного цим Кодексом; з 1 січня 2021 року видатки на функціонування зазначених установ і закладів плануються та здійснюються з бюджетів таких територіальних громад.
Виходячи з умов договорів №№8,10, що укладені позивачем та Сектором освіти Сквирської РДА, теплова енергія постачалась для потреб навчальних закладів, розташованих на території Сквирського району.
З огляду на викладене, оскільки усі заклади освіти фінансуються за рахунок коштів місцевого бюджету, їх майно та право управління ними передані районною радою за принципом місцезнаходження майна чи юридичної особи до відповідної територіальної громади, у спірних правовідносинах до Відділу освіти Сквирської міськради перейшли не виключно повноваження у сфері освіти, але й обов`язки, пов`язані з фінансуванням закладів освіти, у тому числі погашення заборгованості, яка виникла у зв`язку із обслуговуванням закладів освіти (також див. постанову ПАГС від 21.07.2022 у справі 911/3108/21).
Враховуючи зазначене, є обгрунтованими вимоги позивача про стягнення з відповідача Відділу освіти Сквирської міської ради 1 222 169,40грн основного боргу, тому заявлені у відповідній частині вимоги підлягають задоволенню у повному обсязі.
Також, позивачем заявлено вимоги про стягнення з відповідача 122 404,34грн втрат від інфляції та 38 774,57грн 3% річних, які нараховані з 01.01.2021 по 31.12.2021.
Відповідно до ч. 2 ст. 625 ЦК України боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.
Оскільки щодо виконання зобов`язань з оплати спожитої теплової енергії, які виникли за відповідними договорами, допущено прострочення виконання, вимоги позивача щодо сплати боргу з урахуванням 3% річних та втрат від інфляції є обґрунтованими і підлягають задоволенню у повному обсязі, враховуючи заявлений позивачем період нарахування.
Відповідно до п.2 ч.1 ст. 129 ГПК України судовий збір покладається у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Таким чином, витрати на оплату позову судовим збором, понесені позивачем, підлягають відшкодуванню йому за рахунок відповідача. При цьому, при зверненні до суду позивачем судовий збір сплачено у більшому розмірі ніж встановлено 20750,23грн, тому відповідні витрати підлягають відшкодуванню йому за рахунок позивача частково, а саме у розмірі 20 750,22грн / (1 222 169,40+122 404,34+38 774,57):100*1,5 /.
Повернення судового збору здійснюється за клопотанням особи, яка його сплатила за ухвалою суду відповідно до ст.7 Закону України «Про судовий збір».
До першої заяви по суті позовної заяви позивач долучив попередній (орієнтовний) розрахунок суми судових витрат, які позивач поніс і які очікує понести у зв`язку із розглядом справи (т.1 а.с.5), відповідно до якого орієнтовний розмір судових витрат складає 20 750,22грн, які складаються лише із суми судового збору. Однак, до закінчення судових дебатів представник позивача повідомив про намір подати докази понесення судових витрат без оголошення їх розміру після прийняття рішення у справі; заяву про розподіл судових витрат у певному розмірі відповідач до прийняття рішення не подавав.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 129, 232-233, 237-238, 240 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
1.Позов задовольнити повністю.
2.Стягнути з Відділу освіти Сквирської міської ради (ідентифікаційний код 43934956; 09001, Київська обл., Білоцерківський район, м.Сквира, вул. Богачевського, 55) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «КП Теплоенергія» (ідентифікаційний код 42305876; 09001, Київська обл., Білоцерківський район, м.Сквира, вул. Шевченка, 1) 1 222 169,40грн основного боргу, 122 404,34грн втрат від інфляції, 38 774,57грн 3% річних, а також 20750,22грн в рахунок часткового відшкодування витрат, понесених на оплату позову судовим збором.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Апеляційна скарга подається протягом двадцяти днів з дня складання повного судового рішення у порядку, встановленому ст.257 ГПК України.
Повний текст рішення складено 30.11.2022.
Суддя А.Р. Ейвазова