Про затвердження Положення про Єдину інформаційну систему соціальної сфери
{Із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ
№ 1130 від 27.10.2023
№ 687 від 13.06.2024
№ 898 від 09.08.2024}
Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити Положення про Єдину інформаційну систему соціальної сфери, що додається.
2. Внести до постанови Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2020 р. № 1278 “Про запровадження експериментального проекту з реалізації функціоналів першої черги Єдиної інформаційної системи соціальної сфери” (Офіційний вісник України, 2021 р., № 1, ст. 10) такі зміни:
1) у пункті 1 слово “березні” замінити словом “червні”;
2) в абзаці четвертому пункту 6 слова і цифри “до 15 квітня” замінити словами і цифрами “до 1 липня”.
3. Міністерству соціальної політики разом з Міністерством цифрової трансформації у місячний строк:
розробити і затвердити план організаційних заходів із створення протягом 2021-2022 років Єдиної інформаційної системи соціальної сфери;
подати Кабінетові Міністрів України в установленому порядку пропозиції щодо внесення до актів Кабінету Міністрів України змін, спрямованих на забезпечення функціонування Єдиної інформаційної системи соціальної сфери.
ЗАТВЕРДЖЕНО |
ПОЛОЖЕННЯ
про Єдину інформаційну систему соціальної сфери
1. Це Положення визначає засади, структуру та порядок функціонування Єдиної інформаційної системи соціальної сфери (далі - Єдина система).
2. У цьому Положенні терміни вживаються в такому значенні:
1) адміністратор Єдиної системи - суб’єкт Єдиної системи, що виконує заходи з впровадження, адміністрування, підтримки та супроводу Єдиної системи, а також виконує інші функції, визначені цим Положенням;
2) адміністратор функціональних підсистем - суб’єкт Єдиної системи, що виконує заходи з впровадження, адміністрування, підтримки та супроводу відповідного інтегрованого з нею інформаційного ресурсу та програмного забезпечення суб’єкта Єдиної системи, а також виконує інші функції, визначені цим Положенням;
3) електронні інформаційні ресурси - систематизовані відомості та дані, створені, оброблені та збережені в електронній формі за допомогою технічних засобів та/або програмних продуктів;
4) Єдина система - інформаційно-комунікаційна система, що безпосередньо забезпечує реалізацію функцій суб’єктів Єдиної системи, інформаційну підтримку і супровід їх діяльності та є сукупністю взаємозв’язаних загальних і функціональних підсистем, програмно-інформаційних комплексів, програмно-технічних засобів, які забезпечують логічне поєднання відповідних інформаційних ресурсів, обробку та захист інформації, електронну інформаційну взаємодію;
5) заявник - фізична особа, що звертається за отриманням послуг у сфері соціального захисту для себе або іншої фізичної особи до суб’єктів Єдиної системи, зокрема, шляхом взаємодії з ними в електронній формі за наявності технічної можливості засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (далі - Портал Дія), через Портал електронних послуг Пенсійного фонду України, Соціальний веб-портал електронних послуг Мінсоцполітики (далі - Соціальний портал Мінсоцполітики), інтегровані з ним інформаційні системи органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, а також інформаційні системи Мінсоцполітики;
{Підпункт 5 пункту 2 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 687 від 13.06.2024}
6) користувачі Єдиної системи - державні органи, державні підприємства та установи, фізичні особи, фізичні особи - підприємці, юридичні особи, визначені у пункті 9 цього Положення, які використовують сервіси Єдиної системи відповідно до їх функціонального призначення;
7) соціальна підтримка - передбачені законодавством види соціальної допомоги, субсидії, пільги, соціальні послуги, місцеві програми соціального захисту населення, виплати соціальної сфери та накопичувальної системи загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, надання яких забезпечується суб’єктами Єдиної системи за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів, Пенсійного фонду України, інших джерел, не заборонених законодавством;
8) суб’єкти Єдиної системи - Мінсоцполітики, підприємства, установи та організації, що належать до сфери управління Мінсоцполітики, Пенсійний фонд України та його територіальні органи, Нацсоцслужба та її територіальні органи, Державна служба у справах дітей, Фонд соціального захисту осіб з інвалідністю та його територіальні відділення, місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, надавачі будь-яких видів соціальної підтримки;
{Підпункт 8 пункту 2 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 898 від 09.08.2024}
9) суб’єкти електронної інформаційної взаємодії - міністерства, інші центральні та місцеві органи виконавчої влади, держателі державних електронних інформаційних ресурсів, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації, банки та інші фінансові установи незалежно від форми власності, які здійснюють обмін даними із Єдиної системи в електронній формі;
10) центральна база даних - інформаційно-комунікаційна система, призначена для збору, обробки, накопичення та передачі даних, які формуються та утворюються в інформаційно-комунікаційних системах суб’єктів Єдиної системи і за своїм функціоналом поєднуються в Єдиній системі;
11) функціональні підсистеми Єдиної системи - інтегровані з Єдиною системою електронні інформаційні ресурси суб’єктів Єдиної системи, призначені для адміністрування окремих видів соціальної підтримки відповідно до функцій суб’єктів Єдиної системи.
Інші терміни вживаються у значенні, наведеному у Законах України “Про соціальні послуги”, “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”, “Про інформацію”, “Про доступ до публічної інформації”, “Про електронні документи та електронний документообіг”, “Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги”, “Про захист персональних даних”, “Про захист інформації в інформаційно-комунікаційних системах”, “Про верифікацію та моніторинг державних виплат” і нормативно-правових актах з питань цифровізації, цифрового розвитку, спеціального зв’язку та комунікації.
{Абзац тринадцятий пункту 2 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 687 від 13.06.2024}
3. Власником Єдиної системи і всіх її підсистем та виключних майнових прав інтелектуальної власності на її програмне забезпечення є держава в особі держателя Єдиної системи та/або держателя відповідної підсистеми Єдиної системи.
Держателем Єдиної системи і всіх її підсистем є Мінсоцполітики, крім функціональних підсистем, що формуються та діють на базі інформаційних ресурсів Пенсійного фонду України, який є їх держателем.
4. Адміністратором Єдиної системи і всіх її складових частин, крім тих функціональних підсистем, що формуються та діють на базі інформаційних ресурсів Пенсійного фонду України, є державне підприємство “Інформаційно-обчислювальний центр Міністерства соціальної політики України”, яке виконує заходи з впровадження, адміністрування, підтримки та супроводу програмного забезпечення Єдиної системи, відповідає за його технічне обслуговування, збереження та захист даних, накопичених у базах Єдиної системи, вживає технічних і технологічних заходів з надання, блокування, анулювання доступу до Єдиної системи, проводить пошук і відбір даних для підготовки аналітичних звітів, забезпечує ведення довідників Єдиної системи та виконує інші функції, визначені в пункті 11 цього Положення.
Адміністратором функціональних підсистем Єдиної системи, що формуються та діють на базі інформаційних ресурсів Пенсійного фонду України, є Пенсійний фонд України чи інше державне підприємство/державна установа, що належить до сфери управління держателя таких функціональних підсистем.
В окремих випадках, передбачених законодавством, функції адміністратора функціональної підсистеми Єдиної системи можуть бути закріплені за іншим суб’єктом Єдиної системи або розподілені між окремими суб’єктами Єдиної системи відповідно до їх повноважень у визначеному законодавством порядку.
Мета створення та сфера застосування Єдиної системи
5. Метою створення Єдиної системи є забезпечення цілісної автоматизації процесів у соціальній сфері шляхом оптимізації та розвитку електронної інформаційної взаємодії суб’єктів Єдиної системи, спрямованої на забезпечення прозорості соціальної сфери, цифровізацію ринку соціальної підтримки та підвищення рівня її доступності для осіб, які її потребують.
6. Сфера застосування Єдиної системи охоплює такі напрями надання соціальної підтримки:
загальнообов’язкове державне соціальне та пенсійне страхування, пенсійне забезпечення;
соціальний захист населення, зокрема осіб, які належать до вразливих груп та/або перебувають у складних життєвих обставинах, ведення випадку особи під час отримання соціальної підтримки, надання допомоги в подоланні складних життєвих обставин;
надання державної соціальної допомоги, житлових субсидій, соціальної стипендії, інших передбачених законодавством пільг і виплат;
ведення обліку осіб, які підлягають загальнообов’язковому державному соціальному страхуванню, та осіб, які мають право на пільги за соціальною ознакою;
запобігання та протидія домашньому насильству, насильству за ознакою статі, торгівлі людьми;
надання соціальної підтримки, спрямованої на захист прав дітей, їх оздоровлення, відпочинок, усиновлення;
проведення соціальних, реабілітаційних заходів, соціальної роботи з сім’ями, дітьми та молоддю, забезпечення гендерної рівності, абсолютної нетерпимості до сексуальної експлуатації та насильства, дискримінації за будь-якою ознакою;
здійснення державного контролю за дотриманням вимог законодавства під час надання соціальних послуг та інших видів соціальної підтримки, забезпечення державних соціальних стандартів і гарантій для населення.
Основні завдання функціонування Єдиної системи
технічну реалізацію впровадження єдиних стандартів і процедур для надання населенню будь-яких видів соціальної підтримки, передбачених законодавством;
сприяння підвищенню ефективності управління соціальною сферою, зокрема шляхом забезпечення доступності інформації для державних органів та органів місцевого самоврядування, інших суб’єктів Єдиної системи;
розроблення та впровадження єдиних стандартів і процедур обміну інформацією між суб’єктами Єдиної системи, що дасть змогу забезпечити максимальну точність та своєчасність надання соціальної підтримки;
оптимізацію процесів надання соціальної підтримки та автоматизацію взаємодії між суб’єктами Єдиної системи, що дасть змогу зменшити витрати часу та зусиль на обслуговування громадян;
централізоване зберігання та обробку даних;
безпеку та конфіденційність персональних даних, обробка яких здійснюється в Єдиній системі;
технічну реалізацію впровадження інструментів моніторингу та аналізу ефективності надання соціальної підтримки, що дасть змогу покращити якість та доступність соціальної підтримки для громадян;
виконання інших завдань, визначених законодавством.
8. Основними функціями Єдиної системи є:
логічне функціональне об’єднання електронних інформаційних ресурсів Єдиної системи у визначених форматах за узгодженими показниками для автоматизованої обробки, використання та надання їх користувачам Єдиної системи в уніфікованому вигляді;
накопичення та обробка інформації, що формується у процесі діяльності суб’єктів Єдиної системи, її систематизація та узагальнення, приведення до формату, необхідного для подальшого аналізу та забезпечення роботи автоматизованих підсистем Єдиної системи, створення додаткових резервних копій (у разі потреби);
ведення процесів інформаційної діяльності суб’єктів Єдиної системи у режимі реального часу із забезпеченням проведення перевірки отриманої від заявників інформації для визначення права на отримання соціальної підтримки та її розміру під час призначення і протягом періоду користування та виявлення випадків безпідставного призначення соціальної підтримки суб’єктами Єдиної системи;
забезпечення стандартизованої автоматизації комплексу функціональних процесів, пов’язаних з повним циклом надання соціальної підтримки, від отримання відповідного звернення заявника до закінчення надання йому соціальної підтримки;
забезпечення доступу до Єдиної системи її суб’єктів та користувачів незалежно від їх місцезнаходження з використанням електронних комунікаційних мереж;
застосування інтерфейсів та інших електронних сервісів Єдиної системи, адаптованих для осіб з інвалідністю (з порушеннями зору, слуху, опорно-рухового апарату, мовлення та інтелектуального розвитку, різними комбінаціями порушень), згідно з ДСТУ EN 301 549:2022 (EN 301 549 V3.2.1 (2021-03), IDT) “Інформаційні технології. Вимоги щодо доступності продуктів та послуг ІКТ”;
електронна ідентифікація та автентифікація суб’єктів Єдиної системи, зокрема з використанням інтегрованої системи електронної ідентифікації, електронних підписів і печаток, що базуються на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису/електронної печатки, та/або інших засобів ідентифікації, які дають змогу однозначно встановити особу;
створення можливості для завантаження, заповнення та подання необхідних для певного виду соціальної підтримки документів в Єдиній системі з використанням електронних підписів і печаток, що базуються на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису/електронної печатки, та/або інших засобів ідентифікації, які дають змогу однозначно встановити особу;
автоматичне заповнення форм (полів) документів, які створюються за допомогою засобів Єдиної системи, відомостями, отриманими в порядку електронної інформаційної взаємодії з електронних інформаційних ресурсів, державних реєстрів, інших інформаційно-комунікаційних систем;
формування засобами Єдиної системи довідок, витягів та інших електронних документів із можливістю їх візуалізації та проставлення на візуальній формі документа унікального електронного ідентифікатора (QR-коду, штрих-коду, цифрового коду) за технічної можливості;
забезпечення обміну інформацією в процесі функціонування Єдиної системи, зокрема з використанням системи електронної інформаційної взаємодії електронних інформаційних ресурсів, проведення перевірки своєчасності внесення, достовірності та повноти інформації, яка відповідно до законодавства вноситься і обробляється суб’єктами Єдиної системи, забезпечення її зберігання, резервного копіювання та комплексного захисту;
прогнозування, планування та визначення потреби в коштах для фінансування надання соціальної підтримки, обробка інформації про нарахування, надання та облік усіх видів соціальної підтримки у грошовій формі, проведення їх автоматизованого моніторингу та здійснення контролю;
моніторинг відвідувань, реєстрація дій, що проводяться в Єдиній системі та стосуються безпеки функціонування Єдиної системи, тимчасове блокування несанкціонованих дій щодо захищених ресурсів або анулювання доступу із скомпрометованих облікових записів користувачів Єдиної системи до функціональних підсистем і прикладних сервісів Єдиної системи у випадках, передбачених законом;
обробка інформації з обмеженим доступом, зокрема персональних даних користувачів Єдиної системи, з метою реалізації процесу надання соціальної підтримки, інформування особи про таку обробку, передача в електронній формі отриманої інформації до інших суб’єктів Єдиної системи у межах електронної інформаційної взаємодії, проведення інших дій, спрямованих на забезпечення належного функціонування Єдиної системи щодо надання соціальної підтримки, у порядку, визначеному законодавством про інформацію та захист персональних даних;
забезпечення здійснення oнлайн-інформування заявників та/або отримувачів соціальної підтримки про етапи розгляду звернення (призначення, відмову у призначенні та припинення надання будь-якого виду соціальної підтримки) шляхом надсилання текстових повідомлень за допомогою засобів електронного зв’язку, на адреси електронної пошти, повідомлені особами під час звернення за отриманням чи під час отримання соціальної підтримки, а також за допомогою засобів Соціального порталу Мінсоцполітики та/або Порталу Дія (за технічної можливості);
{Пункт 8 доповнено новим абзацом згідно з Постановою КМ № 687 від 13.06.2024}
забезпечення функціональних можливостей, необхідних для виконання завдань функціонування Єдиної системи.
9. Користувачами Єдиної системи є:
держателі Єдиної системи та її функціональних підсистем;
адміністратори Єдиної системи та її функціональних підсистем;
заявник, будь-яка інша фізична особа, юридична особа, у тому числі державні органи, підприємства та установи, фізична особа - підприємець, які після проходження передбаченої Єдиною системою процедури електронної ідентифікації та автентифікації використовують сервіси Єдиної системи відповідно до їх функціонального призначення.
10. До повноважень держателя Єдиної системи та держателя її функціональних підсистем (у межах функціонування таких підсистем) належить:
визначення методологічних, нормативно-правових та організаційних засад функціонування;
установлення вимог до програмного забезпечення, організація його розроблення та прийняття в експлуатацію;
проведення моніторингу та аналізу якості функціонування Єдиної системи/функціональної підсистеми, розгляд пропозицій щодо удосконалення її функціонування;
забезпечення створення та/або модифікації основного та резервного центрів обробки даних;
забезпечення електронної інформаційної взаємодії між Єдиною системою/функціональною підсистемою та електронними інформаційними ресурсами;
визначення порядку електронної інформаційної взаємодії між суб’єктами Єдиної системи, їх переліку та рівня доступу, виходячи з їх функціональних повноважень;
визначення порядку обробки та захисту персональних даних в Єдиній системі/функціональній підсистемі відповідно до вимог законодавства про інформацію та захист персональних даних;
координація та здійснення контролю за діяльністю адміністратора Єдиної системи, адміністраторів її функціональних підсистем.
11. До повноважень адміністратора Єдиної системи та адміністраторів її функціональних підсистем (у межах підсистем, щодо яких їх визначено адміністраторами) належить:
забезпечення розроблення, впровадження, адміністрування, введення в експлуатацію, модернізації, підтримки та технічного обслуговування відповідного програмного забезпечення за погодженням із держателем та у взаємодії з розробником (розробниками) відповідного програмного забезпечення;
забезпечення функціонування та адміністрування основного і резервного центрів обробки даних, технічної підтримки відповідних апаратно-програмних комплексів;
забезпечення технічного супроводу обміну даними із суб’єктами електронної інформаційної взаємодії;
забезпечення підтримки в актуальному стані класифікаторів, довідників, реєстрів та ідентифікаторів у процесі функціонування Єдиної системи, формування необхідних звітів;
забезпечення функціонування централізованої служби технічної підтримки суб’єктів Єдиної системи;
сприяння держателю Єдиної системи у виконанні заходів щодо приймання прикладного програмного забезпечення, документації та вихідних даних сервісів Єдиної системи від їх розробника;
розроблення, використання та адміністрування регламентних документів з питань функціонування окремих підсистем Єдиної системи і їх погодження з держателями Єдиної системи і таких функціональних підсистем;
забезпечення збереження інформації в Єдиній системі та її захисту від несанкціонованих дій, виконання технічних і технологічних заходів з моніторингу відвідувань, реєстрація дій, що проводяться в Єдиній системі і стосуються безпеки функціонування Єдиної системи, надання доступу, тимчасове блокування несанкціонованих дій щодо захищених ресурсів або анулювання доступу із скомпрометованих облікових записів користувачів Єдиної системи до функціональних підсистем і прикладних сервісів Єдиної системи у випадках, передбачених законом і визначених держателем Єдиної системи;
негайне інформування держателя Єдиної системи про виявлені факти несанкціонованих дій щодо інформації в Єдиній системі;
надання держателю Єдиної системи пропозицій щодо розвитку прикладного програмного забезпечення та програмно-технічної платформи Єдиної системи у процесі її функціонування, збільшення кількості даних, функцій та користувачів Єдиної системи;
проведення навчання та підвищення кваліфікації посадових осіб суб’єктів Єдиної системи, що працюють з Єдиною системою;
забезпечення інформаційної взаємодії між Єдиною системою/функціональною підсистемою та іншими електронними інформаційними системами (реєстрами), базами даних інших державних органів.
12. До повноважень суб’єктів Єдиної системи належить здійснення контролю за діяльністю їх працівників, які мають доступ до Єдиної системи, щодо:
використання прикладного програмного забезпечення Єдиної системи відповідно до його функціонального призначення, експлуатаційної документації та прав доступу до нього;
забезпечення підтримки в актуальному стані кваліфікованого сертифіката відкритого ключа, його скасування, блокування та поновлення;
забезпечення захисту інформації в Єдиній системі такого рівня, що повинно відповідати ступеню обмеження доступу до неї відповідно до законодавства та в межах їх повноважень;
виконання інших заходів, пов’язаних з роботою в Єдиній системі, передбачених посадовими обов’язками працівника суб’єкта Єдиної системи і внутрішніми документами відповідних суб’єктів Єдиної системи.
13. Повноваження інших користувачів Єдиної системи, визначених пунктом 9 цього Положення, залежать від їх статусу та ролі в системі надання соціальної підтримки та визначаються згідно із Законом України “Про соціальні послуги” і відповідними нормативно-правовими актами, що регулюють діяльність тих підсистем Єдиної системи, які використовуються такими користувачами Єдиної системи протягом усього процесу надання/отримання соціальної підтримки.
14. До складу Єдиної системи входять:
Центральна підсистема Єдиної системи
15. Центральна підсистема Єдиної системи є функціонально пов’язаною сукупністю програмних модулів і сервісів, призначених для зберігання накопиченої інформації, що формується в процесі діяльності суб’єктів Єдиної системи і передається через функціональні підсистеми Єдиної системи, її систематизації та переведення у формат, придатний для подальшого аналізу, і для забезпечення роботи автоматизованих підсистем підтримки прийняття рішень та інших сервісів соціальної сфери.
16. Виключні майнові права інтелектуальної власності на центральну підсистему Єдиної системи належать державі в особі Мінсоцполітики.
Володільцем інформації, обробка якої здійснюється в центральній підсистемі Єдиної системи, є Мінсоцполітики.
Адміністратором центральної підсистеми Єдиної системи є державне підприємство “Інформаційно-обчислювальний центр Міністерства соціальної політики України”.
17. Центральна підсистема Єдиної системи складається з центральної бази даних і загальних підсистем, вимоги до функціонування яких можуть визначатися держателем центральної підсистеми в окремих нормативно-правових актах.
До загальних підсистем Єдиної системи належать:
Єдиний соціальний реєстр - інформаційно-комунікаційна система, що призначена для збереження та обліку електронних даних отримувачів соціальної підтримки, передбаченої законодавством (види соціальної допомоги, субсидії, пільги, соціальні послуги, місцеві програми соціального захисту населення, виплати соціальної сфери та накопичувальної системи загальнообов’язкового державного пенсійного страхування), надання якої забезпечується суб’єктами Єдиної системи відповідно до їх повноважень;
підсистема “Соціальний портал Мінсоцполітики” - призначена для забезпечення дистанційного доступу заявників для подання звернень щодо отримання соціальних послуг та/або інших видів соціальної підтримки, а також оперативного приймання та передачі інформації (даних) суб’єктами Єдиної системи під час взаємодії із заявниками та/або надання їм соціальної підтримки;
{Пункт 17 доповнено новим абзацом згідно з Постановою КМ № 687 від 13.06.2024}
підсистема “Електронний бюджет” - призначена для прогнозування, планування та визначення потреби в коштах для фінансування надання соціальної підтримки, здійснення контролю за їх розподілом, формування звітності про їх використання, проведення аналізу та контролю за їх використанням у цілому та за окремими видами соціальної підтримки, джерелами їх фінансування, періодами отримання та отримувачами соціальної підтримки;
підсистема “Соціальне казначейство” (розрахунково-виплатний центр соціальної сфери) - забезпечує на підставі даних підсистем “Електронний бюджет” та “Єдиний соціальний процесинг” обробку інформації про нарахування, надання та облік соціальної підтримки у грошовій формі, в тому числі формування єдиних принципів грошових виплат у соціальній сфері;
підсистема верифікації отримувачів соціальної підтримки - призначена для обміну інформацією між Єдиною системою і суб’єктами електронної інформаційної взаємодії про верифікаційні дані особи заявника/отримувача соціальної підтримки з метою її верифікації, запобігання незаконному, безпідставному призначенню такій особі соціальної підтримки, а також забезпечення проведення перевірки інформації про особу для визначення права на отримання соціальної підтримки та її розміру під час призначення та протягом періоду її отримання. Функціонування підсистеми забезпечується шляхом інтеграції до інформаційно-аналітичної платформи електронної верифікації та моніторингу Мінфіну;
підсистема обміну даними із суб’єктами електронної інформаційної взаємодії - забезпечує електронний обмін інформацією у процесі функціонування Єдиної системи, зокрема з використанням системи електронної взаємодії електронних інформаційних ресурсів, а також містить засоби моніторингу процесів обміну даними для забезпечення оперативного реагування на можливі проблеми під час електронної інформаційної взаємодії;
підсистема “Єдиний соціальний процесинг” - забезпечує стандартизовану автоматизацію комплексу функціональних процесів із розгляду звернень заявників, пов’язаних з наданням соціальних послуг, проведення перевірки наявності прав на їх призначення, зміну умов отримання соціальних послуг та інших процесів, що супроводжують весь цикл отримання соціальних послуг;
аналітична підсистема - призначена для всебічної аналітичної обробки інформації Єдиної системи, формування звітності, зокрема у форматі відкритих даних, створюється на базі технологій сховищ даних із використанням систем бізнес-аналізу;
підсистема ретроконверсії - призначена для автоматизації процесів переведення паперових первинних документів в електронну форму, передача електронних документів на зберігання в Єдиній системі, а також для автоматизації процесів електронної інформаційної взаємодії з функціональними підсистемами Єдиної системи;
підсистема “Єдиний електронний архів” - призначена для архівування та зберігання документів в електронній формі, поданих через Єдину систему користувачами та суб’єктами Єдиної системи;
підсистема дистанційного інформування - призначена для забезпечення зворотного зв’язку із заявниками та отримувачами соціальної підтримки, оперативного їх інформування за допомогою засобів електронного зв’язку під час виконання суб’єктами Єдиної системи своїх повноважень;
адміністративна підсистема - призначена для загального управління та налаштування параметрів роботи Єдиної системи, ведення обліку працівників суб’єктів Єдиної системи, що працюють в Єдиній системі, керування їх правами доступу, проведення моніторингу та аналізу дій таких працівників в Єдиній системі з метою виявлення ознак неправомірності для своєчасного усунення негативних наслідків;
підсистема ведення довідників та реєстрів загального призначення - забезпечує організацію єдиного інформаційного простору в процесі роботи з довідниковою інформацією всіх суб’єктів Єдиної системи.
18. З метою оптимізації, розширення, модифікації функціональних можливостей центральної підсистеми Єдиної системи її складові частини можуть змінюватися чи доповнюватися відповідними програмними модулями та сервісами, порядок ведення яких визначається держателем Єдиної системи в окремих нормативних документах.
Функціональні підсистеми Єдиної системи
19. Функціональні підсистеми Єдиної системи призначені для адміністрування окремих видів соціальної підтримки відповідно до повноважень і завдань суб’єктів Єдиної системи.
20. Власником функціональних підсистем Єдиної системи і виключних майнових прав інтелектуальної власності на їх програмне забезпечення є держава в особі відповідних держателів функціональних підсистем - суб’єктів Єдиної системи.
Володільцями інформації, обробка якої здійснюється у функціональних підсистемах Єдиної системи, є держателі таких функціональних підсистем.
21. Адміністратором функціональної підсистеми може бути державне підприємство або державна установа, що належить до сфери управління держателя такої функціональної підсистеми, визначена ним в установленому законодавством порядку.
22. Завдання, порядок створення, адміністрування та використання кожної із функціональних підсистем Єдиної системи визначає самостійно відповідний суб’єкт Єдиної системи (держатель функціональної підсистеми) за погодженням із держателем Єдиної системи у відповідному нормативно-правовому акті.
23. До функціональних підсистем Єдиної системи належать:
1) Реєстр надавачів та отримувачів соціальних послуг - автоматизована інформаційно-комунікаційна система, призначена для збирання, реєстрації, накопичення, зберігання, використання, знеособлення і знищення даних про надавачів та отримувачів соціальних послуг;
2) підсистема “Соціальні послуги” - автоматизована інформаційно-комунікаційна підсистема, призначена для обліку отримувачів соціальної підтримки та автоматизації процесів з надання соціальної підтримки особам, окремим соціальним групам, які перебувають у складних життєвих обставинах і не можуть самостійно їх подолати, з метою розв’язання їх життєвих проблем із використанням інформації підсистеми “Єдиний соціальний процесинг”, а також для забезпечення обробки інформації про надання та облік усіх видів соціальної підтримки;
3) інформаційно-комунікаційна платформа “єДопомога” - інформаційно-комунікаційна підсистема, призначена для допомоги населенню в отриманні грошової, цільової адресної допомоги в натуральній формі та інших видів допомоги від українських, міжнародних благодійних організацій, донорів, благодійників, волонтерів, інших юридичних і фізичних осіб, а також містить інформацію про умови і порядок надання такої допомоги;
4) Єдина інформаційно-аналітична система “Діти” - єдина організаційно-технічна, інформаційно-аналітична система, призначена для накопичення, зберігання, обліку, пошуку та використання даних про дітей, які залишилися без батьківського піклування, дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, та осіб з їх числа, дітей, які можуть бути усиновлені, дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах, у тому числі дітей, які постраждали внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів, які тимчасово переміщені (евакуйовані) на території України, де не ведуться бойові дії, або за межі України, про кандидатів в усиновлювачі, потенційних опікунів, піклувальників, прийомних батьків, батьків-вихователів, про усиновлювачів, опікунів, піклувальників, прийомних батьків, батьків-вихователів, патронатних вихователів та про заклади в Єдиному банку даних у визначеному законодавством порядку;
5) підсистема “Соціальне страхування” - інформаційно-комунікаційна підсистема, призначена для автоматизації процесів, пов’язаних із наданням страхових виплат і соціальних послуг застрахованим особам за рахунок коштів загальнообов’язкового державного соціального страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, коштів державного бюджету та інших джерел, не заборонених законодавством;
6) цифровий інструмент “Ведення випадку” (кейс-менеджмент) - складова Єдиної системи, призначена для забезпечення організації надання соціальних послуг, зокрема щодо ведення справи особи/родини, яка перебуває у складних життєвих обставинах, оцінювання потреб особи/родини в соціальних послугах, складення індивідуального плану надання соціальної послуги (зокрема, з можливістю використання автоматизованих підсистем підтримки прийняття рішень Єдиної системи (за наявності технічної можливості), обміну інформацією між надавачами соціальних послуг та інших публічних послуг, обліку наданих послуг та інших видів підтримки, проведення оцінки результатів впливу наданої соціальної послуги на життєву ситуацію;
{Підпункт 6 пункту 23 в редакції Постанови КМ № 687 від 13.06.2024}
7) інформаційні, інформаційно-комунікаційні системи, бази даних, програмні комплекси суб’єктів Єдиної системи, інтегровані до Єдиної системи та визначені як її складові частини у відповідних нормативно-правових актах, що регулюють їх функціонування.
Центри обробки даних Єдиної системи
24. До центрів обробки даних Єдиної системи належить сервісне обладнання, що використовується держателем та адміністратором Єдиної системи для обробки інформації в Єдиній системі.
25. Центрами обробки даних Єдиної системи є основний та резервний центри обробки даних Єдиної системи, до яких входять:
1) центральний сервер - програмно-технічний комплекс, який складається з основного та резервних серверів, баз даних, програмного забезпечення, призначених для безперервного виконання операцій з інформаційного обміну між центральною базою даних і суб’єктами Єдиної системи, зберігання системних журналів аудиту приймання-передачі інформації;
2) сервери додатків - програмно-технічні комплекси, які складаються із серверів і програмного забезпечення, призначених для безперервного функціонування програмних засобів обробки інформації в режимі реального часу, архівування та синхронізації інформації, записування та зберігання системних журналів аудиту приймання-передачі інформації, реєстрації роботи програмних засобів і журналів аудиту засобів безпеки;
3) шлюзові сервери - програмно-технічні комплекси, які складаються із серверів і програмного забезпечення, призначених для забезпечення захисту інформації під час її приймання та передачі до центральної бази даних, а також для запобігання можливості блокування доступу до програмно-апаратних ресурсів Єдиної системи;
4) інші сервери та електронне комунікаційне обладнання, які можуть впроваджуватися в разі розширення сфери застосування та завдань Єдиної системи у процесі її функціонування;
5) технічні та програмні засоби, які використовуються для взаємодії із суб’єктами Єдиної системи.
Електронна інформаційна взаємодія
26. Електронна інформаційна взаємодія між Єдиною системою/функціональними підсистемами та інформаційними, інформаційно-комунікаційними системами суб’єктів електронної інформаційної взаємодії забезпечується за допомогою засобів системи електронної взаємодії електронних інформаційних ресурсів.
27. Електронна інформаційна взаємодія в режимі реального часу здійснюється між електронними інформаційними ресурсами, держателями яких є суб’єкти електронної інформаційної взаємодії.
Такими електронними інформаційними ресурсами є:
Державний реєстр актів цивільного стану громадян;
Державний реєстр речових прав на нерухоме майно;
Державний реєстр обтяжень рухомого майна;
Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань;
Єдиний державний реєстр призовників, військовозобов’язаних та резервістів;
Інформаційно-аналітична платформа електронної верифікації та моніторингу;
Єдиний державний реєстр транспортних засобів;
Єдиний державний реєстр ветеранів війни;
Державний реєстр фізичних осіб - платників податків;
Автоматизована система виконавчого провадження;
Реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування;
Реєстр страхувальників Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування;
Єдиний державний демографічний реєстр;
Єдина судова інформаційно-телекомунікаційна система;
Програмний комплекс “Інтегрована інформаційна система “Соціальна громада”;
Електронна система охорони здоров’я;
Єдиний державний вебпортал електронних послуг;
Інтегрована міжвідомча інформаційно-комунікаційна система щодо контролю осіб, транспортних засобів та вантажів, які перетинають державний кордон України;
реєстри територіальних громад;
Реєстр осіб, відповідальних за введення медичних виробів, активних медичних виробів, які імплантують, та медичних виробів для діагностики in vitro в обіг;
Державний реєстр майна, пошкодженого та знищеного внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації;
Інформаційна система переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією;
Єдина державна електронна база з питань освіти;
Єдиний державний реєстр випадків домашнього насильства та насильства за ознакою статі;
Єдина інформаційно-аналітична система державної служби зайнятості;
Державний судновий реєстр України;
інші електронні інформаційні ресурси суб’єктів електронної інформаційної взаємодії, з якими є потреба в обміні даними (інформацією), визначена держателем Єдиної системи відповідно до закону.
28. У разі відсутності технічної можливості передачі даних із використанням системи електронної інформаційної взаємодії державних електронних інформаційних ресурсів інформаційна взаємодія суб’єктів електронної інформаційної взаємодії може здійснюватися з використанням інших інформаційно-комунікаційних систем за умови застосування комплексних систем захисту інформації, відповідність яких підтверджується результатами державної експертизи у сфері технічного та криптографічного захисту інформації.
29. Електронна інформаційна взаємодія здійснюється з метою отримання та передачі даних, необхідних для виконання суб’єктами електронної інформаційної взаємодії своїх повноважень, передбачених законом. Дані, які отримуються/передаються в межах інформаційної електронної взаємодії, можуть містити персоніфіковану інформацію про особу заявника та/або отримувача соціальної підтримки або бути неперсоніфікованими (знеособленими).
Порядок електронної інформаційної взаємодії, обсяг і зміст даних, які передають та приймають суб’єкти електронної інформаційної взаємодії для виконання визначених для них завдань, встановлюють Мінсоцполітики, держателі функціональних підсистем (у разі потреби) та суб’єкти електронної інформаційної взаємодії шляхом прийняття спільних рішень, які оформляються протоколами або договорами про інформаційну взаємодію, відповідно до їх повноважень.
30. Обмін даними (інформацією) здійснюється в електронній формі з дотриманням вимог Законів України “Про електронні документи та електронний документообіг”, “Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги”, “Про захист персональних даних”, “Про захист інформації в інформаційно-комунікаційних системах”, “Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус”, Основ законодавства України про охорону здоров’я, постанови Кабінету Міністрів України від 8 вересня 2016 р. № 606 “Деякі питання електронної взаємодії електронних інформаційних ресурсів” (Офіційний вісник України, 2016 р., № 73, ст. 2455; 2021 р., № 52, ст. 3216).
{Пункт 30 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 687 від 13.06.2024}
Порядок наповнення Єдиної системи даними, їх захист та обробка
31. Структура та склад даних (зокрема, персональних), що підлягають внесенню, обробці та зберіганню в Єдиній системі, порядок і способи їх внесення залежать від виду соціальної підтримки, для надання якої такі дані вносяться до Єдиної системи, та визначаються Законами України “Про соціальні послуги”, “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” та іншими нормативно-правовими актами, що регулюють питання, пов’язані з відповідним видом соціальної підтримки.
32. Наповнення Єдиної системи даними здійснюється суб’єктами Єдиної системи у межах виконання ними своїх повноважень, а також шляхом електронної інформаційної взаємодії суб’єктів інформаційної взаємодії.
33. Для наповнення Єдиної системи даними про заявника та/або отримувача соціальної підтримки суб’єкти Єдиної системи можуть:
отримувати від заявника та/або отримувача соціальної підтримки повну, достовірну та актуальну інформацію (із підтвердними документами), необхідну для здійснення повного процесу надання/ отримання соціальної підтримки;
отримувати відомості про заявника та/або отримувача соціальної підтримки від інших суб’єктів Єдиної системи, органів державної влади та органів місцевого самоврядування, юридичних і фізичних осіб;
використовувати під час наповнення Єдиної системи інформацію з інших баз даних та інформаційних ресурсів;
користуватися іншими джерелами інформації для наповнення Єдиної системи, не забороненими законодавством.
34. Обробка в Єдиній системі персональних даних заявників та отримувачів соціальної підтримки, інших користувачів Єдиної системи з метою надання соціальної підтримки проводиться в порядку, передбаченому володільцем інформації, обробка якої здійснюється у відповідній підсистемі Єдиної системи.
Якщо під час наповнення Єдиної системи використовується персоніфікована інформація з інших баз даних, до Єдиної системи включається інформація про особу без її особистої участі.
35. Персональні дані в Єдиній системі зберігаються протягом строку, визначеного у відповідному нормативно-правовому акті, яким врегульовано питання щодо того виду соціальної підтримки, для надання якої дані вносяться до Єдиної системи.
36. Облік операцій, пов’язаних з обробкою персональних даних в Єдиній системі та доступом до них, здійснюється адміністратором Єдиної системи.
37. Отримувати дані, що містяться в Єдиній системі та не належать до інформації з обмеженим доступом або не ідентифікують особу, мають право суб’єкти Єдиної системи, інші юридичні та фізичні особи, які надають соціальну підтримку, шляхом електронної інформаційної взаємодії або у відповідь на відповідний запит.
38. Персональні дані підлягають наданню виключно в межах електронної інформаційної взаємодії на підставах та у спосіб, що визначаються відповідним договором про інформаційну взаємодію, укладеним між володільцем інформації, обробка якої здійснюється у відповідній підсистемі Єдиної системи, та суб’єктом інформаційної взаємодії.
Якщо інше не передбачено договором про інформаційну взаємодію, для отримання персональних даних з Єдиної системи формується відповідний звіт, доступ до отримання якого надається володільцем на підставі запиту, в якому зазначено необхідну інформацію та прізвище посадової особи, яка матиме право доступу.
39. Персональні дані видаляються або знищуються в порядку, передбаченому Законом України “Про захист персональних даних”.
Персональні дані в Єдиній системі підлягають знищенню в разі закінчення строку їх зберігання.
40. Захист даних в Єдиній системі встановлюється на рівні, що відповідає ступеню обмеження доступу до них, та забезпечується з дотриманням вимог Законів України “Про інформацію”, “Про захист персональних даних”, “Про захист інформації в інформаційно-комунікаційних системах” шляхом виконання організаційних та інженерно-технічних заходів із використанням програмно-технічних засобів відповідно до законодавства та із застосуванням засобів криптографічного захисту інформації, відповідність яких підтверджується експертним висновком за результатами державної експертизи у сфері криптографічного захисту інформації.
41. Інформування заявників та/або отримувачів соціальної підтримки про етапи розгляду звернення (призначення, відмову в призначенні та припинення надання будь-якого виду соціальної підтримки) засобами Єдиної системи може здійснюватися в режимі реального часу (он-лайн) шляхом надсилання текстових повідомлень за допомогою засобів електронного зв’язку, на адреси електронної пошти, повідомлені особами під час звернення за отриманням чи під час отримання соціальної підтримки, а також за допомогою засобів Соціального порталу Мінсоцполітики та/або Порталу Дія (за технічної можливості).
{Положення доповнено пунктом 41 згідно з Постановою КМ № 687 від 13.06.2024}
{Положення в редакції Постанови КМ № 1130 від 27.10.2023}