Про затвердження Положення про Єдину інформаційну систему соціальної сфери
Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити Положення про Єдину інформаційну систему соціальної сфери, що додається.
2. Внести до постанови Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2020 р. № 1278 “Про запровадження експериментального проекту з реалізації функціоналів першої черги Єдиної інформаційної системи соціальної сфери” (Офіційний вісник України, 2021 р., № 1, ст. 10) такі зміни:
1) у пункті 1 слово “березні” замінити словом “червні”;
2) в абзаці четвертому пункту 6 слова і цифри “до 15 квітня” замінити словами і цифрами “до 1 липня”.
3. Міністерству соціальної політики разом з Міністерством цифрової трансформації у місячний строк:
розробити і затвердити план організаційних заходів із створення протягом 2021-2022 років Єдиної інформаційної системи соціальної сфери;
подати Кабінетові Міністрів України в установленому порядку пропозиції щодо внесення до актів Кабінету Міністрів України змін, спрямованих на забезпечення функціонування Єдиної інформаційної системи соціальної сфери.
ПОЛОЖЕННЯ
про Єдину інформаційну систему соціальної сфери
1. Це Положення визначає засади та порядок функціонування Єдиної інформаційної системи соціальної сфери.
2. У цьому Положенні терміни вживаються у такому значенні:
1) адміністратор Єдиної інформаційної системи соціальної сфери - державне підприємство “Інформаційно-обчислювальний центр Міністерства соціальної політики України”, яке здійснює заходи з упровадження, адміністрування, підтримки та супроводу програмного забезпечення Єдиної інформаційної системи соціальної сфери, відповідає за його технічне обслуговування, збереження та захист даних, накопичених у базах зазначеної системи, вживає технічних і технологічних заходів до надання, блокування, анулювання доступу до Єдиної інформаційної системи соціальної сфери, проводить пошук і відбір даних для підготовки аналітичних звітів, забезпечує ведення довідників Єдиної інформаційної системи соціальної сфери. Адміністратор Єдиної інформаційної системи соціальної сфери є Єдиним соціальним оператором;
2) Єдина інформаційна система соціальної сфери (далі - система) - єдина комплексна інформаційно-аналітична система соціальної сфери, що призначена для накопичення, зберігання та автоматизованого оброблення інформації щодо соціального захисту населення, створена з урахуванням новітніх інформаційних та управлінських технологій, єдиних сучасних стандартів якості обслуговування заявників, можливостей вироблення ефективних організаційних і структурних рішень. Держателем Єдиної інформаційної системи соціальної сфери є Мінсоцполітики;
3) Єдиний соціальний реєстр - загальнодержавний централізований реєстр отримувачів соціальної підтримки, створений відповідно до законодавства;
4) заявник - фізична особа або її представник, що звертається щодо соціальної підтримки до інституцій соціального захисту, в тому числі шляхом взаємодії з ними в електронній формі через Єдиний державний веб-портал електронних послуг “Портал Дія”, офіційний веб-сайт Мінсоцполітики, інтегровані з ним інформаційні системи органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, а також інформаційні системи Мінсоцполітики;
5) інституції соціального захисту - Мінсоцполітики, установи та організації, що належать до сфери управління Мінсоцполітики, Мінветеранів, Пенсійний фонд України та його територіальні органи, Нацсоцслужба та її територіальні органи, виконавча дирекція Фонду соціального страхування України та її робочі органи, Фонд соціального захисту осіб з інвалідністю та його територіальні відділення, місцеві органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування;
6) користувачі системи - працівники інституцій соціального захисту, наділені правами на користування системою, адміністратори центрів надання адміністративних послуг, користувачі особливої категорії - адміністратор системи та адміністратор безпеки системи. Рівень доступу до даних та інформації в системі встановлюється відповідно до посадових повноважень користувача;
7) надавачі соціальних послуг - юридичні та фізичні особи, фізичні особи - підприємці, включені до розділу “Надавачі соціальних послуг” Реєстру надавачів та отримувачів соціальних послуг відповідно до Порядку формування, ведення та доступу до Реєстру надавачів та отримувачів соціальних послуг, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 січня 2021 р. № 99 (Офіційний вісник України, 2021 р., № 16, ст. 619);
8) ретроконверсія - оцифрування (переведення в електронну форму) з використанням технологій сканування архівних паперових документів, у тому числі особових справ отримувачів соціальної підтримки, які зберігаються в інституціях соціального захисту;
9) соціальна підтримка - передбачені законодавством соціальні виплати, пільги, послуги, здійснення або надання яких забезпечується інституціями соціального захисту за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів, Пенсійного фонду України, Фонду соціального страхування України, інших джерел, не заборонених законодавством;
10) суб’єкти інформаційної взаємодії - міністерства, інші центральні та місцеві органи виконавчої влади, володільці та розпорядники державних електронних інформаційних ресурсів, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації, банки та інші фінансові установи незалежно від форми власності, які здійснюють обмін даними із системою.
Інші терміни вживаються у значенні, наведеному в Законах України “Про соціальні послуги”, “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”, “Про інформацію”, “Про доступ до публічної інформації”, “Про електронні документи та електронний документообіг”, “Про електронні довірчі послуги”, “Про захист персональних даних”, “Про захист інформації в інформаційно-телекомунікаційних системах” та нормативно-правових актах з питань цифровізації, цифрового розвитку, спеціального зв’язку і телекомунікацій.
Завдання та принципи створення та функціонування системи
створення єдиної інформаційної бази соціальної сфери та накопичувальної системи загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, зокрема, шляхом взаємодії інформаційних ресурсів інституцій соціального захисту, суб’єктів накопичувальної системи загальнообов’язкового державного пенсійного страхування та їх інформаційної взаємодії з іншими державними інформаційними ресурсами, в тому числі державними реєстрами;
автоматизацію, стандартизацію, уніфікацію, моніторинг, контроль та усунення дублювання ділових процесів і функцій інституцій соціального захисту, зокрема шляхом централізації зазначених процесів і функцій;
стандартизацію, автоматизацію, централізований облік та моніторинг звернень заявників до інституцій соціального захисту, суб’єктів накопичувальної системи загальнообов’язкового державного пенсійного страхування;
здійснення автоматизованого моніторингу і контролю всіх фінансових операцій у соціальній сфері;
адміністрування накопичувальної системи загальнообов’язкового державного пенсійного страхування.
4. Принципами створення та функціонування системи є:
створення системи на основі веб-технологій та систем управління базами даних;
функціонування в системі єдина централізованої бази даних;
забезпечення доступу користувачів системи до неї незалежно від їх місцезнаходження з використанням телекомунікаційних мереж, у тому числі Інтернету;
обов’язкове забезпечення системою можливості використання її електронних сервісів особами з інвалідністю з порушеннями зору та слуху відповідно до вимог ДСТУ ISO/IEC 40500:2015 “Інформаційні технології. Настанова з доступності веб-контенту W3C (WCAG) 2.0”;
створення та впровадження системи етапами, в тому числі шляхом завантаження до централізованої бази даних системи відомостей і даних із діючих інформаційних систем інституцій соціального захисту;
розміщення обчислювальних ресурсів та централізованої бази даних системи в основному та резервному центрах оброблення даних адміністратора системи;
дотримання технічних вимог до використання системи інституцією соціального захисту, суб’єктом накопичувальної системи загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, а саме щодо наявності телекомунікаційної мережі доступу до центрів оброблення даних системи, забезпечення програмно-апаратними засобами, необхідними для оснащення робочих місць користувачів системи, та наявності засобів криптографічного захисту інформації, відповідність яких підтверджується експертним висновком за результатами державної експертизи у сфері криптографічного захисту інформації;
організація підготовки (навчання) користувачів системи, виконання ними інструкцій з експлуатації системи та захисту інформації;
фінансування створення та функціонування системи за рахунок коштів державного бюджету, міжнародної технічної допомоги та інших джерел, не заборонених законодавством;
розподіл функцій системи на адміністративні (пов’язані з налагодженням і моніторингом функціонування системи, аналітичним обробленням даних, завантаженням даних та їх обміном) та прикладні (пов’язані із забезпеченням автоматизації інформаційної взаємодії з інституціями соціального захисту і суб’єктами накопичувальної системи загальнообов’язкового державного пенсійного страхування).
1) єдина централізована база даних;
2) загальні підсистеми, а саме:
Реєстр надавачів та отримувачів соціальних послуг;
підсистема “Електронний бюджет”;
підсистема “Соціальне казначейство”;
підсистема верифікації отримувачів соціальної підтримки;
підсистема взаємодії інституцій соціального захисту з правоохоронними органами;
підсистема обміну даними із суб’єктами інформаційної взаємодії;
підсистема “Єдиний соціальний процесинг”;
Єдиний моніторинговий центр соціальної сфери;
підсистема дистанційного інформування;
централізована служба технічної підтримки інституцій соціального захисту;
підсистема ведення довідників та реєстрів загального призначення;
6. Порядок та умови завантаження даних з діючих інформаційних систем інституцій соціального захисту до системи визначаються держателем системи за погодженням із відповідними інституціями соціального захисту з дотриманням вимог законодавства про захист персональних даних.
Основними інформаційними системами, з яких необхідно забезпечити завантаження даних до системи, є:
Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги;
автоматизована система оброблення документації з призначення та виплати допомоги на базі комп’ютерних технологій;
програмний комплекс “Житлові субсидії”;
Єдиний державний реєстр отримувачів житлових субсидій;
програмний комплекс “Наш дім”;
Єдина інформаційна база даних про внутрішньо переміщених осіб;
Єдина інформаційно-аналітична система “Діти”;
Централізований банк даних з проблем інвалідності;
Єдина інформаційно-аналітична система Фонду соціального страхування;
Єдиний інформаційний банк даних Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю щодо реєстрації роботодавців і даних про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю;
Державний реєстр майнових об’єктів оздоровлення та відпочинку дітей.
Завантаження даних до системи може здійснюватися також з інших інформаційних систем та інформаційних ресурсів соціальної сфери у випадках, передбачених законом.
7. Єдиний соціальний реєстр створюється шляхом завантаження необхідних даних з діючих інформаційних систем соціальної сфери та подальшого їх накопичення у процесі функціонування системи та обміну даними з інформаційними системами суб’єктів інформаційної взаємодії.
До Єдиного соціального реєстру включається інформація про осіб, які мають право (звертаються щодо реалізації права) на отримання соціальної підтримки, з обов’язковим зазначенням відомостей, що дають змогу ідентифікувати особу, підстав, що дають право на отримання соціальної підтримки, а також відомостей про реалізацію такого права або користування ним.
Дані Єдиного соціального реєстру, які накопичено в процесі функціонування системи під час виконання інституціями соціального захисту своїх завдань, надаються у передбачених законом випадках іншим юридичним і фізичним особам.
Єдиний соціальний реєстр діє на підставі положення, яке затверджується держателем системи.
8. Реєстр надавачів та отримувачів соціальних послуг - автоматизована інформаційно-телекомунікаційна система, призначена для збирання, реєстрації, накопичення, зберігання, використання, знеособлення і знищення даних про надавачів та отримувачів соціальних послуг, що складається з трьох розділів: надавачі соціальних послуг на професійній основі; надавачі соціальних послуг на непрофесійній основі; отримувачі соціальних послуг.
Механізм формування та ведення Реєстру надавачів та отримувачів соціальних послуг і доступу до нього визначається Порядком формування, ведення та доступу до Реєстру надавачів та отримувачів соціальних послуг, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 27 січня 2021 р. № 99 (Офіційний вісник України, 2021 р., № 16, ст. 619).
9. Підсистема “Електронний бюджет” призначена для прогнозування, планування та визначення потреби в коштах для фінансування надання соціальної підтримки, здійснення контролю за їх розподілом, їх обліку, формування звітності про їх використання, здійснення аналізу і контролю за їх використанням у цілому та за окремими видами соціальної підтримки, джерелами їх фінансування, отримувачами соціальної підтримки, періодами.
10. Підсистема “Соціальне казначейство” (Єдиний розрахунково-виплатний центр соціальної сфери) забезпечує на підставі даних підсистем “Електронний бюджет” і “Єдиний соціальний процесинг” оброблення інформації про нарахування, надання та облік усіх видів соціальної підтримки у грошовій формі (соціальних виплат), включаючи забезпечення їх прямого централізованого зарахування на банківські рахунки отримувачів.
11. Підсистема верифікації отримувачів соціальної підтримки призначена для обміну інформацією з метою верифікації отримувачів соціальної підтримки, запобігання її незаконному, безпідставному призначенню.
Зазначена підсистема повинна забезпечувати перевірку інформації для визначення права на отримання соціальної підтримки та її розміру під час призначення соціальної підтримки та протягом періоду її отримання.
Функціонування підсистеми верифікації отримувачів соціальної підтримки забезпечується шляхом інформаційної взаємодії системи з інформаційно-аналітичною платформою електронної верифікації та моніторингу.
12. Підсистема взаємодії інституцій соціального захисту з правоохоронними органами призначена для автоматизації діяльності з виявлення фактів нецільового використання коштів, які спрямовуються на надання соціальної підтримки, та запобігання таким випадкам, а також відповідного інформування правоохоронних органів.
Інформація із системи надається правоохоронним органам, Національній поліції на їх запити автоматично або за ініціативою інституцій соціальної захисту у вигляді наборів даних за визначеною структурою. Інформація Національній поліції надається з використанням засобів єдиної інформаційної системи МВС.
Регламент надання інформації визначається нормативно-правовими актами або договорами (угодами), укладеними між відповідним правоохоронним органом і Мінсоцполітики.
13. Підсистема обміну даними із суб’єктами інформаційної взаємодії забезпечує таку взаємодію, необхідність у якій виникає в процесі функціонування системи, в тому числі з використанням системи електронної взаємодії державних електронних інформаційних ресурсів.
Зазначена підсистема включає засоби моніторингу процесів обміну даними для забезпечення оперативного реагування на можливі проблеми під час інформаційної взаємодії.
14. Підсистема “Єдиний соціальний процесинг” забезпечує єдину стандартизовану автоматизацію комплексу функціональних процесів із розгляду звернень заявників, пов’язаних з наданням соціальної підтримки (реєстрація та розгляд звернень, переведення поданих паперових документів в електронну форму, формування електронних справ і відповідних електронних документів, перевірка права на призначення соціальної підтримки, зміна умов надання, перерахунки, формування даних для зворотного зв’язку із заявником тощо).
Зазначена підсистема також включає такі додаткові сервісні засоби, як електронна черга прийому заявників інституціями соціального захисту і можливість попереднього запису, в тому числі з використанням Єдиного державного веб-порталу електронних послуг “Портал Дія”.
15. Єдиний моніторинговий центр соціальної сфери призначений для відстеження в режимі реального часу процесів опрацювання звернень заявників, здійснення моніторингу та аналізу їх розгляду, прогнозування можливих ризиків і загроз у функціонуванні системи.
16. Аналітична підсистема призначена для всебічного аналітичного оброблення інформації системи, формування звітності, в тому числі у форматі відкритих даних, і створюється на базі технологій сховищ даних з використанням систем бізнес-аналізу.
17. Підсистема ретроконверсії використовується регіональними центрами ретроконверсії, які є підрозділами інституцій соціальної захисту.
18. Підсистема дистанційного інформування призначена для забезпечення зворотного зв’язку із заявниками та отримувачами соціальної підтримки, їх оперативного інформування за допомогою засобів електронного зв’язку під час виконання своїх повноважень інституціями соціального захисту.
До інформації, яка надсилається через зазначену підсистему, належать, зокрема, повідомлення про зміну стану оброблення заяви, призначення або відмову заявнику в призначенні соціальної підтримки, перевірочні коди для верифікації паперових документів з QR-кодом тощо.
19. Централізована служба технічної підтримки інституцій соціального захисту призначена для забезпечення супроводу та підтримки системи, у тому числі в інституціях соціального захисту, консультування користувачів системи та розв’язання технічних проблем.
Автоматизація функціонування зазначеної підсистеми здійснюється за допомогою програмного забезпечення із функціями обліку проблем, пропозицій, питань, самостійного формування користувачами системи повідомлень для зворотного зв’язку із службою технічної підтримки.
20. Юридична підсистема призначена для автоматизації правових процесів, пов’язаних із наданням соціальної підтримки, зокрема для ведення судових справ, претензійної та позовної роботи, формування календарного плану дій за судовими справами та фіксації виконаних дій.
21. Адміністративна підсистема призначена для загального управління та налаштування параметрів роботи системи, ведення обліку користувачів системи, керування правами доступу до неї, ведення журналів дій користувачів системи та проведення їх аналізу.
Адміністративна підсистема містить інформацію щодо реєстраційних даних, організаційної структури і штатного розпису із зазначенням прізвища, імені та по батькові (за наявності) посадових осіб, а також інституцій соціального захисту і суб’єктів накопичувальної системи загальнообов’язкового державного пенсійного страхування.
Доступ до адміністративної підсистеми мають користувачі системи особливої категорії - адміністратори системи та адміністратори безпеки системи.
22. Підсистема ведення довідників та реєстрів загального призначення забезпечує підтримку їх в актуальному стані.
23. Прикладні підсистеми призначені для адміністрування окремих видів соціальної підтримки.
Перелік прикладних підсистем визначається держателем системи.
24. Регламент роботи системи та її підсистем визначається держателем системи.
Інформаційна взаємодія та захист інформації
25. Інформаційна взаємодія системи з інформаційними системами суб’єктів інформаційної взаємодії забезпечується за допомогою засобів системи електронної взаємодії державних електронних інформаційних ресурсів.
У разі відсутності технічної можливості передачі даних з використанням системи інформаційна взаємодія суб’єктів інформаційної взаємодії може здійснюватися з використанням інших інформаційно-телекомунікаційних систем за умови застосування комплексних систем захисту інформації, відповідність яких підтверджується результатами державної експертизи у сфері технічного захисту інформації.
Порядок інформаційної взаємодії встановлюється Мінсоцполітики та суб’єктами інформаційної взаємодії шляхом прийняття спільних рішень, які оформляються протоколами та / або договорами про інформаційну взаємодію, відповідно до їх повноважень.
Обмін інформацією здійснюється в електронній формі з дотриманням вимог Законів України “Про електронні документи та електронний документообіг”, “Про електронні довірчі послуги”, “Про захист персональних даних”, “Про захист інформації в інформаційно-телекомунікаційних системах”.
Під час обміну інформацією суб’єкти інформаційних відносин упроваджують організаційно-технічні заходи, які забезпечують захист інформації, що передається, з урахуванням ступеня обмеження доступу до неї та відповідно до законодавства у сфері захисту інформації.
26. Інформаційна взаємодія системи здійснюється з інформаційними системами таких суб’єктів інформаційної взаємодії, як Мінцифри, Мінфін, Мін’юст, МВС, МОН, Мінекономіки, Мінветеранів, ДПС, Держмитслужба, Адміністрація Держприкордонслужби, Держстат, Казначейство, ДСА, Пенсійний фонд України, Державний центр зайнятості.
Інформаційна взаємодія щодо виплати і доставки соціальних виплат з уповноваженими банками здійснюється на умовах, визначених Порядком виплати пенсій та грошової допомоги через поточні рахунки в банках, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30 серпня 1999 р. № 1596 (Офіційний вісник України, 1999 р., № 35, ст. 1803; 2016 р., № 79, ст. 2636), відповідно до передбачених зазначеним Порядком договорів.
Інформаційна взаємодія з організаціями, що здійснюють виплату і доставку соціальних виплат за місцем фактичного проживання одержувачів у межах України, здійснюється на умовах, визначених Порядком виплати і доставки пенсій та грошової допомоги за місцем фактичного проживання одержувачів у межах України організаціями, що здійснюють їх виплату і доставку, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2020 р. № 1279 (Офіційний вісник України, 2021 р., № 1, ст. 43), відповідно до передбачених зазначеним Порядком договорів.
За потреби, визначеної держателем системи відповідно до закону, може здійснюватися обмін даними з іншими суб’єктами інформаційної взаємодії.
27. Захист інформації в системі забезпечується з дотриманням вимог Законів України “Про інформацію”, “Про захист персональних даних”, “Про захист інформації в інформаційно-телекомунікаційних системах” шляхом здійснення організаційних та інженерно-технічних заходів із використанням програмно-технічних засобів відповідно до законодавства та із застосуванням засобів криптографічного захисту інформації, відповідність яких підтверджується експертним висновком за результатами державної експертизи у сфері криптографічного захисту інформації.
28. Функціонуванням системи передбачено використання кваліфікованого електронного підпису для підтвердження дій користувачів системи та заявників, засвідчення електронних документів, електронної ідентифікації та автентифікації користувачів системи.
29. Система створюється із забезпеченням захисту інтересів держави, включаючи передачу в державну власність вихідних кодів (програмних кодів та текстів) на всі елементи програмного забезпечення системи, крім тих, які представлено на міжнародному ринку технологій (операційні системи, системи керування базами даних, системи бізнес-аналізу тощо).
1) визначає методологічні, нормативно-правові та організаційні засади функціонування системи;
2) визначає та підтримує в актуальному стані вимоги до прикладного програмного забезпечення системи, організовує його розроблення та здійснює його приймання;
3) здійснює моніторинг та аналіз якості функціонування системи;
4) забезпечує інформаційну взаємодію з державними електронними інформаційними ресурсами;
5) визначає порядок доступу до системи, перелік користувачів системи та їх повноваження;
6) визначає порядок обробки та захисту персональних даних у системі відповідно до вимог законодавства;
7) спрямовує та контролює діяльність адміністратора системи.
1) забезпечує впровадження, адміністрування, експлуатацію, підтримку, супровід і технічне обслуговування системи;
2) здійснює взаємодію з розробником (розробниками) програмного забезпечення системи щодо його створення, модернізації, супроводу та технічної підтримки;
3) створює основний та резервний центри обробки даних системи, забезпечує їх функціонування, адміністрування і технічну підтримку відповідних апаратно-програмних комплексів;
4) забезпечує технічний супровід обміну даними із суб’єктами інформаційної взаємодії;
5) забезпечує підтримку в актуальному стані класифікаторів, довідників, реєстрів та ідентифікаторів у процесі функціонування системи;
6) забезпечує функціонування централізованої служби технічної підтримки інституцій соціальної сфери;
7) здійснює заходи щодо приймання прикладного програмного забезпечення, документації та вихідних текстів системи від розробника;
8) розробляє та подає на затвердження держателю системи регламент роботи системи загалом та її окремих підсистем;
9) затверджує інструкції з використання та адміністрування системи (для користувачів та адміністраторів системи);
10) забезпечує захист інформації в системі відповідно до законодавства в порядку та на умовах, визначених держателем системи;
11) інформує держателя системи про виявлені факти несанкціонованих дій щодо інформації в системі;
12) готує пропозиції щодо розвитку прикладного програмного забезпечення та програмно-технічної платформи системи у процесі її функціонування, збільшення кількості даних, функцій та користувачів системи;
13) проводить навчання та підвищення кваліфікації користувачів системи.
32. Адміністратор системи здійснює інформаційну взаємодію між системою та іншими інформаційними системами (реєстрами), базами даних інших державних органів. Для забезпечення належного функціонування системи адміністратор системи може користуватися в установленому законом порядку державними, в тому числі урядовими, системами зв’язку і комунікації, мережами спеціального зв’язку та іншими технічними засобами.
33. Усі майнові права на прикладне програмне забезпечення системи, в тому числі виключні, набуваються державою в особі держателя системи відповідно до Закону України “Про авторське право і суміжні права”. Також держателю системи передаються права власності на апаратне забезпечення, яким забезпечується функціонування системи.
використовують прикладне програмне забезпечення системи відповідно до його функціонального призначення, експлуатаційної документації та прав доступу до нього;
забезпечують підтримку в актуальному стані кваліфікованого сертифіката відкритого ключа, його скасування, блокування та поновлення;
забезпечують захист інформації в системі відповідно до законодавства та в межах своїх повноважень.
35. Порядок та умови використання системи інституціями соціального захисту, суб’єктами накопичувальної системи загальнообов’язкового державного пенсійного страхування і права користувачів системи визначаються держателем системи за погодженням із відповідними інституціями та суб’єктами.