АНТИМОНОПОЛЬНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ
Р О З П О Р Я Д Ж Е Н Н Я
N 5 від 19.04.94 Зареєстровано в Міністерствім.Київ юстиції України
6 травня 1994 р.
за N 90/299
Про затвердження Тимчасових правил розглядусправ про порушення антимонопольного
законодавства України
( Із змінами, внесеними згідно з РозпорядженнямиАнтимонопольного Комітету
N 10-р ( z0233-94 ) від 16.09.94
N 3-р ( z0068-95 ) від 23.02.95
N 24-р ( z0355-95 ) від 29.09.95 )
Відповідно до Постанови Верховної Ради України від 26
листопада 1993 року N 3660-12 "Про порядок введення в дію Закону
України "Про Антимонопольний Комітет України" затвердити Тимчасові
правила розгляду справ про порушення антимонопольного
законодавства України, які діятимуть до прийняття відповідних
законодавчих актів.
Голова О.Завада
ЗАТВЕРДЖЕНОрозпорядженням Антимонопольного
комітету України
від 19 квітня 1994 р. N 5
Тимчасові правиларозгляду справ про порушення антимонопольного
законодавства України
I. Загальні положення
1. Ці Правила визначають порядок розгляду Антимонопольним
комітетом України (далі - Комітет), його територіальними
відділеннями (далі - відділення) справ про порушення
антимонопольного законодавства, недобросовісну рекламу (далі -
порушення) відповідно до Законів України "Про обмеження
монополізму та недопущення недобросовісної конкуренції у
підприємницькій діяльності" ( 2132-12 ), "Про Антимонопольний
комітет України" ( 3659-12 ), та Указу Президента України "Про
заходи щодо запобігання недобросовісній рекламі та її припинення"
( 723/94 ).( Пункт 1 в редакції Розпорядження Антимонопольного Комітету
N 3-р ( z0068-95 ) від 23.02.95 ) 2. Розгляд справ про порушення здійснюється на засадах
рівності сторін перед законом та органами і посадовими особами,
які розглядають справи.
II. Органи та посадові особи, які розглядають справипро порушення, їх компетенція
3. Справи про порушення у межах компетенції розглядаються
органами чи посадовими особами: Комітетом; постійно діючою адміністративною колегією; тимчасовою адміністративною колегією; державним уповноваженим; головою відділення. 4. Голові відділення підвідомчі справи про: зловживання монопольним становищем, неправомірні угоди між
підприємцями, недобросовісну конкуренцію, якщо наслідки порушення
мають місце на відповідному регіональному ринку; недобросовісну рекламу, окрім тих, що підвідомчі державному
уповноваженому; дискримінацію підприємців місцевими органами державної
виконавчої влади, органами місцевого та регіонального
самоврядування, регіональними органами управління громадських
організацій та об'єднань підприємців, окрім тих, що підвідомчі
постійно діючій адміністративній колегії; неподання, несвоєчасне подання або подання завідомо
недостовірної інформації відділенню; ухилення від виконання нормативних актів Комітету в частині
питань, що відносяться до компетенції відділення, окрім тих, що
підвідомчі Постійно діючій адміністративній колегії; ухилення від виконання або несвоєчасне виконання рішень
відділення; адміністративні правопорушення, передбачені статтями 164-3,
166-1, 166-2, 166-3 і 166-4 Кодексу України про адміністративні
правопорушення ( 80731-10 ).( Пункт 4 із змінами, внесеними згідно з Розпорядженнями
Антимонопольного Комітету N 3-р ( z0068-95 ) від 23.02.95,
N 24-р ( z0355-95 ) від 29.09.95 ) 5. Державному уповноваженому підвідомчі справи про: зловживання монопольним становищем, неправомірні угоди між
підприємцями, недобросовісну конкуренцію, якщо наслідки порушення
мають місце на загальнодержавному ринку; недобросовісну рекламу, якщо рекламодавцями є центральні
органи державної виконавчої влади, центральні органи управління
всеукраїнських громадських організацій чи загальнодержавні засоби
масової інформації; примусовий поділ монопольних утворень, що діють на
регіональному ринку; ухилення від виконання або несвоєчасне виконання рішень
Комітету, адміністративних колегій, державного уповноваженого; ухилення від виконання вимог нормативних актів Комітету
підприємцями в частині питань, що відносяться до компетенції
Комітету, адміністративних колегій, державного уповноваженого; неподання, несвоєчасне подання або подання завідомо
недостовірної інформації Комітету; адміністративні правопорушення, передбачені статтями 164-3,
166-1, 166-2, 166-3 і 166-4 Кодексу України про адміністративні
правопорушення.( Пункт 5 із змінами, внесеними згідно з Розпорядженнями
Антимонопольного Комітету N 3-р ( z0068-95 ) від 23.02.95,
N 24-р ( z0355-95 ) від 29.09.95 ) 6. Тимчасовій адміністративній колегії підвідомчі справи про
примусовий поділ монопольних утворень, що діють на
загальнодержавному ринку. Тимчасова адміністративна колегія може бути утворена для
розгляду будь-якої справи про порушення, окрім тих, що підвідомчі
Комітету та постійно діючій адміністративній колегії. 7. Постійно діючій адміністративній колегії підвідомчі
справи про: дискримінацію підприємців центральними органами державної
виконавчої влади, обласними, Київською та Севастопольською
міськими державними адміністраціями, їх головами та Радами
народних депутатів, центральними органами управління
всеукраїнських громадських організацій; ухилення від виконання вимог нормативних актів Комітету
центральними органами державної виконавчої влади, обласними,
Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями,
їх головами та Радами народних депутатів, центральними органами
управління всеукраїнських громадських організацій. Постійно діюча адміністративна колегія може прийняти до свого
провадження і розглянути будь-яку справу про порушення, окрім тих,
що підвідомчі Комітету.( Пункт 7 в редакції Розпорядження Антимонопольного Комітету
N 24-р ( z0355-95 ) від 29.09.95 ) 8. Комітету підвідомчі справи, матеріали яких пов'язані з
забезпеченням національної безпеки, оборони, суспільних інтересів
або містять державну таємницю. Комітет може прийняти до свого провадження і розглянути
будь-яку справу про порушення. 9. Голова Комітету, його заступники мають право на клопотання
сторін та третіх осіб, які беруть участь у справі, або з власної
ініціативи витребувати будь-яку справу, що є в провадженні органу
чи посадової особи, уповноважених розглядати справу, і передати її
на розгляд іншого органу чи посадової особи. За поданням голови відділення Голова Комітету та його
заступники можуть передати справу про накладення штрафу на розгляд
голові іншого відділення за місцем вчинення порушення. ( Доповнено
згідно з Розпорядженням Антимонопольного Комітету N 10-р( z0233-94 ) від 16.09.94 ).
III. Докази
10. Доказами в справі можуть бути будь-які фактичні дані, які
дають можливість визначити наявність або відсутність порушення. Ці дані встановлюються такими засобами: поясненнями сторін і
третіх осіб, поясненнями службових осіб та громадян, письмовими
доказами, речовими доказами і висновками експертів.
IV. Строки розгляду справ
11. Справи повинні бути розглянуті, якщо інше не передбачено
чинним законодавством, в такі строки: про примусовий поділ монопольних утворень - у шестимісячний
строк; про неподання, несвоєчасне подання інформації - у
п'ятиденний строк з дня внесення подання службовцем Комітету,
відділення; ( Абзац третій пункту 11 із змінами, внесеними згідно
з Розпорядженнями Антимонопольного Комітету N 10-р ( z0233-94 )
від 16.09.94, N 24-р ( z0355-95 ) від 29.09.95 ) всі інші справи - у тримісячний строк з дня прийняття
державним уповноваженим, головою відділення розпорядження про
початок розгляду справи. Ці строки можуть бути продовжені державним уповноваженим на
два місяці. У строк розгляду справи не зараховується час на витребування
доказів, проведення експертиз, зупинення розгляду справи до
завершення розгляду іншої справи, пов'язаної з цією справою. Строки, визначені цими Правилами, обчислюються у порядку,
передбаченому ст.ст. 86, 87 ЦПК України ( 1501-06 ).
V. Особи, які беруть участь у справі,їх права і обов'язки
12. Особами, які беруть участь у справі, визнаються: сторони,
треті особи, їх представники. Сторонами у справі є заявник і відповідач. Заявником є особа, яка звертається до Комітету, відділення за
захистом прав і законних інтересів, які вважає порушеними. Заявником може бути підприємець, орган влади і управління,
громадське об'єднання, інша юридична особа, а також громадянин. Відповідачем є особа, в діях якої вбачаються ознаки
порушення. Відповідачем може бути підприємець, орган влади і управління,
громадське об'єднання, інша юридична особа. Треті особи можуть вступати в справу на стороні заявника або
відповідача до прийняття рішення, якщо рішення в справі може
вплинути на їх права та бути притягнутими до участі у справі за
клопотанням сторін, Комітету, відділення.( Абзац сьомий пункту 12
із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням Антимонопольного
Комітету N 24-р ( z0355-95 ) від 29.09.95 ) 13. Особи, які беруть участь у справі, мають право подавати
докази, заявляти клопотання, давати усні і письмові пояснення,
одержувати копії рішень у справі, подавати свої міркування та
заперечення, оскаржувати рішення в порядку, визначеному чинним
законодавством. Відповідач і треті особи мають право ознайомитися з заявою
про порушення. Сторони і треті особи зобов'язані добросовісно користуватися
належними їм правами.
VI. Підстави для розгляду справ
14. Справи про порушення розглядаються на підставі: подань органів влади і управління, заяв підприємців,
громадських об'єднань, громадян (далі - заяв); ( Абзац другий
пункту 14 в редакції Розпорядження Антимонопольного Комітету
N 3-р ( z0068-95 ) від 23.02.95 ) подань службовців Комітету, відділення щодо безпосередньо
виявлених ознак порушень. ( Абзац третій пункту 14 в редакції
Розпорядження Антимонопольного Комітету N 24-р ( z0355-95 ) від
29.09.95 )
Розпорядження Антимонопольного Комітету N 24-р ( z0355-95 ) від
29.09.95 )
VII. Подання заяви та її розгляд
15. Заяви в справах, підвідомчих голові відділення, подаються
у відділення за місцем знаходження відповідача. Заяви в інших
справах про порушення подаються у Комітет. 16. Заява подається у письмовій формі і повинна містити: найменування органу, до якого подається заява; найменування, поштову адресу, інші реквізити (факс, телефон)
заявника; найменування, поштову адресу, інші реквізити відповідача; зміст вимог та виклад обставин, якими заявник обгрунтовує
свої вимоги; перелік документів, що додаються до заяви; підпис заявника або його представника з зазначенням часу
подання заяви. 17. Заява про порушення розглядається протягом 20 календарних
днів. ( Абзац перший пункту 17 із змінами, внесеними згідно з
Розпорядженням Антимонопольного Комітету N 24-р ( z0355-95 ) від
29.09.95 )Розпорядженням Антимонопольного Комітету N 24-р ( z0355-95 ) від
29.09.95 ) Встановивши, що заяву подано без додержання вимог, викладених
у п.16 цих правил, і це перешкоджає розгляду заяви, державний
уповноважений, голова відділення приймає розпорядження
про залишення заяви без руху, про що письмово повідомляє заявника
і надає йому строк для виправлення недоліків. ( Абзац другий
пункту 17 із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням
Антимонопольного Комітету N 24-р ( z0355-95 ) від 29.09.95 )про залишення заяви без руху, про що письмово повідомляє заявника
і надає йому строк для виправлення недоліків. ( Абзац другий
пункту 17 із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням
Антимонопольного Комітету N 24-р ( z0355-95 ) від 29.09.95 ) У разі невиконання зазначених вимог у встановлений строк
розпорядженням державного уповноваженого, голови відділення заява
може бути залишена без розгляду, про що письмово повідомляється
заявник. Залишення заяви без розгляду не позбавляє заявника права
звернутися у Комітет, відділення є повторною заявою про порушення. Час залишення заяви без руху не зараховується у строк
розгляду заяви. 18. Якщо заява не підлягає розгляду в Комітеті, відділенні,
заявнику відмовляється у прийнятті заяви. Відмова у прийнятті заяви може бути оскаржена до суду,
арбітражного суду відповідно до чинного законодавства.
VIII. Розгляд справи
19. При наявності ознак порушення, ( окрім порушень,
зазначених у пункті 22, 23 цих Правил) за поданням службовців
Комітету, відділення, державним уповноваженим, головою відділення
приймається розпорядження про початок розгляду справи, про що
письмово повідомляються сторони. ( Пункт 19 із змінами, внесеними
згідно з Розпорядженнями Антимонопольного Комітету N 10-р
( z0233-94 ) від 16.09.94, N 3-р ( z0068-95 ) від 23.02.95, N
24-р ( z0355-95 ) від 29.09.95 ) 20. Повноваження службовців Комітету щодо збирання доказів
під час розгляду справи стверджуються дорученням, виданим
державним уповноваженим, а повноваження службовців відділення -
дорученням голови відділення. 21. Службовці Комітету, відділення, яким доручено збирання і
аналіз доказів, проводять дії, направлені на всебічне, повне і
об'єктивне з'ясування дійсних обставин справи, прав і обов'язків
сторін, а саме: досліджують регіональний або загальнодержавний ринки; одержують від сторін, третіх осіб, інших осіб письмові та
усні пояснення, які можуть фіксуватися в протоколі; ( Абзац четвертий пункту 21 вилучено згідно з Розпорядженням
Антимонопольного Комітету N 24-р ( z0355-95 ) від 29.09.95 )
призначають експертизи; складають подання з попередніми висновками і вносять їх на
розгляд органів чи посадових осіб, яким підвідомча справа. Надсилають копії подання сторонам та третім особам не
пізніше, ніж за десять днів до прийняття рішення у справі.( Пункт
21 доповнено абзацом згідно з Розпорядженням Антимонопольного
Комітету N 3-р ( z0068-95 ) від 23.02.95 ) Для з'ясування обставин, що мають значення для справи і
потребують спеціальних знань у галузі науки, техніки, ремесла тощо
постановою органу чи посадової особи, яким підвідомча справа може
бути призначена експертиза. ( Пункт 21 доповнено абзацом згідно з
Розпорядженням Антимонопольного Комітету N 24-р ( z0355-95 ) від
29.09.95 ) 22. При наявності ознак порушення у вигляді неподання,
несвоєчасного подання інформації підприємцями-юридичними особами
Комітету, відділенню службовці Комітету, відділення у місячний
строк від дня встановлення ознак порушення складають подання з
попередніми висновками і вносять їх на розгляд органів чи
посадових осіб, яким підвідомча справа.( Пункт 22 із змінами, внесеними згідно з Розпорядженнями
Антимонопольного Комітету N 10-р ( z0233-94 ) від 16.09.94,
N 24-р ( z0355-95 ) від 29.09.95 ) 23. При виявленні порушень, передбачених статтями 164-3,
166-1, 166-2, 166-3, 166-4 Кодексу України про адміністративні
правопорушення ( 80731-10 ) посадовою особою, якій підвідомча
справа, або за її дорученням службовцем Комітету, відділення у
п'ятиденний строк з дня виявлення порушення складається протокол
відповідно до вимог статей 254-257 Кодексу України про
адміністративні правопорушення ( 80732-10 ). У тижневий строк від
дня складення протокол надсилається на розгляд суду.( Пункт 23 в редакції Розпорядження Антимонопольного Комітету
N 24-р ( z0355-95 ) від 29.09.95 )
IX. Прийняття рішення
24. З питань примусового поділу монопольних утворень та
накладення штрафів приймаються постанови, а при вирішенні по суті
інших справ про порушення - розпорядження, які є обов'язковими для
виконання. Штрафи на підприємців-юридичних осіб за порушення
передбачені статтею 19 Закону України "Про обмеження монополізму
та недопущення недобросовісної конкуренції у підприємницкій
діяльності" ( 2132-12 ) накладаються: у розмірі, що не перевищує 400 неоподатковуваних мінімумів
доходів громадян - Комітетом, Постійно діючою адміністративною
колегією, тимчасовою адміністративною колегією, державним
уповноваженим, головою відділення; у розмірі понад 400 неоподатковуваних мінімумів доходів
громадян - Комітетом.( Пункт 24 доповнено абзацами другим, третім, четвертим згідно з
Розпорядженням Антимонопольного Комітету N 24-р ( z0355-95 ) від
29.09.95 ) 25. У рішенні (постанові, розпорядженні) вказуються
результати розгляду справи по суті, наводяться мотиви рішення,
зазначаються дії, які сторони повинні виконати або від яких
утриматися, та строк виконання рішення. При вирішенні питання про накладення штрафу у резолютивній
частині постанови вказується розмір штрафу. ( Абзац другий пункту
25 із змінами, внесеними згідно з Розпорядженнями
Антимонопольного Комітету N 10-р ( z0233-94 ) від 16.09.94,
N 24-р ( z0355-95 від 29.09.95 )Антимонопольного Комітету N 10-р ( z0233-94 ) від 16.09.94,
N 24-р ( z0355-95 від 29.09.95 ) 26. Рішення у п'ятидений строк з дня його прийняття
надсилаються для виконання. За заявою заінтересованої особи строк виконання рішення може
бути відстрочено органом чи посадовою особою, яким підвідомча
справа. 27. Орган чи посадова особа, які прийняли рішення, не вправі
його скасувати або змінити. Вони вправі виправити допущені в рішенні описки чи явні
арифметичні помилки, роз'яснити своє рішення, не змінюючи при
цьому його змісту, а також прийняти додаткове рішення, якщо з
якогось питання, що досліджувалося під час розгляду справи, не
прийнято рішення. 28. Встановивши під час розгляду справи факт порушення
антимонопольного законодавства, орган чи посадова особа, які
розглядають справи, мають право вносити у відповідні державні
органи обов'язкові для розгляду подання щодо скасування ліцензій,
припинення операцій зовнішньоекономічної діяльності підприємців. Встановивши факт порушення антимонопольного законодавства,
орган чи посадова особа, які розглядають справу, можуть вносити до
відповідних державних органів, підприємств, установ, організацій
чи посадових осіб подання та рекомендації щодо усунення причин та
умов, що сприяли порушенню. ( Пункт 28 доповнено абзацом другим
згідно з Розпорядженням Антимонопольного Комітету N 24-р
( z0355-95 ) від 29.09.95 )згідно з Розпорядженням Антимонопольного Комітету N 24-р
( z0355-95 ) від 29.09.95 ) Встановивши дані, що свідчать про наявність ознак злочину,
орган чи посадова особа, які розглядають справу, зазначені в п.3
цих Правил, вносять подання у правоохоронні органи або надсилають
їм відповідні матеріали для розгляду по суті. Встановивши, що рекламодавець, чию рекламу визнано
недобросовісною, не виконав рішення у справі про недобросовісну
рекламу, орган чи посадова особа, які розглянули справу, вносять в
органи, що здійснюють ліцензування діяльності рекламодавця,
реєстрацію цінних паперів та інформації про її випуск, подання про
призупинення чинності дозволу (ліцензії) на здійснення
відповідного виду діяльності до усунення порушення та припинення
розміщення (передплати, продажу) цінних паперів. ( Пункт 28
доповнено абзацом третім згідно з Розпорядженням Антимонопольного
Комітету N 3-р ( z0068-95 ) від 23.02.95 ) Якщо рекламодавець, чию рекламу визнано недобросовісною, не
зняв свою рекламу, а орган що здійснив ліцензування діяльності
рекламодавця, не вжив заходів до виконання подання про зупинення
чинності дозволу (ліцензії) на здійснення відповідного виду
діяльності, орган чи посадова особа, які розглянули справу, мають
право зупинити чинність дозволу (ліцензії). ( Пункт 28 доповнено
абзацом четвертим згідно з Розпорядженням Антимонопольного
Комітету N 3-р ( z0068-95 ) від 23.02.95 )
X. Закриття провадження у справі
29. Провадження у справі підлягає закриттю, якщо: справа не підлягає розгляду в Комітеті, відділенні; заявник відмовився від заяви і відмову прийнято органом чи
посадовою особою, яка розглядає справу; сторони уклали мирову угоду і її затверджено органом чи
посадовою особою, що розглядає справу; не доведено вчинення порушення.
XI. Перегляд рішень в порядку нагляду та занововиявленими обставинами
30. Перегляд рішень в порядку нагляду здійснюється: Комітетом - за поданнями Голови Комітету, його заступників,
протестами Генерального прокурора України, його заступників на
рішення державних уповноважених або адміністративних колегій
Комітету; адміністративними колегіями - за поданнями державних
уповноважених, протестами прокурора Автономної Республіки Крим,
області, міст Києва, Севастополя та їх заступників на рішення
голів відділень.( Пункт 30 із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням
Антимонопольного Комітету N 24-р ( z0355-95 ) від 29.09.95 ) 31. Службові особи, яким надано право вносити подання на
рішення, можуть зупинити виконання рішень до закінчення розгляду
справи в порядку нагляду. 32. Копії подання на рішення надсилаються сторонам та третім
особам, які брали участь у справі. Сторони та треті особи, які брали участь у справі, мають
право подати письмові пояснення на подання. Справи в порядку нагляду розглядаються не пізніше одного
місяця з дня внесення подання. 33. Орган, який розглядає справу в порядку нагляду, своїм
рішенням вправі: 1) залишити рішення без змін, а подання - без задоволення; 2) скасувати рішення і направити справу на новий розгляд; 3) змінити рішення або прийняти нове рішення. 34. Підставами для скасування рішень в порядку нагляду є їх
необгрунтованість або істотні порушення норм антимонопольного
законодавства та цих Правил. 35. Рішення в справі може бути переглянуто за нововиявленими
обставинами органом чи посадовою особою, якими воно прийнято.
XII. Оскарження рішення
36. Рішення у справах про порушення можуть бути оскаржені до
суду, арбітражного суду в порядку, передбаченому ст.24 Закону
України "Про обмеження монополізму та недопущення недобросовісної
конкуренції у підприємницькій діяльності" ( 2132-12 ).
XIII. Виконання рішень
( Доповнено розділом XIII згідно з Розпорядженням
Антимонопольного Комітету N 10-р ( z0233-94 ) від 16.09.94 ).
37. Рішення Комітету і його відділень підлягають виконанню у
передбачені цими рішеннями строки. 38. Підприємець, на якого накладено штраф, сплачує його у
тридцятиденний строк з дня одержання постанови про накладання
штрафу. 39. У разі відмови від сплати, штраф стягується в безспірному
порядку. 40. За заявою підприємця, на якого накладено штраф, виконання
рішення може бути відстрочено посадовою особою чи органом, які
прийняли постанову. 41. Контроль за правильним і своєчасним виконанням постанови
про накладення штрафу здійснюється державним уповноваженим,
головою відділення або за їх дорученням службовцями Комітету
(відділення). 42. П'ятдесят відсотків суми штрафу або пені за прострочення
сплати штрафу зараховується до державного бюджету, п'ятдесят - до
цільового позабюджетного фонду розвитку і захисту конкуренції.( Пункт 42 в редакції Розпорядження Антимонопольного Комітету
N 24-р ( z0355-95 ) від 29.09.95 ) 43. Сплата штрафу не зупиняє дію рішення, за невиконання
якого накладено штраф, і не звільняє підприємця від обов'язку
виконати це рішення.
Джерело:Офіційний портал ВРУ