Про затвердження Порядку розгляду Антимонопольним комітетом України та його територіальними відділеннями заяв і справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції
{Заголовок в редакції Розпорядження Антимонопольного комітету № 16-рп від 23.11.2023}
{Із змінами, внесеними згідно з Розпорядженнями Антимонопольного Комітету
№ 10-р від 16.09.94
№ 3-р від 23.02.95
№ 24-р від 29.09.95
№ 69-р від 04.04.97
№ 185-р від 30.07.97
№ 169-р від 29.06.98
№ 260-р від 30.09.98
№ 33-р від 23.02.2001
№ 24-р від 12.02.2002
№ 332-р від 17.08.2006
№ 168-р від 19.05.2009
№ 84-р від 14.02.2011
№ 169-р від 14.03.2012
№ 12-рп від 26.04.2016
№ 16-рп від 23.11.2023}
Відповідно до пункту 11 частини третьої статті 7, частини другої статті 23 та частини одинадцятої статті 231 Закону України «Про Антимонопольний комітет України» Антимонопольний комітет України ПОСТАНОВИВ:
{Преамбула в редакції Розпорядження Антимонопольного комітету № 16-рп від 23.11.2023}
Затвердити Порядок розгляду Антимонопольним комітетом України та його територіальними відділеннями заяв і справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції, що додається.
{Розпорядча частина в редакції Розпорядження Антимонопольного комітету № 16-рп від 23.11.2023}
ЗАТВЕРДЖЕНО |
ПОРЯДОК
розгляду Антимонопольним комітетом України та його територіальними відділеннями заяв і справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції
{Назва із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету № 24-р від 12.02.2002; в редакції Розпоряджень Антимонопольного комітету № 332-р від 17.08.2006, № 16-рп від 23.11.2023}
{У тексті Порядку слова «відділення», «голова відділення» у всіх відмінках замінено словами «територіального відділення», «голова територіального відділення» у відповідному відмінку згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету № 16-рп від 23.11.2023}
1. Цей Порядок визначає процедуру розгляду заяв, справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції, у тому числі про захист від недобросовісної конкуренції (далі - порушення законодавства про захист економічної конкуренції, порушення), проведення слухань у справах органами Антимонопольного комітету України (далі - органи Комітету) відповідно до Законів України «Про захист економічної конкуренції», «Про захист від недобросовісної конкуренції», «Про Антимонопольний комітет України» та встановлює порядок перевірки та перегляду рішень органів Комітету в цих справах.
{Пункт 1 розділу I в редакції Розпорядження Антимонопольного комітету № 24-р від 12.02.2002; із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету № 332-р від 17.08.2006; в редакції Розпорядження Антимонопольного комітету № 16-рп від 23.11.2023}
2. Розгляд справ здійснюється на засадах рівності сторін перед законом та органами Антимонопольного комітету України (далі - Комітет), які розглядають справи.
{Пункт 2 із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету № 24-р від 12.02.2002}
3. Повноваження посадових осіб, передбачені цими Правилами, можуть виконуватись посадовими особами, що їх заміщають (заступають) в установленому порядку.
II. Органи Комітету, які розглядають справи, підвідомчість справ
1. Справи про порушення законодавства про захист економічної конкуренції у межах компетенції розглядаються органами Комітету:
- Постійно діючою адміністративною колегією Комітету;
- тимчасовою адміністративною колегією Комітету;
- державним уповноваженим Комітету;
- адміністративною колегією територіального відділення Комітету.
2. Адміністративній колегії територіального відділення Комітету підвідомчі справи про порушення у вигляді:
зловживання монопольним (домінуючим) становищем, антиконкурентних узгоджених дій, якщо наслідки порушення мають місце на регіональному ринку;
{Абзац другий пункту із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету № 332-р від 17.08.2006}
недобросовісної конкуренції, якщо заявник і відповідач знаходяться в одному регіоні;
{Пункт доповнено абзацом згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету № 332-р від 17.08.2006}
антиконкурентних дій органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю, крім тих, що підвідомчі Постійно діючій адміністративній колегії Комітету;
делегування повноважень органів влади чи органів місцевого самоврядування, крім тих, що підвідомчі Постійно діючій адміністративній колегії Комітету;
схилення до порушень, створення умов для вчинення таких порушень чи їх легітимація органами влади, органами місцевого самоврядування, органами адміністративно-господарського управління та контролю, крім тих, що підвідомчі Постійно діючій адміністративній колегії Комітету;
обмежувальної та дискримінаційної діяльності суб'єктів господарювання, об'єднань, передбаченої частинами першою та другою статті 18, статтями 19, 20 та 21 Закону України "Про захист економічної конкуренції", крім тих, що підвідомчі державному уповноваженому Комітету;
неподання, подання інформації в неповному обсязі територіальному відділенню у встановлені головою територіального відділення, адміністративною колегією територіального відділення Комітету чи нормативно-правовими актами строки або подання недостовірної інформації територіальному відділенню;
створення перешкод працівникам територіального відділення Комітету в проведенні перевірок, огляду, у вилученні чи накладенні арешту на майно, документи, предмети чи інші носії інформації;
надання рекомендацій суб'єктами господарювання, об'єднаннями, органами влади, органами місцевого самоврядування, органами адміністративно-господарського управління та контролю, що схиляють до вчинення порушень законодавства про захист економічної конкуренції чи сприяють учиненню таких порушень, окрім тих, що підвідомчі Постійно діючій адміністративній колегії Комітету;
розпломбування (розпечатування) приміщень, систем електронних комунікацій, інших володінь чи місць зберігання інформації, опломбованих (опечатаних) працівниками територіального відділення Комітету.
{Пункт 2 розділу II доповнено абзацом одинадцятим згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету № 16-рп від 23.11.2023}
Справи, підвідомчі адміністративній колегії територіального відділення Комітету, розглядаються у територіальному відділенні за місцем вчинення порушення або за місцезнаходженням відповідача, або за місцем настання наслідків порушення.
3. Державному уповноваженому Комітету підвідомчі справи про порушення у вигляді:
зловживання монопольним (домінуючим) становищем, антиконкурентних узгоджених дій, якщо наслідки порушення мають місце на ринку, що охоплює декілька регіонів, чи на загальнодержавному ринку;
{Абзац другий пункту із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету № 332-р від 17.08.2006}
недобросовісної конкуренції, якщо заявник і відповідач знаходяться у різних регіонах;
{Пункт доповнено абзацом згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету № 332-р від 17.08.2006}
обмежувальної та дискримінаційної діяльності суб'єктів господарювання, об'єднань, передбаченої частинами першою та другою статті 18, статтями 19, 20 та 21 Закону України "Про захист економічної конкуренції", якщо наслідки порушення мають місце на загальнодержавному ринку;
неподання, подання інформації в неповному обсязі Комітету в установлені державним уповноваженим Комітету, адміністративною колегією Комітету, Комітетом чи нормативно-правовими актами строки або подання недостовірної інформації Комітету;
створення перешкод працівникам Комітету в проведенні перевірок, огляду, вилученні чи накладенні арешту на майно, документи, предмети чи інші носії інформації;
розпломбування (розпечатування) приміщень, систем електронних комунікацій, інших володінь чи місць зберігання інформації, опломбованих (опечатаних) працівниками Комітету.
{Пункт 3 розділу II доповнено новим абзацом згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету № 16-рп від 23.11.2023}
4. Тимчасова адміністративна колегія Комітету може бути утворена для розгляду будь-якої справи.
5. Постійно діючій адміністративній колегії Комітету підвідомчі справи про порушення у вигляді:
антиконкурентних дій органів адміністративно-господарського управління та контролю, діяльність яких поширюється на всю територію України;
делегування повноважень центральних органів виконавчої влади, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування відповідного рівня;
схилення до порушень, створення умов для вчинення таких порушень чи їх легітимація центральними органами виконавчої влади, обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями, органами місцевого самоврядування відповідного рівня;
надання рекомендацій центральними органами виконавчої влади, обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями, органами місцевого самоврядування відповідного рівня, що схиляють до вчинення порушень законодавства про захист економічної конкуренції чи сприяють учиненню таких порушень.
Постійно діюча адміністративна колегія Комітету за дорученням Голови Комітету може розглянути будь-яку справу, окрім тих, що підвідомчі Комітету.
справи про порушення у вигляді антиконкурентних дій центральних органів виконавчої влади, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрації, органів місцевого самоврядування відповідного рівня;
справи, матеріали яких пов'язані із забезпеченням національної безпеки, оборони, суспільних інтересів або містять державну таємницю, або якщо відповідачем у справі є Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим.
Комітет може прийняти до свого провадження і розглянути будь-яку справу.
7. Справи про порушення, передбачені пунктами 5, 10, 11, 12 та 19 статті 50 Закону України "Про захист економічної конкуренції", підвідомчі відповідним органам Комітету, до компетенції яких відноситься вирішення питань про надання дозволу на вчинення цих дій.
8. Справи про порушення у вигляді обмеження в господарській діяльності суб'єкта господарювання у відповідь на те, що він звернувся до Комітету або його територіального відділення із заявою про порушення законодавства про захист економічної конкуренції, підвідомчі тим органам Комітету, яким підвідомча справа, що має розглядатися за такою заявою.
9. Справи про порушення у вигляді невиконання рішення, попереднього рішення органів Комітету або їх виконання не в повному обсязі розглядаються органами Комітету, які прийняли відповідне попереднє рішення або рішення.
10. Голова Комітету має право за клопотанням осіб, які беруть участь у справі, за поданням державного уповноваженого Комітету, керівника структурного підрозділу Комітету, голови територіального відділення або з власної ініціативи витребувати будь-які матеріали, що є в провадженні органу чи посадової особи, уповноважених на їх розгляд, та передати їх на розгляд іншому органу Комітету чи голові територіального відділення (за винятком заяв і справ, віднесених до виключної компетенції Комітету як вищого колегіального органу).
{Пункт 10 розділу II із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету № 16-рп від 23.11.2023}
{Розділ II в редакції Розпорядження Антимонопольного комітету № 24-р від 12.02.2002; із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету № 16-рп від 23.11.2023}
1. Доказами у справі можуть бути будь-які фактичні дані, які дають можливість визначити наявність або відсутність порушення.
Ці дані встановлюються такими засобами усними та письмовими: поясненнями сторін і третіх осіб, поясненнями службових осіб та громадян, письмовими доказами, речовими доказами, електронними доказами, опитуванням споживачів (юридичних та фізичних осіб), проведеним в установленому законодавством порядку і висновками експертів.
{Абзац другий пункту 1 розділу III із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету № 16-рп від 23.11.2023}
Усні пояснення сторін, третіх осіб, службових чи посадових осіб та громадян, які містять дані про наявність чи відсутність порушень законодавства про захист економічної конкуренції, фіксуються у протоколі.
{Пункт 1 розділу III доповнено новим абзацом згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету № 16-рп від 23.11.2023}
2. Збір доказів у справі здійснюється органами чи посадовими особами Комітету, територіального відділення незалежно від місця знаходження доказів шляхом вчинення дій, передбачених законодавством про захист економічної конкуренції.
Особи, які беруть участь у справі, мають право надавати докази та доводити їх достовірність (об’єктивність).
Органи чи посадові особи Комітету, територіального відділення мають право вести фотозйомку, аудіо- чи відеозапис, фіксацію за допомогою інших технічних чи програмно-технічних засобів (за наявності технічної можливості).
Про збір та фіксацію доказів за допомогою технічних чи програмно-технічних засобів складається акт, що підписується уповноваженими на розгляд справи працівниками Комітету, його територіального відділення, які беруть участь у зборі та фіксації доказів.
прізвище, власне ім’я та по батькові (за наявності), посада уповноважених працівників Комітету або його територіального відділення, які проводять збір та фіксацію доказів;
адреса, за якою проводиться збір та фіксація доказів;
перелік доказів, збір та фіксація яких здійснюються за допомогою технічних чи програмно-технічних засобів.
До акта додаються разом з описом усі складені або завірені в установленому законодавством порядку копії документів, фотознімки, електронні копії доказів, відеозаписи тощо.
У порядку, передбаченому цим пунктом, також здійснюється огляд вебсайтів (вебсторінок), інших місць збереження даних у мережі Інтернет із фіксуванням їх змісту та / або їх зображень.
{Пункт 2 розділу III в редакції Розпорядження Антимонопольного комітету № 16-рп від 23.11.2023}
{Розділ III із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету № 16-рп від 23.11.2023}
IV. Підстави для початку розгляду справ
{Назва розділу IV із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету № 24-р від 12.02.2002}
Органи Комітету розпочинають розгляд справи про порушення законодавства про захист економічної конкуренції за підставами, визначеними статтями 36 і 37 Закону України "Про захист економічної конкуренції".
{Пункт в редакції Розпорядження Антимонопольного комітету № 24-р від 12.02.2002, із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету № 332-р від 17.08.2006}
{Розділ IV із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету № 16-рп від 23.11.2023}
V. Особи, які беруть участь у справі, їхні права й обов'язки
1. Особи, які беруть участь у справі, визначаються статтею 39 Закону України "Про захист економічної конкуренції".
{Пункт в редакції Розпорядження Антимонопольного комітету № 24-р від 12.02.2002}
2. Особи, які беруть (брали) участь у справі, мають право: ознайомлюватися з матеріалами справи, знімати копії (фотокопії) з матеріалів справи та робити виписки (крім інформації з обмеженим доступом, а також інформації, визначеної відповідним державним уповноваженим / головою територіального відділення, розголошення якої може завдати шкоди інтересам інших осіб, які беруть (брали) участь у справі, або перешкодити подальшому розгляду справи) після одержання копії подання з попередніми висновками у справі (витягу з нього відповідно до пункту 6 розділу VII цього Порядку), наводити докази, подавати клопотання, усні й письмові пояснення (заперечення), пропозиції щодо питань, які виносяться на експертизу, одержувати копії рішень у справі (витяги з них, за винятком інформації з обмеженим доступом, а також інформації, визначеної відповідним державним уповноваженим / головою територіального відділення, розголошення якої може завдати шкоди інтересам інших осіб, які брали участь у справі), подавати свої міркування та заперечення, оскаржувати рішення та розпорядження органів Комітету в порядку, визначеному Законом України «Про захист економічної конкуренції», користуватися послугами перекладача та іншими правами, передбаченими законодавством про захист економічної конкуренції.
{Пункт в редакції Розпоряджень Антимонопольного комітету № 260-р від 30.09.98, № 16-рп від 23.11.2023}
{Розділ V із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету № 16-рп від 23.11.2023}
VI. Подання заяви та її розгляд
1. Заяви про порушення у справах, підвідомчих адміністративній колегії територіального відділення Комітету, подаються до територіального відділення за місцем вчинення порушення або за місцем знаходження відповідача, або за місцем настання наслідків порушення. Заяви про порушення в інших справах подаються до Комітету.
Заява, подана з порушенням правил підвідомчості, повертається заявникові або передається до належного територіального відділення Комітету чи до Комітету протягом десяти днів з дня її одержання. Передання заяви від одного територіального відділення до іншого здійснюється за погодженням із заступником Голови Комітету, відповідальним за координацію діяльності територіальних відділень. Перебіг строку розгляду заяви починається з дня її одержання Комітетом чи належним територіальним відділенням Комітету.
{Пункт доповнено абзацом згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету № 332-р від 17.08.2006}
Особами, які мають право подавати заяву відповідно до абзацу другого частини першої статті 36 Закону України "Про захист економічної конкуренції" або частини першої статті 28 Закону України "Про захист від недобросовісної конкуренції", є суб'єкти господарювання - конкуренти, постачальники, покупці чи продавці відповідача та інші фізичні та юридичні особи, які можуть підтвердити, що дії чи бездіяльність відповідача, визначені зазначеними законами як порушення законодавства про захист економічної конкуренції, мали або мають безпосередній та негативний вплив на їхні права та / або діяльність. Такі заяви мають відповідати вимогам, викладеним у пункті 2 цього розділу.
{Пункт доповнено абзацом згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету № 332-р від 17.08.2006; із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету № 16-рп від 23.11.2023}
Заяви осіб, які не довели, що дії чи бездіяльність, що містять ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, мали або мають безпосередній та негативний вплив на їх права та / або діяльність, не розглядаються, що не є перешкодою для проведення в разі потреби за власною ініціативою органів Комітету розслідування щодо фактів, викладених у такій заяві.
{Пункт доповнено абзацом згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету № 332-р від 17.08.2006; в редакції Розпорядження Антимонопольного комітету № 16-рп від 23.11.2023}
Про відмову в розгляді такої заяви органи Комітету повідомляють заявника листом, що надсилається протягом трьох робочих днів з дня прийняття відповідного рішення засобами поштового зв’язку або в електронній формі засобами інформаційно-комунікаційних систем.
{Пункт 1 розділу VI доповнено новим абзацом згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету № 16-рп від 23.11.2023}
Вимоги абзацу четвертого цього пункту не застосовується до органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю, що звернулися до органів Комітету із поданням (заявою) про порушення. Такі подання (заяви) розглядаються відповідно до вимог цього Порядку.
{Пункт 1 розділу VI доповнено новим абзацом згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету № 16-рп від 23.11.2023}
{Пункт із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету № 24-р від 12.02.2002}
2. Заява подається в письмовій формі й повинна містити:
найменування органу, до якого подається заява (Комітет чи відповідне територіальне відділення Комітету);
для юридичної особи - найменування юридичної особи, у тому числі скорочене (за наявності), ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств та організацій України (ЄДРПОУ) (для юридичних осіб, зареєстрованих за законодавством України), організаційно-правову форму, місцезнаходження юридичної особи, електронну адресу, а також інші засоби зв’язку з нею (за наявності);
{Абзац третій пункту 2 розділу VI в редакції Розпорядження Антимонопольного комітету № 16-рп від 23.11.2023}
для фізичної особи - прізвище, власне ім’я та по батькові (за наявності), реєстраційний номер облікової картки платника податків (за наявності) або серія (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті про право здійснювати будь-які платежі за серією (за наявності) та номером паспорта, задеклароване / зареєстроване місце проживання (перебування), електронну адресу, а також інші засоби зв’язку з нею (за наявності);
{Абзац четвертий пункту 2 розділу VI в редакції Розпорядження Антимонопольного комітету № 16-рп від 23.11.2023}
зміст вимог, зокрема очікувані заявником від органів Комітету рішення;
виклад обставин, якими заявник обґрунтовує свої вимоги, зокрема інформацію про ознаки порушення відповідачем законодавства про захист економічної конкуренції;
{Абзац шостий пункту 2 розділу VI в редакції Розпорядження Антимонопольного комітету № 16-рп від 23.11.2023}
обґрунтування того, що дії чи бездіяльність відповідача, визначені Законом як порушення законодавства про захист економічної конкуренції, мали або мають безпосередній та негативний вплив на його права та/або діяльність;
{Абзац пункту 2 розділу VI в редакції Розпорядження Антимонопольного комітету № 16-рп від 23.11.2023}
інформацію стосовно звернення до будь-якого іншого органу державної влади, зокрема до суду, з питань, порушених у заяві;
перелік документів та інших матеріалів, що додаються до заяви.
Заява підписується керівником юридичної особи (особою, що виконує його обов’язки) / фізичною особою або їх уповноваженими представниками.
{Абзац десятий пункту 2 розділу VI в редакції Розпорядження Антимонопольного комітету № 16-рп від 23.11.2023}
До заяви додаються наявні у заявника документи (оригінали чи належним чином завірені копії документів) та інші матеріали, що підтверджують викладені у заяві обставини.
{Абзац одинадцятий пункту 2 розділу VI із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету № 16-рп від 23.11.2023}
Якщо заява подається представником, у ній зазначаються найменування (для юридичних осіб) або прізвище, власне ім’я та по батькові (за наявності) (для фізичних осіб), прізвище, власне ім’я та по батькові (за наявності) представника, його поштова адреса, а також, якщо такі є, номер засобу зв'язку (телефон, факс тощо), адреса електронної пошти. Одночасно із заявою подається довіреність чи інший документ, що підтверджує повноваження представника. Довіреності або інші документи, що видані уповноваженими органами іноземних держав у встановленій формі, визнаються дійсними в Україні в разі їх легалізації, якщо інше не передбачено законом або міжнародним договором України.
{Абзац дванадцятий пункту 2 розділу VI із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету № 16-рп від 23.11.2023}
У разі подання заяви про порушення, доведення якого потребує дослідження ринку, заявник у заяві висловлює міркування стосовно товарних і територіальних (географічних) меж відповідного ринку, становища суб'єктів господарювання на цьому ринку. Заявник також подає відому йому інформацію про осіб, пов'язаних із відповідачем (відповідачами) відносинами контролю відповідно статті 1 Закону України "Про захист економічної конкуренції".
{Абзац тринадцятий пункту 2 розділу VI із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету № 16-рп від 23.11.2023}
У заяві можуть бути вказані й інші відомості, якщо вони можуть мати значення для розгляду заяви, зокрема ім'я (найменування) й інші відомі заявнику реквізити осіб, які можуть підтвердити обставини, з приводу яких подається заява чи які можуть надати додаткову інформацію, що має значення для розгляду заяви.
У разі необхідності заявник одночасно з поданням заяви може подати мотивоване клопотання про початок розгляду справи за власною ініціативою органів Комітету через можливість настання негативних для заявника наслідків, пов'язаних із поданням заяви відповідно до абзацу четвертого частини першої статті 36 Закону України "Про захист економічної конкуренції".
Інформація з обмеженим доступом подається окремо в опечатаному печаткою (за наявності) конверті; на кожній сторінці документів проставляється напис "інформація з обмеженим доступом". Необхідно вказати категорію інформації з обмеженим доступом (конфіденціальна чи таємна) та її характер (комерційна, банківська, державна таємниця), а також пояснити причини, з яких ця інформація вважається заявником інформацією з обмеженим доступом, зокрема, чому цю інформацію не потрібно розголошувати.
{Абзац шістнадцятий пункту 2 розділу VI із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету № 16-рп від 23.11.2023}
{Пункт в редакції Розпорядження Антимонопольного комітету № 332-р від 17.08.2006}
3. Заява про порушення розглядається протягом 60 календарних днів, а у разі потреби одержання додаткової інформації, яка не може бути надана заявником, строк розгляду заяви може бути подовжений державним уповноваженим, головою територіального відділення на 60 календарних днів, про що письмово повідомляється заявнику.
{Абзац перший пункту 3 розділу VI із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету № 16-рп від 23.11.2023}
У разі надходження декількох заяв про порушення щодо одного й того ж відповідача й з одного й того ж питання державний уповноважений / голова територіального відділення за власною ініціативою або за клопотанням заявників мають право об’єднати такі заяви, про що приймається розпорядження та повідомляються заявники протягом трьох робочих днів із дня прийняття відповідного розпорядження засобами поштового зв’язку або в електронній формі засобами інформаційнокомунікаційних систем.
{Пункт 3 розділу VI доповнено абзацом другим згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету № 16-рп від 23.11.2023}
Строк розгляду заяв, які об’єднані, обчислюється з дня надходження до органів Комітету заяви, що надійшла першою.
{Пункт 3 розділу VI доповнено абзацом третім згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету № 16-рп від 23.11.2023}
Якщо щодо відповідача, зазначеного у заяві, вже порушено справу за наведеними у заяві ознаками порушення, заява може бути приєднана до цієї справи, про що письмово повідомляється заявнику.
Встановивши, що заяву подано без додержання вимог, викладених у пункті 2 цього розділу, і це перешкоджає розгляду заяви, державний уповноважений, голова територіального відділення залишає заяву без руху, про що письмово повідомляє заявника і надає йому строк для усунення недоліків.
{Абзац п'ятий пункту 3 розділу VI із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету № 16-рп від 23.11.2023}
Строк для усунення недоліків у заяві про порушення може бути продовжений державним уповноваженим / головою територіального відділення Комітету в разі надходження від заявника вмотивованого клопотання про продовження строку усунення недоліків у поданій ним заяві про порушення.
{Пункт 3 розділу VI доповнено абзацом шостим згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету № 16-рп від 23.11.2023}
Час залишення заяви без руху не зараховується у строк розгляду заяви.
У разі невиконання зазначених вимог у встановлений строк заява може бути залишена без розгляду, про що письмово повідомляється заявнику.
Якщо заявник відмовився від заяви, вона залишається без розгляду, що не є перешкодою для продовження Комітетом, територіальним відділенням дослідження з питань, порушених у заяві.
Залишення заяви без розгляду не позбавляє заявника (заявників) права звернутися до Комітету, територіального відділення з повторною заявою про порушення.
{Абзац десятий пункту 3 розділу VI із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету № 16-рп від 23.11.2023}
Розгляд заяви може бути зупинено з власної ініціативи відповідного органу Комітету чи голови територіального відділення, чи за заявою особи, що подала заяву, до завершення розгляду органом Комітету, судом пов'язаної з цією заявою іншої справи або до вирішення органом Комітету чи іншим державним органом пов'язаного з нею іншого питання. Про зупинення розгляду заяви та його поновлення приймається розпорядження. Повідомлення про зупинення розгляду заяви та його поновлення надсилається заявнику протягом трьох робочих днів з дня прийняття відповідного розпорядження.
{Пункт доповнено абзацом згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету № 24-р від 12.02.2002; в редакції Розпорядження Антимонопольного комітету № 332-р від 17.08.2006}
4. У разі надходження від заявника вмотивованого клопотання про початок розгляду справи за власною ініціативою органів Комітету через можливість настання негативних для заявника наслідків, пов'язаних із поданням заяви, розслідування за заявою, розгляд справи про порушення законодавства про захист економічної конкуренції розпочинаються за власною ініціативою органів Комітету.
З метою захисту інтересів заявника, яким подано таке клопотання, для відповідної заяви та доданої до неї інформації встановлюється режим інформації з обмеженим доступом. Такий режим не може встановлюватися (зберігатися), якщо забезпечення конфіденційності інформації про заявника перешкоджає доведенню порушення.
У разі забезпечення конфіденційності інформації про заявника, за ним зберігаються його права та обов'язки.
{Правила доповнено пунктом згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету № 332-р від 17.08.2006}
5. Органи Комітету можуть відмовити у розгляді заяви, поданої одним і тим же заявником з одного й того ж питання, якщо питання, порушені у раніше поданій заяві, розглянуті по суті.
Питання про відмову в розгляді таких заяв, поданих до Комітету, вирішує державний уповноважений Комітету, а щодо заяв, поданих до територіального відділення Комітету, - голова територіального відділення Комітету, про що листом засобами поштового зв’язку або в електронній формі засобами інформаційно-комунікаційних систем повідомляється заявник.
{Абзац другий пункту 5 розділу VI із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету № 16-рп від 23.11.2023}
{Правила доповнено пунктом згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету № 332-р від 17.08.2006}
6. У разі невиявлення ознак порушення законодавства про захист економічної конкуренції державний уповноважений, голова територіального відділення вмотивовано відмовляють у розгляді справи, про що орган Комітету видає відповідне вмотивоване розпорядження, яке протягом трьох робочих днів із дня його прийняття надсилається заявнику засобами поштового зв’язку або в електронній формі засобами інформаційно-комунікаційних систем.
{Абзац перший пункту в редакції Розпорядження Антимонопольного комітету № 24-р від 12.02.2002; із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету № 16-рп від 23.11.2023}
При цьому відповідним державним органам та суб'єктам господарювання можуть бути надані рекомендації щодо проведення заходів, спрямованих на запобігання порушенням, розвиток підприємництва і конкуренції.
У разі якщо заявник не доведе, що дії чи бездіяльність, які містять ознаки порушення, мали або мають безпосередній та негативний вплив на його права та / або діяльність, органи Комітету відмовляють в розгляді заяви про порушення, про що листом засобами поштового зв’язку або в електронній формі засобами інформаційно-комунікаційних систем повідомляється заявник.
{Пункт 6 розділу VI доповнено новим абзацом згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету № 16-рп від 23.11.2023}
7. У разі виявлення ознак порушення законодавства про захист економічної конкуренції, за наявності підстав, передбачених законом, зокрема частиною третьою статті 36 та частиною третьою статті 46 Закону України "Про захист економічної конкуренції", провадження у справі не розпочинається.
{Абзац перший пункту 7 розділу VI із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету № 16-рп від 23.11.2023}
У такому випадку про відмову в розгляді справи особі, яка подала заяву про порушення законодавства про захист економічної конкуренції, з підстав, передбачених частиною третьою статті 36 Закону України «Про захист економічної конкуренції», орган Комітету видає відповідне вмотивоване розпорядження, яке протягом трьох робочих днів із дня його прийняття надсилається заявнику засобами поштового зв’язку або в електронній формі засобами інформаційно-комунікаційних систем. Вирішуючи питання відмови в розгляді справи, органи Комітету враховують вплив дій / бездіяльності на умови конкуренції на ринку, порушення на якому є предметом заяви, зміну структури такого ринку, частки заявника / відповідача на такому ринку, зростання бар’єрів входу на такий ринок, зміну умов ведення господарської діяльності конкурентів та інших суб’єктів господарювання тощо, таким чином, щоб це мало вплив на конкуренцію на всьому ринку.
{Абзац другий пункту 7 розділу VI в редакції Розпорядження Антимонопольного комітету № 16-рп від 23.11.2023}
{Правила доповнено пунктом згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету № 332-р від 17.08.2006}
8. Розпорядження про початок розгляду справи або про відмову в розгляді справи на підставі статті 36 Закону України "Про захист економічної конкуренції", підвідомчої Комітету, адміністративній колегії Комітету, державному уповноваженому Комітету, приймає державний уповноважений Комітету.
{Правила доповнено пунктом згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету № 24-р від 12.02.2002}
9. Розпорядження про початок справи або про відмову в розгляді справи на підставі статті 36 Закону України "Про захист економічної конкуренції", підвідомчої адміністративній колегії територіального відділення Комітету, приймає адміністративна колегія територіального відділення Комітету.
{Правила доповнено пунктом згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету № 24-р від 12.02.2002}
{Пункт 10 розділу VI виключено на підставі Розпорядження Антимонопольного комітету № 16-рп від 23.11.2023}
{Розділ VI із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету № 16-рп від 23.11.2023}
1. Розгляд справи розпочинається відповідно до статті 37 Закону України «Про захист економічної конкуренції».
Органи Комітету розглядають справи про порушення законодавства про захист економічної конкуренції у строки, передбачені частиною першою статті 371 Закону України «Про захист економічної конкуренції».
Про початок розгляду справи органами Комітету приймається розпорядження, яке протягом трьох робочих днів із дня його прийняття надсилається відповідачу засобами поштового зв’язку або в електронній формі засобами інформаційно-комунікаційних систем. У цей же строк про початок розгляду справи повідомляється заявник та треті особи (за наявності) засобами поштового зв’язку або в електронній формі засобами інформаційно-комунікаційних систем.
Якщо розпорядження про початок розгляду справи не вручено за місцезнаходженням юридичної особи або останнім відомим задекларованим / зареєстрованим місцем проживання (перебування) фізичної особи, орган Комітету / голова територіального відділення Комітету забезпечує розміщення інформації про початок розгляду справи на офіційному вебсайті Комітету.
Розпорядження вважається таким, що вручене відповідачу, через десять днів із дня розміщення відповідної інформації на офіційному вебсайті Комітету.
У разі необхідності проведення перевірки суб’єкта господарювання, об’єднання, органу влади, органу місцевого самоврядування, органу адміністративно-господарського управління та контролю орган Комітету має право не направляти розпорядження про початок розгляду справи та повідомлення про початок розгляду справи до початку проведення такої перевірки, але не більше ніж 20 робочих днів із дня видання розпорядження про початок розгляду справи.
Якщо відповідача визначено після початку розгляду справи органи Комітету приймають розпорядження про залучення його до участі у справі як відповідача, яке протягом трьох робочих днів із дня його прийняття разом із розпорядженням про початок розгляду справи засобами поштового зв’язку або в електронній формі засобами інформаційно-комунікаційних систем надсилається відповідачу з урахуванням вимог абзацу шостого цього пункту.
{Пункт в редакції Розпоряджень Антимонопольного комітету № 24-р від 12.02.2002, № 16-рп від 23.11.2023}
2. За наявності обґрунтованих підстав, що перешкоджають розгляду справи у строк, визначений частиною першою статті 371 Закону України «Про захист економічної конкуренції», органи Комітету можуть продовжити цей строк у межах, визначених частиною другою статті 371 Закону України «Про захист економічної конкуренції».
Про продовження строку розгляду справи органом Комітету приймається розпорядження, про що засобами поштового зв’язку або в електронній формі засобами інформаційно-комунікаційних систем повідомляються особи, які беруть участь у справі, протягом трьох робочих днів із дня прийняття відповідного розпорядження.
{Пункт 2 розділу VII в редакції Розпорядження Антимонопольного комітету № 16-рп від 23.11.2023}
3. Уповноважені на розгляд справи працівники Комітету, територіального відділення, які здійснюють збір та аналіз доказів, проводять дії, спрямовані на всебічне, повне й об’єктивне з’ясування дійсних обставин справи, прав та обов’язків сторін.
Зокрема, у справах можуть проводитися такі дії:
дослідження регіонального або загальнодержавного ринку;
одержання від сторін, третіх осіб, інших осіб письмових та усних пояснень, які фіксуються у протоколі;
проведення перевірок суб’єктів господарювання, об’єднань, органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю;
вилучення чи накладення арешту на майно, предмети, документи, інші носії інформації, які можуть свідчити про ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, бути доказами чи джерелом доказів у справі;
проведення огляду приміщень та інших володінь суб’єктів господарювання, об’єднань, органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю, що перевіряються;
опломбування (опечатування) приміщення, іншого володіння, систем електронних комунікацій чи місць зберігання інформації;
опитування споживачів (юридичних та фізичних осіб).
Дії у справах, передбачених абзацами п’ятим - восьмим цього пункту, проводяться у визначеному законодавством порядку на підставі судового рішення господарського суду.
За результатами збирання та аналізу доказів у справі складається подання з попередніми висновками, що вноситься на розгляд органів Комітету, яким підвідомча справа, разом із матеріалами справи.
Для з’ясування обставин, що мають значення для справи й потребують спеціальних знань у галузі науки, техніки, ремесла тощо, розпорядженням органів Комітету, яким підвідомча справа, за власною ініціативою чи за клопотанням особи, яка бере участь у справі, може бути призначена експертиза.
Вимога про надання інформації надсилається юридичним особам за їх місцезнаходженням, зазначеним у ЄДРПОУ, фізичним особам - за задекларованим/зареєстрованим місцем проживання (перебування). Вимога додатково може бути надіслана за останнім відомим місцезнаходженням юридичної особи або задекларованим / зареєстрованим місцем проживання (перебування) фізичної особи.
У разі якщо вимогу про надання інформації не вручено за місцезнаходженням юридичної особи чи останнім відомим задекларованим / зареєстрованим місцем проживання (перебування) фізичної особи, орган Комітету / голова територіального відділення Комітету забезпечує розміщення вимоги про надання інформації на офіційному вебсайті Комітету. Зазначена вимога вважається такою, що вручена адресату, через десять днів із дня її розміщення на офіційному вебсайті Комітету.
{Пункт 3 розділу VII в редакції Розпорядження Антимонопольного комітету № 16-рп від 23.11.2023}
4. Установивши, що як відповідач до участі в справі повинна бути залучена інша особа, органами Комітету приймається розпорядження про заміну відповідача або про залучення до участі в справі співвідповідачів, про що повідомляються особи, які беруть участь у справі.
Відповідне розпорядження разом із розпорядженням про початок розгляду справи протягом трьох робочих днів із дня його прийняття надсилається засобами поштового зв’язку або в електронній формі засобами інформаційно-комунікаційних систем залученим особам.
{Пункт 4 розділу VII доповнено новим абзацом згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету № 16-рп від 23.11.2023}
Про заміну відповідача у справі або про залучення співвідповідача у справі повідомляються особи, які беруть участь у справі, протягом трьох робочих днів із дня прийняття відповідного розпорядження засобами поштового зв’язку або в електронній формі засобами інформаційно-комунікаційних систем.
{Пункт 4 розділу VII доповнено новим абзацом згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету № 16-рп від 23.11.2023}
{Пункт в редакції Розпорядження Антимонопольного комітету № 24-р від 12.02.2002}
5. Органи Комітету, які розпочали або розглядають справу, можуть прийняти розпорядження про об'єднання кількох справ в одну або про виділення справи для окремого розгляду, про що повідомляються особи, які беруть участь у справі, протягом трьох робочих днів із дня його прийняття засобами поштового зв’язку або в електронній формі засобами інформаційно-комунікаційних систем.
{Пункт в редакції Розпорядження Антимонопольного комітету № 24-р від 12.02.2002; із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету № 16-рп від 23.11.2023}
6. Копії подання з попередніми висновками (або витяги з нього, що не містять інформації з обмеженим доступом, яка має бути виключена або зачорнена чи змінена в інший спосіб, що забезпечує достатній захист та водночас повноту обґрунтування зроблених органом Комітету попередніх висновків, а також визначеної відповідним державним уповноваженим, головою територіального відділення інформації, розголошення якої може завдати шкоди інтересам інших осіб, які беруть участь у справі, або перешкодити подальшому розгляду справи) не пізніше ніж за десять днів до прийняття рішення у справі надсилаються сторонам та третім особам.
{Абзац перший пункту 6 розділу VII із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету № 16-рп від 23.11.2023}
За вмотивованим клопотанням особи, яка бере участь у справі, про необхідність більш тривалого часу для розгляду подання та підготовки відповіді на нього розгляд справи може бути відкладено.
{Пункт доповнено абзацом згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету № 332-р від 17.08.2006}
У випадках, коли рішення Комітету стосується інтересів широкого кола суб'єктів господарювання чи споживачів, з метою якнайшвидшого припинення порушення і усунення його наслідків, строк, зазначений в абзаці першому цього пункту, може бути скорочений до семи днів. Про скорочення строку особи, які беруть участь у справі, повідомляються одночасно з повідомленням про дату, час і місце розгляду справи.
{Пункт доповнено абзацом згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету № 168-р від 19.05.2009}
У разі якщо копію подання з попередніми висновками не вручено за місцезнаходженням юридичної особи або останнім відомим задекларованим / зареєстрованим місцем проживання (перебування) фізичної особи, які беруть участь у справі, орган Комітету / голова територіального відділення Комітету не пізніше ніж за п’ять календарних днів до дня розгляду справи забезпечує розміщення на офіційному вебсайті Комітету інформації щодо попередніх висновків у справі, із зазначенням дати, часу й місця розгляду справи.
{Пункт доповнено абзацом згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету № 332-р від 17.08.2006; в редакції Розпорядження Антимонопольного комітету № 16-рп від 23.11.2023}
{Пункт в редакції Розпорядження Антимонопольного комітету № 24-р від 12.02.2002}
7. Рішення може бути прийняте раніше, якщо від сторони та третіх осіб, яким було надіслано подання, одержано відповідь.
Про дату, час і місце розгляду справи особи, що беруть участь у справі, повідомляються листом засобами поштового зв’язку не пізніше ніж за п'ять днів до дня її розгляду.
{Абзац другий пункту в редакції Розпорядження Антимонопольного комітету № 332-р від 17.08.2006; із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету № 16-рп від 23.11.2023}
Додатково про дату, час і місце розгляду справи особи, які беруть участь у справі, можуть повідомлятися телефонограмою, телеграмою, засобами факсимільного зв’язку, електронною поштою або повідомленням через інші засоби зв’язку (зокрема мобільного), які забезпечують фіксацію повідомлення або виклику.
{Пункт 7 розділу VII доповнено новим абзацом згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету № 16-рп від 23.11.2023}
{Пункт в редакції Розпорядження Антимонопольного комітету № 24-р від 12.02.2002}
8. Розгляд справи може бути зупинено з власної ініціативи відповідного органу Комітету чи за заявою особи, яка бере участь у справі, до завершення розгляду органом Комітету, господарським судом пов'язаної з цією справою іншої справи або до вирішення державним органом пов'язаного з нею іншого питання. Про зупинення розгляду справи та його поновлення приймається розпорядження.
{Абзац перший пункту 8 розділу VII із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету № 16-рп від 23.11.2023}
Повідомлення про зупинення розгляду справи та його поновлення надсилається особам, які беруть участь у справі, протягом трьох робочих днів з дня прийняття відповідного розпорядження.
{Пункт доповнено абзацом згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету № 332-р від 17.08.2006}
{Пункт в редакції Розпорядження Антимонопольного комітету № 24-р від 12.02.2002}
{Розділ VII із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету № 16-рп від 23.11.2023}
1. При доведенні вчинення порушення залежно від обставин у справі може бути прийнято одне чи декілька рішень згідно зі статтею 48 Закону України "Про захист економічної конкуренції", статтею 30 Закону України «Про захист від недобросовісної конкуренції».
{Пункт в редакції Розпорядження Антимонопольного комітету № 24-р від 12.02.2002; із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету № 16-рп від 23.11.2023}
2. У процесі розгляду справи органи Комітету можуть прийняти попереднє рішення у справі відповідно до статті 47 Закону України "Про захист економічної конкуренції".
Попереднє рішення у справі оприлюднюється на офіційному вебсайті Комітету протягом 10 робочих днів із дня його прийняття. Попереднє рішення підлягає оприлюдненню в повному обсязі, крім інформації з обмеженим доступом. Інформація з обмеженим доступом має бути виключена або зачорнена чи змінена в інший спосіб, що забезпечує достатній її захист та водночас повноту обґрунтування органом Комітету прийнятого рішення.
{Пункт 2 розділу VIII доповнено новим абзацом згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету № 16-рп від 23.11.2023}
{Пункт в редакції Розпорядження Антимонопольного комітету № 24-р від 12.02.2002}
3. Штрафи за порушення, передбачені Законами України "Про захист економічної конкуренції" і "Про захист від недобросовісної конкуренції", накладаються відповідно до вимог статей 461, 52, 521 Закону України «Про захист економічної конкуренції», статті 21 Закону України «Про захист від недобросовісної конкуренції».
{Пункт в редакції Розпоряджень Антимонопольного комітету № 24-р від 12.02.2002, № 168-р від 19.05.2009; із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету № 16-рп від 23.11.2023}
{Пункт 32 виключено на підставі Розпорядження Антимонопольного комітету № 168-р від 19.05.2009}
4. У рішенні наводяться мотиви рішення, зазначаються встановлені органом Комітету обставини справи з посиланням на відповідні докази, а також положення законодавства, якими орган Комітету керувався, приймаючи рішення, обґрунтування розміру штрафу та спростування заперечень, наданих особами, які беруть участь у справі, до подання з попередніми висновками у справі (у разі їх наявності).
{Абзац перший пункту 4 розділу VIII із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету № 16-рп від 23.11.2023}
Під час вирішення питання про накладення штрафу у резолютивній частині рішення вказується розмір штрафу. Резолютивна частина рішення, крім відповідних висновків та зобов'язань, передбачених статтею 48 Закону України "Про захист економічної конкуренції" та статтею 30 Закону України «Про захист від недобросовісної конкуренції», у необхідних випадках має містити вказування на дії, які відповідач повинен виконати або від яких утриматися для припинення порушення та усунення його наслідків.
{Абзац другий пункту 4 розділу VIII із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету № 16-рп від 23.11.2023}
{Пункт в редакції Розпорядження Антимонопольного комітету № 332-р від 17.08.2006}
5. Рішення у справі надається для виконання відповідно до частини першої статті 56 Закону України "Про захист економічної конкуренції".
Крім осіб, яким рішення надано на виконання відповідно до абзацу першого цього пункту, рішення у справі (витяг з нього, що не містить інформації з обмеженим доступом, яка має бути виключена або зачорнена чи змінена в інший спосіб, що забезпечує достатній її захист та водночас повноту обґрунтування органом Комітету прийнятого рішення, а також визначеної відповідним державним уповноваженим, головою територіального відділення Комітету інформації, розголошення якої може завдати шкоди інтересам інших осіб, які брали участь у справі) надсилається особам, які брали участь у справі.
{Абзац другий пункту 5 розділу VIII із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету № 16-рп від 23.11.2023}
Рішення, прийняте за результатами розгляду справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції оприлюднюється на офіційному веб-сайті Комітету протягом 10 робочих днів з дня його прийняття. Рішення підлягає оприлюдненню в повному обсязі, крім інформації, яка визначена як інформація з обмеженим доступом. Інформація з обмеженим доступом має бути виключена або зачорнена чи змінена в інший спосіб, який забезпечує достатній її захист та водночас повноту обґрунтування органом Комітету прийнятого рішення.
{Абзац третій пункту в редакції Розпорядження Антимонопольного комітету № 12-рп від 26.04.2016; із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету № 16-рп від 23.11.2023}
{Пункт в редакції Розпоряджень Антимонопольного комітету № 24-р від 12.02.2002, № 332-р від 17.08.2006}
6. За заявою особи, на яку накладено штраф, органи Комітету своїм рішенням мають право відстрочити або розстрочити сплату накладеного ним штрафу, але не більше ніж на 12 місяців.
Заява про відстрочення або розстрочення сплати накладеного штрафу подається до органу Комітету, яким прийнято рішення про накладення штрафу, протягом 30 календарних днів із дня одержання такого рішення.
Заява про відстрочення або розстрочення сплати накладеного штрафу залишається без розгляду й повертається з доданими до неї документами заявникові, якщо її подано до органу Комітету після закінчення строку, зазначеного в абзаці другому цього пункту.
Заява про відстрочення або розстрочення сплати накладеного штрафу подається в письмовій формі й повинна містити:
найменування органу Комітету, до якого подається заява;
згоду заявника з фактом вчинення ним порушення законодавства про захист економічної конкуренції;
згоду заявника з розміром накладеного штрафу за вчинене порушення законодавства про захист економічної конкуренції;
виклад обставин, якими заявник обґрунтовує неможливість сплати штрафу в повному обсязі та у строки, встановлені частиною третьою статті 56 Закону України «Про захист економічної конкуренції»;
інформацію з економічним обґрунтуванням, яка свідчить про можливість сплати штрафу внаслідок прийняття рішення про відстрочення або розстрочення сплати накладеного штрафу, графік погашення розстрочених (відстрочених) сум штрафу; розрахунків прогнозних доходів, що гарантують виконання графіка погашення накладеного штрафу;
іншу інформацію, що має значення для вирішення питання відстрочення або розстрочення сплати накладеного штрафу.
До заяви додаються документи та інші докази, що свідчать про наявність обставин, викладених у заяві про відстрочення або розстрочення сплати накладеного штрафу.
Доказами неможливості сплати штрафу можуть бути лише документально підтверджені відомості, на підставі яких органи Комітету, розглядаючи заяву про відстрочення або розстрочення сплати накладеного штрафу, можуть зробити висновок про наявність обставин, які об’єктивно перешкоджають або ускладнюють заявнику сплату накладеного штрафу протягом встановленого законом строку.
Органи Комітету розглядають заяву про відстрочення або розстрочення сплати накладеного штрафу та доданих до неї документів протягом 30 календарних днів із дня її надходження.
За результатами розгляду заяви про відстрочення або розстрочення сплати накладеного штрафу та доданих до неї документів відповідним органом Комітету приймається вмотивоване рішення про відстрочення або розстрочення сплати накладеного штрафу або про відмову у відстроченні або розстроченні сплати накладеного штрафу, про що протягом трьох робочих днів із дня прийняття відповідного рішення засобами поштового зв’язку або в електронній формі засобами інформаційно-комунікаційних систем повідомляється заявник.
Рішення про відстрочення або розстрочення сплати накладеного штрафу або про відмову у відстроченні або розстроченні сплати накладеного штрафу приймається органом Комітету на підставі наданої заявником інформації.
Подання заяви про відстрочення або розстрочення сплати накладеного штрафу та її розгляд органом Комітету не припиняє нарахування в установленому порядку пені в разі закінчення строку сплати штрафу, передбаченого частиною третьою статті 56 Закону України «Про захист економічної конкуренції», до дня прийняття рішення про відстрочення або розстрочення сплати штрафу.
{Розділ VIII доповнено пунктом 6 згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету № 16-рп від 23.11.2023}
7. Органи Комітету, які прийняли рішення, не мають права його скасувати або змінити, крім випадків, передбачених статтею 58 Закону України «Про захист економічної конкуренції».
{Абзац перший пункту в редакції Розпорядження Антимонопольного комітету № 24-р від 12.02.2002; із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету № 16-рп від 23.11.2023}
Вони вправі виправити допущені в рішенні описки чи явні арифметичні помилки, роз'яснити своє рішення, не змінюючи при цьому його змісту, а також прийняти додаткове рішення, якщо з якогось питання, що досліджувалося під час розгляду справи, не прийнято рішення.
Про виправлення допущеної в рішенні описки чи явної арифметичної помилки, роз'яснення рішення приймається розпорядження, яке протягом трьох робочих днів з дня його прийняття надсилається особам, які брали участь у справі.
{Пункт доповнено абзацом третім згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету № 332-р від 17.08.2006}
8. Встановивши під час розгляду справи факт порушення, орган Комітету, який розпочав або розглядає справу, має право вносити у відповідні державні органи обов'язкові для розгляду подання щодо скасування ліцензій, припинення операцій зовнішньоекономічної діяльності суб'єктів господарювання.
{Абзац перший пункту із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету № 24-р від 12.02.2002}
{Абзац другий пункту виключено на підставі Розпорядження Антимонопольного комітету № 24-р від 12.02.2002}
Встановивши дані, що свідчать про наявність ознак злочину, орган чи посадова особа, які порушили або розглядають справу, вносять подання у правоохоронні органи або надсилають їм відповідні матеріали для розгляду по суті.
9. Розгляд справи про порушення законодавства про захист економічної конкуренції підлягає закриттю без прийняття рішення по суті відповідно до статті 49 Закону України "Про захист економічної конкуренції".
{Пункт в редакції Розпорядження Антимонопольного комітету № 24-р від 12.02.2002}
{Розділ VIII із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету № 16-рп від 23.11.2023}
IX. Перевірка рішень у справах
1. Рішення, прийняті адміністративною колегією територіального відділення Комітету, можуть бути перевірені Комітетом чи адміністративною колегією Комітету за заявою осіб, які брали участь у справі, або за власною ініціативою на підставі подання державного уповноваженого Комітету про перевірку рішення.
Рішення, прийняті державним уповноваженим, адміністративною колегією Комітету, можуть бути перевірені Комітетом за заявою осіб, які брали участь у справі, або за власною ініціативою на підставі подання Голови Комітету про перевірку рішення.
2. Відповідно до частини другої статті 57 Закону України "Про захист економічної конкуренції" заява особи, яка брала участь у справі, про перевірку рішення (далі - заява про перевірку) може бути подана до Комітету у двомісячний строк з дня одержання рішення. Цей строк не може бути відновлено.
Заява про перевірку подається у письмовій формі й повинна містити вимоги заявника, у тому числі очікувані ним рішення за результатами перевірки, які передбачені частиною п'ятою статті 57 Закону України "Про захист економічної конкуренції", а також зазначення підстав для зміни чи скасування рішення, передбачених статтею 59 Закону України "Про захист економічної конкуренції", та доказів на їх підтвердження.
3. Протягом десяти робочих днів з дня реєстрації в Комітеті заяви про перевірку державний уповноважений перевіряє її на відповідність вимогам, установленим у пункті 2 цього розділу.
Заява про перевірку залишається без розгляду і повертається заявнику якщо її подано до Комітету після закінчення строку, зазначеного в абзаці першому пункту 2 цього Розділу.
У разі коли заяву про перевірку подано без додержання вимог, установлених в абзаці другому пункту 2 цього Розділу, державний уповноважений залишає її без руху, про що письмово повідомляє заявника і надає йому строк для усунення недоліків.
Якщо заявник в установлений строк не усунув недоліки поданої ним заяви про перевірку, державний уповноважений залишає заяву без розгляду, про що письмово повідомляє заявника.
{Пункт 3 розділу IX із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету № 16-рп від 23.11.2023}
4. Якщо заява про перевірку відповідає вимогам, установленим у пункті 2 цього розділу, державний уповноважений приймає розпорядження про прийняття заяви до розгляду, про що протягом трьох робочих днів письмово повідомляються особи, які брали участь у справі.
{Абзац перший пункту 4 розділу IX із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету № 16-рп від 23.11.2023}
У разі коли одночасно із прийняттям заяви до розгляду вирішується питання про зупинення виконання рішення згідно з пунктом 6 цього розділу, розпорядження про прийняття заяви до розгляду та зупинення виконання рішення за поданням державного уповноваженого приймають Комітет або адміністративна колегія Комітету, створена в установленому законом порядку для здійснення перевірки рішення (далі - адміністративна колегія Комітету, яка здійснює перевірку).
{Абзац другий пункту 4 розділу IX із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету № 16-рп від 23.11.2023}
5. Державний уповноважений Комітету має право витребувати у територіального відділення Комітету матеріали справи, необхідні для розгляду заяви про перевірку рішення адміністративної колегії територіального відділення Комітету або для вирішення питання про наявність підстав для внесення подання про перевірку такого рішення з власної ініціативи.
6. Відповідно до частини четвертої статті 57 Закону України "Про захист економічної конкуренції" Комітет чи адміністративна колегія Комітету, яка здійснює перевірку, можуть своїм розпорядженням зупинити виконання рішення до закінчення його перевірки, про що протягом трьох робочих днів письмово повідомляються особи, які беруть участь у справі.
7. Розгляд заяви про перевірку може бути зупинений державним уповноваженим, який прийняв таку заяву до розгляду, з власної ініціативи чи за заявою особи, яка бере участь у справі, до завершення розгляду органом Комітету, судом пов’язаної з цією заявою іншої справи або до вирішення органом Комітету чи іншим державним органом пов’язаного з цією заявою іншого питання.
Про зупинення розгляду заяви про перевірку та його поновлення державним уповноваженим, який прийняв таку заяву до розгляду, приймається відповідне розпорядження, про що протягом трьох робочих днів з дня його прийняття повідомляються особи, які беруть участь у справі.
{Розділ ІХ доповнено новим пунктом згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету № 169-р від 14.03.2012}
8. Розгляд заяви про перевірку припиняється, якщо:
особа відмовилася від поданої нею заяви про перевірку;
юридичну особу, що подала заяву про перевірку, ліквідовано;
рішення органу Комітету, що перевіряється, змінене, скасоване чи визнане недійсним у встановленому законом порядку в частині, що стосується вимог заявника.
Про припинення розгляду заяви державний уповноважений приймає розпорядження та протягом трьох робочих днів письмово повідомляє про це осіб, які беруть участь у справі.
Відмова особи від заяви про перевірку не є перешкодою для продовження перевірки рішення за власною ініціативою органів Комітету.
9. Строк розгляду заяви про перевірку не повинен перевищувати двох місяців.
За результатами розгляду заяви про перевірку, а також у разі виявлення з власної ініціативи підстав для зміни чи скасування рішення, передбачених статтею 59 Закону України "Про захист економічної конкуренції", Голова Комітету чи державний уповноважений Комітету складають подання про перевірку рішення та вносять його на розгляд Комітету або адміністративної колегії Комітету, яка здійснює перевірку.
Підготовка до розгляду Комітетом або адміністративною колегією Комітету питання про перевірку рішення здійснюється у порядку, передбаченому пунктами 6, 7 розділу VII цього Порядку.
{Абзац третій пункту 9 розділу IX із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету № 16-рп від 23.11.2023}
10. За результатами перевірки рішення Комітет чи адміністративна колегія Комітету приймають рішення відповідно до частини п'ятої статті 57 Закону України "Про захист економічної конкуренції".
Рішення, прийняте за результатами перевірки, надається для виконання, надсилається та оприлюднюється відповідно до частини першої статті 56 Закону України "Про захист економічної конкуренції" та пункту 5 розділу VIII цього Порядку.
{Абзац другий пункту 10 розділу IX із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету № 16-рп від 23.11.2023}
{Розділ IX із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету № 24-р від 12.02.2002; в редакції Розпорядження Антимонопольного комітету № 84-р від 14.02.2011; із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету № 16-рп від 23.11.2023}
1. Рішення органів Комітету можуть бути переглянуті ними за заявами осіб чи з власної ініціативи у разі наявності підстав, передбачених частиною першою статті 58 Закону України "Про захист економічної конкуренції".
Підстави для зміни, скасування чи визнання недійсним рішень Комітету, передбачені статтею 59 Закону України «Про захист економічної конкуренції», не застосовуються органами Комітету під час перегляду рішень органів Комітету.
{Пункт 1 розділу X доповнено новим абзацом згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету № 16-рп від 23.11.2023}
2. Заява особи про перегляд рішення (далі - заява про перегляд), прийнятого адміністративною колегією територіального відділення Комітету, подається до відповідного територіального відділення. Заява про перегляд рішень інших органів Комітету подається до Комітету.
Заява про перегляд подається в письмовій формі й повинна містити вимоги заявника, у тому числі очікувані ним рішення за результатами перегляду, які передбачені частиною третьою статті 58 Закону України "Про захист економічної конкуренції", а також зазначення підстав для перегляду рішення, передбачених частиною першою статті 58 Закону України "Про захист економічної конкуренції", та доказів на їх підтвердження.
3. Протягом десяти робочих днів з дня реєстрації в Комітеті, відповідному територіальному відділенні Комітету заяви про перегляд державний уповноважений, голова територіального відділення Комітету перевіряють її на відповідність вимогам, установленим у пункті 2 цього розділу.
{Абзац перший пункту 3 розділу X із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету № 16-рп від 23.11.2023}
Заява про перегляд залишається без розгляду і повертається заявнику, якщо її подано до Комітету чи територіального відділення Комітету після закінчення строків, зазначених у частині другій статті 58 Закону України "Про захист економічної конкуренції".
У разі коли заяву про перегляд подано без додержання вимог, установлених в пункті 2 цього розділу, державний уповноважений, голова територіального відділення Комітету залишають її без руху, про що письмово повідомляють заявника і надають йому строк для усунення недоліків.
{Абзац третій пункту 3 розділу X із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету № 16-рп від 23.11.2023}
Якщо заявник в установлений строк не усунув недоліки поданої ним заяви про перегляд, державний уповноважений або голова територіального відділення Комітету залишають заяву без розгляду, про що письмово повідомляють заявника.
4. Якщо заява про перегляд відповідає вимогам, установленим в пункті 2 цього розділу, державний уповноважений, голова територіального відділення Комітету приймають розпорядження про прийняття заяви до розгляду, про що протягом трьох робочих днів письмово повідомляються особи, які брали участь у справі.
{Абзац перший пункту 4 розділу X із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету № 16-рп від 23.11.2023}
У разі коли одночасно із прийняттям заяви до розгляду вирішується питання про зупинення виконання рішення згідно із пунктом 6 цього розділу, розпорядження про прийняття заяви до розгляду та зупинення виконання рішення за поданням державного уповноваженого, голови територіального відділення Комітету приймає орган Комітету, який здійснює перегляд рішення.
{Абзац другий пункту 4 розділу X із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету № 16-рп від 23.11.2023}
З прийняттям заяви до розгляду починається провадження з перегляду рішення.
5. У разі виявлення Комітетом, територіальним відділенням під час виконання своїх завдань відомостей про наявність підстав, передбачених частиною першою статті 58 Закону України "Про захист економічної конкуренції", орган Комітету з власної ініціативи розпочинає провадження з перегляду відповідного рішення, про що приймає розпорядження.
Розпорядження про початок провадження з перегляду рішення протягом трьох робочих днів з дня його прийняття надсилається особам, які беруть участь у справі.
6. Відповідно до абзацу сьомого частини першої статті 58 Закону України "Про захист економічної конкуренції" орган Комітету, який здійснює перегляд рішення, може своїм розпорядженням зупинити виконання рішення до закінчення його перегляду, про що протягом трьох робочих днів письмово повідомляються особи, які беруть участь у справі.
7. Під час провадження з перегляду рішення органи Комітету, службовці Комітету, територіального відділення проводять дії, передбачені частиною другою статті 35 Закону України "Про захист економічної конкуренції" та пунктом 3 розділу VII цього Порядку.
{Пункт 7 розділу X із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету № 16-рп від 23.11.2023}
8. Розгляд заяви про перегляд може бути зупинений державним уповноваженим, головою територіального відділення Комітету, органом Комітету, який здійснює перегляд рішення, з власної ініціативи чи за заявою особи, яка бере участь у справі, до завершення розгляду органом Комітету, судом пов'язаної з цією заявою іншої справи або до вирішення органом Комітету чи іншим державним органом пов'язаного з нею іншого питання.
Про зупинення розгляду заяви та його поновлення приймається розпорядження та протягом трьох робочих днів з дня його прийняття повідомляється особам, які беруть участь у справі.
9. За результатами провадження з перегляду рішення особи, зазначені в пункті 7 цього розділу, складають подання з попередніми висновками, яке вноситься на розгляд органу Комітету, який здійснює перегляд рішення.
{Абзац перший пункту 9 розділу X із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету № 16-рп від 23.11.2023}
Підготовка до розгляду органами Комітету питання про перегляд рішення здійснюється у порядку, передбаченому пунктами 6, 7 розділу VII цього Порядку.
{Абзац другий пункту 9 розділу X із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету № 16-рп від 23.11.2023}
10. За результатами перегляду рішення органи Комітету приймають рішення відповідно до частини третьої статті 58 Закону України "Про захист економічної конкуренції".
Рішення, прийняте за результатами перегляду, надається для виконання, надсилається та оприлюднюється відповідно до частини першої статті 56 Закону України "Про захист економічної конкуренції" та пункту 5 розділу VIII цього Порядку.
{Абзац другий пункту 10 розділу X із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету № 16-рп від 23.11.2023}
{Правила доповнено новим розділом X згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету № 84-р від 14.02.2011; із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету № 16-рп від 23.11.2023}
1. Органи Комітету, які розглядають справу про порушення законодавства про захист економічної конкуренції, а також органи Комітету, які перевіряють, переглядають рішення у справі, до прийняття рішення по суті можуть проводити слухання у справі.
{Абзац перший пункту із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету № 332-р від 17.08.2006}
Слухання у справі проводяться за клопотанням сторін у справі або за власною ініціативою органу Комітету, або за дорученням Голови Комітету.
{Пункт 1 розділу XI доповнено абзацом другим згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету № 16-рп від 23.11.2023}
Про день, час і місце проведення слухання у справі особи, які беруть участь у справі, а також інші особи в разі їх залучення до слухання у справі, повідомляються не пізніше ніж за 5 днів до проведення слухання.
{Абзац третій пункту 1 розділу XI із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету № 16-рп від 23.11.2023}
Слухання проводиться органом Комітету, який розглядає справу або за дорученням голови колегіального органу, одним або декількома його членами.
Орган Комітету на слухання у справі запрошує осіб, які беруть участь у справі, для надання ними зауважень, пояснень, доводів та інших міркувань, необхідних для встановлення фактичних обставин справи.
{Абзац п'ятий пункту 1 розділу XI із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету № 16-рп від 23.11.2023}
У слуханні у справі беруть участь працівники Комітету, його територіальних відділень. Орган Комітету, у разі необхідності, на слухання у справі залучає експертів, перекладачів.
{Абзац шостий пункту 1 розділу XI із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету № 16-рп від 23.11.2023}
На слухання у справі можуть бути запрошені інші особи, якщо заявник та відповідач не висловили проти цього обгрунтованих заперечень.
Орган Комітету за власною ініціативою чи за заявою осіб, які беруть участь у справі, може провести повністю або частково закрите слухання у справі, якщо відкрите слухання може завдати шкоди інтересам держави, особам, які беруть участь у справі, чи іншим особам, або перешкодити подальшому розгляду справи.
Про проведення повністю чи частково закритого слухання у справі головуючий оголошує на слуханні у справі.
{Пункт 1 розділу XI доповнено новим абзацом згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету № 16-рп від 23.11.2023}
Під час проведення повністю чи частково закритого слухання у справі можуть бути присутні лише особи, які беруть участь у справі, а в разі потреби - експерти, перекладачі. Головуючий на слуханні у справі попереджає зазначених осіб про обов’язок не розголошувати інформацію, для забезпечення захисту якої проводиться закрите слухання у справі.
{Пункт 1 розділу XI доповнено новим абзацом згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету № 16-рп від 23.11.2023}
Головуючий на слуханні вживає заходів для встановлення фактичних обставин справи. Він може видалити зі слухання осіб, які порушують порядок його проведення. У цьому разі слухання продовжується без участі цих осіб.
2. Слухання чи його частина не проводяться, якщо його проведення може спричинити загрозу громадському порядку, державній безпеці або загрозу розголошення інформації з обмеженим доступом чи інформації, розголошення якої може завдати шкоди інтересам осіб, які беруть участь у розгляді справи.
Слухання протоколюється. У протоколі зазначається:
орган Комітету, який проводить слухання;
форма проведення слухання (відкрите, повністю або частково закрите), місце, дата, час початку й закінчення слухання у справі;
прізвище, власне ім’я та по батькові (за наявності) головуючого, членів колегіального органу Комітету із зазначенням їх посад та інших осіб, присутніх на слуханні у справі;
питання, які розглядалися, та основний зміст пояснень, доводів, міркувань, наданих учасниками слухання.
За наявності технічної можливості процес слухання може фіксуватися за допомогою технічних засобів, про що повідомляються учасники слухання у справі. У разі здійснення аудіо- чи відеофіксації процесу слухання відповідний запис додається до протоколу слухання і є його невід’ємною частиною.
Протокол слухання складається протягом трьох робочих днів із дня проведення слухання та підписується головуючим, членами колегіального органу, які проводили слухання. Особи, які беруть участь у справі, на підставі відповідного клопотання можуть ознайомитися зі змістом протоколу та одержати його копію, а також подати органу Комітету уточнення, заперечення, пояснення або коментарі до нього, які додаються до протоколу.
Про ознайомлення осіб, які брали участь у слуханні у справі, зі змістом протоколу зазначається у протоколі.
Інформація, документи та речі, надані та одержані у процесі слухання, додаються до справи про порушення законодавства про захист економічної конкуренції.
{Пункт 2 розділу XI в редакції Розпорядження Антимонопольного комітету № 16-рп від 23.11.2023}
{Розділ в редакції Розпорядження Антимонопольного комітету № 24-р від 12.02.2002; із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету № 16-рп від 23.11.2023}
{Розділ XI виключено на підставі Розпорядження Антимонопольного комітету № 24-р від 12.02.2002}