НАЦІОНАЛЬНА СЛУЖБА ПОСЕРЕДНИЦТВА І ПРИМИРЕННЯ
Н А К А З
05.08.2004 N 114
Про затвердження Методичних рекомендацій по здійсненню Національною службою посередництва і примирення заходівщодо запобігання виникненню колективних трудових
спорів (конфліктів)
Відповідно до Закону України "Про порядок вирішення
колективних трудових спорів (конфліктів)" ( 137/98-ВР ) та
Положення про Національну службу посередництва і примирення,
затвердженого Указом Президента України від 17 листопада 1998 року
N 1258/98 ( 1258/98 ), із змінами, затвердженими Указом Президента
України від 30 грудня 2000 року N 1393/2000 ( 1393/2000 ), та з
врахуванням положень частини другої статті 3 Закону України "Про
засади державної регуляторної політики у сфері господарської
діяльності" ( 1160-15 ), Н А К А З У Ю:
1. Затвердити Методичних рекомендацій по здійсненню
Національною службою посередництва і примирення заходів щодо
запобігання виникненню колективних трудових спорів (конфліктів),
що додається.
2. Керівникам структурних підрозділів НСПП забезпечити
дотримання затверджених пунктом 1 цього наказу Методичних
рекомендацій по здійсненню Національною службою посередництва і
примирення заходів щодо запобігання виникненню колективних
трудових спорів (конфліктів) в процесі реалізації повноважень
НСПП, визначених Законом України "Про порядок вирішення
колективних трудових спорів (конфліктів)" ( 137/98-ВР ),
Положенням про Національну службу посередництва і примирення,
затвердженим Указом Президента України від 17 листопада 1998 року
N 1258/98 ( 1258/98 ), із змінами, внесеними Указом Президента
України від 30 грудня 2000 року N 1393/2000 ( 1393/2000 ).
3. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.
Голова Національної служби
посередництва і примирення В.Руденко
ЗАТВЕРДЖЕНОНаказ Національної
служби посередництва
і примирення
05.08.2004 N 114
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇпо здійсненню Національною службою посередництва
і примирення заходів щодо запобігання виникненню
колективних трудових спорів (конфліктів)
1. Загальні положення
1. Методичні рекомендації по здійсненню Національною службою
посередництва і примирення заходів щодо запобігання виникненню
колективних трудових спорів (конфліктів) (далі - Методичні
рекомендації) розроблені відповідно до статті 15 Закону України
"Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)"
( 137/98-ВР ), підпункту 15) пункту 4 Положення про Національну
службу посередництва і примирення, Положення про порядок
здійснення Національною службою посередництва і примирення
запобігання виникненню колективних трудових спорів (конфліктів),
затвердженого наказом Національної служби посередництва і
примирення (далі - НСПП) від 12.06.2001 року N 115
( v0115299-01 ), із наступними змінами і доповненнями, Інструкції
про порядок здійснення Національною службою посередництва і
примирення заходів щодо запобігання виникненню колективних
трудових спорів (конфліктів), затвердженою наказом НСПП від
03.08.2004 року N 111 ( v0111299-04 ), та з врахуванням положень
частини другої статті 3 Закону України "Про засади державної
регуляторної політики в сфері господарської діяльності"
( 1160-15 ).
2. Методичні рекомендації передбачають комплекс заходів, що здійснюються з метою запобігання
виникненню колективних трудових спорів (конфліктів) на
виробничому, територіальному, територіально-галузевому, галузевому
та національному рівнях; своєчасного врегулювання розбіжностей між
сторонами соціально-трудових відносин або пом'якшення їх можливих
наслідків; порядок та зміст цих заходів на різних рівнях
функціонування системи запобігання виникненню колективних трудових
спорів (конфліктів); підготовку плану реагування на ймовірне ускладнення
соціально-трудових відносин, виникнення колективних трудових
спорів (конфліктів); реалізацію заходів та рекомендацій НСПП по вирішенню
розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин; заходи щодо визначення результативності роботи по запобіганню
виникненню колективних трудових спорів (конфліктів), узагальнені
робочі показники результативності цих заходів тощо.
2. Порядок і зміст заходів Національної службипосередництва і примирення щодо запобігання
виникненню колективних трудових спорів
(конфліктів)
2.1. Організаційне забезпечення заходів щодо запобігання
виникненню колективних трудових спорів (конфліктів) на
виробничому, територіальному, територіально-галузевому, галузевому
та національному рівнях здійснюють сектор запобігання виникненню
колективних трудових спорів (конфліктів) відділу правового
забезпечення НСПП, сектор по роботі в місті Києві відділу
правового забезпечення НСПП, представництво НСПП в місті
Севастополі, відділення НСПП в Автономній Республіці Крим та
областях відповідно до пункту 2 Інструкції про порядок здійснення
Національною службою посередництва і примирення заходів щодо
запобігання виникненню колективних трудових спорів (конфліктів),
затвердженої наказом НСПП від 03.08.2004 року N 111
( v0111299-04 ) (далі - Інструкція). При цьому на зазначені структурні підрозділи НСПП
покладаються функції управління, координації, зв'язку, контролю та
інформаційного забезпечення заходів по запобіганню виникненню
колективних трудових спорів (конфліктів). Названі структурні підрозділи НСПП виконують також основну
частину робіт, пов'язану з реагуванням на ймовірність виникнення
колективних трудових спорів (конфліктів). При необхідності їм
надається допомога з боку відділу аналітично-інформаційної роботи
та прогнозування НСПП. До виконання зазначених робіт залучаються арбітри,
посередники, позаштатні радники НСПП, а також
інформаційно-консультаційні центри НСПП.
2.2. Підстави для взяття на контроль розбіжностей між
сторонами соціально-трудових відносин з метою запобігання
виникненню колективних трудових спорів (конфліктів) та правові
основи здійснення заходів щодо запобігання виникненню колективних
трудових спорів (конфліктів) на виробничому, територіальному,
територіально-галузевому, галузевому чи національному рівнях, а
також сторони розбіжностей, яким надсилаються розпорядження НСПП,
накази відділень НСПП про взяття розбіжностей між сторонами
соціально-трудових відносин на контроль, зазначені в пункті 3
Інструкції ( v0111299-04 ).
2.3. Сторони розбіжностей, яким сектор запобігання виникненню
колективних трудових спорів (конфліктів) відділу правового
забезпечення НСПП, сектор по роботі в місті Києві відділу
правового забезпечення НСПП, представництво НСПП в місті
Севастополі, відділення НСПП в Автономній Республіці Крим та
областях не пізніше наступного дня після видання розпорядження
НСПП, наказу відділення НСПП направляють звернення надати
інформацію про причини виникнення розбіжностей між сторонами
соціально-трудових відносин, можливі шляхи їх вирішення на
виробничому, територіальному, територіально-галузевому, галузевому
чи національному рівнях, визначені в пункті 4.1. Інструкції
( v0111299-04 ).
2.4. Після отримання в семиденний строк інформації про
причини виникнення розбіжностей між сторонами соціально-трудових
відносин, можливі шляхи їх вирішення сектор запобігання виникненню
колективних трудових спорів (конфліктів) відділу правового
забезпечення НСПП, сектор по роботі в місті Києві відділу
правового забезпечення НСПП, представництво НСПП в місті
Севастополі, відділення НСПП в Автономній Республіці Крим та
областях у трьохденний строк готують заходи щодо запобігання
виникненню колективних трудових спорів (конфліктів) та розробляють
рекомендації щодо шляхів вирішення розбіжностей між сторонами
соціально-трудових відносин.
2.5. Заходи щодо запобігання виникненню колективних трудових
спорів (конфліктів) включають: 2.5.1. організацію комплексного аналізу стану і динаміки
соціально-трудових відносин на конкретному підприємстві, більшості
підприємств регіону, галузі, яким передбачається: аналіз стану соціально-трудових відносин у зв'язку з
динамікою основних фінансово-економічних показників, що прямо чи
опосередковано впливають на стан цих відносин на підприємстві, в
регіоні, галузі; визначення об'єктивних та суб'єктивних причин, що негативно
впливають на стан соціально-трудових відносин і приводять до
виникнення розбіжностей між сторонами цих відносин; аналіз використання трудового потенціалу як фактора впливу на
стан соціально-трудових відносин; вироблення з урахуванням встановлених причин можливих шляхів
розв'язання основних проблем на зазначених об'єктах як засобів
поліпшення соціально-трудових відносин; висновки щодо тенденцій та напрямів розвитку
соціально-трудових відносин, виникнення колективних трудових
спорів (конфліктів) у зв'язку з існуючими тенденціями
фінансово-економічного розвитку даного підприємства, більшості
підприємств даного регіону, галузі. 2.5.2. підготовку прогнозу можливих змін соціально-трудових
відносин, ймовірності виникнення колективних трудових спорів
(конфліктів) на основі результатів комплексного аналізу стану і
динаміки соціально-трудових відносин на зазначених об'єктах. 2.5.3. інформування НСПП про результати прогнозування і
прогнозні висновки. 2.5.4. підготовку плану реагування на ймовірне ускладнення
соціально-трудових відносин, виникнення колективних трудових
спорів (конфліктів) на даному підприємстві, більшості підприємств
даного регіону, галузі. 2.5.5. реалізацію заходів та рекомендацій по вирішенню
розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин,
корегування заходів з врахуванням нових обставин та рівнів
функціонування. 2.5.6. здійснення контролю за ходом виконання заходів та
рекомендацій по вирішенню розбіжностей між сторонами
соціально-трудових відносин на зазначених об'єктах. 2.5.7. оцінку результативності здійснених заходів щодо
вирішення розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин
та запобігання виникненню колективних трудових спорів
(конфліктів). 2.5.8. направлення при необхідності сторонам
соціально-трудових відносин рекомендацій по вирішенню розбіжностей
між сторонами з урахуванням нових обставин. 2.6. У разі врегулювання розбіжностей між сторонами
соціально-трудових відносин на виробничому, територіальному,
територіально-галузевому, галузевому, національному рівнях вони
знімаються з контролю НСПП. Випадки, коли здійснюється зняття з
контролю розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин,
підстави та порядок зняття їх з контролю визначені пунктом 5
Інструкції ( v0111299-04 ).
2.7. Після врегулювання та зняття з контролю розбіжностей між
сторонами соціально-трудових відносин сектором запобігання
виникненню колективних трудових спорів (конфліктів) НСПП, сектором
по роботі в місті Києві відділу правового забезпечення НСПП,
представництвом НСПП в місті Севастополі, відділеннями в
Автономній Республіці Крим та областях періодично здійснюється
аналіз стану і динаміки соціально-трудових відносин на зазначених
об'єктах з метою недопущення нового ускладнення соціально-трудових
відносин.
2.8. У разі, якщо розбіжності між сторонами
соціально-трудових відносин не були врегульовані і виникли
колективні трудові спори (конфлікти), видається: розпорядження НСПП - щодо підприємств, установ, організацій в
містах Києві та Севастополі, а також щодо підприємств, які мають
структурні підрозділи на території декількох
адміністративно-територіальних одиниць України, підприємств,
установ, організацій відповідної галузі; наказ відділення НСПП в Автономній Республіці Крим та
областях - щодо підприємств, установ, організацій в Автономній
Республіці Крим та областях про зняття з контролю розбіжностей між сторонами
соціально-трудових відносин як таких, що переросли у колективний
трудовий спір (конфлікт).
2.9. Заходи, здійснені сектором запобігання виникненню
колективних трудових спорів (конфліктів) НСПП, сектором по роботі
в місті Києві відділу правового забезпечення НСПП, представництвом
НСПП в місті Севастополі, відділеннями в Автономній Республіці
Крим та областях щодо запобігання виникненню колективних трудових
спорів (конфліктів) на виробничому, територіальному,
територіально-галузевому, галузевому, національному рівнях, та
результати цієї роботи узагальнюються та обліковуються названими
структурними підрозділами НСПП в Книзі обліку із запобіганню
виникненню колективних трудових спорів (конфліктів), в щодекадних
оперативних інформаціях про стан соціально-трудових відносин та
колективні трудові спори (конфлікти), в щомісячних звітах
структурних підрозділів НСПП про результати роботи із запобіганню
виникненню колективних трудових спорів (конфліктів) (Ф 1-ЗКТС)
( v0282299-03 ) та у розділі "Запобіганню виникненню колективних
трудових спорів (конфліктів)" звітів про діяльність за перший
квартал, за перше півріччя, за 9 місяців, за рік.
2.10. Про заходи щодо запобігання виникненню колективних
трудових спорів (конфліктів) та їх результати сектор запобігання
виникненню колективних трудових спорів (конфліктів) НСПП відділу
правового забезпечення НСПП, сектор по роботі в місті Києві
відділу правового забезпечення НСПП, представництво НСПП в місті
Севастополі, відділення в Автономній Республіці Крим та областях
інформують громадськість також через засоби масової інформації,
зокрема, Бюлетень Національної служби посередництва і примирення,
прес-релізи та ін.
3. Підготовка плану реагування на ускладненнясоціально-трудових відносин, виникнення
колективних трудових спорів (конфліктів
3.1. План реагування на ускладнення соціально-трудових
відносин, виникнення колективних трудових спорів (конфліктів) має
включати перелік заходів, що здійснюватимуться за сприяння НСПП
всіма заінтересованими органами, установами та організаціями,
сторонами соціально-трудових відносин, і передбачати: 3.1.1. розробку заходів, які треба здійснити для усунення або
врахування кожної причини зокрема, що привела до розбіжностей між
сторонами соціально-трудових відносин чи їх ускладнення; 3.1.2. проведення упереджувальних примирних процедур з метою
усунення причин ускладнення соціально-трудових відносин; 3.1.3. координацію зусиль і можливостей НСПП, її структурних
підрозділів у регіонах, центральних та місцевих органів виконавчої
влади, органів місцевого самоврядування, профспілок та їх
об'єднань, роботодавців та їх об'єднань, сторін соціально-трудових
відносин з метою розв'язання розбіжностей між сторонами
соціально-трудових відносин і запобігання виникненню колективного
трудового спору (конфлікту); 3.1.4. звернення до відповідного вищестоящого органу
управління у випадку, якщо усунення причин розбіжностей між
сторонами соціально-трудових відносин виходить за межі компетенції
уповноваженого власником органу (представника); 3.1.5. навчання, консультування структурними підрозділами
НСПП сторін соціально-трудових відносин, арбітрів, посередників,
позаштатних радників щодо форм і методів вирішення розбіжностей
між сторонами соціально-трудових відносин, застосування
законодавчої та нормативно-правової бази, якою регулюються ці
відносини; 3.1.6. інформаційне забезпечення заходів щодо запобігання
виникненню колективних трудових спорів (конфліктів); 3.1.7. визначення безпосередніх виконавців запланованих
заходів, форм, методів та засобів реалізації заходів, термінів їх
виконання; 3.1.8. контроль за повнотою і термінами виконання
запланованих заходів з боку сторін соціально-трудових відносин та
відповідних структурних підрозділів НСПП.
3.2. План реагування на ймовірне ускладнення
соціально-трудових відносин, виникнення колективних трудових
спорів (конфліктів) включає також підготовку рекомендацій НСПП по
вирішенню розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин.
Вони готуються: на виробничому, територіальному та територіально-галузевому
рівнях - відділенням НСПП в Автономній Республіці Крим та областях
і підписуються начальниками відповідних відділень НСПП; на виробничому, територіальному та територіально-галузевому
рівнях в містах Києві та Севастополі - сектором по роботі в місті
Києві відділу правового забезпечення НСПП, представництвом НСПП в
місті Севастополі і підписуються головою НСПП; на галузевому та національному рівнях, а також на
виробничому, територіальному та територіально-галузевому рівнях у
випадках, якщо у вимогах найманих працівників містяться питання,
вирішення яких відповідно до законодавства віднесено до
компетенції центральних органів виконавчої влади, - сектором
запобігання виникненню колективних трудових спорів (конфліктів)
відділу правового забезпечення НСПП і підписуються головою НСПП.
3.3. Зміст, структура рекомендацій НСПП по вирішенню
розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин визначені
пунктами 4.4. - 4.5. Інструкції ( v0111299-04 ).
3.4. Рекомендації надсилаються сторонам соціально-трудових
відносин, керівникам відповідних органів виконавчої влади, органів
місцевого самоврядування разом з матеріалами, що стосуються
розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин.
3.5. Сторони соціально-трудових відносин повинні розглянути
рекомендації у семиденний термін і поінформувати про прийняті ними
рішення НСПП.
4. Реалізація заходів та рекомендацій НСППпо вирішенню розбіжностей між сторонами
соціально-трудових відносин
4.1. Реалізація заходів та рекомендацій НСПП по вирішенню
розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин передбачає
здійснення НСПП, її структурними підрозділами у регіонах у
взаємодії з органами виконавчої влади, органами місцевого
самоврядування, професійними спілками та їх об'єднаннями,
роботодавцями та їх об'єднаннями заходів на рівнях: повсякденної діяльності, зростання розбіжностей між сторонами соціально-трудових
відносин, ймовірного виникнення колективного трудового спору
(конфлікту).
4.2. На рівні повсякденної діяльності структурними
підрозділами НСПП у регіонах здійснюються наступні заходи: 4.2.1. ведеться спостереження за станом соціально-трудових
відносин у колективах підприємств, установ, організацій; 4.2.2. здійснюється планова підготовка структурними
підрозділами НСПП у регіонах штатних працівників, арбітрів,
посередників, позаштатних радників НСПП з питань здійснення
заходів щодо запобігання виникненню колективних трудових спорів
(конфліктів), їх вирішення; 4.2.3. організовується навчання сторін соціально-трудових
відносин підприємств, установ, організацій з питань застосування
норм чинного законодавства у вирішенні колективних трудових спорів
(конфліктів) чи їх запобігання; 4.2.4. вдосконалюється система взаємодії структурних
підрозділів НСПП у регіонах з місцевими органами виконавчої влади,
органами місцевого самоврядування, професійними спілками та їх
об'єднаннями, роботодавцями та їх об'єднаннями з метою вироблення
готовності до комплексних дій всіх заінтересованих органів,
установ та організацій, спрямованих на розв'язання розбіжностей
між сторонами соціально-трудових відносин, запобігання виникненню
колективних трудових спорів (конфліктів).
4.3. На рівні зростання розбіжностей між сторонами
соціально-трудових відносин структурними підрозділами НСПП у
регіонах здійснюються наступні заходи: 4.3.1. посилюється робота, пов'язана з веденням спостереження
за станом соціально-трудових відносин на потенційно
конфліктогенних підприємствах, на більшості підприємств регіону,
галузі; 4.3.2. уточнюються власники чи уповноважені ними органи
(представники), до компетенції яких відноситься вирішення
розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин на даних
об'єктах господарювання; 4.3.3. прогнозується можливість виникнення колективних
трудових спорів (конфліктів), їх причини, масштаби та шляхи
своєчасного розв'язання розбіжностей між сторонами
соціально-трудових відносин; проводяться заходи щодо розв'язання розбіжностей між
сторонами соціально-трудових відносин на доконфліктній стадії,
запобігання виникненню колективних трудових спорів (конфліктів);
4.4. На рівні ймовірного виникнення колективного трудового
спору (конфлікту) структурними підрозділами НСПП у регіонах
здійснюються наступні заходи: 4.4.1. організуються заходи, спрямовані на оперативне
вирішення розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин
на доконфліктній стадії; 4.4.2. до упереджувальних заходів залучаються всі органи,
установи та організації, заінтересовані у своєчасному вирішення
розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин; 4.4.3. налагоджується постійний контроль за станом
соціально-трудових відносин у залежності від рівня розбіжностей
між сторонами цих відносин; 4.4.4. ведеться робота з метою попередження можливого
стихійного, некерованого розгортання дій сторін соціально-трудових
відносин; 4.4.5. здійснюється взаємне інформування сторін
соціально-трудових відносин, сектора запобігання виникненню
колективних трудових спорів (конфліктів) відділу правового
забезпечення НСПП, сектора по роботі в місті Києві відділу
правового забезпечення НСПП, представництва НСПП в місті
Севастополі, відділень НСПП в Автономній Республіці Крим та
областях, місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого
самоврядування, профспілок та їх об'єднань, роботодавців та їх
об'єднань про хід вирішення розбіжностей між сторонами
соціально-трудових відносин на конкретних підприємств, більшості
підприємств регіону, галузі, про можливе ускладнення відносин,
вжиття невідкладних заходів щодо його попередження і запобігання
виникненню колективних трудових спорів (конфліктів).
5. Визначення результативності роботипо запобіганню виникненню колективних
трудових спорів (конфліктів)
5.1. За підсумками роботи у звітному періоді (за місяць, за
квартал, за перше півріччя, за 9 місяців, за рік) НСПП, її
структурні підрозділи визначають результативність здійснених
заходів щодо запобігання виникненню колективних трудових спорів
(конфліктів) на виробничому, територіальному,
територіально-галузевому, галузевому та національному рівнях.
5.2. Узагальненими робочими показниками результативності
заходів, здійснених за сприяння НСПП, її структурних підрозділів
щодо запобігання виникненню колективних трудових спорів
(конфліктів) є: відношення кількості конфліктних ситуацій на звітну дату, які
було врегульовано за сприяння НСПП, її структурного підрозділу з
початку року і щодо яких видані відповідні розпорядження НСПП чи
наказ відділення НСПП, до загальної кількості конфліктних
ситуацій, що знаходяться на сприянні у розв'язанні на звітну дату; кількість колективних трудових спорів (конфліктів),
виникнення яких було попереджено завдяки здійсненню НСПП,
структурним підрозділом НСПП заходів щодо запобігання виникненню
колективних трудових спорів (конфліктів) на звітну дату з початку
року; число підприємств, установ, організацій, середньооблікова
чисельність штатних працівників цих підприємств, установ,
організацій, на яких було попереджено виникнення колективних
трудових спорів (конфліктів) на звітну дату з початку року; відношення середньооблікової чисельності штатних працівників
підприємств, організацій, установ, де конфліктні ситуації було
врегульовано за сприяння НСПП, її структурного підрозділу з
початку року і щодо яких видані відповідні розпорядження НСПП чи
наказ відділення НСПП, до загальної середньооблікової чисельності
штатних працівників підприємств, організацій, установ, де на
звітну дату з початку року НСПП, її структурним підрозділом
проводилися заходи щодо запобігання виникненню колективних
трудових спорів (конфліктів); відношення кількості конфліктних ситуацій, які взяті НСПП, її
структурними підрозділами на контроль на звітну дату з початку
року, до кількості конфліктних ситуацій, які перебували на
контролі НСПП, її структурних підрозділів на звітну дату з початку
року; відношення суми заборгованості із заробітної плати, яку
погашено в результаті заходів щодо запобігання виникненню
колективних трудових спорів (конфліктів) на звітну дату, до суми
заборгованості із заробітної плати, що стала причиною виникнення
розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин.
5.3. Узагальнені робочі показники результативності заходів,
здійснених за сприяння НСПП, її структурних підрозділів щодо
запобігання виникненню колективних трудових спорів (конфліктів) в
їх динаміці застосовуються НСПП, відділеннями НСПП в Автономній
Республіці Крим та областях, сектором запобігання виникненню
колективних трудових спорів (конфліктів) відділу правового
забезпечення НСПП, сектором по роботі в місті Києві відділу
правового забезпечення НСПП, представництвом НСПП в місті
Севастополі для аналізу та оцінки результативності власної роботи
за звітний період, при підготовці звітів про діяльність за перший
квартал, перше півріччя, 9 місяців та за рік.
5.4. За результатами аналізу узагальнених робочих показників
результативності заходів, здійснених за сприяння НСПП, її
структурних підрозділів щодо запобігання виникненню колективних
трудових спорів (конфліктів), НСПП, її структурні підрозділи з
метою підвищення ефективності цієї роботи вносять корективи в
систему її організації, вдосконалюють підходи, форми, поліпшують
взаємодію з іншими заінтересованими органами, установами та
організаціями, концентрують зусилля щодо запобігання виникненню
колективних трудових спорів (конфліктів) у найбільш
конфліктнебезпечних трудових колективах.
Джерело:Офіційний портал ВРУ