Правова позиція
Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду
згідно з Постановою
від 31 березня 2021 року
у справі № 803/1541/16
Адміністративна юрисдикція
Щодо законодавства, яке підлягає застосуванню при прийнятті рішення за результатами розгляду заяви про надання спеціального дозволу на користування надрами
ФАБУЛА СПРАВИ
ТОВ “Перша Волинська старательська артіль" (надалі - ТОВ "ПВСА") звернулося до суду з адміністративним позовом до Державної служби геології та надр України (надалі - ДСГНУ), треті особи - обласна рада, Державна служба з питань праці, Міністерство екології та природних ресурсів України, про:
- визнання протиправною бездіяльності ДСГНУ щодо нерозгляду у встановлений законодавством строк заяви ТОВ "ПВСА" на отримання спеціального дозволу на геологічне вивчення з дослідно-промисловою розробкою покладів бурштину на ділянці "Галузія";
- зобов`язання ДСГНУ укласти з ТОВ "ПВСА" угоду про користування надрами;
- зобов`язання ДСГНУ видати спеціальний дозвіл ТОВ "ПВСА" на геологічне вивчення з дослідно-промисловою розробкою покладів бурштину на ділянці "Галузія".
Постановою окружного адміністративного суду, яку залишено без змін ухвалою апеляційного адміністративного суду, у задоволенні позову відмовлено повністю.
ОЦІНКА СУДУ
Якщо під час розгляду заяви особи суб'єктом владних повноважень до прийняття остаточного рішення було змінено нормативно-правове регулювання, суб'єкт владних повноважень не має законних можливостей для прийняття рішення з урахуванням попереднього нормативно-правового регулювання, яке є нечинним, а його рішення та дії в цих випадках не можуть вважатися протиправними за формальними ознаками.
У теорії права допускається можливість застосування до триваючих відносин до їх завершення нормативно-правового регулювання, яке діяло на час їх виникнення, за окремим рішенням і розглядається з позицій встановлення спеціального регулювання перехідного періоду - "переживаючої" (ультраактивної) дії нормативно-правових актів. Водночас, таке застосування повинно бути чітко обумовлено при прийнятті відповідних нормативно-правових актів. Відсутність такого застереження не надає суб'єкту владних повноважень права на самовільне застосування нечинних правових норм.
Постанову "Про внесення змін до порядків, затверджених постановами Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 р. № 594 і 615, та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України" від 06.04.2016 №277 (далі - Постанова №277) прийнято Кабінетом Міністрів України на реалізацію своїх повноважень щодо здійснення управління надрами як об'єктом права власності Українського народу, у частині визначення дозвільного порядку користування надрами. Цими змінами не було скасовано право позивача на користування надрами та не звужено зміст та обсяг цього права. Однак державою, в особі уповноважених органів, було змінено підходи щодо порядку його реалізації для забезпечення публічного інтересу гарантування ефективного використання надр як загальнонародної власності.
Постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.2016 №277, що набрала чинності 12.04.2016, з Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 №615 (надалі - Порядок №615), виключено підпункт 8 пункту 8 та змінено строк прийняття рішення про надання дозволу без проведення аукціону - 30 днів після отримання всіх погоджень, передбачених пунктом 9 цього Порядку.
Правовідносини між ТОВ "Перша Волинська старательська артіль" та Державною службою геології та надр України щодо видачі спеціального дозволу виникли 09.03.2016, з моменту звернення з відповідною заявою. Рішення за заявою мало бути прийнято протягом 60-ти днів. Упродовж цього строку ці правовідносини є триваючими.
Постанова № 277, якою виключено підставу надання дозволу без конкурсу, за якою товариство мало намір отримати спеціальний дозвіл, набрала чинності 12.04.2016. На цей час розгляду заяви тривав і строк не закінчився. Отже, правовідносини тривали.
Кабінет Міністрів України, приймаючи Постанову № 277, не визначив перехідного періоду та особливостей застосування законодавства за заявами, розгляд яких не закінчено. Отже, Постанова № 277 і змінений нею Порядок № 615 підлягали застосуванню до триваючих правовідносин щодо заяви ТОВ "Перша Волинська старательська артіль" з 12.04.2016.
За таких обставин, з 12.04.2016 і далі у Державної служби геології та надр України не було законних підстав для надання спеціального дозволу на користування надрами без аукціону.
ВИСНОВКИ: рішення за результатами розгляду заяви про надання спеціального дозволу на користування надрами приймається за законодавством, що діє на час прийняття рішення про надання чи відмову у наданні дозволу (а не на час звернення з заявою).
КЛЮЧОВІ СЛОВА: дія закону у часі, принцип мовчазної згоди, принцип незворотності дії в часі законів, спори у сфері надрокористування