ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
У Х В А Л А
09 вересня 2021 рокуСправа №804/4439/16
Дніпропетровський окружний адміністративний суд в складі колегії суддів:
головуючого-судді Єфанової О.В.
судді Захарчук-Борисенко Н.В.
судді Бондар М.В.
розглянувши у письмовому провадженні заяву відповідача про відстрочення виконання судового рішення у справі №804/4439/16 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю науково-виробниче підприємство "Екологія-Дніпро 2000" до Державної служби геології та надр України про визнання протиправної бездіяльності, та зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
Рішенням від 07.07.2017 року позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю науково-виробниче підприємство "Екологія-Дніпро 2000" задоволена частково:
Визнано протиправною бездіяльність Державної служби геології та надр України щодо невидачі наказу про поновлення спеціального дозволу на користування надрами реєстровий № 3460 від 14.10.2004 року та щодо нездійснення відповідного запису в реєстрі документів дозвільного характеру щодо продовження дії документу дозвільного характеру - спеціального дозволу на користування надрами реєстровий № 3460 з метою видобування шламів вуглевмісних в межах техногенного родовища «Шламонакопичувач Дніпровського меткомбінату», Східна околиця м. Дніпродзержинськ виданого 14.10.2004р. ТОВ НВП «Екологія-Дніпро 2000» Державним комітетом природних ресурсів України.
Поновлено дію спеціального дозволу №3460 на користування надрами з метою видобування шламів вуглевмісних в межах техногенного родовища «Шламонакопичувач Дніпровського меткомбінату» виданого 14.10.2004 р. ТОВ НВП «Екологія-Дніпро 2000» Державним комітетом природних ресурсів України на 38 місяців 9 днів.
Зобов`язано Державну службу геології та надр України здійснити відповідний запис у реєстрі документів дозвільного характеру про продовження дії спеціального дозволу на користування надрами від 14.10.2004 р. № 3460 з метою видобування шламів вуглевмісних в межах техногенного родовища «Шламонакопичувач Дніпровського меткомбінату», Східна околиця м. Дніпродзержинськ виданого 14.10.2004р. ТОВ НВП «Екологія-Дніпро 2000» Державним комітетом природних ресурсів України на 38 місяців 9 днів.
В задоволенні апеляційної скарги Державної служби геології та надр України ухвалою Третього апеляційного адміністративного суду відмовлено 21.11.2017 року.
Державна служба геології та надр України 14.02.2019 року звернулась до Дніпропетровського окружного адміністративного суду із заявою про відстрочення виконання судового рішення, в якій просить суд відстрочити виконання судового рішення у справі №804/4439/16 до моменту прийняття Кабінетом Міністрів України нормативно-правового акту, який встановлює механізм/порядок внесення до ЄДР відомостей про документи дозвільного характеру.
У березні 2018 року справу №804/4439/16 направлено для розгляду в касаційну інстанцію за касаційною скаргою Державної служби геології та надр України та на момент надходження заяви про відстрочення виконання судового рішення справа до суду не поверталась.
Після надходження справи з Верховного суду у липні 2021 року справу призначено до розгляду у складі колегії: головуючого-судді - Єфанової О.В., суддів Захарчук-Борисенко Н.В., Бондар М.В.
В засідання сторони не прибули, додаткових пояснень станом на час розгляду справи не надали.
Судом прийнято рішення розглянути справу в письмовому провадженні.
Згідно з п. 1 ч. 3 ст. 205 Кодексу адміністративного судочинства України якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки.
А тому, з огляду на вимоги ч. 1 ст. 205 Кодексу адміністративного судочинства України, суд вважає, що розгляд справи може не відкладатися і справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів.
Згідно з ч.9 ст.205 КАС України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Відповідно до ч. 4 ст. 229 КАС України, у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження) фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Так, заявник у заяві від 14.02.3019 року зазначає про таке.
Постановою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 07.07.2017 у справі № 804/4439/16 (залишеною без змін ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 21.11.2017 року) поновлено дію спеціального дозволу № 3460 на користування надрами з метою видобування шламів вуглевмісних в межах техногенного родовища «Шламонакопичувач Дніпровського меткомбінату» виданого 14.10.2004 ТОВ НВП «Екологія-Дніпро 2000» Державним комітетом природних ресурсів України на 38 місяців 9 днів; зобов`язано Державну службу геології та надр України здійснити відповідний запис у реєстрі документів дозвільного характеру про продовження вказаного спеціального дозволу на 38 місяців 9 днів.
Законом України від 26.11.2015 № 835-VIII «Про внесення змін до Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» та деяких інших законодавчих актів України щодо децентралізації повноважень з державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» (далі - Закон № 835) внесено зміни до Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності».
Після внесення відповідних змін, абзацом 13 частини сьомої статті 4 1 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» встановлено, що у разі анулювання документа дозвільного характеру з підстав, не передбачених законом, документ дозвільного характеру підлягає поновленню за рішенням дозвільного органу або адміністративного суду. Поновлення документа дозвільного характеру відбувається шляхом здійснення відповідного запису в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.
Відповідно до абзацу 16 вказаної статті Закону днем поновлення безпідставно анульованого документа дозвільного характеру є день внесення відповідного запису до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (далі - СДР).
Таким чином, виконання Державною службою геології та надр України оскаржуваних судових рішень першої та апеляційної інстанцій має відбутись шляхом внесення Відповідачем відповідного запису до ЄДР. В свою чергу, днем поновлення дії спеціального дозволу № 3460 на користування надрами з метою видобування шламів вуглевмісних в межах техногенного родовища «Шламонакопичувач Дніпровського меткомбінату» виданого 14.10.2004 ТОВ НВП «Екологія-Дніпро 2000» за рішенням адміністративного суду є день внесення такого запису.
Законом № 835 було передбачено створення з 01.01.2017 Єдиного реєстру на базі Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, зокрема Реєстру документів дозвільного характеру.
06.10.2016 Верховною Радою України прийнято Закон України № 1666-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення державної реєстрації прав на нерухоме майно та захисту прав власності», яким термін створення Єдиного реєстру продовжено до 01.01.2019.
Таким чином, положення частини сьомої статті 4 і Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» розпочали діяти з 01.01.2019.
Разом з тим, Законом № 835 внесені зміни до Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» в частині визначення Кабінетом Міністрів України порядку видачі документів дозвільного характеру, внесення до ЄДР записів про переоформлення, анулювання документів дозвільного характеру (частина перша статті 4і); встановлення обсягів та строків внесення інформації дозвільними органами до Єдиного державного реєстру (ст. 6).
Проте, наразі Кабінетом Міністрів України не прийнятий/не виданий нормативно-правовий акт, який встановлює механізм/порядок внесення до ЄДР відомостей про документи дозвільного характеру.
Також, звертаємо увагу суду на те, що пунктом 46 частини другої статті 9 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб- підприємців та громадських формувань» (далі - Закон про реєстрацію) передбачено, що ЄДР має містити відомості про видачу документів дозвільного характеру. Проте, чинні підзаконні акти не містять деталізації щодо суб`єктів наповнення ЄДР цими відомостями, порядку та строків їх внесення.
Зазначаємо, що в статті 1 Закону про реєстрацію до переліку суб`єктів державної реєстрації не включені дозвільні органи, в тому числі і Державна служба геології та надр України, в частині внесення відомостей про видані документи дозвільного характеру. Без уповноваження Державну службу геології та надр України на вчинення в ЄДР дій щодо внесення відомостей про документи дозвільного характеру, не є можливим отримання нею ідентифікатора доступу до ЄДР.
Відтак, за відсутності відповідного нормативно-правового акту Кабінету Міністрів України Державна служба геології та надр України не може відповідно до законодавства отримати безпосередній доступ до Єдиного державного реєстру в якості ідентифікаторів (логінів та паролів), який би дозволив вносити відповідні дані до ЄДР, що, в свою чергу, унеможлювлює внесення до нього запису про поновлення дії спеціального дозволу № 3460 на користування надрами з метою видобування шламів вуглевмісних в межах техногенного родовища «Шламонакопичувач Дніпровського меткомбінату» виданого 14.10.2004 ТОВ НВП «Екологія-Дніпро 2000» за постановою Дніпропетровського окружного адміністративного суду 07.07.2017 (залишеною без змін ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 21.11.2017 року).
Суд, розглянувши заяву, прийшов до наступного висновку.
Заяву подано відповідачем 14.02.2019 року.
Проте, 30 січня 2019 року Кабінетом Міністрів України затверджена постанова «Про затвердження Порядку внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань відомостей про ліцензування виду господарської діяльності, документи дозвільного характеру», з метою реалізації вимог Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності» (далі Закон № 222) та Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» (далі Закон № 2806) (Із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 707 від 12.08.2020 змінена назва «Порядок внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань відомостей про документи дозвільного характеру»).
Затверджений Порядок визначає механізм внесення до Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання (ЄДР) інформації про ліцензії, документи дозвільного характеру та декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства, що видаються відповідними органами ліцензування та дозвільними органами.
Доступ користувача посадової особи органу ліцензування або дозвільного органу, яка отримає ідентифікатор доступу до Єдиного державного реєстру для внесення відомостей, надаватиметься технічним адміністратором у порядку, встановленому Мін`юстом.
Таким чином як на момент подачі заяви так і на дату винесення рішення запроваджений спосіб внесення до ЄДР запису про поновлення дії спеціального дозволу.
Відповідно до ч. 1 статті 378 Кодексу адміністративного судочинства України, за заявою сторони суд, який розглядав справу як суд першої інстанції, може відстрочити або розстрочити виконання рішення, а за заявою стягувача чи виконавця (у випадках, встановлених законом), - встановити чи змінити спосіб або порядок його виконання. Питання про відстрочення або розстрочення виконання, зміну чи встановлення способу і порядку виконання судового рішення може бути розглянуто також за ініціативою суду.
Підставою для встановлення або зміни способу або порядку виконання, відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення є обставини, що істотно ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим.
З огляду на викладене, колегія суддів приходить до висновку, що в даному випадку відсутні правові підстави для задоволення заяви Державної служби геології та надр України про відстрочення виконання судового рішення.
Керуючись статтями 241, 248, 378 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
УХВАЛИВ:
У задоволенні заяви Державної служби геології та надр України про відстрочення виконання судового рішення - відмовити.
Ухвала може бути оскаржена в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду. Апеляційна скарга на ухвалу суду першої інстанції подається через Дніпропетровський окружний адміністративний суд. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Апеляційна скарга на ухвалу суду подається протягом 5 днів з дня проголошення ухвали. Якщо ухвалу було постановлено у письмовому провадженні або без виклику особи, яка її оскаржує, апеляційна скарга подається протягом п`яти днів з дня отримання копії ухвали.
Ухвала набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку не було подано.
Головуючий суддя О.В. Єфанова
Суддя Н.В.Захарчук-Борисенко
Суддя М.В.Бондар