Справа № 420/6890/20
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 серпня 2021 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Глуханчука О.В.,
секретар судового засідання - Аріапур Н.А.
за участі сторін:
представник позивача - Буяклу Н.Я. (адвокат, за ордером)
представник відповідача - Павлюк В.С. (на підставі Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, згідно ч. 3 ст. 55 КАС України)
представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Чорноморська селищна рада Одеського району Одеської області, - Вегержинська Н.В. (за довіреністю)
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача, - ОСОБА_1 - не з`явилась
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження справу за адміністративним позовом Житлово-комунального господарства Чорноморської селищної ради до Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Чорноморська селищна рада Одеського району Одеської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача, - ОСОБА_1 , про визнання протиправним та скасування припису від 08 липня 2020 року № 417,
ВСТАНОВИВ:
27 липня 2020 року до суду надійшов адміністративний позов Житлово-комунального господарства Чорноморської селищної ради до Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області про визнання протиправним та скасування припису від 08 липня 2020 року № 417 про виконання законних вимог щодо усунення порушень порядку формування, встановлення та застосування державних (регульованих) цін.
В обґрунтування своїх позовних вимог позивач зазначив про те, що Головним управлінням Держпродспоживслужби в Одеській області була проведена перевірка дотримання вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін з боку Житлово-комунального господарства Чорноморської селищної ради та винесено Припис від 08 липня 2020 року № 417 про виконання законних вимог щодо усунення порушень порядку формування, встановлення та застосування державних (регульованих) цін.
Позивач із Приписом Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області від 08 липня 2020 року № 417 не погоджується, посилаючись на те, що його прийнято на підставі необґрунтованих висновків акту перевірки №2722 від 01 липня 2020 року щодо неправомірного застосування тарифів.
Доводи позивача мотивовані наступним.
На підставі Рішення 52 сесії 7 скликання Чорноморської селищної ради від 15.11.2018 №568-VII «Про відновлення встановлення тарифів на послуги теплопостачання для населення, бюджетних установ та інших організацій» затверджені тарифи на послуги теплопостачання у наступних розмірах (з урахуванням ПДВ): - для населення - 1873,79 грн/Гкал, та 26,67 грн/кв.м. - для бюджетних установ - 3726,67 грн/Гкал. Вказані тарифи були застосовані з 01.12.2018р.
На підставі Рішення 54 сесії 7 скликання Чорноморської селищної ради від 13.12.2018 №579VІІ «Про відновлення встановлення тарифів на послуги теплопостачання для населення, бюджетних установ та інших організацій» затверджені тарифи на послуги теплопостачання у наступних розмірах (з урахуванням ПДВ): - для населення - 2085,02 грн/Гкал, та 29,68 грн/кв.м. - для бюджетних установ - 4038,03 грн/Гкал. Вказані тарифи були застосовані з 01.01.2019р.
Як зазначає позивач, означені рішення Чорноморської селищної ради є чинним та не скасовані, у зв`язку із чим правомірно використовуються підприємством при нарахуванні споживачам плати за надані послуги, зокрема і в частині застосування тарифів теплопостачання для населення.
Позивач стверджує, що встановлення тарифів на комунальні послуги у сфері теплопостачання, відповідно до статті 4, 7 Закону України "Про житлово-комунальні послуги", статті 13 Закону України "Про теплопостачання", належить до повноважень органів місцевого самоврядування. Відтак, підприємство зобов`язане застосовувати фіксовані ціни (тарифи на комунальні послуги), які регулюються державою в особі органів місцевого самоврядування.
Позивач вказує, що Житлово-комунальне господарство Чорноморської селищної ради не наділене повноваженнями самостійно встановлювати, коригувати, перераховувати складові тарифів. Комунальне підприємство лише здійснює розрахунок тарифів, який (розрахунок) подає на узгодження та затвердження до органу місцевого самоврядування, який приймає рішення про затвердження відповідного тарифу.
Що стосується здійснення розрахунку тарифів, позивач зазначив про те, що діяв відповідно до Постанови КМУ від 01.06.2011 року № 869 «Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на комунальні послуги» та затвердженого нею Порядку формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води, а також відповідно до чч. 2,3 ст. 12 Закону України «Про ціни і ціноутворення», застосовуючи тарифи які є економічно обґрунтованими (відповідність ціни на товар витратам на його виробництво, продаж реалізацію) та прибуток від його продажу (реалізації).
Позивач вважає, що при здійсненні перевірки відповідачем неправомірно та безпідставно невраховані документи господарської діяльності Житлово-комунального господарства Чорноморської селищної ради, у зв`язку з чим зроблені необґрунтовані висновки.
Отже, Припис № 417 від 08.07.2020 року, який прийнятий на підставі висновків Акту № 2722 від 01.07.2020 року, позивач вважає протиправним та таким, що підлягає скасуванню у судовому порядку.
Ухвалою суду від 17 серпня 2020 року, після усунення недоліків, позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито загальне позовне провадження у справі.
Позиція відповідача
03 вересня 2020 року відповідачем через канцелярію суду подано відзив на позовну заяву з додатковими доказами (а.с. 151-168, том 1).
Відповідно до відзиву, відповідач проти задоволення позову заперечує, з позовними вимогами не погоджується, вважає їх безпідставними, з огляду на наступне.
Відповідач зазначив, що згідно з пунктом 4 Положення про ГУ Держпродспоживслужби в Одеській області, затвердженого наказом Держпродспоживслужби від 24 лютого 2020 року № 159, відповідач здійснює державний нагляд (контроль) за дотриманням вимог формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.
На підставі цих повноважень, ГУ Держпродспоживслужби в Одеській області проведено позапланову перевірку Житлово-комунального господарства Чорноморської селищної ради за зверненням фізичної особи.
Предметом перевірки було дотримання вимог порядку формування, встановлення та застосування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води.
За результатами перевірки складено Акт перевірки дотримання вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін від 01.07.2020 №2722, а також винесено Припис № 417 від 08.07.2020 року про виконання законних вимог щодо усунення порушень порядку формування, встановлення та застосування державних (регульованих) цін.
Відповідач посилається на те, що при перевірці було встановлено такі порушення порядку формування, встановлення та застосування державних (регульованих) цін:
1) річний план ліцензованої діяльності не складався, не затверджувався, не погоджувався та відсутній;
2) втрати теплової енергії в мережах теплопостачання не розроблялися та не затверджувалися;
3) загальновиробничі норми питомих витрат паливно-енергетичних ресурсів на виробництво 1 Гкал не були розраховані та узгоджені;
4) при розрахунках витрат природного газу та споживання води були завищені обсяги поданої теплової енергії в мережу, не розраховані питомі витрати умовного палива та коефіцієнт переводу умовного палива в натуральне;
5) при розрахунку витрат електричної енергії завищений її обсяг на виробництво 1 Гкал та ціна електроенергії;
6) до матеріальних витрат необґрунтовано включені матеріали без визначення норм їх використання, за відсутності кошторисів під конкретні види робіт та підтверджуючих цін на матеріали;
7) до матеріальних витрат необґрунтовано включені витрати на послуги сторонніх організацій на 01.01.2019 в сумі 275, 1 тис. грн.., за відсутності на день формування тарифів договорів та кошторисів до них;
8) заробітна плата основного виробничого персоналу (з урахуванням ЄСВ) була завищена на 139, 34 тис. грн.. за рахунок необґрунтованого включення 0, 5 ставки заступника начальника з питань ВКГ та ТГ і ставки лаборанта, які відносять до адміністративного та загальновиробничого персоналу, та які розподіляються між видами діяльності Підприємства пропорційно прямим витратам;
9) загальновиробничі витрати необґрунтовано завищені на 79, 0 тис грн. (390, 7 тис. грн. замість економічно обґрунтованих 31, 7 тис. грн.) за рахунок не здійснення в планованих витратах розподілу витрат у відсотках до загальних накладних витрат по Підприємству, які для послуги з централізованого опалення склали 36, 3 %.
Відповідач стверджує про численні порушення ЖКГ Чорноморської селищної ради вимог Порядку формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 1 червня 2011 р. № 869, зокрема пунктів 12, 13, 14, 16, 17, 18, 23, Закону України «Про житлово-комунальні послуги» від 24.06.2004 № 1875-IV.
Як зазначає відповідач, у результаті численних порушень порядку формування тарифу на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води, Житлово-комунальне господарство Чорноморської селищної ради за період з 01.11.2019 по 10.04.2020 року зайво нарахувало споживачам теплової енергії та послуг з централізованого опалення оплату за послуги у розмірі 713 847, 30 грн., а за період з 01.12.2018 по 01.04.2019 року - 1 406 354, 45 грн.
Враховуючи, що вказані дії є порушенням порядку формування, встановлення та застосування державних регульованих цін, ГУ Держпродспоживслужби в Одеській області винесено Припис від 08 липня 2020 року № 417, яким було приписано у термін до 01.11.2020 року повернути споживачам шляхом здійснення перерахунків необґрунтовано нараховану суму за послуги з централізованого опалення (теплопостачання) для всіх груп споживачів: за період з 01.12.2018 року по 01.04.2019 року (за О/П 2018/2019) у розмірі 1 406 354, 45 грн., за період з 01.11.2019 року по 10.04.2020 року (за О/П 2019/2020) у розмірі 713 847, 30 грн. згідно з актом перевірки, у тому числі за особовим рахунком фізичної особи - ОСОБА_1 у розмірі 1 463,31 грн., тим самим усунути допущені порушення при формуванні, встановленні та застосуванні державних регульованих цін/тарифів.
З наведених підстав, відповідач вважає, що підстави для задоволення позову відсутні.
Інші заяви по суті справи
14 вересня 2020 року позивачем через канцелярію суду подано відповідь на відзив на позовну заяву (а.с. 181-186, том 1). У відповіді на відзив позивач наполягав на своїх вимогах та доводах позову, оскільки, на його переконання, відповідач їх не спростував
24 вересня 2020 року відповідачем через канцелярію суду подано заперечення на відповідь на відзив на позовну заяву (а.с. 187-189, том 1).
12 серпня 2021 року до суду надійшли пояснення від третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Чорноморська селищна рада Одеського району Одеської області, у яких зазначено, що ЖКГ Чорноморської селищної ради наданий повний пакет документів для затвердження тарифу на теплову енергію, які відповідають вимогам нормативно-правових актів, що стало підставоюприйняття рішення про затвердження тарифів (а.с. 21-27, том 8).
25 серпня 2021 року до суду надійшли пояснення від третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача ОСОБА_1 , яка посилалась на те, що перевірка, за наслідками якої ГУ Держпродспоживслужби в Одеській області прийнятий Припис від 08 липня 2020 року № 417, була проведена на підставі її звернення. Третя особа вважає, що підготовлені ЖКГ Чорноморської селищної ради розрахунки тарифів призвели до необґрунтованого завищення цих тарифів, які затверджені Чорноморською селищною радою.
Процесуальний рух справи
Ухвалою суду від 17 серпня 2020 року, після усунення недоліків, позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито загальне позовне провадження у справі.
19 серпня 2020 року через канцелярію суду від позивача - Житлово-комунального господарства Чорноморської селищної ради надійшло клопотання про призначення у справі судової економічної експертизи. Проведення експертизи позивач просив доручити судовому експерту (який не є працівником державної експертної установи) Бочкарьову Денису Олександровичу (свідоцтво експрта № 1250 від 28.04.2017 року, продовжене до 21.04.2023 року рішенням центральної експертно-кваліфікаційної комісії Міністерства юстиції України № 1 від 21-04-2020р. (місце здійснення експертної діяльності м. Одеса, 65059, вул. Геранієва, 10).
29 жовтня 2020 року відповідачем через канцелярію суду засобами електронного зв`язку подані письмові пояснення щодо клопотання позивача про призначення судової експертизи. Згідно цих пояснень, Головне управління Держпродспоживслужби в Одеській області не заперечувало проти призначення судової економічної експертизи по справі № 420/6890/20, а також проти того, щоб судова економічна експертиза була проведена судовим експертом, який не є працівником державної експертної установи, - Бочкарьовим Денисом Олександровичем (свідоцтво про присвоєння кваліфікації судового експерта з правом проведення економічних експертиз за спеціальністю 11.1 № 1250 від 28.04.2017 року, продовжене до 21.04.2023 року).
Ухвалою суду від 07 жовтня 2020 року, занесеною до протоколу судового засідання, продовжено шістдесятидений строк проведення підготовчого провадження у справі №420/6890/20 на тридцять днів.
Ухвалою суду від 02 листопада 2020 року задоволено клопотання Житлово-комунального господарства Чорноморської селищної ради про призначення судової експертизи у справі № 420/6890/19. Судом призначено по справі № 420/6890/20 судову економічну експертизу, проведення якої доручено Бочкарьову Денису Олександровичу (свідоцтво № 1250, видане Міністерством юстиції України, про присвоєння кваліфікації судового експерта з правом проведення економічних експертиз за спеціальністю 11.1, продовжене до 21 квітня 2023 року), який включений до Реєстру атестованих судових експертів Міністерства юстиції України.
Вказаною ухвалою провадження у справі № 420/6890/20 було зупинено до одержання результатів експертизи.
15 червня 2021 року до суду через канцелярію надійшов Висновок судового експерта (а.с. 35-78, том 4).
Ухвалою суду від 13 липня 2021 року поновлено провадження у справі №420/6890/20.
Ухвалою суду від 27 липня 2021 року, занесеною до протоколу судового засідання, закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.
Ухвалою суду від 05 серпня 2021 року залучено до участі у справі у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Чорноморську селищну раду Одеського району Одеської області (код ЄДРПОУ 05583176; місцезнаходження юридичної особи: 67570, Одеська обл., Лиманський р-н, селище міського типу Чорноморське).
05 серпня 2021 року до суду за допомогою системи "Електронний суд" надійшла заява від ОСОБА_1 про вступ у справу у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача.
Ухвалою суду від 12 серпня 2021 року залучено до участі у справі у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ; АДРЕСА_1 ).
Під час розгляду справи, сторони у вступному слові надали свої пояснення щодо змісту та підстав своїх вимог і заперечень щодо предмета позову.
Представник позивача позовні вимоги підтримав у повному обсязі та просив їх задовольнити з викладених у позові, відповіді на відзив та вступному слові підстав.
Представник відповідача проти задоволення позову заперечував.
Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Чорноморська селищна рада Одеського району Одеської області, у судовому засіданні підтримав позовні вимоги Житлово-комунального господарства Чорноморської селищної ради до Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області.
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача ОСОБА_1 , у судове засідання 26 серпня 2021 року не з`явилась, про дату час та місце розгляду справи повідомлялась належним чином та своєчасно.
Згідно з ч. 1 ст. 205 КАС України, неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
Заслухавши учасників справи, розглянувши подані сторонами заяви по суті справи та докази для їх обґрунтування, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини справи, судом встановлено наступні обставини та факти.
Як вбачається з матеріалів справи, у період з 17.06.2020 року по 01.07.2020 року на підставі наказу Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області від 16 червня 2020 року № 2972 та направлення на проведення заходу державного нагляду (контролю) від 16 червня 2020 року №2661 посадовими особами Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області проведено позапланову перевірку Житлово-комунального господарства Чорноморської селищної ради (а.с. 36-41, том 2).
Проведення позапланової перевірки Житлово-комунального господарства Чорноморської селищної ради погоджено Держпродспоживслужбою (а.с. 16, том 1).
За результатами проведеної перевірки, посадовими особами Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області складений Акт №2722 перевірки дотримання вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін від від 01 липня 2020 року (а.с. 17-31, том 1).
Акт перевірки підписаний посадовими особами Житлово-комунального господарства Чорноморської селищної ради (в.о. начальника та економіст) з приміткою про те, що з актом не згодні, заперечення будуть подані.
Підставою проведення позапланової перевірки Житлово-комунального господарства Чорноморської селищної ради слугувало звернення фізичної особи, що передбачено абз. 5 ч. 1 ст. 6 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».
Так, відповідно до вказаної норми, підставами для здійснення позапланових заходів є: звернення фізичної особи (фізичних осіб) про порушення, що спричинило шкоду її (їхнім) правам, законним інтересам, життю чи здоров`ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави, з додаванням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення (за наявності). Позаплановий захід у такому разі здійснюється територіальним органом державного нагляду (контролю) за наявністю погодження центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу.
Перевіркою встановлено, що ЖКГ Чорноморської селищної ради здійснює надання наступних житлово-комунальних послуг:
управління багатоквартирними будинками;
послуги з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення;
виробництво, транспортування та постачання теплової енергії, послуги з централізованого опалення;
вивезення побутових відходів.
ЖКГ Чорноморської селищної ради діє на підставі ліцензії (серія АЕ № 186526), яка була видана Одеською обласною державною адміністрацією, на виробництво теплової енергії, транспортування її магістральними і місцевими (розподільчими) тепловими мережами та постачання теплової енергії.
Рішенням Чорноморської селищної ради від 15.11.2018 року № 568-VII «Про встановлення тарифів на послуги теплопостачання для населення, бюджетних установ та інших організацій» затверджені тарифи на послуги теплопостачання у наступних розмірах (з урахування ПДВ):
- для населення - 1873, 79 грн./Гкал та 26, 67 грн./м3;
- для бюджетних установ та інших споживачів - 3726, 67 грн/Гкал.
Вказані тарифи були введені в дію 01.12.2018 року.
Рішенням Чорноморської селищної ради від 13.12.2018 року № 579-VII «Про встановлення тарифів на послуги теплопостачання для населення, бюджетних установ та інших організацій» затверджені тарифи на послуги теплопостачання у наступних розмірах (з урахування ПДВ):
- для населення - 2058, 02 грн./Гкал та 29, 68 грн/м3;
- для бюджетних установ та інших споживачів - 4038, 03 грн./Г кал.
Вказані тарифи застосовувались з 01.01.2019 року.
Зазначені тарифи затверджені на підставі наданих ЖКГ Чорноморської селищної ради розрахунків.
У свою чергу предметом позапланової перевірки було дотримання ЖКГ Чорноморської селищної ради вимог порядку формування, встановлення та застосування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води.
Відповідно до Акту №2722 від 01 липня 2020 року, перевіркою встановлено наступні порушення:
- всупереч вимогами пунктів 12, 13 Порядку № 869 річний план ліцензованої діяльності з виробництва, транспортування та постачання теплової енергії Підприємством (ЖКГ Чорноморської селищної ради) не складався, не затверджувався, не погоджувався та взагалі відсутній;
- в порушення вимог пунктів 14, 18 Порядку № 869, пункту 17 Загальних положень постанови № 786, норми питомих витрат паливно-енергетичних ресурсів на виробництво 1 Гкал не були розраховані та узгоджені Підприємством (ЖКГ Чорноморської селищної ради) у відповідності до нормативних документів з нормування витрат та втрат ресурсів, при розрахунках витрат природного газу та споживання води були завищені обсяги поданої теплової енергії в мережу, при розрахунку витрат електричної енергії була завищена ціна на електричну енергію, що призвело до завищення прямих матеріальних витрат у планованому періоді;
- всупереч вимогам пунктів 16, 18 Порядку № 869 Підприємство (ЖКГ Чорноморської селищної ради) у період з 01.12.2018 року по 31.12.2018 року включило до прямих матеріальних витрат планованої виробничої собівартості матеріали на суму 67, 6 тис. грн., а з 01.01.2019 року - на суму 446, 2 тис. грн.;
- в порушення вимог пункту 18 Порядку № 869 до складу прямих матеріальних витрат на 2019 рік Підприємством (ЖКГ Чорноморської селищної ради) були необґрунтовано враховані завищені витрати на послуги сторонніх організацій. Вказані витрати були завищені на 100, 00 тис. грн.., без складених кошторисів, які обґрунтовують розмір та виконання вказаних витрат, без результатів аналізу витрат за попередні роки з урахуванням змін, які передбачаються у планованому періоді, та цін (тарифів) у такому періоді;
- в порушення вимог пункту 18 Порядку № 869, Підприємством (ЖКГ Чорноморської селищної ради) необґрунтовано були завищені плановані витрати на заробітну плату основного виробничого персоналу на 139, 34 тис. грн. Економічно обґрунтовані витрати склали 890, 4 тис. грн.. замість 1029, 74 тис. грн.
- в порушення пунктів 18, 23 Порядку №869 Підприємством було включено до складу тарифів для бюджетних установ та інших споживачів рентабельність та податок на прибуток, що призвело до завищення планованого тарифу для вказаних груп споживачів (розрахунок в додатках 1-2).
В результаті вищезазначеного економічно обґрунтовані тарифи на послуги теплопостачання (з урахуванням ПДВ) на 01.12.2018 року склали:
для населення - 1744, 67 грн./Гкал замість встановленого рішенням № 568 - 1873, 79 грн./Гкал;
для бюджетних установ та інших споживачів - 2831, 46 грн/Гкал замість встановленого рішенням № 568 - 3726, 67 грн./Гкал.
Економічно обґрунтовані тарифи на послуги теплопостачання (з урахуванням ПДВ) на 01.01.2019 року склали:
для населення - 1765, 37 грн./Гкал замість встановленого рішенням № 579 - 2085, 02 грн/Гкал;
для бюджетних установ та інших споживачів - 2857, 41 грн/Гкал замість встановленого рішенням № 579 - 4038, 03 грн./Гкал.
В результаті за період з 01.12.2018 по 01.04.2019 рр. споживачам послуг з централізованого опалення (теплопостачання) було зайво нараховано 1 406 354, 45 грн.
Також в акті перевірки зазначено, що встановлені рішенням Чорноморської селищної ради від 01.11.2019 №732 та від 01.12.2019 №737 на опалювальний період 2019/2020 тарифи на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії у розмірах 1827,90грн./Гкал та 1945,84грн./Гкал відповідно, застосовувалися Підприємством (ЖКГ Чорноморської селищної ради) за відсутності договорів на послуги з постачання теплової енергії замість тарифів на теплову енергію та послуги з централізованого опалення встановлені рішеннями Чорноморської селищної ради до 01.05.2019.
В результаті за період з 01.11.2019 по 10.04.2020 рр. споживачам теплової енергії та послуг з централізованого опалення було зайво нараховано 713 847,30 грн.
Не погоджуючись з висновками акту перевірки 2722 від 01 липня 2020 року, позивачем були подані до Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області Заперечення від 07.07.2020 року вих. №453 (а.с. 32-38, том 1).
У зв`язку з виявленням цих порушень та з метою їх усунення, на підставі пункту 7 частини першої статті 18 Закону України «Про ціни і ціноутворення», частини 7 та 8 статті 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», посадовою особою Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області виданий Припис від 08 липня 2020 року № 417 про виконання законних вимог щодо усунення порушень порядку формування, встановлення та застосування державних (регульованих) цін, яким від Житлово-комунального господарства Чорноморської селищної ради вимагається:
1) у термін до 01.11.2020 повернути споживачам шляхом здійснення перерахунків необґрунтовано нараховану суму за послуги з централізованого опалення (теплопостачання) для всіх груп споживачів: за період з 01.12.2018 по 01.04.2019 (за О/П 2018/2019) у розмірі 1 406 354,45грн., за період з 01.11.2019 по 10.04.2020 (за О/П 2019/2020) у розмірі 713 847, 30 грн. згідно з актом перевірки, у тому числі за особовим рахунком фізичної особи - ОСОБА_1 у розмірі 1 463,31 грн., тим самим усунути допущені порушення при формуванні, встановленні та застосуванні державних регульованих цін/тарифів;
2) у термін до 01.11.2020 сформувати економічно обґрунтовані тарифи на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води у відповідності до вимог чинного законодавства та подати їх на затвердження до органів місцевого самоврядування (а.с. 39-40, том 1).
Оскарження правомірності Припису Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області від 08 липня 2020 року № 417 стала підставою звернення позивача до суду з даним позовом.
Позивач вважає вимоги Припису від 08 липня 2020 року № 417 незаконними, посилаючись на необґрунтованість висновків Акту перевірки №2722 від 01 липня 2020 року.
Вирішуючи спірні правовідносини в межах заявлених позовних вимог, надаючи юридичну кваліфікацію встановленим обставинам справи, суд виходить з наступного.
Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ст. 16 Закону України «Про ціни та ціноутворення», органами державного контролю (нагляду) та спостереження у сфері ціноутворення (далі - уповноважені органи) є: центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з контролю за цінами; інші органи, визначені законом.
Згідно з п. 1 Положення про Державну службу України з питань безпечності харчових продуктів та захисту прав споживачів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.09.2015р. №667, Держпродспоживслужба є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства та який реалізує державну політику, зокрема у галузі державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів.
Пунктом 2 Положення № 667 передбачено, що Держпродспоживслужба у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства.
Відповідно до пп. 2 п. 3 Положення № 667 одним з основних завдань Держпродспоживслужби є дотримання вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.
Згідно з пп. 11 п. 4 Положення № 667 Держпродспоживслужба відповідно до покладених на неї завдань у сфері дотримання вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін:
- здійснює державний нагляд (контроль) за дотриманням вимог формування, встановлення та застосування державних регульованих цін;
- здійснює державний нагляд (контроль) за достовірністю інформації, зазначеної у документах про формування, встановлення та застосування державних регульованих цін;
- надає у випадках, передбачених законодавством, висновки щодо економічного обґрунтування витрат під час формування цін (тарифів) на товари, роботи і послуги, щодо яких запроваджено державне регулювання цін (тарифів);
- надає органам виконавчої влади, органам місцевого самоврядування, суб`єктам господарювання обов`язкові до виконання приписи про усунення порушень вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.
Пунктом 7 цього Положення визначено, що Держпродспоживслужба здійснює свої повноваження безпосередньо та через свої територіальні органи.
Постановою Кабінету Міністрів України № 1092 утворено як юридичні особи публічного права територіальні органи Державної служби з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів за переліком згідно з додатком 1, у тому числі Головне управління Держпродспоживслужби в Одеській області.
Згідно з пунктом 4 Положення про Головне управління Держпродспоживслужби в Одеській області, затвердженого наказом Держпродспоживслужби від 24 лютого 2020 року № 159, Головне управління Держпродспоживслужби в Одеській області здійснює державний нагляд (контроль) за дотриманням вимог формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначено Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 №877-У.
Відповідно до ст. 1 цього Закону, державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища; заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом.
Згідно з абз. 5 ч. 1 ст. 6 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», підставами для здійснення позапланових заходів є: звернення фізичної особи (фізичних осіб) про порушення, що спричинило шкоду її (їхнім) правам, законним інтересам, життю чи здоров`ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави, з додаванням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення (за наявності). Позаплановий захід у такому разі здійснюється територіальним органом державного нагляду (контролю) за наявністю погодження центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу.
Під час проведення позапланового заходу з`ясовуються лише ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для здійснення цього заходу, з обов`язковим зазначенням цих питань у посвідченні (направленні) на проведення заходу державного нагляду (контролю).
Відповідно до ч. 1 ст. 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.
Відповідно до ч. 2 ст.7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", на підставі наказу (рішення, розпорядження) оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю), яке підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу) із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові і засвідчується печаткою.
Відповідно до ч. 6 ст. 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт.
Посадова особа органу державного нагляду (контролю) зазначає в акті стан виконання вимог законодавства суб`єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства.
В останній день перевірки два примірники акта підписуються посадовими особами органу державного нагляду (контролю), які здійснювали захід, та суб`єктом господарювання або уповноваженою ним особою, якщо інше не передбачено законом.
Якщо суб`єкт господарювання не погоджується з актом, він підписує акт із зауваженнями.
Зауваження суб`єкта господарювання щодо здійснення державного нагляду (контролю) є невід`ємною частиною акта органу державного нагляду (контролю).
У разі відмови суб`єкта господарювання підписати акт посадова особа органу державного нагляду (контролю) вносить до такого акта відповідний запис.
Один примірник акта вручається керівнику чи уповноваженій особі суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі в останній день заходу державного нагляду (контролю), а другий зберігається в органі державного нагляду (контролю).
Судом встановлено, що позивачем дотримані вищенаведені вимоги Закону.
Як вбачається з матеріалів справи, позапланову перевірку Житлово-комунального господарства Чорноморської селищної ради проведено на підставі наказу Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області від 16 червня 2020 року № 2972 та направлення на проведення заходу державного нагляду (контролю) від 16 червня 2020 року №2661 (а.с. 36-41, том 2).
Проведення позапланової перевірки Житлово-комунального господарства Чорноморської селищної ради погоджено Держпродспоживслужбою (а.с. 16, том 1).
Відповідно до ч. 7 ст. 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Згідно з ч. 8 ст. 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб`єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку.
Відповідно до пункту 7 частини 1 статті 18 Закону України "Про ціни та ціноутворення" уповноважені органи мають право надавати органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування, суб`єктам господарювання обов`язкові для виконання приписи про усунення порушень вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.
Судом встановлено, що предметом позову у даній справі є правомірність припису Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області від 08 липня 2020 року № 417 про виконання законних вимог щодо усунення порушень порядку формування, встановлення та застосування державних (регульованих) цін, яким від Житлово-комунального господарства Чорноморської селищної ради вимагається:
1) у термін до 01.11.2020 повернути споживачам шляхом здійснення перерахунків необґрунтовано нараховану суму за послуги з централізованого опалення (теплопостачання) для всіх груп споживачів: за період з 01.12.2018 по 01.04.2019 (за О/П 2018/2019) у розмірі 1 406 354,45грн., за період з 01.11.2019 по 10.04.2020 (за О/П 2019/2020) у розмірі 713 847, 30 грн. згідно з актом перевірки, у тому числі за особовим рахунком фізичної особи - ОСОБА_1 у розмірі 1 463,31 грн., тим самим усунути допущені порушення при формуванні, встановленні та застосуванні державних регульованих цін/тарифів;
2) у термін до 01.11.2020 сформувати економічно обґрунтовані тарифи на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води у відповідності до вимог чинного законодавства та подати їх на затвердження до органів місцевого самоврядування.
Вказаний припис від 08 липня 2020 року № 417 прийнятий відповідачем за наслідками позапланової перевірки, проведеної за зверненням споживача - фізичної особи ОСОБА_1 .
У Приписі від 08 липня 2020 року № 417 зазначено, що при формуванні тарифів на теплову енергію та послуги з централізованого опалення на опалювальний період 2018/2019 встановлено такі порушення порядку формування, встановлення та застосування державних (регульованих) цін:
1) річний план ліцензованої діяльності не складався, не затверджувався, не погоджувався та відсутній;
2) втрати теплової енергії в мережах теплопостачання не розроблялися та не затверджувалися;
3) загальновиробничі норми питомих витрат паливно-енергетичних ресурсів на виробництво 1 Гкал не були розраховані та узгоджені;
4) при розрахунках витрат природного газу та споживання води були завищені обсяги поданої теплової енергії в мережу, не розраховані питомі витрати умовного палива та коефіцієнт переводу умовного палива в натуральне;
5) при розрахунку витрат електричної енергії завищений її обсяг на виробництво 1 Гкал та ціна електроенергії;
6) до матеріальних витрат необґрунтовано включені матеріали без визначення норм їх використання, за відсутності кошторисів під конкретні види робіт та підтверджуючих цін на матеріали;
7) до матеріальних витрат необґрунтовано включені витрати на послуги сторонніх організацій на 01.01.2019 в сумі 275, 1 тис. грн.., за відсутності на день формування тарифів договорів та кошторисів до них;
8) заробітна плата основного виробничого персоналу (з урахуванням ЄСВ) була завищена на 139, 34 тис. грн.. за рахунок необґрунтованого включення 0, 5 ставки заступника начальника з питань ВКГ та ТГ і ставки лаборанта, які відносять до адміністративного та загальновиробничого персоналу, та які розподіляються між видами діяльності Підприємства пропорційно прямим витратам;
9) загальновиробничі витрати необґрунтовано завищені на 79, 0 тис грн. (390, 7 тис. грн. замість економічно обґрунтованих 31, 7 тис. грн.) за рахунок не здійснення в планованих витратах розподілу витрат у відсотках до загальних накладних витрат по Підприємству, які для послуги з централізованого опалення склали 36, 3 %.
Підприємство необґрунтовано включило до складу тарифів для бюджетних установ та інших споживачів рентабельність та податок на прибуток без затвердженої та погодженої в установленому уповноваженими органами порядку інвестиційної програми ліцензіата.
В результаті економічно обґрунтовані тарифи на послуги з централізованого опалення склали на 01.12.2018- для населення - 1744,67грн./Гкал. для бюджетних установ та інших споживачів - 2831,46грн./Гкал. на 01.01.2019 - для населення - 1765,37грн./Гкал, для бюджетних установ та інших споживачів - 2857,41 грн./Гкал замість затверджених рішеннями Чорноморської селищної ради №568 та №579 - 1873,79, 3726,67, 2085,02 та 4038,03грн./Гкал відповідно.
За період з 01.12.2018 по 01.04.2019 споживачам теплової енергії та послуг з централізованого опалення було зайво нараховано 1 406 354,45грн.
Крім того, встановлені рішенням Чорноморської селищної ради від 01.11.2019 №732 та від 01.12.2019 №737 па опалювальний період 2019/2020 тарифи на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії у розмірах 1827,90грн./Гкал та 1945,84грн./Гкал відповідно, застосовувалися Підприємством (ЖКГ Чорноморської селищної ради) за відсутності договорів на послуги з постачання теплової енергії замість тарифів на теплову енергію та послуги з централізованого опалення встановлені рішеннями Чорноморської селищної ради до 01.05.2019 року.
В результаті чого за період з 01.11.2019 по 10.04.2020 споживачам теплової енергії та послуг з централізованого опалення було зайво нараховано 713 847, 30 грн.
Відповідач стверджує про численні порушення ЖКГ Чорноморської селищної ради вимог Порядку формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 1 червня 2011 р. № 869, зокрема пунктів 12, 13, 14, 16, 17, 18, 23, пунктів 3 та 4 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про житлово-комунальні послуги» від 24.06.2004 № 1875-IV, Закону України «Про ціни і ціноутворення».
З метою забезпечення єдиного для всіх регіонів підходу до формування тарифів у сфері житлово-комунальних послуг, Кабінет Міністрів України постановою від 1 червня 2011 р. № 869 затвердив Порядок формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води; Порядок формування тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення; Порядок формування тарифів на послуги з централізованого постачання холодної води, водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем); Порядок формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій; Порядок встановлення роздрібних цін на природний газ для населення.
Порядок формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води (далі - Порядок № 869; застосовується у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) визначає механізм формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води для суб`єктів природних монополій та суб`єктів господарювання на суміжних ринках, які провадять або мають намір провадити господарську діяльність з виробництва теплової енергії, її транспортування магістральними і місцевими (розподільними) тепловими мережами (далі - транспортування) та постачання, надання послуг з централізованого опалення і постачання гарячої води.
Цей Порядок застосовується під час установлення органами місцевого самоврядування (далі - уповноважені органи) тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води для суб`єктів природних монополій, а також для суб`єктів господарювання на суміжних ринках, зазначених у пункті 1 цього Порядку, та поширюється на таких суб`єктів під час розрахунку зазначених тарифів.
Відповідно до пункту 4 Порядку № 869, структура тарифів - складові економічно обґрунтованих витрат, пов`язаних із провадженням у планованому періоді певного виду ліцензованої діяльності, які групуються за статтями, визначеними уповноваженими органами відповідно до стандартів бухгалтерського обліку, що затверджені Мінфіном, та складові планованого прибутку, на основі яких розраховуються та встановлюються тарифи, та витрати на відшкодування втрат; тарифи на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання - вартість вироблення, транспортування та постачання одиниці (1 Гкал) теплової енергії відповідної якості як грошовий вираз планованих економічно обґрунтованих витрат, витрат на відшкодування втрат, планованого прибутку; тарифи на надання послуг з централізованого опалення - вартість надання одиниці послуги з централізованого опалення відповідної якості, розрахована на основі економічно обґрунтованих планованих витрат, витрат на відшкодування втрат, планованого прибутку; тарифи на надання послуг з централізованого постачання гарячої води - вартість надання одиниці послуги з централізованого постачання гарячої води визначеної кількості та відповідної якості, розрахована на основі економічно обґрунтованих планованих витрат, витрат на відшкодування втрат, планованого прибутку.
Пунктом 12 Порядку № 869 передбачено, що формування тарифів на виробництво, транспортування та постачання теплової енергії здійснюється ліцензіатами відповідно до річних планів її виробництва, транспортування та постачання, що складаються у розрізі територіальних громад, у межах яких ліцензіат провадить (має намір провадити) відповідний вид ліцензованої діяльності, економічно обґрунтованих планованих витрат, визначених на підставі державних та галузевих нормативів витрат ресурсів, техніко-економічних розрахунків, кошторисів, з урахуванням ставок податків і зборів, цін на матеріальні ресурси та послуги у планованому періоді.
Відповідно до пункту 13 Порядку № 869, Річні плани ліцензованої діяльності з виробництва, транспортування та постачання теплової енергії складаються у розрізі територіальних громад, у межах яких ліцензіат провадить (має намір провадити) відповідний вид ліцензованої діяльності, на підставі фактичних за останні п`ять років та прогнозованих обсягів виробництва і споживання теплової енергії з урахуванням укладених із споживачами договорів та інших техніко-економічних факторів, зокрема: зміни обсягів виробництва, транспортування, постачання теплової енергії в результаті економічного розвитку територіальної громади; здійснення заходів щодо зменшення обсягу витрат на технологічні потреби і втрат теплової енергії у процесі її виробництва, транспортування та постачання; удосконалення технологічних процесів виробництва, транспортування та постачання теплової енергії в результаті автоматизації та механізації виробництва, заміни амортизованих мереж і обладнання, застосування енергозберігаючих технологій, оснащення приладами обліку обсягів виробництва, транспортування та споживання теплової енергії; підвищення рівня організації виробництва та поліпшення умов праці у зв`язку з удосконаленням операційно-виробничого планування, систем управління, поліпшенням матеріально-технічного забезпечення господарської діяльності та вимог щодо економії паливно-енергетичних ресурсів.
Натомість відповідачем встановлено, що всупереч вимогами пунктів 12, 13 Порядку № 869 річний план ліцензованої діяльності з виробництва, транспортування та постачання теплової енергії ЖКГ Чорноморської селищної ради не складався, не затверджувався, не погоджувався та взагалі відсутній при формуванні тарифів на теплову енергію та послуги з централізованого опалення на опалювальний період 2018/2019.
Позивач посилався на те, що річний план був наявний та надавався до Чорноморської селищної ради під час затвердження тарифів.
Під час судового розгляду справи позивач посилався на те, що відповідачем при здійсненні перевірки не були враховані документи господарської діяльності Житлово-комунального господарства Чорноморської селищної ради, у зв`язку з чим зроблені необґрунтовані висновки.
Відповідач заперечував щодо цих доводів позивача, посилаючись на те, що під проведення перевірки суб`єкту господарювання було надано Вимогу про надання інформації, а саме надання копії документів, згідно переліку за період з 01.01.2018 по 01.05.2020 рр. (а.с. 42-43, том 2).
Відповідач посилався на те, що ЖКГ Чорноморської селищної ради не було обмежено у наданні перевіряючим інших первинних документів, окрім тих, що були витребувані.
Відповідач також зауважив, що додаткові документи були надані позивачем під час проведення у справі експертизи, однак під час перевірки посадовим особам Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області не надавались.
Згідно з п. 14 Порядку № 869, нормування втрат теплової енергії в мережах теплопостачання та питомих витрат палива і електроенергії, які використовуються для виробництва та транспортування теплової енергії, здійснюється в установленому законодавством порядку відповідно до міжгалузевих, галузевих та регіональних методик, інших нормативних документів з нормування витрат та втрат ресурсів, у яких враховуються основні особливості технологічних процесів конкретного виробництва.
Пунктом 18 Порядку № 869 передбачено, що витрати на придбання палива (природного газу) і електричної енергії для технологічних потреб визначаються виходячи з планованого обсягу виробництва теплової енергії, норм питомих витрат паливно- енергетичних ресурсів, установлених відповідно до міжгалузевих, галузевих та регіональних методик, інших нормативних документів з нормування витрат та втрат ресурсів, у яких враховуються основні особливості технологічних процесів конкретного виробництва, діючих цін (тарифів) на паливно-енергетичні ресурси.
Пунктом 17 Загальних положень про порядок нормування питомих витрат паливно- енергетичних ресурсів у суспільному виробництві, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 15.07.1997 року №786 «Про порядок нормування питомих витрат паливно-енергетичних ресурсів у суспільному виробництві» (далі - Загальні положення постанови № 786) передбачено, зокрема, що обласні державні адміністрації здійснюють погодження методик нормування та норм витрат паливно-енергетичних ресурсів, розроблених для потреб підприємства.
Натомість відповідачем встановлено, що в порушення вимог пунктів 14, 18 Порядку № 869, пункту 17 Загальних положень постанови № 786 норми питомих витрат паливно-енергетичних ресурсів на виробництво 1 Гкал не були розраховані та узгоджені ЖКГ Чорноморської селищної ради у відповідності до нормативних документів з нормування витрат та втрат ресурсів, при розрахунках витрат природного газу та споживання води були завищені обсяги поданої теплової енергії в мережу, при розрахунку витрат електричної енергії була завищена ціна на електричну енергію, що призвело до завищення прямих матеріальних витрат у планованому періоді.
Пунктом 16 Порядку № 869 передбачено, що витрати, об`єктивне нормування яких неможливе, плануються з урахуванням економічно обґрунтованих планових витрат за попередній рік, прогнозу індексів зміни цін виробників промислової продукції та на підставі кошторисів.
Пунктом 18 Порядку № 869 передбачено включення до прямих матеріальних витрат сировини, матеріалів, запасних частин, інших матеріальних ресурсів, необхідних для забезпечення основного технологічного процесу тощо. Обсяг таких витрат визначається згідно з нормами використання відповідних ресурсів з урахуванням фактичних витрат за попередні періоди, цін (тарифів) на них у планованому періоді.
Всупереч вимогам пунктів 16, 18 Порядку № 869 Підприємство у період з 01.12.2018 року по 31.12.2018 року включило до прямих матеріальних витрат планованої виробничої собівартості матеріали на суму 67, 6 тис. грн., а з 01.01.2019 року - на суму 446, 2 тис. грн.
При цьому, обсяг зазначених витрат не визначено нормами використання відповідних ресурсів з урахуванням фактичних витрат за попередні періоди, відсутні ціни (тарифи) на них у планованому періоді, а також відсутні кошториси під конкретні види робіт, на які будуть застосовані матеріали.
В порушення вимог пункту 18 порядку № 869 до складу прямих матеріальних витрат на 2019 рік Підприємством були необґрунтовано враховані завищені витрати на послуги сторонніх організацій. Вказані витрати були завищені на 100, 00 тис. грн., без складених кошторисів, які обґрунтовують розмір та виконання вказаних витрат, без результатів аналізу витрат за попередні роки з урахуванням змін, які передбачаються у планованому періоді, та цін (тарифів) у такому періоді.
Виходячи із фактичних витрат за 2018 рік та прогнозу індексів зміни цін у розмірі коефіцієнту інфляції аз 2018 рік - 109, 8 % обґрунтований розмір витрат на послуги сторонніх організацій склав 175, 1 тис. грн. замість 275, 1 тис. грн.
До складу планованих витрат на пряму заробітну плату з нарахуваннями на неї основного виробничого персоналу, ЖКГ Чорноморської селищної ради необґрунтовано враховано 0, 5 ставки заступника начальника з питань ВКГ та ТГ (адміністративний персонал) та заробітна плата лаборанта (загальновиробничий персонал) з нарахуваннями, замість їх розподілення між видами діяльності, пропорційно прямим витратам, що призвело до завищення розміру планованих витрат. Про вказане свідчить штатний розклад Підприємства.
Враховуючи вищезазначене, в порушення вимог пункту 18 Порядку № 869, Підприємством необґрунтовано були завищені плановані витрати на заробітну плату основного виробничого персоналу на 139, 34 тис. грн. Економічно обґрунтовані витрати склали 890, 4 тис. грн.. замість 1029, 74 тис. грн.
Пунктом 18 Порядку №869 визначено, що змінні загальновиробничі та постійні розподілені загальновиробничі витрати розподіляються між видами діяльності у межах яких ліцензіат провадить (має наміри провадити) відповідний вид ліцензованої діяльності, пропорційно прямим витратам з урахуванням витрат на збут.
До складу загальновиробничих витрат Підприємством необґрунтовано були враховані прямі витрати на заробітну плату з нарахуваннями сторожів.
Розмір заробітної плати з нарахуваннями на неї загальногосподарського персоналу був завищений за рахунок не розподілення між видами діяльності Підприємства.
Під час проведення перевірки кошториси планованих загальновиробничих адміністративних витрат та витрат на збут з економічно обґрунтованими розрахунками не були надані ЖКГ Чорноморської селищної ради.
Базою розподілення вищевказаних витрат Підприємства були взяті накладні витрати по Підприємству у відсотковому відношенні, до складу яких враховувалися витрати загальновиробничі, адміністративні та витрати на збут.
На підставі викладеного відсоток загальновиробничих витрат на послуги постачання теплової енергії склав 36, 3 %.
Заробітну плату з нарахуваннями на неї сторожів та лаборанта необхідно було врахувати в планованих витратах у розмірі 36, 3 відсотка від загальних накладних витрат по Підприємству.
Економічно обґрунтований розмір загальновиробничих витрат на послуги з постачання теплової енергії склав би 311, 66 тис. грн.. замість 390, 67 тис. грн.
Відповідно до вимогу пункту 23 Порядку № 869, планування та включення до складу тарифів прибутку передбачається для здійснення необхідних інвестицій для провадження ліцензованої діяльності, провадиться відповідно до інвестиційної програми ліцензіата, затвердженої згідно з його установчими документами і погодженої в установленому порядку уповноваженими органами.
Натомість відповідачем встановлено, що в порушення зазначених вимог Підприємством було включено до складу тарифів для бюджетних установ та інших споживачів рентабельність та податок на прибуток, що призвело до завищення планованого тарифу для вказаних груп споживачів.
В результаті економічно обґрунтовані тарифи на послуги з централізованого опалення склали на 01.12.2018- для населення - 1744,67грн./Гкал. для бюджетних установ та інших споживачів - 2831,46грн./Гкал. на 01.01.2019 - для населення - 1765,37грн./Гкал, для бюджетних установ та інших споживачів - 2857,41 грн./Гкал замість затверджених рішеннями Чорноморської селищної ради №568 та №579 - 1873,79, 3726,67, 2085,02 та 4038,03грн./Гкал відповідно.
За період з 01.12.2018 по 01.04.2019 споживачам теплової енергії та послуг з централізованого опалення було зайво нараховано 1 406 354,45грн.
Під час судового розгляду справи позивач посилався на те, що відповідачем при здійсненні перевірки не були враховані документи господарської діяльності Житлово-комунального господарства Чорноморської селищної ради, у зв`язку з чим зроблені необґрунтовані висновки.
Відповідач заперечував щодо цих доводів позивача, посилаючись на те, що під проведення перевірки суб`єкту господарювання було надано Вимогу про надання інформації, а саме надання копії документів, згідно переліку за період з 01.01.2018 по 01.05.2020 рр. (а.с. 42-43, том 2).
Відповідач посилався на те, що ЖКГ Чорноморської селищної ради не було обмежено у наданні перевіряючим інших первинних документів, окрім тих, що були витребувані.
Відповідач також зауважив, що додаткові документи були надані позивачем під час проведення у справі експертизи, однак під час перевірки посадовим особам Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області не надавались.
Суд приймає посилання відповідача на те, що в силу вимог ст. 11 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», суб`єкт господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) зобов`язаний надавати документи, зразки продукції, пояснення в обсязі, який він вважає необхідним, довідки, відомості, матеріали з питань, що виникають під час державного нагляду (контролю), відповідно до закону.
Що стосується висновків акту перевірки щодо застосування на опалювальний період 2019/2020 тарифів, встановлених рішенням Чорноморської селищної ради від 01.11.2019 №732 та від 01.12.2019 №737 - за відсутності договорів на послуги з постачання теплової енергії.
Рішенням Чорноморської селищної ради від 01.11.2019 № 732-VIІ «Про встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії для потреб населення, бюджетних установ та інших організацій» з 01.11.2019 року були затверджені тарифи на період опалювального періоду 2019/2020 для всіх категорій споживачів у розмірі 1827, 90 грн/Гкал з ПДВ та Рішенням Чорноморської селищної ради від 29.11.2019 року № 737-УІІ «Про коригування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії для потреб населення, бюджетних установ та інших організацій» з 01.12.2019 були затверджені скориговані тарифи на період опалювального періоду 2019/2020 для всіх категорій споживачів у розмірі 1945, 84 грн/Гкал з ПДВ.
Вищезазначені тарифи на послуги з постачання теплової енергії застосовувалися Підприємством в опалювальний період 2019/2020.
Законом України «Про житлово-комунальні послуги» від 24.06.2004 № 1875-IV було передбачено наявність комунальної послуги - централізоване опалення.
З 01.05.2019 року вказаний Закон втратив чинність.
01.05.2019 року введений у дію Закон України «Про житлово-комунальні послуги» від 09.11.2017 № 2189-VIII, яким передбачено комунальну послугу - постачання теплової енергії, замість послуги з централізованого опалення.
Відповідно до статті 12 Закону України від 09.11.2017 № 2189-VIII, надання житлово-комунальних послуг здійснюється виключно на договірних засадах. Істотною умовою договору про надання житлово-комунальної послуги є, зокрема, ціна послуги.
Пунктом 3 розділу VI «ПРИКІНЦЕВІ ТА ПЕРЕХІДНІ ПОЛОЖЕННЯ» Закону України «Про житлово-комунальні послуги» від 09.11.2017 № 2189-VIII (у редакції від 09.06.2018, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) передбачено, що договори про надання комунальних послуг, укладені до введення в дію цього Закону, зберігають чинність на умовах, визначених такими договорами, до дати набрання чинності договорами про надання відповідних комунальних послуг, укладеними за правилами, визначеними цим Законом. Такі договори мають бути укладені між споживачами та виконавцями комунальних послуг протягом одного року з дати введення в дію цього Закону. У разі якщо згідно з договорами про надання комунальних послуг, укладеними до введення в дію цього Закону, передбачено більш ранній строк їх припинення, такі договори вважаються продовженими на той самий строк і на тих самих умовах.
Під час перевірки позивачем не були надані копії договорів зі споживачами про надання послуг з постачання теплової енергії за правилами, визначеними Законом України від 09.11.2017 № 2189-VIII та відповідно до типових договорів, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 № 830.
Позивачем не заперечував цього факту (щодо неукладення нових договорів).
Надаючи оцінку наведеним обставинам справи, суд звертає увагу на висновок Верховного Суду в постанові від 18 березня 2019 року по справі № 210/5796/16-ц, де Верховний Суд зазначив, що хоча відповідно до статті 19 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» такі послуги надаються виключно на договірних засадах, стаття 20 цього ж закону передбачає що споживач зобов`язаний укласти договір на надання житлово-комунальних послуг, підготовлений виконавцем на основі типового договору. Тому у випадку фактичного користування житлово-комунальними послугами відсутність укладеного договору не звільняє споживача від обов`язку оплачувати такі послуги за тарифами для населення встановленими виконавчим комітетом органу місцевого самоврядування.
На підставі викладеного, суд відхиляє твердження відповідача про те, що у період з 01.11.2019 по 10.04.2020 ЖКГ Чорноморської селищної ради повинно було застосовувати тарифи на теплову енергію та послуги з централізованого опалення, встановлені рішенням ради від 15.11.2018 року № 568-УІІ та від 13.12.2018 № 579-УІІ, у зв`язку з відсутність нових договорів.
Відповідно до підпункту 2 пункту "а" статті 28 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: а встановлення в порядку і межах, визначених законодавством, тарифів на теплову енергію (у тому числі її виробництво, транспортування та постачання), тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення, на інші комунальні послуги (крім тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, тарифів на комунальні послуги, які встановлюються Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг), побутові, транспортні та інші послуги.
Вирішуючи спір, суд виходить із того, що встановлення тарифів на комунальні послуги у сфері теплопостачання, відповідно до статті 4, 7 Закону України "Про житлово-комунальні послуги", статті 13 Закону України "Про теплопостачання", ст. 28 «Про місцеве самоврядування в Україні» належить до повноважень органів місцевого самоврядування.
У свою чергу, ЖКГ Чорноморської селищної ради, здійснюючи ліцензовану діяльність щодо постачання теплової енергії, зобов`язане застосовувати тарифи, які затверджуються органом місцевого самоврядування.
При цьому, затвердження тарифів на комунальні послуги передбачає проходження процедури, визначеної чинним законодавством.
Як встановлено під час судового розгляду справи, рішення Чорноморської селищної ради від 15.11.2018 року №568-VII, від 13.12.2018 №579-VII, від 01.11.2019 року №732-VII, від 01.11.2019 року №737-VII, є чинним та не скасовані у судовому порядку. Відтак, використовуються позивачем при нарахуванні споживачам плати за надані послуги, зокрема і в частині застосування тарифів з централізованого опалення (теплопостачання) для всіх груп споживачів.
З наведених підстав вимоги, викладені у пункті першому Припису Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області від 08 липня 2020 року № 417 такого змісту, а саме: « 1.В термін до 01.11.2020 повернути споживачам шляхом здійснення перерахунків необґрунтовано нараховану суму за послуги з централізованого опалення (теплопостачання) для всіх груп споживачів: за період з 01.12.2018 по 01.04.2019 (за О/П 2018/2019) у розмірі 1 406 354,45грн., за період з 01.11.2019 по 10.04.2020 (за О/П 2019/2020) у розмірі 713 847,30 грн., згідно з актом перевірки, у тому числі за особовим рахунком фізичної особи - ОСОБА_1 у розмірі 1 463,31 грн., тим самим усунути допущені порушення при формуванні, встановленні та застосуванні державних регульованих цін/тарифів.», не можуть бути виконані ЖКГ Чорноморської селищної ради до прийняття відповідного рішення щодо зміни/скасування тарифів, які діють для населення, бюджетних установ та інших організацій на території Чорноморської селищної ради.
Отже, у частині пункту першого Припис Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області від 08 липня 2020 року № 417 є передчасним та підлягає скасуванню, з огляду на заявлені позивачем позовні вимоги.
Натомість, пункт другий Припису Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області від 08 липня 2020 року № 417, яким від Житлово-комунального господарства Чорноморської селищної ради вимагається «у термін до 01.11.2020 сформувати економічно обґрунтовані тарифи на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води у відповідності до вимог чинного законодавства та подати їх на затвердження до органів місцевого самоврядування», є обґрунтованим та підлягає до виконання позивачем.
Враховуючи встановлені судом обставини справи, зокрема щодо недотримання приписів Порядку №869 при формуванні розрахунку тарифів, суд дійшов висновку про відсутність підстав для скасування пункту другого Припису Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області від 08 липня 2020 року № 417.
Відповідно до ч. 1 ст. 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно з ч. 4 ст. 9 КАС України, суд вживає визначені законом заходи, необхідні для з`ясування всіх обставин у справі, у тому числі щодо виявлення та витребування доказів з власної ініціативи.
Відповідно до ч. 1, ч. 2 ст. 72 КАС України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.
Відповідно до ч. 2 ст. 73 КАС України, предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
У відповідності з ч. 2 ст. 74 КАС України, обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Згідно з ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Проте, відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Відповідно до чч.1-3 ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили.
Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Що стосується Висновку експерта №160 від 07 червня 2021 року, згідно призначеної по справі № 420/6890/20 судової економічної експертизи, проведеної судовим експертом Бочкарьовим Денисом Олександровичем (свідоцтво № 1250, видане Міністерством юстиції України, про присвоєння кваліфікації судового експерта з правом проведення економічних експертиз за спеціальністю 11.1, продовжене до 21 квітня 2023 року), суд зазначає, що з урахуванням встановлених обставин справи (ненадання під час перевірки письмових доказів, які надані судовому експерту), а також встановлення порушення позивачем порядку формування тарифів на теплову енергію, висновки експертизи не доводять факту формування ЖКГ Чорноморської селищної ради економічно обґрунтованих розрахунків вартості на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, у відповідності до вимог чинного законодавства.
З огляду на зазначене, оцінивши докази, які є у справі, суд дійшов висновку про часткове задоволення адміністративного позову.
Згідно ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог (ч. 4 ст. 139 КАС України).
Таким чином, у відповідності до приписів ст. 139 КАС України, розподіл судових витрат здійснюється на користь позивача у розмірі 1 051, 00 грн. (де 1 051, 00 грн. половина сплаченого позивачем судового збору за звернення до суду із цим позовом).
Керуючись ст.ст. 2, 5-9, 72-74, 77, 79, 80, 90, 139, 159, 205, 243-246, 250, 255, 258, 264, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України,
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Житлово-комунального господарства Чорноморської селищної ради до Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Чорноморська селищна рада Одеського району Одеської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача, - ОСОБА_1 , про визнання протиправним та скасування припису від 08 липня 2020 року № 417 - задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати Припис Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області від 08 липня 2020 року № 417 про виконання законних вимог щодо усунення порушень порядку формування, встановлення та застосування державних (регульованих) цін в частині, а саме пункт перший такого змісту: « 1.В термін до 01.11.2020 повернути споживачам шляхом здійснення перерахунків необґрунтовано нараховану суму за послуги з централізованого опалення (теплопостачання) для всіх груп споживачів: за період з 01.12.2018 по 01.04.2019 (за О/П 2018/2019) у розмірі 1 406 354,45грн., за період з 01.11.2019 по 10.04.2020 (за О/П 2019/2020) у розмірі 713 847,30 грн., згідно з актом перевірки, у тому числі за особовим рахунком фізичної особи - ОСОБА_1 у розмірі 1 463,31 грн., тим самим усунути допущені порушення при формуванні, встановленні та застосуванні державних регульованих цін/тарифів.».
В іншій частині позову - відмовити.
Стягнути з Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області (код ЄДРПОУ 40342996; 65042, м. Одеса, вул. 7-а Пересипська, 6) за рахунок бюджетних асигнувань на користь Житлово-комунального господарства Чорноморської селищної ради (код ЄДРПОУ 31790926; 67570, Одеська область, Лиманський район, селище міського типу Чорноморське, вул. Гвардійська, 36) сплачений судовий збір у розмірі 1 051, 00 грн. (одна тисяча п`ятдесят одна гривня 00 коп.) грн.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду може бути оскаржене до П`ятого апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Позивач - Головне управління Держпродспоживслужби в Одеській області (код ЄДРПОУ 40342996; 65042, м. Одеса, вул. 7-а Пересипська, 6).
Відповідач - Житлово-комунальне господарство Чорноморської селищної ради (код ЄДРПОУ 31790926; 67570, Одеська область, Лиманський район, селище міського типу Чорноморське, вул. Гвардійська, 36).
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Чорноморська селищна рада Одеського району Одеської області (код ЄДРПОУ 05583176; місцезнаходження юридичної особи: 67570, Одеська обл., Лиманський р-н, смт. Чорноморське).
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ; АДРЕСА_1 ).
Повний текст рішення складений та підписаний судом 06 вересня 2021 року.
Суддя О.В. Глуханчук