Справа № 420/6890/20
У Х В А Л А
02 листопада 2020 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Глуханчука О.В.,
секретар судового засідання Любімова О.Є.
розглянувши у підготовчому засіданні клопотання позивача про призначення судової експертизи у справі за адміністративним позовом Житлово-комунального господарства Чорноморської селищної ради до Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області про визнання протиправним та скасування припису від 08 липня 2020 року № 417,
ВСТАНОВИВ:
27 липня 2020 року до суду надійшов адміністративний позов Житлово-комунального господарства Чорноморської селищної ради до Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області про визнання протиправним та скасування припису від 08 липня 2020 року № 417 про виконання законних вимог щодо усунення порушень порядку формування, встановлення та застосування державних (регульованих) цін.
Ухвалою суду від 17 серпня 2020 року, після усунення недоліків, позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито загальне позовне провадження у справі.
19 серпня 2020 року через канцелярію суду від позивача Житлово-комунального господарства Чорноморської селищної ради надійшло клопотання про призначення у справі судової економічної експертизи. В обґрунтування вказаного клопотання позивач зазначив, що предметом адміністративного позову у даній справі є правомірність припису Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області від 08 липня 2020 року № 417 про виконання законних вимог щодо усунення порушень порядку формування, встановлення та застосування державних (регульованих) цін.
Підставою для винесення Припису №417 від 08 липня 2020 року є Акт перевірки дотримання вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін від 01 липня 2020 року за №2722.
Відповідно до п. 2.1. Науково-методичних рекомендацій з питань підготовки та призначення судових експертиз та експертних досліджень, затверджених Міністерства юстиції України від 08.10.1998 № 53/5, основними завданнями експертизи документів про економічну діяльність підприємств й організацій є визначення документальної обґрунтованості аналізу складу витрат.
Позивач вказує, що для спростування висновків Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області, викладених в акті перевірки від 01 липня 2020 року №2722, потребуються спеціальні знання, відтак вважає, що у справі слід провести судову економічну експертизу.
Проведення експертизи позивач просить доручити судовому експерту (який не є працівником державної експертної установи) Бочкарьову Денису Олександровичу (свідоцтво експрта № 1250 від 28.04.2017 року, продовжене до 21.04.2023 року рішенням центральної експертно-кваліфікаційної комісії Міністерства юстиції України № 1 від 21-04-2020р. (місце здійснення експертної діяльності м. Одеса, 65059, вул. Геранієва, 10).
У підготовчому засіданні 07 жовтня 2020 року, для надання представнику відповідача часу для ознайомлення з клопотанням позивача про призначення судової експертизи та формування правової позиції з цього приводу, оголошено перерву до 02 листопада 2020 року 11 год. 00 хв.
29 жовтня 2020 року відповідачем через канцелярію суду засобами електронного зв`язку подані письмові пояснення щодо клопотання позивача про призначення судової експертизи.
Згідно цих пояснень, Головне управління Держпродспоживслужби в Одеській області не заперечує проти призначення судової економічної експертизи по справі № 420/6890/20, а також проти того, щоб судова економічна експертиза була проведена судовим експертом, який не є працівником державної експертної установи, - ОСОБА_1 (свідоцтво про присвоєння кваліфікації судового експерта з правом проведення економічних експертиз за спеціальністю 11.1 № 1250 від 28.04.2017 року, продовжене до 21.04.2023 року).
На вирішення судової економічної експертизи відповідач запропонував поставити питання, які були подані позивачем у клопотанні про призначення експертизи, витрати для проведення експертизи покласти на позивача.
У підготовче засідання, призначене на 02 листопада 2020 року, учасники справи не з`явились, про місце, дату та час підготовчого засідання повідомлені належним чином та своєчасно.
02 листопада 2020 року до початку підготовчого засідання до суду через канцелярію надійшло клопотання представника позивача про проведення, призначеного на 02 листопада 2020 року 11 год. 00 хв. засідання, та розгляд клопотання про призначення експертизи за його відсутності на підставі матеріалів справи.
Від представника відповідача 02 листопада 2020 року засобами електронного зв`язку також надійшло клопотання щодо розгляду клопотання позивача про призначення експертизи за його відсутності сторін.
Враховуючи викладене та згідно з ч. 1 ст. 205 КАС України, клопотання позивача про призначення судової експертизи розглянуто судом за відсутності учасників справи.
Розглянувши клопотання Житлово-комунального господарства Чорноморської селищної ради про призначення судової експертизи, суд дійшов наступного.
Відповідно до ст. 72 КАС України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами:1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.
У відповідності з ч.ч. 1-4 ст. 101 КАС України, висновок експерта - це докладний опис проведених експертом досліджень, зроблені у результаті них висновки та обґрунтовані відповіді на питання, поставлені перед експертом, складений у порядку, визначеному законодавством.
Предметом висновку експерта може бути дослідження обставин, які входять до предмета доказування та встановлення яких потребує наявних у експерта спеціальних знань. Предметом висновку експерта не можуть бути питання права.
Висновок експерта може бути наданий на замовлення учасника справи або на підставі ухвали суду про призначення експертизи.
Висновок експерта викладається у письмовій формі і приєднується до справи.
Згідно з ч. 1 ст. 102 КАС України, суд за клопотанням учасника справи або з власної ініціативи призначає експертизу у справі за сукупності таких умов: 1) для з`ясування обставин, що мають значення для справи, необхідні спеціальні знання у сфері іншій, ніж право, без яких встановити відповідні обставини неможливо; 2) жодною стороною не наданий висновок експерта з цих самих питань або висновки експертів, надані сторонами, викликають обґрунтовані сумніви щодо їх правильності.
Так, судом встановлено, що для з`ясування обставин, що мають значення для справи, необхідні спеціальні економічні знання.
Предметом позову у даній справі є правомірність припису Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області від 08 липня 2020 року № 417 про виконання законних вимог щодо усунення порушень порядку формування, встановлення та застосування державних (регульованих) цін.
Пунктом 2 розділу ІІІ Інструкції про призначення та проведення судових експертиз та експертних досліджень, затвердженої Наказом Міністерства юстиції України від 08.10.1998 року № 53/5 (у редакції наказу Міністерства юстиції України від 26.12.2012 № 1950/5) передбачена можливість проведення експертизи документів про економічну діяльність підприємств й організацій.
Відповідно до пп. 2.1 п. 2 розд. ІІІ Інструкції про призначення та проведення судових експертиз та експертних досліджень, основними завданнями експертизи документів про економічну діяльність підприємств й організацій є: 1) проведення аналізу: показників фінансово-економічного стану (платоспроможності, фінансової стійкості, прибутковості тощо) підприємства/організації; структури майна та джерел його придбання; 2) визначення: документальної обґрунтованості розрахунків з дебіторами і кредиторами; документальної обґрунтованості аналізу складу витрат; документальної обґрунтованості розрахунків у разі приватизації й оренди майна, що приватизується; документальної обґрунтованості розрахунків частки майна у разі виходу учасника зі складу засновників; документальної обґрунтованості розрахунків втраченого заробітку (від несвоєчасної виплати компенсації заподіяної шкоди у разі втрати працездатності та в інших випадках); документальної обґрунтованості цільового витрачання бюджетних коштів; документальної обґрунтованості розрахунків втраченої вигоди.
Згідно з приписами чч. 4-6 ст. 102 КАС України, питання, з яких має бути проведена експертиза, що призначається судом, визначаються судом.
Учасники справи мають право запропонувати суду питання, роз`яснення яких, на їх думку, потребує висновку експерта. У разі відхилення або зміни питань, запропонованих учасниками справи, суд зобов`язаний мотивувати таке відхилення або зміну.
Питання, які ставляться експерту, і його висновок з них не можуть виходити за межі спеціальних знань експерта.
З урахуванням викладеного, суд вважає необхідним призначити у справі економічну експертизу, на вирішення якої поставити запропоновані позивачем питання, які відповідають орієнтовному переліку, що можуть бути поставлені перед судовою економічною експертизою, відповідно до положень Інструкції про призначення та проведення судових експертиз та експертних досліджень.
Відповідно до ч. 3 ст. 102 КАС України, при призначенні експертизи судом експерт або експертна установа обирається сторонами за взаємною згодою, а якщо такої згоди не досягнуто у встановлений судом строк, експерта чи експертну установу визначає суд. З урахуванням обставин справи суд має право визначити експерта чи експертну установу самостійно. У разі необхідності може бути призначено декілька експертів для підготовки одного висновку (комісійна або комплексна експертиза).
Так, сторонами за взаємною згодою обрано судового експерта для проведення експертизи, який не є працівником державної експертної установи, ОСОБА_1 (свідоцтво про присвоєння кваліфікації судового експерта з правом проведення економічних експертиз за спеціальністю 11.1 № 1250 від 28.04.2017 року, продовжене до 21.04.2023 року).
Відповідно до п. 4 ч. 2 ст. 236 КАС України, суд має право зупинити провадження у справі в разі призначення судом експертизи - до одержання її результатів.
З огляду на зазначене, враховуючи положення п. 4 ч. 2 ст. 236 КАС України, суд вважає необхідним зупинити провадження у справі на час проведення по справі судової економічної експертизи до одержання її результатів.
Керуючись ст.ст. 102-105, 205, 236, 248, 256, 291, 293 КАС України,
УХВАЛИВ:
Клопотання Житлово-комунального господарства Чорноморської селищної ради про призначення судової експертизи у справі № 420/6890/19 задовольнити.
Призначити по справі № 420/6890/20 судову економічну експертизу, на вирішення якої поставити наступні питання:
1) «Чи підтверджуються документально висновки Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області по Акту перевірки №2722 від 01 липня 2020 року щодо порушення Житлово-комунальним господарством Чорноморської селищної ради (код ЄДРПОУ 31790926) у частині:
п.п.14, 18 Порядку №869, а саме: нерозраховані та не узгоджені Підприємством нормування витрат та втрат ресурсів, завищення обсягів поданої теплової енергії, завищена ціна на електричну енергію, що призвело до завищення прямих матеріальних витрат в плановому періоді;
пп. 16, 18 Порядку №869, стосовно включення Підприємством у період з 01.12.2018 року по 31.12.2018 року до прямих матеріальних витрат планової виробничої собівартості матеріали на суму 67,6 тис.грн., а з 01.01.2019 року на суму 446,2 тис.грн. без визначення норм використання відповідних ресурсів, відсутності цін (тарифів) на них, та відсутності кошторисів під конкретні види робіт, на які будуть застосовані матеріали;
п. 18 Порядку №869, стосовно включення Підприємством до прямих матеріальних витрат на 2019 рік витрат на послуги сторонніх організацій на суму 100 тис грн.;
п. 18 Порядку №869, стосовно необґрунтованого завищення планових витрат на заробітну плату основного виробничого персоналу на 139,34 грн.;
2. Чи підтверджуються наданими первинними документами за період 2018-2020 роки визначені Житлово-комунальним господарством Чорноморської селищної ради (код ЄДРПОУ 31790926) економічно обґрунтовані витрати при формуванні тарифів на виробництво, транспортування, постачання теплової енергії та надання послуг з централізованого опалення і постачання гарячої води в частині формування річних планів виробництва, транспортування, постачання теплової енергії та надання послуг з централізованого опалення і постачання гарячої води, розрахунку витрат, що включаються до складу повної планованої собівартості теплової енергії та послуг з централізованого опалення і постачання гарячої води, на здійснення капітальних вкладень для їх включення в тарифи на теплову енергію та послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води?».
Проведення експертизи доручити Бочкарьову Денису Олександровичу (свідоцтво № 1250, видане Міністерством юстиції України, про присвоєння кваліфікації судового експерта з правом проведення економічних експертиз за спеціальністю 11.1, продовжене до 21 квітня 2023 року), який включений до Реєстру атестованих судових експертів Міністерства юстиції України.
Попередити експерта про кримінальну відповідальність за дачу завідомо неправдивого висновку та відмову без поважної причини від виконання покладених на нього обов`язків згідно ст. ст. 384, 385 Кримінального кодексу України.
У розпорядження експерта надати матеріали адміністративної справи № 420/6890/20.
Оплату за проведення експертизи покласти на Житлово-комунальне господарство Чорноморської селищної ради (вул. Гвардійська, 36, смт Чорноморське, Лиманський район, Одеська область, 67570).
Провадження у справі № 420/6890/20 зупинити до одержання результатів експертизи.
Ухвала набирає законної сили після її проголошення.
Ухвала суду може бути оскаржена до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги до Одеського окружного адміністративного суду з одночасною подачею копії скарги до суду апеляційної інстанції. Апеляційна скарга на ухвалу суду в цій частині подається протягом п`ятнадцяти днів з дня складення повного тексту ухвали.
Повний текст ухвали складено та підписано судом 05 листопада 2020 року.
Суддя О.В. Глуханчук