Справа № 420/6890/20
У Х В А Л А
05 серпня 2021 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Глуханчука О.В.,
секретар судового засідання Любімова О.Є.
за участі сторін:
представник позивача Буяклу Н.Я. (адвокат, за ордером)
представник відповідача Павлюк В.С. (на підставі Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, згідно ч. 3 ст. 55 КАС України)
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження справу за адміністративним позовом Житлово-комунального господарства Чорноморської селищної ради до Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області про визнання протиправним та скасування припису від 08 липня 2020 року № 417,
ВСТАНОВИВ:
27 липня 2020 року до суду надійшов адміністративний позов Житлово-комунального господарства Чорноморської селищної ради до Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області про визнання протиправним та скасування припису від 08 липня 2020 року № 417 про виконання законних вимог щодо усунення порушень порядку формування, встановлення та застосування державних (регульованих) цін.
Ухвалою суду від 17 серпня 2020 року, після усунення недоліків, позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито загальне позовне провадження у справі.
Ухвалою суду від 02 листопада 2020 року задоволено клопотання Житлово-комунального господарства Чорноморської селищної ради про призначення судової експертизи у справі № 420/6890/19. Судом призначено по справі № 420/6890/20 судову економічну експертизу, проведення якої доручено ОСОБА_1 (свідоцтво № 1250, видане Міністерством юстиції України, про присвоєння кваліфікації судового експерта з правом проведення економічних експертиз за спеціальністю 11.1, продовжене до 21 квітня 2023 року), який включений до Реєстру атестованих судових експертів Міністерства юстиції України.
Вказаною ухвалою провадження у справі № 420/6890/20 було зупинено до одержання результатів експертизи.
15 червня 2021 року до суду через канцелярію надійшов Висновок судового експерта.
Ухвалою суду від 13 липня 2021 року поновлено провадження у справі №420/6890/20.
Ухвалою суду від 27 липня 2021 року, занесеною до протоколу судового засідання, закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.
У судовому засіданні 05 серпня 2021 року сторони під час надання пояснень у вступному слові, посилались на те, що рішенням Чорноморської селищної ради від 15.11.2018 року №568-VII «Про встановлення тарифів на послуги теплопостачання для населення, бюджетних установ та інших організацій» затверджені тарифи на послуги теплопостачання у наступних розмірах (з урахуванням ПДВ): для населення - 1873,79 грн/Гкал, та 26,67 грн./кв.м. - для бюджетних установ - 3726,67 грн./Гкал. Вказані тарифи були уведені в дію з 01.12.2018 р.
Також рішенням Чорноморської селищної ради від 13.12.2018 №568-VII «Про встановлення тарифів на послуги теплопостачання для населення, бюджетних установ та інших організацій» затверджені тарифи на послуги теплопостачання у наступних розмірах (з урахуванням ЦЦВ): - для населення - 2085,02 грн/Гкал, та 29,68 грн/кв.м. - для бюджетних установ - 4038,03 грн/Гкал. Вказані тарифи були застосовані з 01.01.2019 р.
Представник позивача в обґрунтування позовних вимог щодо оскарження припису Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області від 08 липня 2020 року № 417, посилався на те, що означені рішення Чорноморської селищної ради є чинним та не скасовані, у зв`язку із чим правомірно використовуються підприємством при нарахуванні споживачам плати за надані послуги, зокрема і в частині застосування тарифів теплопостачання для населення.
Позивач стверджує, що встановлення тарифів на комунальні послуги у сфері теплопостачання, відповідно до статті 4, 7 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», статті 13 Закону України «Про теплопостачання», належить до повноважень органів місцевого самоврядування. Відтак, підприємство зобов`язане застосовувати фіксовані ціни (тарифи на комунальні послуги), які регулюються державою в особі органів місцевого самоврядування.
Позивач вказує, що Житлово-комунальне господарство Чорноморської селищної ради не наділене повноваженнями самостійно встановлювати, коригувати, перераховувати складові тарифів. Комунальне підприємство лише здійснює розрахунок тарифів, який (розрахунок) подає на узгодження та затвердження до органу місцевого самоврядування, який приймає рішення про затвердження відповідного тарифу.
У свою чергу, відповідач вказував на те, що відповідальність за розрахунок зазначених тарифів на послуги теплопостачання несе Житлово-комунальне господарство Чорноморської селищної ради, яке його (розрахунок) формувало.
Заслухавши учасників справи, дослідивши зміст позовних вимог, судом встановлено підстави для залучення до участі у справі у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача Чорноморської селищної ради Лиманського району Одеської області, яка затвердила тарифи на теплопостачання.
Представник позивача залишив вирішення вказаного питання на розсуд суду.
Представник відповідача не заперечував щодо залучення до участі у справі у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача Чорноморської селищної ради.
Судом встановлено, що предметом позову у даній справі є правомірність припису Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області від 08 липня 2020 року № 417 про виконання законних вимог щодо усунення порушень порядку формування, встановлення та застосування державних (регульованих) цін, яким від Житлово-комунального господарства Чорноморської селищної ради вимагається:
1) у термін до 01.11.2020 повернути споживачам шляхом здійснення перерахунків необґрунтовано нараховану суму за послуги з централізованого опалення (теплопостачання) для всіх груп споживачів: за період з 01.12.2018 по 01.04.2019 (за О/П 2018/2019) у розмірі 1 406 354,45грн., за період з 01.11.2019 по 10.04.2020 (за О/П 2019/2020) у розмірі 713 847, 30 грн. згідно з актом перевірки, у тому числі за особовим рахунком фізичної особи - ОСОБА_2 у розмірі 1 463,31 грн., тим самим усунути допущені порушення при формуванні, встановленні та застосуванні державних регульованих цін/тарифів;
2) у термін до 01.11.2020 сформувати економічно обґрунтовані тарифи на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води у відповідності до вимог чинного законодавства та подати їх на затвердження до органів місцевого самоврядування.
Відповідно до ч. 2 ст. 49 КАС України, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, можуть вступити у справу на стороні позивача або відповідача до закінчення підготовчого засідання або до початку першого судового засідання, якщо справа розглядається в порядку спрощеного позовного провадження, у разі коли рішення у справі може вплинути на їхні права, свободи, інтереси або обов`язки. Вони можуть бути залучені до участі у справі також за клопотанням учасників справи. Якщо адміністративний суд при вирішенні питання про відкриття провадження у справі або при підготовці справи до судового розгляду встановить, що судове рішення може вплинути на права та обов`язки осіб, які не є стороною у справі, суд залучає таких осіб до участі в справі як третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору.
Згідно з ч. 2 ст. 49 КАС України, про залучення третіх осіб до участі у справі суд постановляє ухвалу, в якій зазначає, на які права чи обов`язки такої особи та яким чином може вплинути рішення суду у справі. Ухвала за наслідками розгляду питання про вступ у справу третіх осіб окремо не оскаржується. Заперечення проти такої ухвали може бути включено до апеляційної чи касаційної скарги на рішення суду, прийняте за результатами розгляду справи.
При цьому, статтею 50 КАС України визначені наслідки незалучення у справу третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору.
Так, якщо в результаті ухвалення судового рішення сторона може набути право стосовно третьої особи або третя особа може пред`явити вимоги до сторони, така сторона зобов`язана сповістити цю особу про відкриття провадження у справі і подати до суду заяву про залучення її до участі у справі як третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору. До такої заяви повинні бути додані докази про направлення її копії особі, про залучення якої як третьої особи подана заява.
У разі розгляду справи без повідомлення третьої особи про розгляд справи обставини справи, встановлені судовим рішенням, не мають юридичних наслідків при розгляді позову, пред`явленого стороною, яка брала участь у цій справі, до цієї третьої особи або позову, пред`явленого цією третьою особою до такої сторони.
На підставі викладеного, враховуючи, що рішення суду за результатами розгляду даної адміністративної справи може вплинути на права та обов`язки органу Чорноморської селищної ради, суд дійшов висновку про наявність підстав для залучення її до участі у справі у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача.
При цьому, судом встановлено, що рішення від 13.12.2018 року №568-VII «Про встановлення тарифів на послуги теплопостачання для населення, бюджетних установ та інших організацій» прийнято Чорноморською селищною радою Лиманського району Одеської області (код ЄДРПОУ 05583176).
Внаслідок децентралізації Чорноморська селищна рада Лиманського району Одеської області станом на 05.08.2021 року діє як Чорноморська селищна рада Одеського району Одеської області.
Згідно даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, за ідентифікаційним кодом юридичної особи 05583176 значиться Чорноморська селищна рада Одеського району Одеської області; місцезнаходження юридичної особи: 67570, Одеська обл., Лиманський р-н, селище міського типу Чорноморське.
Відповідно до ч. 2 ст. 51 КАС України, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, мають права та обов`язки, визначені у статті 44 цього Кодексу, зокрема, ознайомлюватися з матеріалами справи, робити з них витяги, копії, одержувати копії судових рішень; подавати докази; брати участь у судових засіданнях, якщо інше не визначено законом; брати участь у дослідженні доказів; ставити питання іншим учасникам справи, а також свідкам, експертам, спеціалістам; подавати заяви та клопотання, надавати пояснення суду, наводити свої доводи, міркування щодо питань, які виникають під час судового розгляду, і заперечення проти заяв, клопотань, доводів і міркувань інших осіб; користуватися іншими визначеними законом процесуальними правами.
За приписами ст. 165 КАС України треті особи мають право подавати пояснення щодо позову або відзиву.
У поясненнях третьої особи щодо позову або відзиву третя особа, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору, викладає свої аргументи і міркування на підтримку або заперечення проти позову.
Відповідно до ч. 2 ст. 49 КАС України, вступ третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, не має наслідком розгляд адміністративної справи спочатку.
Керуючись ст.ст. 2, 9, 49-51, 165, 248, 256, 257, 261, 293 КАС України,
УХВАЛИВ:
Залучити до участі у справі у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача Чорноморську селищну раду Одеського району Одеської області (код ЄДРПОУ 05583176; місцезнаходження юридичної особи: 67570, Одеська обл., Лиманський р-н, селище міського типу Чорноморське).
Встановити третій особі строк до 12 серпня 2021 року для подання пояснень до позовної заяви та/або відзиву на позовну заяву, копії яких одночасно з поданням до суду повинні бути надіслані іншим учасникам справи.
Відкласти судове засідання на 12 серпня 2021 року 11 год. 00 хв.
Ухвала набирає законної сили негайно після її проголошення.
Ухвала оскарженню в апеляційному порядку окремо від рішення суду не підлягає. Заперечення на ухвалу включаються до апеляційної скарги на рішення суду.
Повний текст ухвали складений та підписаний судом 09 серпня 2021 року.
Суддя О.В. Глуханчук