ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 червня 2021 року
м. Київ
справа № 810/2033/17
адміністративне провадження № К/9901/46907/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Шарапи В.М.,
суддів - Стеценка С.Г., Чиркіна С.М.,
розглянув у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Державної фіскальної служби України (далі - ДФС України) на постанову Київського окружного адміністративного суду від 29 вересня 2017 року у складі колегії суддів: Кушнової А.О. (головуючий), суддів: Панченко Н.Д, Панової Г.В. та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 28 лютого 2018 року у складі колегії суддів: Карпушової О.В. (головуючий), суддів: Епель О.В., Кобаля М.І. у справі за позовом ОСОБА_1 до ДФС України, Комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій у ДФС України про визнання протиправним рішення та зобов`язання вчинити певні дії,
ОПИСОВА ЧАСТИНА
Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій
1. У червні 2017 року позивач звернувся до суду з позовом у якому просив:
1.1 - визнати рішення ДФС України щодо відмови у наданні ОСОБА_1 статусу учасника бойових дій протиправним;
1.2 - зобов`язати ДФС України надати ОСОБА_1 статус учасника бойових дій;
1.3 - зобов`язати ДФС України видати ОСОБА_1 посвідчення учасника бойових дій встановленого законодавством зразка.
2. Київський окружний адміністративний суд постановою від 29 вересня 2017 року, залишеною без змін постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 28 лютого 2018 року, вийшовши за межі позовних вимог, позов задовольнив частково.
Визнав протиправним та скасував рішення Комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій у ДФС України про відмову у наданні ОСОБА_1 статусу учасника бойових дій, викладене у протоколі №5 від 25 квітня 2017 року засідання Комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій у ДФС України.
Зобов`язав ДФС України повторно розглянути надані ОСОБА_1 документи та прийняти рішення з урахуванням висновків суду, викладених в цій постанові.
У задоволенні решти позовних вимог відмовив.
2.1 Ухвалюючи рішення, суд першої інстанції, з висновком якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив із того, що позивач подав повний пакет документів, необхідний для розгляду питання про надання статусу учасника бойових дій. Відмовляючи у наданні позивачу статусу учасника бойових дій, Комісією не наведено жодної з підстав, з якими Положення про Комісію з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій у ДФС України, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 14 листопада 2016 року №957 пов`язує наявність підстав для надання статусу учасника бойових дій.
2.2 Суди зазначили, що позивач перебуваючи у службовому відрядженні в зоні АТО та ризикуючи власним життям і здоров`ям, мав законні сподівання бути визнаним державою учасником бойових дій, що має бути враховано відповідачем.
2.3 Натомість, відповідач, направляючи позивача у зону проведення АТО у службове відрядження з метою виконання службових (бойових) завдань в період з 5 листопада 2015 року по 6 березня 2016 року, заздалегідь усвідомлював, що позивач не є посадовою особою рядового та начальницького складу підрозділів оперативного забезпечення зон проведення антитерористичної операції ДФС, а відтак направивши такого співробітника у службове відрядження до зони проведення АТО відповідач мав розраховувати наслідки таких дій.
3. Судами попередніх інстанцій встановлено що:
3.1 З березня 2000 року ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 перебуває у трудових відносинах в органах податкової міліції, у тому числі з жовтня 2011 року - заступник начальника слідчого відділення податкової міліції Білоцерківської ОДПІ, з лютого 2014 року - начальник другого відділу кримінальних розслідувань слідчого управління фінансових розслідувань Білоцерківської ОДПІ ГУ Міндоходів у Київській області, з лютого 2015 року - начальник слідчого управління фінансових розслідувань Білоцерківської ОДПІ Головного управління ДФС у Київській області, полковник податкової міліції, що підтверджується довідкою відділу по роботі з персоналом Головного управління ДФС у Київській області.
3.2 Наказом ДФС України від 27 жовтня 2015 року №3462-о «Про відрядження працівників податкової міліції» позивача відряджено до Головного управління ДФС у Донецькій області та Головного управління ДФС у Луганській області на період з 5 листопада по 3 грудня 2015 року.
3.3 Наказом ДФС України від 27 листопада 2015 року №3751-о «Про відрядження працівників податкової міліції» позивачу продовжено відрядження до Головного управління ДФС у Донецькій області та Головного управління ДФС у Луганській області на період з 4 грудня 2015 року по 1 січня 2016 року.
3.4 Наказом ДФС України від 8 грудня 2015 року №3902-о «Про відрядження працівників податкової міліції» позивачу продовжено відрядження до Головного управління ДФС у Донецькій області та Головного управління ДФС у Луганській області на період з 2 по 30 січня 2016 року.
3.5 Наказом ДФС України від 25 січня 2016 року №104-о «Про відрядження працівників податкової міліції» позивачу продовжено відрядження до Головного управління ДФС у Донецькій області та Головного управління ДФС у Луганській області на період з 31 січня по 28 лютого 2016 року.
3.6 Наказом ДФС України «Про відрядження працівників податкової міліції» від 19 лютого 2016 року №434-о позивачу продовжено відрядження до Головного управляння ДФС у Донецькій області та Головного управління ДФС у Луганській області на період з 29 лютого по 6 березня 2016 року.
3.7 Згідно витягу з наказу керівника Антитерористичного центру при Службі безпеки України від 29 грудня 2015 року №0207 «Про залучення до проведення антитерористичної операції сил та засобів суб`єктів боротьби з тероризмом» наказано вважати залученими до проведення антитерористичної операції в Донецькій та Луганській областях та відрядженими в район її проведення з підпорядкуванням керівнику антитерористичною операції в Донецькій та Луганський областях співробітників ДФС України, зокрема, з 5 листопада по 3 грудня 2015 року ОСОБА_1 .
3.8 Згідно витягу з наказу керівника Антитерористичного центру при Службі безпеки України від 29 січня 2016 року №07 «Про залучення до проведення антитерористичної операції сил та засобів суб`єктів боротьби з тероризмом» наказано вважати продовженим строк залучення до проведення антитерористичної операції в Донецькій та Луганській областях та відрядження в район її проведення з підпорядкуванням керівнику оперативного штабу з управління антитерористичною операцією в Донецькій та Луганській областях співробітників ДФС України, зокрема, з 4 грудня 2015 року по 30 січня 2016 року ОСОБА_1 .
3.9 Згідно витягу з наказу керівника Антитерористичного центру при Службі безпеки України від 28 березня 2016 року №016 наказано вважати залученими до проведення антитерористичної операції в Донецькій та Луганській областях та відрядженими в район її проведення з підпорядкуванням керівнику антитерористичною операцією в Донецькій та Луганській областях співробітників ДФС України, зокрема, з 31 січня по 28 лютого 2016 року ОСОБА_1
3.10 Згідно витягу з наказу керівника Антитерористичного центру при Службі безпеки України від 2 грудня 2016 року №064 наказано вважати залученими до проведення антитерористичної операції в Донецькій та Луганській областях та відрядженими в район її проведення з підпорядкуванням керівнику оперативного штабу антитерористичною операцією в Донецькій та Луганській областях співробітників ДФС України, зокрема, з 29 лютого по 6 березня 2016 року ОСОБА_1 .
3.11 Відповідно до витягу з наказу Першого заступника керівника Антитерористичного центру при Службі безпеки України (керівника Антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей (по стройовій частині) від 27 січня 2016 року №27 вважати такими, що перебували у складі сил та засобів, які залучаються та беруть безпосередню участь в Антитерористичній операції на території Донецької та Луганської областей з метою виконання службових (бойових) завдань, співробітників ДФС України, зокрема, з 5 листопада по 3 грудня 2015 року підполковника податкової міліції ОСОБА_1 , начальник Слідчого управління фінансових розслідувань Білоцерківської ОДПІ Головного управління ДФС у Київській області.
3.12 Згідно з витягом з наказу Першого заступника керівника Антитерористичного центру при Службі безпеки України (керівника Антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей (по стройовій частині) від 15 лютого 2016 року №46 вважати такими, що перебували у складі сил та засобів, які залучаються та беруть безпосередню участь в Антитерористичній операції на території Донецької та Луганської областей з метою виконання службових (бойових) завдань, співробітників ДФС України, зокрема, з 4 грудня 2015 року по 30 січня 2016 року підполковника податкової міліції ОСОБА_1 , начальник Слідчого управління фінансових розслідувань Білоцерківської ОДПІ Головного управління ДФС у Київській області.
3.13 Як вбачається з витягу з наказу першого заступника керівника Антитерористичного центру при Службі безпеки України (керівника Антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей (по стройовій частині) від 11 червня 2016 року №163дск вважати такими, що перебували у складі сил та засобів, які залучаються та беруть безпосередню участь в Антитерористичній операції на території Донецької та Луганської областей з метою виконання службових (бойових) завдань, співробітників Державної фіскальної служби України, зокрема, з 31 січня по 28 лютого 2016 року підполковника податкової міліції ОСОБА_1 , начальник Слідчого управління фінансових розслідувань Білоцерківської ОДПІ Головного управління ДФС у Київській області.
3.14 Відповідно до витягу з наказу першого заступника керівника Антитерористичного центру при Службі безпеки України (керівника Антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей (по стройовій частині) від 22 грудня 2016 року №358 дск вважати такими, що перебували у складі сил та засобів, які залучаються та беруть безпосередню участь в Антитерористичній операції на території Донецької та Луганської областей з метою виконання службових (бойових) завдань, співробітників Державної фіскальної служби України, зокрема, з 29 лютого по 6 березня 2016 року підполковника податкової міліції ОСОБА_1 , начальник Слідчого управління фінансових розслідувань Білоцерківської ОДПІ Головного управління ДФС у Київській області.
3.15 Судами першої та апеляційної інстанцій також встановлено та підтверджується Довідкою про безпосередню участь особи в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення і захисті незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України, виданою 10 лютого 2017 року за вих.№363/99-99-21-10-0 начальником Головного міжрегіонального управління оперативного забезпечення зони проведення АТО (м. Київ, м. Краматорськ, м. Слов`янськ) ДФС України - полковником податкової міліції Власовим О.С. , що позивач дійсно в період з 5 листопада 2015 року по 6 березня 2016 року безпосередньо брав участь в Антитерористичній операції, забезпеченні її проведення і захисті незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України в районі проведення антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей на підставі вищенаведених наказів ДФС України та вищевказаних витягів з наказів Першого заступника керівника Антитерористичного центру при Службі безпеки України (керівника Антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей.
У даній довідці, окрім іншого, вказано, що вона є підставою для надання позивачу статусу учасника бойових дій.
3.16 Також факт безпосередньої участі позивача в антитерористичній операції у період з 5 листопада 2015 року по 6 березня 2016 року підтверджується довідкою Головного управління ДФС у Луганській області від 3 березня 2017 року №669/8/12-32-41, яка видана позивачу в тому, що останній у вказаний період був відряджений до ГУ ДФС у Луганській області та перебував у підпорядкуванні начальника управління оперативного забезпечення на окремих територіях зон АТО ГУ ДФС у Луганській області, а також фактично проходив службу у даному підрозділі, з метою виконання бойових завдань та прийняття безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення і захисті незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України в районі проведення антитерористичної операції на території Луганської області.
3.17 Позивачем на адресу Голови Комісії ДФС України з питань визначення учасників бойових дій направлено листа «Про направлення матеріалів до розгляду» з додатком у вигляді матеріалів в оригіналах та копіях в папці, пронумерованих з описом на 36 аркушах, в якому позивач просив прийняти рішення про надання йому статусу учасника бойових дій. Дану заяву зареєстровано у ДФС України як вхідну кореспонденцію 17 лютого 2017 року та присвоєно вхідний №1096.
3.18 На засіданні Комісії, що відбулось 28 березня 2017 року та оформлене протоколом №3, останньою одноголосно прийнято рішення направити запит до Міжвідомчої комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій щодо можливості надання Комісією ДФС статусу учасника бойових дій працівникам слідчих підрозділів фінансових розслідувань ДФС, за умови залучення до матеріалів про надання статусу документів, передбачених законодавством.
3.19 Відповідно до витягу з Протоколу №5 засідання Комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій у ДФС від 25 квітня 2017 року, наявного в матеріалах справи, Комісією у зв`язку з відсутністю правових підстав одноголосно прийнято рішення відмовити в наданні статусу учасника бойових дій працівникам (в т.ч. колишніх) слідчих підрозділів фінансових розслідувань ДФС.
3.20 Листом ДФС України від 28 квітня 2017 року №5910/П/99-99-04-04-01-14 «Про надання інформації» повідомлено позивача стосовно прийняття рішення про відмову в наданні статусу учасника бойових дій працівникам (в т.ч. колишніх) слідчих підрозділів фінансових розслідувань ДФС, які відряджались до головних управлінь ДФС у Донецькій та/чи Луганській областях, у зв`язку з чим повернуто останньому направлені до Комісії заяву та матеріали.
3.21 Підставою для відмови у наданні позивачу відповідного статусу учасника бойових дій стала норма Закону України від 22 жовтня 1993 року №3551-XII «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» (далі - Закон №3551-XII), згідно якої статус учасника бойових дій може бути наданий лише особам рядового та начальницького складу підрозділів оперативного забезпечення зон проведення антитерористичної операції ДФС України, до яких позивач не належить.
Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:
4. Не погоджуючись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, ДФС України звернулося із касаційною скаргою, у якій просить скасувати рішення судів попередніх інстанцій та ухвалити нове, яким відмовити у задоволенні позову.
4.1 На обґрунтування касаційної скарги відповідач зазначив, що суд своїм рішенням не може підміняти орган, оскільки виключно рішенням Голови ДФС України питання надання статусу учасника бойових дій може бути розглянуто Комісією повторно.
5. Позивач відзив на касаційну скаргу не подав.
Висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги:
6. Перевіривши правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального і процесуального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню, з огляду на наступне.
7. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перегляд судових рішень здійснюється в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевірка правильності застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права - на підставі встановлених фактичних обставин справи (частина перша статті 341 КАС України).
8. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази (частина друга статті 341 КАС України).
9. Нормами матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, є: Конституція України, Порядок надання статусу учасника бойових дій особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2014 року №413 (у редакції, що діяла на час виникнення спірних відносин; далі - Порядок №413), Положення про Комісію з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій у Державній фіскальній службі України, затверджене наказом Міністерства фінансів України від 14 листопада 2016 року №957, що зареєстровано в Міністерстві юстиції України 30 листопада 2016 року №1553/29683 (далі - Положення №957).
10. Відповідно до статті 5 Закону №3551-ХІІ, учасниками бойових дій є особи, які брали участь у виконанні бойових завдань по захисту Батьківщини у складі військових підрозділів, з`єднань, об`єднань всіх видів і родів військ Збройних Сил діючої армії (флоту), у партизанських загонах і підпіллі та інших формуваннях як у воєнний, так і у мирний час.
11. Пунктом 19 статті 6 Закону №3551-ХІІ визначено, що учасниками бойових дій визнаються: військовослужбовці (резервісти, військовозобов`язані) та працівники Збройних Сил України, Національної гвардії України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Державної прикордонної служби України, Державної спеціальної служби транспорту, військовослужбовці військових прокуратур, особи рядового та начальницького складу підрозділів оперативного забезпечення зон проведення антитерористичної операції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, державну політику у сфері державної митної справи, поліцейські, особи рядового, начальницького складу, військовослужбовці, працівники Міністерства внутрішніх справ України, Управління державної охорони України, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, Державної служби України з надзвичайних ситуацій, Державної пенітенціарної служби України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення.
12. Механізм надання статусу учасника бойових дій особам, зазначеним в абзаці першому пункту 19 частини першої статті 6 Закону, визначений Порядком №413.
13. Відповідно до пункту 2 Порядку №413 статус учасника бойових дій надається: військовослужбовцям (резервістам, військовозобов`язаним) та працівникам Збройних Сил, Національної гвардії, СБУ, Служби зовнішньої розвідки, Держприкордонслужби, Держспецтрансслужби, військовослужбовцям військових прокуратур, особам рядового та начальницького складу підрозділів оперативного забезпечення зон проведення антитерористичної операції ДФС, поліцейським, особам рядового, начальницького складу, військовослужбовцям, працівникам МВС, Управління державної охорони, Держспецзв`язку, ДСНС, ДПтС, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення.
14. У пункті 4 Порядку №413 закріплено, що підставою для надання особам статусу учасника бойових дій є такі документи про безпосереднє залучення до виконання завдань антитерористичної операції в районах її проведення: витяги з наказів керівника Антитерористичного центру при СБУ або особи, яка його заміщує, першого заступника чи заступника керівника Антитерористичного центру при СБУ про залучення до проведення антитерористичної операції, витяги з наказів керівника оперативного штабу з управління антитерористичною операцією чи його заступників або керівників секторів (командирів оперативно-тактичних угруповань) про підпорядкування керівнику оперативного штабу з управління антитерористичною операцією в районах її проведення та про прибуття (вибуття) до (з) районів проведення антитерористичної операції, документи про направлення у відрядження до районів проведення антитерористичної операції або інші офіційні документи, видані державними органами, що містять достатні докази про безпосередню участь особи у виконанні завдань антитерористичної операції в районах її проведення.
15. Відповідно до пункту 5 Порядку №413, рішення про надання статусу учасника бойових дій приймається:
- комісіями з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій, утвореними, зокрема, в ДФС;
- міжвідомчою комісією з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій та виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) або інвалідності волонтера і деяких інших категорій осіб відповідно до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту, яка утворюється Державною службою у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції, - у разі виникнення спірних питань, що потребують міжвідомчого врегулювання.
16. Відповідно до пункту 1 розділу ІІ Положення №957, комісія призначена для прийняття рішень про надання (позбавлення) статусу учасника бойових дій, розгляду та вивчення поданих заяв та інших матеріалів, які є підставою для надання статусу учасника бойових дій особам рядового та начальницького складу підрозділів оперативного забезпечення зон проведення антитерористичної операції ДФС, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах проведення антитерористичної операції.
17. Підстави для відмови в наданні статусу учасника бойових дій визначені пунктом 7 розділу ІІ Положення №957, і такими підставами є:
відсутність документів, що містять достатні докази безпосередньої участі особи у виконанні завдань антитерористичної операції у районах її проведення;
надання недостовірних даних про особу;
виявлення факту підроблення документів про участь в антитерористичній операції, у забезпеченні її проведення;
наявність обвинувального вироку суду, який набрав законної сили, за вчинення особою умисного тяжкого або особливо тяжкого злочину в період участі в антитерористичній операції.
18. Отже, вказана відповідачем підстава для відмови у наданні позивачу статусу учасника бойових дій (неналежність до осіб рядового та начальницького складу підрозділів оперативного забезпечення зон проведення антитерористичної операції ДФС України) не передбачена Положенням №957.
19. Як встановлено судами на підставі зібраних доказів, на підставі наказів ДФС України підполковник податкової міліції ОСОБА_1 відряджався до зони проведення АТО на території Донецької та Луганської областей на періоди 5 листопада по 3 грудня 2015 року, з 4 грудня 2015 року по 1 січня 2016 року, з 2 січня по 30 січня 2016 року, з 31 січня 28 лютого 2016 року та з 29 лютого по 6 березня 2016 року та брав безпосередню участь в проведенні та виконанні завдань, що покладені на підрозділи ДФС України, брав участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення і захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України.
20. 7 лютого 2017 року позивач направив до відповідача заяву про направлення матеріалів до розгляду разом з документами, що відповідно до абзацу першого пункту 4 Порядку №413 є підставою для надання статусу учасника бойових дій та підтверджують його безпосередню участь в антитерористичній операції (АТО).
21. Судами попередніх інстанцій встановлено, що відповідач не розглянув подані позивачем документи упродовж місячного строку, регламентованого Порядком №413 та Положенням №957 і в законодавчо визначеному порядку. При цьому причина, яка слугувала для відмови у наданні ОСОБА_1 статусу учасника бойових дій не передбачена Положенням №957.
22. Виходячи з аналізу наведених норм права та встановивши наявність у позивача усіх необхідних документів, визначених Порядком №413, суди попередніх інстанцій обґрунтовано зазначили про наявність у позивача права на отримання статусу учасника бойових дій як особи, яка безпосередньо брала участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, а доводи касаційної скарги зазначених висновків судів не спростовують.
23. Аналогічна правова позиція викладена Верховним Судом, зокрема, у постановах від 22 березня 2018 року, 4 березня, 28 квітня 2020 року (справа №№823/795/17, 813/2122/17, 826/7722/17, відповідно).
24. Щодо доводів касаційної скарги про те, що суди, зобов`язавши відповідача надати позивачу статус учасника бойових дій, перейняли на себе її повноваження, слід зазначити наступне.
25. Ураховуючи положення частини третьої статті 105, частини другої статті 162 КАС України (у редакції, що діяла до 15 грудня 2017 року), захист прав у сфері публічно-правових відносин можливий у спосіб зобов`язання відповідача прийняти певне рішення чи зобов`язання вчинити певні дії.
26. Оскільки встановлено, що Комісія протиправно відмовила у встановленні позивачу статусу учасника бойових дій, а також прийнявши до уваги наявність у позивача права на встановлення такого статусу, колегія суддів вважає, що належним способом захисту порушеного права, у спірному випадку, є зобов`язання відповідача прийняти відповідне рішення.
27. При цьому, слід зазначити, якщо відмова відповідного органу визнана судом протиправною, а іншого варіанту поведінки у суб`єкта владних повноважень за законом не існує, то суд має право зобов`язати такий орган влади вчинити конкретні дії, які б гарантували захист прав і свобод позивача. Отже, застосування судами зазначеного способу захисту права не можливо вважати втручанням у дискреційні повноваження Комісії.
28. Відповідно до частини першої статті 350 КАС суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.
29. З огляду на викладене, колегія суддів приходить до висновку, що доводи касаційної скарги не спростовують висновків судів попередніх інстанцій, у зв`язку з чим підстави для скасування судових рішень, в межах її доводів, відсутні.
Керуючись пунктом 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України від 15 січня 2020 року №460-IX «Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ», статтями 341, 343, 349, 350, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Суд -
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу Державної фіскальної служби України залишити без задоволення.
Постанову Київського окружного адміністративного суду від 29 вересня 2017 року та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 28 лютого 2018 року - залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.
Суддя-доповідач В.М. Шарапа
Судді: С.Г. Стеценко С.М. Чиркін