open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
7 Справа № 320/6666/18
Моніторити
Постанова /22.04.2021/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /21.04.2021/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /05.12.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /11.11.2019/ Касаційний адміністративний суд Постанова /17.09.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Постанова /17.09.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /23.07.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /23.07.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Рішення /13.05.2019/ Київський окружний адміністративний суд Ухвала суду /19.12.2018/ Київський окружний адміністративний суд Ухвала суду /22.08.2018/ Мелітопольський міськрайонний суд Запорізької областіМелітопольський міськрайонний суд Запорізької області Ухвала суду /20.08.2018/ Мелітопольський міськрайонний суд Запорізької областіМелітопольський міськрайонний суд Запорізької області
Це рішення містить правові висновки
Це рішення містить правові висновки
emblem
Це рішення містить правові висновки Справа № 320/6666/18
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Постанова /22.04.2021/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /21.04.2021/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /05.12.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /11.11.2019/ Касаційний адміністративний суд Постанова /17.09.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Постанова /17.09.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /23.07.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /23.07.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Рішення /13.05.2019/ Київський окружний адміністративний суд Ухвала суду /19.12.2018/ Київський окружний адміністративний суд Ухвала суду /22.08.2018/ Мелітопольський міськрайонний суд Запорізької областіМелітопольський міськрайонний суд Запорізької області Ухвала суду /20.08.2018/ Мелітопольський міськрайонний суд Запорізької областіМелітопольський міськрайонний суд Запорізької області

ПОСТАНОВА

Іменем України

22 квітня 2021 року

Київ

справа №320/6666/18

адміністративне провадження №К/9901/30137/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого Чиркіна С.М.,

суддів: Бевзенка В.М., Єзерова А.А.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Національної поліції України в особі Комісії Національної поліції України з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій поліцейських, державних службовців та інших працівників Національної поліції України на рішення Київського окружного адміністративного суду від 13.05.2019 (головуючий суддя: Журавель В.О.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 17.09.2019 (головуючий суддя: Шурко О.І., судді: Василенко Я.М., Чаку Є.В.) у справі №320/6666/18 за позовом ОСОБА_1 до Комісії Національної поліції України з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій, учасниками війни поліцейських, державних службовців та інших працівників Національної поліції України про визнання протиправним та скасувати рішення, зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

І. РУХ СПРАВИ

У грудні 2018 року ОСОБА_1 (далі ОСОБА_1 або позивач) звернувся до суду з позовом до Комісії Національної поліції України з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій, учасниками війни поліцейських, державних службовців та інших працівників Національної поліції України (далі відповідач), в якому просив:

визнати протиправним і скасувати рішення від 19.09.2018 № 6/ІІ/ХVII/3 про відмову у наданні позивачу статусу учасника бойових дій;

зобов`язати відповідача повторно розглянути надані документи та прийняти рішення про надання позивачу статусу учасника бойових дій, як особі, яка захищала незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брала безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпечення її проведення і видати ОСОБА_1 посвідчення учасника бойових дій встановленого законодавством зразка.

Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 13.05.2019 позов задоволено частково:

визнано протиправним і скасовано рішення Комісії Національної поліції України з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій, учасниками війни поліцейських, державних службовців та інших працівників Національної поліції України від 19.09.2018 № 6/ІІ/ХVII/3 про відмову у наданні ОСОБА_1 статусу учасника бойових дій;

зобов`язано відповідача повторно розглянути надані позивачем документи та прийняти рішення про надання ОСОБА_1 статусу учасника бойових дій, як особі, яка захищала незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брала безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпечення її проведення.

У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 17.09.2019 змінено резолютивну частину рішення Київського окружного адміністративного суду від 13.05.2019, виключивши з неї зобов`язання відповідача прийняти рішення про надання ОСОБА_1 статусу учасника бойових дій.

Натомість зобов`язано Комісію вирішити питання про надання ОСОБА_1 статусу учасника бойових дій з урахуванням повторного розгляду документів.

В іншій частині рішення Київського окружного адміністративного суду від 13.05.2019 залишено без змін.

Не погоджуючись із рішеннями судів попередніх інстанцій, відповідач подав касаційну скаргу, у якій просить суд касаційної інстанції скасувати оскаржувані судові рішення та ухвалити нове рішення про відмову у задоволення позову в повному обсязі.

IІ. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ

Ухвалою Верховного Суду від 05.12.2019 відкрито касаційне провадження у справі.

За результатами повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями визначено новий склад суду.

Ухвалою Верховного Суду від 21.04.2021 справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження відповідно до вимог статті 345 КАС України.

ІІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

Судами попередніх інстанцій встановлено, що майор поліції ОСОБА_1 обіймає посаду оперуповноваженого відділення спеціальної поліції ГУ Національної поліції в Полтавській області.

Відповідно до наказу № 1205 від 11.09.2017 про організацію стажування працівників ГУНП в Полтавській області, майора поліції ОСОБА_1 , оперуповноваженого відділення спеціальної поліції, на виконання вимог голови НПУ направлено для проходження стажування до ГУНП в Луганській області з 14.09.2017 по 14.01.2018. Місце прибуття поліцейських м. Сєвєродонецк, вул. Партизанська, 16, виключно в бронежилетах не нижче 3 класу захисту, із засобами індивідуального захисту та з табельною вогнепальною зброєю.

Відповідно до Наказу ГУ НПУ в Луганській області № 3455 від 20.09.2017 «Про організацію та проведення стажування окремих працівників поліції на виконання вимог наказу МВС України від 24.12.2015 №1625 «Про затвердження Положення про організацію післядипломної освіти працівників Національної поліції» та листа НПУ № 8411/01/12-2017 від 03.08.2017 «Про кадрові призначення в системі НПУ» ОСОБА_1 направлено у Кремінський ВП ГУНП в Луганській області на посаду оперуповноваженого кримінальної поліції Кремінського ВП ГУНП в Луганській області.

На підставі доручення ГУ НПУ в Луганській області №139 від 22.09.2017 «Про організацію та проведення стажування окремих працівників поліції» на виконання вимог наказу МВС України від 24.12.2015 №1625 «Про затвердження Положення про організацію післядипломної освіти працівників Національної поліції» та листа НПУ від 03.08.2017 №8411/01/12-2017 «Про кадрові призначення в системі НПУ» керівником стажування майора поліції ОСОБА_1 призначено капітана поліції ОСОБА_2 .

Як встановлено судами, відповідно до наказів ГУ НПУ у Луганській області, рапортів та відомостей проведення інструктажів особового складу, задіяного на блокпосту, майор поліції ОСОБА_1 залучався до виконання завдань із забезпечення публічної безпеки та порядку на блокпосту «БП-10-Л» (Пост №6, м. Сватове), в такі періоди та на підставі наступних документів:

- із 22.09.2017 по 29.09.2017 на підставі наказу начальника ГУНП в Луганській області №3471 від 21.09.2017 «Про проведення ротації особового складу ГУПН в зоні проведення АТО на території Луганської області» позивач відряджений для ефективного виконання завдань, визначених Законом України «Про боротьбу з тероризмом», Законом України «Про Національну поліцію» та на виконання вимог наказу Першого заступника керівника Антитерористичного центру при Службі безпеки України (керівника Антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей) від 14.04.2017 № 222ог;

- рапорта заступнику начальника ГУНП в Луганській області полковнику поліції Слухаєнку Ю.М., підписаний начальником Кремінського ВП майором поліції ОСОБА_3 , у якому на виконання вимог службової телеграми ГУНП в Луганській області від 16.02.2017 № 8851/111/21/01-2017 надано список співробітників Кремінського відділу поліції, які будуть задіяні на контрольно-пропускному пункті для несення служби у період з 22 по 29 вересня 2017 року, серед яких оперуповноважений спеціальної поліції ГУНП в Полтавській області ОСОБА_4 ;

- відомості проведення інструктажу особового складу, задіяного на блокпосту БП-10-Л «Пост №6 п.п. Сватове», згідно з якою відповідно до наказу ГУ НП від 21.09.2017 №3417 у період з 22.09.2017 по 29.09.2017 надано інструктаж щодо дотримання під час несення служби правил поводження з табельною вогнепальною зброєю, спеціальними засобами; правил пожежної безпеки; транспортної дисципліни; порядок дій у типових та екстремальних ситуаціях; додержання вимог наказу МОУ/МВС/СБУ №131/ДЕК/201/ДЕК/138/ДЕК від 06.03.2017, наказів першого заступника керівника Антитерористичного центру при Службі безпеки України (керівника Антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей) від 14.04.2017 №222ог та від 4.09.2017 №639, наказу ГУНП в Луганській області від 21.09.2017 №3470 «Про заходи щодо організації діяльності працівників поліції, які несуть бойове чергування на окремих блокпостах, що розташовані на території Луганської області», недопущення корупційних дій та хабарництва. У цій відомості є рядок із прізвищем та ініціалами позивача, у відповідних графах вказано його посаду, звання та є особистий підпис;

- із 06.10.2017 по 13.10.2017 на підставі наказу ГУНП в Луганській області №3681 від 05.10.2017 «Про проведення ротації особового складу ГУПН в зоні проведення АТО на території Луганської області» позивач відряджений для ефективного виконання завдань, визначених Законом України «Про боротьбу з тероризмом», Законом України «Про Національну поліцію» та на виконання вимог наказу Першого заступника керівника Антитерористичного центру при Службі безпеки України (керівника Антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей) від 14.04.2017 № 222ог;

- рапорта заступнику начальника ГУНП в Луганській області полковнику поліції Слухаєнку Ю.М., підписаний начальником Кремінського ВП майором поліції ОСОБА_3 , у якому на виконання вимог службової телеграми ГУНП в Луганській області від 16.02.2017 №8851/111/21/01-2017, надано список співробітників Кремінського відділу поліції, які будуть задіяні на контрольно-пропускному пункті для несення служби у період з 6 по 13 жовтня 2017 року, серед яких оперуповноважений спеціальної поліції ГУНП в Полтавській області ОСОБА_4 ;

- відомості проведення інструктажу особового складу, задіяного на блокпосту БП-10-Л «Пост №6 п.п.Сватове», згідно з якою відповідно до наказу ГУ НП від 21.09.2017 №3417 у період з 06.10.2017 по 10.10.2017 надано інструктаж щодо дотримання під час несення служби правил поводження з табельною вогнепальною зброєю, спеціальними засобами; правил пожежної безпеки; транспортної дисципліни; порядок дій у типових та екстремальних ситуаціях; додержання вимог наказу МОУ/МВС/СБУ №131/ДЕК/201/ДЕК/138/ДЕК від 06.03.2017, наказів першого заступника керівника Антитерористичного центру при Службі безпеки України (керівника Антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей) від 14.04.2017 №222ог та від 4.09.2017 №639, наказу ГУНП в Луганській області від 21.09.2017 №3470 «Про заходи щодо організації діяльності працівників поліції, які несуть бойове чергування на окремих блокпостах, що розташовані на території Луганської області», недопущення корупційних дій та хабарництва. У цій відомості є рядок із прізвищем та ініціалами позивача, у відповідних графах вказано його посаду, звання та є особистий підпис;

- із 20.10.2017 по 27.10.2017 на підставі наказу ГУНП в Луганській області № 3872 від 19.10.2017 «Про проведення ротації особового складу ГУПН в зоні проведення АТО на території Луганської області» позивач відряджений для ефективного виконання завдань, визначених Законом України «Про боротьбу з тероризмом», Законом України «Про Національну поліцію» та на виконання вимог наказу Першого заступника керівника Антитерористичного центру при Службі безпеки України (керівника Антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей) від 14.04.2017 № 222ог;

- рапорта заступнику начальника ГУНП в Луганській області полковнику поліції Слухаєнку Ю.М., підписаний начальником Кремінського ВП майором поліції Чаплай О.М., у якому на виконання вимог службової телеграми ГУНП в Луганській області від 16.02.2017 № 8851/111/21/01-2017, надано список співробітників Кремінського відділу поліції, які будуть задіяні на контрольно-пропускному пункті для несення служби у період з 20 по 27 жовтня 2017 року, серед яких оперуповноважений спеціальної поліції ГУНП в Полтавській області ОСОБА_4 ;

- відомості проведення інструктажу особового складу, задіяного на блокпосту БП-10-Л «Пост №6 п.п.Сватове», згідно з якою відповідно до наказу ГУ НП від 19.10.2017 №3872 у період з 20.10.2017 по 27.10.2017 надано інструктаж щодо дотримання під час несення служби правил поводження з табельною вогнепальною зброєю, спеціальними засобами; правил пожежної безпеки; транспортної дисципліни; порядок дій у типових та екстремальних ситуаціях; додержання вимог наказу МОУ/МВС/СБУ №131/ДЕК/201/ДЕК/138/ДЕК від 06.03.2017, наказів першого заступника керівника Антитерористичного центру при Службі безпеки України (керівника Антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей) від 14.04.2017 №222ог та від 4.09.2017 № 639, наказу ГУНП в Луганській області від 21.09.2017 № 3470 «Про заходи щодо організації діяльності працівників поліції, які несуть бойове чергування на окремих блокпостах, що розташовані на території Луганської області», недопущення корупційних дій та хабарництва. У цій відомості є рядок із прізвищем та ініціалами позивача, у відповідних графах вказано його посаду, звання та є особистий підпис;

- з 03.11.2017 по 10.11.2017 на підставі наказу ГУНП в Луганській області №4101 від 02.11.2017 «Про проведення ротації особового складу ГУПН в зоні проведення АТО на території Луганської області позивач відряджений для ефективного виконання завдань, визначених Законом України «Про боротьбу з тероризмом», Законом України «Про Національну поліцію» та на виконання вимог наказу Першого заступника керівника Антитерористичного центру при Службі безпеки України (керівника Антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей) від 14.04.2017 №222ог;

- рапорта заступнику начальника ГУНП в Луганській області полковнику поліції Слухаєнку Ю.М., підписаний начальником Кремінського ВП майором поліції Чаплай О.М., у якому на виконання вимог службової телеграми ГУНП в Луганській області від 16.02.2017 № 8851/111/21/01-2017, надано список співробітників Кремінського відділу поліції, які будуть задіяні на контрольно-пропускному пункті для несення служби у період з 3 по 10 листопада 2017 року, серед яких оперуповноважений спеціальної поліції ГУНП в Полтавській області ОСОБА_4 ;

- відомості проведення інструктажу особового складу, задіяного на блокпосту БП-10-Л «Пост №6 п.п.Сватове», згідно з якою відповідно до наказу ГУ НП від 21.09.2017 № 4101 у період з 03.11.2017 по 10.11.2017 надано інструктаж щодо дотримання під час несення служби правил поводження з табельною вогнепальною зброєю, спеціальними засобами; правил пожежної безпеки; транспортної дисципліни; порядок дій у типових та екстремальних ситуаціях; додержання вимог наказу МОУ/МВС/СБУ №131/ДЕК/201/ДЕК/138/ДЕК від 06.03.2017, наказів першого заступника керівника Антитерористичного центру при Службі безпеки України (керівника Антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей) від 14.04.2017 №222ог та від 4.09.2017 № 639, наказу ГУНП в Луганській області від 21.09.2017 № 3470 «Про заходи щодо організації діяльності працівників поліції, які несуть бойове чергування на окремих блокпостах, що розташовані на території Луганської області», недопущення корупційних дій та хабарництва. У цій відомості є рядок із прізвищем та ініціалами позивача, у відповідних графах вказано його посаду, звання та є особистий підпис;

- з 17.11.2017 по 24.11.2017 на підставі наказу ГУНП в Луганській області №4354 від 16.11.2017 «Про проведення ротації особового складу ГУПН в зоні проведення АТО на території Луганської області» позивач відряджений для ефективного виконання завдань, визначених Законом України «Про боротьбу з тероризмом», Законом України «Про Національну поліцію» та на виконання вимог наказу Першого заступника керівника Антитерористичного центру при Службі безпеки України (керівника Антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей) від 14.04.2017 №222ог;

- рапорта заступнику начальника ГУНП в Луганській області полковнику поліції Слухаєнку Ю.М., підписаний начальником Кремінського ВП майором поліції Чаплай О.М., у якому на виконання вимог службової телеграми ГУНП в Луганській області від 16.02.2017 №8851/111/21/01-2017 надано список співробітників Кремінського відділу поліції, які будуть задіяні на контрольно-пропускному пункті для несення служби у період з 17 по 24 листопада 2017 року, серед яких оперуповноважений спеціальної поліції ГУНП в Полтавській області ОСОБА_4 ;

- відомості проведення інструктажу особового складу, задіяного на блокпосту БП-10-Л «Пост №6 п.п.Сватове», згідно з якою відповідно до наказу ГУ НП від 16.11.2017 №4354 у період з 17.11.2017 по 24.11.2017 надано інструктаж щодо дотримання під час несення служби правил поводження з табельною вогнепальною зброєю, спеціальними засобами; правил пожежної безпеки; транспортної дисципліни; порядок дій у типових та екстремальних ситуаціях; додержання вимог наказу МОУ/МВС/СБУ №131/ДЕК/201/ДЕК/138/ДЕК від 06.03.2017, наказів першого заступника керівника Антитерористичного центру при Службі безпеки України (керівника Антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей) від 14.04.2017 №222ог та від 04.09.2017 №639, наказу ГУНП в Луганській області від 21.09.2017 №3470 «Про заходи щодо організації діяльності працівників поліції, які несуть бойове чергування на окремих блокпостах, що розташовані на території Луганської області», недопущення корупційних дій та хабарництва. У цій відомості є рядок з прізвищем та ініціалами позивача, у відповідних графах вказано його посаду, звання та є особистий підпис;

- рапорта начальника Кремінського ВП до заступника начальника ГУНП в Луганській області №16174/111/37-2017-01-18, згідно з яким майор поліції ОСОБА_1 у період з 01.12.2017 по 08.12.2017 був задіяний для несення служби на контрольно-пропускному пункті №6 Сватове;

- відомості проведення інструктажу особового складу, задіяного на блокпосту БП-10-Л «Пост №6 п.п.Сватове», згідно з якою відповідно до наказу ГУ НП від 30.11.2017 №4598 у період з 01.12.2017 по 08.12.2017 надано інструктаж щодо дотримання під час несення служби правил поводження з табельною вогнепальною зброєю, спеціальними засобами; правил пожежної безпеки; транспортної дисципліни; порядок дій у типових та екстремальних ситуаціях; додержання вимог наказу МОУ/МВС/СБУ №131/ДЕК/201/ДЕК/138/ДЕК від 06.03.2017, наказів першого заступника керівника Антитерористичного центру при Службі безпеки України (керівника Антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей) від 14.04.2017 №222ог та від 4.09.2017 №639, наказу ГУНП в Луганській області від 21.09.2017 №3470 «Про заходи щодо організації діяльності працівників поліції, які несуть бойове чергування на окремих блокпостах, що розташовані на території Луганської області», недопущення корупційних дій та хабарництва. У цій відомості є рядок з прізвищем та ініціалами позивача, у відповідних графах вказано його посаду, звання та є особистий підпис.

Також за Дорученнями начальника Кремінського відділу поліції ГУНП в Луганській області про організацію патрулювання з ОПП у м. Кремінна № 59 від 29.29.2017 та №63 від 14.10.2017 з метою забезпечення належної охорони публічного порядку і безпеки громадян, упередження можливого ускладнення обстановки, недопущення проникнення з території, підконтрольної незаконним воєнізованим формуванням, членів зазначених формувань та диверсійно-розвідувальних терористичних груп, постачання зброї та боєприпасів у зоні проведення антитерористичної операції на території Луганської області ОСОБА_1 був залучений до охорони публічного порядку та безпеки громадян 01.10.2017 із 8 до 17 години та 16.10.2017 із 18 до 22 години.

Згідно із відомостями, зазначеними в індивідуальному плані стажування ОСОБА_1 у Кремінському ВП ГУНП в Луганській області, з 14.09.2017 по 14.01.2018 передбачалося проведення з позивачем інструктажу, вивчення ним функціональних обов`язків, ознайомлення зі структурою Кремінського ВП та з територією обслуговування цього відділу, вивчення нормативно-правових актів, що регламентують діяльність Національної поліції України та поводження співробітників поліції з вогнепальною зброєю та спецзасобами. Згідно з відмітками на цьому документі всі передбачені заходи плану виконано ОСОБА_1 .

Відповідно до характеристики-відгуку, складеного за підсумками стажування, майор поліції ОСОБА_1 під час стажування, зокрема, брав безпосередню учать у несенні служби на бойовому чергуванні працівниками поліції на блокпостах в умовах проведення АТО.

Позивач 06.09.2018 направив до Комісії заяву, з доданими до неї документами, в якій просив надати йому статус учасника бойових дій.

Рішенням Комісії від 19.09.2018 з посиланням на 1) пункт 19 статті 6 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»; 2) абзац 2 пункту 2 Порядку надання та позбавлення статусу учасника бойових дій осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення чи у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації в Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.08.2014 №413; 3) абзац 2 пункту 4 розділу ІІ Положення про Комісію Національної поліції України з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій, учасниками війни поліцейських, державних службовців та інших працівників Національної поліції України, затвердженого наказом Міністерства внутрішніх справ України від 23.05.2016 №405, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 14.06.2016 за №857/28987 майору поліції ОСОБА_1 відмовлено у наданні статусу учасника бойових дій.

Вважаючи свої права та інтереси порушеними, позивач звернувся з цим позовом до суду.

ІV. АРГУМЕНТИ СТОРІН

В обґрунтування позовних вимог позивач стверджує, що він є майором поліції і перебуває на службі в ГУНП в Полтавській області. У вересні 2017 року його було направлено на стажування до ГУНП в Луганській області, строк якого неодноразово продовжувався. У період проходження стажування його було залучено до виконання завдань із забезпечення публічної безпеки та порядку на блокпосту «БП-10-Л» (Пост №6, м. Сватове) в зоні проведення АТО, що підтверджується документально. Таким чином, позивач вважає, що набув право на встановлення йому статусу учасника бойових дій.

Відповідач проти позову заперечує та наголошує на тому, що учасниками бойових дій визнаються лише ті поліцейські, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення. Натомість позивач безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення не приймав, а проходив стажування, що не дає права на встановлення статусу УБД.

V. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

Задовольняючи позов частково, суд першої інстанції виходив з того, що фактично під виглядом стажування (здійснюючи несення служби на блокпосту №6 в м.Сватове) позивач захищав незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брав безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, що є підставою для встановлення йому статусу УБД. Суд констатував, що факт перебування позивача під час стажування в районі проведення антитерористичної операції та несення ним служби на блокпосту №6 Сватово Луганської області строком понад 30 днів сторонами не заперечується. За таких обставин суд визнав протиправною відмову Комісії у наданні позивачу статусу УБД. Водночас задовольняючи позов у спосіб зобов`язання відповідача повторно розглянути питання про надання позивачу статусу УБД та прийняти рішення про надання такого статусу, суд першої інстанції констатував, що не втручається у дискрецію (вільний розсуд) суб`єкта владних повноважень.

В частині позовних вимог про зобов`язання відповідача видати ОСОБА_1 посвідчення УБД встановленого законодавством зразка, суд першої інстанції відмовив з огляду на відсутність у Комісії таких повноважень.

Суд апеляційної інстанції повністю погодився із висновками суду першої інстанції щодо наявності підстав для визнання ОСОБА_1 учасником бойових дій, проте з посиланням на дискреційні повноваження відповідача в питаннях встановлення такого статусу визнав належним зобов`язати Комісію вирішити зазначене питання з урахуванням повторного розгляду матеріалів.

VІ. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ ТА ЗАПЕРЕЧЕННЯ

Касаційна скарга обґрунтована тим, що судами попередніх інстанцій неповно з`ясовані обставини справи, що призвело до неправильного вирішення спору по суті. Скаржник наполягає на тому, що позивач не залучався безпосередньо до участі у проведенні АТО, забезпеченні її проведення, а був направлений до ГУ НП в Луганській області виключно для проходження стажування. Обов`язки, які покладаються на особу, що проходить стажування не передбачають несення служби в районі проведення АТО. За позицією відповідача, статус учасника бойових дій надається особі за наявності в сукупності всіх трьох ознак, а саме: 1) особа має бути поліцейським, який захищав незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України; 2) особа брала безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення; 3) перебування безпосередньо в районі проведення антитерористичної операції у період її проведення. Натомість виконання службових обов`язків із охорони публічного порядку на території, що відноситься до лінії зіткнення та до району проведення антитерористичної операції, не вважається участю особи у виконанні завдань антитерористичної операції в районах її проведення. Таким чином, на переконання скаржника, судами попередніх інстанцій помилково ототожнено виконання службових обов`язків із охороною публічного порядку на території, що відноситься до району проведення антитерористичної операції, зокрема і стажування, із участю особи у виконанні завдань антитерористичної операції в районах її проведення. Документів, які свідчать про безпосереднє залучення позивача до участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення позивачем Комісії не надано, відповідно і підстави для встановлення ОСОБА_1 статусу УБД відсутні. Також скаржник наголошує на тому, що особи, які перебувають на блокпості не залучаються до виконання бойових завдань, а лише здійснюють контроль за переміщенням, тобто виконують завдання пов`язані із забезпеченням публічного порядку та безпеки.

Окремо скаржник просить суд касаційної інстанції звернути увагу на неправильне застосування судами попередніх інстанцій до спірних правовідносин норм матеріального права, зокрема, наказу Міністерства фінансів України від 14.11.2016 №957, яким затверджено Положення про Комісію з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій у Державній фінансовій службі України, тоді як у системі органів Національної поліції діє Положення про комісію Національної поліції України з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій, учасниками війни поліцейських, державних службовців та інших працівників Національної поліції України, затвердженого наказом МВС України від 23.05.2016 №405.

Позивач подав відзив на касаційну скаргу, у якому стверджує про те, що відповідачем, попри незгоду з рішеннями судів попередніх інстанцій, фактично виконано такі шляхом розгляду питання про встановлення позивачу статусу УБД, за результатами якого повторно відмовлено. По суті спору позивач вказує на те, що тривале несення ним служби на блокпосту «БП-10-Л» (Пост №6, м. Сватове) жодним чином не пов`язане із досягненням визначеної законодавцем мети стажування. Натомість під виглядом стажування позивач фактично захищав незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брав безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи в районах АТО у період її проведення. За позицією позивача, віддаленість блокпоста «БП-10-Л» (Пост №6, м. Сватове) від лінії розмежування та зони ведення бойових дій не є обставиною, яка виключає безпосередню його участь в антитерористичній операції чи в забезпеченні її проведення.

VІІ. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

За правилами частин першої, другої статті 341 КАС України суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

Переглянувши судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, Верховний Суд дійшов таких висновків.

Відповідно до преамбули Закону України від 22.10.1993 №3551-XII «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин; далі Закон №3551-XII), цей Закон визначає правовий статус ветеранів війни, забезпечує створення належних умов для їх життєзабезпечення, сприяє формуванню в суспільстві шанобливого ставлення до них.

Статтею 5 Закону №3551-XII визначено, що учасниками бойових дій є особи, які брали участь у виконанні бойових завдань по захисту Батьківщини у складі військових підрозділів, з`єднань, об`єднань всіх видів і родів військ Збройних Сил діючої армії (флоту), у партизанських загонах і підпіллі та інших формуваннях як у воєнний, так і у мирний час.

Згідно з пунктом 19 статті 6 цього Закону учасниками бойових дій, зокрема, визнаються поліцейські, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення.

Вказана норма відтворена у пункті 2 Порядку надання та позбавлення статусу учасника бойових дій осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення чи у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації в Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.08.2014 №413 (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, далі Порядок №413).

За змістом пункту 21 Порядку №413 статус учасника бойових дій надається особам, зазначеним у пункті 2 цього Порядку, в разі залучення їх до проведення антитерористичної операції чи здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації в Донецькій та Луганській областях на строк не менше ніж 30 календарних днів, у тому числі за сукупністю днів перебування в районах її проведення, а також незалежно від кількості днів в разі участі у виконанні бойових (службових) завдань в умовах безпосереднього зіткнення та вогневого контакту з противником, у проведенні розвідувальних заходів, що підтверджено оперативним штабом з управління антитерористичною операцією чи Об`єднаним оперативним штабом Збройних Сил України (об`єднаним командним пунктом об`єднаних сил), або отримання поранення, контузії, каліцтва, що унеможливило подальше виконання ними відповідних завдань (крім випадків необережного поводження із зброєю та ухилення від військової служби шляхом самокалічення або шляхом симуляції хвороби).

Відповідно до пункту 4 Порядку №413 підставою для надання особам статусу учасника бойових дій є, зокрема, документи про безпосереднє залучення до виконання завдань антитерористичної операції чи здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації в Донецькій та Луганській областях в районах її проведення:

- для осіб, які брали участь в антитерористичній операції, - витяги з наказів керівника Антитерористичного центру при СБУ або особи, яка його заміщує, першого заступника чи заступника керівника Антитерористичного центру при СБУ про залучення до проведення антитерористичної операції, витяги з наказів керівника оперативного штабу з управління антитерористичною операцією чи його заступників або керівників секторів (командирів оперативно-тактичних угруповань) про підпорядкування керівнику оперативного штабу з управління антитерористичною операцією в районах її проведення та про прибуття (вибуття) до (з) районів проведення антитерористичної операції, документи про направлення у відрядження до районів проведення антитерористичної операції або інші офіційні документи, видані державними органами, що містять достатні докази про безпосередню участь особи у виконанні завдань антитерористичної операції в районах її проведення (абзац другий);

- для осіб, які залучалися до проведення антитерористичної операції на строк менше ніж 30 календарних днів, - документи, зазначені в абзаці другому цього пункту, витяги з бойових наказів, бойових розпоряджень, бойових донесень (журналів бойових дій, оперативних завдань), які підтверджують факт безпосереднього зіткнення та вогневого контакту з противником, проведення розвідувальних заходів (абзац третій).

В абзаці другому пункту 6 Порядку №413 передбачено, що особам, зазначеним в абзацах другому і третьому пункту 2 цього Порядку, які брали участь в антитерористичній операції, командири (начальники) військових частин (органів, підрозділів) або інші керівники підприємств, установ та організацій у місячний строк після завершення особами виконання завдань антитерористичної операції в районах її проведення (після видання відповідного наказу керівника Антитерористичного центру при СБУ або особи, яка його заміщує, першого заступника чи заступника керівника Антитерористичного центру при СБУ) зобов`язані подати на розгляд комісії, утвореної міністерством, центральним органом виконавчої влади чи іншим державним органом, у підпорядкуванні яких перебували військові частини (органи, підрозділи), установи та заклади, у складі яких проходили службу чи працювали особи, довідки за формою згідно з додатком 1 та документи, передбачені пунктом 4 цього Порядку, які є підставою для надання особам статусу учасника бойових дій.

У разі неподання командиром (начальником) військової частини (органу, підрозділу) або іншим керівником підприємства, установи та організації до комісії документів, необхідних для надання статусу учасника бойових дій, особи, зазначені в абзацах другому і третьому пункту 2 цього Порядку, можуть самостійно звернутися до відповідної комісії (абзац перший пункту 8 Порядку №413).

Особливості надання поліцейським, державним службовцям, іншим працівникам Національної поліції України статусу учасника бойових дій, учасника війни за участь в антитерористичній операції регламентовано розділом III Положення про комісію Національної поліції України з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій, учасниками війни поліцейських, державних службовців та інших працівників Національної поліції України, затвердженого наказом МВС України від 23.05.2016 №405 (далі Положення №405), а не Положенням про Комісію з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій у Державній фінансовій службі України, яким помилково керувалися суди попередніх інстанцій.

Так, згідно з пунктом 1 розділу III Положення №405 рішення щодо надання статусу учасника бойових дій Комісія приймає на підставі документів про: 1) безпосереднє залучення до виконання завдань антитерористичної операції в районах її проведення; 2) направлення (прибуття) у відрядження до районів проведення антитерористичної операції; 3) перебування у районах проведення антитерористичної операції з метою виконання завдань із захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України шляхом безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення.

Наведений у пункті 2 цього розділу Положення перелік документів, на підставі яких Комісія приймає рішення про надання статусу учасника бойових дій, повністю кореспондується з пунктом 4 Порядку №413.

Системний аналіз зазначених норм права дає підстави стверджувати про те, що статус учасника бойових дій надається поліцейському, який брав безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, що має підтверджуватися відповідними наказами про залучення його до проведення антитерористичної операції, про підпорядкування керівнику оперативного штабу з управління антитерористичною операцією в районах її проведення та про прибуття (вибуття) до (з) районів проведення антитерористичної операції, про направлення у відрядження до районів проведення антитерористичної операції або іншими офіційними документами, виданими державними органами, що містять достатні докази про безпосередню участь особи у виконанні завдань антитерористичної операції в районах її проведення.

Натомість звертаючись до відповідача, документів, зазначених в пункті 4 Порядку №413 та пункті 2 розділу ІІІ Положення №405 - на підтвердження факту залучення ОСОБА_1 до проведення антитерористичної операції, не надано.

Доводи позивача про наявність документів, що містять достатні докази його безпосередньої участі у виконанні завдань антитерористичної операції в районах її проведення колегія суддів вважає безпідставними, оскільки відповідно до наказу ГУ НПУ в Луганській області від 11.09.2017 №1295 «Про організацію стажування працівників ГУНП в Полтавській області» ОСОБА_1 у період з 14.09.2017 по 14.01.2018 був направлений в підпорядкування ГУНП в Луганській області для проходження стажування, яке відповідно до статті 75 Закону України «Про Національну поліцію» і пункту 1 розділу IX Положення про організацію післядипломної освіти працівників Національної поліції, затвердженого наказом Міністерства внутрішніх справ України від 24.12.2015 №1625, здійснюється з метою формування і закріплення на практиці професійних знань, умінь, навичок і компетенцій, здобутих у результаті теоретичної підготовки.

Накази ГУНП в Луганській області «Про проведення ротації особового складу ГУПН в зоні проведення АТО на території Луганської області» №3471 від 21.09.2017 (період з 22.09.2017 по 29.09.2017), №3681 від 05.10.2017 (період з 06.10.2017 по 13.10.2017), №3872 від 19.10.2017 (період з 20.10.2017 по 27.10.2017), №4101 від 02.11.2017 (період з 03.11.2017 по 10.11.2017), №4354 від 16.11.2017 (період з 17.11.2017 по 24.11.2017) та №4598 від 30.11.2017 (період з 01.12.2017 по 08.12.2017) також не містить жодних даних про безпосередню участь позивача у виконанні завдань антитерористичної операції в районах її проведення. Такі підтверджують лише участь позивача в охороні публічного порядку на окремих маршрутах і постах, розташованих в районі проведення АТО, що відповідає повноваженням поліції, які визначені статтею 23 Закону України «Про Національну поліцію».

Інших документів, які містять інформацію про залучення ОСОБА_1 до здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації в Донецькій та Луганській областях позивачем не надано.

Матеріали справи також не містять інформації про те, що у період проходження позивачем стажування, блокпост «БП-10-Л» (Пост №6, м. Сватове) перебував на першій лінії розмежування сторін.

Відповідно до підпункту 9 пункту 2 розділу ІІ Положення №405 з метою забезпечення виконання покладених на неї завдань Комісія має право приймати рішення про відмову в наданні статусу учасника бойових дій.

За наведеного правового регулювання та встановлених у справі обставин, колегія суддів приходить до висновку, що подані на розгляд Комісії документи не підтверджують безпосередньої участі позивача у виконанні завдань антитерористичної операції в районах її проведення, а тому оскаржуване рішення про відмову в наданні статусу учасника бойових дій є обґрунтованим.

Правова позиція щодо застосування норм права у спірних правовідносинах викладена у постанові Верховного Суду від 13.10.2020 у справі №2240/2866/18 і колегія суддів не вбачає підстав відступати від такої.

VІІІ. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Відповідно до положень статті 351 КАС України підставами для скасування судових рішень повністю або частково і ухвалення нового рішення або зміни рішення у відповідній частині є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

Неправильним застосуванням норм матеріального права вважається: неправильне тлумачення закону або застосування закону, який не підлягає застосуванню, або незастосування закону, який підлягав застосуванню.

За таких обставин, коли суди повно і правильно встановили обставини справи, проте неправильно тлумачили закон, який підлягав застосуванню, судові рішення підлягають скасуванню з ухваленням нового рішення про відмову у задоволенні позову.

Керуючись статтями 345, 349, 351, 355, 356, 359 КАС України, Суд

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу Національної поліції України в особі Комісії Національної поліції України з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій поліцейських, державних службовців та інших працівників Національної поліції України задовольнити.

Рішення Київського окружного адміністративного суду від 13.05.2019 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 17.09.2019 у справі №320/6666/18 скасувати та ухвалити нове про відмову у задоволенні позову.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.

Судді Верховного Суду: С. М. Чиркін

В. М. Бевзенко

А. А. Єзеров

Джерело: ЄДРСР 96463868
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку