ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 320/6666/18 Прізвище судді (суддів) першої інстанції: Журавель В.О. Суддя-доповідач Шурко О.І.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 вересня 2019 року м. Київ
Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого Шурка О.І.,
суддівВасиленка Я.М., Чаку Є.В.,
при секретарі Коцюбі Т.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Національної поліції України на рішення Київського окружного адміністративного суду від 13 травня 2019 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Комісії Національної поліції України з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій, учасниками війни поліцейських, державних службовців та інших працівників Національної поліції України про визнання протиправним та скасувати рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 звернувся до Київського окружного адміністративного суду з позовом до Комісії Національної поліції України з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій, учасниками війни поліцейських, державних службовців та інших працівників Національної поліції України про визнання протиправним та скасування рішення від 19 вересня 2018 р. № 6/ІІ/ХVII/3 про відмову у наданні позивачу статусу учасника бойових дій та зобов`язання вчинити певні дії: повторно розглянути надані документи та прийняти рішення про надання позивачу статусу учасника бойових дій, як особі, яка захищала незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брала безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпечення її проведення; видати позивачу посвідчення учасника бойових дій встановленого законодавством зразка.
Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 13 травня 2019 року адміністративний позов задоволено частково: визнано протиправним та скасувати рішення Комісії Національної поліції України з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій, учасниками війни поліцейських, державних службовців та інших працівників Національної поліції України від 19 вересня 2018 року № 6/ІІ/ХVII/3 про відмову у наданні ОСОБА_1 статусу учасника бойових дій; зобов`язано Комісію Національної поліції України з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій, учасниками війни поліцейських, державних службовців та інших працівників Національної поліції України повторно розглянути надані ОСОБА_1 документи та прийняти рішення про надання ОСОБА_1 статусу учасника бойових дій, як особі, яка захищала незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брала безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпечення її проведення; у задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Не погоджуючись із вказаним судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на невідповідність висновків суду обставинам справи, просить оскаржуване судове рішення скасувати та прийняти нову постанову про відмову в задоволені позовних вимог в повному обсязі.
Апелянт мотивує свої вимоги тим, що судом першої інстанції неповністю з`ясовані обставини справи, порушено норми матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню, з огляду на наступне.
Як свідчать матеріали справи, майор поліції ОСОБА_1 обіймає посаду оперуповноваженого відділення спеціальної поліції Головного управління Національної поліції в Полтавській області.
Відповідно до наказу № 1205 від 11.09.2017 про організацію стажування працівників ГУНП в Полтавській області, майора поліції ОСОБА_1 , оперуповноваженого відділення спеціальної поліції, на виконання вимог голови НПУ направлено для проходження стажування до ГУНП в Луганській області з 14.09.2017 по 14.01.2018. Місце прибуття поліцейських м.Сєвєродонецк, вул.Партизанська, 16, виключно в бронежилетах не нижче 3 класу захисту, із засобами індивідуального захисту та з табельною вогнепальною зброєю. Позивачем також надано талон-посвідчення про відрядження та посвідчення про відрядження від 13.09.2017, які досліджено судом.
Відповідно до Наказу ГУ НПУ в Луганській області № 3455 від 20.09.2017 Про організацію та проведення стажування окремих працівників поліції на виконання вимог наказу МВС України від 24.12.2015 № 1625 Про затвердження Положення про організацію післядипломної освіти працівників Національної поліції та листа НПУ № 8411/01/12-2017 від 03.08.2017 Про кадрові призначення в системі НПУ ОСОБА_1 направлено у Кремінський ВП ГУНП в Луганській області на посаду оперуповноваженого кримінальної поліції Кремінського ВП ГУНП в Луганській області.
На підставі доручення ГУ НПУ в Луганській області № 139 від 22.09.2017 Про організацію та проведення стажування окремих працівників поліції на виконання вимог наказу МВС України від 24.12.2015 № 1625 Про затвердження Положення про організацію післядипломної освіти працівників Національної поліції та листа НПУ від 03.08.2017 № 8411/01/12-2017 Про кадрові призначення в системі НПУ керівником стажування майора поліції ОСОБА_1 призначено капітана поліції ОСОБА_2 .
Колегією суддів встановлено, що відповідно до наказів ГУ НПУ у Луганській області, рапортів та відомостей проведення інструктажів особового складу, задіяного на блокпосту, майор поліції ОСОБА_1 залучався до виконання завдань із забезпечення публічної безпеки та порядку на блокпосту БП-10-Л (Пост №6, м. Сватове), в такі періоди та на підставі наступних документів:
- із 22.09.2017 по 29.09.2017 на підставі наказу начальника ГУНП в Луганській області №3471 від 21.09.2017 Про проведення ротації особового складу ГУПН в зоні проведення АТО на території Луганської області позивач відряджений для ефективного виконання завдань, визначених Законом України Про боротьбу з тероризмом, Законом України Про Національну поліцію та на виконання вимог наказу Першого заступника керівника Антитерористичного центру при Службі безпеки України (керівника Антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей) від 14.04.2017 № 222ог (а.с.27);
- рапорта заступнику начальника ГУНП в Луганській області полковнику поліції Слухаєнку Ю.М., підписаний начальником Кремінського ВП майором поліції Чаплай О.М., у якому на виконання вимог службової телеграми ГУНП в Луганській області від 16.02.2017 № 8851/111/21/01-2017 надано список співробітників Кремінського відділу поліції, які будуть задіяні на контрольно-пропускному пункті для несення служби у період з 22 по 29 вересня 2017 року, серед яких оперуповноважений спеціальної полції ГУНП в Полтавській області ОСОБА_3 ;
- відомості проведення інструктажу особового складу, задіяного на блокпосту БП-10-Л Пост №6 п.п.Сватове, згідно з якою відповідно до наказу ГУ НП від 21.09.2017 № 3417 у період з 22.09.2017 по 29.09.2017 надано інструктаж щодо дотримання під час несення служби правил поводження з табельною вогнепальною зброєю, спеціальними засобами; правил пожежної безпеки; транспортної дисципліни; порядок дій у типових та екстремальних ситуаціях; додержання вимог наказу МОУ/МВС/СБУ №131/ДЕК/201/ДЕК/138/ДЕК від 06.03.2017, наказів першого заступника керівника Антитерористичного центру при Службі безпеки України (керівника Антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей) від 14.04.2017 №222ог та від 4.09.2017 № 639, наказу ГУНП в Луганській області від 21.09.2017 № 3470 Про заходи щодо організації діяльності працівників поліції, які несуть бойове чергування на окремих блокпостах, що розташовані на території Луганської області, недопущення корупційних дій та хабарництва. У цій відомості є рядок із прізвищем та ініціалами позивача, у відповідних графах вказано його посаду, звання та є особистий підпис;
- із 06.10.2017 по 13.10.2017 на підставі наказу ГУНП в Луганській області № 3681 від 05.10.2017 Про проведення ротації особового складу ГУПН в зоні проведення АТО на території Луганської області позивач відряджений для ефективного виконання завдань, визначених Законом України Про боротьбу з тероризмом, Законом України Про Національну поліцію та на виконання вимог наказу Першого заступника керівника Антитерористичного центру при Службі безпеки України (керівника Антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей) від 14.04.2017 № 222ог (а.с.30);
- рапорта заступнику начальника ГУНП в Луганській області полковнику поліції Слухаєнку Ю.М., підписаний начальником Кремінського ВП майором поліції Чаплай О.М., у якому на виконання вимог службової телеграми ГУНП в Луганській області від 16.02.2017 № 8851/111/21/01-2017, надано список співробітників Кремінського відділу поліції, які будуть задіяні на контрольно-пропускному пункті для несення служби у період з 6 по 13 жовтня 2017 року, серед яких оперуповноважений спеціальної полції ГУНП в Полтавській області ОСОБА_3 ;
- відомості проведення інструктажу особового складу, задіяного на блокпосту БП-10-Л Пост №6 п.п.Сватове, згідно з якою відповідно до наказу ГУ НП від 21.09.2017 № 3417 у період з 06.10.2017 по 10.10.2017 надано інструктаж щодо дотримання під час несення служби правил поводження з табельною вогнепальною зброєю, спеціальними засобами; правил пожежної безпеки; транспортної дисципліни; порядок дій у типових та екстремальних ситуаціях; додержання вимог наказу МОУ/МВС/СБУ №131/ДЕК/201/ДЕК/138/ДЕК від 06.03.2017, наказів першого заступника керівника Антитерористичного центру при Службі безпеки України (керівника Антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей) від 14.04.2017 №222ог та від 4.09.2017 № 639, наказу ГУНП в Луганській області від 21.09.2017 № 3470 Про заходи щодо організації діяльності працівників поліції, які несуть бойове чергування на окремих блокпостах, що розташовані на території Луганської області, недопущення корупційних дій та хабарництва. У цій відомості є рядок із прізвищем та ініціалами позивача, у відповідних графах вказано його посаду, звання та є особистий підпис;
- із 20.10.2017 по 27.10.2017 на підставі наказу ГУНП в Луганській області № 3872 від 19.10.2017 Про проведення ротації особового складу ГУПН в зоні проведення АТО на території Луганської області позивач відряджений для ефективного виконання завдань, визначених Законом України Про боротьбу з тероризмом, Законом України Про Національну поліцію та на виконання вимог наказу Першого заступника керівника Антитерористичного центру при Службі безпеки України (керівника Антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей) від 14.04.2017 № 222ог (а.с.33);
- рапорта заступнику начальника ГУНП в Луганській області полковнику поліції Слухаєнку Ю.М., підписаний начальником Кремінського ВП майором поліції Чаплай О.М., у якому на виконання вимог службової телеграми ГУНП в Луганській області від 16.02.2017 № 8851/111/21/01-2017, надано список співробітників Кремінського відділу поліції, які будуть задіяні на контрольно-пропускному пункті для несення служби у період з 20 по 27 жовтня 2017 року, серед яких оперуповноважений спеціальної полції ГУНП в Полтавській області Дудка М.П.
- відомості проведення інструктажу особового складу, задіяного на блокпосту БП-10-Л Пост №6 п.п.Сватове, згідно з якою відповідно до наказу ГУ НП від 19.10.2017 № 3872 у період з 20.10.2017 по 27.10.2017 надано інструктаж щодо дотримання під час несення служби правил поводження з табельною вогнепальною зброєю, спеціальними засобами; правил пожежної безпеки; транспортної дисципліни; порядок дій у типових та екстремальних ситуаціях; додержання вимог наказу МОУ/МВС/СБУ №131/ДЕК/201/ДЕК/138/ДЕК від 06.03.2017, наказів першого заступника керівника Антитерористичного центру при Службі безпеки України (керівника Антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей) від 14.04.2017 №222ог та від 4.09.2017 № 639, наказу ГУНП в Луганській області від 21.09.2017 № 3470 Про заходи щодо організації діяльності працівників поліції, які несуть бойове чергування на окремих блокпостах, що розташовані на території Луганської області, недопущення корупційних дій та хабарництва. У цій відомості є рядок із прізвищем та ініціалами позивача, у відповідних графах вказано його посаду, звання та є особистий підпис. (а.с.33);
- з 03.11.2017 по 10.11.2017 на підставі наказу ГУНП в Луганській області № 4101 від 02.11.2017 Про проведення ротації особового складу ГУПН в зоні проведення АТО на території Луганської області позивач відряджений для ефективного виконання завдань, визначених Законом України Про боротьбу з тероризмом, Законом України Про Національну поліцію та на виконання вимог наказу Першого заступника керівника Антитерористичного центру при Службі безпеки України (керівника Антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей) від 14.04.2017 № 222ог (а.с.36);
- рапорта заступнику начальника ГУНП в Луганській області полковнику поліції Слухаєнку Ю.М., підписаний начальником Кремінського ВП майором поліції Чаплай О.М., у якому на виконання вимог службової телеграми ГУНП в Луганській області від 16.02.2017 № 8851/111/21/01-2017, надано список співробітників Кремінського відділу поліції, які будуть задіяні на контрольно-пропускному пункті для несення служби у період з 3 по 10 листопада 2017 року, серед яких оперуповноважений спеціальної полції ГУНП в Полтавській області Дудка М.П.
- відомості проведення інструктажу особового складу, задіяного на блокпосту БП-10-Л Пост №6 п.п.Сватове, згідно з якою відповідно до наказу ГУ НП від 21.09.2017 № 4101 у період з 03.11.2017 по 10.11.2017 надано інструктаж щодо дотримання під час несення служби правил поводження з табельною вогнепальною зброєю, спеціальними засобами; правил пожежної безпеки; транспортної дисципліни; порядок дій у типових та екстремальних ситуаціях; додержання вимог наказу МОУ/МВС/СБУ №131/ДЕК/201/ДЕК/138/ДЕК від 06.03.2017, наказів першого заступника керівника Антитерористичного центру при Службі безпеки України (керівника Антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей) від 14.04.2017 №222ог та від 4.09.2017 № 639, наказу ГУНП в Луганській області від 21.09.2017 № 3470 Про заходи щодо організації діяльності працівників поліції, які несуть бойове чергування на окремих блокпостах, що розташовані на території Луганської області, недопущення корупційних дій та хабарництва. У цій відомості є рядок із прізвищем та ініціалами позивача, у відповідних графах вказано його посаду, звання та є особистий підпис (а.с.38);
- з 17.11.2017 по 24.11.2017 на підставі наказу ГУНП в Луганській області №4354 від 16.11.2017 Про проведення ротації особового складу ГУПН в зоні проведення АТО на території Луганської області позивач відряджений для ефективного виконання завдань, визначених Законом України Про боротьбу з тероризмом, Законом України Про Національну поліцію та на виконання вимог наказу Першого заступника керівника Антирористичного центру при Службі безпеки України (керівника Антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей) від 14.04.2017 № 222ог (а.с.30);
- рапорта заступнику начальника ГУНП в Луганській області полковнику поліції Слухаєнку Ю.М., підписаний начальником Кремінського ВП майором поліції Чаплай О.М., у якому на виконання вимог службової телеграми ГУНП в Луганській області від 16.02.2017 № 8851/111/21/01-2017 надано список співробітників Кремінського відділу поліції, які будуть задіяні на контрольно-пропускному пункті для несення служби у період з 17 по 24 листопада 2017 року, серед яких оперуповноважений спеціальної поліції ГУНП в Полтавській області Дудка М.П.
- відомості проведення інструктажу особового складу, задіяного на блокпосту БП-10-Л Пост №6 п.п.Сватове, згідно з якою відповідно до наказу ГУ НП від 16.11.2017 № 4354 у період з 17.11.2017 по 24.11.2017 надано інструктаж щодо дотримання під час несення служби правил поводження з табельною вогнепальною зброєю, спеціальними засобами; правил пожежної безпеки; транспортної дисципліни; порядок дій у типових та екстремальних ситуаціях; додержання вимог наказу МОУ/МВС/СБУ №131/ДЕК/201/ДЕК/138/ДЕК від 06.03.2017, наказів першого заступника керівника Антитерористичного центру при Службі безпеки України (керівника Антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей) від 14.04.2017 №222ог та від 4.09.2017 № 639, наказу ГУНП в Луганській області від 21.09.2017 № 3470 Про заходи щодо організації діяльності працівників поліції, які несуть бойове чергування на окремих блокпостах, що розташовані на території Луганської області, недопущення корупційних дій та хабарництва. У цій відомості є рядок з прізвищем та ініціалами позивача, у відповідних графах вказано його посаду, звання та є особистий підпис;
- рапорта начальника Кремінського ВП до заступника начальника ГУНП в Луганській області №16174/111/37-2017-01-18, згідно з яким майор поліції ОСОБА_1 у період з 01.12.2017 по 08.12.2017 був задіяний для несення служби на контрольно-пропускному пункті №6 Сватове. (а.с.42).
- відомості проведення інструктажу особового складу, задіяного на блокпосту БП-10-Л Пост №6 п.п.Сватове, згідно з якою відповідно до наказу ГУ НП від 30.11.2017 № 4598 у період з 01.12.2017 по 08.12.2017 надано інструктаж щодо дотримання під час несення служби правил поводження з табельною вогнепальною зброєю, спеціальними засобами; правил пожежної безпеки; транспортної дисципліни; порядок дій у типових та екстремальних ситуаціях; додержання вимог наказу МОУ/МВС/СБУ №131/ДЕК/201/ДЕК/138/ДЕК від 06.03.2017, наказів першого заступника керівника Антитерористичного центру при Службі безпеки України (керівника Антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей) від 14.04.2017 №222ог та від 4.09.2017 № 639, наказу ГУНП в Луганській області від 21.09.2017 № 3470 Про заходи щодо організації діяльності працівників поліції, які несуть бойове чергування на окремих блокпостах, що розташовані на території Луганської області, недопущення корупційних дій та хабарництва. У цій відомості є рядок з прізвищем та ініціалами позивача, у відповідних графах вказано його посаду, звання та є особистий підпис.
Також за Дорученнями начальника Кремінського відділу поліції ГУНП в Луганській області про організацію патрулювання з ОПП у м.Кремінна № 59 від 29.29.2017 та №63 від 14.10.2017 з метою забезпечення належної охорони публічного порядку і безпеки громадян, упередження можливого ускладнення обстановки, недопущення проникнення з території, підконтрольної незаконним воєнізованим формуванням, членів зазначених формувань та диверсійно-розвідувальних терористичних груп, постачання зброї та боєприпасів у зоні проведення антитерористичної операції на території Луганської області ОСОБА_1 був залучений до охорони публічного порядку та безпеки громадян 01.10.2017 із 8 до 17 години та 16.10.2017 із 18 до 22 години.
Також, як убачається з індивідуального плану стажування ОСОБА_1 у Кремінському ВП ГУНП в Луганській області з 14.09.2017 по 14.01.2018 передбачалося проведення з позивачем інструктажу, вивчення ним функціональних обов`язків, ознайомлення зі структурою Кремінського ВП та з територією обслуговування цього відділу, вивчення нормативно-правових актів, що регламентують діяльність Національної поліції України та поводження співробітників поліції з вогнепальною зброєю та спецзасобами. Згідно з відмітками на цьому документі всі передбачені заходи плану виконано ОСОБА_1 .
Відповідно до характеристики-відгуку, складеного за підсумками стажування, майор поліції ОСОБА_1 під час стажування, зокрема, брав безпосередню учать у несенні служби на бойовому чергуванні працівниками поліції на блокпостах в умовах проведення АТО.
Позивач 06.09.2018 направив до Комісії заяву, в якій просив надати йому статус учасника бойових дій та подав документи, які відповідно до Порядку № 413 є підставою для надання статусу учасника бойових дій та підтверджують його безпосередню участь в антитерористичній операції (АТО).
У витязі з Протоколу № 6 засідання Комісії від 19.09.2018, який міститься у матеріалах справи, вказано, що за результатами розгляду звернення позивача у зв`язку з відсутністю правових підстав для надання статусу учасника бойових дій, ОСОБА_1 відмовлено.
Рішенням Комісії від 19 вересня 2018 року майору поліції ОСОБА_1 відмовлено у наданні статусу учасника бойових дій з наступних вказаних у цьому рішенні підстав: 1) Пункт 19 ст. 6 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту; 2) абзац 2 пункту 2 Порядку надання та позбавлення статусу учасника бойових дій осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення чи у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації в Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2014 року № 413; 3) абзац 2 пункту 4 розділу ІІ Положення про Комісію Національної поліції України з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій, учасниками війни поліцейських, державних службовців та інших працівників Національної поліції України, затвердженого наказом Міністерства внутрішніх справ України від 23.05.2016 № 405, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 14.06.2016 за №857/28987.
Не погоджуючись із прийнятим рішенням про відмову у наданні статусу учасника бойових дій, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Суд першої інстанції, задовольняючи частково позов, зазначив, що відповідач у даному випадку не дотримався вимог принципу "належного урядування", зокрема, не взяв до уваги те, що позивач надав усі необхідні документи для визнання за ним статусу учасника бойових дій. Позовні вимоги про визнання протиправним та скасування рішення від 19 вересня 2018 р. № 6/ІІ/ХVII/3 про відмову у наданні позивачу статусу учасника бойових дій та зобов`язання відповідача повторно розглянути надані документи та прийняти рішення про надання позивачу статусу учасника бойових дій, як особі, яка захищала незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брала безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпечення її проведення є обґрунтованими і підлягають задоволенню. Також судом першої інстанції зазначено, що видача посвідчення учасникам бойових дій не належить до компетенції Комісії, а здійснюється відповідним органом Національної поліції.
Колегія суддів частково погоджується з висновком суду першої інстанції, аргументуючи свою позицію наступним.
Так, предметом спору є наявність у позивача права на отримання статусу учасника бойових дій, що регламентується Порядком надання та позбавлення статусу учасника бойових дій осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення чи у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації в Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, затвердженим постановою КМ України від 20.08.2014 р. № 413 (далі - Порядок).
Згідно абз 2 п. 2 Порядку статус учасника бойових дій надається військовослужбовцям (резервістам, військовозобов`язаним) та працівникам Збройних Сил, Національної гвардії, СБУ, Служби зовнішньої розвідки, Держприкордонслужби, Держспецтрансслужби, військовослужбовцям військових прокуратур, особам рядового та начальницького складу підрозділів оперативного забезпечення зон проведення антитерористичної операції ДФС, поліцейським, особам рядового, начальницького складу, військовослужбовцям, працівникам МВС, Управління державної охорони, Держспецзв`язку, ДСНС, Державної кримінально-виконавчої служби, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення.
Згідно п. 4 Порядку підставою для надання особам статусу учасника бойових дій є такі документи про безпосереднє залучення до виконання завдань антитерористичної операції в районах її проведення:
- витяги з наказів керівника Антитерористичного центру при СБУ або особи, яка його заміщує, першого заступника чи заступника керівника Антитерористичного центру при СБУ про залучення до проведення антитерористичної операції, витяги з наказів керівника оперативного штабу з управління антитерористичною операцією чи його заступників або керівників секторів (командирів оперативно-тактичних угруповань) про підпорядкування керівнику оперативного штабу з управління антитерористичною операцією в районах її проведення та про прибуття (вибуття) до (з) районів проведення антитерористичної операції, документи про направлення у відрядження до районів проведення антитерористичної операції або інші офіційні документи, видані державними органами, що містять достатні докази про безпосередню участь особи у виконанні завдань антитерористичної операції в районах її проведення.
У відповідності до п. 5 Порядку рішення про надання та позбавлення статусу учасника бойових дій приймається, зокрема, комісіями з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій, утвореними в Міноборони, МВС, Мін`юсті, Національній поліції, Національній гвардії, СБУ, Службі зовнішньої розвідки, Адміністрації Держприкордонслужби, Адміністрації Держспецтрансслужби, Генеральній прокуратурі України, Управлінні державної охорони, Адміністрації Держспецзв`язку, ДСНС, ДФС (далі - комісія).
Рішення щодо утворення комісії та положення про неї затверджується відповідним міністерством, центральним органом виконавчої влади та іншим державним органом, зазначеним в абзаці другому цього пункту.
Згідно п. 6 Порядку для надання статусу учасника бойових дій особам, зазначеним в абзацах другому та третьому пункту 2 цього Порядку, командири (начальники) військових частин (органів, підрозділів) або інші керівники підприємств, установ та організацій у місячний строк після завершення особами виконання завдань антитерористичної операції в районах її проведення (після видання відповідного наказу керівника Антитерористичного центру при СБУ або особи, яка його заміщує, першого заступника чи заступника керівника Антитерористичного центру при СБУ) зобов`язані подати на розгляд комісії, утвореної міністерством, центральним органом виконавчої влади чи іншим державним органом, у підпорядкуванні яких перебували військові частини (органи, підрозділи), установи та заклади, у складі яких проходили службу чи працювали особи, довідки за формою згідно з додатком 1 та документи із зазначених у пункті 4 цього Порядку, які є підставою для надання особам статусу учасника бойових дій. У разі коли місце постійної дислокації військової частини (органу, підрозділу) або підприємства, установи та організації розташоване безпосередньо у районі проведення антитерористичної операції, документи командирами (начальниками) або іншими керівниками підприємств, установ та організацій подаються на розгляд комісії не раніше ніж через 30 календарних днів після зарахування осіб до списків військової частини (органу, підрозділу) або підприємства, установи та організації чи призначення їх на відповідні посади.
Водночас, відповідно до п. 1 розділу ІІ Положення про комісію Національної поліції України з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій, учасниками війни поліцейських, державних службовців та інших працівників Національної поліції України, затвердженого наказом Міністерства внутрішніх справ України від 23.05.2016 № 405 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 14.06.2016 за № 857/28987, у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин (далі - Положення № 405), основними завданнями Комісії є вивчення документів та прийняття рішення щодо надання поліцейським, державним службовцям та іншим працівникам Національної поліції України статусу учасника бойових дій, розгляд питань, пов`язаних із встановленням статусу учасника війни відповідно до пунктів 2 і 13 статті 9 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту».
Пунктом 3 розділу ІІ Положення № 405 встановлено, що комісія приймає рішення щодо надання статусу учасника бойових дій, учасника війни в місячний строк з дня надходження документів (уточненої інформації).
Згідно з п.п. 1, 2 розділу ІІІ Положення № 405 комісія приймає рішення щодо надання статусу учасника бойових дій на підставі документів про: 1) безпосереднє залучення до виконання завдань антитерористичної операції в районах її проведення; 2) направлення (прибуття) у відрядження до районів проведення антитерористичної операції; 3) перебування у районах проведення антитерористичної операції з метою виконання завдань із захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України шляхом безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення. Комісія приймає рішення про надання статусу учасника бойових дій на підставі таких документів, зокрема, витяги з наказів керівника Антитерористичного центру при СБУ або особи, яка його заміщує, першого заступника чи заступника керівника Антитерористичного центру при СБУ про залучення до проведення антитерористичної операції, витяги з наказів керівника оперативного штабу з управління антитерористичною операцією чи його заступників або керівників секторів (командирів оперативно-тактичних угруповань) про підпорядкування керівнику оперативного штабу з управління антитерористичною операцією в районах її проведення та про прибуття (вибуття) до (з) районів проведення антитерористичної операції, документи про направлення у відрядження до районів проведення антитерористичної операції або інші офіційні документи, видані державними органами, що містять достатні докази про безпосередню участь поліцейського, державного службовця, іншого працівника Національної поліції України у виконанні завдань антитерористичної операції в районах її проведення.
З системного аналізу наведених норм можна дійти висновку, що чинним законодавством України, яке регулює питання щодо процедури надання статусу учасника бойових дій осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в АТО, забезпеченні її проведення визначений чіткий алгоритм дій щодо надання та позбавлення статусу учасника бойових дій, однією з умов якого є розгляд документів відповідною комісією утвореною міністерством, центральним органом виконавчої влади чи іншим державним органом, у підпорядкуванні яких перебували військові частини (органи, підрозділи), установи та заклади, у складі яких проходили службу чи працювали особи.
Колегія суддів зауважує, що сторони визнають факт перебування позивача під час стажування в районі проведення антитерористичної операції та несення ним служби на блокпосту №6 Сватово Луганської області строком понад 30 днів. Ці обставини не є спірними у справі. Разом з тим, відповідач стверджує, що позивач не підпадає під категорію осіб, визначених у п.19 ст.6 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту та абзацом 2 п.2 Порядку №413, а також те, що у позивача відсутні документи, що містять достатні підтвердні докази і є підставою для надання статусу учасника бойових дій, учасника війни. Так, відповідач вважає, що ОСОБА_1 не має обов`язкових трьох ознак для набуття ним статусу учасника бойових дій: 1) не є поліцейським, який захищав незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України; 2) не брав безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні iї проведення; 3) не перебував безпосередньо в районі антитерористичної операції у період її проведення. Висновок обґрунтовує тим, що позивача було направлено до ГУНП в Луганській області для проходження стажування, яке не передбачає участь у проведенні антитерористичної операції; позивач не залучався до складу сил та засобів, які беруть безпосередню участь в Антитерористичній операції; позивач безпідставно та помилково ототожнює виконання службових обов`язків із охорони публічного порядку на території, що відноситься до району проведення антитерористичної операції, зокрема і стажування, з участю особи у виконанні завдань антитерористичної операції в районах її проведення. Крім того, відповідач вказує, що видача посвідчення учасникам бойових дій не належить до компетенції Комісії, а здійснюється відповідним органом поліції, у якому проходили службу такі особи.
У спірному рішенні відповідач послався на п.19 ст.6 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту та абзац 2 п.2 Порядку №413 як на підстави для відмови у наданні статусу учасника бойових дій. Як зазначалося судом, обставин та мотивів прийняття такого рішення щодо позивача не наведено.
Як вже було зазначено, позивач є майором поліції, перебуває на службі у Національній поліції України.
Пунктом 19 частини першої статті 6 Закону №3551-XII та пунктом 2 Порядку №413 передбачено, що учасниками бойових дій визнаються, зокрема, поліцейські, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення.
Доводи відповідача полягають у тому, що позивач лише проходив стажування, а не захищав незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брав безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення.
Колегія суддів зазначає, що ці твердження не узгоджуються із наявними у справі доказами і суперечать нормам законодавства.
Як встановлено судом, індивідуальним планом стажування, яким визначається його зміст, передбачалося в основному вивчення нормативно-правових актів, хоча фактично позивач упродовж тривалого часу самостійно ніс службу на блокпосту №6, що з урахуванням віддаленості від місця відрядження виключало можливість відповідних керівників стажування організовувати це стажування та здійснювати контроль за ним. Суд звертає увагу й на те, що визначені Положенням обов`язки, які покладалися на особу, що проходить стажування (позивач), не передбачали несення нею служби на блокпосту в районі проведення АТО.
Колегія суддів зауважує, що позивач, здійснюючи несення служби на блокпосту №6, фактично захищав незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брав безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення.
Колегія суддів бере до уваги й те, що позивач виконував ці обов`язки на блокпосту №6 упродовж строку не менше ніж 30 календарних днів, у тому числі за сукупністю днів перебування в районах проведення антитерористичної операції.
Також встановлено на підставі витягів з наказів ГУНП в Луганській області Про проведення ротації особового складу ГУПН в зоні проведення АТО на території Луганської області, що позивача залучено не для навчання і стажування, а для ефективного виконання завдань, визначених Законом України Про боротьбу з тероризмом, Законом України Про Національну поліцію та на виконання вимог наказу Першого заступника керівника Антитерористичного центру при Службі безпеки України (керівника Антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей) від 14.04.2017 № 222ог.
Отже, підставою для виконання позивачем цих завдань щодо несення служби на блокпосту №6 було виконання наказу Першого заступника керівника Антитерористичного центру при Службі безпеки України (керівника Антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей). Це означає, що позивач безпосередньо залучався на виконання завдань антирерористичної операції, забезпечення її проведення на виконання наказу повноважного керівництва АТО.
Як вбачається з назви і змісту цього наказу, ним передбачалося проведення не стажування, а ротації особового складу ГУПН в зоні проведення АТО на території Луганської області.
Колегія суддів бере до уваги, що зазначений наказ від 14.04.2017 № 222ог, як вказано в його преамбулі, видано у зв`язку з відсутністю можливості здійснення державного контролю на окремих ділянках державного кордону України з Російською Федерацією, при наявності задокументованих фактів присутності на території Донецької та Луганської областей військової активності іноземних збройних формувань, з метою недопущення виходу терористів та їх посібників з району проведення Антитерористичної операції та проникнення їх у такий район, запобігання вчиненню терористичних актів, інших протиправних діянь, убезпечення громадян та співробітників силових структур від загрози збройних нападів, з метою стабілізації економічного та оборонного сектору держави, відповідно до статей 12, 13, 14, 15 Закону України "Про боротьбу з тероризмом". Цей наказ не містить норм щодо проведення стажування поліцейських під час його виконання.
Контроль за виконанням цього наказу покладено на начальника штабу - першого заступника керівника Антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей, а не на керівника стажування.
При цьому колегія суддів також враховує, що до населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція в Луганській області вказаним вище рішенням Уряду віднесено, зокрема, й місце дислокації блокпоста №6 - Сватівський район, м. Сватове.
Колегія суддів зауважує також, що віддаленість блокпоста №6 від лінії розмежування та зони ведення бойових дій не є обставиною, яка виключає безпосередню участь позивача в антитерористичній операції чи в забезпеченні її проведення, про що свідчить зокрема, зміст преамбули наказу від 14.04.2017 № 222ог.
При цьому колегія суддів також звертає увагу й на те, що вимогами законодавства передбачається безпосередня участь у виконанні завдань АТО не на лінії розмежування чи ведення бойових дій, а в районах її проведення і, як встановлено судом, позивач виконував ці завдання в районі проведення антитерористичної операції.
Це означає, що фактично замість стажування на позивача державою було покладено обов`язок захищати незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і позивач на виконання наказу начальника штабу - першого заступника керівника Антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей брав безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення більше 30 календарних днів починаючи з 22.09.2017.
При цьому позивач своєчасно звернувся до відповідача та надав усі передбачені документи для визнання за ним статусу учасника бойових дій.
Що стосується зобов`язання відповідача прийняти рішення про надання ОСОБА_1 статусу учасника бойових дій, то колегія суддів звертає увагу на наступне.
Так, до повноважень відповідача входить право (обов`язок) надати статус учасника бойових дій, як особі, яка захищала незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брала безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпечення її проведення.
Отже, оскільки адміністративний суд не може підміняти інший орган державної влади та перебирати на себе повноваження щодо вирішення питань, які законодавством віднесенні до компетенції цього органу, тому позовна вимога про зобов`язання відповідача прийняти рішення не підлягає задоволенню.
У даному випадку, належним способом захисту прав позивача буде зобов`язанння Комісію Національної поліції України з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій, учасниками війни поліцейських, державних службовців та інших працівників Національної поліції України вирішити питання про надання ОСОБА_1 статусу учасника бойових дій з урахуванням повторного розгляду документів.
Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Згідно із п. 2 ч. 1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.
Відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
Керуючись ст.ст. 242, 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, суд,
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Національної поліції України задовольнити частково.
Змінити резолютивну частину рішення Київського окружного адміністративного суду від 13 травня 2019 року, виключивши зобов`язання Комісію Національної поліції України з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій, учасниками війни поліцейських, державних службовців та інших працівників Національної поліції України прийняти рішення про надання ОСОБА_1 статусу учасника бойових дій.
Зобов`язати Комісію Національної поліції України з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій, учасниками війни поліцейських, державних службовців та інших працівників Національної поліції України вирішити питання про надання ОСОБА_1 статусу учасника бойових дій з урахуванням повторного розгляду документів.
В іншій частині рішення Київського окружного адміністративного суду від 13 травня 2019 року залишити без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду у порядку та строки, визначені ст.ст. 328-331 КАС України.
Головуючий суддя:Шурко О.І.
Судді:Василенко Я.М.
Чаку Є.В.