ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
29 травня 2020 року м. Київ № 640/1616/19
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі: судді Добрянської Я.І., розглянувши в порядку спрощеного провадження адміністративну справу
за позовом ОСОБА_1
до Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти
про визнання протиправним та скасування рішення від 21.01.2019,
В С Т А Н О В И В:
У червні 2019 року ОСОБА_1 звернувся до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти (далі -Національне Агентство/відповідач/ або НАЗЯВО) про визнання протиправним та скасування рішення від 21.01.2019 в якому просив:
- визнати протиправним та скасувати рішення Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти «Про обрання та внесення Кабінету Міністрів України подання про призначення на посаду Голови Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти ОСОБА_2 , на посади заступників Голови Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 », оформленого протоколом засідання Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти від 21 січня 2019року.
Позовні вимоги обґрунтовує тим, що на період прийняття відповідачем оскаржуваного рішення він обіймав посаду виконуючого обов`язки керівника секретаріату Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти. Згідно ч.3 ст.20 Закону України «Про вищу освіту» та п.29 Статуту Національного агентства із забезпечення якості вищої освіт, організаційне, фінансово-господарське, матеріально-технічне, інформаційно-довідкове та інше забезпечення діяльності Національного Агентства покладено на його секретаріат. Станом на дату прийняття оскаржуваного рішення ні Голова, а ні його заступники не були призначені. За відсутності рішення про призначенні Голови та його заступників скликання засідання згідно з п. 31 Статуту здійснюється керівником секретаріату на вимогу не менше як однієї третини від складу членів Національного Агентства. Звернення однієї третини членів Національного Агентства на ім`я в.о. керівника секретаріату про скликання засідання 21 січня 2019 року не було. Оскільки скликання засідання відбулося з порушенням порядку, встановленого Статутом Національного Агентства, а саме, всупереч п. 31 Статуту, а тому прийняте відповідачем 21 січня 2019 року рішення прямо порушує норми чинного законодавства та особисті права та законні інтереси позивача у сфері публічно-правових відносин, є протиправним та підлягає скасуванню.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 05.03.2019 року відкрито провадження в адміністративній справі та призначено до розгляду в порядку спрощеного провадження без виклику сторін.
Зазначеною ухвалою суд запропонував відповідачу в 15-денний строк з дня одержання ухвали подати відзив.
У встановлений судом строк відповідач відзив на позовну заяву не надав. Копію ухвали від 05.03.2019 отримав 11.03.2019, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення (а.с.113).
Так, частиною 4 статті 159 КАС України визначено, що подання заяв по суті справи є правом учасників справи.
Водночас, неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову.
Відповідно до частини 6 статті 162 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
З огляду на те, що відповідачем у встановлений судом строк (з урахуванням часу на пересилання поштової кореспонденції) не надано суду відзив на позов та не повідомлено суд про причини за яких такий відзив не може бути подано, суд кваліфікує неподання відповідачем відзиву на позов, як визнання позову у повному обсязі.
Розглянувши адміністративний позов та додані до нього матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд, зазначає наступне.
Судом установлено, що позивач ОСОБА_1 Наказом № 3 від 18.11.2016р. керівника секретаріату Національного агентства із забезпечення якості вищої освіт був призначений на посаду заступника керівника секретаріату з 18 листопада 2016р.(а.с.94).
Відповідно до Наказу №29-к від 2 листопада 2017р. Національного агентства із забезпечення якості вищої освіт позивач ОСОБА_1 виконував обов`язки керівника секретаріату Національного Агентства з 2 листопада 2017 року (а.с.97)
Також судом установлено, що 21 січня 2019 року відбулось засідання Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти «Про обрання та внесення Кабінету Міністрів України подання про призначення на посаду Голови Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти ОСОБА_2 , на посади заступників Голови Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 », яке оформлено протоколом № 1.
Рішення засідання Національного агентства, за переконанням позивача, є протиправними, оскільки скликання та проведення засідання відбулося не у спосіб та порядок, що передбачені відповідними положеннями, а саме:
- відсутнє звернення до керівника секретаріату Національного агентства однієї третини від загального складу членів Національного агентства з вимогою про скликання засідання;
засідання 21 січня 2019 року уповноваженою Статутом особою - виконуючим обов`язки керівником секретаріату Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти ОСОБА_1 не скликалося;
члени Національного агентства не були поінформовані про проведення засідання відповідно до вимог Статуту;
секретаріат Національного агентства не приймав участі в підготовці та проведенні засідання;
протокол засідання секретаріатом Національного агентства не вівся;
протокол засідання та схвалені рішення не були зареєстровані у відділі документообігу секретаріату Національного агентства.
Вважаючи вказане рішення протиправним, позивач звернув до суду з цим адміністративним позовом.
Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного..
Відповідно до ч. 1 статті 17 Закону України «Про вищу освіту» (далі - Закон) Національне агентство є постійно діючим колегіальним органом, уповноваженим цим Законом на реалізацію державної політики у сфері забезпечення якості вищої освіти.
Відповідно до ч. 2 статті 17 Закону Національне агентство є юридичною особою публічного права, яка діє згідно з цим Законом і статутом, що затверджується Кабінетом Міністрів України.
Згідно п.2 Статуту, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15 квітня 2015 р. № 244 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2018 р. № 1130) Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України, та Постановами Верховної ради України, іншими актами законодавства та цим Статутом.
Відповідно до ст. 18 Закону Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти:
1) формує вимоги до системи забезпечення якості вищої освіти, розробляє положення про акредитацію освітніх програм і подає його на затвердження центральному органу виконавчої влади у сфері освіти і науки;
2) аналізує якість освітньої діяльності вищих навчальних закладів;
3) проводить інституційну акредитацію;
5) формує єдину базу даних запроваджених вищими навчальними закладами спеціалізацій, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти на кожному рівні вищої освіти;
6) проводить акредитацію освітніх програм, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти;
7) формує критерії оцінки якості освітньої діяльності, у тому числі наукових здобутків, вищих навчальних закладів України, за якими можуть визначатися рейтинги вищих навчальних закладів України;
8) розробляє вимоги до рівня наукової кваліфікації осіб, які здобувають наукові ступені, розробляє порядок їх присудження спеціалізованими вченими радами вищих навчальних закладів (наукових установ) та подає його на затвердження центральному органу виконавчої влади у сфері освіти і науки;
9) розробляє положення про акредитацію спеціалізованих вчених рад (спеціалізованих рад з присудження ступеня доктора мистецтва) та подає його на затвердження центральному органу виконавчої влади у сфері освіти і науки, акредитує спеціалізовані вчені ради (спеціалізовані ради з присудження ступеня доктора мистецтва) та контролює їх діяльність;
10) акредитує незалежні установи оцінювання та забезпечення якості вищої освіти, веде їх реєстр;
11) здійснює інші повноваження, передбачені законом.
Частинами 1-2 ст. 19 Закону передбачено, що Національне агентство складається з двадцяти трьох осіб, які призначаються Кабінетом Міністрів України на підставі рішення Конкурсної комісії за результатами конкурсного відбору, що відбувається з дотриманням принципів гендерного балансу та галузевого представництва.
Голова та заступники голови Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти обираються на першому засіданні Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти строком на три роки. Голова та заступники голови Національного агентства призначаються на посади і звільняються з посад Кабінетом Міністрів України за поданням Національного агентства та працюють на постійній основі (ч. 5 ст. 19 Закону).
Аналогічні правові норми містяться у Статуті Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти (далі - Статут).
Пунктом 24 Статуту визначено, що управління діяльністю Національного агентства здійснюють його Голова та заступники Голови в межах повноважень, визначених цим Статутом. Голова та заступники голови Національного агентства обираються на першому засіданні Національного агентства строком на три роки. Голова та заступники голови Національного агентства призначаються на посаду і звільняються з посади Кабінетом Міністрів України за поданням Національного агентства та працюють на постійній основі.
Згідно з ч. 3 ст. 20 Закону та пунктами 29, 30 Статуту організаційне, фінансово-господарське, матеріально-технічне, інформаційно-довідкове та інше забезпечення діяльності Національного агентства здійснює секретаріат Національного агентства. Положення про секретаріат, його структура і штатний розпис затверджуються Національним агентством.
Секретаріат Національного агентства очолює керівник.
Керівник секретаріату Національного агентства призначається на посаду Головою Національного агентства на підставі рішення Національного агентства строком на п`ять років з правом повторного призначення.
Національне агентство двома третинами голосів затвердженого складу може прийняти рішення про дострокове звільнення керівника секретаріату Національного агентства відповідно до законодавства про працю.
Керівник секретаріату Національного агентства підзвітний і підконтрольний Національному агентству.
Заступники керівника секретаріату Національного агентства призначаються на посаду та звільняються з посади керівником секретаріату за погодженням з Національним агентством.
Як встановлено судом, виконуючим обов`язки керівника секретаріату Національного агентства на дату проведення засідання Національного агентства - 21 січня 2019 року був ОСОБА_1 .
Відповідно до пункту 31 Статуту керівник секретаріату Національного агентства:
від імені Національного агентства укладає договори, вчиняє інші правочини, представляє інтереси в цивільно-правових відносинах, у суді та інших органах державної влади, установах, організаціях;
здійснює заходи щодо державної реєстрації Національного агентства відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань";
скликає засідання Національного агентства за вмотивованою вимогою не менш як однієї третини його складу за умови не скликання засідання Головою та його заступниками протягом семи календарних днів відповідно до вимог, передбачених цим Статутом;
організовує та контролює виконання секретаріатом Національного агентства Конституції та законів України, актів Президента України, Кабінету Міністрів України, інших актів законодавства;
приймає на роботу на умовах строкового трудового договору і звільняє з роботи в порядку, передбаченому законодавством про працю, працівників секретаріату Національного агентства, приймає рішення щодо їх заохочення, притягнення до дисциплінарної відповідальності;
видає обов`язкові для виконання працівниками секретаріату Національного агентства накази та доручення з питань, що належать до його компетенції;
виконує інші функції, пов`язані із забезпеченням діяльності секретаріату Національного агентства.
З наведеного вище вбачається, що засідання Національного агентства скликається керівником секретаріату Національного агентства за вмотивованою вимогою не менш як однієї третини складу Національного агентства за умови не скликання засідання Головою та заступниками Національного агентства відповідно до вимог, передбачених цим Статутом.
Відповідно до пункту 27 Статуту, Голова Національного агентства за вмотивованою вимогою не менш як однієї третини від складу членів Національного Агентства скликає засідання Національного агентства; скликає і проводить засідання Національного агентства, вносить питання для розгляду на його засіданнях, формує проект порядку денного засідання Національного агентства та не пізніше ніж за один день до проведення засідання інформує про його проведення усіх членів Національного агентства.
У разі відсутності Голови Національного агентства або неможливості здійснення ним своїх повноважень з інших повноважних причин його обов`язки виконує заступник Голови Національного агентства відповідно до встановленого Головою розподілу обов`язків (пункт 28 Статуту).
З матеріалів справи вбачається, що станом на дату проведення засідання - 21 січня 2019 року, Кабінетом Міністрів України Голову та заступників Голови Національного агентства не було призначено.
Виходячи з вищезазначених норм законодавства, за відсутності рішення про призначення Голови та заступників Голови Національного агентства скликати засідання згідно з пунктом 31 Статуту покладалось на керівника секретаріату Національного агентства при умові наявності вмотивованої вимоги не менш як однієї третини від складу членів Національно агентства.
Відповідно до пункту 34 Статуту організація роботи з неухильного додержання Національним агентством вимог законодавства, організація ведення діловодства та архіву, а також забезпечення підготовки і проведення засідань Національного агентства покладено на секретаріат Національного агентства.
Пунктом 35 Статуту Національного агентства передбачено, що секретаріат Національного агентства веде протоколи засідань Національного агентства та оприлюднює рішення Національного агентства на його офіційному веб-сайті та в засобах масової інформації.
Зі наявної у матеріалах справи копії протоколу № 1 засідання Національного агентства від 21 січня 2019 року вбачається, що протокол № 1 засідання Національного агентства від 21 січня 2019 року вівся не секретаріатом Національного агентства. Подання до Кабінету Міністрів України щодо призначення на посади обраних Голови та заступників Голови Національного агентства доручили одному з членів Національного агентства, а саме ОСОБА_2 .
Водночас згідно з ч. 2 ст. 17 Закону Національне агентство є юридичною особою публічного права, яка діє згідно з цим Законом і Статутом, що затверджується Кабінетом Міністрів України. Відповідно до п. 5 Статуту, Національне агентство є юридичною особою публічного права. Національне агентство набуває статусу юридичної особи з дня його державної реєстрації, має самостійний баланс, реєстраційні рахунки в органах Казначейства, печатку із своїм найменуванням.
Таким чином, направлення подання Кабінету Міністрів України про призначення Голови та заступників Голови віднесене законом до повноважень Національного агентства як юридичної особи. Повноважень на вчинення таких дій, як в окремим членом, так всіма членами Національного агентства чи будь-якими іншими особами Законом та Статутом не передбачено.
Суд звертає увагу, що відповідно до Статуту Національного агентства, наказу Національного агентства № 29-к від 2 листопада 2017 року та відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, єдиною особою, яку було призначено до органу управління юридичної особи, уповноваженою представляти юридичну особу в правовідносинах з третіми особами, та яка має право вчиняти дії від імені юридичної особи без довіреності, у тому числі підписувати договори та дані про наявність обмежень щодо представництва від імені юридичної особи, з 02.11.2017 р. станом на момент здійснення подання до Кабінету Міністрів України на призначення на посади Голови та заступників Голови Національного агентства був позивач ОСОБА_1 , як виконуючий обов`язки керівника секретаріату.
Отже, судом встановлено, що позивач на вимогу членів Національного Агентства засідання 21.01.2019року не скликав, подання до Кабінету Міністрів України не скеровував і не підписував відповідних документів, та приходить до висновку, що таким чином позивач був позбавлений можливості реалізувати повноваження, покладені на нього Статутом Національного Агентства, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15 квітня 2015 р. № 244 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2018 р. № 1130),чим було порушено право позивача щодо належного виконання функціональних обов`язків.
З урахуванням наведеного, суд вважає, що при прийнятті оскаржуваного рішення, мало місце порушення процедури скликання засідання Національної Агентства від 21.01.2019р., а отже прийняте на ньому рішення є протиправним та підлягає скасуванню.
Разом з тим, суд критично оцінює доводи позивача, щодо протиправності оскаржуваного рішення в частині правомочності його прийняття та дотримання процедури і результатів голосування на засіданні, оскільки позивач не був членом Національного Агентства, а тому суд не вбачає порушення його прав з цих підстав.
Висновок від 22.03.2017 № 126/28-е науково-правової експертизи Ради науково-правових експертиз при Інституті держави і права імені В.М. Корецького НАН України щодо тлумачення норм чинного законодавства України стосовно особливостей правового регулювання діяльності Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти зокрема в частині скликання, проведення та встановлення результатів голосування на його засіданнях, суд до уваги не приймає, оскільки такий складено, з посиланням на Статут в редакції постанови КМУ від 27.07.2016р., а на момент прийняття оскаржуваного рішення був чинним Статут в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2018 р. № 1130.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, а суд згідно ст. 90 КАС України оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. В той же час згідно з ч. 2 ст. 77 цього Кодексу в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти не надало суду достатніх та беззаперечних доказів, які б свідчили, що члени Національного агентства зверталися до виконуючого обов`язки керівника секретаріату Національного агентства Бондарчука С.М. з вимогою про скликання засідання 21.012019р.,відсутні також докази щодо внесення позивачем подання до Кабінету Міністрів України на підставі протоколу № 1 від 21.01.2019р., а тому в силу положень ст.77 КАС України відповідач не довів суду правомірності прийняття ним оскаржуваного рішення.
Відповідно до ч.1 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази, наявні у справі, суд дійшов висновку про задоволення адміністративного позову в повному обсязі.
Частиною 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Таким чином, відповідно до ч.1 ст. 139 КАС України, на користь позивача підлягають до стягнення понесені ним судові витрати зі сплати судового збору.
Керуючись статтями 72-77, 139, 143, 241-246, 255, 257-263 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
1.Адміністративний позов ОСОБА_1 - задовольнити.
2. Визнати протиправними та скасувати рішення, прийняті членами Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти, оформлені протоколом № 1 засідання Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти від 21.01.2019 року.
3. Стягнути на користь ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) судові витрати за сплату судового збору в розмірі 768,4 грн. (сімсот шістдесят вісім гривень 40 копійок) за рахунок бюджетних асигнувань Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти (код ЄДРПОУ 40927307).
Рішення суду набирає законної сили в порядку та строки встановлені статтею 255 КАС України та може бути оскаржено за правилами встановленими статтями 293, 295-297 КАС України.
Суддя Я.І. Добрянська