ПОСТАНОВА
Іменем України
08 квітня 2020 року
Київ
справа № 812/363/18
провадження №К/9901/58967/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Смоковича М. І.,
суддів: Бевзенка В. М., Данилевич Н. А.
розглянув у попередньому судовому засіданні у касаційній інстанції адміністративну справу
за позовом ОСОБА_1 до Сєвєродонецької міської ради Луганської області про визнання протиправним та скасування рішення в частині, провадження по якій відкрито
за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Донецького апеляційного адміністративного суду від 17 липня 2018 року, прийняту у складі колегії суддів: головуючого - Сіваченка І. В., суддів: Шишова О. О., Блохіна А. А.
І. Суть спору
1. У лютому 2018 року ОСОБА_1 звернувсь до суду з адміністративним позовом до Сєвєродонецької міської ради Луганської області (далі - Сєвєродонецька міська рада) про визнання протиправним та скасування рішення від 30 січня 2018 року № 2233 "Про внесення змін до кількісного та персонального складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради VII скликання" в частині внесення ОСОБА_1 до складу виконавчого комітету міської ради VII скликання.
2. В обґрунтування позову зазначає, що він є депутатом Сєвєродонецької міської ради VII скликання. 30 січня 2018 року відповідачем прийнято рішення № 2233 "Про внесення змін до кількісного та персонального складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради VII скликання", яким ОСОБА_1 включено до складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради VII скликання.
2.1. Стверджує, що внаслідок прийняття відповідачем рішення від 30 січня 2018 року № 2233, ОСОБА_1 як депутатом порушено приписи закону щодо несумісності статусу депутата місцевої ради з іншими посадами та видами діяльності.
2.2. Вказує, що під час обговорення питання про включення в порядок денний питання про внесення позивача до складу членів виконкому, останній звернувся до депутатів із заявою про те, що він є діючим депутатом та не може входити до складу виконкому, але цей факт було проігноровано більшістю депутатами.
2.5. Вважаючи рішення відповідача від 30 січня 2018 року № 2233 в частині, що стосується ОСОБА_1 незаконним, позивач звернувсь до суду з вимогою про його скасування.
ІІ. Встановлені судами фактичні обставини справи
3. ОСОБА_1 відповідно до постанови Сєвєродонецької міської виборчої комісії Луганської області від 25 листопада 2015 року № 125 зареєстрований депутатом Сєвєродонецької міської ради від Радикальної партії Олега Ляшка .
4. Рішенням Сєвєродонецької міської ради від 29 лютого 2016 року № 202 затверджено, зокрема, членом виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради - ОСОБА_1 , секретаря ради (за посадою).
5. Відповідно до розпорядження секретаря міської ради, виконуючого обов`язки міського голови від 17 лютого 2016 року № 24-К "Про присвоєння рангів керівництву міської ради" ОСОБА_1 , секретарю міської ради, який займає посаду, віднесену до четвертої категорії в органах місцевого самоврядування, присвоєно п`ятий ранг посадової особи місцевого самоврядування з 17 лютого 2016 року.
6. Згідно з рішенням Сєвєродонецької міської ради від 26 січня 2017 року № 1205 затверджено на посаду заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради ОСОБА_1
7. Розпорядженням виконуючого обов`язки міського голови від 27 січня 2017 року № 20-К затверджено ОСОБА_1 з 27 січня 2017 року на посаду заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради.
8. Рішенням Сєвєродонецької міської ради від 06 лютого 2017 року № 1223 затверджено на посаду заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради ОСОБА_1 .
9. Своєю чергою, виконавчий комітет Сєвєродонецької міської ради утворений на підставі рішення Сєвєродонецької міської ради від 02 грудня 2015 року № 3 "Про утворення виконавчого комітету міської ради та визначення його кількісного складу", відповідно до пункту 1 якого кількісний склад нараховує 15 осіб.
10. Рішенням Сєвєродонецької міської ради від 29 вересня 2016 року № 751 "Про затвердження персонального складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради" затверджено членами виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради:
ОСОБА_4 , міського голову (за посадою);
ОСОБА_5 , секретаря ради (за посадою);
ОСОБА_6 , керуючого справами виконкому (за посадою);
ОСОБА_7 , першого заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради;
ОСОБА_17, заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради, начальника ФКМ;
ОСОБА_18, заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради;
ОСОБА_19, радника міського голови;
ОСОБА_20, члена ради директорів концерну "Луганськбуд";
ОСОБА_21, виконуючого обов`язки директора Благодійного фонду Олексія Кунченка "Заради майбутнього";
ОСОБА_22, директора ТОВ "Хімресурс";
ОСОБА_23 , директора КП "Сєвєродонецьккомунсервіс";
ОСОБА_24 , директора КП "Комбінат шкільного харчування";
ОСОБА_11 , приватного підприємця;
ОСОБА_12 ;
ОСОБА_13 , приватного підприємця.
11. Пунктом 2 вказаного рішення визнані такими, що втратили чинність рішення 12-ї сесії міської ради VII скликання від 05 травня 2016 року № 405 "Про затвердження персонального складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради" та рішення 15-ї сесії міської ради VII скликання від 21 липня 2016 року № 571 "Про внесення змін до рішення 12-ї (позачергової) сесії міської ради VII скликання від 05 травня 2016 року № 405 "Про затвердження персонального складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради".
12. 30 січня 2018 року Сєвєродонецькою міською радою прийнято рішення № 2233, яким внесено зміни до кількісного складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради VII скликання, затвердженого рішенням Сєвєродонецької міської ради VII скликання від 02 грудня 2015 року № 3 "Про утворення виконавчого комітету міської ради та визначення його кількісного складу", а саме:
збільшено кількісний склад виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради VII скликання до 18 (вісімнадцяти) осіб;
внесено зміни до персонального складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради VII скликання, затвердженого рішенням Сєвєродонецької міської ради VII скликання від 29 вересня 2016 року № 751 "Про затвердження персонального складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради", шляхом введення до складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради VII скликання за посадою:
ОСОБА_14 - заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради;
ОСОБА_15 - заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради;
ОСОБА_1 - заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради.
13. ОСОБА_1 , з посиланням на норму частини дев`ятої статті 51 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", якою встановлено заборону на входження до складу виконавчого комітету міської ради депутатів відповідної ради, звернувсь до міського голови із заявою від 30 січня 2018 року щодо відмови позивача від включення його до складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради VII скликання, а також звернувся до депутатів, як під час вирішення питання про включення до порядку денного питання про внесення змін до кількісного та персонального складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради VII скликання, так і під час прийняття оскаржуваного рішення.
ІІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення
14. Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 19 квітня 2018 року позовні вимоги задовольнив частково.
14.1. Визнано протиправним рішення Сєвєродонецької міської ради від 30 січня 2018 року № 2233 "Про внесення змін до кількісного та персонального складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради VII скликання" в частині внесення ОСОБА_1 до складу виконавчого комітету міської ради VII скликання.
14.2. Визнано протиправними дії Сєвєродонецької міської ради VII скликання щодо прийняття, включення до порядку денного пропозиції депутата Сєвєродонецької міської ради VII скликання, голови постійної комісії мандатної, з питань депутатської діяльності, етики, по роботі ради та гласності, голови депутатської фракції ПП "Об`єднання "САМОПОМІЧ" Ніжельської О. С. щодо внесення змін до кількісного та персонального складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради VII скликання.
14.3. Визнано протиправними дії Сєвєродонецької міської ради VII скликання щодо розгляду та прийняття по пропозиції депутата Сєвєродонецької міської ради VII скликання, голови постійної комісії мандатної, з питань депутатської діяльності, етики, по роботі ради та гласності, голови депутатської фракції ПП "Об`єднання "САМОПОМІЧ" Ніжельської О. С щодо внесення змін до кількісного та персонального складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради VII скликання, рішення від 30 січня 2018 року № 2233 "Про внесення змін до кількісного та персонального складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради VII скликання" в частині внесення ОСОБА_1 до складу виконавчого комітету міської ради VII скликання.
14.4. В решті позову - відмовлено.
15. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, вийшовши за межі позовних вимог із врахуванням частини другої статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України, виходив з того, що 38 (позачергова) сесія Сєвєродонецької міської ради VII скликання скликана у порушення вимог частини десятої статті 46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" та статті 2.7 Регламенту Сєвєродонецької міської ради VII скликання, оскільки ані у розпорядженні міського голови від 29 січня 2018 рок № 18 "Про скликання 38 (позачергової) сесії Сєвєродонецької міської ради VII скликання", ані у протоколі засідання ради від 30 січня 2018 року не наведено причин винятковості скликання сесії не пізніш як за один день до засідання. Разом з цим суд першої інстанції дійшов висновку про порушення порядку оприлюднення вказаного розпорядження на офіційному сайті Сєвєродонецької міської ради та доведення до відома депутатів і населення про проведення відповідної сесії ради, оскільки відповідне розпорядження міського голови від 29 січня 2018 року № 18 опубліковано на офіційному сайті Сєвєродонецької міської ради 29 січня 2018 року о 19-й годині 11 хвилин, тобто після закінчення робочого дня та пізніше ніж за день до проведення сесії ради, призначеної на 30 січня 2018 року.
16. Постановою Донецького апеляційного адміністративного суду від 17 липня 2018 року рішення Луганського окружного адміністративного суду від 19 квітня 2018 року скасовано, та ухвалено нове, яким в позові відмовлено.
17. Донецький апеляційний адміністративний суд, скасовуючи рішення суду першої інстанції та ухвалюючи нове рішення про відмову в позові, прийшов до висновку про відсутність підстав для скасування оскаржуваного рішення, оскільки особа, яка займає посаду заступника міського голови з питань роботи виконавчих органів ради, має входити до складу виконавчого комітету міської ради за законом в силу займаної посади без отримання згоди останнього на таке включення.
17.1. Також зазначив, що суд першої інстанції, задовольняючи позов виходив виключно з процедурних порушень під час прийняття радою оскаржуваного рішення. При цьому суд першої інстанції взагалі не стверджував про порушення відповідачем вимог статті 51 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", і позивач, зі свого боку, не оскаржив таке рішення суду, зокрема, стосовно його мотивувальної частини. Крім того суд апеляційної інстанції зазначив, що чинним законодавством не визначено певних критеріїв чи поняття "винятковість" випадку скликання сесії, тому визначаючи певний(і) випадок(дки) винятковим(и), відповідний суб`єкт діє на власний розсуд, виходячи зі своїх дискреційних повноважень.
IV. Касаційне оскарження
18. Позивач подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати його рішення.
19. В обґрунтування касаційної скарги вказує на помилковість висновків суду апеляційної інстанції, оскільки оскаржуване рішення слугувало підставою для дострокового припинення депутатських повноважень позивача як депутата міської ради місцевої організації Радикальна партія Олега Ляшка , а відтак порушено політичні права позивача, а також права виборців.
19.1. Вказує, що заявляв відвід колегії суддів суду апеляційної інстанції, однак така заява залишена без розгляду, чим порушено право на справедливий суд. Також вказує, що судом апеляційної інстанції не досліджено відмінність процедур погодження кандидатури постійною комісією та затвердження рішення по кандидатурі на сесії ради.
19.2. Наголошує, що судом апеляційної інстанції помилково віднесено питання про формування виконавчого комітету як представницького органу ради, яка представляє інтереси громади до внутрішньо організаційних питань, які не підлягають опублікуванню, без нормативного підтвердження своєї позиції та перевірки критеріїв переліку внутрішньо організаційних питань.
19.3. Крім того позивач вказує, що суд апеляційної інстанції не взяв до уваги позицію, викладену у постанові Верховного Суду України від 11 квітня 2017 року у справі № 812/153/16.
20. Водночас, представник Сєвєродонецької міської ради у відзиві вказує на безпідставність касаційної скарги і просить залишити її без задоволення, а рішення суду апеляційної інстанції - без змін.
V. Релевантні джерела права й акти їх застосування
21. Відповідно до частини третьої статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі також КАС України) провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.
22. 08 лютого 2020 року набрали чинності зміни до КАС України, внесені Законом України від 15 січня 2020 року № 460-IX "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ".
23. За правилом пункту 2 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" зазначеного Закону касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.
24. За наведених підстав касаційний розгляд здійснюється за правилами, що діяли до набрання чинності цим Законом, а саме за правилами КАС України в редакції зі змінами, внесеними Законом України від 19 грудня 2019 року № 394-IX.
25. Приписами частини першої статті 341 КАС України визначено, що суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
26. Частиною другою статті 19 Конституції України обумовлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
27. Відповідно до статті 5 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" система місцевого самоврядування включає: територіальну громаду; сільську, селищну, міську раду; сільського, селищного, міського голову; виконавчі органи сільської, селищної, міської ради; районні та обласні ради, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст; органи самоорганізації населення.
28. Згідно зі статтею 45 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" сільська, селищна, міська, районна в місті (у разі її створення), районна, обласна рада складається з депутатів, які обираються жителями відповідного села, селища, міста, району в місті, району, області на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування.
29. Статтею 49 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" установлено, що повноваження депутата ради починаються з моменту офіційного оголошення відповідною територіальною виборчою комісією на сесії ради рішення про підсумки виборів та визнання повноважень депутатів і закінчуються в день першої сесії ради нового скликання. Повноваження депутата можуть бути припинені достроково у випадках, передбачених законом.
30. За змістом частин першої та другої статті 51 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виконавчим органом сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради є виконавчий комітет ради, який утворюється відповідною радою на строк її повноважень. Після закінчення повноважень ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної у місті ради її виконавчий комітет здійснює свої повноваження до сформування нового складу виконавчого комітету.
Кількісний склад виконавчого комітету визначається відповідною радою. Персональний склад виконавчого комітету сільської, селищної, міської ради затверджується радою за пропозицією сільського, селищного, міського голови, районної у місті ради - за пропозицією голови відповідної ради.
31. Частиною третьою статті 51 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що виконавчий комітет ради утворюється у складі відповідно сільського, селищного, міського голови, районної у місті ради - голови відповідної ради, заступника (заступників) сільського, селищного, міського голови, голови районної у місті ради, керуючого справами (секретаря) виконавчого комітету, а також керівників відділів, управлінь та інших виконавчих органів ради, інших осіб.
32. Відповідно до частини сьомої статті 51 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" на осіб, які входять до складу виконавчого комітету ради і працюють в ньому на постійній основі, поширюються вимоги щодо обмеження сумісності їхньої діяльності з іншою роботою (діяльністю), установлені цим Законом для сільського, селищного, міського голови.
33. Частиною четвертою статті 12 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" установлено, що сільський, селищний, міський голова не може бути депутатом будь-якої ради, суміщати свою службову діяльність з іншою посадою, в тому числі на громадських засадах (крім викладацької, наукової та творчої роботи у позаробочий час), займатися підприємницькою діяльністю, одержувати від цього прибуток.
34. До складу виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті ради не можуть входити депутати відповідної ради, крім секретаря ради (частина дев`ята статті 51 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").
35. Статтями 1, 2 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" передбачено, що статус депутата місцевої ради визначається Конституцією України, цим Законом та іншими законами України.
Депутат сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі - депутат місцевої ради) є представником інтересів територіальної громади села, селища, міста чи їх громад, який відповідно до Конституції України і закону про місцеві вибори обирається на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування на строк, встановлений Конституцією України.
36. Частинами першою та другою статті 4 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" установлено, що депутат місцевої ради набуває свої повноваження в результаті обрання його до ради відповідно до Закону України "Про вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів".
Повноваження депутата місцевої ради починаються з дня відкриття першої сесії відповідної ради з моменту офіційного оголошення підсумків виборів відповідною територіальною виборчою комісією і закінчуються в день відкриття першої сесії цієї ради нового скликання, крім передбачених законом випадків дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради або ради, до складу якої його обрано.
37. Згідно з пунктом 4 частини першої статті 5 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради у разі обрання або призначення його на посаду, зайняття якої згідно з Конституцією України і законом не сумісне з виконанням депутатських повноважень.
38. Депутат місцевої ради здійснює свої повноваження, не пориваючи з виробничою або службовою діяльністю.
Депутат місцевої ради, обраний секретарем сільської, селищної, міської ради, головою, заступником голови районної, обласної, районної у місті ради, працює у відповідній раді на постійній основі і не може суміщати свою службову діяльність з іншою роботою, у тому числі на громадських засадах (за винятком викладацької, наукової та творчої у позаробочий час), займатися підприємницькою діяльністю, одержувати від цього прибуток, якщо інше не передбачено законом (частини перша та друга статті 6 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад").
39. Статтею 7 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" передбачено, що депутат місцевої ради, який перебуває на посаді керівника місцевого органу виконавчої влади чи на іншій посаді, на яку поширюються вимоги Конституції та законів України щодо обмеження сумісництва, не може поєднувати свою службову діяльність на цій посаді з посадою сільського, селищного, міського голови, секретаря сільської, селищної, міської ради, голови та заступника голови районної у місті, районної, обласної ради, а також з іншою роботою на постійній основі в радах, їх виконавчих органах та апараті.
40. Згідно зі статтею 9.1 Регламенту Сєвєродонецької міської ради VII скликання (далі - Регламент) міська рада утворює виконавчий комітет ради на строк її повноважень. Міський голова представляє на розгляд ради кількісний і персональний склад виконавчого комітету.
41. Відповідно до статті 9.2 Регламенту міський голова доручає постійним комісіям ради, депутатським фракціям та групам, але не пізніш як за 5 днів до початку сесії, обговорити кількісний і персональний склад виконавчого комітету. Комісії ради, депутатські фракції та групи не пізніш ніж за 1 день до засідання ради надають свої висновки. Висновки повинні мати мотивацію прийнятого рішення.
42. Статтею 9.3 Регламенту визначено, що у випадку, коли запропонована кандидатура не рекомендована постійною комісією, міській голова пропонує комісії іншу кандидатуру чи підтверджує свій намір пропонувати кандидатуру на сесії ради.
43. Приписами статті 9.4 Регламенту обумовлено, що кандидату до складу виконкому надається право виступити на сесії. У випадку, коли кандидатура на посаду рекомендована постійною комісією, дебати можуть не відкриватись, якщо на них не наполягають депутати. При відхиленні кандидатури до складу виконавчого комітету міський голова пропонує іншу кандидатуру, по якій проводиться розгляд в комісіях, нове обговорення і голосування. Окремо затверджуються кандидатури, які входять до складу виконавчого комітету за посадою (крім секретаря міської ради), а саме: заступники міського голови з питань роботи виконавчих органів ради, керуючий справами виконкому.
VI. Позиція Верховного Суду
44. Отже, наведені норми Регламенту розділяють процедуру затвердження персонального складу виконавчого комітету на кандидатів, які вносяться за пропозицією міського голови, та яких розглядають постійні комісії ради, депутатські групи та фракції і надають відповідні висновки, та на кандидатів, які затверджуються окремо, тобто, без дотримання вказаної процедури, серед таких кандидатів визначено заступників міського голови з питань роботи виконавчих органів ради. Відсутність необхідності подання міським головою відповідних доручень постійним комісіям ради, депутатським групам та фракціям та надання міському голові відповідних висновків є логічною, оскільки заступники міського голови з питань роботи виконавчих органів ради за законом обов`язково повинні входити до складу виконавчого комітету.
45. Спірні правовідносини, що склались у цій справі зводяться до питання щодо правомірності включення ОСОБА_1 до складу виконавчого комітету міської ради, оскільки, на думку позивача, внаслідок прийняття оскаржуваного рішення, ним як депутатом порушено приписи закону щодо несумісності статусу депутата місцевої ради з іншими посадами та видами діяльності.
46. Так, несумісність статусу депутата місцевої ради з деякими посадами та видами діяльності чітко передбачено приписами статті 7 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", згідно з якою депутат місцевої ради, який перебуває на посаді керівника місцевого органу виконавчої влади чи на іншій посаді, на яку поширюються вимоги Конституції та законів України щодо обмеження сумісництва, не може поєднувати свою службову діяльність на цій посаді з посадою сільського, селищного, міського голови, секретаря сільської, селищної, міської ради, голови та заступника голови районної у місті, районної, обласної ради, а також з іншою роботою на постійній основі в радах, їх виконавчих органах та апараті.
47. Водночас, частиною дев`ятою статті 51 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що до складу виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті ради не можуть входити депутати відповідної ради, крім секретаря ради.
48. Як встановлено судами першої та апеляційної інстанцій ОСОБА_1 відповідно до постанови Сєвєродонецької міської виборчої комісії Луганської області від 25 листопада 2015 року № 125 зареєстрований депутатом Сєвєродонецької міської ради від Радикальної партії Олега Ляшка .
49. Рішенням Сєвєродонецької міської ради від 29 лютого 2016 року № 202 затверджено, зокрема, членом виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради - ОСОБА_1 , секретаря ради (за посадою), а згідно з рішенням Сєвєродонецької міської ради від 26 січня 2017 року № 1205 та розпорядженням виконуючого обов`язки міського голови від 27 січня 2017 року № 20-К затверджено ОСОБА_1 з 27 січня 2017 року на посаду заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради.
50. В подальшому 06 лютого 2017 року Сєвєродонецькою міською радою прийнято рішення № 1223, яким затверджено ОСОБА_1 на заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради
51. 30 січня 2018 року Сєвєродонецькою міською радою прийнято оскаржуване рішення № 2233, яким, зокрема, внесено зміни до персонального складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради VII скликання, затвердженого рішенням Сєвєродонецької міської ради VII скликання від 29 вересня 2016 року № 751 "Про затвердження персонального складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради", шляхом введення до складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради VII скликання за посадою, зокрема, ОСОБА_1 - заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради.
52. Отже, на момент прийняття Сєвєродонецькою міською радою рішення від 30 січня 2018 року № 2233 "Про внесення змін до кількісного та персонального складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради VII скликання", ОСОБА_1 обіймав посаду заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради, та внаслідок прийняття оскаржуваного рішення позивача включено до складу виконавчого комітету за посадою.
53. Частиною третьою статті 51 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" чітко передбачено, що виконавчий комітет ради утворюється у складі відповідно сільського, селищного, міського голови, районної у місті ради - голови відповідної ради, заступника (заступників) сільського, селищного, міського голови, голови районної у місті ради, керуючого справами (секретаря) виконавчого комітету, а також керівників відділів, управлінь та інших виконавчих органів ради, інших осіб.
54. Аналіз наведеної правової норми дає підстави для висновку, що законодавець встановлює обов`язок щодо включення до складу виконавчого комітету посади заступника міського голови.
55. Таким чином Верховний Суд погоджується з висновками суду апеляційної інстанції, що особа, яка займає посаду заступника міського голови з питань роботи виконавчих органів ради, має входити до складу виконавчого комітету міської ради за законом в силу займаної посади без отримання згоди останнього на таке включення.
56. Слід зазначити, що ОСОБА_1 у позовній заяві не наведено такої підстави позову як порушення відповідачем процедури прийняття оскаржуваного рішення. Протягом розгляду справи в суді першої інстанції позивачем не змінювались та не доповнювались підстави позову.
57. Доводи позивача на нерозгляд судом апеляційної інстанції заяви про відвід колегії суддів спростовуються протоколом судового засідання від 18 червня 2018 року.
58. Щодо посилань позивача на постанову Верховного Суду України від 11 квітня 2017 року у справі № 812/153/16 В, слід зазначити, що у зазначеній справі не висловлювалась правова позиція, чи підлягають включенню до персонального складу виконавчого комітету за законом в силу займаної посади заступники міського голови, у зв`язку чим до спірних правовідносин наведена постанова Верховного Суду України не може бути застосована.
59. З огляду на викладене, висновки судів попередніх інстанцій є правильними, обґрунтованими, відповідають нормам матеріального та процесуального права, підстави для скасування чи зміни оскаржуваних судових рішень відсутні.
60. Доводи ж касаційної скарги не спростовують висновки судів попередніх інстанцій і зводяться до переоцінки встановлених судами обставин справи.
61. Зважаючи на приписи статті 350 КАС України, касаційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін.
VII. Судові витрати
62. З огляду на результат касаційного розгляду та відсутність документально підтверджених судових витрат, понесених учасниками справи у зв`язку з переглядом справи в суді касаційної інстанції, судові витрати розподілу не підлягають.
Керуючись пунктом 2 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України від 15 січня 2020 року № 460-IX, статтями 3, 341, 343, 349, 350, 355, 356, 359 КАС України, суд
п о с т а н о в и в :
1. Касаційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.
2. Постанову Донецького апеляційного адміністративного суду від 17 липня 2018 року у цій справі залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.
Головуючий М. І. Смокович
Судді В. М. Бевзенко
Н. А. Данилевич