ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 липня 2018 року справа № 812/363/18
приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15
Донецький апеляційний адміністративний суд у складі колегії: головуючого судді: Сіваченка І.В., суддів: Шишова О.О., Блохіна А.А., секретар судового засідання Романченко Г.О., за участю позивача ОСОБА_1, представника позивача ОСОБА_2, представників відповідача ОСОБА_3, ОСОБА_4, розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Сєвєродонецької міської ради на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 19 квітня 2018 року (складене в повному обсязі 20 квітня 2018 року в м. Сєвєродонецьк Луганської області) у справі № 812/363/18 (суддя в І інстанції Кисельова Є.О.) за позовом ОСОБА_1 до Сєвєродонецької міської ради про визнання протиправним та скасування рішення Сєвєродонецької міської ради від 30 січня 2018 року № 2233 «Про внесення змін до кількісного та персонального складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради VII скликання» в частині внесення ОСОБА_1 до складу виконавчого комітету міської ради VII скликання,-
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Сєвєродонецької міської ради про визнання протиправним та скасування рішення відповідача від 30 січня 2018 року № 2233 "Про внесення змін до кількісного та персонального складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради VII скликання" в частині внесення ОСОБА_1 до складу виконавчого комітету міської ради VII скликання.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначав, що у 2015 році його обрано депутатом Сєвєродонецької міської ради VII скликання. Відповідно до рішення двадцять четвертої (чергової) сесії Сєвєродонецької міської ради VII скликання від 26.01.2017 № 1205 «Про затвердження заступником міського голови ОСОБА_1.» та рішенням двадцять п'ятої (позачергової) сесії Сєвєродонецької міської ради VII скликання» від 06 лютого 2017 року № 1223 «Про затвердження ОСОБА_1 на посаду заступника міського голови» його було обрано заступником міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради сьомого скликання, про що також видане Розпорядження міського голови № 20-К від 27.01.2017 та зроблено відповідний запис до трудової книжки.
До прийняття Сєвєродонецькою міською радою рішення від 30 січня 2018 року № 2233 «Про внесення змін до кількісного та персонального складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради VII скликання», позивачем не було порушено вимог закону щодо несумісності статусу депутата місцевої ради з іншими посадами та видами діяльності. Однак, оскаржуваним рішенням позивача включено до складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради VII скликання, що є порушенням приписів закону щодо несумісності статусу депутата місцевої ради з іншими посадами та видами діяльності.
Під час обговорення питання про включення в порядок денний питання про внесення позивача до складу членів виконкому позивач звернувся до депутатів з заявою про те, що він є діючим депутатом та не може входити до складу виконкому, але цей факт проігноровано більшістю депутатами, міським головою та прийнято незаконне рішення.
З посиланням на приписи статті 6, частини третьої статті 7 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад», частини третьої статті 51 Закону України від 21.05.1997 № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування» (далі - Закон № 280/97-ВР), позивач вважає рішення Сєвєродонецької міської ради від 30 січня 2018 року № 2233 «Про внесення змін до кількісного та персонального складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради VII скликання» в частині введення до складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради VII скликання заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради ОСОБА_1 протиправним та таким, що підлягає скасуванню.
Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 19 квітня 2018 року у справі № 812/363/18 адміністративний позов було задоволено частково, внаслідок чого: визнано протиправним рішення Сєвєродонецької міської ради від 30 січня 2018 року № 2233 «Про внесення змін до кількісного та персонального складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради VII скликання» в частині внесення ОСОБА_1 до складу виконавчого комітету міської ради VII скликання; визнано протиправними дії Сєвєродонецької міської ради VII скликання щодо прийняття, включення до порядку денного пропозиції депутата Сєвєродонецької міської ради VII скликання, голови постійної комісії мандатної, з питань депутатської діяльності, етики, по роботі ради та гласності, голови депутатської фракції ПП «Об'єднання «САМОПОМІЧ» ОСОБА_5 щодо внесення змін до кількісного та персонального складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради VII скликання; визнано протиправними дії Сєвєродонецької міської ради VII скликання щодо розгляду та прийняття по пропозиції депутата Сєвєродонецької міської ради VII скликання, голови постійної комісії мандатної, з питань депутатської діяльності, етики, по роботі ради та гласності, голови депутатської фракції ПП «Об'єднання «САМОПОМІЧ» ОСОБА_5 щодо внесення змін до кількісного та персонального складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради VII скликання, рішення від 30.01.2018 № 2233 «Про несення змін до кількісного та персонального складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради VII скликання» в частині внесення ОСОБА_1 до складу виконавчого комітету міської ради VII скликання»; в задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Не погодившись з таким рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, просив рішення місцевого суду скасувати та прийняти нове, яким відмовити в задоволенні позову у повному обсязі.
На обґрунтування апеляційної скарги зазначено про відсутність порушень законодавства з боку відповідача при прийнятті оскаржуваного рішення.
У відзиві на апеляційну скаргу представником позивача висловлено згоду з висновками місцевого суду та прохання залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.
У судовому засіданні представники відповідача підтримали доводи апеляційної скарги та просили її задовольнити, проти чого заперечували позивач та його представник.
Спершу слід зазначити, що в судовому засіданні 18.06.2018 позивачем спочатку було подано письмову заяву про відвід складу суду, проте в цьому ж судовому засіданні він від неї відмовився, у зв'язку з чим таку заяву було залишено без розгляду.
В судовому засіданні 17.07.2018 представником позивача також було подано заяву про відвід складу суду з тих самих мотивів: фактично незгоди з висновками суду в інших справах за аналогічних обставин. Ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду, постановленою на місці в судовому засіданні, зазначену заяву було залишено без розгляду в зв'язку з тим, що вона подана за межами строку, визначеного в ч.3 ст. 39 КАС України, та з огляду на ч.4 ст. 36 КАС України, приписами якої визначено, що незгода сторони з процесуальними рішеннями судді, рішення або окрема думка судді в інших справах, висловлена публічно думка судді щодо того чи іншого юридичного питання не може бути підставою для відводу.
Відповідно до вимог частини 1 статті 308 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги, встановила наступне.
Рішенням Сєвєродонецької міської ради від 02 грудня 2015 року № 2 «Про підсумки виборів депутатів міської ради, які відбулися 25 жовтня 2015 року», визнано повноваження 36 (тридцяти шести) депутатів Сєвєродонецької міської ради VII скликання (том 2 арк. справи 15).
Рішенням Сєвєродонецької міської ради від 02 грудня 2015 року № 3 «Про утворення виконавчого комітету міської ради та визначення його кількісного складу» утворено виконавчий комітет Сєвєродонецької міської ради у кількості 15 (п'ятнадцяти) осіб (том. 2 арк. справи 14).
ОСОБА_1 (ІНФОРМАЦІЯ_1, реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1, місце проживання: 93400, АДРЕСА_1) постановою Сєвєродонецької міської виборчої комісії Луганської області від 25 листопада 2015 року № 125 зареєстрований депутатом Сєвєродонецької міської ради від політичної партії «Радикальна партія Олега Ляшка» (том 2 арк. справи 16).
Рішенням Сєвєродонецької міської ради від 29 вересня 2016 року № 751 «Про затвердження персонального складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради» затверджено членами виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради 15 (п'ятнадцять) осіб, а саме: ОСОБА_7, міського голову (за посадою); ОСОБА_8, секретаря ради (за посадою); ОСОБА_9, керуючого справами виконкому (за посадою); ОСОБА_10, першого заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради; ОСОБА_11, заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради, начальника ФКМ; ОСОБА_12, заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради; ОСОБА_13, радника міського голови; ОСОБА_14, члена ради директорів концерну «Луганськбуд»; ОСОБА_15, виконуючого обов'язки директора Благодійного фонду ОСОБА_16 «Заради майбутнього»; ОСОБА_17, директора ТОВ «Хімресурс»; ОСОБА_18, директора КП «Сєвєродонецьккомунсервіс»; ОСОБА_19, директора КП «Комбінат шкільного харчування»; ОСОБА_20, приватного підприємця; ОСОБА_21; ОСОБА_22, приватного підприємця; рішення 12-ї сесії міської ради VII скликання від 05 травня 2016 року № 405 «Про затвердження персонального складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради» та рішення 15-ї сесії міської ради VII скликання від 21 липня 2016 року № 571 «Про внесення змін до рішення 12-ї (позачергової) сесії міської ради VII скликання від 05 травня 2016 року № 405 «Про затвердження персонального складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради» визнані такими, що втратили чинність (том. 1 арк. справи 45).
Розпорядженням секретаря міської ради, виконуючого обов'язки міського голови від 17 лютого 2016 року № 24-К «Про присвоєння рангів керівництву міської ради» ОСОБА_1, секретарю міської ради, який займає посаду, віднесену до четвертої категорії в органах місцевого самоврядування, присвоєно 5 (п'ятий) ранг посадової особи місцевого самоврядування з 17.02.2016; ОСОБА_10, першому заступнику міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради, який займає посаду, віднесену до четвертої категорії посад в органах місцевого самоврядування в органах місцевого самоврядування, присвоєно 9 (дев'ятий) ранг посадової особи місцевого самоврядування, з 17.02.2016; ОСОБА_23, заступнику міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради, який займає посаду, віднесену до четвертої категорії посад в органах місцевого самоврядування в органах місцевого самоврядування, присвоєно 9 (дев'ятий) ранг посадової особи місцевого самоврядування, з 17.02.2016; ОСОБА_24, заступнику міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради, який займає посаду, віднесену до четвертої категорії посад в органах місцевого самоврядування в органах місцевого самоврядування, присвоєно 9 (дев'ятий) ранг посадової особи місцевого самоврядування, з 17.02.2016. Дане розпорядження не підлягає оприлюдненню як внутрішньо організаційне (ст. 15 Закону України «Про доступ до публічної інформації»). Контроль за виконанням даного розпорядження покладено на секретаря міської ради, в.о. міського голови ОСОБА_1 (том. 1 арк. справи 127).
Зі змісту даного розпорядження вбачається, що присвоєно ранги посадовим особам місцевого самоврядування, які займають керівні посади в органах місцевого самоврядування.
Тобто, посада заступника міського голови є керівною посадою в органах місцевого самоврядування.
Рішенням Сєвєродонецької міської ради від 29 лютого 2016 року № 202 «Про затвердження персонального складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради» затверджено членів виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради. Зокрема, затверджено членом виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради - ОСОБА_1, секретаря ради (за посадою) (том 2 арк. справи 121).
Рішенням Сєвєродонецької міської ради від 26 січня 2017 року № 1205 «Про затвердження заступником міського голови ОСОБА_1.» затверджено на посаду заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради ОСОБА_1 (том 1 арк. справи 72).
Розпорядженням виконуючого обов'язки міського голови від 27 січня 2017 року № 20-К «Про затвердження на посаду заступника міського голови ОСОБА_1.» затверджено ОСОБА_1 з 27.01.2017 на посаду заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради та встановлено посадовий оклад у розмірі 3491 грн. на місяць (том 1 арк. справи 126).
Рішенням Сєвєродонецької міської ради від 06 лютого 2017 року № 1223 «Про затвердження ОСОБА_1 на посаду заступника міського голови» затверджено на посаду заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради ОСОБА_1 (том 1 арк. справи 119).
Розпорядженням міського голови Сєвєродонецької міської ради від 29 січня 2018 року № 18 «Про скликання тридцять восьмої (позачергової) сесії міської ради сьомого скликання» у відповідності до п. 6 ст. 46 Закону № 280/97-ВР зобов'язано скликати тридцять восьму (позачергову) сесію міської ради, в якому на розгляд сесії внесено 105 (сто п'ять питань) (том 1 арк. справи 179-186). Вказане розпорядження оприлюднено на офіційному сайті Сєвєродонецької міської ради VII скликання 29.01.2018, що підтверджується скріншотом з офіційного сайту (том 2 арк. справи 21). Також матеріалами справи підтверджено, що розпорядження міського голови про скликання 38 (позачергової) сесії Сєвєродонецької міської ради VII скликання оприлюднено на офіційному сайті Сєвєродонецької міської ради 12.01.2018 о 11 год. 51 хв., датою останнього редагування є 29.01.2018 о 19 год. 11 хв., а виведенням на друк - 29.01.2018 о 19 год. 06 хв., що підтверджується копією витягу з файлу розпорядження від 29.01.2018 № 18 (том 2 арк. справи 92).
При цьому питання щодо збільшення кількісного та персонального складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради VII скликання не було включено до орієнтовного порядку денного тридцять восьмої (позачергової) сесії Сєвєродонецької міської ради сьомого скликання. Також у даному розпорядженні не наведено причин винятковості випадку та необхідності скликання сесії ради не пізніш як за один день до засідання, що передбачено статтею 2.7 Регламенту Сєвєродонецької міської ради VII скликання.
30 січня 2018 року відбулося засідання тридцять восьмої (позачергової) сесії Сєвєродонецької міської ради VII скликання, на яке згідно журналу реєстрації депутатів, прибуло та зареєструвалося 36 депутатів (том 2 арк. справи 17-18).
На вказаній сесії Сєвєродонецькою міською радою VII скликання прийнято рішення від 30 січня 2018 року № 2233 «Про внесення змін до кількісного та персонального складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради VII скликання» внесено зміни до кількісного складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради VII скликання, затвердженого рішенням Сєвєродонецької міської ради VII скликання від 02 грудня 2015 року № 3 «Про утворення виконавчого комітету міської ради та визначення його кількісного складу», а саме: збільшено кількісний склад виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради VII скликання до 18 (вісімнадцяти) осіб; внесено зміни до персонального складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради VII скликання, затвердженого рішенням Сєвєродонецької міської ради VII скликання від 29 вересня 2016 року № 751 «Про затвердження персонального складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради», а саме: введено до складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради VII скликання за посадою: ОСОБА_23 заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради; ОСОБА_24 заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради; ОСОБА_1 заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради (том 1 арк. справи 8). Вказане рішення оприлюднено на офіційному сайті Сєвєродонецької міської ради VII скликання 30.01.2018, що підтверджується скріншотом з офіційного сайту (том 2 арк. справи 19). Також на офіційному сайті оприлюднено протокол поіменного голосування депутатів 38-ї (позачергової) сесії міської ради VII скликання (том 2 арк. справи 20, 95, 96).
Засідання сесії Сєвєродонецької міської ради VII скликання від 30 січня 2018 року зафіксовано протоколом 38-ї (позачергової) сесії міської ради VII скликання від 30.01.2018 (том 1 арк. спр. 150-178), оглядом якого встановлено наступне.
Вказана позачергова сесія міської ради VII скликання скликана згідно статей 12, 46 Закону № 280/97-ВР та сесія вважається повноважною, якщо в її засіданні приймає участь більше половини депутатів.
Згідно ст. 2.16 Регламенту Сєвєродонецької міської ради VII скликання міським головою оголошено пленарне засідання тридцять восьмої (позачергової) сесії відкритим, оскільки присутні 36 депутатів.
Статтею 2.7 Регламенту закріплено, що розпорядженням про скликання чергової сесії ради відповідно до статей 2.2-2.6 доводиться до відома депутатів і населення не пізніш як за 10 днів до сесії.
Розпорядження про скликання позачергової сесії ради доводиться до відома депутатів і населення не пізніш як за три дні, а у виняткових випадках не пізніше ніж як за один день до сесії.
Відповідно до частини десятої статті 46 Закону № 280/97-ВР рішення про скликання сесії ради відповідно до частин четвертої, шостої та восьмої цієї статті доводиться до відома депутатів і населення не пізніш як за 10 днів до сесії, а у виняткових випадках - не пізніш як за день до сесії із зазначенням часу скликання, місця проведення та питань, які передбачається внести на розгляд ради.
При цьому судом встановлено, що даний протокол не містить зазначення винятковості випадку та необхідності скликання сесії ради не пізніш як за один день до засідання (том 1 зворотній бік арк. спр. 131).
Зважаючи на викладене, суд першої інстанції дійшов висновку, що 38 (позачергова) сесія Сєвєродонецької міської ради VII скликання скликана у порушення вимог частини 10 статті 46 Закону № 280/97-ВР та статті 2.7 Регламенту Сєвєродонецької міської ради VII скликання, оскільки ані у розпорядженні міського голови від 29.01.2018 № 18 «Про скликання 38 (позачергової) сесії Сєвєродонецької міської ради VII скликання», ані у протоколі засідання ради від 30.01.2018 не наведено причин винятковості скликання сесії не пізніш як за один день до засідання. Крім того, порушено порядок оприлюднення вказаного розпорядження на офіційному сайті Сєвєродонецької міської ради та доведення до відома депутатів і населення про проведення відповідної сесії ради, оскільки відповідне розпорядження міського голови від 29.01.2018 № 18 опубліковано на офіційному сайті Сєвєродонецької міської ради 29.01.2018 о 19-й годині 11 хвилин (том 2 арк. спр. 92), тобто після закінчення робочого дня та пізніше ніж за день до проведення сесії ради, призначеної на 30.01.2018.
З такими висновками місцевого суду не може погодитись судова колегія, з огляду на наступне.
Згідно частини десятої статті 46 Закону № 280/97-ВР рішення про скликання сесії ради відповідно до частин четвертої, шостої та восьмої цієї статті доводиться до відома депутатів і населення не пізніш як за 10 днів до сесії, а у виняткових випадках - не пізніш як за день до сесії із зазначенням часу скликання, місця проведення та питань, які передбачається внести на розгляд ради.
Як вбачається з матеріалів справи, розпорядження № 18 міського голови про скликання тридцять восьмої (позачергової) сесії міської ради сьомого скликання на 30 січня 2018 року о 15:00 годині прийнято та оприлюднено 29.01.2018.
Оскільки Законом № 280/97-ВР не визначено порядок обчислення строків, апеляційним судом за аналогією закону приймаються правила, визначені статтею 120 КАС України.
Так, частиною п'ятою статті 120 КАС України передбачено, що останнім днем строку, який закінчується вказівкою на певний день, вважається цей день. Частина восьма цієї ж статті визначає, що останній день строку триває до двадцять четвертої години.
Відтак, оприлюднення розпорядження № 18 міським головою 29.01.2018, в тому числі до 24 години, не порушує приписи законодавства щодо процедури скликання позачергової сесії ради.
Розглянувши справу № 501/138/16, Верховний Суд не побачив порушення закону при невідкладному скликання позачергової сесії за день до її проведення (постанова від 23.05.2018, номер в Єдиному Державному Реєстрі судових рішень - 74264790).
Колегія суддів вважає вмотивованими та обґрунтованими твердження відповідача, що 38 сесія скликалась для вирішення нагальних питань (земельних, бюджетних, трудових та інших в кількості більше 100), що можна розцінити як винятковість випадку. При цьому чинним законодавством не визначено певних критеріїв чи поняття «винятковість» випадку, тому визначаючи певний(і) випадок(дки) винятковим(и), відповідний суб'єкт діє на власний розсуд, виходячи зі своїх дискреційних повноважень.
Відповідно до ч.4 ст. 42 Закону № 280/97-ВР рішення про скликання сесії (в тому числі і позачергової) ухвалює міський голова, а потребу в невідкладному її проведенні, в тому числі явкою на таку сесії та ухвалення на ній відповідних рішень, підтверджує депутатський корпус.
Як вбачається з протоколу сесії ради від 30.01.2018, на ній були присутні 36 (з 37) депутатів міської ради, які не висловлювали жодних заперечень щодо скликання цієї сесії.
Також апеляційний суд зауважує, що чинними законодавством не передбачено необхідності зазначення «винятковості випадку» у розпорядженні про скликання сесії.
Далі, міським головою на розгляд сесії внесено питання порядку денного тридцять восьмої (позачергової) сесії міської ради, який складається зі 105 (ста п'яти) питань (том. 1 зворотній бік арк. спр. 150, арк. спр. 151-154). За наслідками голосування депутатами одноголосно прийнято за основу порядок денний тридцять восьмої (позачергової) сесії міської ради (том 1 арк. спр. 154).
Головуючим на сесії ради - ОСОБА_7 також в ході засідання сесії з'ясовувалися питання щодо внесення депутатами змін або доповнень до порядку денного.
Оглядом протоколу засідання 38-ї (позачергової) сесії міської ради VII скликання від 30.01.2018, наданого представником відповідача разом із відзивом на адміністративний позов до місцевого суду, встановлено, що після прийняття за основу порядку денного, головуючим поставлене на обговорення питання щодо внесення змін або доповнень до порядку денного.
Так, депутатом міської ради, головою постійної комісії мандатної, з питань законності, депутатської діяльності етики, головою депутатської фракції ПП «Об'єднання «САМОПОМІЧ» ОСОБА_5 запропоновано включити до порядку денного питання «Про внесення змін до кількісного та персонального складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради VII скликання. (том 1 арк. спр. 155).
В ході розгляду справи судом першої інстанції, представником відповідача для долучення до матеріалів справи надані зміни до протоколу 38-ї (позачергової) сесії Сєвєродонецької міської ради VII скликання, оглядом якого встановлено, що на питання головуючого щодо необхідності та намірів депутатів внесення змін або доповнень до порядку денного, депутатом міської ради, головою постійної комісії мандатної, з питань законності, депутатської діяльності етики, головою депутатської фракції ПП «Об'єднання «САМОПОМІЧ» ОСОБА_5 запропоновано міському голові, в межах його виключних повноважень, включити до порядку денного питання «Про внесення змін до кількісного та персонального складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради VII скликання (том 2 арк. спр. 108).
Крім того, місцевим судом досліджено відеозапис засідання 38-ї (позачергової) сесії Сєвєродонецької міської ради VII скликання, яким підтверджується факт внесення пропозиції депутатом ОСОБА_5 міському голові, в межах його виключних повноважень, включити до порядку денного питання про внесення змін до кількісного та персонального складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради VII скликання.
При цьому, депутатом зазначено, що на засіданні постійної комісії Сєвєродонецької міської ради VII скликання, що відбулося безпосередньо перед засіданням сесії ради, прийнято рішення щодо надання рекомендації міському голові Сєвєродонецька внести на розгляд Сєвєродонецької міської ради проект рішення «Про внесення змін до кількісного та персонального складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради VII скликання».
Вказаний факт також підтверджується протоколом засідання комісії мандатної, з питань депутатської діяльності, етики, по роботі ради та гласності від 30.01.2018 № 1-2018 (том 2 арк. спр. 137), оглядом якого встановлено, що засідання постійної комісії проводилося 30.01.2018 з 14 години по 15 годину. Тобто, вказане засідання проведене за годину до сесії ради.
В даному протоколі зазначено, що під номером 17 у порядку денному, що розглядався постійною комісією, вказано: розгляд питання щодо надання рекомендацій міському голові Сєвєродонецька внести на розгляд Сєвєродонецької міської ради проекту рішення «Про внесення змін до кількісного та персонального складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради VII скликання», яким передбачити збільшення кількісного складу виконавчого комітету до 19 осіб та введення до складу виконавчого комітету заступників міського голови ОСОБА_24, ОСОБА_23, ОСОБА_25 та ОСОБА_1 за посадами, як заступників міського голови, який опубліковано на офіційному сайті Сєвєродонецткої міської ради лише 04.04.2018 о 16 годині 33 хвилини (том 2 арк. спр. 137-146).
В ході засідання сесії ради та розгляду питання щодо включення до порядку денного проекту рішення «Про збільшення кількісного та персонального складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради VII скликання» головуючим надано право виступу на сесії ОСОБА_1, який з посиланням на норму частини дев'ятої статті 51 Закону № 280/97-ВР, якою встановлено заборону на входження до складу виконавчого комітету міської ради депутатів відповідної ради, відмовився від включення до складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради VII скликання, звернувся із відповідною заявою від 30 січня 2018 року до міського голови та депутатів як під час вирішення питання про включення до порядку денного питання про внесення змін до кількісного та персонального складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради VII скликання, так і під час прийняття оскаржуваного рішення, яким серед іншого введено до складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради VII скликання заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради ОСОБА_1, що підтверджується відповідною заявою та протоколом тридцять восьмої (позачергової) сесії Сєвєродонецької міської ради VII скликання від 30 січня 2018 року (том 1 арк. спр. 187, зворотній бік арк. спр. 155).
За наслідками голосування сесією прийнято рішення про включення до порядку денного питання «Про внесення змін до кількісного та персонального складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради VII скликання» (том 1 арк. спр. 155, зворотній бік арк. спр. 155), а також прийнято рішення «Про внесення змін до кількісного та персонального складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради VII скликання» (том 1 зворотній бік арк. спр. 177).
В ході розгляду справи представником відповідача надано для огляду суду оригінал вказаного рішення, оглядом якого встановлено, що на оригіналі рішення відсутня гербова печатка Сєвєродонецької міської ради.
З приводу відсутності на оригіналі рішення гербової печатки Сєвєродонецької міської ради колегія суддів зазначає, що вказаний факт не може бути підставою для скасування рішення ради.
Також апеляційний суд зазначає, що інші рішення ради, на які посилався місцевий суд в своєму рішенні, не є предметом розгляду в цій справі, тому не можуть бути предметом обговорення.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції також посилався на наступне.
Згідно відеозапису, дослідженому місцевим судом, встановлено, що головуючим оголошено перелік порядку денного, який не містив спірного питання. Після цього голова з власної ініціативи ніяких додаткових питань щодо внесення або включення до порядку денного самостійно не оголошував та не вносив.
Лише після самостійного ініціювання питання депутатом ОСОБА_5 щодо пропозиції міському голові, в межах його виключних повноважень, включити до порядку денного проект рішення «Про збільшення кількісного та персонального складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради VII скликання», міським головою як головуючим на засіданні ради поставлено на обговорення питання щодо включення до порядку денного зазначеного вище питання та надано право виступу кандидатам.
Таким чином, процедури внесення пропозиції щодо збільшення кількісного та персонального складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради VII скликання міським головою ОСОБА_7 як головою за посадою на засіданні сесії ради зовсім не відбулося. Як наслідок, з урахуванням встановлених обставин процедуру ініціювання, як активну поведінку щодо розгляду даного питання вчинила депутат ОСОБА_5, у зв'язку з чим саме депутат ОСОБА_5 і була ініціатором внесення пропозиції щодо включення до порядку денного питання про збільшення кількісного та персонального складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради VII скликання.
Отже, місцевий суд дійшов висновку, що пропозицію щодо включення до порядку денного питання про збільшення кількісного та персонального складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради VII скликання внесено в порушення вимог статті 51 Закону № 280/97-ВР, тобто суб'єктом ініціювання, який не наділений повноваженнями, передбаченими даною нормою, вносити відповідні пропозиції на розгляд та затвердження сесії ради.
Апеляційний суд вважає такі висновки місцевого суду необґрунтованими, з огляду на наступне.
Як вбачається з протоколу 38 (позачергової) сесії Сєвєродонецької міської ради VІІ скликання, дійсно, депутат міської ради ОСОБА_5 запропонувала включити до порядку денного питання «Про внесення змін до кількісного та персонального складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради VІІ скликання», і рішенням ради таке питання було включено до порядку денного.
Відповідно до правової позиції, викладеній в постанові Верховного Суду від 28.03.2018 в справі № 175/1012/16-а, «приписами чинного законодавства дійсно голові міської ради надано право на внесення на розгляд відповідної ради пропозиції щодо формування кількісного та персонального складу виконавчого комітету. При цьому це є відповідним правом міського голови, а не його виключною компетенцією» (номер в Єдиному Державному реєстрі судових рішень - 73082025).
Відтак, порушень чинного законодавства з цього приводу колегія суддів не вбачає.
Також, згідно абзаців 10, 11 статті 2.14 Регламенту термінові питання, які вимагають невідкладного розгляду, можуть вноситись до порядку денного сесії під час її проведення (з голосу) за рішенням ради без попереднього узгодження. Остаточний порядок денний сесії затверджується радою на пленарному засіданні відкритим голосуванням більшістю голосів від присутніх на засіданні депутатів міської ради.
При цьому колегія суддів знаходить слушними доводи апелянта про те, що питання «Про внесення змін до кількісного та персонального складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради сьомого скликання» за своєю природою є терміновим та невідкладним питанням, оскільки направлено на виконання вимог Закону № 280/97-ВР, Регламенту ради.
Розглянувши справу № 501/138/16, Верховний Суд не побачив порушення закону при додатковому включенні на початку сесії кадрових питань (постанова від 23.05.2018, номер в Єдиному Державному Реєстрі судових рішень - 74264790).
Наступний привід для задоволення позову суд першої інстанції визначив таким.
Рішенням Сєвєродонецької міської ради від 21 липня 2016 року № 579 «Про затвердження нової редакції Регламенту роботи міської ради VII скликання», затверджено Регламент Сєвєродонецької міської ради VII скликання (далі Регламент) (том 1 арк. спр. 128-149).
Статтею 2.7 Регламенту закріплено, що розпорядженням про скликання чергової сесії ради відповідно до статей 2.2-2.6 доводиться до відома депутатів і населення не пізніш як за 10 днів до сесії.
Розпорядження про скликання позачергової сесії ради доводиться до відома депутатів і населення не пізніш як за три дні, а у виняткових випадках не пізніше ніж як за один день до сесії.
Відповідно до статті 2.11 Регламенту пропозиції щодо питань на розгляд ради можуть вноситися міським головою, постійними комісіями, депутатами, виконавчим комітетом ради.
Міським головою, а у разі дострокового припинення повноважень міського голови (ст. 79 Закону № 280/97-ВР) або його невмотивованої відмови щодо внесення пропозицій, згідно його повноважень, пропозиції вносяться особами, згідно ст. 2.3, 2.4 цього Регламенту на розгляд ради питання, зокрема: пропозиції про кількісний і персональний склад виконавчого комітету відповідної ради.
Статтею 5.1 Регламенту визначено, що постійні комісії ради є органами ради, що обираються з числа її депутатів, для вивчення, попереднього розгляду і підготовки питань, які належать до її відання, здійснення контролю за виконанням рішень ради, її виконавчого комітету.
Постійні комісії попередньо розглядають кандидатури осіб, які пропонуються для обрання, затвердження, призначення або погодження відповідною радою, готують висновки з цих питань.
Вказана стаття Регламенту кореспондується зі статтею 47 Закону № 280/97-ВР.
Відповідно до частин п'ятої та шостої цієї статті постійні комісії попередньо розглядають кандидатури осіб, які пропонуються для обрання, затвердження, призначення або погодження відповідною радою, готують висновки з цих питань. Постійні комісії за дорученням ради, голови, відповідно заступника голови районної у місті, районної ради чи першого заступника, заступника голови обласної ради, секретаря сільської, селищної, міської ради або за власною ініціативою вивчають діяльність підзвітних і підконтрольних раді та виконавчому комітету сільської, селищної, міської, районної у місті ради органів, а також з питань, віднесених до відання ради, місцевих державних адміністрацій, підприємств, установ та організацій, їх філіалів і відділень незалежно від форм власності та їх посадових осіб, подають за результатами перевірки рекомендації на розгляд їх керівників, а в необхідних випадках - на розгляд ради або виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті ради; здійснюють контроль за виконанням рішень ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті ради.
Частиною десятою цієї статті визначено, що за результатами вивчення і розгляду питань постійні комісії готують висновки і рекомендації. Висновки і рекомендації постійної комісії приймаються більшістю голосів від загального складу комісії і підписуються головою комісії, а в разі його відсутності - заступником голови або секретарем комісії. Протоколи засідань комісії підписуються головою і секретарем комісії. Висновки і рекомендації постійної комісії, протоколи її засідань є відкритими та оприлюднюються і надаються на запит відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації".
Статтею 5 Регламенту визначено, що рекомендації постійних комісій підлягають обов'язковому розгляду органами, підприємствами, установами, організаціями, посадовими особами, яким вони адресовані. Про результати розгляду і вжиті заходи повинно бути повідомлено комісіям у встановлений ними строк.
Даною статтею визначено перелік суб'єктів, яким адресуються рекомендації постійних комісій, та за результатами розгляду яких повідомляється постійна комісія про вжиті заходи.
Тобто, даною статтею чітко визначено, що постійною комісією готуються висновки та рекомендації.
Згідно зі статтею 9.1 Регламенту міська рада утворює виконавчий комітет ради на строк її повноважень. Міський голова представляє на розгляд ради кількісний і персональний склад виконавчого комітету.
Відповідно до статті 9.2 Регламенту міський голова доручає постійним комісіям ради, депутатським фракціям та групам, але не пізніш як за 5 днів до початку сесії, обговорити кількісний і персональний склад виконавчого комітету. Комісії ради, депутатські фракції та групи не пізніш ніж за 1 день до засідання ради надають свої висновки. Висновки повинні мати мотивацію прийнятого рішення.
З аналізу наведених норм слідує, що міським головою на розгляд сесії ради вносяться пропозиції щодо кількісного та персонального складу виконавчого комітету відповідної ради.
Постійними комісіями ради до засідання ради розглядаються кандидатури осіб, які пропонуються для обрання, затвердження, призначення або погодження відповідною радою, готують висновки з цих питань.
Посилання представника відповідача на відсутність обов'язку міського голови надавати доручення постійним комісіям ради, депутатським фракціям та групам не пізніш як за 5 днів до початку сесії щодо обговорення кількісного і персонального складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради VII скликання, оскільки по кандидатах, які обов'язково входять до складу виконавчого комітету за посадою постійною комісією не готується відповідний висновок, судом першої інстанції визнані незмістовними з огляду на наступне.
В обґрунтування вказаних тверджень представником відповідача зазначено, що статтями 9.1, 9.2, 9.3, 9.4 Регламенту визначено процедуру утворення виконавчого комітету ради шляхом доручення міським головою постійній комісії обговорення кількісного і персонального складу виконавчого комітету та підготування нею відповідного висновку по кандидатурі, а також шляхом окремого затвердження кандидатур, які обов'язково входять до складу виконавчого комітету за посадою (крім секретаря міської ради), а саме: заступники міського голови з питань робочих органів ради, керуючий справи виконкому.
При цьому, суд першої інстанції зазначив, що погодження кандидатури постійною комісією та затвердження рішення по кандидатурі на сесії ради за своєю природою є різними процедурами.
Погодження кандидатури постійною комісією здійснюється шляхом підготування відповідного висновку по кандидату, який у відповідності до Регламенту Сєвєродонецької міської ради VII скликання та Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» погоджується не пізніш як за один день та надається на розгляд та затвердження сесії ради.
Затвердження рішення це прийняття рішення депутатами відповідної місцевої ради на засіданні шляхом голосування та прийняття або затвердження певного рішення по кандидатурі, що пропонується для обрання, затвердження, призначення або погодження відповідною радою.
Таким чином, на думку місцевого суду, представник відповідача помилково вважає, що по посадах, що обов'язково входять до складу виконавчого комітету, окремо затверджуються сесією ради, не повинно бути підготовлено висновку постійної комісії.
Проте, не можна окремо тлумачити частину норми, яка вимагає системного аналізу положень у сукупності статей 9.1, 9.2, 9.3, 9.4 Регламенту та статті 47 Закону № 280/97-ВР.
Як наслідок, до процедури затвердження в обов'язковому порядку попередньо повинно здійснюватися підготування висновку по кандидатурі постійною комісією.
Суд першої інстанції також зазначив, що ані Закон № 280/97-ВР, ані Регламент Сєвєродонецької міської ради VII скликання не містять у собі складу випадків щодо включення процедури не обговорення персонального складу членів виконавчого комітету. Тобто, Регламентом та вказаним Законом чітко визначено обов'язковість погодження постійною комісією висновків, які завчасно опубліковуються на офіційному сайті Сєвєродонецької міської ради за день до засідання ради.
Також, наведені норми чітко визначають необхідність затвердження посад заступників міського голови на сесії ради. Процедура затвердження визначена Законом № 280/97-ВР, яка передбачає обов'язковий попередній етап порядку внесення пропозиції міським головою на розгляд і погодження постійною комісією та підготування відповідного висновку по кандидатурі.
Крім того, стаття 51 Закону № 280/97-ВР чітко визначає, що кількісний склад виконавчого комітету визначається відповідною радою, а персональний склад виконавчого комітету міської ради затверджується радою виключно за пропозицією міського голови.
Вказана стаття кореспондується також із статтею 9.3 Регламенту, в якій зазначено, що окремо затверджуються кандидатури, які входять до складу виконавчого комітету за посадою (крім секретаря міської ради), а саме: заступники міського голови з питань роботи виконавчих органів ради, керуючий справами виконавчого комітету.
Тобто, дані норми чітко розмежовують порядок затвердження кількісного складу виконавчого комітету, який затверджується відповідною міською радою на засіданні сесії, та порядок затвердження кандидатури, що входить до складу виконавчого комітету за посадою (заступник міського голови), виключно на підставі пропозиції міського голови та попередньо погодженого висновку постійною комісією ради, яка вноситься на розгляд та затвердження радою, оскільки посада заступника міського голови є керівною посадою в органах місцевого самоврядування.
Апеляційний суд не може погодитись з цими висновками місцевого суду з огляду на таке.
Згідно зі статтею 9.1 Регламенту Сєвєродонецької міської ради 7-го скликання, міська рада утворює виконавчий комітет ради на строк її повноважень. Міський голова представляє на розгляд ради кількісний і персональний склад виконавчого комітету.
Відповідно до статті 9.2 Регламенту міський голова доручає постійним комісіям ради, депутатським фракціям та групам, але не пізніш як за 5 днів до початку сесії, обговорити кількісний і персональний склад виконавчого комітету. Комісії ради, депутатські фракції та групи не пізніш ніж за 1 день до засідання ради надають свої висновки. Висновки повинні мати мотивацію прийнятого рішення.
Статтею 9.3 Регламенту визначено, що у випадку, коли запропонована кандидатура не рекомендована постійною комісією, міській голова пропонує комісії іншу кандидатуру чи підтверджує свій намір пропонувати кандидатуру на сесії ради.
У відповідності до положень статті 9.4 Регламенту, кандидату до складу виконкому надається право виступити на сесії. У випадку, коли кандидатура на посаду рекомендована постійною комісією, дебати можуть не відкриватись, якщо на них не наполягають депутати. При відхиленні кандидатури до складу виконавчого комітету міський голова пропонує іншу кандидатуру, по якій проводиться розгляд в комісіях, нове обговорення і голосування. Окремо затверджуються кандидатури, які входять до складу виконавчого комітету за посадою (крім секретаря міської ради), а саме: заступники міського голови з питань роботи виконавчих органів ради, керуючий справами виконкому.
Таким чином, норми Регламенту розділяють процедуру затвердження персонального складу виконавчого комітету на кандидатів, які вносяться за пропозицією міського голови, та яких розглядають постійні комісії ради, депутатські групи та фракції і надають відповідні висновки, та на кандидатів, які затверджуються окремо, тобто, без дотримання вказаної процедури, серед таких кандидатів визначено заступників міського голови з питань роботи виконавчих органів ради. Відсутність необхідності подання міським головою відповідних доручень постійним комісіям ради, депутатським групам та фракціям та надання міському голові відповідних висновків є логічною, оскільки заступники міського голови з питань роботи виконавчих органів ради за законом обов'язково повинні входити до складу виконавчого комітету.
Фактично місцевий суд в своїх висновках нівелював будь-яку різницю між затвердженням кандидатів до складу виконавчого комітету, хоча окрема процедура цього для заступників міського голови прямо визначена Регламентом. Апеляційний суд не вважає правильним надавати занадто вузьке тлумачення терміну «затвердження», як визначив суд першої інстанції, тобто, фактично зводячи його лише до голосування депутатами. При цьому місцевий суд так і не навів мотивів, в чому тоді проявляється окремість такого затвердження порівняно з іншими кандидатурами, поданими на затвердження ради в загальному порядку.
З огляду на вище зазначене, апеляційний суд не приймає до уваги міркування суду першої інстанції з посиланням на Інструкцію з діловодства виконавчих органів Сєвєродонецької міської ради, затвердженої рішенням виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради від 19.11.2013 № 925 «Про затвердження нової редакції Інструкції з діловодства виконавчих органів Сєвєродонецької міської ради» (том 2 арк. спр. 22-69) .
Більш того, позивачем в судовому порядку оскаржене рішення № 2233 Сєвєродонецької міської ради «Про внесення змін до кількісного та персонального складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради VІІ скликання» лише в частині внесення його до складу виконавчого комітету, тобто, що передбачено абз.3 пункту 2.1 цього рішення. Відтак, слід вважати, що в іншій частині рішення відповідача ОСОБА_1 не оскаржувалось.
Щодо необхідності опублікування проектів рішень на офіційному сайті Сєвєродонецької міської ради за 20 робочих днів до дати їх розгляду з метою прийняття, розроблених відповідними розпорядниками, місцевим судом встановлено наступне.
Відповідно до частини третьої статті 15 Закону України від 17.05.2012 № 2939-VІ «Про доступ до публічної інформації» (далі - Закон № 2939-VІ) проекти нормативно-правових актів, рішень органів місцевого самоврядування, розроблені відповідними розпорядниками, оприлюднюються ними не пізніш як за 20 робочих днів до дати їх розгляду з метою прийняття.
Матеріалами справи підтверджено, що під час обговорення на засіданні ради питання про включення до порядку денного пропозиції голови постійної комісії мандатної, з питань депутатської діяльності, етики, по роботі ради та гласності, голови депутатської фракції ПП «Обєднання «САМОПОМІЧ» ОСОБА_5 щодо рекомендації міському голові Сєвєродонецька внести на розгляд Сєвєродонецької міської ради проект рішення «Про внесення змін до кількісного та персонального складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради VII скликання», депутатом ОСОБА_5 повідомлено про засідання постійної комісії, на якій розглядалося дане питання та вирішено надати рекомендацію міському голові внести на розгляд сесії ради саме проект рішення «Про внесення змін до кількісного та персонального складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради VII скликання».
При цьому, проект відповідного рішення, на офіційному сайті Сєвєродонецької міської ради на виконання вимог статті 15 Закону № 2939-VІ у строк не пізніш як за 20 робочих днів до дати його розгляду з метою прийняття не оприлюднювався, що також підтверджується скріншотом з Офіційного сайту Сєвєродонецької міської ради (том 2 арк. спр. 3-12).
Таким чином, Сєвєродонецькою міською радою VII скликання в порушення порядку опублікування на офіційному сайті Сєвєродонецької міської ради прийнято питання щодо включення до порядку денного зазначеного проекту рішення, по якому в подальшому прийнято рішення щодо затвердження кількісного та персонального складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради VII скликання.
І з таким висновком суду першої інстанції не може погодитись судова колегія.
Оспорюване рішення ради не відноситься до нормативно-правових, а є актом індивідуальної дії.
В той же час, відповідно до приписів пункту 2 частини першої статті 15 Закону № 2939-VІ розпорядники інформації зобов'язані оприлюднювати: нормативно-правові акти, акти індивідуальної дії (крім внутрішньоорганізаційних), прийняті розпорядником, проекти рішень, що підлягають обговоренню, інформацію про нормативно-правові засади діяльності.
Оскільки питання про кількісний та персональний склад виконавчого комітету ради є внутрішньоорганізаційним, в діях відповідача відсутнє порушення правил, встановлених статтею 15 Закону № 2939-VІ.
Що стосується посилань позивача на порушення відповідачем прийняттям оскаржуваного ним рішення вимог статті 51 Закону № 280/97-ВР, колегія суддів зазначає наступне.
Спершу слід зазначити, що в своєму рішенні місцевий суд задовольнив позов, вбачаючи виключно процедурні порушення при прийнятті радою оскаржуваного рішення. При цьому суд першої інстанції взагалі не стверджував про порушення відповідачем вимог статті 51 Закону № 280/97-ВР, і позивач, зі свого боку, не оскаржив таке рішення суду, зокрема, стосовно його мотивувальної частини.
Однак, колегія суддів вважає за доцільне надати правову оцінку таким доводам позовної заяви.
Відповідно до Конституції України, систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначає Закон України від 21.05.1997 № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі - Закон № 280/97-ВР).
Відповідно до частин першої, третьої статті 10 Закону № 280/97-ВР, сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами. Представницькі органи місцевого самоврядування, сільські, селищні, міські голови, виконавчі органи місцевого самоврядування діють за принципом розподілу повноважень у порядку і межах, визначених цим та іншими законами.
До виключної компетенції сільських, селищних, міських рад пунктами 1, 3 частини першої статті 26 цього ж Закону віднесено вирішення на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради питання про затвердження регламенту ради, утворення виконавчого комітету ради, визначення його чисельності, затвердження персонального складу; внесення змін до складу виконавчого комітету та його розпуск.
Згідно з частинами першою, другою статті 11 Закону № 280/97-ВР виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи. Виконавчі органи сільських, селищних, міських, районних у містах рад є підконтрольними і підзвітними відповідним радам, а з питань здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади - також підконтрольними відповідним органам виконавчої влади.
Частинами першою, другою статті 51 цього ж Закону визначено, що виконавчим органом сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради є виконавчий комітет ради, який утворюється відповідною радою на строк її повноважень. Після закінчення повноважень ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної у місті ради її виконавчий комітет здійснює свої повноваження до сформування нового складу виконавчого комітету. Кількісний склад виконавчого комітету визначається відповідною радою. Персональний склад виконавчого комітету сільської, селищної, міської ради затверджується радою за пропозицією сільського, селищного, міського голови, районної у місті ради - за пропозицією голови відповідної ради.
Частинами третьою, четвертою статті 51 Закону № 280/97-ВР закріплено, що виконавчий комітет ради утворюється у складі відповідно сільського, селищного, міського голови, районної у місті ради - голови відповідної ради, заступника (заступників) сільського, селищного, міського голови, голови районної у місті ради, керуючого справами (секретаря) виконавчого комітету, а також керівників відділів, управлінь та інших виконавчих органів ради, інших осіб. Міська рада утворює у складі виконавчого комітету ради орган з питань містобудування та архітектури. До складу виконавчого комітету сільської, селищної, міської ради входять також за посадою секретар відповідної ради, староста (старости).
До складу виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті ради не можуть входити депутати відповідної ради, крім секретаря ради (частина дев'ята статті 51 Закону № 280/97-ВР).
Відповідно до статті 53 вказаного Закону, основною формою роботи виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради є його засідання. Засідання виконавчого комітету скликаються відповідно сільським, селищним, міським головою (головою районної у місті ради), а в разі його відсутності чи неможливості здійснення ним цієї функції - заступником сільського, селищного, міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради (районної у місті ради - заступником голови ради) в міру необхідності, але не рідше одного разу на місяць, і є правомочними, якщо в них бере участь більше половини від загального складу виконавчого комітету.
Тобто, ще в одній статті Закону № 280/97-ВР прямо визначено обов'язок заступника голови з питань діяльності виконавчих органів ради вчиняти у визначених випадках організаційні питання діяльності виконавчого комітету.
Главою 9 Регламенту Сєвєродонецької міської ради VII скликання, затвердженого рішенням Сєвєродонецької міської ради від 21 липня 2016 року № 579 «Про затвердження нової редакції Регламенту роботи міської ради VII скликання», врегульовані питання утворення виконавчого комітету ради. Пунктами 3, 4 статті 9.4 глави 9 зазначеного Регламенту передбачено, що окремо затверджуються кандидатури, які входять до складу виконавчого комітету за посадою (крім секретаря міської ради), а саме: заступники міського голови з питань роботи виконавчих органів ради, керуючий справами виконкому. Рішення про утворення виконавчого комітету, а також затвердження членів виконавчого комітету, в т.ч. заступників міського голови з питань роботи виконавчих органів ради і керуючого справами виконкому, приймається більшістю голосів від загального складу ради.
З системного аналізу норм Закону № 280/97-ВР та Регламенту Сєвєродонецької міської ради VII скликання, затвердженого рішенням Сєвєродонецької міської ради від 21 липня 2016 року № 579 «Про затвердження нової редакції Регламенту роботи міської ради VII скликання», слідує, що особа, яка займає посаду заступника міського голови з питань роботи виконавчих органів ради, має входити до складу виконавчого комітету міської ради за законом в силу займаної посади без отримання згоди останнього на таке включення, у зв'язку з чим правові підстави для визнання протиправним та скасування рішення Сєвєродонецької міської ради від 30 січня 2018 року № 2233 «Про внесення змін до кількісного та персонального складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради VII скликання» в частині введення до складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради VII скликання заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради ОСОБА_1 відсутні.
При цьому положення частини дев'ятої статті 51 Закону № 280/97-ВР стосовно того, що до складу виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті ради не можуть входити депутати відповідної ради, крім секретаря ради, слід розуміти таким чином, що у випадку якщо особа, будучи депутатом ради, вирішила працювати в системі виконавчих органів місцевого самоврядування, після цього вона не має права бути депутатом цієї ради, тобто, суміщати представницький мандат з роботою у виконавчому комітеті ради.
Згідно з частиною шостою статті 13 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» висновки щодо застосування норм права, викладені у постановах Верховного Суду, враховуються іншими судами при застосуванні таких норм права.
Відповідно до частини п'ятої статті 262 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
В постанові Верховного Суду України від 11 квітня 2017 року по справі № 812/153/16 за позовом депутата Сєвєродонецької міської ради Луганської області (далі - Міськрада) ОСОБА_6 до Сєвєродонецької міської виборчої комісії Луганської області (далі - Виборча комісія), треті особи: ОСОБА_7, Політична партія, про визнання протиправними та скасування постанов Виборчої комісії від 19 лютого 2016 року № 129 та 22 лютого 2016 року № 3, суд зробив висновок, що посадою, несумісною з виконанням депутатських повноважень, є членство у складі виконавчого комітету, оскільки саме це прямо заборонено законом. В той же час закон не містить заборони на зайняття депутатом місцевої ради посади заступника міського голови, а тому зазначена обставина не може бути безумовною підставою для дострокового припинення депутатських повноважень. У справі, що розглядається, суди встановили, що рішенням Міськради від 29 лютого 2016 року № 202 затверджено персональний склад виконавчого комітету Міськради VII скликання, до якого ОСОБА_6 як заступник міського голови не увійшов. Оскільки ОСОБА_6 обіймав посаду заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради, але при цьому не був членом виконавчого комітету міської ради, то він законно здійснював свої депутатські повноваження, а отже, у відповідача немає жодних правових підстав для прийняття рішення про визнання позивача таким, що відмовився від депутатського мандату, а також він не мав права визнавати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата від місцевої організації Політичної партії ОСОБА_7 (реєстраційний № рішення в ЄДРСР 66383637).
В зазначеній справі Верховний Суд України не висловлював правової позиції, чи підлягають включенню до персонального складу виконавчого комітету за законом в силу займаної посади заступники міського голови, у зв'язку чим до спірних правовідносин постанова Верховного Суду України від 11 квітня 2017 року по справі № 812/153/16 не може бути застосована.
Оскільки згідно з частиною сьомою статті 78 КАС України правова оцінка, надана судом певному факту при розгляді іншої справи, є необов'язковою для суду, колегія суддів при вирішенні даної справи не враховує постанову Сєвєродонецького міського суду Луганської області від 24 жовтня 2017 року по справі № 428/8414/17 за позовом ОСОБА_25 до Сєвєродонецького міського голови ОСОБА_7, Сєвєродонецької міської ради про визнання бездіяльності незаконною, зобов'язання вчинити певні дії, треті особи - заступники міського голови з роботи виконавчих органів ОСОБА_23, ОСОБА_1, ОСОБА_24.
Тобто, доводи позовної заяви про те, що позивача протиправно включено до складу виконавчого комітету ради, не є обґрунтованими.
Таким чином, підстави для задоволення позову ОСОБА_1 відсутні.
Враховуючи наведене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції при постановленні оскаржуваного рішення допустив порушення норм матеріального і процесуального права, у зв'язку з чим постанова підлягає скасуванню з прийняттям нового рішення про відмову в задоволенні позовних вимог повністю.
Відповідно до положень ч.1 ст. 317 Кодексу адміністративного судочинства України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового судового рішення у відповідній частині або зміни рішення є неповне з'ясування судом обставин, що мають значення для справи; недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; неправильне застосування норм матеріального та процесуального права.
Оскільки в задоволенні позову відмовлено, підстав для відшкодування позивачеві судових витрат немає.
Керуючись ст. ст. 250, 310, 315, 317, 321, 322, ч.1 ст. 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Сєвєродонецької міської ради - задовольнити повністю.
Рішення Луганського окружного адміністративного суду від 19 квітня 2018 року у справі № 812/363/18 - скасувати повністю.
В задоволенні позову ОСОБА_1 до Сєвєродонецької міської ради про визнання протиправним та скасування рішення Сєвєродонецької міської ради від 30 січня 2018 року № 2233 «Про внесення змін до кількісного та персонального складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради VII скликання» в частині внесення ОСОБА_1 до складу виконавчого комітету міської ради VII скликання - відмовити повністю.
Повне судове рішення - 18 липня 2018 року.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення в порядку, передбаченому статтею 328 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий суддя І.В. Сіваченко
Судді О.О. Шишов
А.А. Блохін