ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Держпром, 8-й під`їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,
тел. приймальня (057) 705-14-14, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41
_______________________________________________________________________
УХВАЛА
"13" лютого 2020 р.Справа № Б-48/08-04
Господарський суд Харківської області у складі:
судді Міньковського С.В.
при секретарі судового засідання Тютюник О.Ю.
розглянувши заяву ліквідатора про зобов`язання сільську раду прийняти об`єкти державної власності, що не увійшли до статутного капіталу банкрута при приватизації у власність територіальної громади
за заявою ТОВ "Енергоінвест", м. Балаклія до ВАТ "Куп`янський цукровий комбінат", м. Куп`янськ про визнання банкрутом за участю сторін: ліквідатор - Кокорев Е.О.,
пр-к РВ ФДМУ - Гніденко В.О. (дов. від 03.02.2020), Зучек Є.Н. (дов. від 26.12.19),
ВСТАНОВИВ:
Постановою господарського суду від 01.06.2011 р. ВАТ "Куп`янський цукровий комбінат" визнано банкрутом, відкрито ліквідаційну процедуру. Ухвалою суду від 28.07.16 р. ліквідатором по справі призначено арбітражного керуючого Кокорева Е.О., якого суд зобов`язав завершити ліквідаційну процедуру.
До господарського суду з заявою про зобов`язання прийняти у власність майно (за вх. №28035 від 19.11.2019) звернувся ліквідатор, в якій він просить суд зобов`язати Граківську сільску раду прийняти об`єкти державної власності, що не увійшли до статутного капіталу товариства при приватизації у власність територіальної громади, а саме: 1-пов.ж/б 2-кв (Граківський бурякопункт), уборна Граківського бурякопункту, ж/б 3-кв (Граківський бурякопункт). Цією ж ухвалою суд зобов`язав Граківську сільську раду надати суду відзив на заяву ліквідатора.
Ухвалою від 25.11.19 зазначену заяву призначено судом до розгляду в судовому засіданні, зобов`язавши Граківську сільську раду надати суду відзив на заяву ліквідатора.
Граківська сільрада вимог ухвали суду не виконала, відзив на заяву ліквідатора та вимогу суду не надіслала.
Залучене судом Регіональне відділення фонду державного майна України по Харківський, Донецький та Луганський областях у відповіді на відзив сільської ради просить суд заяву ліквідатора задовольнити у повному обсязі, посилаючись на План приватизації цілісного майнового комплексу Куп`янського цукрового комбінату від 30.10.1996р. за № 1301, на Закон України «Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності», на приписи ст. 7, 8 Житлового кодексу України, Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».
В судовому засіданні ліквідатор надав суду письмове клопотання з проханням не розглядати питання щодо зобов`язання Граківської сільської ради прийняти 1-пов.ж/б 2-кв (будинок двохквартирний, рік вводу 1962, інв. №155/17146, адреса: Харківська обл., Чугуївський р-н, с. Гракове), в зв`язку з прийняттям ФДМ України рішення про приватизацію вказаного будинку та реалізації цієї нерухомості з прилюдних торгів.
Представник Граківської сільради в судове засідання не з`явився, про дату та місце судового засідання повідомлений належним чином.
Згідно ч. 1 ст. 202 ГПК України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
Судом встановлено, що всіх учасників даного судового засідання повідомлено про дату, час та місце розгляду справи належним чином, в зв`язку з чим суд розглядає заяву ліквідатора по суті.
Розглянувши матеріали справи, заяву ліквідатора, з урахуванням наданих ліквідатором уточнень, вислухавши пояснення представників сторін, суд встановив наступне.
За приписами ч. 1 ст. 3 ГПК України, судочинство в господарських судах здійснюється відповідно до Конституції України, цього Кодексу, Закону України "Про міжнародне приватне право", Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", а також міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.
Згідно ч. 3 наведеної статті судочинство у господарських судах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.
Відповідно до ч. 4 Прикінцевих та Перехідних положень Кодексу України з процедур банкрутства, який почав свою дію з 21.10.2019, з дня введення в дію цього Кодексу подальший розгляд справ про банкрутство здійснюється відповідно до положень цього Кодексу незалежно від дати відкриття провадження у справі про банкрутство, крім справ про банкрутство, які на день введення в дію цього Кодексу перебувають на стадії санації, провадження в яких продовжується відповідно до Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".
Таким чином, подальший розгляд справи про банкрутство ВАТ "Куп`янський цукровий комбінат" та заяви ліквідатора повинен відбуватись за нормами нового Кодексу України з процедур банкрутства.
Проте, згідно ст. 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи.
Як встановлено судом, банкрут, ВАТ «Куп`янський цукровий комбінат», було створено згідно з наказом Регіонального відділення Фонду державного майна України по Харківської області від 13.11.1996р. № 2307-п на базі цілісного майнового комплексу «Куп`янський цукровий комбінат».
Згідно з планом приватизації цілісного майнового комплексу «Куп`янський цукровий комбінат» затвердженого розпорядженням Регіонального відділення Фонду державного майна України по Харківської області від 30.10.1996р. № 1301 з вартості цілісного майнового комплексу підприємства було вилучено об`єкти та майно, що не підлягають приватизації на загальну суму 93862 млн. крб., з яких на 6745 млн.крб. майно, що відноситься до особливого режиму приватизації (незавершене будівництво житлового фонду), об`єкти, що не підлягають приватизації (майно цивільної обороні, об`єкти інженерної інфраструктури) - 1553 млн. крб., об`єкти державного житлового фонду - 85584 млн. крб. Вказане також відображене в Акті оцінки вартості цілісного майнового комплексу «Куп`янський цукровий комбінат» від 29.12.1995р. № 715-р.
Відповідно до частини першої статті 26 Закону Україні «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом» в редакції до 19.01.2013, який діяв на час визнання боржника банкрутом, усі види майнових активів (майно та майнові права) банкрута, які належать йому на праві власності або господарського відання на дату відкриття ліквідаційної процедури та виявлені в ході ліквідаційної процедури, включаються до складу ліквідаційної маси, за винятком об`єктів житлового фонду, в тому числі гуртожитків, дитячих дошкільних закладів та об`єктів комунальної інфраструктури, що належать юридичній особі - банкруту, які передаються в порядку, встановленому законодавством, до комунальної власності відповідних територіальних громад без додаткових умов і фінансуються в установленому порядку.
Зазначене кореспондується з ч. 7 ст. 61 Кодексу з процедур банкрутства, відповідно до якої визначено, що у разі ліквідації підприємства-банкрута, зобов`язаного згідно із законодавством передати територіальній громаді об`єкти житлового фонду, в тому числі гуртожитки, дитячі дошкільні заклади та об`єкти комунальної інфраструктури, арбітражний керуючий передає, а орган місцевого самоврядування приймає такі об`єкти без додаткових умов у порядку, встановленому законом.
У застосовуванні положення ч. 7 ст. 61 Кодексу з процедур банкрутства необхідно виходити із загальної спрямованості цього Кодексу на максимальне задоволення вимог кредиторів за рахунок коштів, отриманих від продажу майна боржника. Разом з тим, положення цієї статті необхідно розуміти таким чином, що йдеться про майно банкрута ВАТ «Куп`янський цукровий комбінат», яке належить боржнику як володільцю, а не як власнику і, яке він повинен у випадку банкрутства передати (повернути) в порядку, встановленому законодавством, територіальній громаді, оскільки це майно не включається до складу ліквідаційної маси в зв`язку з тим, що воно не увійшло до статутного капіталу господарського товариства у процесі приватизації та перебуває на балансі банкрута (ч.8.ст.62 Кодексу з процедур банкрутства).
Таким чином Кодекс з процедур банкрутства встановлює обов`язок ліквідатора передати органу місцевого самоврядування об`єкти житлового фонду, комунальної інфраструктури, які не належать боржнику на праві власності.
Згідно із ч.1 статті 2 Закону України від 3 березня 1998 року № 147/98-ВР «Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності» (далі - Закон № 147/98-ВР) об`єктами передачі є:
цілісні майнові комплекси підприємств, установ, організацій (далі - цілісні майнові комплекси підприємств), їх структурних підрозділів;
нерухоме майно (будівлі, споруди, у тому числі приміщення (після виділення їх в окрему облікову одиницю (інвентарний об`єкт) на підставі розподільного балансу), об`єкти незавершеного будівництва);
інше окреме індивідуально визначене майно підприємств;
акції (частки, паї), що належать державі або суб`єктам права комунальної власності у майні господарських товариств;
об`єкти житлового фонду, гуртожитки та інші об`єкти соціальної інфраструктури (навчальні заклади, заклади культури (крім кінотеатрів), фізичної культури та спорту, охорони здоров`я (крім санаторіїв, профілакторіїв, будинків відпочинку та аптек), соціального забезпечення, дитячі оздоровчі табори), які перебувають у повному господарському віданні чи оперативному управлінні державних підприємств, установ, організацій (далі - підприємств) або не увійшли до статутного капіталу господарських товариств, створених у процесі приватизації (корпоратизації), у тому числі не завершені будівництвом.
Щодо передачі Граківській сільській раді житлового 3-квартирного будинку Граківського бурякопункту.(інв. номер 152/17136) та уборної Граківського бурякопункту (інв. номер 793/17147), суд зазначає наступне.
У відповідності до ст.2 Закону України «Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності» від 03.03.1998 року за № 147/98-ВР визначено об`єкти передачі до місцевих рад без додаткових умов, до яких відносяться об`єкти житлового фонду (у тому числі гуртожитки та інші об`єкти соціальної інфраструктури (навчальні заклади, заклади культури (крім кінотеатрів), фізичної культури та спорту, охорони здоров`я (крім санаторіїв, профілакторіїв, будинків відпочинку та аптек), соціального забезпечення, дитячі оздоровчі табори), які перебувають у повному господарському віданні чи оперативному управлінні державних підприємств, установ, організацій (далі - підприємств) або не увійшли до статутного капіталу господарських товариств, створених у процесі приватизації (корпоратизації), у тому числі не завершені будівництвом.
Ч. 3 ст. 4-1 Закону України "Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності" (№147/98-ВР від 03.03.1998) визначено, що рішення щодо передачі об`єктів житлового фонду, гуртожитків та інших об`єктів соціальної інфраструктури у комунальну власність приймаються органами, уповноваженими управляти державним майном, самоврядними організаціями за згодою відповідних сільських, селищних, міських, районних у містах рад, а у спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст - за згодою районних або обласних рад.
Ч.13 ст. 41 Закону України "Про приватизацію державного житлового фонду" передбачено, що у разі ліквідації підприємства - банкрута, зобов`язаного згідно із законодавством передати територіальній громаді об`єкти житлового фонду, в тому числі гуртожитки, дитячі дошкільні заклади та об`єкти комунальної інфраструктури, арбітражний керуючий (ліквідатор) передає, а орган місцевого самоврядування приймає такі об`єкти без додаткових умов у порядку, встановленому законодавством.
Відповідно до ст. 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997 №280/97-р сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
В силу положень ч.ч. 1, 2 ст. 11 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи.
Граківська сільська ради є органом місцевого самоврядування, що представляє відповідну територіальну громаду Чугуївського району Харківської області та здійснює від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування.
У відповідності до ст. 2 Закону України "Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності" цього закону визначено, що нерухоме майно (будівлі, споруди, у тому числі приміщення передаються (після виділення їх в окрему облікову одиницю (інвентарний об`єкт).
Як встановив суд, житловий 3-квартирний будинок Граківського бурякопункту (інв. номер 152/17136) та уборна Граківського бурякопункту, с. Гракове (інв. №793/17147) існують у банкрута за балансом як об`єкти державної власності у задовільному стані і відносяться до державного житлового фонду та об`єктів соціальної інфраструктури, які розташовані на території Чугуївського району Харківської області (таблиця 3 п. 22, 35) акту № 1353 від 24.06.2019 перевірки державного майна, що не увійшло до статутного капіталу ВАТ «Куп`янський цукровий комбінат» у процесі приватизації, проведеної робочою групою РВ ФДМУ по Харківській області та ліквідатором.
Відповідно до ст. 177 Цивільного кодексу України об`єктами цивільних прав є речі, у тому числі гроші та цінні папери, інше майно, майнові права, результати робіт, послуги, результати інтелектуальної, творчої діяльності, інформація, а також інші матеріальні і нематеріальні блага, що кореспондується з ст. 2 Закону України "Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності" і визначає об`єкти передачі.
Комунальна інфраструктура міста - це комплекс установ і підприємств, які відповідають за своєчасне і нормальне надання послуг населенню у сфері комунальних служб (каналізація і водопостачання, теплопостачання, електропостачання, транспорт і дороги, інженерні комунікації тощо). Термін «інфраструктура» походить від поєднання двох латинських слів: infra - «нижче», «під» та structura - «будівля», «розташування» і в сучасних умовах вживається для позначення сукупності споруд, будівель, систем і служб, необхідних для функціонування галузей матеріального виробництва та забезпечення умов життєдіяльності суспільства.
Отже, норми Закону про банкрутство та нового Кодексу України з процедур банкрутсва передбачають обов`язкове передання об`єктів житлового фонду, виявлених під час ліквідаційної процедури, до комунальної власності територіальних громад міста. При цьому, таке передання є безумовним, тобто відбувається без жодних додаткових умов.
Таким чином, Закон визначив обов`язок ліквідатора передати, а орган місцевого самоврядування прийняти у комунальну власність об`єкти житлового фонду.
Згідно ст. 74 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Згідно ст. 76 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Згідно ст. 77 ГПК України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування. Відповідно до ч. 2 ст. 79 ГПК України питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Згідно ст. 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Враховуючи вищевикладене, з метою недопущення затягування ліквідаційної процедури та порушення прав громадян та учасників процесу, суд дійшов висновку заяву ліквідатора (вх.№ 28035 від 19.11.19) задовольнити та зобов`язати Граківську сільську раду прийняти без додаткових умов уборну Граківського бурякопункту (інв.№ 793/17147), ж/б 3-кв (Граківський бурякопункт, інв. №152/17136)
За таких обставин, керуючись ст.ст. 58-65 Кодексу України з процедур банкрутства, ст.ст. 74, 76, 77, 79, 86, 202, 233-235 ГПК України,
УХВАЛИВ:
1. Заяву ліквідатора задовольнити.
2. Зобов`язати Граківську сільську раду (код 04397715, адреса: 63542, Харківська обл., Чугуївський р-н, с. Гракове, вул. Шевченко, буд. 10) прийняти об`єкти державної власності, що не увійшли до статутного капіталу ВАТ «Куп`янський цукровий завод» при приватизації у власність територіальної громади, а саме:
- уборна Граківського бурякопункту (рік вводу 1968, адреса: Харківська обл., Чугуївський р-н, с. Гракове, інв.№ 793/17147),
- ж/б 3-кв (Граківський бурякопункт, рік вводу 1951, інв. №152/17136, адреса: Харківська обл., Чугуївський р-н, с. Гракове).
3. Ухвалу направити ліквідатору, сільській раді, РВ ФДМУ по Харківській області.
Ухвала набирає законної сили з моменту її прийняття та може бути оскаржена протягом десяти днів з дня її підписання суддею.
Ухвала підписана 18.02.2020.
Суддя Міньковський С.В.