ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м.Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
місто Київ
31 жовтня 2019 року №640/14165/19
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі судді Літвінової А.В., при секретарі судового засідання Огнивому Д.П., розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу
за позовом
акціонерного товариства «Полтаваобленерго»
до про
Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг визнання протиправними дій, визнання протиправною та скасування постанови,
за участю:
представників позивача - Ставицької І.Б., Юхно С.П.,
представника відповідача - Смикалова В.Р., Луценка О.І.,
На підставі частини третьої статті 243 Кодексу адміністративного судочинства України в судовому засіданні 31 жовтня 2019 року проголошено скорочену (вступну та резолютивну) частини рішення. Виготовлення рішення у повному обсязі відкладено, про що повідомлено осіб, які брали участь у розгляді справи, з урахуванням вимог частини шостої статті 250 Кодексу адміністративного судочинства України.
ВСТАНОВИВ:
Акціонерне товариство «Полтаваобленерго» звернулось до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, в якому просить (з урахуванням заяви про доповнення позовних вимог від 08.10.2019):
- визнати протиправними дії Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг щодо прийняття постанови «Про внесення змін до постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 11.12.2018 №1840» від 12.07.2019 №1426 в частині коригування структури тарифу на розподіл електричної енергії в бік зменшення на суму 103 96,05 тис.грн., відповідно до додатку до вказаної постанови від 12.07.2019 №1426 «Структура тарифів на послуги з розподілу електричної енергії акціонерного товариства «Полтаваобленерго»;
- визнати протиправною та скасувати постанову Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг «Про внесення змін до постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 11.12.2018 №1840» від 12.07.2019 №1426.
Позовні вимоги мотивовано тим, що приймаючи постанову «Про внесення змін до постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 11.12.2018 №1840» від 12.07.2019 №1426, Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг порушено статтю 19 Конституції України, статті 3, 6 Закону України «Про ринок електричної енергії», пункт 4 статті 17 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг», частини другу та третю статті 12 Закону України «Про ціни та ціноутворення», пункт 7.11. чинного Порядку встановлення (формування) тарифів на послуги з розподілу електричної енергії, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 05.10.2018 №1175, Порядок формування інвестиційних програм ліцензіатів з передачі та постачання електричної енергії, затвердженим постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 13.12.2012 №1627 та прийнято постанову, якою безпідставно здійснено коригування витрат в структурі тарифу в бік зменшення та встановив для акціонерного товариства «Полтаваобленерго» дискримінаційні, економічно необґрунтовані тарифи на послуги з розподілу електричної енергії.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 05.08.2019 відкрито загальне позовне провадження у справі №640/14165/19, призначено підготовче засідання та запропоновано відповідачу надати відзив на позовну заяву.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 09.09.2019 №640/14165/19, зобов`язано Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг у строк до 05.10.2019 опублікувати оголошення про оскарження постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 12.07.2019 №1426 у виданні, в якому цей акт був офіційно оприлюднений.
Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг 12.09.2019 надано суду відзив на позовну заяву, в якому відповідач проти позову заперечив та зазначив, що постанова «Про внесення змін до постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 11.12.2018 №1840» від 12.07.2019 №1426 прийнята Національною комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг з дотриманням вимог Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг», Закону України «Про ринок електричної енергії», на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України.
Позивачем 25.09.2019 надано відповідь на відзив, в якому наголошено на тому, що відповідачем при прийнятті оскаржуваної постанови безпідставно вилучено зі структури тарифу на розподіл електричної енергії кошти, які мали бути вилучені зі структури тарифів на інші види діяльності, а саме з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами та постачання електричної енергії за результатами перевірки відповідно до пункту 7.11. Порядку встановлення (формування) тарифів на послуги з розподілу електричної енергії, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 05.10.2018 №1175 (далі за текстом - Порядок 1175).
Акціонерним товариством «Полтаваобленерго» зазначено, що у період з 01.01.2018 по 31.12.2018 не було ліцензіатом з провадження господарської діяльності з розподілу електричної енергії, не здійснювало вказану діяльність і не отримувало доходу від такої діяльності, а відтак акціонерне товариство «Полтаваобленерго» не могло порушити Ліцензійні умови з розподілу електричної енергії.
Зокрема, позивачем вказано на те, що при прийнятті рішення щодо встановлення (перегляду) тарифу на розподіл електричної енергії шляхом його зміни в бік зменшення у сумі 103 096,05 тис.грн.,?відповідач безпідставно дійшов висновку про зменшення тарифу на розподіл електричної енергії акціонерним товариством «Полтаваобленерго», що відповідно призведе до того, що тариф буде нижчий за економічно обґрунтовані витрати акціонерного товариства «Полтаваобленерго» на здійснення господарської діяльності з розподілу електричної енергії, що в свою чергу призведе до заподіяння збитків, та за своєю суттю є дискримінацією з боку регулятора - Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг. Також, позивачем наголошено, що відповідачем застосовувались Методичні рекомендації щодо визначення сум необґрунтованого недовиконання інвестиційних програм, програм ремонтів енергопостачальних компаній та надлишково отриманого або недоотриманого доходу від здійснення ліцензованої діяльності, які затверджені постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 21.03.2017 №306 (далі - Методичні рекомендації №306) під час визначення суми коригування структури тарифу в розмірі 103 096,05 тис. грн., а доводи відповідача, які викладені у відзиві на позовну заяву в частині, що Методичні рекомендації №306 не застосовувались стосовно позивача спростовуються матеріалами справи.
Також, позивачем 25.09.2019 подано заяву про виклик в якості свідків працівників акціонерного товариства «Полтаваобленерго»: ОСОБА_1 ., заступника головного бухгалтера з податкового обліку; ОСОБА_2 , заступника директора з капітального будівництва та інвестицій; ОСОБА_3 начальника економічного відділу; ОСОБА_7, заступника начальника економічного відділу; ОСОБА_6, провідного економіста економічного відділу; ОСОБА_8, начальника виробничо-технічної служби; ОСОБА_5 , начальника відділу підготовки технічних умов.
В свою чергу, відповідачем 01.10.2019 надано заперечення, в яких наголошено на тому, що під час прийняття оскаржуваної постанови Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг не керувалась пунктом 7.11 Порядку №1175, а застосовано саме підпункт 2 пункту 7.8 глави 7 Порядку №1175, відповідно до якого відповідач має право ініціювати встановлення (перегляд) тарифів ліцензіата як засіб державного регулювання у сфері енергетики.
Так, Департаментом з регулювання відносин у сфері енергетики, з урахуванням вимог пункту 7.8 Порядку №1175 та вимог пункту 3 постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг «Про накладення штрафу на акціонерне товариство «Полтаваобленерго» за порушення Ліцензійних умов з розподілу електричної енергії, Ліцензійних умов з постачання електричної енергії та здійснення заходів державного регулювання» від 17.05.2019 №798, для акціонерного товариства «Полтаваобленерго» було здійснено розрахунок операційних витрат у структурі тарифів на послуги з розподілу електричної енергії, зокрема, здійснено перерахунок статті «Коригування витрат».
Також, Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг надано доказ публікації оголошення про оскарження постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 12.07.2019 №1426 в газеті «Урядовий кур`єр» від 20.09.2019 №180(6543).
Позивачем 21.10.2019 надано пояснення щодо заперечення відповідача, в яких акціонерне товариство «Полтаваобленерго» звернуло увагу на те, що у 2018 році позивачем подавалась звітність як суб`єктом господарювання, який отримав ліцензію на право здійснення господарської діяльності з постачання електричної енергії за регульованим тарифом (форма №5-НКРЕ) та як суб`єктом господарювання, який мав ліцензію на здійснення господарської діяльності з передачі електричної енергії місцевим (локальним) електричними мережами (форма №3-НКРЕ). Також, позивачем наголошено, що недотримання відповідачем пункту 7.11 Порядку 1175 свідчить про порушення останнім норма матеріального та процесуального права.
В підготовчому судовому засіданні 21.10.2019 було задоволено заяву позивача про виклик в якості свідка - провідного економіста економічного відділу акціонерного товариства «Полтаваобленерго» ОСОБА_6
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 21.10.2019 закрито підготовче провадження у справі №640/14165/19 та призначено справу до судового розгляду по суті.
Відповідачем 28.10.2019 надано пояснення, відповідно до яких оскаржувана постанова від 12.07.2019 №1426 прийнята Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг в межах повноважень та у спосіб, визначений законодавством. Зокрема, відповідачем наголошено на тому, що Методичні рекомендації №306 не застосовувались безпосередньо до позивача, а застосовувались територіальним органом відповідно до пункту 1.1. Методичних рекомендацій.
В судовому засіданні 31.10.2019 було допитано свідка - провідного економіста економічного відділу акціонерного товариства «Полтаваобленерго» ОСОБА_6 , якою надано пояснення щодо складових коригування структури тарифу на розподіл електричної енергії в бік зменшення на суму 103 096,05 тис. грн. Так, свідком вказано на те, що відповідачем не враховано перевищення статті витрат при здійсненні акціонерним товариством «Полтаваобленерго» діяльності за перевіряємий період.
Розглянувши подані сторонами документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, відзив, відповідь на відзив, заперечення та додаткові пояснення сторін, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд,
ВСТАНОВИВ:
Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг відповідно до Плану здійснення заходів державного контролю суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, на 2019 рік, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 30.11.2018 № 1584, на підставі постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 18.12.2018 №1964 «Про проведення планових перевірок суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, у І кварталі 2019 року» та посвідчень на перевірку від 14.03.2019 №141 та №142, у період з 26.03.2019 по 08.04.2019 було проведено планову виїзну перевірку щодо дотримання акціонерним товариством «Полтаваобленерго» Ліцензійних умов з розподілу електричної енергії та Ліцензійних умов з постачання електричної енергії, та якою перевірявся період ліцензованої діяльності з 01.01.2018 по 31.12.2018.
За результатами проведення планової перевірки було складено акт планової виїзної перевірки дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері енергетики, а саме розподілу електричної енергії від 08.04.2019 №146 та акт планової перевірки дотримання суб`єктом господарювання Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії від 08.04.2019 № 147.
За результатами розгляду акта №146 та акта №147, на засіданні Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг прийнято постанову від 17.05.2019 №798 «Про накладення штрафу на акціонерне товариство «Полтаваобленерго» за порушення Ліцензійних умов з розподілу електричної енергії, Ліцензійних умов з постачання електричної енергії та здійснення заходів державного регулювання» (далі - Постанова №798).
Постановою №798 на акціонерне товариство «Полтаваобленерго» накладено штраф за порушення Ліцензійних умов з розподілу електричної енергії та Ліцензійних умов з постачання електричної енергії та керуючись пунктом 1 частини першої та пунктом 1 частини другої статті 17 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» застосовано до позивача заходи державного регулювання.
Так, пунктом 3 Постанови №798 визначено наступне: Департаменту із регулювання відносин у сфері енергетики, у межах здійснення заходів державного регулювання, відповідно до пунктів 1, 13 частини першої та пункту 1 частини другої статті 17 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг»:
1) підготувати та винести на засідання Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, що проводиться у формі відкритого слухання, проект рішення щодо встановлення (перегляду) тарифу на розподіл електричної енергії акціонерному товариству «Полтаваобленерго» шляхом його зміни в бік зменшення на загальну суму 103 096,05 тис. грн. (без ПДВ), урахувавши: суму необґрунтованого недовиконання інвестиційної програми, програми ремонтів та надлишково отриманого доходу від здійснення ліцензованої діяльності за 2018 рік у розмірі 102 588,81 тис. грн. (без ПДВ); суму перевищення фінансування заходів схваленої Інвестиційної програми на 2018 рік понад 10 % у розмірі 160,81 тис. грн. (без ПДВ); суму перевищення фізичних обсягів над плановими понад 5 % по заходах схваленої Інвестиційної програми на 2018 рік у розмірі 63,78 тис. грн. (без ПДВ); суму фінансування заходів, не передбачених схваленою Інвестиційною програмою на 2018 рік, у розмірі 282,65 тис. грн. (без ПДВ);
2) у разі неврахування акціонерним товариством «Полтаваобленерго» в Інвестиційній програмі на 2019 рік статті «Додатково отриманий дохід за результатом діяльності 2018 року» без додаткових джерел фінансування у розмірі 8 357,72 тис. грн. (без ПДВ) підготувати та винести на засідання Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, що проводиться у формі відкритого слухання, проект рішення щодо встановлення (перегляду) тарифу на розподіл електричної енергії акціонерному товариству «Полтаваобленерго» шляхом його зміни в бік зменшення на суму 8 357,72 тис. грн. (без ПДВ);
3) у разі невиконання (неосвоєння) акціонерним товариством «Полтаваобленерго» заходів, зазначених у підпункті 4 пункту 2 постановляючої частини цієї постанови, та/або ненадання належним чином завірених та структурованих копій підтвердних документів підготувати та винести на засідання Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, що проводиться у формі відкритого слухання, проект рішення щодо встановлення (перегляду) тарифу на розподіл електричної енергії акціонерному товариству «Полтаваобленерго» шляхом його зміни в бік зменшення на суму 34 830,79 тис. грн. (без ПДВ).
Приписами пункту 4 Постанови №798 визначено, прийняти до відома освоєння станом на 31 березня 2019 року акціонерним товариством «Полтаваобленерго» профінансованих та не освоєних у 2018 році коштів Інвестиційної програми на 2018 рік у сумі 44 697,96 тис. грн. (без ПДВ), а також суму фінансування та освоєння після 20 січня 2019 року заходів Інвестиційної програми на 2018 рік, які було виконано (освоєно) до 31 березня 2019 року, у розмірі 1 199,88 тис. грн. (без ПДВ).
Водночас, для акціонерного товариства «Полтаваобленерго» діюча структура та рівні тарифів на послуги з розподілу електричної енергії встановлені постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 11.12.2018 №1840 (із змінами).
За посиланням відповідача, Департаментом із регулювання відносин у сфері енергетики, з урахуванням вимог пункту 7.8 Порядку №1175 та вимог пункту 3 Постанови №798, для акціонерного товариства «Полтаваобленерго» було здійснено розрахунок операційних витрат у структурі тарифів на послуги з розподілу електричної енергії, зокрема, здійснено перерахунок статті «Коригування витрат».
На засіданні Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, яке проводилося 24.06.2019 у формі відкритого слухання, було прийнято рішення, зокрема, до проекту постанови «Про внесення змін до постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 11.12.2018 №1840» щодо перегляду тарифів на послуги з розподілу електричної енергії акціонерного товариства «Полтаваобленерго» .
Листом від 02.07.2019 №10-74/1006 до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг надійшло звернення від акціонерного товариства «Полтаваобленерго» з зауваженнями та пропозиціями до оприлюдненого проекту постанови «Про внесення змін до постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 11.12.2018 №1840» щодо перегляду тарифів на послуги з розподілу електричної енергії акціонерного товариства «Полтаваобленерго», в якому позивач заперечував проти зміни статті «Коригування витрат» у структурі тарифів на розподіл електричної енергії акціонерного товариства «Полтаваобленерго», яка розрахована з урахуванням рішення відповідача за результатами планової перевірки ліцензованої діяльності позивача за 2018 рік.
На відкритому обговоренні, 05.07.2019 проекту постанови «Про внесення змін до постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 11.12.2018 № 1840» щодо перегляду тарифів на послуги з розподілу електричної енергії акціонерного товариства «Полтаваобленерго», складено Протокол відкритого обговорення вищезазначеного проекту та складено таблицю узгодження позицій, яка є додатком до цього протоколу.
Надалі, Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг прийнято постанову від 12.07.2019 №1426 «Про внесення змін до постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 11.12.2018 №1840», відповідно до якої було скориговано структуру тарифів на послуги з розподілу електричної енергії акціонерного товариства «Полтаваобленерго», зокрема, статтю коригування витрат.
Додатком до даної постанови - Структура тарифів на послуги з розподілу електричної енергії акціонерного товариства «Полтаваобленерго», передбачено коригування витрат у сумі - 360,441 тис. грн. (без ПДВ), в тому числі: 113 009,52 тис. грн. (без ПДВ) - вилучення коштів відповідно до пункту 3 постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 04.12.2018 №1615; 103 096,05 тис. грн. (без ПДВ) - вилучення коштів відповідно до підпункту 1 пункту 3 постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 17.09.2018 №798 (з розрахунку на 5 місяців сума становить -247 430, 52 тис. грн.).
Акціонерне товариство «Полтаваобленерго» вважаючи вказану постанову Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг «Про внесення змін до постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 11.12.2018 №1840» від 12.07.2019 №1426 протиправною та такою, що підлягає скасуванню, звернулось з даним позовом до суду.
Досліджуючи надані сторонами докази, аналізуючи наведені міркування та заперечення, оцінюючи їх в сукупності, суд бере до уваги наступне.
Правовий статус Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, її завдання, функції, повноваження та порядок їх здійснення визначенні Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» від 22.09.2016 №1540-VIII.
Відповідно до статті 1 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг», Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - Регулятор), є постійно діючим незалежним державним колегіальним органом, метою діяльності якого є державне регулювання, моніторинг та контроль за діяльністю суб`єктів господарювання у сферах енергетики та комунальних послуг.
Статтею 2 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» передбачено, що Регулятор здійснює державне регулювання, моніторинг та контроль за діяльністю суб`єктів господарювання у сферах енергетики та комунальних послуг, зокрема, у сфері енергетики: діяльності з виробництва, передачі, розподілу, постачання електричної енергії.
Згідно зі статтею 3 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг», Регулятор здійснює державне регулювання з метою досягнення балансу інтересів споживачів, суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, і держави, забезпечення енергетичної безпеки, європейської інтеграції ринків електричної енергії та природного газу України.
Регулятор здійснює державне регулювання шляхом: 1) нормативно-правового регулювання у випадках, коли відповідні повноваження надані Регулятору законом; 2) ліцензування діяльності у сферах енергетики та комунальних послуг; 3) формування цінової і тарифної політики у сферах енергетики та комунальних послуг та реалізації відповідної політики у випадках, коли такі повноваження надані Регулятору законом; 4) державного контролю та застосування заходів впливу; 5) використання інших засобів, передбачених законом.
Основними завданнями Регулятора є: 1) забезпечення ефективного функціонування та розвитку ринків у сферах енергетики та комунальних послуг; 2) сприяння ефективному відкриттю ринків у сферах енергетики та комунальних послуг для всіх споживачів і постачальників та забезпечення недискримінаційного доступу користувачів до мереж/трубопроводів; 3) сприяння інтеграції ринків електричної енергії, природного газу України з відповідними ринками інших держав, зокрема в рамках Енергетичного Співтовариства, співпраці з Радою регуляторів Енергетичного Співтовариства, Секретаріатом Енергетичного Співтовариства та національними регуляторами енергетики інших держав; 4) забезпечення захисту прав споживачів товарів, послуг у сферах енергетики та комунальних послуг щодо отримання цих товарів і послуг належної якості в достатній кількості за обґрунтованими цінами; 5) сприяння транскордонній торгівлі електричною енергією та природним газом, забезпечення інвестиційної привабливості для розвитку інфраструктури; 6) реалізація цінової і тарифної політики у сферах енергетики та комунальних послуг; 7) сприяння впровадженню заходів з енергоефективності, збільшенню частки виробництва енергії з відновлюваних джерел енергії та захисту навколишнього природного середовища; 8) створення сприятливих умов для залучення інвестицій у розвиток ринків у сферах енергетики та комунальних послуг; 9) сприяння розвитку конкуренції на ринках у сферах енергетики та комунальних послуг; 10) інші завдання, передбачені законом.
Приписами статті 19 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» визначено, що Регулятор здійснює державний контроль за дотриманням суб`єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, законодавства у відповідних сферах та ліцензійних умов шляхом проведення планових та позапланових виїзних, а також невиїзних перевірок відповідно до затверджених ним порядків контролю. Перевірка проводиться на підставі рішення Регулятора.
Відповідно до статті 22 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг», суб`єкти господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, несуть відповідальність за правопорушення у сферах енергетики та комунальних послуг, визначені законами України «Про природні монополії», «Про комбіноване виробництво теплової та електричної енергії (когенерацію) та використання скидного енергопотенціалу», «Про ринок електричної енергії», «Про ринок природного газу», «Про трубопровідний транспорт», «Про теплопостачання», «Про питну воду та питне водопостачання», «Про державне регулювання у сфері комунальних послуг» та іншими законами, що регулюють відносини у відповідних сферах.
Посадові особи суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, несуть адміністративну та кримінальну відповідальність за порушення законодавства у сферах енергетики та комунальних послуг.
За порушення законодавства у сферах енергетики та комунальних послуг до суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у відповідній сфері, Регулятор може застосовувати санкції у вигляді:1) застереження та/або попередження про необхідність усунення порушень; 2) накладення штрафу; 3) зупинення дії ліцензії; 4) анулювання ліцензії.
За порушення законодавства у сферах енергетики та комунальних послуг до посадових осіб суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у відповідній сфері, Регулятор може застосовувати адміністративні стягнення.
Отже, зі змісту вказаних правових приписів вбачається, що метою здійснення діяльності Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг є досягнення балансу інтересів споживачів, суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, і держави, забезпечення енергетичної безпеки. В свою чергу, державний контроль Регулятором здійснюється зокрема шляхом проведення відповідних перевірок за результатом яких складаються акти.
Згідно з пункту 3 та 13 частини першої статті 17 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг», для ефективного виконання завдань державного регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг Регулятор, зокрема, розробляє та затверджує нормативно-правові акти, зокрема порядки (методики) формування, розрахунку та встановлення державних регульованих цін і тарифів для суб`єктів природних монополій у сферах енергетики та комунальних послуг, а також для інших суб`єктів господарювання, що провадять діяльність на ринках у сферах енергетики та комунальних послуг, якщо відповідні повноваження надані Регулятору законом; встановлює державні регульовані ціни і тарифи на товари (послуги) суб`єктів природних монополій та інших суб`єктів господарювання, що провадять діяльність на ринках у сферах енергетики та комунальних послуг, якщо відповідні повноваження надані Регулятору законом;
Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 05.10.2018 №1175 «Про затвердження Порядку встановлення (формування) тарифів на послуги з розподілу електричної енергії» (Порядок №1175), який регулює відносини щодо формування ліцензіатами та/або суб`єктами господарювання, які планують здійснювати діяльність з розподілу електричної енергії, тарифів на послуги з розподілу електричної енергії та встановлення цих тарифів Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг.
Відповідно до підпункту 2 пункту 7.8 Порядку №1175, Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг ініціює встановлення тарифів ліцензіата як засіб державного регулювання у сфері енергетики, у тому числі за зверненням ліцензіата, зокрема, за результатами перевірок господарської діяльності ліцензіатів.
Приписами пункту 7.11 Порядку №1175 визначено, що при недотриманні ліцензіатом структури тарифу та/або невиконанні інвестиційної програми Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг може зменшити діючий тариф, вилучивши зі структури тарифу кошти за недотримання ліцензіатом структури тарифу та/або невиконання інвестиційної програми, або врахувати ці кошти як джерело фінансування інвестиційної програми.
Як наголошено позивачем, відповідач протиправно здійснив зменшення структури тарифу акціонерного товариства «Полтаваобленерго» на суми надлишкового отриманого доходу товариства за 2018 рік, яка становить 67 450 тис. грн.. Зазначена сума підтверджена актами перевірки за від 08.04.2019 №146, №147 та визначена в обґрунтуваннях до постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 17.05.2019 за №798.
Разом з тим, Порядком №1175 не передбачено підстав зменшувати структуру тарифів на суму надлишково отриманого доходу від здійснення підприємницької діяльності. Так, відповідно до пункту 7.11 Порядку №1175 відповідач може зменшити структуру тарифів ліцензіата лише на суму недотримання ліцензіатів структури тарифів та/або невиконання ліцензіатом інвестиційної програми.
Як вбачається з оскаржуваної постанови, коригування витрат у сумі 103 096,05 тис. грн. (без ПДВ), шляхом вилучення коштів зі структури тарифу на послуги з розподілу електричної енергії акціонерного товариства «Полтаваобленерго» здійснено відповідно до підпункту 1 пункту 3 постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 17.05.2019 №798.
Відповідно до Постанови №798, відповідач проводив перевірку здійснення акціонерного товариства «Полтаваобленерго» двох видів ліцензійної діяльності, а саме з розподілу електричної енергії та постачання електричної енергії за період з 01.01.2018 по 31.12.2018.
Позивачем наголошено на тому, що ліцензію на право провадження господарської діяльності з розподілу електричної енергії акціонерного товариства «Полтаваобленерго» видано з 01.01.2019 відповідно до постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 16.11.2018 №1442.
Пунктом 2 названої Постанови №1442 передбачено анулювання акціонерному товариству «Полтаваобленерго» ліцензії на право провадження господарської діяльності з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами, видану відповідно до постанови Національної комісії з питань регулювання електроенергетики України від 21 серпня 1996 року №42, та ліцензії на право провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії за регульованим тарифом, видану відповідно до постанови Національної комісії з питань регулювання електроенергетики України від 17 вересня 1996 року №96, на підставі пункту 13 розділу XVII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про ринок електричної енергії». Згідно пунктом 4 вказаної постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг зазначена постанова набирає чинності з дня прийняття, крім пунктів 1 та 2, які набирають чинності з 01.01.2019.
Отже, у період, який перевірявся акціонерне товариство «Полтаваобленерго», як ліцензіат, а саме з 01.01.2018 по 31.12.2018, здійснювало свою господарську діяльність на підставі ліцензії на право провадження господарської діяльності з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами від 27.10.2011 серія АГ №578518.
Відповідно до акта перевірки від 08.04.2019 №146, відповідачем підтверджено вказаний факт та зазначено, що акціонерне товариство «Полтаваобленерго» здійснювало свою діяльність з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами.
У період, який перевірявся, для акціонерного товариства «Полтаваобленерго» на 2018 рік фактично був затверджений тариф на послуги з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами.
Відповідно до пункту 1.3 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу електричної енергії, затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 25.07.2017 №932, тариф на розподіл електричної енергії - тариф, що сплачується ліцензіату за надання послуг з розподілу електричної енергії (передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами).
Таким чином, у період який перевірявся Регулятором, акціонерне товариство «Полтаваобленерго» було ліцензіатом та здійснювало свою діяльність саме з постачання електричної енергії та передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами по тарифам, які сплачувалися саме за передачу електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами та постачання електричної енергії.
Зокрема, позивачем зазначено, що відповідно до пункту 7.11 Порядку №1175, при недотриманні ліцензіатом структури тарифу та/або невиконанні інвестиційної програми, можно зменшити лише діючий тариф, вилучивши зі структури тарифу кошти за недотримання ліцензіатом структури тарифу та/або невиконання інвестиційної програми, або врахувати ці кошти як джерело фінансування інвестиційної програми.
Відтак, можливість зменшення діючого тарифу передбачено саме пунктом 7.11 Порядку №1175, в той час як пунктом 7.8 Порядку №1175 передбачено можливість для відповідача встановлення тарифів. При цьому, пунктом 7.11 Порядку №1175 визначено лише дві складових на які може бути зменшено тариф.
Оскаржуваною постановою було саме зменшено тариф шляхом вилучення коштів на суму 103 096,05 тис.грн. відповідно до Постанови №798.
З пункту 3 Постанови №798 вбачається, що до складових цієї суми входять:
1) сума необґрунтованого недовиконання інвестиційної програми, програми ремонтів та надлишково отриманого доходу від здійснення ліцензованої діяльності за 2018 рік у розмірі 102 588,81 тис. грн. (без ПДВ);
2) сума перевищення фінансування заходів схваленої Інвестиційної програми на 2018 рік понад 10 % у розмірі 160,81 тис. грн. (без ПДВ);
3) сума перевищення фізичних обсягів над плановими понад 5% по заходах схваленої Інвестиційної програми на 2018 рік у розмірі 63,78 тис. грн. (без ПДВ);
4) сума фінансування заходів, не передбачених схваленою Інвестиційною програмою на 2018 рік, у розмірі 282,65 тис. грн. (без ПДВ).
Про відсутність у відповідача повноважень та порядку вилучення зі структури тарифів коштів також було вказано в постанові Верховного Суду від 18.07.2018 у справі №826/14481/17.
Також, позивачем зазначено та, в свою чергу, не спростовано відповідачем, що останнім застосовувались Методичні рекомендації щодо визначення сум необґрунтованого недовиконання інвестиційних програм, програм ремонтів енергопостачальних компаній та надлишково отриманого або недоотриманого доходу від здійснення ліцензованої діяльності, які затверджені постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 21.03.2017 №306 (Методичні рекомендації №306) під час визначення суми коригування структури тарифу в розмірі 103 096,05 тис. грн. Так, доводи відповідача, які викладені у відзиві на позовну заяву в частині, що Методичні рекомендації №306 не застосовувались стосовно позивача спростовуються матеріалами справи. Зокрема, як вбачається з викладених у відзиві на позовну заяву доводів відповідача, при розрахунку суми коригування структури тарифу застосовувались саме Методичні рекомендації №306 (абзаци 3, 5 сторінка 6, абзац 1 сторінка 10, абзац 4 сторінка 12, абзаци 4, 6 сторінка 14 відзиву на позовну заяву від 12.09.2019).
На виконання підпункту 1 пункту 3 Постанови від 17.05.2019 №798 відповідачем винесено Постанову від 12.07.2019 №1426. Зокрема, Постановою від 17.05.2019 №798 дано доручення Департаменту із регулювання відносин у сфері енергетики здійснити коригування структури тарифу акціонерного товариства «Полтаваобленерго» в розмірі 103 096,05 тис. грн., що підтверджується змістом додатку до вказаної постанови.
Зважаючи на викладене, матеріали справи підтверджують той факт, що сума коригування структури тарифу акціонерного товариства «Полтаваобленерго» в розмірі 103 096,05 тис. грн., яка визначена Постановою від 12.07.2019 №1426, визначена відповідачем на підставі положень Методичних рекомендацій №306.
Суд наголошує на тому, що застосування відповідачем Методичних рекомендацій №306 є безпідставним, оскільки, як вбачається з пункту 1.1 даних рекомендацій, вони розроблені з метою надання методологічної допомоги територіальним органам Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, під час проведення планових перевірок ліцензіатів Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг з розподілу електричної енергії (передачі електричної енергії місцевими (локальними) електромережами), постачання електричної енергії за регульованим тарифом (далі - ліцензіати). Разом з тим, наведені Методичні рекомендації не є нормативно - правовим актом, тому ними не може бути розширено повноваження відповідача, в тому числі, щодо повноважень на вилучення зі структури тарифів коштів необґрунтованого недовиконання інвестиційної програми, програми ремонтів та надлишково отриманого доходу від здійснення ліцензованої діяльності.
Вказана правова позиція узгоджена з позицією Верховного суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду викладеною в постанові від 06.06.2019 по справі №804/7661/17 (адміністративне провадження №К/9901/54913/18).
Також, позивачем наголошено на тому, що коригування структури тарифу на розподіл електричної енергії в бік зменшення на суму 103 096,05 грн. для акціонерного товариства «Полтаваобленерго» мало наслідком встановлення для позивача протиправних та економічно-необґрунтованих тарифів, що суперечить чинному законодавству України.
Приписами статті 12 Господарського кодексу України визначено, що основними засобами регулюючого впливу держави на діяльність суб`єктів господарювання, зокрема є регулювання цін і тарифів. Умови, обсяги, сфери та порядок застосування окремих видів засобів державного регулювання господарської діяльності визначаються цим Кодексом, іншими законодавчими актами, а також програмами економічного і соціального розвитку.
Відповідно до статті 191 Господарського кодексу України, державні регульовані ціни запроваджуються Кабінетом Міністрів України, органами виконавчої влади, державними колегіальними органами та органами місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень у встановленому законодавством порядку. Державне регулювання цін здійснюється згідно із Законом України «Про ціни і ціноутворення».
Відповідно до статті 2 Закону України «Про ціни і ціноутворення», дія цього закону поширюється, зокрема, на відносини, що виникають у процесі формування, встановлення та застосування цін Кабінетом Міністрів України, органами виконавчої влади, органами, що здійснюють державне регулювання діяльності суб`єктів природних монополій, органами місцевого самоврядування та суб`єктами господарювання, які провадять діяльність на території України.
Відповідно до статті 8 Закону України «Про ціни і ціноутворення», державна цінова політика у сфері діяльності суб`єктів природних монополій та суб`єктів господарювання, що здійснюють діяльність на суміжних ринках реалізується відповідно до законодавства про природні монополії та інших законів України.
Законом України «Про природні монополії» визначено принципи державного регулювання діяльності суб`єктів природних монополій, серед яких є принцип самоокупності суб`єктів природних монополій (стаття 9). Водночас, цим Законом не врегульовано відносин щодо встановлення державних регульованих цін.
Відповідно до частин другої та третьої статті 12 Закону «Про ціни і ціноутворення», державні регульовані ціни повинні бути економічно обґрунтованими (забезпечувати відповідність ціни на товар витратам на його виробництво, продаж (реалізацію) та прибуток від його продажу (реалізації). Зміна рівня державних регульованих цін здійснюється в порядку і строки, що визначаються органами, які відповідно до цього Закону здійснюють державне регулювання цін.
Приписами статті 15 Закону «Про ціни і ціноутворення» визначено гарантії, що надаються суб`єктам господарювання під час державного регулювання цін. Кабінет Міністрів України, органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які встановили державні регульовані ціни на товари в розмірі, нижчому від економічно обґрунтованого розміру, зобов`язані відшкодувати суб`єктам господарювання різницю між такими розмірами за рахунок коштів відповідних бюджетів. Установлення Кабінетом Міністрів України, органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування державних регульованих цін на товари в розмірі, нижчому від економічно обґрунтованого розміру, без визначення джерел для відшкодування різниці між такими розмірами за рахунок коштів відповідних бюджетів не допускається і може бути оскаржено в судовому порядку.
Позивачем наголошено, що передбачені чинним законодавством України гарантії поширюються на усіх суб`єктів господарювання, щодо яких застосовується державне регулювання цін.
Позивачем вказано на те, що відповідачем, при прийнятті постанови від 12.07.2019 №1426, якою затверджено спірні тарифи для акціонерне товариства «Полтаваобленерго» було порушено гарантії, передбачені частинами другою та третьою статті 15 Закону «Про ціни і ціноутворення», що застосовуються у разі встановлення державних регульованих цін в розмірі, нижчому від економічно обґрунтованого розміру. Зокрема, Висновком економічної експертизи Центральної експертно-кваліфікаційної комісії при Міністерстві юстиції України від 29.07.2019 №197 було надано відповіді на питання виконання акціонерним товариством «Полтаваобленерго» інвестиційної програми на 2018 рік; програми ремонтів на 2018 рік після дослідження всього обсягу первинної документації позивача.
За посиланням позивача, що не спростовано відповідачем, висновки Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг щодо недотримання позивачем інвестиційної програми на 2018 рік зроблені на підставі вибіркової перевірки первинних документів, а відтак не можуть свідчить про їх повноту і обгрунтованість.
В свою чергу, Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг під час розгляду даної адміністративної справи, не надано жодних пояснень щодо висновку економічної експертизи від 29.07.2019 №197, проведеної на предмет дослідження документації акціонерного товариства «Полтаваобленерго».
Враховуючи викладено, відповідачем не доведено, що оскаржувану постанову прийнято в межах повноважень Регулятора, повно та всебічно.
Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з вимогами статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Беручи до уваги вищенаведене в сукупності, проаналізувавши матеріали справи та надані сторонами докази, а також усні та письмові доводи сторін, суд дійшов до висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню.
Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись статтями 241 - 246, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, Окружний адміністративний суд міста Києва, -
ВИРІШИВ:
1. Позов акціонерного товариства «Полтаваобленерго» задовольнити.
2. Визнати протиправними дії Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг щодо прийняття постанови «Про внесення змін до постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 11.12.2018 №1840» від 12.07.2019 №1426 щодо коригування структури тарифу на розподіл електричної енергії в бік зменшення на суму 103 096,05 тис.грн., відповідно до додатку до вказаної постанови від 12.07.2019 №1426 «Структура тарифів на послуги з розподілу електричної енергії акціонерного товариства «Полтаваобленерго».
3. Визнати протиправною та нечинною постанову Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг «Про внесення змін до постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 11.12.2018 №1840» від 12.07.2019 №1426.
4. Стягнути на користь акціонерного товариства «Полтаваобленерго» (36022, м. Полтава, вул. Старий Поділ, 5, код ЄДРПОУ 00131819) понесені ним судові витрати по сплаті судового збору в розмірі 3 842,00 грн. (три тисячі вісімсот сорок дві гривні 00 коп.) за рахунок асигнувань Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (03057 м. Київ, вул. Смоленська, 19, код ЄДРПОУ 39369133).
Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржено до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статями 292-297 Кодексу адміністративного судочинства України, із урахуванням положень пункту 15.5 Перехідних положень (Розділу VII) Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя Літвінова А.В.
Повний текст рішення виготовлено 08.11.2019.