П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
09 жовтня 2019 року м. Бахмут Донецька область
Донецький апеляційний суд у складі:
головуючого судді Канурної О.Д.,
суддів: Мальованого Ю.М., Тимченко О.О.
за участю секретаря Самойленко Г.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Бахмуті Донецької області апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Слов`янського міськрайонного суду Донецької області від 19 червня 2019 року у цивільній справі № 243/2404/19 за позовом ОСОБА_1 до Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області в особі Краматорського міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області, Слов`янської міської ради, про визнання протиправними дії Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області в особі Краматорського міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області з не нарахування та невиплати страхових виплат ОСОБА_2 ; визнання за ОСОБА_1 права власності в порядку спадкування після ОСОБА_2 на недоотримані ним за життя страхові виплати; зобов`язання Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області в особі Краматорського міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області нарахувати та виплатити ОСОБА_1 страхові виплати не отримані за життя ОСОБА_2 (суддя першої інстанції ОСОБА_3 Михайло ОСОБА_4 ), -
В С Т А Н О В И В:
У березні 2019 року ОСОБА_1 звернулася до Слов`янського міськрайонного суду Донецької області з позовною заявою до Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області в особі Краматорського міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області, Слов`янської міської ради про визнання протиправними дії Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області в особі Краматорського міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області з не нарахування та невиплати страхових виплат ОСОБА_2 ; визнання за ОСОБА_1 права власності в порядку спадкування після ОСОБА_2 на недоотримані ним за життя страхові виплати; зобов`язання Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області в особі Краматорського міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області нарахувати та виплатити ОСОБА_1 страхові виплати не отримані за життя ОСОБА_2 .
В обґрунтування позовних вимог позивач посилалася на те, що вона є спадкоємцем (дружиною) ОСОБА_2 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_1 , який був зареєстрований як тимчасово переміщена особа у м. Краматорську АДРЕСА_1 ( АДРЕСА_2 з 09.12.2014 року.
Після його смерті вона успадкувала майно, що належало йому за життя, прийнявши у встановленому законом порядку спадщину, отримала свідоцтво на спадщину на недоотриману пенсію, яку чоловік недоотримав за життя через УПФУ в м. Краматорську.
Так само він перебував на обліку у Фонді соціального страхування м. Краматорська з січня 2015 року та з цього ж місяця отримував страхові виплати до липня 2015 року на його банківський рахунок, після чого його довідку про взяття на облік як тимчасово перемішену особу було скасовано. Однак на запит приватного нотаріуса Бігуна В.В Фонд листом від 13.08.2018 № 01-4.2/2696 відповів, що він на обліку не перебував, що є завідомо неправдивою інформацією.
На адвокатський запит Фонд визнав факт перебування ОСОБА_2 на обліку та отримання ним страхових виплат з лютого 2015 року по червень 2015 року, при цьому Фонд вказує, що з 01.07.2015 у зв`язку із закінченням дії довідки внутрішньо переміщеної особи, нарахування страхових виплат йому припинено і Фонд ухилився від надання відповіді на питання, яка сума страхових виплат підлягала її чоловікові до нарахування з дня припинення виплат по день смерті ІНФОРМАЦІЯ_1 .
При цьому Пенсійний фонд без будь-яких перепон надав інформацію нотаріусу про суму недотриманої чоловіком пенсії і вона отримала з цього приводу свідоцтво на спадщину, тоді як Фонд усвідомлюючи неправомірність своїх дій, маючи безліч судових рішень адміністративних судів з приводу незаконності зупинення страхових виплат у зв`язку із скасуванням чи припиненням дії довідки переселенця, спочатку надав на запит нотаріуса завідомо неправдиву інформацію про те, що начебто ОСОБА_2 взагалі не перебував у них обліку, а потім на адвокатський запит уникнув надання інформації про суму недоотриманої страхової виплати з метою уникнути виплати заборгованості.
У зв`язку з цим отримання нею в порядку спадкування не одержаних чоловіком виплат з вини Фонду не може обмежуватись будь-яким часом і їй відповідач повинен виплатити соціальні виплати, які повинні ним бути нараховані ОСОБА_2 за його життя та виплачені, тобто за період з 01.07.2015 року по 14.02.2018 року.
Позивач просила суд першої інстанції визнати протиправними дії відповідача з не нарахування та невиплати страхових виплат ОСОБА_2 за період з 01.07.2015 року по 14.02.2018 року; визнати за нею право власності в порядку спадкування після смерті ОСОБА_2 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_1 на недотримані ним за життя страхові виплати за період з 01.07.2015 року по 14.02.2018 року; зобов`язати відповідача нарахувати та виплатити їй страхові виплати, не отримані за життя ОСОБА_2 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_1 за період з 01.07.2015 року по 14.02.2018 року; судові витрати покласти на відповідача.
Рішенням Слов`янського міськрайонного суду Донецької області від 19 червня 2019 року позовні вимоги ОСОБА_1 до Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області в особі Краматорського міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області, Слов`янської міської ради, про визнання протиправними дії Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області в особі Краматорського міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області з не нарахування та невиплати страхових виплат ОСОБА_2 ; визнання за ОСОБА_1 права власності в порядку спадкування після ОСОБА_2 на недоотримані ним за життя страхові виплати; зобов`язання Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області в особі Краматорського міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області нарахувати та виплатити ОСОБА_1 страхові виплати не отримані за життя ОСОБА_2 , залишено без задоволення.
Із вказаним рішенням суду не погодилася позивач – ОСОБА_1 та подала апеляційну скаргу, яка з матеріалами справи надійшла до Донецького апеляційного суду 25 липня 2019 року.
В обґрунтуванні апеляційної скарги позивач посилається на те, що рішення суду першої інстанції є незаконним, таким, що підлягає скасуванню у зв`язку з неправильним застосуванням судом норм матеріального права.
Позивач просила Донецький апеляційний суд скасувати рішення Слов`янського міськрайонного суду від 19.06.2019 у справі № 243/2403/19, ухвалити нове рішення, яким задовольнити її позовні вимоги в повному обсязі, а саме визнати протиправними дії відповідача з не нарахування та невиплати страхових виплат ОСОБА_2 за період з 01.07.2015 року по 14.02.2018 року; визнати за нею право власності в порядку спадкування після смерті ОСОБА_2 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_1 на недотримані ним за життя страхові виплати за період з 01.07.2015 року по 14.02.2018 року; зобов`язати управління виконавчої дирекції соціального страхування України в Донецькій області в особі Краматорського міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області нарахувати та виплатити їй страхові виплати не отримані за життя ОСОБА_2 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_1 за період з 01.07.2015 року по 14.02.2018 року, cудові витрати покласти на відповідача.
Ухвалою Донецького апеляційного суду від 29 липня 2019 року апеляційну скаргу позивача було залишено без руху у зв`язку з несплатою судового збору.
08 серпня 2019 року на адресу Донецького апеляційного суду надійшла квитанція про сплату судового збору від позивача по справі.
Ухвалою Донецького апеляційного суду від 05 серпня 2019 року відкрито апеляційне провадження у даній цивільній справі та надано відповідачам по справі строк для надання відзиву на апеляційну скаргу в письмовій формі до 13 серпня 2019 року.
Копії ухвал про відкриття апеляційного провадження учасниками справи отримані (а.с. 104,105,106,107), копія апеляційної скарги позивача відповідачами по справі отримана (а.с. 105,106,107). До Донецького апеляційного суду надійшов відзив на апеляційну скаргу з додатками від відповідача - Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області в особі Краматорського міського відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області (а.с. 108-123).
Ухвалою Донецького апеляційного суду від 27 серпня 2019 року справу призначено до розгляду на 09 жовтня 2019 року.
В судове засідання апеляційного суду позивач ОСОБА_1 не з`явилася, про час і місце розгляду справи була повідомлена належним чином, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення (а.с. 132).
В судове засідання апеляційного суду представник Слов`янської міської ради не з`явився, надав до суду письмову заяву про розгляд справи в його відсутність (а.с. 129).
Заслухавши суддю-доповідача, вислухавши пояснення представника позивача ОСОБА_1 – адвоката Фальченко І.В., пояснення представника відповідача - Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області в особі Краматорського міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області, дослідивши матеріали справи, перевіривши доводи апеляційної скарги, апеляційний суд вважає, що апеляційна скарга ОСОБА_1 задоволенню не підлягає з наступних підстав.
Згідно з частиною 1 статті 375 ЦПК України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Відповідно до частини 1 ст. 2 ЦПК України, завданням цивільного судочинства є справедливий, неупереджений та своєчасний розгляд і вирішення цивільних справ з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів фізичних осіб та інтересів юридичних осіб, інтересів держави.
Частиною 1 ст. 367 ЦПК України передбачено, що суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними в ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Згідно частини 2 вказаної вище статті, суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї.
Відмовляючи в задоволенні позовних вимог позивача, суд першої інстанції послався на те, що суду не надано доказів звернення ОСОБА_2 до Фонду із відповідною заявою для продовження дії довідки про взяття його на облік, як внутрішньо переміщеної особи, так і з вимогою про виплату йому страхових виплат, що є свідченням відсутності спору між сторонами. ОСОБА_2 за життя не оскаржив припинення йому виплати страхових виплат.
З вказаним висновком суду першої інстанції апеляційний суд погоджується виходячи з наступного.
Судом першої інстанції при розгляді справи встановлено, що відповідно до довідки від 09.12.2014 року № 1426/22155 про взяття на облік особи, яка переміщується з тимчасово окупованої території України або району проведення антитерористичної операції, ОСОБА_2 перемістився з тимчасово окупованої території (
АДРЕСА_3 Відділення ВД Фонду у м. Краматорську:
- від 10.02.2015 р. за № 0536/12226/12226/42, потерпілому ОСОБА_2 продовжено раніше призначену щомісячну грошову суму в разі часткової чи повної втрати працездатності, що компенсує відповідну частину втраченого заробітку у розмірі 4 094,09 грн., виплати провадити з 01.02.2015 року по 30.06.2015 року включно;
- від 16.04.2015 року за № 0536/12226/12226/45, потерпілому ОСОБА_2 продовжено раніше призначену щомісячну грошову суму в разі часткової чи повної втрати працездатності, що компенсує відповідну частину втраченого заробітку у розмірі: за березень 2014 року – 299,75 грн., за квітень 2014 року – 299,75 грн., за травень 2014 року - 299,75 грн., за червень 2014 року - 299,75 грн., за липень 2014 року - 299,75 грн., за серпень 2014 року - 299,75 грн.,за вересень 2014 року - 299,75 грн., за жовтень 2014 року - 299,75 грн., за листопад 2014 року - 299,75 грн., за грудень 2014 року - 299,75 грн., за червень 2014 року – 3794,34 грн., за липень 2014 року – 3794,34 грн., за серпень 2014 року – 3794,34 грн., за вересень 2014 року – 3794,34 грн., за жовтень 2014 року – 3794,3 грн., за листопад 2014 року – 3794,34 грн., за грудень 2014 року – 3794,34 грн., за січень 2015 року – 4094,09 грн.
Відповідно довідки 0510 № 01223 щодо нарахованих та виплачених страхових виплат потерпілому ОСОБА_2 за червень 2014 року – січень 2015 року, виданою Управлінням ВД в Донецькій області (м. Слов`янськ, вул. Урицького, 9), вбачається, що ОСОБА_2 були нараховані та виплачені страхові виплати за період з червня 2014 року по січень 2015 року.
Постановою Відділення ВД Фонду у м. Краматорську від 01.07.2015 р. за № 0536/12226/12226/46, потерпілому ОСОБА_2 припинено виплату щомісячної грошової суми в разі часткової чи повної втрати працездатності, що компенсує відповідну частину втраченого заробітку, у зв`язку з припиненням дії довідки переселенця № 1426/22155 від 09.12.2014 року, виплата припинена з 01.07.2015 року .
ОСОБА_2 помер ІНФОРМАЦІЯ_2 у м. Горлівка Донецької області.
Постановою приватного нотаріуса Слов`янського міського нотаріального округу Донецької області Бігун В.В. від 15.02.2019 року ОСОБА_1 відмовлено у вчинені такої нотаріальної дії, як видача свідоцтва про право на спадщину за законом на недоотримані страхові виплати, які належали її чоловікові, громадянину України, ОСОБА_2 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_2 .
Доводи апеляційної скарги позивача про те, що статтею 46 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» такої підстави для припинення страхових виплат як закінчення строку дії довідки переселенця не передбачено, є безпідставними, оскільки частиною 1 статті 46 вказаного вище Закону передбачено, що страхові виплати і надання соціальних послуг припиняються:
1) на весь час проживання потерпілого за кордоном, якщо інше не передбачено міжнародним договором України, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України;
2) на весь час, протягом якого потерпілий перебуває на державному утриманні, за умови, що частка виплати, яка перевищує вартість такого утримання, надається особам, які перебувають на утриманні потерпілого;
3) якщо з`ясувалося, що виплати призначено на підставі документів, які містять неправдиві відомості. Сума витрат на страхові виплати, отримані застрахованим, стягується в судовому порядку;
4) якщо страховий випадок настав внаслідок навмисного наміру заподіяння собі травми;
5) якщо потерпілий ухиляється від медичної чи професійної реабілітації або не виконує правил, пов`язаних з установленням чи переглядом обставин страхового випадку, або порушує правила поведінки та встановлений для нього режим, що перешкоджає одужанню;
6) в інших випадках, передбачених законодавством.
Тобто, законодавством передбачені також інші випадки припинення страхових виплат.
Доводи апеляційної скарги позивача ОСОБА_1 про те, що відповідач, не виплачуючи страхові виплати ОСОБА_2 з липня 2015 року діяв не на підставі та не у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України, є безпідставними, виходячи з наступного.
Закон України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» від 23.09.1999 року № 1105-XIV (із змінами і доповненнями) відповідно до Основ законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування визначає правові, фінансові та організаційні засади загальнообов`язкового державного соціального страхування, гарантії працюючих громадян щодо їх соціального захисту у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, охорони життя та здоров`я.
Чоловік позивача ОСОБА_2 перебував на обліку з 01 квітня 2001 року у відділенні виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у Калінінському районі м. Горлівки Донецької області.
Як вбачається із довідки від 09.12.2014 року № 1426/22155 ОСОБА_2 , який постійно проживав у АДРЕСА_1 перемістився з тимчасово окупованої території України або району проведення антитерористичної операції у м. Краматорськ вул. Соціалістична, 7-12 (а.с. 7).
Відповідно до пункту 3 Прикінцевих та Перехідних положень Закону № 1105-XIV, особливості надання соціальних послуг та виплати матеріального забезпечення за соціальним страхуванням внутрішньо переміщеним особам (громадянам України, які пересилилися з тимчасово окупованої території, території проведення антитерористичної операції або зони надзвичайної ситуації) визначаються Кабінетом Міністрів України.
Кабінет Міністрів України вказаним вище особам прийняв наступні нормативно-правові акти:
Постанову Кабінету Міністрів України від 05 листопада 2014 року № 637 «Про здійснення соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам», якою установлено, що призначення та продовження виплати усіх видів соціальної допомоги та компенсацій, матеріального забезпечення, надання соціальних послуг за рахунок коштів фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування внутрішньо переміщеним особам здійснюються за місцем перебування таких осіб на обліку, що підтверджується довідкою, виданою згідно з Порядком оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 1 жовтня 2014 року № 509;
Порядок оформлення і видачі довідки про взяття на внутрішньо переміщеної особи, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 01 жовтня 2014 року № 509;
Постанову Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2014 року № 531 «Про особливості реалізації прав деяких категорій осіб на загальнообов`язкове державне соціальне страхування»;
Тимчасовий порядок фінансування бюджетних установ, здійснення соціальних виплат населенню та надання фінансової підтримки окремим підприємствам організаціям Донецької та Луганської областей, а також інших платежів з рахунків, відкритих в органах Казначейства, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 07 листопада 2014 року № 595;
Постанову Кабінету Міністрів України від 08 червня 2016 року № 365 «Деякі питання здійснення соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам».
На виконання пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України № 531 «Про особливості реалізації прав деяких категорій осіб на загальнообов`язкове державне соціальне страхування», правління Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювання України 11 грудня 2014 року прийняло постанову про затвердження Порядку надання страхових виплат, фінансування витрат на медичну та соціальну допомогу передбачених загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання для осіб, які переміщуються з тимчасово окупованої території і районів проведення антитерористичної операції №20, зареєстрованою Міністерством юстиції України 12 січня 2015 року за №6/26451 (далі - Порядок №20).
Вказаною постановою передбачена можливість отримувати страхові виплати за фактичним місцем проживання (перебування) за даними відомостей інформаційно- аналітичної системи Фонду. Робочі органи виконавчої дирекції Фонду мають право проводити виплати, в тому числі нарахованих, але не виплачених щомісячних страхових виплат за наявності у потерпілих на виробництві (члени їх сімей ) довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи чи відмітку в паспорті про «місце проживання на території, яка контролюється органами державної влади України.
Починаючи з грудня 2014 року потерпіли на виробництві (члени їх сімей) мали право скористатися Порядком № 20 та отримувати належні їм страхові виплати.
Відповідно до Порядку № 20 нарахування та виплата страхових коштів здійснюється управлінням (відділенням) виконавчої дирекції Фонду після переміщення одержувача на територію, де органи державної влади здійснюють свої повноваження, на підставі його заяви та усіх необхідних документів. .
При цьому, рішення про продовження проведення раніше призначених виплат та виплату раніше нарахованих, але не виплачених страхових сум оформлюється відповідною постановою відділення управління виконавчої дирекції Фонду, до якого звернулася внутрішньо переміщена особа. Лише такі постанови є підставою для нарахування раніше призначених страхових виплат у робочих органах виконавчої дирекції Фонду, що здійснюють свою діяльність на території, де органи державної влади здійснюють свої повноваження.
06 лютого 2015 року ОСОБА_2 звернувся з заявою про тимчасове продовження раніше призначених страхових виплат до Краматорського міського відділення, надавши усі необхідні документи у тому числі довідку про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи №1426/22155 від 09.12.2014 року.
Постановою Краматорського міського відділення № 0536/12226/12226/11 від 10.02.2015 року відповідно до Порядку надання страхових виплат, фінансування витрат на медичну та соціальну допомогу передбачених загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання для осіб, які переміщуються з тимчасово окупованої території і районів проведення антитерористичної операції № 20 було продовжено чоловіку Позивача виплату раніше призначеної щомісячної страхової виплати, як внутрішньо переміщеній особі.
17 березня 2015 року ОСОБА_2 знов звернувся з заявою про тимчасове продовження раніше призначених страхових виплат до Краматорського міського відділення, надавши усі необхідні документи у тому числі довідку про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи № 1426/22155 від 09.12.2014 року.
У заяві ОСОБА_2 вказав, що раніше призначену страхову виплату продовжити на період терміну дії довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи (довідка ВПО 2014 року) до 09.06.2015 року.
Постановою Відділення виконавчої дирекції Фонду у м. Краматорську Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України № 0536/12226/12226/46 від 01 липня 2015 року припинено виплату гр. ОСОБА_2 щомісячної грошової суми в разі часткової чи повної втрати професійної працездатності, що компенсує відповідну частину втраченого заробітку у зв`язку з припиненням дії довідки переселенця № 1426/22155 від 09.12.2014 року. Виплату припинено з 01 липня 2015 року (а.с. 41).
Постановою Відділення виконавчої дирекції Фонду у м. Краматорську Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України № 0536/12226/12226/47 від 10 липня 2015 року знято з обліку страховий випадок «трудове каліцтво» за номером 12226. Причина зняття: закінчення терміну дії довідки (ВПО). Дата зняття з обліку страхового випадку 30 червня 2015 року. Припинено всі страхові виплати по страховому випадку з 01 липня 2015 року (а.с. 119).
Постановою Відділення виконавчої дирекції Фонду у м. Краматорську Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України № 0536/12226/12226/48 від 10 липня 2015 року знято з обліку справу потерпілого ОСОБА_2 , номер справи 12226. Причина зняття: закінчення терміну дії довідки (ВПО). Дата зняття з обліку справи 30 червня 2015 року. Припинено всі страхові виплати по справі з 01 липня 2015 року (а.с. 120).
Апеляційний суд погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що позивачем не надано належних та допустимих доказів звернення ОСОБА_2 до управління (відділення) виконавчої дирекції Фонду у відповідності із Законом України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» для продовження раніше призначених та нарахованих страхових виплат, не надано довідку про продовження строку дії довідки про взяття на облік особи, яка переміщується з тимчасово окупованої території України або району проведення антитерористичної операції.
Посилання в апеляційній скарзі ОСОБА_1 на Постанову Верховного Суду від 15 липня 2019 року у справі № 426/20009/18, провадження № 61-10588св19 як на аналогічну правову позицію. є безпідставним, оскільки у вказаній справі інші обставини справи, а саме дружина потерпілого отримала свідоцтво про право на спадщину за законом, відповідно до якого спадщина складається із суми недоодержаних щомісячних страхових виплат, які були нараховані потерпілому. В даному випадку ОСОБА_2 не були нараховані страхові виплати і була відмова приватного нотаріуса у видачі свідоцтва про право на спадщину за законом на недоотримані страхові виплати.
Частиною 10 статті 47 Закону України № 1105-XIV передбачено, що тільки належні суми страхових виплат, що з вини Фонду не були своєчасно виплачені особам, які мають на них право, у разі смерті цих осіб виплачуються членам їхніх сімей, а р разі їх відсутності – включаються до складу спадщини.
Отже, на час відкриття спадщини спадкодавцю не були нараховані та не належали страхові виплати, які би включалися до складу спадщини.
Також апеляційний суд вважає безпідставними посилання позивача на рішення Європейського суду з прав людини, а саме: справу «Мюллер проти Австрії», «Ілашку та інші проти Молдови та Росії», оскільки у вказаних рішеннях мова йде про інші обставини справи.
Разом з тим, апеляційний суд вважає, що висновок суду першої інстанції про те, що позовні вимоги стосовно визнання протиправними дії Управління ВД ФСС України в Донецькій області в особі Краматорського МВ Управління ВД ФСС в Донецькій області з не нарахування та невиплати страхових виплат ОСОБА_2 та зобов`язання Управління ВД ФСС України в Донецькій області в особі Краматорського міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області нарахувати та виплатити ОСОБА_1 страхові виплати, не отримані за життя ОСОБА_2 , знаходиться по за межами цивільного процесуального та цивільного законодавства України, є помилковим, оскільки дані відносини мають приватноправовий характер і підлягають розгляду за правилами цивільного судочинства. Водночас вказаний висновок не впливає на правильність висновків суду по суті спору.
Колегія суддів вважає, що суд першої інстанції у відповідності з вимогами матеріального і процесуального права правильно дійшов до висновку про відмову у задоволенні позовних вимог позивача.
На підставі викладеного вище, апеляційний суд вважає, що підстав для скасування рішення Слов`янського міськрайонного суду Донецької області від 19 червня 2019 року і задоволення апеляційної скарги ОСОБА_1 немає.
Керуючись ст.ст. 374, 375, 382 ЦПК України, апеляційний суд,-
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення, рішення Слов`янського міськрайонного суду Донецької області від 19 червня 2019 року – без змін.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Судді :
Повний текст постанови складений 11 жовтня 2019 року
Суддя : О.Д.Канурна