Харківський окружний адміністративний суд
61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
14 серпня 2019 р. № 520/5530/19
Харківський окружний адміністративний суд у складі:
Головуючого судді Єгупенка В.В.,
за участю секретаря судового засідання - Чайкіної Н.Е.,
за участю:
представника позивача Басула Б.І. ,
представника відповідача - Хачатрян Н. А. ,
представника відповідача - Мельник Я.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського окружного адміністративного суду адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Підприємство з виробництва та розробки обладнання для вимірювання тиску «Завод Манометр» (м. Харків, пров. Чайкіної Лізи, 17) до Головного управління Держпраці у Харківській області (м. Харків, вул. Алчевських, 40) про визнання протиправними та скасування приписів, -
В С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Підприємство з виробництва та розробки обладнання для вимірювання тиску «Завод Манометр» звернулося до Харківського окружного адміністративного суду з вищевказаним позовом, в якому позивач просив визнати протиправним та скасувати пункти 1, 2,1 16 припису про усунення виявлених
порушень № 19-03-01-5123/0422-1509/5116 від 25.04.2019; визнати протиправним та скасувати пункти 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8 припису про усунення виявлених
порушень № 19-03-01-5123/0422-1510/5116 від 25.04.2019; визнати протиправним та скасувати припис про усунення виявлених порушень №19-03-
01-5123/0422-1511/5116 від 25.04.2019.
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав, просив задовольнити позов.
Представники відповідачів проти позову заперечували, просили відмовити в задоволенні позовних вимог.
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, перевіривши доводи адміністративного позову, суд дійшов наступного.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 № 877-V (далі - Закон № 877-V).
Відповідно до ч. 1 ст. 1 Закон № 877-V державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом.
Спосіб здійснення державного нагляду (контролю) - процедура здійснення державного нагляду (контролю), визначена законом.
У відповідності до пункту 1 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 № 96 (далі - Положення № 96) Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі - загальнообов`язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.
За приписами пп.1 п. 3 Положення № 96 основними завданнями Держпраці є: реалізація державної політики у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.
Згідно пп. 6 п. 4 Положення № 96 Держпраці відповідно до покладених на неї завдань: здійснює державний контроль за дотриманням законодавства про працю юридичними особами, у тому числі їх структурними та відокремленими підрозділами, які не є юридичними особами, та фізичними особами, які використовують найману працю.
Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи (п.7 Положення №96).
Судом встановлено, що в період з 12.04.2019 по 25.04.2019 року ГУ Держпраці у Харківській області було проведено планову перевірку Товариства з обмеженою відповідальністю «Підприємство з виробництва та розробки обладнання для вимірювання тиску «Завод Манометр» щодо дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки. Перевірка здійснювалась на підставі наказу від 04.04.2019 № 647 та направлення на перевірку № 03.01- 03/1174 від 04.04.2019.
В силу статті 4 Закону №877-V, державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.
У відповідності до статті 38 Закону України "Про охорону праці" від 14.10.1992 № 2694-XII (далі - Закон № 2694-XII), державний нагляд за додержанням законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.
Згідно ч. 6 ст. 7 Закону №877-V за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт, який повинен містити такі відомості: дату складення акта; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); предмет державного нагляду (контролю); найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім`я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід.
За результатами перевірки відповідачем було складено акт № 19-03-01-5123/0422 від 25.04.2019 та приписи про усунення виявлених порушень № 19-03-01-5123/0422-1509/5116 від 25.04.2019, №19-03-01-5123/0422-1510/5116 від 25.04.2019, № 19-03-01-5123/0422-1511/5116 від 25.04.2019.
Як вбачається з матеріалів справи, підставою для винесення п.п. 1, 2, 16 припису № 19-03-01-5123/0422-1509/5116 від 25.04.2019 стали ті обставини, що позивачем було допущено до робіт в електроустановках заступника відповідального за електрогосподарство - заступника головного механіка ОСОБА_3 , який не пройшов перевірку знань у встановлені строки згідно з вимогами «Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів» НПАОП 40.1-1.21-98 та «Правил технічної експлуатації електроустановок споживачів», заступник головного механіка ОСОБА_3 та інженер-енергетик ОСОБА_4 не пройшли навчання та перевірку знань з охорони праці (Правила експлуатації електрозахисних засобів) у встановленому порядку і допущена до виконання робіт.
Проте, з матеріалів справи судом встановлено, що наказом № 12-к від 11.09.2017 ОСОБА_3 прийнято на роботу до ТОВ «Завод Манометр» на посаду інженера-механіка за сумісництвом.
За основним місцем роботи у ПрАТ «Манометр-Харків» ОСОБА_3 пройшов необхідне навчання та перевірку знань відповідних нормативно-правових актів у навчальних закладах що підтверджується посвідченням НОМЕР_3 від 15.06.2017.
Підставами для прийняття відповідачем п.п.1-3 припису №19-03-01-5123/0422-1510/5116 від 25.04.2019 стали обставини непроходження електрогазозварником ОСОБА_5 спеціального навчання і перевірки знань відповідних нормативно-правових актів з охорони праці у встановленому порядку («Правила охорони праці під час роботи з інструментом та пристроями» НПАОП 0.00-1.71-13»), допущеного до виконання робіт.
Згідно наказу від 22.01.2018 № 05-к ОСОБА_6 був прийнятий на роботу до ТОВ «Завод Манометр» на посаду електрогазозварювальника за сумісництвом.
За основним місцем роботи у ПрАТ «Манометр-Харків ОСОБА_6 пройшов необхідне навчання та перевірку знань відповідних нормативно- правових актів у навчальних закладах, що підтверджується дозволом на право виконання робіт в електроустановках до 1000 В від 05.03.2019 та посвідченням НОМЕР_4 від 22.06.2017.
За пунктами 5-8 припису про усунення виявлених порушень № 19-03-01-5123/0422-1510/5116 від 25.04.2019 директор з виробництва та МТЗ ОСОБА_7 не пройшла навчання і перевірку знань відповідних нормативно-правових актів з охорони праці у встановленому порядку («Правила охорони праці під час зварювання металів» НПАОП 28.52- 1.31-13»).
З матеріалів справи вбачається, що ОСОБА_7 з 05.12.2016 прийнята на роботу до ТОВ «Завод Манометр» на посаду заступника генерального директора за сумісництвом, що підтверджується наказом № 05-к від 02.12.16.
Посвідченням НОМЕР_5 від 01.12.2017 підтверджується, що ОСОБА_7 за основним місцем роботи у ПрАТ «Манометр- Харків пройшла необхідне навчання та перевірку знань відповідних нормативно-правових актів у навчальних закладах за основним місцем роботи,
Крім того, з 01.12.2016 ОСОБА_8 була прийнята на роботу до ТОВ «Завод Манометр» на посаду інженера з охорони праці за сумісництвом, що підтверджується наказом М 04-к від 30.11.16.
Згідно наказу № 18 к від 04.03.19 ОСОБА_8 прийнята на роботу до ТОВ «Завод Манометр» на посаду інженера з охорони праці.
У 2018 році, за основним місцем роботи у ПрАТ «Манометр-Харків» ОСОБА_8 пройшла необхідне навчання та перевірку знань відповідних нормативно-правових актів у навчальних закладах, що підтверджується посвідченням НОМЕР_1 від 20.11.2018.
На підставі рішення Загальних зборів учасників товариства ОСОБА_10 18.01.2017 вступив на посаду генерального директора ТОВ «Завод Манометр» за сумісництвом, що підтверджується наказом № 07-к від 18.01.17.
За основним місцем роботи у ПрАТ «Манометр-Харків ОСОБА_10 пройшов необхідне навчання та перевірку знань відповідних нормативно-правових актів у навчальних закладах, що підтверджується посвідченням НОМЕР_2 від 01.12.2017.
Підставою для винесення відповідачем п.п. 1-4 припису № 19-03-01-5123/0422-1511/5116 від 25.04.2019 стала відсутність контролю з боку інженера з охорони праці за своєчасним проведенням навчання з питань з охорони праці, всіх видів інструктажу. Головним управлінням Держпраці у Харківській області зазначено, що інженер з охорони праці не зупиняє роботу виробництв, дільниць, машин, механізмів, устаткування у разу порушень, які створюють загрозу життю або здоров`ю працівників, не вимагає відсторонення від роботи осіб, які не пройшли передбачені законодавством навчання, інструктажу, перевірки знань і не мають допуску до відповідних робіт, або не виконують вимога нормативно-правових актів з охорони праці, не надсилає роботодавцю подання про притягнення до відповідальності посадових осіб та працівників.
Відповідно до ста.18 ЗУ «Про охорону праці» працівники під час прийняття на роботу і в процесі роботи повинні проходити за рахунок роботодавця інструктаж, навчання з питань охорони праці, з надання першої медичної допомоги потерпілим від нещасних випадків і правил поведінки у разі виникнення аварії.
Працівники, зайняті на роботах з підвищеною небезпекою або там, де є потреба у професійному доборі, повинні щороку проходити за рахунок роботодавця спеціальне навчання і перевірку знань відповідних нормативно-правових актів з охорони праці.
Перелік робіт з підвищеною небезпекою затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони праці.
Посадові особи, діяльність яких пов`язана з організацією безпечного ведення робіт, під час прийняття на роботу і періодично, один раз на три роки, проходять навчання, а також перевірку знань з питань охорони праці за участю профспілок.
Порядок проведення навчання та перевірки знань посадових осіб з питань охорони праці визначається типовим положенням, що затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони праці.
Не допускаються до роботи працівники, у тому числі посадові особи, які не пройшли навчання, інструктаж і перевірку знань з охорони праці.
У разі виявлення у працівників, у тому числі посадових осіб, незадовільних знань з питань охорони праці, вони повинні у місячний строк пройти повторне навчання і перевірку знань.
Вивчення основ охорони праці, а також підготовка та підвищення кваліфікації спеціалістів з охорони праці з урахуванням особливостей виробництва відповідних об`єктів економіки забезпечуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері освіти і науки, в усіх навчальних закладах за програмами, погодженими із центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.
Типовим положенням про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці встановлено порядок навчання та перевірки знань з питань охорони праці посадових осіб та інших працівників у процесі трудової діяльності, а також учнів, курсантів, слухачів та студентів навчальних закладів під час трудового і професійного навчання.
За п.1.4. Типового положення навчання з питань охорони праці - навчання працівників, учнів, курсантів, студентів, слухачів з метою отримання необхідних знань і навичок з питань охорони праці або безпечного ведення робіт.
Координацію і методичний супровід суб`єктів господарювання, які проводять навчання працівників з питань охорони праці, здійснює державне підприємство Головний навчально-методичний центр Держпраці (далі - Головний навчально-методичний центр Держпраці) (п.1.6 Типового положення).
Згідно п.3.8 Типового положення перевірка знань працівників з питань охорони праці проводиться за нормативно-правовими актами з охорони праці, додержання яких входить до їхніх функціональних обов`язків.
Формою перевірки знань з питань охорони праці працівників є тестування, залік або іспит. Тестування проводиться комісією за допомогою технічних засобів (автоекзаменатори, модульні тести тощо), залік або іспит - за екзаменаційними білетами у вигляді усного або письмового опитування. Тестування, залік або іспит можуть проводитися у формі дистанційної перевірки знань. Дистанційна перевірка знань здійснюється за умови: забезпечення візуальної аутентифікації того, хто проходить перевірку знань з питань охорони праці; особистої присутності членів комісії з перевірки знань з питань охорони праці. Дистанційна перевірка знань реалізується шляхом передачі відео-, аудіо-, графічної та текстової інформації у синхронному режимі (п.3.12 Типового положення).
За пунктом 3.13 Типового положення особам, які під час перевірки знань з охорони праці виявили задовільні результати, видається посвідчення про перевірку знань з питань охорони праці (додаток 2). При цьому в протоколі та посвідченні у стислій формі зазначається перелік основних нормативно-правових актів з охорони праці та з безпечного виконання конкретних видів робіт, в обсязі яких працівник пройшов перевірку знань.
Питання щодо необхідності видачі посвідчень про перевірку знань з питань охорони праці на підприємстві або необхідності працівникам мати їх при собі під час виконання трудових обов`язків вирішується роботодавцем.
Не допускаються до роботи працівники, у тому числі посадові особи, які не пройшли навчання, інструктаж і перевірку знань з питань охорони праці (п.3.16 Типового положення).
Згідно п.5.6 Типового положення позачергове навчання і перевірка знань посадових осіб, а також фахівців з питань охорони праці проводяться при переведенні працівника на іншу роботу або призначенні його на іншу посаду, що потребує додаткових знань з питань охорони праці.
Під час розгляду справи судом встановлено, що працівники, які зазначені у оскаржуваних приписах, були прийняті за сумісництвом до ТОВ «Завод Манометр» на аналогічні посади, як і за основним місцем роботи у ПрАТ «Маноментр-Харків та не потребують додаткових знань з питань охорони праці. Вказані особи навчання та перевірку знань з питань охорони праці пройшли у спеціалізованих установах, про що отримали відповідні посвідчення, термін наступної перевірки знань не настав, а тому підстави для повторного проходження навчання та перевірки знань з охорони праці, в даному випадку, відсутні.
Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень. У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З огляду на те, що відповідачем, як суб`єктом владних повноважень, не доведено правомірності оскаржуваних приписів, суд приходить до висновку, що позовні вимоги позивача є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Розподіл судових витрат здійснюється відповідно до ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України.
Керуючись ст.ст. 5-10, 72, 73, 74, 77, 139, 241, 242, 243, 244, 245, 246, 250, 255 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Підприємство з виробництва та розробки обладнання для вимірювання тиску «Завод Манометр» (м. Харків, пров. Чайкіної Лізи, 17) до Головного управління Держпраці у Харківській області (м. Харків, вул. Алчевських, 40) про визнання протиправними та скасування приписів - задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати пункти 1, 2, 16 припису Головного управління Держпраці у Харківській області про усунення виявлених порушень № 19-03-01-5123/0422-1509/5116 від 25.04.2019.
Визнати протиправним та скасувати пункти 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8 припису Головного управління Держпраці у Харківській області про усунення виявлених порушень № 19-03-01-5123/0422-1510/5116 від 25.04.2019.
Визнати протиправним та скасувати припис Головного управління Держпраці у Харківській області про усунення виявлених порушень №19-03-01-5123/0422-1511/5116 від 25.04.2019.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держпраці у Харківській області (ЄДРПОУ 39779919) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Підприємство з виробництва та розробки обладнання для вимірювання тиску «Завод Манометр» (код ЄДРПОУ 40826029) судовий збір у розмірі 1921,00 грн. (одна тисяча дев`ятсот двадцять одна гривня).
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення складено 14.08.2019.
Суддя В.В. Єгупенко