РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
11 червня 2019 року
м. Рівне
№460/173/19
Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Недашківської К.М., за участю: секретаря судового засідання Самкової Т.А.; позивача – ОСОБА_1 ; представника відповідача 1 та відповідача 2 – Кравчук О.С.; третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача – не прибув; розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Вараської міської ради Рівненської області та Виконавчого комітету Вараської міської ради Рівненської області, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача – ОСОБА_2 , про визнання нечинним та скасування рішення, поновлення на посаді та стягнення середнього заробітку.
У провадженні Рівненського окружного адміністративного суду перебуває адміністративна справа за позовом ОСОБА_1 (далі іменується – позивач) до Вараської міської ради Рівненської області (далі іменується – відповідач 1) та Виконавчого комітету Вараської міської ради Рівненської області (далі іменується – відповідач 2), за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача – ОСОБА_2 , в якому позивач просить суд: визнати нечинним та скасувати рішення Вараської міської ради сьомого скликання від 19.09.2018 №1157 «Про дострокове припинення повноважень секретаря Вараської міської ради І.Шумри»; поновити ОСОБА_1 на посаді секретаря Вараської міської ради з 09.10.2018; стягнути з Виконавчого комітету Вараської міської ради на користь ОСОБА_1 заробітну плату за час вимушеного прогулу за період з 09.10.2018 по дату винесення рішення суду.
Заяви по суті справи.
Позовні вимоги, з урахуванням заяви про збільшення позовних вимог, обґрунтовані тим, що 19 вересня 2018 року ініціативна група депутатів Вараської міської ради, свідомо узурповуючи повноваження посадової особи місцевого самоврядування, яка має право на скликання сесії міської ради, скликала збори депутатів, називаючи їх « 28-ю сесією Вараської міської ради сьомого скликання», що є повністю незаконною дією. Водночас, 19.09.2018 прийнято оспорюване рішення, яке не відповідає вимогам чинного законодавства. Разом з тим, 20.09.2018 видано розпорядження міського голови №277-р «Про зупинення рішень зборів депутатів Вараської міської ради сьомого скликання від 19.09.2018 року» (застосовано право вето), в тому числі і рішення про припинення повноважень секретаря міської ради Шумри І.В. Крім того, 21.09.2018 правоохоронними органами внесено до Єдиного реєстру досудових розслідувань повідомленням про вчинення кримінального правопорушення ініціативною групою Вараської міської ради, що самовільно всупереч установленому законом порядку, скликали 19.09.2018 так звану сесію міської ради, в результаті чого відкрито кримінальне провадження №12018180050000334 за статтею самоуправство. Згідно з протоколом №28 від 19.09.2018 позачергової двадцять восьмої сесії Вараської міської ради сьомого скликання, присутніх було 19 депутатів, в тому числі з неповноважних депутатів. Також з протоколу вбачається, що головою міської виборчої комісії ОСОБА_3 зачитано постанову №26 Вараської міської виборчої комісії від 16.09.2018 про оголошення нових депутатів не на черговому пленарному засіданні відповідної місцевої ради, а перед відкриттям пленарного засідання. Таким чином, троє новообраних депутатів місцевої ради не мали на початок сесії повноважень, їх голос до уваги братися не повинен. Таким чином, у сесії брало участь 15 із 34 депутатів від загального складу ради, що не давало підстава для відкриття даної сесії. Отже, за оскаржуване рішення таємно проголосувало 16 повноважних депутатів, що є недостатнім для його прийняття. Крім того, Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні», визначені виключні випадки, коли на депутатів покладено повноваження скликати сесії, головувати та підписувати їх рішення. Однак, при прийнятті оскаржуваного рішення порушено статті 23, 24 Регламенту Вараської міської ради сьомого скликання. Зазначає, що безпосередньо на сесії Вараської міської ради сьомого скликання 19.09.2018 депутатом ОСОБА_4 озвучені з голосу, що не передбачено Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» та Регламентом міської ради, так звані «зміни» до проекту рішення ради. Фактично це був новий проект рішення, а так звані «зміни» до проекту рішення ради були викладені в новій редакції, та поставлені на голосування, в супереч статті 15 Закону України «Про доступ до публічної інформації», не пройшовши процедури попереднього оприлюднення в засобах масової інформації за 20 днів до сесії, на якій вони були розглянуті, та процедури підготовки проекту рішення, визначеної статтею 27 Регламенту Вараської міської ради. Таким чином, оскаржуване рішення прийнято 19.09.2018, а його проект з так званими «змінами» до проекту рішення ради не опубліковано взагалі на веб-сайті Вараської міської ради. Разом з тим, спірний проект рішення в новій редакції на обговорення постійних депутатських комісій не виносився, до відома депутатів шляхом оприлюднення не доводився. Відтак, процедуру щодо внесення спірного рішення до порядку денного порушено. Крім того, при підготовці проекту оскаржуваного рішення було порушено і процедуру його підготовки та візування. Більше того, 26.02.2019 з Виконавчого комітету Вараської міської ради надійшов лист, в якому містилася копія розпорядження міського голови №202-ос від 09.10.2018 «Про проведення розрахунку при достроковому припиненні повноважень секретаря міської ради Шумри І.В.». Вважає, що оспорюване рішення прийняте з порушенням норм чинного законодавства України, відтак таке рішення підлягає скасуванню, а позивач поновленню на посаді із стягненням заробітної плати за час вимушеного прогулу. Позивач просив суд позов задовольнити повністю.
Відповідачем 1 подано до суду відзив на позовну заяву, у якому він заперечив проти заявлених позовних вимог. Зокрема, зазначив, що позивач, з моменту винесення рішення від 19.09.2018 №1157, знав про порушене право, а саме: розпорядженням міського голови від 20.09.2019 №277-р «Про зупинення рішень зборів депутатів Вараської міської ради сьомого скликання від 19.09.2018 року», що видане та підписане т.з.п. голови ОСОБА_1 , зупинене і рішення від 19.09.2018 №1157 «Про дострокове припинення повноважень секретаря Вараської міської ради І.Шумри». Тобто, знаючи про припинення своїх повноважень позивач на наступний день зупиняє дію даного рішення. Повноваження ОСОБА_1 були припинені не 19.09.2018, а 09.10.2018. Відтак, позивач після винесення рішення ще 20 днів перебував на робочому місці (враховуючи вихідні дні) та знав про своє можливо порушене право, а тому пропустив строк звернення до суду з даним позовом. Крім того, відповідно до виписок з ЄДРПОУ від 03.01.2018 та 27.02.2018 ОСОБА_1 тимчасово здійснювала повноваження міського голови до 09.10.2018, а тому посада секретаря була вакантною. Відтак, 09.10.2018 Вараською міською радою Рівненської області припинено повноваження тимчасово здійснюючого повноваження міського голови, а не секретаря ради. Вважає, що оспорюване рішення винесене на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Просив у задоволенні позовних вимог відмовити повністю.
Відповідачем 2 подано до суду відзив на позовну заяву, у якому він заперечив проти заявлених позовних вимог з ідентичних підстав, наведених відповідачем 1.
У відповіді на відзив позивач повністю підтримала позицію, викладену в адміністративному позові, та зазначила, що безпідставними твердження відповідачів відносно дати припинення повноважень як секретаря Вараської міської ради, а саме, що повноваження припинено не 19.09.2018, а 09.10.2018, оскільки вони суперечать вимогам Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», яким визначено, що повноваження секретаря сільської, селищної, міської ради можуть бути достроково припиненні за рішенням відповідної ради. Відповідно 09.10.2018 відсутня будь-яка інформація щодо скликання та проведення відповідної сесії міської ради. Отже, під час виконання обов`язків міського голови позивач займала також посаду секретаря Вараської міської ради, що підтверджується самими ж відповідачами. Зазначена відповідачами у відзивах інформація, що 09.10.2018 Вараською міською радою Рівненської області припинено повноваження тимчасово здійснюючої міського голови, а не секретаря ради, є безпідставними, оскільки на офіційному веб – сайті Вараської міської ради 09.10.2018 відсутня інформація про сесію міської ради та внесення відповідних змін щодо зняття з позивача обов`язків здійснювати повноваження міського голови. Зазначає, що її не було завчасно повідомлено про звільнення та відсутній будь-який доказ того, що ознайомлення її зі змістом оскаржуваного рішення.
У запереченнях на відповідь на відзив відповідачами повністю підтримана позиція, яка ними викладена у відзивах.
Третьою особою у поданих суду письмових поясненнях зазначено, що 28-ма сесія Вараської міської ради була скликана більш як третиною депутатів міської ради на підставі частини 9 статті 46 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», а не відповідно до частин 4, 6 чи 8 цієї ж статті, і тому законодавчо встановленого обов`язку доведення до відома депутатів і населення рішення про скликання сесії у даному випадку не було. З огляду на це, ніяких порушень з цього приводу не допущено. Про час та місце проведення даної сесії, а також питання, які виноситимуться на її розгляд, були повідомлені усі депутати міської ради. Крім того, інформація про проведення цієї сесії була розміщена в мережі Інтернет і активно обговорювалася мешканцями міста. Тобто ОСОБА_1 в дійсності було достовірно відомо про проведення цієї сесії, так само як і питання, які виносилися на її розгляд. Більше того, на той час позивач уже не була депутатом міської ради, так як рішенням Дев`ятого Всеукраїнського З`їзду Політичної партії «Сила людей» за №08/0920183 від 15.09.2019 її було відкликано за народною ініціативою. Тобто з цього дня ОСОБА_1 , яка займала посаду секретаря ради, перестала бути депутатом Вараської міської ради. При цьому, згідно статті 50 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», секретар ради обирається радою з числа її депутатів. Отже, після припинення депутатських повноважень позивач не могла здійснювати повноваження секретаря міської ради, так як не будучи депутатом більше не мала відношення до самої ради, не мала права головувати на її засіданнях та права голосу на них. Однак, зважаючи на існуючу прогалину в законодавстві, яка не врегульовує ситуації, згідно з якою секретар міської ради перестає бути депутатом і у зв`язку із цим не може надалі виконувати свої повноваження, дана особа формально продовжувала обіймати посаду секретаря міської ради. Крім того, розпорядження про скликання сесії 19.09.2018 не видавалося, оскільки компетенція на це належить лише міському голові або особі, яка здійснює повноваження міського голови. Тобто посадова особа, яка мала право видачі такого розпорядження, була на той час відсутня. Втім, законодавство не містить обов`язку видачі розпорядження в тому разі коли сесія скликається депутатами. Відтак, оскаржуване рішення є правомірним, а тому підстави для його скасування відсутні.
Ухвалою суду від 04.02.2019 позовну заяву залишено без руху та встановлено позивачу строк для усунення недоліків позовної заяви.
Ухвалою суду від 18.02.2019 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 12.03.2019.
У підготовчому судовому 12.03.2019 оголошено перерву до 19.03.2019.
Ухвалою суду від 19.03.2019 залишено без задоволення заяву відповідача 1 про залишення позовної заяви без розгляду.
Ухвалою суду від 19.03.2019 заяву ОСОБА_2 про вступ у справу в якості третьої особи задоволено; залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача – ОСОБА_2 .
Підготовче засідання відкладено на 02.04.2019 в порядку пункту 2 частини другої статті 181 КАС України.
Ухвалою суду від 02.04.2019 залучено до участі у справі в якості другого відповідача Виконавчий комітет Вараської міської ради Рівненської області; підготовче судове засідання відкладено на 18.04.2019.
Ухвалою суду від 18.04.2019 залишено без задоволення заяву відповідача 2 про залишення позовної заяви без розгляду; продовжено підготовче провадження на 30 днів та оголошено перерву у підготовчому судовому засіданні на 10.05.2019.
Ухвалою суду від 10.05.2019, постановленою без виходу до нарадчої кімнати, закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті у відкритому судовому засіданні на 30.05.2019.
Ухвалою суду від 30.05.2019, постановленою без виходу до нарадчої кімнати, розгляд справи відкладено до 11.06.2019 за клопотанням третьої особи.
У судове засідання 11.06.2019 прибув позивач, підтримав заявлені позовні вимоги та просив суд задовольнити позов у повному обсязі.
До суду також прибув представник відповідача 1 та відповідача 2, який заперечив проти позову виключно з підстав пропущення позивачем строку звернення до суду з позовом.
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача – ОСОБА_2 у судове засідання не прибув. Подав до суду клопотання, де зазначив про неможливість прибути у судове засідання з підстав його участі у Міжнародній конференції.
На підставі статей 243, 250 КАС України, вступна та резолютивна частини рішення проголошені у судовому засіданні 11.06.2019.
Відповідно до частини першої статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Суд при вирішенні справи керується принципами верховенства права, законності, рівності усіх учасників адміністративного процесу перед законом і судом, змагальності сторін, диспозитивності та офіційного з`ясування всіх обставин, гласності і відкритості адміністративного процесу.
Розглянувши матеріали та з`ясувавши всі обставини адміністративної справи, які мають юридичне значення для розгляду та вирішення спору по суті, дослідивши наявні у справі докази у їх сукупності, суд
В С Т А Н О В И В:
Рішенням Кузнецовської міської ради сьомого скликання від 15 грудня 2015 року №20 ОСОБА_1 призначена на посаду секретаря Кузнецовської міської ради сьомого скликання на строк повноважень ради (т.1 – а.с.9).
Рішенням Кузнецовської міської ради сьомого скликання від 06 квітня 2017 року №611 Кузнецовську міську раду перейменовано у Вараську міську раду.
Вараською міською радою сьомого скликання прийнято рішення від 19.09.2018 №1157, яким достроково припинено повноваження секретаря Вараської міської ради Шумри Ірини Вікторівни (т.1 – а.с.10).
На підставі розпорядження міського голови від 09.10.2018 №202-ос проведено розрахунок при достроковому припиненні повноважень секретаря міської ради Шумри Ірини Вікторівни (т.1 – а.с.195), а розпорядження міського голови від 11.10.2018 №205-ос нараховано та виплачено середній заробіток ОСОБА_1 за час затримки остаточного розрахунку при достроковому припиненні повноважень секретаря Вараської міської ради (т.1 – а.с.196).
Вважаючи рішення від 19.09.2018 №1157 щодо дострокового припинення повноважень секретаря ради та подальше звільнення протиправним, ОСОБА_1 звернулася до суду з даним позовом.
Вирішуючи спір по суті, суд зазначає наступне.
Відповідно до положень Конституції України, систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування, визначає Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 №280/97-ВР (далі – Закон України №280/97-ВР).
Згідно частини першої статті 10 Закону України №280/97-ВР, сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Частиною першою статті 50 Закону України №280/97-ВР визначено, що секретар сільської, селищної, міської ради працює в раді на постійній основі. Секретар ради обирається радою з числа її депутатів на строк повноважень ради за пропозицією відповідного сільського, селищного, міського голови.
Пунктом 1 частини третьої статті 50 Закону України №280/97-ВР встановлено, що секретар сільської, селищної, міської ради у випадку, передбаченому частиною першою статті 42 цього Закону, здійснює повноваження сільського, селищного, міського голови.
Відповідно до частини п`ятої статті 50 Закону України №280/97-ВР, повноваження секретаря сільської, селищної, міської ради можуть бути достроково припинені за рішенням відповідної ради.
При цьому, за правилами пункту 4 частини першої статті 26 Закону України №280/97-ВР виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються, зокрема, питання обрання на посаду та звільнення з посади секретаря ради у порядку, передбаченому цим Законом.
Частиною першою статті 46 Закону України №280/97-ВР також передбачено, що сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.
Відповідно до частин 4-6 статті 46 Закону України №280/97-ВР, наступні сесії ради скликаються: сільської, селищної, міської - відповідно сільським, селищним, міським головою; районної у місті, районної, обласної - головою відповідної ради.
Сесія ради скликається в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал, а з питань відведення земельних ділянок та надання документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності - не рідше ніж один раз на місяць.
У разі немотивованої відмови сільського, селищного, міського голови, голови районної у місті, районної, обласної ради або неможливості його скликати сесію ради сесія скликається: сільської, селищної, міської ради - секретарем сільської, селищної, міської ради; районної у місті, районної, обласної ради - відповідно заступником голови районної у місті, районної ради чи першим заступником, заступником голови обласної ради.
У цих випадках сесія скликається: 1) якщо сесія не скликається сільським, селищним, міським головою (головою районної у місті, районної, обласної ради) у строки, передбачені цим Законом; 2) якщо сільський, селищний, міський голова (голова районної у місті, районної, обласної ради) без поважних причин не скликав сесію у двотижневий строк після настання умов, передбачених частиною сьомою цієї статті.
Приписи частини сьомої статті 46 Закону України №280/97-ВР визначають, що сесія сільської, селищної, міської, районної у місті ради повинна бути також скликана за пропозицією не менш як однієї третини депутатів від загального складу відповідної ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті ради, а сесія районної, обласної ради - також за пропозицією не менш як однієї третини депутатів від загального складу відповідної ради або голови відповідної місцевої державної адміністрації.
За правилами частини дев`ятої статті 46 Закону України №280/97-ВР у разі якщо посадові особи, зазначені у частинах четвертій та шостій цієї статті, у двотижневий строк не скликають сесію на вимогу суб`єктів, зазначених у частині сьомій цієї статті або у разі якщо такі посади є вакантними, сесія може бути скликана депутатами відповідної ради, які становлять не менш як одну третину складу ради, або постійною комісією ради.
Відповідно до частини десятої статті 46 Закону України №280/97-ВР, рішення про скликання сесії ради відповідно до частин четвертої, шостої та восьмої цієї статті доводиться до відома депутатів і населення не пізніш як за 10 днів до сесії, а у виняткових випадках - не пізніш як за день до сесії із зазначенням часу скликання, місця проведення та питань, які передбачається внести на розгляд ради.
Системний аналіз наведених норм дає підстави для висновку, що порядок скликання позачергової сесії за пропозицією не менш як однієї третини депутатів від загального складу відповідної ради включає у себе звернення не менше вказаної кількості депутатів до міського голови, який повинен скликати позачергову сесію. У випадку якщо така посада є вакантною, сесія може бути скликана депутатами відповідної ради у зазначеній частині або постійною комісією ради, що є в силу вимог частини десятої статті 46 Закону України №280/97-ВР є винятковим випадком, а тому рішення про скликання сесії ради доводиться до відома депутатів не пізніш як за день до сесії із зазначенням часу скликання, місця проведення та питань, які передбачається внести на розгляд ради.
Як вбачається з матеріалів справи, з 03.01.2018 на виконання частини другої статті 42, пункту 1 частини третьої статті 50 Закону України №280/97-ВР, ОСОБА_1 тимчасово виконувала повноваження міського голови (т.1 – а.с.186-187).
15 вересня 2018 року Дев`ятим всеукраїнським з`їздом політичної партії «Сила людей» прийнято рішення №08/09-2018З (т.1 – а.с.60), яким відкликано депутата Вараської міської ради ОСОБА_5 Ірину Вікторівну за народною ініціативою.
Згідно з частиною першою статті 49 Закону України №280/97-ВР, повноваження депутата ради починаються з моменту офіційного оголошення відповідною територіальною виборчою комісією на сесії ради рішення про підсумки виборів та визнання повноважень депутатів і закінчуються в день першої сесії ради нового скликання. Повноваження депутата можуть бути припинені достроково у випадках, передбачених законом.
При цьому, частиною одинадцятою статті 49 Закону України №280/97-ВР передбачено, що повноваження депутатів, порядок організації і гарантії депутатської діяльності визначаються Конституцією України, цим Законом, законом про статус депутата, іншими законами.
Статтею 5 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» від 01 липня 2002 року №93-IV (далі іменується – Закон України №93-IV) визначено, що повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради у разі його відкликання виборцями у встановленому цим Законом порядку.
Водночас, частиною дев`ятою статті 45 Закону України №93-IV передбачено, що на підставі рішення вищого керівного органу партії про відкликання депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією партії, за народною ініціативою, а у випадку якщо депутат був обраний шляхом самовисування, - на підставі свого рішення, передбаченого частиною шостою цієї статті, відповідна територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня отримання/прийняття відповідного рішення зобов`язана у порядку, передбаченому законом про місцеві вибори, визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації партії або призначити проміжні вибори депутата у відповідному одномандатному виборчому окрузі.
Так, 16 вересня 2018 року, на підставі рішення Дев`ятого всеукраїнського з`їзду політичної партії «Сила людей» від 15 вересня 2018 року №08/09-2018З, Вараською міською виборчою комісією Рівненської області прийнято рішення, оформлене протоколом №26, про відкликання депутата Вараської міської ради ОСОБА_6 Ірини Вікторівни за народною ініціативою та визнано обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати Вараської міської ради сьомого скликання від місцевої партійної організації політичної партії «Сила Людей».
Зі змісту оскаржуваного рішення від 19.09.2018 №1157 вбачається, що таке рішення прийняте саме у зв`язку з достроковим припиненням повноважень депутата Вараської міської ради ОСОБА_1 через її відкликання за народною ініціативою відповідно до рішення Дев`ятого Всеукраїнського З`їзду Політичної партії «Сила Людей» №08/09-20183 від 15.09.2018, та з урахуванням Постанови Вараської міської виборчої комісії від 16.09.2018 №26.
Судом встановлено, що ОСОБА_1 звернулася до Рівненського окружного адміністративного суду з позовом до Вараської міської виборчої комісії Рівненській області, за змістом якого просила суд: визнати протиправним та скасувати рішення від 16.09.2018 Вараської міської виборчої комісії щодо звернення до вищого керівного органу політичної партії «Сила Людей» щодо відкликання за народною ініціативою депутата Вараської міської ради ОСОБА_1 ; визнати протиправним та скасувати рішення Вараської міської виборчої комісії від 16.09.2018 про визнання обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати Вараської міської ради сьомого скликання від місцевої партійної організації політичної партії «Сила Людей».
Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 20.02.2019 у справі №1740/2415/18 позов ОСОБА_1 до Вараської міської виборчої про визнання протиправними та скасування рішень задоволено повністю: визнано протиправним та скасовано рішення Вараської міської виборчої комісії від 10.09.2018 щодо звернення до вищого керівного органу політичної партії «Сила Людей» щодо відкликання за народною ініціативою депутата Вараської міської ради ОСОБА_1 ; визнано протиправним та скасовано рішення Вараської міської виборчої комісії від 16.09.2018 про визнання обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати Вараської міської ради сьомого скликання від місцевої партійної організації політичної партії «Сила Людей».
Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 16.05.2019 у справі №1740/2415/18 (№857/3831/19) апеляційну скаргу Вараської міської виборчої комісії Рівненської області – задоволено; рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 20.02.2019 у справі № 1740/2415/18 – скасовано та прийняти нову постанову, якою у задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Вараської міської виборчої комісії Рівненської області про визнання протиправними та скасування рішень – відмовлено. (т.2 – а.с.60-71).
Відповідно до частини четвертої статті 78 КАС України, обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
Так, суд апеляційної інстанції вказав, що « Як встановлено, вибори депутатів на той час ще Кузнецовської міської ради проведені за пропорційною виборчою системою в багатомандатному виборчому окрузі за виборчими списками від місцевих організацій партій із закріпленням кандидатів за територіальними виборчими округами. Відтак, результати місцевих виборів встановлювались на підставі зазначеної статті 86 Закону України «Про місцеві вибори», тобто враховуючи волевиявлення виборців по багатомандатному виборчому округу. Таким чином, ОСОБА_1 обрана депутатом міської ради не виключно за рахунок голосів виборців територіального виборчого округу №12, за яким була закріплена позивач, а за рахунок сумарної кількості голосів, які отримала місцева організація політичної партії «Сила Людей» в цілому по багатомандатному виборчому округу. За таких умов, право вносити пропозицію про відкликання позивача за народною ініціативою мають громадяни України, які є виборцями багатомандатного виборчого округу міста Вараш. Вказане також узгоджується з положеннями абз. 2 ч. 1 ст. 40 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад», де вказано що на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, обраного у багатомандатному виборчому окрузі, має бути зібрана така кількість підписів у відповідному багатомандатному виборчому крузі, що є більшою виборчої квоти, яка була визначена у відповідному багатомандатному виборчому окрузі під час проведення виборів депутатів місцевої ради згідно із законом про місцеві вибори, але не меншою ніж кількість голосів, за відповідну місцеву організацію партії у відповідному територіальному виборчому окрузі на місцевих виборах, за результатами яких він був обраний депутатом. Поряд з цим, слід вказати, що у відповідності до ч. 3 ст. 37 Закону України «Про місцеві вибори» кандидати, які були першими номерами у списках місцевих організацій політичних партій, не закріплювались за окремим територіальним виборчим округом і при цьому за результатами виборів стали депутатами міської ради. В даному випадку рішення про внесення пропозиції про відкликання депутата ОСОБА_1 було прийнято на зборах виборців багатомандатного виборчого округу, і збирання підписів на підтримку такої пропозиції теж проводилося в багатомандатному виборчому окрузі, що у повній мірі узгоджується із нормами законодавства, а тому жодних порушень тут не допущено. Що стосується повідомлення ОСОБА_1 про засідання Вараської МВК, які мали відбуватись, і участі даної особи у цих засіданнях, слід вказати, що законодавство не містить конкретно визначеної процедури та способу повідомлення заінтересованих осіб. В даному випадку позивач була поінформована про усі засідання Вараської МВК шляхом повідомлення її за допомогою телефонних засобів зв`язку. З огляду на це, вона була присутня на засіданнях Вараської МВК які відбулись 26 серпня 2018 року та 03 вересня 2018, що підтверджується протоколом Варської МВК №25. Будь-яких заперечень до даного протоколу не подавалось. Стосовно засідання МВК яке відбулось 10 вересня 18 року слід вказати, що позивач була запрошена, але не виявила бажання взяти участь у даному засіданні МВК, що згідно законодавства не було перешкодою для ведення засідання відповідачем. Так, з тексту CMC повідомлення яке отримала голова Вараської МВК 10.09.2018 року від позивачки видно, що остання була обізнана про дату проведення засідання Вараської МВК 10 вересня 2018 року і просила її не проводити засідання, що підтверджується відповідним скріншотом з телефону голови Вараської МВК (т. 2 а.с.195). Відтак, з огляду на зазначене жодних порушень з даного питання Вараською МВК допущено не було».
Суд апеляційної інстанції також вказав, що: «при оцінці правомірності дій Вараської МВК не повинно бути занадто формального ставлення до передбачених Законом України «Про статус депутатів місцевих рад» вимог, адже в даному випадку основним є те, чи дійсно відбулось волевиявлення виборців щодо відкликання депутата ОСОБА_1 за народною ініціативою. Саме ця обставина, повинна бути основним предметом з`ясування у даній справі, з метою дотримання інтересів, в тому числі й 701 особи (що є значно більше виборчої квоти, яка зрівнює 318 осіб для міста Вараш, відповідно до частини 1 статті 40 Закону України «Про місцеві вибори»), які підтримали ініціативу відкликання даного депутата. Тому не можна на основі формальних не значних недоліків, які можуть мати місце, в тому числі й з боку ТВК, знехтувати таким правом цих громадян. В даному випадку велика кількість виборців округу виявила бажання взяти участь у такій ініціативі, після чого досить численною ініціативною групою було пророблено значну роботу по збору підписів виборців, які вирішили підтримати дану ініціативу. Поряд з цим, великий об`єм роботи проведено і Вараською МВК при виконанні своїх обов`язків по перевірці дотримання норм Закону в ході такої процедури».
У рішенні суду апеляційної інстанції також зазначено: «На підставі зазначеного рішення Вараською МВК було винесено Постанову №26 від 16.09.2018 p., якою визнано обраним депутатом Вараської міської ради наступного за черговістю кандидата від місцевої організації ПП «Сила Людей». Дане рішення було прийняте на виконання імперативної норми Закону, яка чітко зобов`язувала відповідача прийняти на той час саме таке рішення. Жодного іншого рішення за таких умов Вараська МВК прийняти не могла. При цьому, станом на час прийняття відповідачем Постанови №26, так само як і на даний час, зазначене рішення вищого керівного органу партії про відкликання позивача є чинним та не оскарженим. Оскільки таке рішення є єдиною підставою для прийняття постанови ТВК, то в такому разі передумови для її скасування відсутні. Отже, вирішуючи питання щодо зазначеної вимоги слід надати оцінку правомірності дій Вараської МВК на момент винесення Постанови №26 і встановити чи є ознаки протиправності в діях відповідача на момент її винесення. Втім, як уже зазначалось, Вараська МВК в даному випадку діяла чітко до законодавчо встановлених вимог, а тому відсутні будь-які правові підстави для задоволення такої вимоги, оскільки заявлення такої вимоги без встановлення незаконності рішення вищого керівного органу партії про відкликання позивача є передчасним».
Таким чином, зважаючи на встановлені судом апеляційної інстанції обставини у справі №1740/2415/18, на момент розгляду справи №460/173/19 позивач – ОСОБА_1 не має статусу депутата Вараської міської ради.
Положеннями статті 50 Закону України №280/97-ВР чітко визначено, що секретар ради обирається радою з числа її депутатів.
Оскільки депутатські повноваження ОСОБА_1 були достроково припинені, то відповідно вона позбавлена можливості реалізувати повноваження секретаря міської ради та, як наслідок, і повноваження щодо тимчасового виконання повноважень міського голови.
Таким чином, станом на 17 вересня 2018 року у Вараській міській раді були вакантними керівні посади міської ради, що відповідно до вимог частин дев`ятої та десятої статті 46 Закону України №280/97-ВР є підставою для прийняття рішення про скликання позачергової сесії ради за ініціативою депутатів відповідної ради, які становлять не менш як одну третину складу ради, або постійною комісією ради.
Статтею 1 Закону України №280/97-ВР передбачено, що загальний склад ради - кількісний склад депутатів ради, визначений радою відповідно до закону.
В силу вимог частини третьої статті 16 Закону України «Про місцеві вибори» від 14.07.2015 №595-VIII загальний склад (кількість депутатів) Вараської місцевої ради Рівненської області становить 34 депутати.
Викладене прописано також в частині третій статті 1 Регламенту Кузнецовської міської ради, затвердженого рішенням Кузнецовської (Вараської) міської ради Рівненської області від 25.12.2015 №52.
Положення, що містяться в цих правових нормах є чітко визначеними і не підлягають розширеному тлумаченню.
Відтак, одна третина голосів депутатів від загального складу Вараської міської ради Рівненської області становить 12 голосів.
Так, 17 вересня 2018 року у Виконавчому комітеті Вараської міської ради Рівненської області зареєстровано депутатську пропозицію за №117 (т.1 – а.с.59), згідно з якою на підставі частини дев`ятої статті 46, частини першої статті 50 Закону України №280/97-ВР та статті 24 Регламенту Вараської міської ради, депутатами з чисельною кількістю 12 осіб ( ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , Мензул О. ОСОБА_10 ., ОСОБА_11 . Жданюк ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , Будь К.М., ОСОБА_14 В ОСОБА_15 О., ОСОБА_16 , ОСОБА_17 ) ініційовано проведення позачергової сесії Вараської міської ради 19.09.2018 з метою невідкладного розгляду питання щодо секретаря ради у зв`язку з припиненням депутатських повноважень ОСОБА_1 .
З огляду на викладе, суд дійшов висновку про наявність підстав у відповідача 1 для проведення позачергової сесії Вараської міської ради, оскільки існування рішення щодо дострокового припинення повноважень депутата, який одночасно обіймає виборну посаду секретаря ради, є безумовною підставою для прийняття радою рішення щодо припинення такою особою повноважень секретаря ради. Адже в силу вимог частини п`ятої статті 50 Закону України №280/97-ВР повноваження секретаря міської ради можуть бути достроково припинені лише за рішенням відповідної ради. У такому випадку прийняття відповідною радою рішення щодо припинення повноважень її секретаря є радше обов`язком, а не правом такої ради.
При цьому, незначне позивачем порушення відповідачем 1 встановленої законодавством процедури ухвалення рішення не може бути безумовною підставою для скасування цього рішення, оскільки його прийняття лише юридично реалізує припинення повноважень позивача як секретаря ради (de jure), які фактично припинені (de facto) з прийняттям рішення Вараської міської виборчої комісії Рівненської області від 16.09.2018 на підставі рішення Дев`ятого всеукраїнського з`їзду політичної партії «Сила людей» від 15.09.2018 №08/09-2018З тобто з 17.09.2018, а тому допущені порушення не вплинули на суть самого оскаржуваного рішення.
Верховний Суд у постанові від 29 жовтня 2018 року, ухваленої у справі №826/14749/16 (№К/9901/48058/18), зазначає, що не применшуючи значення необхідності дотримання процесуальних норм, їх порушення повинно бути підставою для скасування рішення суб`єкта владних повноважень лише за умови, якщо останнє за своєю суттю є необґрунтованим та/або незаконним й підлягало би скасуванню чи зміні навіть за відсутності вказаної підстави.
У постанові від 13 червня 2018 року, ухваленої у справі №459/2169/15-а (№К/9901/12872/18), Верховний Суд звернув увагу на те, що порушення встановленої законодавством процедури ухвалення рішення може бути підставою для скасування цього рішення, лише у випадку якщо допущене порушення вплинуло або могло вплинути на його правильність.
За таких обставин, посилання позивача про протиправність скликання позачергової 28 сесії Вараської міської ради Рівненської області і прийняття на ній рішення від 19.09.2018 №1157 «Про дострокове припинення повноважень секретаря Вараської міської ради І.Шумри» є необґрунтованими.
Щодо посилань позивача на порушення процедури оприлюднення проекту оскаржуваного рішення, як на підставу його скасування, суд зазначає наступне.
Відповідно до частини одинадцятої статті 59 Закону України №280/97-ВР, проекти актів органів місцевого самоврядування оприлюднюються в порядку, передбаченому Законом України «Про доступ до публічної інформації», крім випадків виникнення надзвичайних ситуацій та інших невідкладних випадків, передбачених законом, коли такі проекти актів оприлюднюються негайно після їх підготовки.
Частиною третьою статті 15 Закону України «Про доступ до публічної інформації» від 13 січня 2011 року №2939-VI (далі – Закон №2939-VI) передбачено, що проекти нормативно-правових актів, рішень органів місцевого самоврядування, розроблені відповідними розпорядниками, оприлюднюються ними не пізніш як за 20 робочих днів до дати їх розгляду з метою прийняття.
Відповідно до статті 1 Закону України №2939-VI, публічна інформація - це відображена та задокументована будь-якими засобами та на будь-яких носіях інформація, що була отримана або створена в процесі виконання суб`єктами владних повноважень своїх обов`язків, передбачених чинним законодавством, або яка знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом.
У той же час, пунктом 2 частини першої статті 15 Закону України №2939-VI регламентовано, що розпорядники інформації зобов`язані оприлюднювати нормативно-правові акти, акти індивідуальної дії (крім внутрішньоорганізаційних), прийняті розпорядником, проекти рішень, що підлягають обговоренню, інформацію про нормативно-правові засади діяльності.
Тобто, встановлено вичерпний перелік проектів рішень, що підпадають під дію цього Закону та підлягають оприлюдненню і обговоренню.
У свою чергу внутрішньоорганізаційними є акти, які приймаються з метою організації та впорядкування роботи суб`єктів владних повноважень, тобто це акти, які стосуються кадрових питань, а також інші акти у тому разі, якщо вони обмежуються внутрішньою організацією роботи суб`єкта владних повноважень та відповідних посадових осіб.
Така позиція суду узгоджується з висновками Верховного Суду, викладеними у постанові від 20 червня 2018 року у справі №804/16525/15 (№К/9901/12455/18, К/9901/12456/18), які є обов`язковими для врахування судами в силу вимог ч.5 ст.242 КАС України.
Оскільки рішення про дострокове припинення повноважень секретаря міської ради це акт, який стосується кадрових питань ради, обмежується внутрішньою організацією її роботи та прийнятий з метою організації роботи ради, то такий акт є внутрішньоорганізаційним актом міської ради, а тому його проект чи сам акт відповідно до вимог законодавства не підлягає обов`язковому оприлюдненню.
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку про відсутність підстав для поновлення позивача на посаді секретаря Вараської міської ради, адже її поновлення на такій посаді призведе до порушення судом вимог законодавства про місцеве самоврядування щодо призначення осіб на таку посаду та, як наслідок, впливу на систему місцевого самоврядування з боку судової гілки влади, що суперечить завданню та засадам адміністративного судочинства.
За таких обставин, у задоволенні позовних вимог слід відмовити повністю.
Підстави для застосування положень статті 139 КАС України у суду відсутні.
Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В :
Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 ) до Вараської міської ради Рівненської області (34400, Рівненська область, місто Вараш, м-н Незалежності, 1; код ЄДРПОУ 35056612) та Виконавчого комітету Вараської міської ради Рівненської області (34400, Рівненська область, місто Вараш, м-н Незалежності, 1; код ЄДРПОУ 03315879), за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача – ОСОБА_2 ( АДРЕСА_2 ; РНОКПП НОМЕР_2 ), про визнання нечинним та скасування рішення, поновлення на посаді та стягнення середнього заробітку – залишити без задоволення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення складений 19 червня 2019 року.
Суддя Недашківська К.М.