open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
12 Справа № 916/1886/18
Моніторити
Ухвала суду /19.05.2020/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /16.04.2020/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /23.03.2020/ Касаційний господарський суд Постанова /11.02.2020/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /24.01.2020/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /13.01.2020/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /09.12.2019/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /18.11.2019/ Південно-західний апеляційний господарський суд Рішення /17.10.2019/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /24.09.2019/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /12.09.2019/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /16.08.2019/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /29.07.2019/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /24.07.2019/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /23.07.2019/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /24.06.2019/ Господарський суд Одеської області Постанова /22.05.2019/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /15.05.2019/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /22.04.2019/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /08.04.2019/ Касаційний господарський суд Постанова /12.03.2019/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /19.02.2019/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /04.02.2019/ Південно-західний апеляційний господарський суд Рішення /03.01.2019/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /13.12.2018/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /22.11.2018/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /15.11.2018/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /19.09.2018/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /06.09.2018/ Господарський суд Одеської області
emblem
Справа № 916/1886/18
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Ухвала суду /19.05.2020/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /16.04.2020/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /23.03.2020/ Касаційний господарський суд Постанова /11.02.2020/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /24.01.2020/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /13.01.2020/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /09.12.2019/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /18.11.2019/ Південно-західний апеляційний господарський суд Рішення /17.10.2019/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /24.09.2019/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /12.09.2019/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /16.08.2019/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /29.07.2019/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /24.07.2019/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /23.07.2019/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /24.06.2019/ Господарський суд Одеської області Постанова /22.05.2019/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /15.05.2019/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /22.04.2019/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /08.04.2019/ Касаційний господарський суд Постанова /12.03.2019/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /19.02.2019/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /04.02.2019/ Південно-західний апеляційний господарський суд Рішення /03.01.2019/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /13.12.2018/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /22.11.2018/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /15.11.2018/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /19.09.2018/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /06.09.2018/ Господарський суд Одеської області

ПІВДЕННО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

_____________________________________________________________________________________________

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 березня 2019 року

м. Одеса

Справа № 916/1886/18

Південно -західний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого: суддів секретар судового засідання за участю представників учасників процесу: Від ТОВ «РЕНОМЕ СЕРВИС» Від Одеського обласного територіального управління Антимонопольного комітету України Від ТОВ «Комбінат комунальних послуг «ГАРАНТ»

Богатиря К.В. Бєляновського В.В., Поліщук Л.В. Арустамян К.А. адвокат Фомічов І.О., посвідчення № 002916, дата видачі : 16.11.16; ордер серія ОД № 506255; Вірта С.О., довіреність № 65-02/2709, дата видачі : 22.12.18; адвокат Середа В.Ю., посвідчення № 002757, дата видачі : 18.11.15; ордер серія ОД № 274342;

розглянувши апеляційну скаргу

Товариства з обмеженою відповідальністю «Комбінат комунальних послуг «ГАРАНТ»

на рішення господарського суду

Одеської області

від

03.01.2019року (суддя суду першої інстанції: Рога Н.В.; час і місце оголошення рішення: 03.01.2019 о 14:31, м. Одеса, пр. Шевченка, 29, Господарський суд Одеської області)

у справі за позовом за участю третьої особи на стороні позивача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору

№ 916/1886/18 Товариства з обмеженою відповідальністю «РЕНОМЕ СЕРВИС» Одеського обласного територіального управління Антимонопольного комітету України

до відповідача про

Товариства з обмеженою відповідальністю «Комбінат комунальних послуг «ГАРАНТ» надання технічних умов та зобов'язання підписати договір

ВСТАНОВИВ:

До Господарського суду Одеської області надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю «РЕНОМЕ СЕРВИС» до Товариства з обмеженою відповідальністю «Комбінат комунальних послуг «ГАРАНТ» про зобов'язання виконати вимоги законодавства та надати технічні умови щодо доступу до об'єкту доступу в порядку Закону України «Про доступ до об'єктів будівництва, транспорту, електроенергетики з метою розвитку телекомунікаційних мереж», а також, про зобов'язання відповідача після узгодження умов доступу підписати договір про доступ до об'єктів будівництва, транспорту, електроенергетики з метою розвитку телекомунікаційних мереж.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 22.11.2018 р. залучено до участі у справі у якості третьої особи на стороні позивача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Одеське обласне територіальне управління Антимонопольного комітету України.

Рішенням Господарського суду Одеської області від 03.01.2019:

1.Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю «РЕНОМЕ СЕРВИС» до Товариства з обмеженою відповідальністю «Комбінат комунальних послуг «ГАРАНТ» - задоволено повністю.

2.Зобов'язано Товариство з обмеженою відповідальністю «Комбінат комунальних послуг «ГАРАНТ» надати Товариству з обмеженою відповідальністю «РЕНОМЕ СЕРВИС» технічні умови щодо доступу до об'єкту доступу за адресами: смт. Авангард, вул. Торгова, б.№№1,3,5,7,9,11,13,15-А, 15-Б; смт. Авангард, вул. Європейська, б.№№1-10; смт. Авангард, вул. Проїзна, б.№№1-18, відповідно до положень Закону України «Про доступ до об'єктів будівництва, транспорту, електроенергетики з метою розвитку телекомунікаційних мереж».

3.Зобов'язано Товариство з обмеженою відповідальністю «Комбінат комунальних послуг «ГАРАНТ» укласти з Товариством з обмеженою відповідальністю «РЕНОМЕ СЕРВИС» договір про доступ до інфраструктури об'єкта доступу відповідно до Закону України «Про доступ до об'єктів будівництва, транспорту, електроенергетики з метою розвитку телекомунікаційних мереж», в редакції, що надсилалася Товариством з обмеженою відповідальністю «РЕНОМЕ СЕРВИС» на адресу Товариства з обмеженою відповідальністю «Комбінат комунальних послуг «ГАРАНТ» листом від 27.04.2018р. за № 48/05-18РС та була отримана Товариством з обмеженою відповідальністю «Комбінат комунальних послуг «ГАРАНТ» 13.06.2018р.

4.Стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю «Комбінат комунальних послуг «ГАРАНТ» на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «РЕНОМЕ СЕРВИС» витрати по сплаті судового збору у розмірі 3 524 грн.

5.Визначено порядок виконання рішення суду у частині зобов'язання Товариства з обмеженою відповідальністю «Комбінат комунальних послуг «ГАРАНТ» укласти з Товариством з обмеженою відповідальністю «РЕНОМЕ СЕРВИС» договір про доступ до інфраструктури об'єкта доступу відповідно до Закону України «Про доступ до об'єктів будівництва, транспорту, електроенергетики з метою розвитку телекомунікаційних мереж» та зазначити, що відповідно до ст.16 Закону України «Про доступ до об'єктів будівництва, транспорту, електроенергетики з метою розвитку телекомунікаційних мереж» укладення договору з доступу здійснюється після видачі замовнику технічних умов з доступу та погодження власником інфраструктури об'єкта доступу проектної документації з доступу.

Вказане рішення суду першої інстанції мотивоване тим, що на думку суду, у ТОВ «Комбінат комунальних послуг «ГАРАНТ» відповідно до положень Закону України «Про доступ до об'єктів будівництва, транспорту, електроенергетики з метою розвитку телекомунікаційних мереж» виникли певні зобов'язання, з урахуванням того, що згідно п. 7 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» управитель багатоквартирного будинку - фізична особа - підприємець або юридична особа - суб'єкт підприємницької діяльності, яка за договором із співвласниками забезпечує належне утримання та ремонт спільного майна багатоквартирного будинку і прибудинкової території та належні умови проживання і задоволення господарсько-побутових потреб.

Також, суд першої інстанції зазначив, що відповідачем у справі не доведено та не надано до суду належних та допустимих доказів, на підтвердження відсутності правових підстав для виготовлення ТОВ «РЕНОМЕ СЕРВИС» технічних умов щодо доступу до об'єкту доступу за адресами: смт. Авангард, вул. Торгова, б. №№ 1, 3, 5, 7, 9, 11, 13, 15-А, 15-Б; смт. Авангард, вул. Європейська, б. №№ 1-10; смт. Авангард, вул. Проїзна, б. №№ 1-18, а також укладення з ТОВ «РЕНОМЕ СЕРВИС» договору про доступ до інфраструктури об'єкта доступу відповідно до положень Закону України «Про доступ до об'єктів будівництва, транспорту, електроенергетики з метою розвитку телекомунікаційних мереж».

Суд першої інстанції зауважив, що безпідставним є посилання відповідача у справі на положення п.п. 5 п. 3 ст. 8 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», згідно якого управитель багатоквартирного будинку має право лише за рішенням співвласників багатоквартирного будинку надавати в оренду, встановлювати сервітут щодо спільного майна багатоквартирного будинку, адже, надання доступу до об'єктів будівництва, транспорту, електроенергетики з метою розвитку телекомунікаційних мереж не є житлово-комунальною послугою мешканцям (власникам житлових та нежитлових приміщень) будинку, має дозвільний характер щодо доступу до інфраструктури каналізації будинку для прокладання, монтажу та експлуатаційного обслуговування кабелів телекомунікацій, що включають трубопроводи (канали кабельної каналізації), закладні та оглядові пристрої в колодязях, кабельних шафах, шахтах, колекторах, мостах, естакадах, тунелях, будівлях, а також приміщення для проведення кабелів та розміщення лінійного обладнання. Отже, правовідносини щодо доступу до інфраструктури об'єктів доступу регулюються положеннями Закону України «Про доступ до об'єктів будівництва, транспорту, електроенергетики з метою розвитку телекомунікаційних мереж», який у даному випадку є спеціальним Законом.

За таких обставин, виходячи з матеріалів справи та положень чинного законодавства України, судом прийнято рішення про зобов'язання ТОВ «Комбінат комунальних послуг «ГАРАНТ» укласти з ТОВ «РЕНОМЕ СЕРВИС» договір про доступ до інфраструктури об'єкта доступу відповідно до Закону України «Про доступ до об'єктів будівництва, транспорту, електроенергетики з метою розвитку телекомунікаційних мереж».

30.01.2019року до Південно-західного апеляційного господарського суду надійшла апеляційна скарга Товариства з обмеженою відповідальністю «Комбінат комунальних послуг «ГАРАНТ» на рішення господарського суду Одеської області від 03.01.2019року у справі № 916/1886/18, в якій скаржник просить скасувати судове рішення Господарського суду Одеської області від 03.01.2019 по справі № 916/1886/18, яким повністю задоволена позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю «РЕНОМЕ СЕРВИС» до Товариства з обмеженою відповідальністю «Комбінат комунальних послуг «ГАРАНТ» про надання технічних умов та зобов'язання підписати договір про доступ до інфраструктури об'єктів доступу; ухвалити нове рішення по справі № 916/1886/18 Господарського суду Одеської області, яким відмовити у позовній заяві Товариства з обмеженою відповідальністю «РЕНОМЕ СЕРВИС» до Товариства з обмеженою відповідальністю «Комбінат комунальних послуг «ГАРАНТ» про надання технічних умов та зобов'язання підписати договір про доступ до інфраструктури об'єктів доступу.

Як на підставу викладених у скарзі вимог, апелянт вказує, що підставою для відмови в укладенні договору про доступ до інфраструктури будівництва ТОВ «РЕНОМЕ СЕРВИС» є те, що ТОВ «Комбінат комунальних послуг «ГАРАНТ» не є власником (володільцем, користувачем та розпорядником) зазначених багатоквартирних будинків, а також не є їх управителем, та не наділений такими повноваженнями співвласниками будинків, розташованих за адресою: Одеська область, Овідіопольський район, смт. Авангард, вул. Європейська, 1-10, вул. Проїзна, 16, 17, 18.

Апелянт зазначає, що ТОВ «Комбінат комунальних послуг «ГАРАНТ» - це господарське підприємство, яке надає житлово комунальні послуги, а саме послуги з обслуговування будинків і споруд та прибудинкової території, власникам квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирних будинках розташованих за адресою: Одеська область, Овідіопольський район, смт. Авангард, вул. Європейська, 1-10, вул. Проїзна, 16, 17, 18, на підставі відповідних рішень Авангардівської селищної ради, Овідіопольського району, Одеської області № 175 від 28.09.2017 року та № 30 від 01.12.2017 року.

Як стверджує апелянт, ТОВ «Комбінат комунальних послуг «ГАРАНТ» не має права власності (володіння, користування, розпорядження) на багатоквартирні будинки, доступ до інфраструктури яких бажає отримати ТОВ «РЕНОМЕ СЕРВИС» для розташування технічних засобів телекомунікацій з метою забезпечення розвитку інформаційного суспільства в Україні. Також, ТОВ «Комбінат комунальних послуг «ГАРАНТ» не є управителем жодного багатоквартирного будинку, розташованого на житловому масиві « 7 Небо» за адресою: Одеська область, Овідіопольський район, смт. Авангард, та не має повноважень на вчинення будь-яких дій, зокрема, володіти, користуватися та розпоряджатися майном, що належить власникам квартир та нежитлових приміщень, які є співвласниками відповідних багатоквартирних будинків на праві спільної сумісної власності спільного майна багатоквартирного будинку.

Апелянт в апеляційній скарзі звертає увагу, що для укладання договору з доступу до інфраструктури будівництва, оператору/провайдеру телекомунікацій слід звертатися до власника відповідного об'єкта інфраструктури, або до управителя, у разі коли йому надані такі повноваження від співвласників.

Апелянт також звертає увагу на лист Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України № 8/9.3.1/971-18 від 14.11.2018 в якому зазначено, що підписання договору про доступ до інфраструктури об'єкта будівництва та інфраструктури будинкової розподільчої мережі багатоквартирного будинку можливе у разі коли управителю співвласниками надані такі повноваження.

Ухвалою Південно-західного апеляційного господарського суду від 04.02.2019року відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю «Комбінат комунальних послуг «ГАРАНТ» на рішення господарського суду Одеської області від 03.01.2019року у справі № 916/1886/18.

Ухвалою Південно-західного апеляційного господарського суду від 19.02.2019 призначено справу № 916/1886/18 до розгляду на 12 березня 2019 року о 15:00год.

У судове засідання 12.03.2019 з'явились усі представники сторін.

Фактичні обставини, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин:

Позивач у справі - Товариство з обмеженою відповідальністю «РЕНОМЕ СЕРВИС» є суб'єктом господарювання, видами діяльності якого є, зокрема, діяльність у сфері телевізійного мовлення, діяльність у сфері проводового зв'язку, надання інших інформаційних послуг, ремонт і технічне обслуговування електронного й оптичного устаткування.

Рішенням Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері зв'язку та інформатизації від 18.10.2012 року № 516 Товариство з обмеженою відповідальністю «РЕНОМЕ СЕРВИС» внесене до реєстру операторів, провайдерів телекомунікацій за № 2862, із видом діяльності: надання послуг з технічного обслуговування та експлуатації телекомунікаційних мереж, надання доступу до Інтернету.

Закон України «Про доступ до об'єктів будівництва, транспорту, електроенергетики з метою розвитку телекомунікаційних мереж» регулює правові, економічні та організаційні засади забезпечення доступу до інфраструктури об'єктів будівництва, будинкової розподільчої мережі для розташування технічних засобів телекомунікацій з метою забезпечення розвитку інформаційного суспільства в Україні, встановлює повноваження органів державної влади, органів місцевого самоврядування, визначає права та обов'язки осіб, які беруть участь у таких господарських відносинах.

З урахуванням зазначеного, позивач вважає, що він може бути замовником доступу до інфраструктури об'єкта доступу.

З метою здійснення господарської діяльності, позивач листом від 27.04.2018року на адресу Товариства з обмеженою відповідальністю «Комбінат комунальних послуг «ГАРАНТ» направив проект договору про доступ до інфраструктури об'єктів доступу за адресами: смт. Авангард, вул. Торгова, б. №№ 1, 3, 5, 7, 9, 11, 13, 15-А, 15-Б; смт. Авангард, вул. Європейська, б. №№ 1-10; смт. Авангард, вул. Проїзна, б. №№ 1-18, відповідно до положень Закону України «Про доступ до об'єктів будівництва, транспорту, електроенергетики з метою розвитку телекомунікаційних мереж».

Листом № 43 від 27.06.2018 Товариство з обмеженою відповідальністю «Комбінат комунальних послуг «ГАРАНТ» повідомило Товариство з обмеженою відповідальністю «РЕНОМЕ СЕРВИС», що у відповідності з Законом України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» від 14 травня 2015 року № 417-VIII, в який були внесенні суттєві зміни Законом України «Про житлово-комунальні послуги» від 10 грудня 2017 року із змінами, внесеними згідно із Законом № 2454-VIII від 07.06.2018 року, який вступив в дію з 10.06.2018 року, ТОВ «Комбінат комунальних послуг «ГАРАНТ» не має повноважень від власників об'єктів доступу на укладення вищезазначеного Договору.

Позивач вважає, що відмова в наданні умов щодо доступу до об'єкту доступу, відповідно до Закону України «Про доступ до об'єктів будівництва, транспорту, електроенергетики з метою розвитку телекомунікаційних мереж» від 07 лютого 2017 року з посиланням на Закон України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» та Закон України «Про житлово-комунальні послуги» є безпідставним, неправомірним та порушує права Товариства з обмеженою відповідальністю «РЕНОМЕ СЕРВИС» як оператора комунікаційних послуг.

На підставі викладеного, позивач просить суд зобов'язати Товариство з обмеженою відповідальністю «Комбінат комунальних послуг «ГАРАНТ» виконати вимоги законодавства та надати технічні умови щодо доступу до об'єкту доступу за адресами: смт. Авангард, вул. Торгова, б. №№ 1, 3, 5, 7, 9, 11, 13, 15-А, 15-Б; смт. Авангард, вул. Європейська, б. №№ 1-10; смт. Авангард, вул. Проїзна, б. №№ 1-18, в порядку Закону України «Про доступ до об'єктів будівництва, транспорту, електроенергетики з метою розвитку телекомунікаційних мереж», а також про зобов'язання відповідача після узгодження умов доступу підписати договір про доступ до об'єктів будівництва, транспорту, електроенергетики з метою розвитку телекомунікаційних мереж.

Відповідач як у відзиві на позовну заяву, так і в апеляційній скарзі зазначає, що Товариство з обмеженою відповідальністю «Комбінат комунальних послуг «ГАРАНТ» є експлуатаційною компанією, яка надає послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій споживачам - власникам житлових/нежитлових приміщень багатоквартирних будинків, розташованих за адресою: Одеська обл., Овідіопольський район, смт. Авангард, вул. Європейська, 1-10, вул. Проїзна, 16, 17, 18, на підставі відповідних договорів, згідно діючого законодавства.

Відповідач зауважує, що згідно ст.ст. 9, 10 Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» управління багатоквартирним будинком здійснюється його співвласниками шляхом прийняття рішень на зборах у порядку, передбаченому цим законом.

Відповідач зазначає, що власниками багатоквартирних житлових будинків, до інфраструктури яких Товариство з обмеженою відповідальністю «РЕНОМЕ СЕРВИС» бажає отримати доступ для надання телекомунікаційних послуг їх власникам , є його співвласники на праві спільної сумісної власності спільного майна багатоквартирного будинку.

За таких обставин, враховуючи те, що Товариство з обмеженою відповідальністю «Комбінат комунальних послуг «ГАРАНТ» не є власником багатоквартирних житлових будинків, доступ до інфраструктури яких має бажання отримати позивач, та не має права щодо володіння та розпорядження цими будинками, відповідач вважає, що позивачу слід звертатися до власника відповідного об'єкта інфраструктури, або до управителя, у разі коли йому надані такі повноваження від співвласників.

Згідно ст. 1 Закону України «Про телекомунікації»:

оператор телекомунікацій - суб'єкт господарювання, який має право на здійснення діяльності у сфері телекомунікацій із правом на технічне обслуговування та експлуатацію телекомунікаційних мереж;

кабельна каналізація електрозв'язку - обладнання та споруди, призначені для прокладання, монтажу та експлуатаційного обслуговування кабелів телекомунікацій, що включають трубопроводи (канали кабельної каналізації), закладні та оглядові пристрої в колодязях, кабельних шафах, шахтах, колекторах, мостах, естакадах, тунелях, будівлях, а також приміщення для вводу кабелів і розміщення лінійного обладнання;

канал кабельної каналізації електрозв'язку - окремо виділені місця в колекторах, телекомунікаційних колодязях, тунелях, акведуках, шляхопроводах, на мостах, мостових переходах, естакадах, трубопроводах, а також інші надземні та підземні інженерні споруди, що призначені для прокладання або використовуються для прокладання магістральних, з'єднувальних та розподільних проводових і оптоволоконних кабелів електрозв'язку, а також розміщення супутніх лінійних технічних засобів телекомунікацій;

телекомунікаційна мережа - комплекс технічних засобів телекомунікацій та споруд, призначених для маршрутизації, комутації, передавання та/або приймання знаків, сигналів, письмового тексту, зображень та звуків або повідомлень будь-якого роду по радіо, проводових, оптичних чи інших електромагнітних системах між кінцевим обладнанням;

телекомунікаційна мережа загального користування - телекомунікаційна мережа, доступ до якої відкрито для всіх споживачів.

Відповідно до ст. 6 Закону України «Про телекомунікації», основними принципами діяльності у сфері телекомунікацій є, зокрема, доступ споживачів до загальнодоступних телекомунікаційних послуг, які необхідні їм для задоволення власних потреб, участі в політичному, економічному та громадському житті; взаємодія та взаємозв'язаність телекомунікаційних мереж для забезпечення можливості зв'язку між споживачами всіх мереж; забезпечення сталості телекомунікаційних мереж і управління цими мережами з урахуванням їх технологічних особливостей на основі єдиних стандартів, норм та правил.

Статтею ст. 37 Закону України «Про телекомунікації» передбачено, що оператори, провайдери телекомунікацій здійснюють свою діяльність відповідно до законодавства про телекомунікації. Правовими основами діяльності операторів, провайдерів телекомунікацій є:

1) рівні права операторів, провайдерів на ринку телекомунікацій України;

2) пріоритет інтересів споживачів телекомунікаційних послуг;

3) розвиток конкуренції в умовах функціонування операторів та/або провайдерів різних форм власності;

4) недопущення вчинення дискримінаційних дій з боку операторів, провайдерів телекомунікацій з істотною ринковою перевагою на ринках телекомунікаційних послуг проти інших суб'єктів цих ринків.

Як визначено ч. 3 ст. 31 Закону України «Про телекомунікації» доступ до елементів інфраструктури об'єктів будівництва, транспорту, електроенергетики, кабельної каналізації електрозв'язку, будинкової розподільної мережі здійснюється оператором або провайдером телекомунікацій відповідно до Закону України «Про доступ до об'єктів будівництва, транспорту, електроенергетики з метою розвитку телекомунікаційних мереж».

Стаття 1 Закону України «Про доступ до об'єктів будівництва, транспорту, електроенергетики з метою розвитку телекомунікаційних мереж» визначає терміни, які вживаються у цьому Законі, а саме:

видача технічних умов з доступу - комплекс робіт з підготовки та видачі власником інфраструктури об'єкта доступу вихідних даних для розроблення замовником проектної документації щодо доступу для користування елементами інфраструктури відповідного об'єкта доступу;

власник (володілець) інфраструктури об'єкта доступу (далі - власник інфраструктури об'єкта доступу) - фізична або юридична особа, у власності (володінні) якої перебуває інфраструктура об'єкта доступу або окремі її елементи;

договір з доступу - договір, укладений згідно з законодавством між власником інфраструктури об'єкта доступу і замовником про доступ до інфраструктури об'єкта доступу з метою користування нею або її елементами для забезпечення можливості надання телекомунікаційних послуг замовником і отримання таких послуг їх споживачами, з урахуванням умов, визначених цим Законом;

доступ до інфраструктури об'єкта доступу - право замовника на користування елементами інфраструктури об'єкта доступу для розміщення, модернізації, експлуатаційного та технічного обслуговування технічних засобів телекомунікацій відповідно до законодавства та на підставі договору з доступу;

замовник доступу до інфраструктури об'єкта доступу (далі - замовник) - суб'єкт господарювання (оператор, провайдер телекомунікацій або уповноважена ним особа), який звернувся чи має намір звернутися до власника інфраструктури об'єкта доступу із запитом про надання доступу до конкретного елемента інфраструктури об'єкта доступу або який уклав договір з доступу.

Статтею 16 Закону України «Про доступ до об'єктів будівництва, транспорту, електроенергетики з метою розвитку телекомунікаційних мереж» визначено, що доступ до інфраструктури об'єкта доступу здійснюється на підставі договору з доступу між власником інфраструктури об'єкта доступу та замовником, що укладається відповідно до законодавства з урахуванням особливостей, встановлених цим Законом. Підставою для укладення договору з доступу є письмове звернення замовника, підписане уповноваженою належним чином його посадовою особою (представником), до якого додаються два примірники таких документів:

1) проектна документація з доступу до інфраструктури об'єкта доступу (засвідчені замовником фотокопії проектної документації з доступу);

2) проект договору з доступу.

Як встановлено судом першої інстанції, Товариство з обмеженою відповідальністю «РЕНОМЕ СЕРВИС» листом від 27.04.2018року на адресу Товариства з обмеженою відповідальністю «Комбінат комунальних послуг «ГАРАНТ» направив проект договору про доступ до інфраструктури об'єктів доступу за адресами: смт. Авангард, вул. Торгова, б. №№ 1, 3, 5, 7, 9, 11, 13, 15-А, 15-Б; смт. Авангард, вул. Європейська, б. №№ 1-10; смт. Авангард, вул. Проїзна, б. №№ 1-18, відповідно до положень Закону України «Про доступ до об'єктів будівництва, транспорту, електроенергетики з метою розвитку телекомунікаційних мереж». Але отримав відмову (лист ТОВ «Комбінат комунальних послуг «ГАРАНТ» № 43 від 27.06.2018року) із посиланням на набрання чинності з 10.06.2018 Закону України № 2454-VІІІ від 07.06.2018, відповідно до якого Товариство з обмеженою відповідальністю «Комбінат комунальних послуг «ГАРАНТ» не має повноважень від власників об'єктів доступу на укладення договору про доступ до інфраструктури об'єкта доступу.

Крім того, Товариство з обмеженою відповідальністю «Комбінат комунальних послуг «ГАРАНТ» вважає, що не має права власності (володіння, користування, розпорядження) на багатоквартирні будинки, доступ до інфраструктури яких бажає отримати ТОВ «РЕНОМЕ СЕРВИС» для розташування технічних засобів телекомунікацій з метою забезпечення розвитку інформаційного суспільства в Україні. Також, ТОВ «Комбінат комунальних послуг «ГАРАНТ» не є управителем жодного багатоквартирного будинку, розташованого на житловому масиві « 7 Небо» за адресою: Одеська область, Овідіопольський район, смт. Авангард, та не має повноважень на вчинення будь-яких дій, зокрема, володіти, користуватися та розпоряджатися майном, що належить власникам квартир та нежитлових приміщень, які є співвласниками відповідних багатоквартирних будинків на праві спільної сумісної власності спільного майна багатоквартирного будинку.

Факт направлення позивачем проекту договору про доступ до інфраструктури об'єктів доступу та отримання даного проекту договору відповідачем підтверджується відповідно листом Товариства з обмеженою відповідальністю «РЕНОМЕ СЕРВИС» від 27.04.2018року № 48/05-18РС (а.с. 24) та листом № 43 від 27.06.2018 Товариства з обмеженою відповідальністю «Комбінат комунальних послуг «ГАРАНТ» (а.с. 25).

1 липня 2015 року набув чинності закон «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку».

Закон України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» визначає особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку, регулює правові, організаційні та економічні відносини, пов'язані з реалізацією прав та виконанням обов'язків співвласників багатоквартирного будинку щодо його утримання та управління.

Ч. 1 ст. 9 Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» визначено, що управління багатоквартирним будинком здійснюється його співвласниками. За рішенням співвласників усі або частина функцій з управління багатоквартирним будинком можуть передаватися управителю або всі функції - об'єднанню співвласників багатоквартирного будинку (асоціації об'єднань співвласників багатоквартирного будинку).

Відповідно до ч. 1 ст. 10 Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» співвласники приймають рішення щодо управління багатоквартирним будинком на зборах у порядку, передбаченому цією статтею. Якщо у багатоквартирному будинку в установленому законом порядку утворено об'єднання співвласників, проведення зборів співвласників та прийняття відповідних рішень здійснюється згідно із законом, що регулює діяльність об'єднань співвласників багатоквартирних будинків.

Таким чином, виходячи із приписів Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» співвласники багатоквартирного будинку для управління будинком можуть створити об'єднання співвласників багатоквартирного будинку (ОСББ), або якщо мешканці не хочуть створювати ОСББ, то вони можуть найняти управляючу компанію, яка буде обслуговувати будинок.

При цьому ч. 1 ст. 11 Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» передбачено також, що управління багатоквартирним будинком управителем здійснюється на підставі договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком, що укладається згідно з типовим договором.

Як визначено в частині 5 статті 13 «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» у разі якщо протягом одного року з дня набрання чинності цим Законом співвласники багатоквартирного будинку, в якому не створено об'єднання співвласників, не прийняли рішення про форму управління багатоквартирним будинком, управління таким будинком здійснюється управителем, який призначається на конкурсних засадах виконавчим органом місцевої ради, на території якої розташований багатоквартирний будинок. У разі якщо місцевою радою або її виконавчим органом відповідно до законодавства прийнято рішення про делегування іншому органу - суб'єкту владних повноважень функцій із здійснення управління об'єктами житлово-комунального господарства, забезпечення їх утримання та ефективної експлуатації, необхідного рівня та якості послуг, управитель призначається на конкурсних засадах таким органом. У такому разі ціна послуги з управління багатоквартирним будинком визначається за результатами конкурсу, який проводиться в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної житлової політики і політики у сфері житлово-комунального господарства, а договір про надання послуг з управління багатоквартирним будинком строком на один рік від імені співвласників підписує уповноважена особа виконавчого органу відповідної місцевої ради, за рішенням якого призначено управителя. Якщо за один місяць до закінчення зазначеного строку жодна із сторін не повідомить письмово другу сторону про відмову від договору, договір вважається продовженим на черговий однорічний строк. Якщо протягом дії договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком, укладеного за результатами конкурсу, співвласники приймуть рішення про зміну форми управління багатоквартирним будинком або про обрання іншого управителя, співвласники мають право достроково розірвати такий договір, попередивши про це управителя, призначеного на конкурсних засадах, не пізніш як за два місяці до дня розірвання договору.

В матеріалах справи містяться Рішення виконавчого комітету Авангарівської селищної ради Овідіопольського району Одеської області № 175 від 28.09.2017 та № 30 від 01.12.2017, згідно яких вирішено визначити виконавцем житлово-комунальних послуг (послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій), що надаватимуться споживачам в вищевказаних будинках - Товариство з обмеженою відповідальністю «Комбінат комунальних послуг «ГАРАНТ».

З означеного колегія суддів робить висновок про встановлення обставин, що в домах, до яких позивач просить надати технічні умови щодо доступу до об'єкту доступу в порядку Закону України «Про доступ до об'єктів будівництва, транспорту, електроенергетики з метою розвитку телекомунікаційних мереж» не створено об'єднання співвласників багатоквартирного будинку, у зв'язку з чим виконавчим комітетом Авангарівської селищної ради Овідіопольського району Одеської області було визначено управителя - Товариство з обмеженою відповідальністю «Комбінат комунальних послуг «ГАРАНТ», договір про надання послуг з управління багатоквартирним будинком строком на один рік від імені співвласників підписано уповноваженою особою виконавчого органу відповідної місцевої ради, за рішенням якого призначено управителя.

Обставини щодо не проведення загальних зборів співвласників багатоквартирних будинків за вищевказаними адресами та не прийняття ними будь-якого рішення про утворення ОСББ або про призначення управителя будинків підтверджено усними поясненнями усіх представників сторін по справі. Тому такі обставини не є суперечливими та приймаються судом до уваги як дійсні.

Як встановлено в ст. 1 Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку»

багатоквартирний будинок - житловий будинок, в якому розташовано три чи більше квартири. У багатоквартирному будинку можуть також бути розташовані нежитлові приміщення, які є самостійними об'єктами нерухомого майна;

допоміжні приміщення багатоквартирного будинку - приміщення, призначені для забезпечення експлуатації будинку та побутового обслуговування його мешканців (колясочні, комори, сміттєкамери, горища, підвали, шахти і машинні відділення ліфтів, вентиляційні камери та інші підсобні і технічні приміщення);

спільне майно багатоквартирного будинку - приміщення загального користування (у тому числі допоміжні), несучі, огороджувальні та несуче-огороджувальні конструкції будинку, механічне, електричне, сантехнічне та інше обладнання всередині або за межами будинку, яке обслуговує більше одного житлового або нежитлового приміщення, а також будівлі і споруди, які призначені для задоволення потреб співвласників багатоквартирного будинку та розташовані на прибудинковій території, а також права на земельну ділянку, на якій розташовані багатоквартирний будинок і належні до нього будівлі та споруди і його прибудинкова територія;

управитель багатоквартирного будинку (далі - управитель) - фізична особа - підприємець або юридична особа - суб'єкт підприємницької діяльності, яка за договором із співвласниками забезпечує належне утримання та ремонт спільного майна багатоквартирного будинку і прибудинкової території та належні умови проживання і задоволення господарсько-побутових потреб;

управління багатоквартирним будинком - вчинення співвласниками багатоквартирного будинку дій щодо реалізації прав та виконання обов'язків співвласників, пов'язаних з володінням, користуванням і розпорядженням спільним майном багатоквартирного будинку.

В даному випадку, як свідчать матеріали справи, управління спірними багатоквартирними будинками здійснює управитель - Товариство з обмеженою відповідальністю «Комбінат комунальних послуг «ГАРАНТ», з усіма повноваженнями (правами та обов'язками) передбаченими Законом України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку».

Главою 23 Цивільного кодексу України визначені загальні положення про право власності.

Так, відповідно до ст. 317 Цивільного кодексу України, власникові належать права володіння, користування та розпоряджання своїм майном. На зміст права власності не впливають місце проживання власника та місцезнаходження майна.

Згідно ст. 395 Цивільного кодексу України, речовими правами на чуже майно є:

1) право володіння;

2) право користування (сервітут);

3) право користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис);

4) право забудови земельної ділянки (суперфіцій).

Стаття 396 Цивільного кодексу України передбачає, що особа, яка має речове право на чуже майно, має право на захист цього права, у тому числі і від власника майна, відповідно до положень глави 29 цього Кодексу.

Як визначено статтею 397 Цивільного кодексу України, володільцем чужого майна є особа, яка фактично тримає його у себе. Право володіння чужим майном може належати одночасно двом або більше особам. Фактичне володіння майном вважається правомірним, якщо інше не випливає із закону або не встановлено рішенням суду.

Відповідно до ст. 398 Цивільного кодексу України, право володіння виникає на підставі договору з власником або особою, якій майно було передане власником, а також на інших підставах, встановлених законом.

Припинення права володіння визначено ст. 399 Цивільного кодексу України, в якій вказано, що право володіння припиняється у разі:

1) відмови володільця від володіння майном;

2) витребування майна від володільця власником майна або іншою особою;

3) знищення майна.

Право володіння припиняється також в інших випадках, встановлених законом.

Як встановлено в ч. 2 ст. 10 Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» до повноважень зборів співвласників належить, зокрема, прийняття рішень з усіх питань управління багатоквартирним будинком, у тому числі про визначення управителя та його відкликання, затвердження та зміну умов договору з управителем; визначення повноважень управителя щодо управління багатоквартирним будинком.

В даному випадку, як свідчать матеріали справи Товариство з обмеженою відповідальністю «Комбінат комунальних послуг «ГАРАНТ» було визначено управителем будинків на підставі рішень виконавчого комітету Авангарівської селищної ради Овідіопольського району Одеської області з усіма правами управління багатоквартирними будинками, передбаченими приписами Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку». Доказів того, що зборами співвласників відповідно до ч. 2 ст. 10 Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» Товариству з обмеженою відповідальністю «Комбінат комунальних послуг «ГАРАНТ» встановлено будь-які обмеження з управління багатоквартирними будинками, або про визначення співвласниками іншого управителя, або про утворення ОСББ, матеріали справи не містять та сторонами в судовому засіданні не заявлено.

Згідно ч.ч. 4, 5 ст. 16 Закону України «Про доступ до об'єктів будівництва, транспорту, електроенергетики з метою розвитку телекомунікаційних мереж» власник інфраструктури об'єкта доступу може відмовити замовнику в укладенні договору з доступу з таких підстав:

1) звернення щодо укладення договору з доступу підписано не уповноваженою належним чином посадовою особою (представником) замовника або складено з порушенням відповідних правил надання доступу до інфраструктури об'єкта доступу;

2) встановлена законом або чинним судовим рішенням, що набрало законної сили, заборона щодо укладення договору з доступу;

3) ліквідація (знищення) або розібрання (демонтаж) окремих елементів інфраструктури об'єкта доступу після надходження до власника цієї інфраструктури об'єкта доступу звернення про укладення договору з доступу;

4) ненадання замовником документів, передбачених частиною другою статті 16 цього Закону. Відмова в укладенні договору з доступу з інших підстав, ніж визначені у цій статті, забороняється.

Стаття 12 Закону України «Про доступ до об'єктів будівництва, транспорту, електроенергетики з метою розвитку телекомунікаційних мереж» передбачає, що технічні умови з доступу розробляються та видаються власником інфраструктури відповідного об'єкта доступу замовнику в порядку, на умовах та у строк, що визначені правилами надання доступу до інфраструктури відповідного об'єкта доступу. Технічні умови з доступу мають містити:

1) вихідні дані для розроблення замовником проектної документації з доступу;

2) перелік робіт, що мають бути виконані для доступу до елементів інфраструктури об'єкта доступу;

3) строк дії технічних умов з доступу;

4) наявні обмеження щодо доступу до певного елемента інфраструктури об'єкта доступу та/або порядку його експлуатації.

Отримання та виконання технічних умов з доступу є обов'язковими умовами здійснення доступу до елементів інфраструктури відповідного об'єкта доступу.

При цьому, підставою для відмови у видачі технічних умов з доступу є:

1) ненадання замовником інформації, необхідної для його ідентифікації: повне найменування, ідентифікаційний код або реєстраційний номер облікової картки платника податків фізичної особи - підприємця або серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний орган доходів і зборів та мають відмітку в паспорті про право здійснювати платежі за серією та номером паспорта) та місцезнаходження з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, електронна пошта, номери телефонів;

2) відсутність технічної можливості для розміщення технічних засобів телекомунікацій на елементах інфраструктури об'єкта доступу;

3) наявність простроченої понад три місяці заборгованості замовника за раніше отримані в користування елементи інфраструктури об'єкта доступу, надані в користування власником інфраструктури відповідного об'єкта доступу. Відмова у видачі технічних умов з доступу з інших підстав, ніж ті, що встановлені цією статтею, забороняється.

Відповідно до ч. 1 ст. 509 Цивільного кодексу України, зобов'язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов'язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію: передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо, або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов'язку. Частиною цієї статті встановлено, що зобов'язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу.

Згідно ч.ч. 1, 3 ст. 11 Цивільного кодексу України, цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки. Цивільні права та обов'язки можуть виникати безпосередньо з актів цивільного законодавства.

З урахуванням викладеного, колегія суддів апеляційного господарського суду погоджується з висновками суду першої інстанції, що у Товариства з обмеженою відповідальністю «Комбінат комунальних послуг «ГАРАНТ» відповідно до положень Закону України «Про доступ до об'єктів будівництва, транспорту, електроенергетики з метою розвитку телекомунікаційних мереж» виникли певні зобов'язання перед замовником телекомунікаційних послуг щодо виготовлення технічних умов та укладення договору про доступ до інфраструктури об'єкта доступу з урахуванням того, що згідно п. 7 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» управитель багатоквартирного будинку - юридична особа - суб'єкт підприємницької діяльності, яка за договором із співвласниками забезпечує належне утримання та ремонт спільного майна багатоквартирного будинку і прибудинкової території та належні умови проживання і задоволення господарсько-побутових потреб.

Згідно частини 3 статті 13 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

У відповідності до частини першої статті 73 Господарського процесуального кодексу України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Відповідачем у справі не доведено та не надано до суду належних та допустимих доказів на підтвердження відсутності правових підстав для виготовлення ТОВ «РЕНОМЕ СЕРВИС» технічних умов щодо доступу до об'єкту доступу за адресами: смт. Авангард, вул. Торгова, б. №№ 1, 3, 5, 7, 9, 11, 13, 15-А, 15-Б; смт. Авангард, вул. Європейська, б. №№ 1-10; смт. Авангард, вул. Проїзна, б. №№ 1-18, а також укладення з Товариством з обмеженою відповідальністю «РЕНОМЕ СЕРВИС» договору про доступ до інфраструктури об'єкта доступу відповідно до положень Закону України «Про доступ до об'єктів будівництва, транспорту, електроенергетики з метою розвитку телекомунікаційних мереж».

Крім того, колегія суддів апеляційного господарського суду зазначає, що під час розгляду справи в суді першої інстанції третя особа на стороні позивача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Одеське обласне територіальне управління Антимонопольного комітету України повністю підтримала позицію позивача у справі та зазначила, що доступ до інфраструктури об'єкта доступу здійснюється на підставі договору з доступу між власником інфраструктурі об'єкта доступу та замовником, що укладається відповідно до законодавства, з урахуванням особливостей, встановлених Законом України «Про доступ до об'єктів будівництва, транспорту, електроенергетики з метою розвитку телекомунікаційних мереж». При цьому, укладання договору здійснюється після видачі замовнику технічних умов з доступу та погодження власником інфраструктурі об'єкта доступу проектної документації з доступу. Підставою для укладання договору з доступу є письмове звернення замовника, підписане уповноваженою належним чином його посадовою особою (представником), до якого додаються два примірники таких документів:

1) проектна документація з доступу до інфраструктури об'єкта доступу (засвідчені замовником фотокопії проектної документації з доступу);

2) проект договору з доступу.

Ухилення від укладання договору з доступу є порушенням Закону, який передбачає вичерпний перелік підстав, коли власник інфраструктури об'єкта доступу може відмовити замовнику в укладенні договору з доступу і відмова в укладенні договору з інших підстав, ніж визначені Законом, забороняється.

Одеське обласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України зазначило, що за наявною у відділенні інформацією Товариство з обмеженою відповідальністю «Комбінат комунальних послуг «ГАРАНТ» 02.10.2017 уклало з ПП «Застава Плюс», як Замовником, договір № 02/10/Г-ДІ-02 про доступ до інфраструктури об'єктів доступу, згідно якого надано доступ до наступних об'єктів доступу: житлові будинки, розташовані з адресами: смт. Авангард, житловий масив « 7 Небо», вул. Європейська, б. №№ 1-4, вул. Європейська, б. №№ 5-7, вул. Проїзна, б.16-18.

Факт укладання відповідачем такого договору було досліджено колегією суддів та підтверджується наявністю копії вказаного договору у матеріалах справи (а.с. 186).

Із змісту договору № 02/10/Г-ДІ-02 про доступ до інфраструктури об'єктів доступу від 02.10.2017 вбачається, що договір укладений між Приватним підприємством «ЗАСТАВА ПЛЮС» (Замовник) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Комбінат комунальних послуг «ГАРАНТ» (Власник інфраструктури).

Відповідно до п. 1.1. Договору № 02/10/Г-ДІ-02, власник (володілець) інфраструктури об'єкта доступу - фізична або юридична особа, у власності (володінні) якої перебуває інфраструктура об'єкта доступу або окремі її елементи.

Згідно п. 2.1. та п. 2.2. Договору № 02/10/Г-ДІ-02, Власник інфраструктури надає Замовнику доступ до інфраструктури об'єкта доступу з метою користування нею або її елементами для забезпечення можливості надання телекомунікаційних послуг Замовником і отримання таких послуг споживачами, розміщення, модернізації, експлуатаційного та технічного обслуговування технічних засобів телекомунікацій Замовника. Доступ надається до житлових будинків смт. Авангард, Житловий масив « 7 Небо».

Відповідно до положень законодавства, зокрема, Закону України «Про доступ до об'єктів будівництва, транспорту, електроенергетики з метою розвитку телекомунікаційних мереж», для того щоб укласти договір про доступ до інфраструктури об'єктів доступу суб'єктам господарювання (змовникам) необхідно звернутися саме до власника інфраструктури об'єкта доступу, яким в даному випадку є саме ТОВ «Комбінат комунальних послуг «ГАРАНТ». При цьому, Закон передбачає вичерпний перелік підстав, коли власник інфраструктури об'єкта доступу може відмовити замовнику в укладанні договору з доступу. У своїх листах на адресу ТОВ «РЕНОМЕ СЕРВИС» відповідач таких умов не зазначив.

Третя особа також зазначила, що враховуючи, що ТОВ «Комбінат комунальних послуг «ГАРАНТ» має ознаки того, що займає монопольне (домінуюче) становище на ринку надання послуг доступу на об'єктах доступу замовникам (провайдерам, операторам) для подальшого надання телекомунікаційних послуг на об'єктах доступу і отримання таких послуг споживачами в межах смт. Авангард, житловий масив « 7 Небо», вул. Європейська, вул. Проїзна, в період 2018року, дії у вигляді відмови ТОВ «РЕНОМЕ СЕРВИС» в укладанні договору про доступ до інфраструктури об'єктів доступу за адресами: смт. Авангард, вул. Торгова, б. №№ 1, 3, 5, 7, 9, 11, 13, 15-А, 15-Б; смт. Авангард, вул. Європейська, б. №№ 1-10; смт. Авангард, вул. Проїзна, б. №№ 1-18, без об'єктивно виправданих на те причин та всупереч Закону України «Про доступ до об'єктів будівництва, транспорту, електроенергетики з метою розвитку телекомунікаційних мереж» та Закону України «Про телекомунікації» можуть містити ознаки порушення законодавства, передбаченого п. 7 ч. 2 ст. 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції» у вигляді зловживання монопольним становищем шляхом створення перешкод доступу на ринок чи усунення з ринку продавців, покупців, інших суб'єктів господарювання.

У даній справі судом першої інстанції прийнято рішення про зобов'язання ТОВ «Комбінат комунальних послуг «ГАРАНТ» укласти з ТОВ «РЕНОМЕ СЕРВИС» договір про доступ до інфраструктури об'єкта доступу відповідно до Закону України «Про доступ до об'єктів будівництва, транспорту, електроенергетики з метою розвитку телекомунікаційних мереж».

Відповідно до положень ч. 2 ст. 16 зазначеного Закону укладення договору з доступу здійснюється після видачі замовнику технічних умов з доступу та погодження власником інфраструктури об'єкта доступу проектної документації з доступу.

Згідно ч. 6 ст. 16 Закону України «Про доступ до об'єктів будівництва, транспорту, електроенергетики з метою розвитку телекомунікаційних мереж», який кореспондується з п. 16 Правил надання доступу до інфраструктури кабельної каналізації електрозв'язку, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 4 квітня 2018 р. N 253, договір з доступу має містити такі істотні умови:

1) повне найменування сторін договору з доступу;

2) детально визначені елементи інфраструктури об'єкта доступу, якими користується замовник на підставі договору з доступу;

3) конкретно визначені технічні засоби телекомунікацій, розміщені на елементах інфраструктури об'єкта доступу, якими користується замовник на підставі договору з доступу;

4) розмір плати за доступ, визначений згідно з відповідною методикою визначення плати за доступ до елементів інфраструктури об'єкта доступу;

5) порядок доступу до технічних засобів телекомунікацій, розміщених на елементах інфраструктури об'єкта доступу, якими користується замовник на підставі договору з доступу;

6) умови захисту технічних засобів телекомунікацій, розміщених на елементах інфраструктури об'єкта доступу, якими користується замовник на підставі договору з доступу, від їх умисного пошкодження (демонтажу або руйнування);

7) порядок здійснення власником інфраструктури об'єкта доступу контролю за користуванням замовником визначеними елементами інфраструктури об'єкта доступу відповідно до договору з доступу;

8) строк дії договору з доступу (з можливістю його продовження у порядку, визначеному сторонами);

9) відповідальність сторін;

10) умови розірвання договору з доступу;

11) особливості порядку внесення змін до договору з доступу;

12) інші умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.

З урахуванням означених приписів закону, суд першої інстанції відповідно до п. 1 ч. 6 ст. 238 ГПК України, у резолютивній частині рішення зазначив порядок його виконання з метою дотримання положень Закону України «Про доступ до об'єктів будівництва, транспорту, електроенергетики з метою розвитку телекомунікаційних мереж».

Висновки колегії суддів апеляційного господарського суду:

Перевіривши відповідно до статті 270 Господарського процесуального кодексу України юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення у рішенні місцевого господарського суду, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції об'єктивно розглянув у судовому процесі обставини справи в їх сукупності; дослідив подані учасниками справи в обґрунтування своїх вимог та заперечень докази; правильно застосував матеріальний закон, що регулює спірні правовідносини, врахував положення статей 76-79 Господарського процесуального кодексу України, у зв'язку із чим дійшов підставного висновку щодо обґрунтованості позовних вимог.

Співвласники спірних багатоквартирних будинків в особі їх мешканців фізичних осіб та юридичних осіб мають право на отримання послуг телекомунікації не тільки від одного провайдера (замовника послуг), а й від інших осіб, які мають відповідні повноваження надавати вказані послуги та бажання працювати із споживачами послуг за певними адресами. Збільшення кількості замовників послуг телекомунікації на одному об'єкті повинно привести до добросовісної конкуренції між надавачами послуг та як результат до поліпшення якості таких послуг та зменшення їх вартості для споживачів - співвласників багатоквартирних будинків.

Встановлений колегією суддів факт укладання відповідачем раніше аналогічного договору про доступ до елементів інфраструктури об'єкта доступу, але з іншим замовником, свідчить про непослідовність дій відповідача та суперечливість його правової позиції з питань наявності повноважень на укладання таких договорів.

Згідно зі статтею 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод та практику Європейського суду з прав людини як джерело права.

Колегія суддів зазначає, що хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов'язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент (рішення у справі «Серявін та інші проти України», пункт 58).

Інші доводи скаржника не спростовують висновків суду першої інстанції; твердження апелянта про незаконність та необгрунтованість рішення від 03.01.2019 не знайшли свого підтвердження, у зв'язку з чим підстав для зміни чи скасування оскарженого рішення колегія суддів не вбачає.

Витрати по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги відповідно до вимог статті 129 Господарського процесуального кодексу України покладаються на скаржника.

Керуючись статтями 269-270, 275-276, 281-284 Господарського процесуального кодексу України, Південно-західний апеляційний господарський суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Комбінат комунальних послуг «ГАРАНТ» залишити без задоволення.

Рішення Господарського суду Одеської області від 03.01.2019року по справі № 916/1886/18 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття. Касаційна скарга на судове рішення подається до Верховного суду протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення, що оскаржується, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст постанови складено та підписано 18.03.2019.

Головуючий К.В. Богатир

Судді : В.В. Бєляновський

Л.В. Поліщук

Джерело: ЄДРСР 80491685
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку