ПОСТАНОВА
Іменем України
08 лютого 2019 року
Київ
справа №855/17/19
адміністративне провадження №А/9901/15/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Стрелець Т. Г.,
суддів - Білоуса О. В., Желтобрюх І. Л.,
за участю:
секретаря судового засідання - Головко О.В.
представників позивача - ОСОБА_2, ОСОБА_3
представників відповідача - Яросюк Т.В., Литвинюка А.А.,Ющенка О.О., Гурарія Д.Ю.
3- особи - Стельмаха О.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу кандидата на пост Президента України ОСОБА_9 в особі довіреної особи ОСОБА_2 на рішення Шостого апеляційного адміністративного суду від 04 лютого 2019 року у справі за позовом кандидата на пост Президента України ОСОБА_9 в особі довіреної особи ОСОБА_2 до Центральної виборчої комісії, третя особа - керівник Служби розпорядника Державного реєстру виборців Центральної виборчої комісії Стельмах Олександр Васильович про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити дії
установив:
2 лютого 2019 року кандидат на пост Президента України ОСОБА_9 в особі довіреної особи ОСОБА_2 звернувся до Шостого апеляційного адміністративного суду з позовом до Центральної виборчої комісії, третя особа - керівник Служби розпорядника Державного реєстру виборців Центральної виборчої комісії Стельмах Олександр Васильович, в якому просив:
- визнати протиправними дії Центральної виборчої комісії щодо надання електронної копії бази даних Державного реєстру виборців з можливістю доступу лише в приміщенні та з обладнання Центральної виборчої комісії;
- визнати протиправними дії Центральної виборчої комісії, як такі, що протизаконно зобов'язують кандидата на пост Президента України ОСОБА_9 перевіряти повноту та достовірність персональних даних Державного реєстру виборців виключно в приміщенні та з обладнання Центральної виборчої комісії;
- зобов'язати Центральну виборчу комісію надати кандидату на пост Президента України ОСОБА_9 електронну копію бази даних Державного реєстру виборців з можливістю доступу до такої з обладнання позивача у будь якому місці (приміщені).
Позовні вимоги обґрунтовує тим, що, скориставшись своїм правом на отримання електронної копії бази даних Державного реєстру виборців, 22.01.2019 кандидатом на пост Президента України ОСОБА_9 було подано звернення до Центральної виборчої комісії з проханням надати засвідчену цифровим підписом електронну копію бази даних Державного реєстру виборців.
Після отримання копії оптичної бази даних Державного реєстру виборців, кандидату на пост Президента України ОСОБА_9 поза межами приміщення ЦВК не вдалося ознайомитися із власного комп'ютера з таким реєстром, що, на думку позивача, є порушенням прав кандидата на пост Президента України.
Рішенням Шостого апеляційного адміністративного суду від 04 лютого 2019 року у задоволенні позову відмовлено в повному обсязі.
Не погоджуючись із таким рішенням, позивач звернувся із апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Шостого апеляційного адміністративного суду від 04 лютого 2019 року та ухвалити нове - про задоволення позовних вимог в повному обсязі.
В обґрунтування вимог апеляційної скарги вказує, що рішення суду першої інстанції ухвалене з порушенням норм матеріального та процесуального права.
Суд першої інстанції помилково зазначив, що надання кандидату на пост Президента України можливості перевіряти повноту та достовірність даних Реєстру виборців, ознайомлюватись із копією бази даних Реєстру виборців поза межами приміщення ЦВК не забезпечить дотримання вимог законодавства про захист персональних даних. Такі висновки є необґрунтованими та базуються на припущеннях відповідача, які не підтверджені будь-якими належними та допустимими доказами.
Судом не надано оцінки поясненням керівника Служби розпорядника Державного реєстру виборців Центральної виборчої комісії Стельмаха Олександра Васильовича про те, що кандидат на пост Президента України, отримавши оптичний носій з електронною копією бази даних Державного реєстру виборців, конверт з ідентифікаційним номером і персональним кодом для перегляду електронної копії бази даних Реєстру не має будь-яких інформаційних та комунікативних можливостей для втручання у Реєстр виборців, оскільки копія бази даних Реєстру виборців є автономною та не має доступу для входження до основного Державного реєстру виборців.
Після повернення кандидатом дисків з електронною копією бази даних Реєстру виборців та ключем ЦВК та Службою розпорядника Державного реєстру виборців Центральної виборчої комісії така копія знищується, що виключає будь-яку можливість спотворення чи перекручення відомостей, які містяться у Державному реєстрі виборців.
Відповідачами не надано будь-яких доказів того, що автоматизоване робоче місце, обладнане спеціалізованим програмним забезпеченням для перегляду копій баз даних Реєстру виборців, зазначене у постанові ЦВК від 26.03.2014 року №74 (зі змінами від 25.10.2018 року відповідно до постанови ЦВК №170) є сертифікованим та відповідає вимогам, що передбачені постановою ЦВК від 25.04.2008 року №39 «Про затвердження Технічного завдання на створення комплексної системи захисту інформації в автоматизованій в інформаційно-комунікаційній системі «Державний реєстр виборців».
Суд першої інстанції порушив принцип «свободи дій», за яким «дозволено робити все, що не заборонено законом», зазначивши, що лише кандидат у Президенти України має право знайомитись з базою даних Реєстру виборців.
Судом залишено поза увагою лист ЦВК від 23.01.2019 року №21-36-343, в якому кандидата на пост Президента України ОСОБА_9 жодним чином не повідомлено про застосування особисто до нього вимог пункту 3.5 постанови ЦВК від 26.03.2014 року №73.
Порушення судом першої інстанції норм матеріального права позивач аргументує тим, що положення пункту 3.5 Постанови ЦВК від 26.03.2014 року №74 щодо встановлення спеціальних правил перегляду електронної копії бази даних Реєстру виборців не підлягало застосуванню як таке, що суперечить приписам частини 9 статті 31 Закону України «Про вибори Президента України».
У відзиві на апеляційну скаргу відповідач просить залишити її без задоволення, а рішення суду - без змін, оскільки вважає доводи позивача безпідставними, а рішення суду першої інстанції таким, що ухвалене з додержанням норм матеріального та процесуального права.
Третя особа - керівник Служби розпорядника Державного реєстру виборців Центральної виборчої комісії Стельмах Олександр Васильович надав пояснення, в яких просить відмовити у задоволенні апеляційної скарги позивача та залишити в силі рішення суду першої інстанції з мотивів, аналогічних тим, що викладені у відзиві на апеляційну скаргу.
У судовому засіданні довірена особа кандидата на пост Президента України ОСОБА_9- ОСОБА_2 підтримавапеляційну скаргу,просив її задовольнити.
Уповноважений представник кандидата на пост Президента України ОСОБА_9 у Центральній виборчій комісії з правом дорадчого голосу - ОСОБА_3 підтримав вимоги апеляційної скарги, просив її задовольнити. Зазначив, що відповідачем порушено вимогу, встановлену статтею 31 Закону України «Про вибори Президента України», стосовно надання засвідченої цифровим підписом електронної копії бази даних Державного реєстру виборців кандидату на пост Президента України - ОСОБА_9 за його зверненням невідкладно.
Представники відповідача у судовому засіданні надали пояснення, за змістом аналогічні тим, які зазначені у відзиві. Просили відмовити у задоволенні апеляційної скарги. Рішення суду першої інстанції вважають законним і обґрунтованим.
Третя особа підтримала позицію відповідача по справі, просила апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.
Заслухавши суддю-доповідача, вивчивши матеріали справи, дослідивши й проаналізувавши доводи апеляційної скарги і докази на їх підтвердження, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Як вірно встановлено судом першої інстанції, Верховна Рада України постановою від 26.11.2018 №2631-VIII призначила чергові вибори Президента України на неділю, 31 березня 2019 року.
Центральна виборча комісія постановою від 27.12.2018 №253 оголосила з 31 грудня 2018 року початок виборчого процесу з чергових виборів Президента України 31 березня 2019 року.
Відповідно до постанови Центральної виборчої комісії № 62 від 15.01.2019 року ОСОБА_9 зареєстрований кандидатом на пост Президента України на чергових виборах Президента України 31 березня 2019 року.
22.01.2019 року кандидатом на пост Президента України ОСОБА_9 було подано звернення до Центральної виборчої комісії з проханням надати засвідчену цифровим підписом електронну копію бази даних Державного реєстру виборців.
23.01.2019 о 17 год. 55 хвилин уповноваженим представником кандидата на пост Президента України ОСОБА_9 у Центральній виборчій комісії з правом дорадчого голосу ОСОБА_3 отримано телефонограму від члена ЦВК Кустової С.М., у якій зазначено, що передача електронної копії бази даних державного реєстру виборців здійснюватиметься з 24.01.2019 в робочий час у приміщенні Центральної виборчої комісії.
28.01.2019 кандидат на пост Президента України ОСОБА_9 разом з уповноваженим представником ОСОБА_3 перебували у приміщенні ЦВК для отримання копії бази даних Державного реєстру виборців.
Під час отримання копії бази даних Державного реєстру виборців керівником Служби розпорядника Державного реєстру виборців Стельмахом Олександром Васильовичем було повідомлено, що відповідно до внесених 25.10.2018 ЦВК змін до постанови ЦВК від 26.03.2014 № 74 «Про Порядок передачі електронної копії бази даних Державного реєстру виборців депутатським фракціям у Верховній Раді України та кандидатам на пост Президента України при підготовці проведення виборів Президента України», перегляд бази даних Державного реєстру виборців можливий лише у приміщенні ЦВК без можливості його перегляду поза межами приміщення ЦВК (пункт 3.5 постанови ЦВК від 26.03.2014 року № 74 зі змінами).
29.01.2019 Позивачем отримано лист Центральної виборчої комісії від 23.01.2019 № 21-36-343 в якому кандидата на пост Президента України ОСОБА_9 повідомлено про можливість отримання копії бази даних Державного реєстру виборців у приміщенні ЦВК та інформація про повернення отриманої копії не пізніше як на третій день після завершення виборчого процесу.
Після отримання копії оптичної бази даних Державного реєстру виборців, кандидату на пост Президента України ОСОБА_9 поза межами приміщення ЦВК не вдалося ознайомитися з власного комп'ютера з таким реєстром, що й стало підставою для звернення до суду з цим адміністративним позовом.
Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив із того, що Центральна виборча комісія при передачі копії бази даних Реєстру діяла на підставі частини дев'ятої статті 31 Закону України «Про вибори Президента України», в межах повноважень, визначених Законами України «Про Центральну виборчу комісію», «Про вибори Президента України», «Про Державний реєстр виборців», «Про захист інформації в інформаційно-телекомунікаційних системах», «Про захист персональних даних» та у спосіб, встановлений Порядком, який був прийнятий Комісією на виконання наведених вище вимог законів України.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та висновкам суду першої інстанції, колегія суддів виходить з наступного.
Відповідно до частини другої статті 6 Конституції України органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених цією Конституцією межах і відповідно до законів України.
Статтею 19 Конституції України передбачено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Спеціальним законом в Україні, який регламентує порядок проведення виборів Президента України, у тому числі порядок, умови висування та реєстрації кандидатів на пост Президента України, є Закон України «Про вибори Президента України» від 05.03.1999 № 474-XIV (далі - Закон № 474-XIV).
Згідно зі статтею 14 Закону України «Про вибори Президента України» підготовка і проведення виборів Президента України регулюються Конституцією України, цим Законом, Законом України «Про Центральну виборчу комісію», Законом України «Про Державний реєстр виборців», іншими законами України, постановами Верховної Ради України про призначення виборів Президента України, а також іншими актами законодавства, прийнятими відповідно до цього Закону.
Відповідно до частин 1,9 статті 31 Закону України «Про вибори Президента України», органи ведення Державного реєстру виборців складають попередні списки виборців для звичайних виборчих дільниць відповідно до Закону України «Про Державний реєстр виборців», а також виготовляють іменні запрошення, передбачені частиною другою статті 32 цього Закону.
Не пізніш як через двадцять днів з дня початку виборчого процесу Центральна виборча комісія передає за відповідним зверненням засвідчену цифровим підписом електронну копію бази даних Державного реєстру виборців депутатським фракціям, про створення яких було оголошено на першій черговій сесії Верховної Ради України поточного скликання, а кандидатам на пост Президента України - за їх зверненням невідкладно після їх реєстрації Центральною виборчою комісією.
Повноваження розпорядника Реєстру виборців, який забезпечує його ведення та функціонування відповідно до закону покладено на Центральну виборчу комісію відповідно до пункту 8 статті 17 Закону України «Про Центральну виборчу комісію»
При цьому, правові та організаційні засади ведення Реєстру визначено Законом України «Про Державний реєстр виборців», відповідно до статті 1 якого Реєстр - це автоматизована інформаційно-телекомунікаційна система, призначена для зберігання, обробки даних, які містять передбачені Законом відомості, та користування ними, створена для забезпечення державного обліку громадян України, які мають право голосу відповідно до статті 70 Конституції України.
Основними завданнями Реєстру є ведення персоніфікованого обліку виборців та складання списків виборців, зокрема для проведення виборів Президента України.
Статтею 3 Закону України «Про Державний реєстр виборців» до основних засад ведення Реєстру віднесено, зокрема, публічний характер Реєстру, а також захищеність Реєстру.
Частина восьма статті 3 цього Закону встановлює, що публічний характер Реєстру забезпечує доступність для кожного виборця відомостей Реєстру в обсязі та в порядку, встановлених Законом, а також інші передбачені Законом форми публічного контролю за дотриманням засад ведення Реєстру.
Забезпечення публічного характеру Реєстру, відповідно до частини 2 статті 12 Закону України «Про Державний реєстр виборців», може допускати загальну доступність персональних даних виборців лише в обсязі та у спосіб, встановлені цим Законом та необхідні для досягнення мети, зазначеної в частині першій цієї статті.
Колегія суддів зазначає, що встановлення певних обмежень щодо доступу до Реєстру виборців обумовлене необхідністю забезпечення захищеності Реєстру, що, відповідно до частини 10 статті 3 цього Закону, означає забезпечення захисту бази даних Реєстру від несанкціонованого доступу та зловживання доступом, від незаконного використання персональних даних Реєстру, порушення цілісності бази даних Реєстру та його апаратного чи програмного забезпечення.
Статтею 11 Закону України «Про Державний реєстр виборців» передбачено, що Центральна виборча комісія як розпорядник Реєстру у взаємодії з Державною службою спеціального зв'язку та захисту інформації України під час ведення Реєстру забезпечує його захист, у тому числі захист цілісності бази даних Реєстру, його апаратного та програмного забезпечення, достовірності даних Реєстру, його захист від несанкціонованого доступу, незаконного використання, незаконного копіювання, спотворення, знищення даних Реєстру, безпеку персональних даних виборців відповідно до Закону та Законів України «Про захист інформації в інформаційно-телекомунікаційних системах», «Про захист персональних даних», міжнародних договорів у сфері захисту інформації, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України.
Розпорядник Реєстру за погодженням з Державною службою спеціального зв'язку та захисту інформації України, здійснює комплекс заходів для забезпечення технічного захисту персональних та інших даних Реєстру в процесі їх зберігання, обробки та передачі каналами телекомунікацій відповідно до законодавства України.
За порушення захисту Реєстру, несанкціонований доступ або зловживання доступом до Реєстру, порушення цілісності Реєстру, спотворення або незаконне знищення персональних даних Реєстру, незаконне копіювання бази даних Реєстру або її частини настає юридична відповідальність в установленому законом порядку.
Частиною четвертою статті 24 Закону України «Про Державний реєстр виборців» на Центральну виборчу комісію, як розпорядника Реєстру, покладено обов'язок щодо забезпечення захисту електронних копій бази даних Реєстру від несанкціонованого використання.
Частина 1 статті 10 Закону України «Про захист персональних даних» встановлює, що використання персональних даних передбачає будь-які дії володільця щодо обробки цих даних, дії щодо їх захисту, а також дії щодо надання часткового або повного права обробки персональних даних іншим суб'єктам відносин, пов'язаних із персональними даними, що здійснюються за згодою суб'єкта персональних даних чи відповідно до закону.
Таким чином, саме на Центральну виборчу комісію, як на розпорядника Реєстру, покладається обов'язок захисту електронних копій бази даних Реєстру від несанкціонованого використання, які містять персональні дані виборців, що, в свою чергу, є об'єктом охорони Закону України «Про захист персональних даних» від 1 червня 2010 року № 2297-VI (далі - Закон № 2297-VI).
Як вірно встановлено судом попередньої інстанції, підсистема формування та перегляду електронної копії бази даних Реєстру суб'єктами, передбаченими законом, функціонує у складі автоматизованої інформаційно-телекомунікаційної системи «Державний реєстр виборців».
Статтею 1 Закону України «Про захист інформації в інформаційно-телекомунікаційних системах» передбачено, що користувачем інформації в інформаційно-телекомунікаційній системі є фізична або юридична особа, яка в установленому законодавством порядку отримала право доступу до інформації в цій системі.
Згідно з частиною першою статті 6 Закону України «Про захист інформації в інформаційно-телекомунікаційних системах», власник інформаційно-телекомунікаційної системи надає користувачеві відомості про правила і режим роботи системи та забезпечує йому доступ до інформації в системі відповідно до визначеного порядку доступу.
З метою забезпечення захисту персональних даних виборців, що містяться у базі даних Реєстру, постановою Центральної виборчої комісії від 26.03.2014 № 74 затверджено Порядок передачі електронної копії бази даних Державного реєстру виборців депутатським фракціям у Верховній Раді України та кандидатам на пост Президента України при підготовці проведення виборів Президента України (далі - Порядок).
Відповідно до п. 2.1. Порядку, електронна копія бази даних Реєстру виготовляється за письмовим зверненням фракції, кандидата до Центральної виборчої комісії.
Електронна копія бази даних Реєстру виготовляється Службою розпорядника Реєстру після надходження до Центральної виборчої комісії зазначеного звернення з використанням програмно-технічних засобів автоматизованої інформаційно-телекомунікаційної системи Реєстру на оптичному носії та засвідчується кваліфікованим електронним підписом уповноваженої на це посадової особи Служби розпорядника Реєстру (пункт 2.2 Порядку).
До електронної копії бази даних Реєстру додаються персональний ідентифікаційний номер і персональний код розблокування (пункт 2.3 Порядку).
Оптичний носій з електронною копією бази даних Реєстру, а також запечатаний конверт із персональним ідентифікаційним номером та персональним кодом розблокування, що надаються фракціям та кандидатам, реєструються Службою розпорядника Реєстру з нанесенням на них реєстраційних номерів, про що здійснюється відповідний запис у журналі, який ведеться за встановленою формою (пункт 2.4 Порядку).
Передача електронної копії бази даних Реєстру уповноваженим представникам фракцій здійснюється у приміщенні Центральної виборчої комісії не пізніш як через двадцять днів з дня початку виборчого процесу, а кандидатам - невідкладно після їх реєстрації Центральною виборчою комісією та виготовлення Службою розпорядника Реєстру електронної копії бази даних Реєстру за зверненням кандидата (пункт 3.1 Порядку).
Про передачу електронної копії бази даних Реєстру, засвідчену кваліфікованим електронним підписом, на оптичному носії, запечатаного конверту із персональним ідентифікаційним номером та персональним кодом розблокування, складається акт за встановленою формою у двох примірниках, один з яких надається уповноваженому представнику фракції, кандидату, а другий - зберігається в Центральній виборчій комісії (пункт 3.4 Порядку).
Згідно з пунктом 3.5 Порядку перегляд електронної копії бази даних Реєстру здійснюється представником фракції, кандидатом у приміщенні Центральної виборчої комісії, де розміщено автоматизоване робоче місце, обладнане спеціалізованим програмним забезпеченням для перегляду копій бази даних Реєстру.
Носій ключової інформації надається представнику фракції, кандидату на час перегляду електронної копії бази даних Реєстру.
Про дату та час перегляду електронної копії бази даних Реєстру представник фракції, кандидат письмово повідомляє Центральну виборчу комісію.
Під час перегляду електронної копії бази даних Реєстру представнику фракції, кандидату заборонено копіювати чи передавати наявну в ній інформацію з використанням будь-яких технічних засобів або програмного забезпечення, здійснювати фото- та відеозйомку.
Фракції, кандидати не пізніш як на третій день після завершення виборчого процесу зобов'язані повернути Центральній виборчій комісії отриману електронну копію бази даних Реєстру на оптичному носії, засвідчену кваліфікованим електронним підписом (пункт 4.2. Порядку).
Як вбачається із відзиву відповідача та пояснень третьої особи, обмеження щодо перегляду кандидатом у Президенти України електронної копії бази даних Реєстру лише у приміщенні Центральної виборчої комісії, де розміщено автоматизоване робоче місце, обладнане спеціалізованим програмним забезпеченням для перегляду копій бази даних Реєстру, пов'язане із встановленим законодавчо обов'язком розпорядника Реєстру забезпечити ефективний захист персональних даних виборців, які, відповідно до статті 1 Закону України «Про інформацію» є конфіденційною інформацією.
З цього приводу колегія суддів звертає увагу на наступне.
Частиною 4 статті 3 Закону України «Про Державний реєстр виборців» визначено, що повнота і цілісність відомостей Реєстру забезпечуються внесенням до бази даних Реєстру повного обсягу відомостей про виборця, передбачених цим Законом, їх коректністю, а також веденням бази даних Реєстру в єдиному форматі.
Статтею 5 цього Закону передбачено, що до Реєстру заносяться та в базі даних Реєстру зберігаються встановлені цим Законом відомості про виборця (персональні дані) таких видів:
1) ідентифікаційні персональні дані виборця;
2) персональні дані, які визначають місце та умови голосування виборця;
3) службові персональні дані.
До ідентифікаційних персональних даних виборця, які однозначно визначають його особу, належать: 1) прізвище; 2) власне ім'я (усі власні імена); 3) по батькові; 4) дата народження; 5) місце народження; 6) унікальний номер запису в Єдиному державному демографічному реєстрі (якщо така інформація внесена до паспорта громадянина України).
До персональних даних, які визначають місце та умови голосування виборця, належать: 1) виборча адреса виборця, визначена відповідно до статті 8 цього Закону; 2) номер територіального або зазначення закордонного виборчого округу, до якого віднесений виборець; 3) номер виборчої дільниці, до якої віднесений виборець; 4) відомості про постійну нездатність виборця пересуватися самостійно (за наявності підстав).
До службових персональних даних Реєстру належать: 1) дата набуття виборцем громадянства України; 2) дата припинення громадянства України (для осіб, включених до Реєстру, громадянство України яких припинено); 3) дата визнання особи недієздатною (для осіб, включених до Реєстру та визнаних судом недієздатними); 4) дата поновлення дієздатності особи (для осіб, включених до Реєстру, дієздатність яких поновлена); 5) дата смерті виборця або дата оголошення його померлим (для померлих осіб, включених до Реєстру); 6) дата скасування рішення суду про оголошення особи, включеної до Реєстру, померлою; 7) службова відмітка про вибуття виборця із зареєстрованого місця проживання (без внесення змін до його виборчої адреси) із зазначенням номера і дати видання виборцю документа, що засвідчує таку зміну; 8) службова відмітка про проходження виборцем строкової військової служби; 9) посилання на документи (із зазначенням їх реквізитів), які є у розпорядженні органу ведення Реєстру та стали підставою для внесення запису або персональних даних до бази даних Реєстру, зміни (уточнення) цих персональних даних або знищення запису.
Згідно із статтею 32 Конституції України, ніхто не може зазнавати втручання в його особисте і сімейне життя, крім випадків, передбачених Конституцією України.
Не допускається збирання, зберігання, використання та поширення конфіденційної інформації про особу без її згоди, крім випадків, визначених законом, і лише в інтересах національної безпеки, економічного добробуту та прав людини.
Офіційне тлумачення наведеного положення надано Конституційним Судом України у рішенні від 20 .01.2012 № 2-рп/2012, згідно з яким:
- інформацією про особисте та сімейне життя особи є будь-які відомості та/або дані про відносини немайнового та майнового характеру, обставини, події, стосунки тощо, пов'язані з особою та членами її сім'ї, за винятком передбаченої законами інформації, що стосується здійснення особою, яка займає посаду, пов'язану з виконанням функцій держави або органів місцевого самоврядування, посадових або службових повноважень. Така інформація про особу є конфіденційною;
- збирання, зберігання, використання та поширення конфіденційної інформації про особу без її згоди державою, органами місцевого самоврядування, юридичними або фізичними особами є втручанням в її особисте та сімейне життя. Таке втручання допускається винятково у випадках, визначених законом, і лише в інтересах національної безпеки, економічного добробуту та прав людини.
Відповідно до статті 10 Закону України «Про захист персональних даних» № 2297-VIвикористання персональних даних передбачає будь-які дії володільця щодо обробки цих даних, дії щодо їх захисту, а також дії щодо надання часткового або повного права обробки персональних даних іншим суб'єктам відносин, пов'язаних із персональними даними, що здійснюються за згодою суб'єкта персональних даних чи відповідно до закону. Використання персональних даних володільцем здійснюється у разі створення ним умов для захисту цих даних.
Частиною 2 статті 13 Закону № 2297-VI встановлено, що зберігання персональних даних передбачає дії щодо забезпечення їх цілісності та відповідного режиму доступу до них.
При цьому, виконання вимог встановленого режиму захисту персональних даних, відповідно до частини 3 статті 14 Закону України «Про захист персональних даних» забезпечує сторона, що поширює ці дані, тобто - ЦВК.
Частиною першою статті 24 вказаного Закону України «Про захист персональних даних» встановлено, що володільці, розпорядники персональних даних та треті особи зобов'язані забезпечити захист цих даних від випадкових втрати або знищення, від незаконної обробки, у тому числі незаконного знищення чи доступу до персональних даних.
В ході судового засідання встановлено, що на виконання вказаних вище норм Закону України «Про захист персональних даних» побудовано комплексну системи захисту інформації в автоматизованій інформаційно-телекомунікаційній системі «Державний реєстр виборців», технічне завдання на створення якої затверджено постановою Центральної виборчої комісії від 29.05.2008 № 39 (із змінами) та погоджено Державною службою спеціального зв'язку та захисту інформації України.
Стосовно посилань апелянта на помилковість висновків суду попередньої інстанції, що надання кандидату на пост Президента України можливості перевіряти повноту та достовірність даних Реєстру виборців, ознайомлюватись із копією бази даних Реєстру виборців поза межами приміщення ЦВК не забезпечить дотримання вимог законодавства про захист персональних даних, оскільки такі висновки базуються на припущеннях відповідача, які не підтверджені будь-якими належними та допустимими доказами, колегія суддів зазначає наступне.
Аналіз наведених вище норм права дає підстави для висновку, що обов'язок Центральної виборчої комісії щодо надання на вимогу кандидата у Президенти України електронної копії бази даних Реєстру виборців кореспондує інший обов'язок - забезпечення належного захисту цієї бази даних, яка містить персональні дані виборців, що, в свою чергу, відносяться до конфіденційної інформації та захищаються Законом України «Про захист персональних даних».
На виконання цього обов'язку Центральна виборча комісія прийняла Порядок передачі електронної копії бази даних Державного реєстру виборців депутатським фракціям у Верховній Раді України та кандидатам на пост Президента України при підготовці проведення виборів Президента України, затверджений постановою ЦВК від 26.03.2014 № 74 (далі - Порядок № 74) зі змінами та доповненнямивід 25.10.2018 року відповідно до постанови ЦВК №170, який був чинним на момент виникнення спірних правовідносин.
Зі змісту пояснень представників відповідача та третьої особи вбачається, що необхідність прийняття додаткових мір щодо захисту відомостей, які містяться у Державному реєстрі виборців, обумовлена стрімким розвитком ІТ-технологій та зростанням ризиків кібератак та несанкціонованого втручання у бази даних, які містять конфіденційну інформацію про персональні дані осіб, зокрема, виборців, за останні декілька років у світі та в Україні.
Як пояснили представники ЦВК, метою прийняття 25.10.2018 року змін до вищезазначеного Порядку №74 є захист персональних даних, які містяться у Державному реєстрі виборців України, від несанкціонованого доступу, знищення, спотворення, незаконного використання даних, тощо.
Разом з тим, колегія суддів наголошує, що правомірність даної постанови не є предметом даного судового розгляду. Постанова не скасована в судовому порядку, є чинною, а тому суд не вбачає підстав для її незастосування.
Наявність даних обставин зумовлює висновок про те, що норми пункту 3.5 цього Порядку, які встановлюють певні обмеження щодо місця та способу ознайомлення із копією бази даних Реєстру виборців, підлягають застосуванню при вирішення цього спору.
При цьому, наявність певних ризиків, пов'язаних із використанням копій бази даних Державного реєстру виборців кандидатом поза межами приміщення ЦВК, підлягає доказуванню під час вирішення справи щодо правомірності внесення змін до Порядку №74 25.10.2018 року.
Таким чином, з огляду на предмет даного спору судова колегія вважає, що пункт 3.5. Порядку №74 зі змінами та доповненнями від 25.10.2018 року на даний час є чинним та має застосовуватись щодо осіб, зазначених у ньому.
Враховуючи вищезазначене, колегія суддів приходить до висновку, що викладені позивачем у позовній заяві та апеляційній скарзі обставини, які, як він вважає, свідчать про обмеження його права як кандидата у Президенти України здійснювати публічний контроль Державного реєстру виборців, не можуть вважатися достатніми підставами для недотримання вимог Порядку № 74 зі змінами та доповненнями, прийнятими постановою ЦВК від 25.10.2018 №170 «Про внесення змін до постанови Центральної виборчої комісії від 26 березня 2014 року №74».
Такі обставини та надані на їх підтвердження докази можуть бути предметом оцінки суду, який розглядатиме справу щодо правомірності Постанови ЦВК від 25.10.2018 №170 «Про внесення змін до постанови Центральної виборчої комісії від 26 березня 2014 року №74» та, зокрема, пункту 3.5 цієї Постанови.
Стосовно твердження представника позивача про те, що відповідачем порушено вимогу, встановлену статтею 31 Закону України «Про вибори Президента України», щодо невідкладного надання у приміщенні ЦВК засвідченої цифровим підписом електронної копії бази даних Державного реєстру виборців безпосередньо ОСОБА_9 за його зверненням, колегія суддів зазначає, що дана обставина не знайшла свого об'єктивного підтвердження належними і допустимими доказами в ході судового розгляду.
Таким чином, суд першої інстанції дійшов правильного висновку, що Центральна виборча комісія при передачі копії бази даних Реєстру діяла на підставі частини дев'ятої статті 31 Закону України «Про вибори Президента України», в межах повноважень, визначених Законами України «Про Центральну виборчу комісію», «Про вибори Президента України», «Про Державний реєстр виборців», «Про захист інформації в інформаційно-телекомунікаційних системах», «Про захист персональних даних» та у спосіб, встановлений Порядком № 74.
Стосовно посилань на порушення ЦВК правоможності здійснення позивачем публічного контролю в інтересах виборців, колегія суддів зазначає наступне. Нормою частини 8 статті 3 Закону України «Про державний реєстр виборців» передбачено публічний характер Реєстру, який забезпечує доступність для кожного виборця відомостей з Реєстру в обсязі та в порядку, встановлених цим законом. Законом встановлені й інші форми публічного контролю за дотриманням засад ведення Реєстру.
Такий контроль забезпечується шляхом звернення особи за власною ініціативою до органу ведення Реєстру відповідно до статей 19-21 цього Закону з питань включення її до Реєстру, зміни персональних даних такої особи, чи у формі запиту щодо змісту персональних даних.
Таким чином, доводи представників позивача про створення ЦВК перешкод у здійсненні публічного контролю в інтересах виборців спростовуються вищезазначеним, а оскаржувані дії ЦВК стосуються безпосередньо позивача як кандидата у Президенти України та жодним чином не зачіпають прав та інтересів інших осіб.
Стосовно решти доводів, викладених у апеляційній скарзі, колегія суддів зазначає, що такі не спростовують правомірності висновків, викладених в оскаржуваному рішенні Шостого апеляційного адміністративного суду від 04 лютого 2019 року, та не впливають на правильність вирішення справи по суті.
Відповідно до статті 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Колегія суддів зазначає, що рішення суду першої інстанції, яке є предметом перегляду в цій справі, є законним та обґрунтованим, його висновки відповідають нормам матеріального та процесуального права, а тому підстави для скасування чи зміни оскаржуваного рішення суду - відсутні.
З урахуванням наведеного та керуючись статтями 271, 272, 273, 278, 310, 316, 321, 322 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
п о с т а н о в и в :
Апеляційну скаргу кандидата на пост Президента України ОСОБА_9 в особі довіреної особи ОСОБА_2 на рішення Шостого апеляційного адміністративного суду від 04 лютого 2019 року у справі №855/17/19 - залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з моменту проголошення і не може бути оскаржена.
Головуючий суддя Т. Г. Стрелець
Судді О. В. Білоус
І. Л. Желтобрюх