Правова позиція
Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду
згідно з Постановою
від 08 лютого 2019 року
у справі № 855/17/19
Адміністративна юрисдикція
Щодо можливості доступу до бази даних Державного реєстру виборців поза межами Центральної виборчої комісії
Фабула справи: кандидат на пост Президента України ОСОБА_9 в особі довіреної особи ОСОБА_2 звернувся до апеляційного адміністративного суду з позовом до ЦВК, третя особа - керівник Служби розпорядника Державного реєстру виборців ЦВК про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити дії. Позовні вимоги обґрунтовує тим, що, скориставшись своїм правом на отримання електронної копії бази даних Державного реєстру виборців, кандидатом на пост Президента України ОСОБА_9 було подано звернення до ЦВК з проханням надати засвідчену цифровим підписом електронну копію бази даних Державного реєстру виборців. Після отримання копії оптичної бази даних Державного реєстру виборців, кандидату на пост Президента України ОСОБА_9 поза межами приміщення ЦВК не вдалося ознайомитися із власного комп'ютера з таким реєстром, що, на думку позивача, є порушенням прав кандидата на пост Президента України.
Рішенням апеляційного адміністративного суду у задоволенні позову відмовлено в повному обсязі.
Мотивація скарги: ОСОБА_9 вказує, що рішення суду першої інстанції ухвалене з порушенням норм матеріального та процесуального права, зокрема суд першої інстанції помилково зазначив, що надання кандидату на пост Президента України можливості перевіряти повноту та достовірність даних Реєстру виборців, ознайомлюватись із копією бази даних Реєстру виборців поза межами приміщення ЦВК не забезпечить дотримання вимог законодавства про захист персональних даних.
Правова позиція Верховного Суду: саме на Центральну виборчу комісію, як на розпорядника Реєстру, покладається обов'язок захисту електронних копій бази даних Реєстру від несанкціонованого використання, які містять персональні дані виборців, що, в свою чергу, є об'єктом охорони Закону України «Про захист персональних даних» (далі - Закон № 2297-VI).
Обов'язок Центральної виборчої комісії щодо надання на вимогу кандидата у Президенти України електронної копії бази даних Реєстру виборців кореспондує інший обов'язок - забезпечення належного захисту цієї бази даних, яка містить персональні дані виборців, що, в свою чергу, відносяться до конфіденційної інформації та захищаються Законом України «Про захист персональних даних».
На виконання цього обов'язку Центральна виборча комісія прийняла Порядок передачі електронної копії бази даних Державного реєстру виборців депутатським фракціям у Верховній Раді України та кандидатам на пост Президента України при підготовці проведення виборів Президента України, затверджений постановою ЦВК від 26.03.2014 № 74 (далі - Порядок № 74) зі змінами та доповненнями від 25.10.2018 року відповідно до постанови ЦВК №170, який був чинним на момент виникнення спірних правовідносин.
Згідно з п. 3.5 Порядку перегляд електронної копії бази даних Реєстру здійснюється представником фракції, кандидатом у приміщенні Центральної виборчої комісії, де розміщено автоматизоване робоче місце, обладнане спеціалізованим програмним забезпеченням для перегляду копій бази даних Реєстру.
Висновки: встановлення певних обмежень щодо доступу до Реєстру виборців обумовлене необхідністю забезпечення захищеності Реєстру, що, відповідно до ч. 10 ст. 3 Закону України “Про Державний реєстр виборців”, означає забезпечення захисту бази даних Реєстру від несанкціонованого доступу та зловживання доступом, від незаконного використання персональних даних Реєстру, порушення цілісності бази даних Реєстру та його апаратного чи програмного забезпечення.
Ключові слова: захист персональних даних виборців, акт про передачу електронної копії бази даних реєстру, носій ключової інформації, заборона копіювання