ВЕРХОВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
20.02.2018 м.Київ
справа № 712/5261/17
провадження № К/9901/15319/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Бучик А.Ю.,
суддів: Гімона М.М., Мороз Л.Л.,
учасники справи:
позивач - ОСОБА_1,
відповідач - Департамент соціальної політики Черкаської міської ради,
розглянувши у письмовому провадженні касаційну скаргу Департаменту соціальної політики Черкаської міської ради на постанову Соснівського районного суду м.Черкаси у складі судді Пироженко В.Д. від 11 липня 2017 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Коротких А.Ю., Ганечко О.М., Літвінова Н.М. від 18 вересня 2017 року,
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 звернулася до суду з адміністративним позовом про визнання протиправним та скасування рішення Департаменту соціальної політики Черкаської міської ради щодо скасування з лютого 2017 раніше призначеної субсидії.
Постановою Соснівського районного суду м.Черкаси від 11 липня 2017 року, яка залишена без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 18 вересня 2017 року, позовні вимоги задоволено. Визнано протиправним та скасовано вищевказане рішення.
В касаційній скарзі Департамент соціальної політики Черкаської міської ради просить скасувати постанову Соснівського районного суду м.Черкаси від 11 липня 2017 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 18 вересня 2017 року та відмовити у задоволенні позову. Зазначає, що оскільки позивач мав заборгованість з оплати послуг на утримання житла перед ОСББ «Вікторія», то спірне рішення прийнято в межах повноважень та норм чинного законодавства.
Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 11 вересня 2017 року у відкрито касаційне провадження за вказаною скаргою.
Відповідно до п. 4 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України (в редакції Закону №2147-VIII) справа передана до Верховного Суду.
Заслухавши доповідача, перевіривши доводи касаційної скарги, матеріали справи, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга підлягає задоволенню з огляду на наступне.
Судами встановлено, що 21.03.2017 року ОСОБА_1 звернулася із листом до Департаменту соціальної політики Черкаської міської ради про скасування рішення про скасування субсидії, перерахунок субсидії з лютого 2017 року.
Особова справа ОСОБА_1 № 500552 Департаменту соціальної політики Черкаської міської ради про призначення субсидії на ЖКП, містить відмітку про відміну призначеної субсидії з лютого 2017 року на підставі листа голови ОСББ «Вікторія».
Листом від 27.03.2017 року № А-489/28-5/11 відповідач повідомив позивачу про припинення надання субсидії з лютого 2017 року, обґрунтовуючи, що надання раніше призначеної субсидії припиняється за поданням, зокрема, ОСББ, якщо громадянин, якому призначено субсидію, не сплачує вартість фактично спожитої послуги з урахуванням розміру призначеної субсидії, з місяця, в якому надійшло таке подання. В листі також зазначено, що питання наявності чи відсутності заборгованості з оплати послуг на утримання житла необхідно вирішувати з головою та бухгалтером ОСББ.
Не погоджуючись з вказаними діями відповідача, позивач звернулась з адміністративним позовом.
Задовольняючи позовні вимоги, суди виходили з того, що лист №4 від 17.02.2017 року, на підставі якого припинено позивачу надання субсидії, не є поданням згідно п.20 Положення «Про порядок призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива»; не конкретизована сума боргу позивача (відсутня довідка заборгованості) та не зазначено період.
Надаючи правову оцінку обставинам справи, колегія суддів зазначає наступне.
Як вбачається з повідомлення про призначення субсидії на ЖКП до особової справи №500552 від 21.02.2017 року, ОСОБА_1 призначено субсидію з 01.11.2016 року по 30.04.2017 року. З лютого 2017 року через несплату обов'язкового платежу, про що зазначено в листі ОСББ «Вікторія», відмінено надання субсидії.
Відповідно до пункту 20 Положення «Про порядок призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива», затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.1995 року № 848, надання раніше призначеної субсидії припиняється: за поданням житлово-експлуатаційних організацій, житлово-будівельних (житлових) кооперативів, об'єднань співвласників багатоквартирного будинку та організацій, що надають житлово-комунальні послуги, якщо громадянин, якому призначено субсидію, не сплачує вартість фактично спожитої послуги з урахуванням розміру призначеної субсидії, за винятком випадків, пов'язаних із затримкою виплати заробітної плати, пенсії тощо, яка підтверджується відповідними документами, - з місяця, в якому надійшло таке подання. Подання надається зазначеними організаціями структурним підрозділам з питань соціального захисту населення до 10 числа місяця, що настає за місяцем, в якому виникли такі обставини.
Нормами статті 10 Закону України «Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку» до компетенції правління відноситься здійснення контролю за своєчасною сплатою співвласниками внесків і платежів та вжиття заходів щодо стягнення заборгованості згідно з законодавством.
Як вбачається з матеріалів справи, 17.02.2017 року голова правління ОСББ «Вікторія» - ОСОБА_2 направила на адресу начальника управління соціального захисту населення Соснівського району Черкаської міської ради лист № 4, в якому зазначено, що власник кв.231-232 ОСОБА_1, яка зареєстрована та проживає за адресою АДРЕСА_2, не сплачує вартість послуги на утримання житла з урахуванням субсидії.
Приймаючи оскаржувані рішення, суди посилалися на пункт 20 Положення «Про порядок призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива», затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.1995 року №848 та вказували, що вищезазначений лист не носить форми подання.
Колегія суддів вважає таке твердження помилковим, оскільки Положення не містить посилання на вимоги щодо форми та змісту подання про припинення раніше призначеної субсидії, що дозволяє розцінювати лист ОСББ «Вікторія» №4 від 17.02.2017 року в якості належного подання.
Посилання на відсутність в листі №4 від 17.02.2017 року посилання на конкретний розмір суми боргу позивача (відсутня довідка заборгованості) та на період заборгованості, що виникла, є безпідставними, оскільки приписами пункту 20 Положення «Про порядок призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива» та статті 10 Закону України «Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку» не передбачено таких вимог при зверненні з поданням до структурного підрозділу з питань соціального захисту населення.
Факт наявності заборгованості позивача встановлено під час розгляду справи в суді першої інстанції та підтверджується розрахунком заборгованості ОСОБА_1 за адресою АДРЕСА_1 по внесках на утримання будинку та прибудинкової території (а.с. 32).
Таким чином, суди попередніх інстанцій дійшли помилкового висновку про наявність правових підстав для задоволення позову та скасування рішення Департаменту соціальної політики Черкаської міської ради щодо відміни призначеної субсидії ОСОБА_1 з лютого 2017.
Враховуючи вищезазначене, в межах розгляду даної справи має місце неправильне застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального права, що є підставою для скасування судових рішень повністю та ухвалення нового рішення про відмову в задоволенні позову, що передбачено частинами першою та другою статті 351 КАС України.
Керуючись ст.ст. 343, 349, 353, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, -
П О С Т А Н О В И В:
Касаційну скаргу Департаменту соціальної політики Черкаської міської ради задовольнити.
Постанову Соснівського районного суду м.Черкаси від 11 липня 2017 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 18 вересня 2017 року скасувати.
Ухвалити нове рішення.
У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 відмовити повністю.
Постанова є остаточною та оскарженню не підлягає.
Суддя - доповідач А.Ю. Бучик
судді М.М. Гімон
Л.Л. Мороз