Правова позиція
Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду
згідно з Постановою
від 20 лютого 2018 року
у справі № 712/5261/17
Адміністративна юрисдикція
Щодо вимог до подання про скасування раніше призначеної субсидії
Фабула справи: ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом до Департаменту соціальної політики міської ради (далі - Департамент) про визнання протиправним та скасування рішення Департаменту щодо скасування раніше призначеної субсидії.
Постановою суду першої інстанції, яка залишена без змін ухвалою апеляційного суду, позовні вимоги задоволено. Визнано протиправним та скасовано вищевказане рішення.
Мотивація касаційної справи: Департамент зазначає, що оскільки позивач мав заборгованість з оплати послуг на утримання житла перед ОСББ, то спірне рішення прийнято в межах повноважень та норм чинного законодавства.
Правова позиція Верховного Суду: відповідно до п. 20 Положення «Про порядок призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива», надання раніше призначеної субсидії припиняється: за поданням житлово-експлуатаційних організацій, житлово-будівельних (житлових) кооперативів, об'єднань співвласників багатоквартирного будинку та організацій, що надають житлово-комунальні послуги, якщо громадянин, якому призначено субсидію, не сплачує вартість фактично спожитої послуги з урахуванням розміру призначеної субсидії, за винятком випадків, пов'язаних із затримкою виплати заробітної плати, пенсії тощо, яка підтверджується відповідними документами, - з місяця, в якому надійшло таке подання. Подання надається зазначеними організаціями структурним підрозділам з питань соціального захисту населення до 10 числа місяця, що настає за місяцем, в якому виникли такі обставини.
Нормами ст. 10 Закону України «Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку» до компетенції правління відноситься здійснення контролю за своєчасною сплатою співвласниками внесків і платежів та вжиття заходів щодо стягнення заборгованості згідно з законодавством.
Приймаючи оскаржувані рішення, суди посилалися на п. 20 Положення «Про порядок призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива», та вказували, що вищезазначений лист не носить форми подання.
Колегія суддів вважає таке твердження помилковим, оскільки Положення не містить посилання на вимоги щодо форми та змісту подання про припинення раніше призначеної субсидії, що дозволяє розцінювати лист ОСББ в якості належного подання.
Факт наявності заборгованості позивача встановлено під час розгляду справи в суді першої інстанції та підтверджується розрахунком заборгованості ОСОБА_1 по внесках на утримання будинку та прибудинкової території.
Таким чином, суди попередніх інстанцій дійшли помилкового висновку про наявність правових підстав для задоволення позову та скасування рішення Департаменту соціальної політики щодо відміни призначеної субсидії ОСОБА_1.
Висновки: посилання на відсутність в листі ОСББ посилання на конкретний розмір суми боргу позивача (відсутня довідка заборгованості) та на період заборгованості, що виникла, є безпідставними, оскільки приписами п. 20 Положення «Про порядок призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива» та ст. 10 Закону України «Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку» не передбачено таких вимог при зверненні з поданням до структурного підрозділу з питань соціального захисту населення.
Ключові слова: підстави для перерахунку субсидії, форма подання про скасування субсидії, державна грошова допомога