КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
вул. Шолуденка, буд. 1, м. Київ, 04116, (044) 230-06-58 inbox@kia.arbitr.gov.ua
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"26" грудня 2017 р. Справа№ 910/11764/17
Київський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого: Куксова В.В.
суддів: Станіка С.Р.
Гончарова С.А.
при секретарі судового засідання Даниленко Т.О.
за участю представників сторін згідно протоколу судового засідання від 26.12.2017 року
розглянувши матеріали апеляційної скарги Товариства з обмеженою відповідальністю "ОСТ-ВЕСТ ЕКСПРЕС"
на рішення Господарського суду міста Києва від 31.10.2017 у справі № 910/11764/17 суддя Борисенко І.І. (повний текст складено 03.11.2017)
За позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ОСТ-ВЕСТ
ЕКСПРЕС"
до Київської міської ради
про внесення змін до договору оренди земельної ділянки
ВСТАНОВИВ:
Рішенням Господарського суду міста Києва від 31.10.2017 в позові відмовлено повністю.
Не погоджуючись з винесеним рішенням суду Товариство з обмеженою відповідальністю "ОСТ-ВЕСТ ЕКСПРЕС" звернулось до Київського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Господарського суду міста Києва від 31.10.2017 по справі № 910/11764/17 та ухвалити нове рішення, яким змінити умови договору оренди земельної ділянки від 26.06.2015 року, укладеного між позивачем та відповідачем, посвідченого приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Кравченко Н.П. та зареєстрованого в реєстрі за № 148, внести зміни до п. 4.2 Договору, а саме: слова "Річна орендна плата за Земельну ділянку встановлюється у розмірі 5 (п'яти) відсотків від її нормативної грошової оцінки" замінити на слова " Річна орендна плата за Земельну ділянку встановлюється у розмірі 3 (трьох) відсотків від її нормативної грошової оцінки".
Апеляційна скарга мотивована тим, що місцевим господарським судом неповно з'ясовано обставини, що мають значення для справи, недоведеність обставин, що мають значення для справи, які місцевий господарський суд визнав встановленими, невідповідність висновків, викладених у рішенні суду, обставинам справи, порушено або неправильно застосовано норми матеріального чи процесуального права.
Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 05.12.2017 апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "ОСТ-ВЕСТ ЕКСПРЕС" передано на розгляд колегії суддів Київського апеляційного господарського суду у складі головуючого судді Куксова В.В., суддів: Станіка С.Р., Гончарова С.А.
Ухвалою Київського апеляційного господарського суду від 08.12.2017 було прийнято апеляційну скаргу до провадження та призначено розгляд справи у судовому засіданні 26.12.2017.
В судовому засіданні 26.12.2017 представник апелянта підтримав доводи викладені в апеляційній скарзі та просив задовольнити її, а рішення Господарського суду міста Києва від 31.10.2017 у справі №910/11764/17 скасувати.
В судовому засіданні 26.12.2017 представник відповідача заперечив проти доводів викладених в апеляційній скарзі та просив відмовити в її задоволенні, а рішення Господарського суду міста Києва від 31.10.2017 у справі № 910/11764/17 залишити без змін.
Розглянувши у судовому засіданні апеляційну скаргу, дослідивши матеріали справи та зібрані у ній докази, заслухавши пояснення учасників судового процесу, присутніх в судовому засіданні, колегія суддів приходить до висновку про те, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.
Згідно з частиною першою статті 270 Господарського процесуального кодексу України у суді апеляційної інстанції справи переглядаються за правилами розгляду справ у порядку спрощеного позовного провадження з урахуванням особливостей, передбачених у цій Главі.
У відповідності до вимог ч.ч. 1, 2, 5 ст. 269 Господарського процесуального кодексу України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї. В суді апеляційної інстанції не приймаються і не розглядаються позовні вимоги та підстави позову, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції.
Колегія суддів, розглянувши наявні матеріали, обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши юридичну оцінку фактичних обставин даної господарської справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції норм процесуального та матеріального права встановила наступне.
Як встановлено судом першої інстанції та підтверджується матеріалами справи, Рішенням Київської міської ради ІІ сесії VІІ скликання 20.11.2014 №414/414 «Про передачу Товариству з обмеженою відповідальністю «Ост-Вест Експрес» земельної ділянки для експлуатації та обслуговування будівель і споруд майнового комплексу на вул. Вікентія Хвойки, 18/14 в Оболонському районі м. Києва» було вирішено:
«Передати Товариству з обмеженою відповідальністю «Ост-Вест Експрес», за умови виконання пунктом 2 цього рішення, у довгострокову оренду на 15 років земельну ділянку площею 3,5703 га (кадастровий номер 8 000 000 000:78:136:0003) для експлуатації та обслуговування будівель і споруд майнового комплексу на вул. Вікентія Хвойки, 18/14 в Оболонському райони м. Києва із земель комунальної власності територіальних громад міста Києва у зв'язку з переходом права власності на будівлі і споруди (категорія земель - землі житлового та громадської забудови, справа №А-14370)».
На виконання вищевказаного рішення, 26.06.2015 між позивачем (орендар) та відповідачем (орендодавець) був укладений договір оренди земельної ділянки, посвідчений приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Кравченко Н.П. та зареєстрований в реєстрі за №148 (надалі - Договір оренди).
Згідно з п. 1 Договору оренди орендодавець, на підставі рішення Київської міської ради від 20.11.2014 №414/414 передає, а орендар приймає в оренду (строкове платне користування) земельну ділянку (надалі - об'єкт або земельна ділянка), визначена цим договору.
Рішенням Київської міської ради від 25.04.2017 №266/2488 було виправлено помилку, допущену в зазначенні категорії земель, вирішено внести зміни до рішення Київської міської ради від 20.11.2014 №414/414, у п. 1 слова «категорія земель - землі житлової та громадської забудови» замінити словами «категорія земель - землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення» (справа №А-22495).
На момент укладання договору оренди розмір орендної плати був встановлений рішенням Київської міської ради «Про бюджет міста Києва на 2015 рік» від 28.01.2015 №60/925 (далі - Рішення КМР «Про бюджет міста Києва на 2015 рік»).
Як вказано в. п. 28 зазначеного Рішення КМР «Про бюджет міста Києва на 2015 рік», установити розміри орендної плати за земельні ділянки згідно з додатком 10 до цього рішення. Установити, що річна орендна плата за земельні ділянки, на яких здійснюється різні види економічної діяльності, у тому числі передача будівель, споруд чи приміщень в оренду, встановлюється пропорційно до видів діяльності та розмірів орендної плати.
Як було визначено п. 12 Додатку 10 розміри орендної плати за земельні ділянки (у відсотках від нормативної грошової оцінки) до рішення КМР «Про бюджет міста Києва на 2015 рік» розмір орендної плати за видом діяльності: складське господарство - 5 відсотків.
З матеріалів справи вбачається, що земельна ділянка надавалася в оренду для експлуатації та обслуговування будівель і споруд майнового комплексу на вул. В.Хвойки, 18/14 в м. Києві. Вказані будівлі і споруди складають єдиний майновий комплекс, придбаний позивачем за договором купівлі-продажу єдиного майнового комплексу від 22.08.2007 та використовується під складське господарство, що є основним видом діяльності, який здійснює ТОВ «Ост-Вест Експрес». Вказане підтверджується Витягом з ЄДР від 18.07.2017 та довідкою з ЄДРПОУ, згідно з яким основним видом діяльності позивача є складське господарство. Також, вказане підтверджується п. 1.1. договору єдиного майнового комплексу від 22.08.2007, в якому зазначені переважно приміщення складського призначення.
Таким чином, на момент укладання договору оренди сторони виходили, що розміру орендної плати, встановленого для виду діяльності складське господарство - 5%.
Київською міською радою 12.12.2016 прийнято Рішення від 12.12.2016 №554/1558 «Про бюджет міста Києва на 2017 рік» (надалі - «Рішення від 12.12.2016»).
У відповідності до вказаного рішення Київської міської ради від 12.12.2016 № 554/1558 згідно додатку № 10 розмір орендної плати за земельні ділянки комунальної власності (у відсотках від нормативної грошової оцінки) для даного виду діяльності, яке здійснює Позивач, складає 3 (три) відсотки від нормативної грошової оцінки.
Відповідно до ст. 2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
Відповідно до ст. 525 Цивільного кодексу України, одностороння відмова від зобов'язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.
Статтею 526 Цивільного кодексу України передбачено, що зобов'язання має виконуватись належним чином відповідно до умов договору та вимог Цивільного кодексу України, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Згідно з ст. 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства. Згідно з абзацом другим частини першої статті 15 цього Закону істотними умовами договору оренди землі є: об'єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки). Розмір орендної плати за землю визначається сторонами у договорі, в тому числі може визначатися шляхом встановлення відсоткового відношення до нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що відповідає чинному законодавству України, зокрема, приписам частини першої статті 15, статті 21 Закону України "Про оренду землі".
За підпунктом 9.1.10 статті 9, підпункту 14.1.147статті 14 Податкового Кодексу України плата за землю це загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності. Відповідно земельний податок - обов'язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів (надалі податок для цілей розділу ХІІІ цього Кодексу); орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (підпункт 14.1.136 статті 14 Податкового кодексу України).
У відповідності до положень статті 21 Закону України "Про оренду землі" розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Згідно з пунктами 288.1, 288.4статті 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки, оформлений та зареєстрований відповідно до законодавства. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Згідно з пунктом 288.5., підпунктами 288.5.1., 288.5.2. статті 288 Податкового кодексу України розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.
Разом з тим, пунктом 284.1. статті 288 Податкового кодексу України встановлено, що Верховна Рада Автономної Республіки Крим та органи місцевого самоврядування встановлюють ставки плати за землю та пільги щодо земельного податку, що сплачується на відповідній території.
Органи місцевого самоврядування до 25 грудня року, що передує звітному, подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки рішення щодо ставок земельного податку та наданих пільг зі сплати земельного податку юридичним та/або фізичним особам за формою, затвердженою Кабінетом Міністрів України.
Таким чином, виходячи з вищенаведеного, чітко вбачається, що ставка орендної плати, є регульованою ціною та підлягає до застосування для всіх суб'єктів землекористування на відповідній території.
Відповідно до умов п. 4.3. Договору, розмір орендної плати змінюється за згодою сторін шляхом прийняття відповідного рішення Київською міською радою, внесення змін до цього Договору та з урахуванням п.п.4.4. даного Договору.
Як встановлено п. 4.8. Договору, розмір орендної плати переглядається в тому числі в разі зміни розміру земельного податку, зміни мінімальної ставки орендної плати.
Отже, з прийняттям Київської міською радою рішення від 12.12.2016 № 554/1558 фактично змінився мінімальний розмір орендної плати для даного виду землекористування з 5% до 3%.
Прийняття рішення Київською міською радою про внесення змін у договір в частині зміни розміру орендної плати у зв'язку з прийняттям рішення Київської міської ради від 12.12.2016 № 554/1558 є лише формальними процедурами, передбаченими чинним законодавством України, що полягають у прийнятті відповідного рішення на пленарному засіданні КМР.
У зв'язку з чим, на виконання рішення Київської міської ради від 12.12.2016 № 554/1558 та п.4.4. Договору оренди земельної ділянки, позивачем листом від 24.04.2017 за № 24 було направлено до Київської міської ради лист-пропозицію про перегляд розміру орендної плати або розірвання договору оренди, в якому позивач просив у зв'язку зі зміною розміру орендної плати, встановленого рішення КМР, внести зміни до договору оренди шляхом розгляду та прийняття на пленарному засіданні КМР відповідного рішення про зміни розміру орендної плати з 5% на 3%. У випадку не прийняття рішення про зміну умов договору оренди, позивач просив прийняти рішення про розірвання договору.
У відповідь на лист-пропозицію позивача, Департаментом земельних ресурсі КМДА листом від 26.05.2017 №05707-9123 було надано відповідь, в якій зазначено, що внесення змін до договору в частині розміру орендної плати можливе за умови прийняття Київською міською радою відповідного рішення, а доручення щодо підготовки проекту рішення стосовно внесення змін до договору в частині розміру орендної плати до Департаменту не надходило. Дані дії Відповідача є нічим іншим, як бездіяльністю, що порушує права та законні інтереси Позивача.
У відповідності до змісту ст. 1 та абзацу п'ятого статті 5 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок являє собою капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та, зокрема, орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Виходячи з аналізу зазначених законодавчих приписів, орендна плата за користування земельними ділянками державної та комунальної власності є регульованою ціною, яка розраховується від нормативної грошової оцінки земель, а її розмір, визначений відповідно до наведених вище приписів законодавства, встановлюється в договорі.
Відповідно до ст. 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Як встановлено пунктами 34, 35 частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до виключної компетенції міської ради належить вирішення на пленарних засіданнях питань регулювання земельних відносин; затвердження відповідно до закону ставок земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, що є у власності відповідних територіальних громад.
За статтею 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Як встановлено ст. 651 Цивільного кодексу України, зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Згідно з п. 2.19. Постанова Пленум Вищого господарського суду України від17.05.2011 № 6 Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин передбачено, що у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.
Відповідно до ст. 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У визначених законом випадках застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Судам слід враховувати, що розмір орендної плати за землю визначається сторонами у договорі, в тому числі може визначатися шляхом встановлення відсоткового відношення до нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що відповідає чинному законодавству України, зокрема, приписам частини першої статті 15, статті 21 Закону України "Про оренду землі".
Як передбачено ст. 30 Закону України "Про оренду землі", зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
Таким чином, виходячи з вищезазначеного, розмір орендної плати, встановлений в Договорі підлягає зміні. Позивач здійснив всі залежні від нього дії, направлені на внесення вказаних змін до Договору, в свою чергу дії Відповідача, порушують права та законні інтереси Позивача.
Разом з тим, дії Відповідача порушують положення Закону України «Про захист економічної конкуренції», оскільки ставлять Позивача у несприятливі та дискримінаційні умови в порівнянні з землекористувачами, які уклали договори оренди земельних ділянок для даного виду діяльності після набрання чинності рішення Київської міської ради від 12.12.2016 № 554/1558.
У відповідності з п. 3 ч. 2 ст. 129 Конституції України та ч. 1 ст. 74 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об'єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів (ч. 1 ст. 86 Господарського процесуального кодексу України).
Належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення (ст. 76 Господарського процесуального кодексу України).
Докази, не подані у встановлений законом або судом строк, до розгляду судом не приймаються, крім випадку, коли особа, що їх подає, обґрунтувала неможливість їх подання у вказаний строк з причин, що не залежали від неї (ч. 8 ст. 80 Господарського процесуального кодексу України).
Враховуючи викладені обставини, суд апеляційної інстанції не погоджується з доводами суду першої інстанції в частині відмови в задоволенні позовних вимог.
Сукупність вищезазначеного дає підстави дійти висновку про порушення місцевим господарським судом вимог ст.ст. 86, 236 Господарського процесуального кодексу України щодо всебічного, повного та об'єктивного з'ясування обставин справи, на які сторони посилалися як на підставу своїх вимог і заперечень, розгляду всіх обставин справи підтверджених наявними у справі доказами, які мали бути досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи в їх сукупності, керуючись законом та нормами матеріального права при дотриманні норм процесуального права.
З огляду на викладене, судова колегія приходить до висновку про те, що апеляційна скарга Товариства з обмеженою відповідальністю "ОСТ-ВЕСТ ЕКСПРЕС" на рішення Господарського суду міста Києва від 31.10.2017 у справі №910/11764/17 є обґрунтованою та такою, що підлягає задоволенню.
Судові витрати за розгляд апеляційної скарги у зв'язку з її задоволенням на підставі ст. 129 Господарського процесуального кодексу України покладаються на відповідача.
Керуючись ст.ст. 129, 269, п. 2 ч. 1 ст. 275, 281 - 284 Господарського процесуального кодексу України, Київський апеляційний господарський суд, -
ПОСТАНОВИВ:
1. Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "ОСТ-ВЕСТ ЕКСПРЕС" на рішення Господарського суду міста Києва від 31.10.2017 у справі № 910/11764/17 - задовольнити.
2. Рішення Господарського суду міста Києва від 31.10.2017 у справі № 910/11764/17 - скасувати.
3. Прийняти нове рішення, яким:
«Позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю «ОСТ-ВЕСТ ЕКСПРЕС» задовольнити. Змінити умови договору оренди земельної ділянки від 26 червня 2015 року, укладеного між Товариством з обмеженою відповідальністю «Ост-Вест Експрес» (місцезнаходження: 04080, м. Київ, вул. Вікентія Хвойки, 18/14, Код ЄДРПОУ 35094092) та Київською міською радою (місцезнаходження: 01044, м. Київ, вул. Хрещатик, 36, Код ЄДРПОУ 22883141), посвідченого приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Кравченко Н.П. та зареєстрований в реєстрі за № 148, внести зміни до п. 4.2. Договору, а саме: слова «Річна орендна плата за Земельну ділянку встановлюється у розмірі 5 (п'яти) відсотків від її нормативної грошової оцінки» замінити на слова «Річна орендна плата за Земельну ділянку встановлюється у розмірі 3 (трьох) відсотків від її нормативної грошової оцінки».
4. Стягнути з Київської міської ради (місцезнаходження: 01044, м. Київ, вул. Хрещатик, 36, Код ЄДРПОУ 22883141) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ОСТ-ВЕСТ ЕКСПРЕС" (місцезнаходження: 04080, м. Київ, вул. Вікентія Хвойки, 18/14, Код ЄДРПОУ 35094092), 1600 (одна тисяча шістсот) грн. судового збору за подання позовної заяви та 1760 (одна тисяча сімсот шістдесят) грн., за подання апеляційної скарги. Доручити Господарському суду міста Києва видати відповідні накази.
5. Матеріали справи № 910/11764/17 повернути до суду першої інстанції.
6. Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття.
7. Касаційна скарга на судове рішення подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення, що оскаржується, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне судове рішення не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на касаційне оскарження, якщо касаційна скарга подана протягом двадцяти днів з дня вручення йому такого судового рішення.
Строк на касаційне оскарження може бути також поновлений в разі пропуску з інших поважних причин, крім випадків, зазначених у частині четвертій статті 293 цього Кодексу.
Касаційна скарга подається безпосередньо до суду касаційної інстанції.
Головуючий суддя В.В. Куксов
Судді С.Р. Станік
С.А. Гончаров