ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
30.10.2017
Справа № 904/7917/17
За позовом Державної екологічної інспекції у Дніпропетровській області, м. Дніпро
до комунального підприємства "Кривбасводоканал", м. Кривий Ріг, Дніпропетровська область
про відшкодування збитків в розмірі 1 500 042, 40 грн.
Суддя Мельниченко І.Ф.
Представники :
Від позивача: ОСОБА_1, дов. № 9 від 22.03.17 р., завідувач юридичного сектору;
ОСОБА_2, дов. № 11 від 12.05.17 р., начальник відділу інстументально-лабораторного контролю;
Від відповідача: ОСОБА_3, дов. № 48 від 26.06.17 р., заступник начальника юридичного відділу.
СУТЬ СПОРУ:
Державна екологічна інспекція у Дніпропетровській області звернулася до господарського суду Дніпропетровської області із позовом про стягнення шкоди заподіяної державі внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища у сумі 450 012,72 грн. - до спеціального фонду Державного бюджету України що становить 30% грошових стягнень за шкоду; в сумі 300 008,48 грн. до спеціального фонду обласного бюджету Дніпропетровської області що становить 20% грошових стягнень за шкоду та 750 021,20 грн. до спеціального фонду місцевого бюджету Покровського району м.Кривий Ріг, що становить 50 % грошових стягнень за шкоду.
КП "Кривбасводоканал" заперечує проти задоволення позовних вимог, посилаючись на те, що при проведенні позачергової перевірки на об'єкті відповідача, а саме, трубопровід каналізаційного колектору КНС № 69, що розташований поблизу вул. Фабрична Покровського району м. Кривого Рогу, державним інспектором з охорони навколишнього середовища у Дніпропетровській області була не в повному обсязі надана правова оцінка події, що відображена у Акті перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства в галузі охорони водних і земельних ресурсів, бо акт не містить даних про той факт, що в червні 2014 року в результаті планового обходу було виявлено крадіжку верхньої частини колектора довжиною 92 погонних метра, що зафіксовано відповідними актами та зверненнями у правоохоронні органи, а в липні 2017 року була виявлена повторна спроба демонтажу вищевказаного колектору, а отже, на думку відповідача його вина щодо несанкціонованого скиду забруднюючих речовин на грунт (госппобутових стоків) з КНС № 69 відсутня, зважаючи на те, що останній самовільно скид не здійснював.
До того ж, в акті відсутня інформація щодо опису цього порушення, а також відомості про те, що відповідачем в присутності державного інспектора та представника поліції були відібрані та законсервовані проби для проведення власного лабораторного аналізу проб ґрунту у атестованій лабораторії КП «Кривбасводоканал».
Відповідач також вказує на те, що при відборі проб ґрунту були прорушені вимоги нормативних документів (ГОСТ 17.4.4.02-84) щодо проведення відбору проб
Крім того, зазначає відповідач, Акт обстеження забрудненої земельної ділянки позивачем не складався, площа забруднення земельної ділянки визначена не вірно, а отже і розрахунок розміру шкоди, зумовленої забрудненням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства України складено без додержання вимог чинного законодавства, а відтак визначений розмір збитків не підтверджується доданими до позовної заяви належними доказами.
У судовому засіданні оголошені вступна та резолютивна частини рішення (ст. 85 Господарського процесуального кодексу України.).
Дослідивши матеріали справи, заслухавши представників сторін, господарський суд, -
ВСТАНОВИВ:
11 липня 2016 року Державною екологічною інспекцією у Дніпропетровській області видано наказ № 506-П "Про проведення позапланової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства України, щодо факту забруднення внаслідок пошкодження труби напірного каналізаційного колектору від КНС 69 КП «Кривбасводоканал», що знаходиться за адресою: вул. Єсеніна,6а, м. Кривий Ріг, 50027), яка розташована на території зелених насаджень поблизу вул. Фабрична в Покровському районі м. Кривий Ріг, Дніпропетровська область.
Згідно п.1 вказаного наказу, період проведення позапланової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства України – з 13.07. по 26.07.2016 року.
Так, Державною екологічною інспекцією у Дніпропетровській області в період з 13.07.2016р. по 26.07.2016р. на підставі ухвали Дзержинського районного суду м. Кривого Рогу у Дніпропетровській області від 17.06.2016 року, листа Дзержинського відділення поліції Криворізького відділу поліції ГУ НП в Дніпропетровській області № 222848 від 01.07.2016р., наказу № 506-П від 11.07.2016 року, направлення № 4-4611-7-3 від 24.03.2016р. було проведено позапланову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства України КП «Кривбасводоканал» щодо факту забруднення внаслідок пошкодження труби напірного каналізаційного колектору від КНС 69, яка розташована на території зелених насаджень поблизу вул. Фабрична в Покровському районі м. Кривого Рогу.
Згідно п.3.1. Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства (із змінами внесеними згідно з наказом Мінприроди України № 149 від 04.04.2007 року) – далі ОСОБА_3, землі вважаються забрудненими, якщо в їх складі виявлені негативні кількісні або якісні зміни, що сталися в результаті господарської діяльності чи впливу інших чинників. При цьому зміни можуть бути зумовлені не тільки появою в зоні аерації нових шкодочинних речовин, яких раніше не було, а і збільшенням вмісту речовин, що перевищує їх гранично допустиму концентрацію, які характерні для складу незабрудненого ґрунту або у порівнянні з даними агрохімічного паспорта (для земель сільськогосподарського призначення).
За результатами проведення перевірки складено акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства в галузі охорони водних і земельних ресурсів, яким встановлено порушення правил експлуатації водогосподарських споруд, а саме, в результаті пошкодження труби напірного каналізаційного колектору КНС-69 КП «Кривбасводоканал» здійснюється скид неочищених стоків на земельну ділянку поблизу вулиці Фабрична в Жовтневому (Покровському) районі м. Кривого Рогу
Позапланова перевірка додержання вимог природоохоронного законодавства проведена за участю уповноважених осіб відповідача, а саме: головного технолога КП «Кривбасводоканал» ОСОБА_4, начальника мереж водовідведення міста КП «Кривбасводоканал» ОСОБА_5
13.07.2016 року, в присутності представників відповідача були відібрані проби ґрунту на земельній ділянці з видимими ознаками забруднення (за зовнішніми ознаками забруднення), про що складено акт відбору проб ґрунтів № 05-16-2 від 13.07.16р. (арк.с.24).
Вказаний вище акт підписаний представниками відповідача без зауважень.
У відібраних пробах ґрунту визначався вміст нафтопродуктів, нітратів, азоту амонійного, АПАР.
За результатами аналізів проведених відділом інструментально-лабораторного контролю Держекоінспекції у Дніпропетровській області (свідоцтво про атестацію № ПЧ 007-0/1535-2015 від 27.05.15р., видане «ДП Дніпростандартметрологія») виявлено забруднення території земельної ділянки лісосмуги вздовж напірного каналізаційного колектору від КНС-69 площею 640,0 м.кв. внаслідок несанкціонованого скиду забруднюючих речовин на грунт (госпобутових стоків) з КНС-69 КП «Кривбасводоканал», а саме: перевищення вмісту забруднюючих речовин азоту амонійного, АПАР, нафтопродуктів у ґрунті в порівнянні з фоновою концентрацією та нітратів у порівнянні з ГДК, про що складено протокол вимірювань показників складу та властивостей ґрунтів № 5-г-16-2 від 26.07.16р. (арк.спр.26).
Зазначені вище обставини, що зафіксовані у вказаних вище актах та протоколі є порушенням статті 35, 45 Закону України «Про охорону земель» та ч.1 статей 91, 96, 167 Земельного кодексу України.
Нормативна грошова оцінка земельної ділянки, що зазнала забруднення, яка є складовою формули, становить 646,57 грн./м.кв., що підтверджується листом Управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області за № 8-404-99.16-5759/2-16 від 25.07.16р.
Позивачем, відповідно до ОСОБА_3 визначення розміру шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, затвердженої наказом Мінприроди України за № 149 від 04.04.2007р, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України за № 422/13689 від 25.04.2007р., проведено розрахунок розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок забруднення КП «Кривбасводоканал» земельної ділянки.
Розмір шкоди, заподіяної державі внаслідок забруднення, становить суму 1 500 042,40 грн.
Заявлені вимоги підлягають задоволенню виходячи з наступного.
Згідно статті 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Відповідно до статті 16 Конституції України забезпечення екологічної безпеки і підтримання екологічної рівноваги на території України є обов'язком держави.
Діяльність Державної екологічної інспекції України та її територіальних органів регулюється Указом Президента України від 13.04.2011 № 454/2011 "Про Положення про Державну екологічну інспекцію України", Наказом Міністерства екології та природних ресурсів України від 04.11.2011 № 429 "Про затвердження положень про територіальні органи Держекоінспекції України", а також відповідним положенням про Державну екологічну інспекцію в області, яке затверджується наказом Державної екологічної інспекції України.
Так, відповідно до п.п. 4.2 Положення про Державну екологічну інспекцію у Дніпропетровській області, затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України 12.12.2011 № 136 (далі - Положення), Державна екологічна інспекція в Дніпропетровській області відповідно до покладених на неї завдань здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням територіальними органами центральних органів виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства про охорону і раціональне використання вод та відтворення водних ресурсів.
Згідно з п. 6 вказаного Положення Держекоінспекція для виконання покладених на неї завдань, зокрема, має право проводити перевірки з питань, що належать до її компетенції, видавати за їх результатами обов'язкові для виконання приписи, розпорядження; виконувати відбір проб та інструментально-лабораторні вимірювання показників складу і властивостей викидів стаціонарних та пересувних джерел забруднення атмосферного повітря, ґрунтів, вод (лляних, баластних, зворотних, поверхневих), тощо; розраховувати розмір збитків, заподіяних державі внаслідок порушення природоохоронного законодавства, та пред'являти претензії; вживати в установленому порядку заходів досудового врегулювання спорів, виступати позивачем та відповідачем у судах.
Згідно з п.1 Положення про Державну екологічну інспекцію у Дніпропетровській області, затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України № 136 від 12.11.2011, Державна екологічна інспекція у Дніпропетровській області є територіальним органом Державної екологічної інспекції України, який діє у складі Держекоінспекції України і їй підпорядковується.
Таким чином, вищенаведені норми законодавчих актів підтверджують, що саме Державна екологічна інспекція у Дніпропетровській області має право здійснювати державний контроль в сфері дотримання вимог природоохоронного законодавства, обстежувати в установленому порядку підприємства, установи і організації незалежно від форми власності, а у випадку виявлення порушень вживати в установленому порядку заходи досудового врегулювання спорів та подавати позови про відшкодування втрат і збитків, які завдані порушенням вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища.
Пунктом 3.3. Методики визначено, що факти забруднення (засмічення) земель встановлюються уповноваженими особами, які здійснюють державний контроль за додержанням вимог природоохоронного законодавства шляхом оформлення актів перевірок, протоколів про адміністративне правопорушення та інших матеріалів, що підтверджують факт забруднення та засмічення земель.
З матеріалів справи вбачається, що відповідачем в порядку адміністративного судочинства не оскаржено дії позивача щодо проведення перевірки, наказ, акт перевірки та розрахунок розміру збитків.
Листом від 01.08.2016 року за вих. № 4-5125-7-3 позивачем на адресу відповідача направлена претензія № 60-7/16 про відшкодування шкоди, заподіяної навколишньому середовищу на суму 1 500 042,40 грн., додатком до якої був розрахунок розмірів відшкодування збитків. Претензія залишилась без відповіді та виконання.
Відповідно до ч.1. статті 5 закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», державній охороні і регулюванню використання на території України підлягають: навколишнє природне середовище як сукупність природних і природно-соціальних умов та процесів, природні ресурси, як залучені в господарський обіг, так і не використовувані в економіці в даний період (земля, надра, води, атмосферне повітря, ліс та інша рослинність, тваринний світ), ландшафти та інші природні комплекси.
Статтею 40 вказаного Закону передбачено, що використання природних ресурсів громадянами, підприємствами, установами та організаціями здійснюється з додержанням обов’язкових екологічних вимог.
Згідно ст.35 Закону України “Про охорону земель” власники і землекористувачі, в тому числі орендарі, земельних ділянок дотримуватися вимог земельного та природоохоронного законодавства України; забезпечувати використання земельних ділянок за цільовим призначенням та дотримуватися встановлених обмежень (обтяжень) на земельну ділянку; забезпечувати захист земель від ерозії, виснаження, забруднення, засмічення, засолення, осолонцювання, підкислення, перезволоження, підтоплення, заростання бур'янами, чагарниками і дрібноліссям; уживати заходів щодо запобігання негативному і екологонебезпечному впливу на земельні ділянки та ліквідації наслідків цього впливу.
Частиною 4 ст.68 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища” встановлено, що підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України.
З огляду на викладене, заявлені позивачем вимоги, щодо стягнення збитків, заподіяних державі в період з 13.07.2016р по 26.07.2016 на суму 1 500 042,40 грн. підлягають до примусового стягнення.
Заперечення відповідача до уваги не приймаються з огляду на наступне.
Відповідно до п. 6. статті 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт.
Акт повинен містити такі відомості: дату складення акта; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); предмет державного нагляду (контролю); найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім'я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування юридичної особи або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід.
Посадова особа органу державного нагляду (контролю) зазначає в акті стан виконання вимог законодавства суб'єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства.
В останній день перевірки два примірники акта підписуються посадовими особами органу державного нагляду (контролю), які здійснювали захід, та суб'єктом господарювання або уповноваженою ним особою, якщо інше не передбачено законом.
Якщо суб'єкт господарювання не погоджується з актом, він підписує акт із зауваженнями.
Зауваження суб'єкта господарювання щодо здійснення державного нагляду (контролю) є невід'ємною частиною акта органу державного нагляду (контролю).
У разі відмови суб'єкта господарювання підписати акт посадова особа органу державного нагляду (контролю) вносить до такого акта відповідний запис.
Один примірник акта вручається керівнику чи уповноваженій особі суб’єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі в останній день заходу державного нагляду (контролю), а другий зберігається в органі державного нагляду (контролю).
Як вбачається із матеріалів справи, акт перевірки складений відповідно до вимог вказаного вище пункту Закону, отримання акту відповідачем не заперечується.
Згідно статті 15 Закону, за наслідками відбору зразків продукції посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт відбору зразків.
В акті відбору зразків продукції зазначаються: місце і дата складення акта; номер і дата рішення керівника органу державного нагляду (контролю) (голови державного колегіального органу) або його заступника (члена державного колегіального органу), на підставі якого здійснюється відбір зразків продукції, посади, прізвища, імена та по батькові посадових осіб, які здійснюють їх відбір; найменування та місцезнаходження юридичної особи та/або її відокремленого підрозділу або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи - підприємця, в яких здійснюється відбір зразків продукції; посада та прізвище, ім'я і по батькові уповноваженої особи суб'єкта господарювання; перелік та кількість відібраних зразків продукції із зазначенням виробника, дати виробництва, серії (номера) партії, загальної вартості зразків (п.3. статті 15 Закону)
Акт відбору проб грунтів також відповідає вимогам п.3 вказаної вище статті Закону.
Статтею 10 вказаного Закону визначені права суб’єкта господарювання, який під час здійснення державного нагляду має право, зокрема, надавати органу державного нагляду (контролю) в письмовій формі свої пояснення, зауваження або заперечення до акта; оскаржувати в установленому законом порядку неправомірні дії органів державного нагляду (контролю) та їх посадових осіб.
Крім того, акт відбору проб ґрунтів підписаний представниками відповідача без зауважень, що спростовує посилання останнього на те, що в ньому відсутні відомості про здійснення КП «Кривбасводоканал» про відбір та консервування поточних проб ґрунту для проведення власного лабораторного аналізу, а також на порушення ГОСТу 17.4.4.02-84 при проведенні відбору проб ґрунту.
Дії позивача щодо проведення перевірки, наказ, акт перевірки та розрахунок розміру збитків, відповідачем в порядку адміністративного судочинства оскаржені не були.
Відповідно до статті 32 Господарського процесуального кодексу України наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору встановлюються на підставі доказів.
При цьому, в силу статті 33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Таким чином, в ході вирішення спору відповідачем не надано доказів, які б спростовували доводи позивача та встановлені судом фактичні обставини щодо допущених підприємством порушень природоохоронного законодавства.
Керуючись статтями 5, 40, 68 Закону України "Про охорону навколишнього середовища", статтею 35 Закону України "Про охорону земель", ст.ст. 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -
ВИРІШИВ:
Стягнути з комунального підприємства "Кривбасводоканал" (50027, м. Кривий Ріг, вул.Єсеніна,6А, код ЄДРПОУ 03341316) збитки в загальному розмірі 1 500 042,40 грн. (один мільйон п`ятсот тисяч сорок дві гривні 40 коп.), з яких:
- до спеціального фонду Державного бюджету України 450 012,72 грн. (чотириста п`ятдесят тисяч дванадцять гривень 72 коп.) шкоди, заподіяної державі внаслідок порушенні законодавства про охорону навколишнього природного середовища, що становить 30% грошових стягнень за шкоду;
- до спеціального фонду обласного бюджету Дніпропетровської обласної ради 300 008,48 грн. (триста тисяч вісім гривень 48 коп.) шкоди, заподіяної державі внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, що становить 20% грошових стягнень за шкоду;
- до спеціального фонду місцевого бюджету Покровського району м. Кривого Рогу 750 021,20 грн. (сімсот п`ятсдесят тисяч двадцять одна гривня 20 коп.) шкоди, заподіяної державі внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, що становить 50% грошових стягнень, із зарахуванням коштів на аналітичний рахунок, відкритий в головному управлінні Державного казначейства України у Дніпропетровській області за балансовим рахунком 3311 "Кошти, які підлягають розподілу між Державними і місцевими бюджетами".
Стягнути з комунального підприємства "Кривбасводоканал" (50027, м. Кривий Ріг, вул.Єсеніна,6А, код ЄДРПОУ 03341316) на користь Державної екологічної інспекції у Дніпропетровської області (49010, м. Дніпро, вул. Лабораторна, 69, код 37988899, р/р 35212006080939 в УДКСУ у Жовтневому районі м. Дніпропетровська, МФО 820172) 22 500 (двадцять дві тисячі п’ятсот гривень) 66 коп. судового збору.
Накази видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його підписання і може бути оскарженим протягом цього строку до Дніпропетровського апеляційного господарського суду.
Повне рішення складено 06.11.2017 р.
Суддя
ОСОБА_6