open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 909/162/17
Моніторити
Ухвала суду /27.06.2018/ Господарський суд Івано-Франківської області Ухвала суду /20.06.2018/ Господарський суд Івано-Франківської області Ухвала суду /18.06.2018/ Господарський суд Івано-Франківської області Постанова /07.03.2018/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /14.02.2018/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /25.01.2018/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /12.12.2017/ Вищий господарський суд України Ухвала суду /01.12.2017/ Вищий господарський суд України Ухвала суду /27.11.2017/ Вищий господарський суд України Ухвала суду /16.11.2017/ Вищий господарський суд України Ухвала суду /14.11.2017/ Вищий господарський суд України Постанова /21.08.2017/ Львівський апеляційний господарський суд Ухвала суду /27.07.2017/ Львівський апеляційний господарський суд Ухвала суду /27.07.2017/ Львівський апеляційний господарський суд Ухвала суду /06.06.2017/ Львівський апеляційний господарський суд Ухвала суду /06.06.2017/ Львівський апеляційний господарський суд Ухвала суду /15.05.2017/ Львівський апеляційний господарський суд Рішення /24.04.2017/ Господарський суд Івано-Франківської області Ухвала суду /28.03.2017/ Господарський суд Івано-Франківської області Ухвала суду /28.02.2017/ Господарський суд Івано-Франківської області Ухвала суду /14.02.2017/ Господарський суд Івано-Франківської області Ухвала суду /01.02.2017/ Господарський суд Івано-Франківської області
emblem
Справа № 909/162/17
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Ухвала суду /27.06.2018/ Господарський суд Івано-Франківської області Ухвала суду /20.06.2018/ Господарський суд Івано-Франківської області Ухвала суду /18.06.2018/ Господарський суд Івано-Франківської області Постанова /07.03.2018/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /14.02.2018/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /25.01.2018/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /12.12.2017/ Вищий господарський суд України Ухвала суду /01.12.2017/ Вищий господарський суд України Ухвала суду /27.11.2017/ Вищий господарський суд України Ухвала суду /16.11.2017/ Вищий господарський суд України Ухвала суду /14.11.2017/ Вищий господарський суд України Постанова /21.08.2017/ Львівський апеляційний господарський суд Ухвала суду /27.07.2017/ Львівський апеляційний господарський суд Ухвала суду /27.07.2017/ Львівський апеляційний господарський суд Ухвала суду /06.06.2017/ Львівський апеляційний господарський суд Ухвала суду /06.06.2017/ Львівський апеляційний господарський суд Ухвала суду /15.05.2017/ Львівський апеляційний господарський суд Рішення /24.04.2017/ Господарський суд Івано-Франківської області Ухвала суду /28.03.2017/ Господарський суд Івано-Франківської області Ухвала суду /28.02.2017/ Господарський суд Івано-Франківської області Ухвала суду /14.02.2017/ Господарський суд Івано-Франківської області Ухвала суду /01.02.2017/ Господарський суд Івано-Франківської області

ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

79010, м.Львів, вул.Личаківська,81

_________________________________________________________________________________________________________

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"21" серпня 2017 р. Справа № 909/162/17

Львівський апеляційний господарський суд в складі колегії:

головуючого судді Орищин Г.В.

суддів Галушко Н.А.

ОСОБА_1

розглянув апеляційну скаргу Державної екологічної інспекції в Івано-Франківській області від 23.05.2017

на рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 24.04.2017

у справі № 909/162/17

за позовом Державної екологічної інспекції в Івано-Франківській області,

до відповідача ОСОБА_2 підприємства «Екосервіс», м. Калуш,

про стягнення 1’ 979’ 356,48 грн. шкоди, заподіяної державі внаслідок забруднення, засмічення земельної ділянки твердими побутовими відходами,

представники сторін:

- від позивача – ОСОБА_3, ОСОБА_4,

- від відповідача – ОСОБА_5, ОСОБА_6

Права та обов’язки сторін, передбачені ст.ст. 20, 22 ГПК України учасникам судового процесу роз’яснено. Заяв про відвід складу суду не поступало.

Рішенням Господарського суду Івано-Франківської області від 24.04.2017 у справі №909/162/17 (суддя Деделюк Б.В.) відмовлено в задоволенні позову Державної екологічної інспекції (надалі – ДЕІ) в Івано-Франківській області до ОСОБА_2 підприємства (надалі – КП) «Екосервіс» про стягнення 1’ 979’ 356,48 грн. шкоди, заподіяної державі внаслідок забруднення, засмічення земельної ділянки твердими побутовими відходами.

Приймаючи оскаржуване рішення, суд першої інстанції встановив, що згідно протоколів відбору та дослідження проб ґрунту, складених Калуським міськрайонним відділом ДУ «Івано-Франківський обласний лабораторний центр Держсанепідслужби Ураїни», проби ґрунту на об’єкті КП «Екосервіс» відповідають гігієнічним нормам, що свідчить про відсутність в діях відповідача протиправної поведінки, що спричинила б заподіяння державі шкоди, внаслідок забруднення, засмічення земельної ділянки твердими побутовими відходами. Судом першої інстанції, також, було відхилено посилання позивача на вирок Калуського міськрайонного суду Івано-Франківської області від 18.05.2016, яким ОСОБА_7 визнано винним у вчинені злочину, передбаченого ч. 2 ст. 367 КК України, оскільки даним вироком не встановлено факту спричинення відповідачем шкоди, заподіяної державі внаслідок забруднення, засмічення земельної ділянки твердими побутовими відходами в сумі 1979356,48 грн.

Не погодившись із рішенням місцевого господарського суду, ДЕІ в Івано-Франківській області (позивач) оскаржила його в апеляційному порядку та просила вказане рішення скасувати, а позов у даній справі – задоволити. В апеляційній скарзі позивач зазначив, що:

1) судом першої інстанції не враховано акт перевірки КП «Екосервіс» від 09.07.2015, який є носієм доказової інформації і яким встановлено факти забруднення та засмічення земель КП «Ексервіс» та, на основі якого визначено розмір шкоди;

2) суд першої інстанції при вирішенні спору, всупереч положень ст.35 ГПК України та ст. 1172 ЦК України безпідставно не взяв до уваги вирок Калуського міськрайонного суду Івано-Франківської області від 18.05.2016 у справі №345/1515/16-к, яким встановлено вину начальника виробництва по вивезенню та захороненню твердих побутових відходів КП «Екосервіс» ОСОБА_8 у неналежному виконанні своїх посадових обов’язків, пов’язаних із вивезенням та захороненням відходів в період з листопада 2013 року по липень 2015 року;

3) суд безпідставно взяв до уваги протоколи Калуського МРВ ДУ «Івано-Франківський обласний лабораторний центр Держсанепідслужби Ураїни» відбору та дослідження проб ґрунту на об’єкті КП «Екосервіс», оскільки такі протоколи складалися перед та після проведення перевірки, без зазначення місць, в яких відбиралися проби ґрунту і того, чи співпадають вони із тими ділянками землі, які обстежувалися під час позапланової перевірки КП «Екосервіс».

КП «Екосервіс» (відповідач) подало до суду відзив на апеляційну скаргу, в якому заперечило доводи та вимоги апеляційної скарги, просило відмовити в її задоволенні, а рішення суду першої інстанції – залишити без змін. Відповідач, зокрема, наголосив на тому, що:

1) позивач не довів у встановленому порядку втрат (реальних збитків чи упущеної вигоди), яких він або держава зазнали у зв’язку із виявленим порушенням природоохоронного законодавства;

2) висновки ДЕІ в Івано-Франківської області про порушення природоохоронного законодавства, щодо засмічення земельної ділянки №1 є надуманими, оскільки вказана ділянка відведена під захоронення твердих побутових відходів, тобто, повинна бути заповненою сміттям (засміченою). Висновки позивача про засміченість земельної ділянки №2 і забруднення земельної ділянки №3 не стосуються відповідача, оскільки вказані земельні ділянки відносяться до земель Довговойнилівського лісництва ДП «Калуське лісове господарство», що свідчить про те, що КП «Екосервіс» є неналежним відповідачем у даній справі;

3) виявлені позивачем порушення природоохоронного законодавства вже були виправлені відповідачем, що підтверджується листом ДЕІ в Івано-Франківській області №06-09/228 від 05.02.2016 та новим актом перевірки за період з 11.05.2017 по 22.05.2017, яка проводилася ДЕІ в Івано-Франківській області. Вказане свідчить, на думку відповідача, про те, що заподіяна шкода була відшкодована ним в натурі, а отже – відсутні підстави для її грошового відшкодування.

З матеріалів справи та апеляційної скарги вбачається наступне:

Відповідно до постанови слідчого відділення Калуського МВ УМВС України в Івано-Франківській області про призначення перевірки від 28.05.2015 по матеріалах кримінального провадження, внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань за №120150901700000559 від 21.05.2015, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.2 ст.367КК України (а.с. 17 т.1), наказу ДЕІ в Івано-Франківській області від 06.07.2015 №126 (а.с. 18 т.1), направлення на проведення перевірки від 06.07.2015 №26 (а.с. 18 т.1 зворот), Державною екологічною інспекцією в Івано-Франківській області було проведено позапланову перевірку КП «Екосервіс» щодо дотримання останнім вимог природоохоронного законодавства в галузі охорони атмосферного повітря, водних ресурсів, земельних ресурсів, поводження з відходами та небезпечними хімічними речовинами.

Територія полігону використовується КП «Екосервіс» на підставі державного акту на право постійного користування земельною ділянкою серія ЯЯ №135043 від 25.04.2012 (а.с. 20, 21 т.1).

Хід, результати перевірки та виявлені порушення зафіксовані в акті позапланової перевірки за період з 08.07.2015 по 09.07.2015 (а.с. 23-29 т.1), що був складений посадовими особами позивача: старшим державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Івано-Франківської області ОСОБА_9, інспекторами з охорони навколишнього природного середовища Івано-Франківської області ОСОБА_4 та ОСОБА_10 Акт містить відмітку про те, що при перевірці були присутні посадові особи відповідача – заступник директора ОСОБА_11 та начальник виробництва по вивозу та захороненню ТПВ та експлуатації полігону ТПВ ОСОБА_12, які від підпису акта відмовилися. В акті міститься відмітка про те, що директор КП «Екосервіс» ОСОБА_13 також відмовився від його підпису. Вказані відмітки засвідчені підписами свідків ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_16

За результатами перевірки встановлено наступні порушення вимог законодавства:

1) забруднення та засмічення земельних ділянок, що є порушенням ст. 35, 46 Закону України «Про охорону земель», ст. 96, 164 Земельного кодексу України, ст. 17 Закону України «Про відходи», а саме:

- ділянки №1 – знаходиться на полігоні твердих побутових відходів з лівої сторони від площадки розвантаження відходів. Площа засміченої земельної ділянки становить 1156 м кв., об’ємом відходів 27 м куб.;

- ділянки №2 (лісовий масив) – прилегла з південної сторони до полігону твердих побутових відходів, забруднені землі фільтратом на площі 2237 м кв.;

- ділянки №3 – знаходиться з правої сторони від в’їзду на полігон. ОСОБА_1 земельна ділянка знаходиться в лісовому масиві, площею 1859 м кв, об’ємом відходів 2,5 м куб;

2) зберігання та видалення відходів здійснюється з порушенням вимог до екологічної безпеки, а саме: не розроблено щорічного технологічного плану організації робіт із захоронення відходів; по кутах робочої карти відсутні репери; робочий шар ущільнених відходів не засипається ґрунтом; відсутня нагірна канава для запобігання витікання фільтрату за межі полігону, що є порушенням ст. 33 Закону України «Про відходи» та наказу Мінжитлокомунгоспу України №435 від 01.12.2010;

3) допускається змішування та захоронення відходів, для утилізації яких в Україні існує відповідна технологія, що є порушенням ст. 17, 33 Закону України «Про відходи».

За результатами проведеної перевірки позивачем складено припис про усунення виявлених порушень №26 від 09.07.2015, адресований директору КП «Екосервіс» (а.с. 30 т.1).

Водночас, під час проведення перевірки, 08.07.2015 старшим державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Івано-Франківської області ОСОБА_9 в присутності заступника директора КП «Екосервіс» ОСОБА_11 було відібрано проби ґрунтів прилеглої земельної ділянки до території полігону твердих побутових відходів КП «Екосервіс», про що складено акт відбору проб ґрунтів № 08-07-15 від 08.07.2015 та схему розташування місць відбору проб (а.с. 124, 40 т.1)

За результатами вимірювань показників складу та властивостей ґрунтів відділом інструментального-лабораторного контролю ДЕІ в Івано-Франківській області встановлено забруднення земельних ресурсів нітратами, хлоридами, амонієм та сульфатами, про що свідчить протокол №08.07.15 від 15.07.2015 (а.с. 38-39 т.1).

Зважаючи на суть виявлених порушень, встановлені площі засмічених ділянок, об’єм відходів, характер забруднень та вміст забруднюючих речовин, на підставі ОСОБА_11 визначення розмірів шкоди зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища №171 від 27.10.1997 (у редакції наказу Мінприроди №149 від 04.04.2007), ДЕІ в Івано-Франківській області було розраховано розмір загальної шкоди, заподіяної забрудненням та засміченням земель під час експлуатації полігону твердих побутових відходів КП «Екосервіс» в сумі 1’ 979’ 356,48 грн. (а.с. 32-37 т.1).

Стягнення з відповідача вказаної суми коштів є предметом позову у даній справі.

Водночас, відповідно до вироку Калуського міськрайонного суду Івано-Франківської області від 18.05.2016 у справі № 345/1515/16-к, який набрав законної сили 17.06.2016 (а.с. 42-43, 161-163 т.1), було затверджено угоду про визнання винуватості від 22.04.2016 у кримінальному провадженні за №345/1515/16-к, укладену між прокурором та обвинуваченим ОСОБА_7, який працював на посаді начальника виробництва по вивезенню та захороненню твердих побутових відходів КП «Екосервіс». Вказаним вироком ОСОБА_7 визнано винним за ч.2 ст. 367 КК України (службова недбалість) та із застосуванням ст. 69 КК України призначено покарання штрафом у розмірі 250 неоподаткованих мінімумів доходів громадян в сумі 4250 грн., без позбавлення права обіймати посади, пов’язані з виконання організаційно-розпорядчих та адміністративно-господарських функцій.

Відповідно до ч.4 ст. 35 ГПК України, вирок суду в кримінальному провадженні або постанова суду у справі про адміністративне правопорушення, які набрали законної сили, є обов’язковими для господарського суду, що розглядає справу про правові наслідки дій чи бездіяльності особи, щодо якої ухвалений вирок або постанова суду, лише в питаннях, чи мало місце діяння та чи вчинене воно цією особою.

Таким чином, колегія суддів вважає за необхідне врахувати цей вирок при розгляді поточної господарської справи в межах, встановлених ГПК України, та вважає помилковим висновок місцевого господарського суду про відсутність підстав для такого врахування.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, оцінивши подані сторонами докази на відповідність їх фактичним обставинам і матеріалам справи, колегія суддів вважає, що подана апеляційна скарга підлягає задоволенню, а оскаржуване рішення – скасуванню, з огляду на наступне:

Статтею 40 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» передбачено, що використання природних ресурсів громадянами, підприємствами, установами та організаціями здійснюється з додержанням обов'язкових екологічних вимог.

ОСОБА_17 з приписами ст. 35 Закону України «Про охорону земель» власники і землекористувачі, в тому числі орендарі, земельних ділянок при здійсненні господарської діяльності зобов'язані зокрема: дотримуватися вимог земельного та природоохоронного законодавства України; забезпечувати використання земельних ділянок за цільовим призначенням та дотримуватися встановлених обмежень (обтяжень) на земельну ділянку та забезпечувати захист земель від ерозії, виснаження, забруднення, засмічення, засолення, осолонцювання, підкислення, перезволоження, підтоплення, заростання бур’янами, чагарниками і дрібноліссям.

Відповідно до ст.46 Закону України «Про охорону земель», при здійсненні господарської діяльності, пов'язаної із зберіганням, обробленням, утилізацією та видаленням, знешкодженням і захороненням відходів, забезпечуються, зокрема, запобігання негативному впливу об'єктів поводження з відходами, що використовуються для збирання, зберігання, оброблення, утилізації, видалення, знешкодження і захоронення відходів на ґрунтовий покрив прилеглих територій. Розміщення, збирання, зберігання, оброблення, утилізація та видалення, знешкодження і захоронення відходів здійснюються відповідно до вимог Закону України «Про відходи».

ОСОБА_17 ст. 17. Закону України «Про відходи» суб'єкти господарської діяльності у сфері поводження з відходами зобов'язані, зокрема:

д) забезпечувати повне збирання, належне зберігання та недопущення знищення і псування відходів, для утилізації яких в Україні існує відповідна технологія, що відповідає вимогам екологічної безпеки;

є) здійснювати організаційні, науково-технічні та технологічні заходи для максимальної утилізації відходів, реалізації чи передачі їх іншим споживачам або підприємствам, установам та організаціям, що займаються збиранням, обробленням та утилізацією відходів, а також забезпечувати за власний рахунок екологічно обґрунтоване виділення тих відходів, що не підлягають утилізації;

ж) не допускати змішування відходів, якщо це не передбачено існуючою технологією та ускладнює поводження з відходами або не доведено, що така дія відповідає вимогам підвищення екологічної безпеки;

з) не допускати зберігання та видалення відходів у несанкціонованих місцях чи об'єктах;

и) здійснювати контроль за станом місць чи об'єктів розміщення власних відходів;

к) забезпечувати розробку в установленому порядку та виконання планів організації роботи у сфері поводження з відходами;

л) відшкодовувати шкоду, заподіяну навколишньому природному середовищу, здоров'ю та майну громадян, підприємствам, установам та організаціям внаслідок порушення встановлених правил поводження з відходами, відповідно до законодавства України;

р) здійснювати планування нового будівництва або реконструкції об’єкта поводження з відходами з дотриманням вимог законодавства про містобудування;

т) виконувати інші обов'язки, передбачені законодавством, щодо запобігання забрудненню навколишнього природного середовища відходами.

Відповідно до ст. 33 України «Про відходи», зберігання та видалення відходів здійснюються в місцях, визначених органами місцевого самоврядування з врахуванням вимог земельного та природоохоронного законодавства. Забороняється змішування чи захоронення відходів, для утилізації яких в Україні існує відповідна технологія. Забороняється несанкціоноване скидання і розміщення відходів у тому числі побутових у підземних горизонтах, на території міст та інших населених пунктів, на територіях природно-заповідного фонду, на землях природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення, в межах водоохоронних зон та зон санітарної охорони водних об'єктів, у інших місцях, що може створювати небезпеку для навколишнього природного середовища та здоров'я людини.

Відповідно до ст. 42 Закону України «Про відходи», особи, винні в порушенні законодавства про відходи, несуть дисциплінарну, адміністративну, цивільну чи кримінальну відповідальність, зокрема, за:

а) порушення встановленого порядку поводження з відходами, що призвело або може призвести до забруднення навколишнього природного середовища, прямого чи опосередкованого шкідливого впливу на здоров'я людини та економічних збитків;

ж) порушення правил ведення первинного обліку та здійснення контролю за операціями поводження з відходами;

и) невиконання вимог щодо поводження з відходами (під час їх збирання, перевезення, зберігання, оброблення, утилізації, знешкодження, видалення та захоронення), що призвело до негативних екологічних, санітарно-епідемічних наслідків або завдало матеріальної чи моральної шкоди;

ї) порушення встановлених правил і режиму експлуатації установок і виробництв з оброблення та утилізації відходів, а також полігонів для зберігання чи захоронення промислових, побутових та інших відходів (сміттєзвалищ, шламосховищ, золовідвалів тощо).

ОСОБА_17 п.3.2 ОСОБА_17 визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, затвердженої наказом Мінприроди України від 04.04.2007 № 149, факти забруднення (засмічення) земель встановлюються уповноваженими особами, які здійснюють державний контроль за додержанням вимог природоохоронного законодавства шляхом оформлення актів перевірок, протоколів про адміністративне правопорушення та інших матеріалів, що підтверджують факт забруднення та засмічення земель. Розміри шкоди обчислюються уповноваженими особами, що здійснюють державний контроль за додержанням вимог природоохоронного законодавства, на основі актів перевірок, протоколів про адміністративне правопорушення та інших матеріалів, що підтверджують факт засмічення земель, протягом шести місяців з дня виявлення порушення.

Матеріалами справи підтверджуються факти забруднення та засмічення земельних ділянок, порушення вимог екологічної безпеки при зберіганні та видаленні відходів, змішування та захоронення відходів, для утилізації яких в Україні існує відповідна технологія, які були допущені відповідачем при здійсненні обслуговування полігону твердих побутових відходів КП «Екосервіс» в урочищі «Височанка-Залісся» м. Калуш, що відображено в акті позапланової перевірки за період з 08.07.2015 по 09.07.2015 щодо дотримання КП «Екосервіс» вимог природоохоронного законодавства в галузі охорони атмосферного повітря, водних ресурсів, земельних ресурсів, поводження з відходами та небезпечними хімічними речовинами. Вказаним актом встановлено, що виявлені діяння суперечать вимогам ст.ст. 17, 33 Закону України «Про відходи» ст.ст.96, 164 Земельного кодексу України, ст.ст. 35, 46 Закону України «Про охорону земель».

Відповідно до п.1.4 Порядку організації та проведення перевірок суб'єктів господарювання щодо дотримання природоохоронного законодавства, затвердженого наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України № 464 від 10.09.2008, акт перевірки – це документ, який є, зокрема, носієм доказової інформації про виявлені порушення вимог природоохоронного законодавства та його дотримання, а відтак, зазначений акт слід розцінювати, як належний доказ, в якому зафіксовано факт вчинення правопорушення природоохоронного законодавства.

Зважаючи на це, акт перевірки за період з 08.07.2015 по 09.07.2015 є належним доказом у справі, який встановлює факти забруднення та засмічення відповідачем земель.

ОСОБА_17 визначення шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, затвердженої наказом Мінприроди від 04.04.2007 № 149, акту перевірки від 09.07.2015, протоколу вимірювань показників складу та властивостей грунтів №08.07.15 від 15.07.2015, позивачем було здійснено розрахунок розміру шкоди від засмічення земель по ділянках №1 та №3 та розмір шкоди від забруднення земель по ділянці №2 на загальну суму 1’ 979’ 356,48 грн. (а.с. 32-37 т.1).

Крім цього, факт наявності вказаних порушень встановлений у вироку Калуського міськрайонного суду Івано-Франківської області від 18.05.2016 у справі № 345/1515/16-к, який набрав законної сили 17.06.2016, згідно якого начальника виробництва по вивезенню та захороненню твердих побутових відходів КП «Екосервіс» ОСОБА_7 визнано винним у вчиненні злочину, передбаченого ч. 2 ст. 367 Кримінального кодексу України.

Так, у вказаному вироку встановлено, що внаслідок службової недбалості ОСОБА_7, який не контролював за дотриманням технологічної схеми складування відходів, оперативно не виявляв і не ліквідовував порушення вимог екологічної безпеки, не організовував контроль за діючим полігоном твердих побутових відходів для запобігання шкідливого впливу на довкілля та навколишнє природне середовище, а також не контролював якість виконання робіт на полігоні, в період з листопада 2013 року по липень 2015 року засмічено: земельну ділянку площею 1156 м.кв., що знаходиться з лівої сторони від площадки розвантаження відходів, твердими побутовими відходами, об’ємом 27м.куб., внаслідок чого завдано шкоду в сумі 1’ 145’ 596 грн.; земельну ділянку площею 1859 м.кв., що знаходиться з правої сторони від в’їзду на полігон, твердими побутовими відходами, об’ємом 2,5м.куб., внаслідок чого завдано шкоду в сумі 512’ 851,63 грн.; земельну ділянку площею 2237 м.кв., що знаходиться з південної сторони полігону, нітратами, сульфатами, хлоридами, внаслідок чого завдано шкоду в сумі 320’ 908,85 грн. Всього, внаслідок службової недбалості начальника виробництва по вивезенню та захороненню твердих побутових відходів КП «Екосервіс» Калуської міської ради ОСОБА_7, який неумисно порушив встановлений порядок поводження з відходами, що призвело до забруднення навколишнього природного середовища та засмічення земельних ділянок, спричинено тяжкі наслідки на загальну суму 1’ 979’ 356,48 грн. навколишньому природному середовищу, державним та громадським інтересам в особі Калуської міської ради.

ОСОБА_17 із ч.1 ст.1172 ЦК України, юридична або фізична особа відшкодовує шкоду, завдану їхнім працівником під час виконання ним своїх трудових (службових) обов'язків.

Статтею 43 Закону України «Про відходи» передбачено, що підприємства, установи, організації та громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи зобов'язані відшкодувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про відходи, в порядку і розмірах, встановлених законодавством України.

Положеннями ч. 4 ст. 68 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» передбачено, що підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України. У відповідності до ч. 1 ст. 69 цього ж Закону шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації в повному обсязі.

За приписами частин 1, 2 ст. 1166 Цивільного кодексу України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала. Особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.

Для відшкодування завданої шкоди необхідно довести протиправність поведінки особи, вину особи, яка заподіяла шкоду, наявність шкоди, причинний зв'язок між протиправною поведінкою та заподіяною шкодою. Наявність всіх вищезазначених умов є обов'язковим для прийняття судом рішення про відшкодування шкоди. Відсутність хоча б одного з цих елементів виключає відповідальність за заподіяну шкоду.

Обов’язок доказування наявності шкоди та протиправності поведінки заподіювача шкоди покладається на особу, якій завдано збитків. При цьому, відсутність своєї вини доводить особа, яка завдала шкоди (ч.2 ст.1166 ЦК України).

З огляду на викладене, судова колегія зазначає, що: 1) відповідно до ст.ст. 17, 33 Закону України «Про відходи» ст.ст.96, 164 Земельного кодексу України, ст.ст. 35, 46 Закону України «Про охорону земель» на відповідача покладено обов’язок дотримуватися вимог природоохоронного законодавства в галузі охорони земельних ресурсів та поводження з відходами при організації роботи та обслуговування полігону твердих побутових відходів; 2) з наявних в матеріалах справи доказів вбачається факт незабезпечення відповідачем відповідних норм та підтверджується розмір заподіяної шкоди, що визначений на підставі ОСОБА_17 визначення шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, затвердженої наказом Мінприроди від 04.04.2007 № 149; 3) на виконання положень ст.ст. 33, 34 ГПК України та ч.2 ст.1166 ЦК України відповідачем не надано жодних доказів відсутності його вини, а з вироку Калуського міськрайонного суду Івано-Франківської області від 18.05.2016 у справі № 345/1515/16-к, який набрав законної сили 17.06.2016, вбачається вина посадової особи КП «Екосервіс» у виникненні відповідних порушень природоохоронного законодавства. Наведеним підтверджується, що внаслідок бездіяльності відповідача було заподіяно шкоди земельним ресурсам, вбачається причинний зв’язок між вчиненим порушенням та заподіяною шкодою і наявність вини відповідача.

Колегія суддів вважає безпідставними покликання суду першої інстанції на протоколи відбору та дослідження проб ґрунту, складених Калуським міськрайонним відділом ДУ «Івано-Франківський обласний лабораторний центр Держсанепідслужби Ураїни», відповідно до яких проби ґрунту на об’єкті КП «Екосервіс» відповідають гігієнічним нормам, оскільки з цих протоколів неможливо встановити конкретних точок відбору проб ґрунтів. Це, в свою чергу, не дає можливості встановити, чи співпадають вони із тими точками відбору проб, які були взяті під час позапланової перевірки КП «Екосервіс».

Колегією суддів відхиляються також доводи відповідача про те, що він не може нести відповідальності за порушення, що виявлені на земельних ділянках №2 та №3, оскільки такі відносяться до земель Довговойнилівського лісництва ДП «Калуське лісове господарство».

Відповідно до вимог пунктів «в» та «и» ст. 211 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи несуть цивільну та іншу відповідальність відповідно до законодавства за такі порушення як, зокрема, псування сільськогосподарських угідь та інших земель, їх забруднення хімічними та радіоактивними речовинами і стічними водами, засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами. В свою чергу, як було зазначено вище, в акті позапланової перевірки за період з 08.07.2015 по 09.07.2015 було встановлено, що виявлені порушення на земельних ділянках №2 та №3 є результатом діяльності (бездіяльності) саме відповідача.

Покликання відповідача на новий акт перевірки діяльності КП «Екосервіс» за період з 11.05.2017 по 22.05.2017, яка проводилася ДЕІ в Івано-Франківській області і в якому встановлено відсутність порушень норм природоохоронного законодавства, не береться колегією суддів до уваги, оскільки такий не спростовує факту порушень, які були допущені відповідачем в більш ранній період.

Відповідно до ст.ст. 33, 43 ГПК України, кожна сторона зобов’язана довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом. Ніякі докази не мають для господарського суду заздалегідь встановленої сили.

За таких обставин, рішення Господарського суду Івано-Франківської області у даній справі підлягає скасуванню у зв’язку з неповним з’ясуванням обставин справи та неправильним застосуванням норм матеріального права.

Додатково, колегія суддів звертає увагу на те, що відповідно до ст. 47 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», п.7 ч.3 ст.29 та п.4 ч.1 ст.69-1 Бюджетного кодексу України, сума шкоди підлягає стягненню із врахуванням наступного розподілу: 50% до спеціального фонду місцевого бюджету місцевої ради, на території якої вчинено правопорушення, 20% до спеціального фонду обласного бюджету, 30% до спеціального фонду Державного бюджету України, у зв’язку з чим позов у даній справі підлягає задоволенню із врахуванням цього розподілу.

Судовий збір за розгляд справи в місцевому господарському суді та перегляд рішення місцевого господарського суду в апеляційному порядку, відповідно до вимог ст. 49 ГПК України, слід покласти на відповідача. У зв’язку з тим, що судовий збір за розгляд справи в суді першої інстанції не був сплачений позивачем, такий підлягає стягненню з відповідача в дохід Державного бюджету України.

Враховуючи вищенаведене та керуючись ст.ст. 99, 101, 103, 104, 105 ГПК України, Львівський апеляційний господарський суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Державної екологічної інспекції в Івано-Франківській області задоволити.

Рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 24.04.2017 у справі №909/162/17 скасувати.

Позов Державної екологічної інспекції в Івано-Франківській області задоволити частково.

Стягнути з ОСОБА_2 підприємства «Екосервіс» (77300, Івано-Франківська область, м. Калуш, вул.Б.Хмельницького, 82, ідентифікаційний код 31789191) 1’ 979’ 356,48 грн. шкоди, заподіяної державі внаслідок забруднення, засмічення земельної ділянки твердими побутовими відходами, розподіливши кошти, які підлягають стягненню з відповідача наступним чином: стягнути до спеціального фонду Державного бюджету України – 593’ 807,54 грн., до спеціального фонду обласного бюджету Івано-Франківської області – 395’ 871,70 грн., до спеціального фонду місцевого бюджету Калуської міської ради – 989’ 679,24 грн. із зарахуванням коштів на аналітичний рахунок, відкритий в Головному управлінні Державного казначейства України у Івано-Франківській області за балансовим рахунком 3311 «Кошти, які підлягають розподілу між Державними і місцевими бюджетами».

Стягнути з ОСОБА_2 підприємства «Екосервіс» (77300, Івано-Франківська область, м. Калуш, вул. Б. Хмельницького, 82, ідентифікаційний код 31789191) в дохід Державного бюджету України (отримувач коштів: Управління Державної казначейської служби України у м. Івано-Франківську Івано-Франківської обл., код отримувача: 37952250, банк отримувача: ГУ ДКС України в Івано-Франківської обл., МФО банку: 836014, рахунок №31219206783002, код класифікації доходів бюджету 22030101) 29’ 690,38 грн. судового збору за розгляд справи в суді першої інстанції.

Стягнути з ОСОБА_2 підприємства «Екосервіс» (77300, Івано-Франківська обл., м. Калуш, вул.Б.Хмельницького, 82, ідентифікаційний код 31789191) на користь Державної екологічної інспекції в Івано-Франківській області (76014, Івано-Франківська обл., м. Івано-Франківськ, вул. Академіка Сахарова, 23-А, ідентифікаційний код 37952307) 32’ 659,38 грн. судового збору за розгляд справи в суді апеляційної інстанції.

Господарському суду Івано-Франківської області видати накази на виконання даної постанови.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена в касаційному порядку.

Справу повернути до Господарського суду Івано-Франківської області.

Головуючий суддя Г.В. Орищин

суддя Н .А. Галушко

суддя Л .С. Данко

Джерело: ЄДРСР 68450130
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку