___________________________________________________________________
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 березня 2017 р.
м. Херсон
Справа № 821/227/17
16 год. 40 хв.
Херсонський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Кисильової О.Й.,
при секретарі: Дудар Е.І.,
за участю: представника позивача - ОСОБА_1,
представника відповідача - ОСОБА_2,
представника третьої особи - Кравченко А.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_4 до голови ліквідаційної комісії УМВС України в Херсонській області Прокудіна Олександра Сергійовича, за участю третьої особи - Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії,
встановив:
ОСОБА _4 (далі - позивач) звернувся до суду з адміністративним позовом до голови ліквідаційної комісії УМВС України в Херсонській області Прокудіна Олександра Сергійовича (далі - відповідач), за участю третьої особи - Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області (далі - третя особа), в якому, з урахуванням уточнення позовних вимог, просить:
- визнати протиправними дії голови ліквідаційної комісії щодо відмови у виготовленні та направленні до Головного управління ПФУ в Херсонській області нової довідки про розмір грошового забезпечення з повною реальною інформацією за інформаційним запитом пенсіонера ОСОБА_4 від 18.01.2017 року;
- зобов'язати відповідача виготовити та направити до ГУ ПФУ в Херсонській області нову довідку про розмір грошового забезпечення пенсіонера ОСОБА_4, ІНП НОМЕР_1 з повною реальною інформацією згідно постанови Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 року № 988 із зазначенням основних і додаткових видів грошового забезпечення, в наступних розмірах: посадовий оклад - 5400,00 грн., оклад за спеціальне звання - 2800,00 грн., відсоткова надбавка за вислугу років (50 %) - 4100,00 грн., надбавка за особливо важливі завдання (92 %) - 11316,00 грн., надбавка за службу в умовах режимних обмежень таємність (20 %) - 1080,00 грн., надбавка за оперативно-розшукову діяльність (50%) - 2700,00 грн., премія в сумі 39 % (на все грошове забезпечення) - 10684,44 грн. Разом 38080,44 грн. - з дати виникнення права на перерахунок, тобто з 01.01.2016 року.
Представник позивача у судовому засіданні підтримав позовні вимоги у повному обсязі, пояснивши, що ОСОБА_4 є пенсіонером ОВС та отримує пенсію за вислугу років, призначену відповідно до ст. ст. 12, 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб". Розмір його пенсії обчислений, виходячи із розміру грошового забезпечення, встановленого відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 07.11.2007 року № 1294. Після набуття чинності змін, внесених до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб" (28.12.2015 року) та прийняття Кабінетом Міністрів України постанови від 11.11.2015 року № 988 пенсія, призначена особам начальницького та рядового складу органів МВС України перераховується з урахуванням видів грошового забезпечення у розмірах, встановлених законодавством для поліцейських. Тобто, з вказаного часу позивач набув право на перерахунок пенсії з урахуванням видів та розміру грошового забезпечення, встановленого для поліцейських. З метою подання документів до пенсійних органів для перерахунку йому пенсії, позивач 18.01.2017 року звернувся до голови ліквідаційної комісії Прокудіна О.С. із заявою про виготовлення та направлення до пенсійного органу нової довідки про розмір грошового забезпечення з урахуванням вимог постанови КМУ № 988. Листом від 24.01.2017 року відповідач відмовив у направленні такої довідки, мотивуючи тим, що Порядок перерахунку пенсій, затверджений постановою КМУ від 13.02.2008 року № 45, не передбачає перерахунок пенсій колишнім працівникам міліції, які одержують пенсію на умовах Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", з урахуванням видів грошового забезпечення, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, допити, підвищення) та премії у розмірах, установлених законодавством для поліцейських. Також відповідач зазначив, що постанова КМУ № 988 не може розглядатися як акт, яким змінено розмір і види грошового забезпечення для поліцейських, оскільки цим нормативно-правовим актом види і розмір грошового забезпечення поліцейських встановлено вперше. Представник позивача вважає протиправною відмову відповідача щодо невиготовлення та надіслання третій особі довідки про розмір грошового забезпечення відповідно до постанови КМУ № 988 та просить захистити право пенсіонера на отримання належного рівня пенсії. Посилаючись на вищенаведене, просить задовольнити позовні вимоги повністю.
Представник відповідача у судовому засіданні проти позову заперечив. Суду пояснив, що перерахунок пенсії пенсіонерам МВС України здійснюється відповідно до Порядку, затвердженого постановою КМУ від 13.02.2008 року № 45. Так, у випадку наявності підстав для перерахунку пенсії уповноважений державний орган (у даному випадку МВС) повідомляє про це Пенсійний Фонд України. Останній доручає своїм територіальним органам скласти списки осіб, яким належить провести перерахунок пенсії. Такі списки передаються до уповноваженого органу для формування довідок про розмір грошового забезпечення, які у свою чергу надаються до головних управлінь ПФУ, що і є підставою для перерахунку пенсії. Позивач не набув права на перерахунок пенсії, оскільки його грошове забезпечення не змінилось, а грошове забезпечення поліцейських встановлено вперше, як для працівників новоствореної правоохоронної установи. А тому, ОСОБА_4 набуде право на перерахунок пенсії лише у разі внесення змін до грошового забезпечення поліцейських Національної поліції України, на підставі рішення Кабінету Міністрів України. У свою чергу виготовлення та надіслання довідок для перерахунку пенсій здійснюватиметься відповідачем у разі надходження від пенсійних органів списків пенсіонерів - колишніх працівників ОВС. Оскільки такі списки на теперішній час у відповідача відсутні, підстави для виготовлення та направлення третій особі довідки про розмір грошового запезпечення ОСОБА_4 з урахуванням постанови КМУ № 988 немає. Із зазначених підстав просить відмовити у задоволенні позову повністю.
Представник третьої особи у судовому засіданні пояснила, що перерахунок пенсії здійснюється на час виникнення права на перерахунок і провадиться в порядку, передбаченому постановою КМУ від 13.02.2008 року № 45 та у строки, встановлені частиною 2 статтею 51 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб". Складові грошового забезпечення військовослужбовців та осіб рядового і начальницького складу ОВС встановлені постановою КМУ від 07.11.2007 року № 1294. Інших нормативних актів щодо зміни розміру грошового забезпечення вказаних осіб Кабінетом Міністрів України не приймалось, а тому вимоги позивача є безпідставними. Просила відмовити в задоволенні позову в повному обсязі.
Заслухавши пояснення осіб, які беруть участь у справі, дослідивши матеріали справи та оцінивши надані сторонами докази, суд встановив наступне.
18.01.2017 року ОСОБА_4 (пенсіонер МВС) звернувся до голови ліквідаційної комісії Управління Міністерства внутрішніх справ в Херсонській області Прокудіна Олександра Сергійовича із заявою про виготовлення довідки з повною інформацією про розмір грошового забезпечення та направлення до Головного управління пенсійного Фонду України в Херсонській області для подальшого перерахунку пенсії.
Голова ліквідаційної комісії УМВС в Херсонській області Покудін О.С. листом від 24.01.2017 року № 19/П-1 відмовив ОСОБА_4 у виготовленні та надісланні вказаної довідки у зв'язку із тим, що Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" встановлено, що усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв'язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв'язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством. На даний час будь-якого рішення Кабінету Міністрів України про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення чи введення нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій для осіб рядового та начальницького складу органів внутрішніх справ чи для поліцейських не приймалося.
Не погоджуючись з такою відмовою, позивач звернувся до суду.
Надаючи оцінку правомірності відмови відповідача у виготовленні та направленні третій особі довідки, суд вважає за необхідне врахувати наступні обставини та положення законодавства.
Відповідно до ч. 3 ст. 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції), які мають право на пенсійне забезпечення або одержують пенсію на умовах цього Закону, здійснюється з урахуванням видів грошового забезпечення, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством для поліцейських.
Частиною 4 ст. 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" встановлено, що усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв'язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв'язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством. Перерахунок пенсій здійснюється на момент виникнення права на перерахунок пенсій і провадиться у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, у строки, передбачені частиною другою статті 51 цього Закону.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 № 988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" поліцейським установлено грошове забезпечення та визначено схему окладів.
Виготовлення та направлення довідок про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії регулюється Порядком проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 року № 45 (далі - Порядок № 45).
Так, пунктом 1 Порядку № 45 передбачено, що перерахунок раніше призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" пенсій проводиться у разі прийняття рішення Кабінетом Міністрів України про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення.
За змістом пунктів 2, 3 Порядку № 45 на підставі зазначеного в пункті 1 цього Порядку рішення Кабінету Міністрів України Міноборони, МВС, Мінінфраструктури, СБУ, Служба зовнішньої розвідки, ДПС, Управління державної охорони, Адміністрація Держспецзв'язку, Адміністрація Держприкордонслужби, ДПтС, ДСНС (далі - державні органи) повідомляють у п'ятиденний строк Пенсійному фонду України про підстави перерахунку пенсій військовослужбовцям, а Пенсійний фонд України повідомляє у п'ятиденний строк з моменту надходження інформації від державних органів своїм територіальним органам про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку.
У подальшому, Головні управління Пенсійного фонду України складають у десятиденний строк з моменту надходження зазначеної інформації списки за формою згідно із додатком 1 та подають їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.
Лише після надходження вказаних списків уповноважені органи МВС готують для перерахунку пенсії довідки про розмір грошового забезпечення кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно із додатком 2 (далі - довідка) та у місячний строк подають їх головним управлінням Пенсійного фонду України, що передбачено пунктом 3 Порядку.
Із аналізу наведених вище правових норм Порядку № 45 слідує, що у разі зміни грошового забезпечення осіб, які мають право на пенсію відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" перерахунок пенсії таким особам відбувається у порядку, встановленому пунктами 2, 3 вказаного Порядку.
Тобто, законодавець як правову підставу оформлення довідки про розмір грошового забезпечення визначає саме здійснення перерахунку пенсії.
Управління Міністерства внутрішніх справ України у Херсонській області не отримувало від Головного управління Пенсійного фонду України у Херсонські області списків пенсіонерів, пенсії яких підлягають перерахунку, а відтак суд вважає, що правових підстав для самостійного виготовлення та направлення відповідачем відповідної довідки до ГУ ПФУ у Херсонські області стосовно ОСОБА_4 не має.
Зважаючи на викладене вище, суд не вбачає ознак протиправності у діях відповідача щодо відмови позивачу у виготовленні та направленні довідки третій особі.
Суд не приймає до уваги посилання позивача на правову позицію Верховного суду України, яка викладена у постанові від 22 квітня 2014 року у справі №21-484а13, оскільки у цьому судовому рішенні надавалася правова оцінка процесуальним діям органу Пенсійного фонду України, який за результатом розгляду заяви пенсіонера не прийняв рішення про перерахунок пенсії, чи про відмову у такому перерахунку, як це передбачено Порядком подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженим постановою правління ПФУ від 30 січня 2001 року № 3-1.
Разом з тим, судом встановлено, що 03.02.2017 року за підписом держсекретаря МВС України Тахтая О.В. направлено до Пенсійного фонду України лист № 1461/05/22-2017 про наявність підстав для перерахунку пенсій особам рядового та начальницького складу органів внутрішніх справ.
У свою чергу, 14.02.2017 року Пенсійний Фонд України вернулося до МВС із листом № 4133/02-23 про роз'яснення того, який саме нормативно-правовий акт Міністерство вважає підставою для проведення перерахунку пенсій.
Суд не заперечує права ОСОБА_4 самостійно звернутися до органу пенсійного фонду із заявою про перерахунок пенсії, як це визначено постановою правління Пенсійного фонду України від 30 січня 2001 року № 3-1. Втім, наявність такого права не зобов'язує Управління Міністерства внутрішніх справ України у Херсонській області направляти пенсійному фонду довідку для перерахунку пенсії поза процедурою, яка визначена Порядком № 45.
З огляду на вищенаведене, у спірних правовідносинах відповідач здійснював свої повноваження в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України, а тому позовні вимоги є безпідставними та необґрунтованими.
Згідно частини 1 статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
Частиною 2 статті 71 цього Кодексу передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову, який відповідачами в даному випадку виконаний.
Суд вважає, що відповідач довів правомірність своїх дій, а доводи та обґрунтування позивача не знайшли свого підтвердження під час розгляду справи.
За таких обставин суд відмовляє у задоволенні позову повністю.
Керуючись ст.ст. 11, 70, -72, 94, 158-163, 167, 254 КАС України, суд, -
постановив:
Відмовити ОСОБА_4 у задоволенні позовних вимог до голови ліквідаційної комісії УМВС України в Херсонській області Прокудіна Олександра Сергійовича, за участю третьої особи - Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Одеського апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції шляхом подачі апеляційної скарги в 10-денний строк з дня її проголошення, а в разі складення постанови у повному обсязі відповідно до ст. 160 КАС України чи прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Повний текст постанови виготовлений та підписаний 23 березня 2017 р.
Суддя Кисильова О.Й.
кат. 10.2.4