Справа № 466/1183/13-а
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
05 жовтня 2015 року Шевченківський районний суд м. Львова в складі:
головуючого судді: Зими І.Є.
при секретарі: Шутяк З.С.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Шевченківського відділу соцзахисту управління соцзахисту Департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради про визнання дій протиправними, стягнення коштів, зобовязання до вчинення дій,-
ВСТАНОВИВ:
15.02.2013р. позивач звернулась до суду з заявою та остаточно уточнивши вимоги просила суд ухвалити рішення, яким визнати неправомірними дії Шевченківського відділу соціального захисту Управління соціального захисту Департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради по нарахуванню та виплаті допомоги по догляду за дітьми до досягнення ними трьохрічного віку, допомоги при народженні дитини, допомоги на дітей одиноким матерям, допомоги малозабезпеченим сімям, - стягнути з відповідача суму недоплаченої допомоги по догляду за дітьми до досягнення ними трьохрічного віку у розмірі 87 476.86 грн.; суму недоплаченої допомоги при народженні ОСОБА_2 у розмірі 36250 грн., при народженні ОСОБА_3 у розмірі 37 760 грн., при народженні ОСОБА_4 у розмірі 55 080 грн. Крім того, просить стягнути з відповідача суму недоплаченої щомісячної допомоги на дітей одиноким матерям у розмірі 99 380 грн., суму недоплаченої щомісячної державної соціальної допомоги малозабезпеченим сімям у розмірі 124 973.54 грн., суму невиплаченої одноразової допомоги у розмірі 7500 грн. багатодітним сімям, які мають на утриманні шестеро і більше дітей, для їхнього відпочинку або оздоровлення. А також зобовязати виплачувати суму допомоги при народженні ОСОБА_4 Ростислава-Матвія ОСОБА_5 як на третю дитину.
В обґрунтування вимог, покликається на те, що з 2005 по 2013 роки у неї народилось восьмеро дітей: ОСОБА_6, ІНФОРМАЦІЯ_1, ОСОБА_7, ІНФОРМАЦІЯ_2, ОСОБА_8, ІНФОРМАЦІЯ_3, ОСОБА_2, 28.01.09р.н., ОСОБА_9, ІНФОРМАЦІЯ_4, ОСОБА_10, ІНФОРМАЦІЯ_5, ОСОБА_11, ІНФОРМАЦІЯ_6, ОСОБА_12, ІНФОРМАЦІЯ_7
Вважає, що з 2007 по 2012 рік, в порушення вимог Закону України «Державну допомогу сімям з дітьми», Закону України «Про охорону дитинства», Закону України «Про державний бюджет України на 2007 рік», Постанови Кабміну № 1751 від 27.12.01р. «Про затвердження порядку призначення і виплати державної допомоги сімям з дітьми», відповідач невірно здійснював нарахування та виплату їй вищевказаних допомог, чим порушив її право на соціальний захист та гарантований державою рівень матеріальної підтримки материнства та сімей з дітьми. Так, незважаючи на рішення Конституційного Суду України від 09.07.07 р. відповідач проводив виплати , що не відповідали вимогам ст. 15 Закону України « Про державну допомогу сім»ям з дітьми. Строк звернення до суду нею не пропущено, оскільки про порушення свого права вона дізналась лише у грудні 2012 року. Крім того в серпні 2009 р. у неї безпідставно було відібрано п»ятеро дітей . Це призвело до того, що відповідач проводив маніпуляції з виплатами, кожного разу позбавляючи її сім»ю соціальних виплат на всіх дітей. Між тим, вона не була позбавлена батьківських прав. Навіть при поміщенні дітей у будинок, гарантовані державою виплати перераховуються на рахунок дитини. Між тим, в порушення вимог чинного законодавства відповідач впродовж тривалого часу не проводить соціальні виплати у належному розмірі. Просила позов задовольнити.
ОСОБА_1 та її представник у судовому засіданні підтримали уточнені позовні вимоги , просять позов задовольнити. Надали суду пояснення, аналогічні викладеним у позовній заяві та уточненнях до неї.
Представники відповідача в судовому засіданні позов заперечили, з підстав, викладених в письмових запереченнях, що долучені до матеріалів справи.
Заслухавши пояснення сторін, вивчивши доводи позову, дослідивши письмові докази, суд приходить до висновку, що позов не підлягає до задоволення з наступних підстав.
Судом встановлено, що позивач перебувала на обліку у Шевченківському відділі соціального захисту як отримувач державних соціальних допомог з 13.04.2005р. до 28.02.2015р. В подальшому, з 01.03.2015 р. перебуває на обліку у Галицькому відділі соціального захисту за фактичним місцем свого проживання.
ОСОБА_1 народила 10 дітей, а саме: ОСОБА_13 - ОСОБА_5, ІНФОРМАЦІЯ_8 ; ОСОБА_14 - ОСОБА_15, ІНФОРМАЦІЯ_9 ; ОСОБА_7, ІНФОРМАЦІЯ_10 ; ОСОБА_16 - ОСОБА_17, ІНФОРМАЦІЯ_11 ; ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_12 ; ОСОБА_18 - ОСОБА_19, ІНФОРМАЦІЯ_13 ; ОСОБА_20 - ОСОБА_21, 04.03.2011 р.н ; ОСОБА_22, ІНФОРМАЦІЯ_14 ; ОСОБА_23, ІНФОРМАЦІЯ_15 ; ОСОБА_24, ІНФОРМАЦІЯ_16
Призначення та виплата допомог по догляду за дітьми до досягнення ними трирічного віку (на момент виникнення спірних правовідносин) визначали Закон України «Про державну допомогу сімям з дітьми», Порядок призначення і виплати державної допомоги сім'ям з дітьми, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2001 №1751 (надалі Порядок №1751) та ін.
Відповідно до Порядку №1751 (у редакції, чинній на момент спірних правовідносин) допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку призначається з дня звернення за її призначенням, але не раніше ніж з дня, що настає після закінчення відпустки у зв'язку з вагітністю та пологами та виплачується щомісяця з дня призначення зазначеної допомоги по день досягнення дитиною вказаного віку включно (п.18-19 Порядку №1751).
Виплата допомоги в розмірі, що перевищує мінімальний, здійснюється протягом шести календарних місяців. Якщо особа, якій призначена допомога, після закінчення зазначеного строку не підтвердила право на призначення допомоги у розмірі, що перевищує мінімальний, допомога виплачується у мінімальному розмірі (абз 2 п.19 Порядку №1751 в редакції з 23.08.2008).
Для призначення допомоги у розмірі, що перевищує мінімальний, подається в установленому порядку довідка про склад сім'ї та декларація про доходи та майновий стан (заповнюється на підставі довідок про доходи кожного члена сім'ї).
Розмір допомоги, яка надається з урахуванням доходів сім'ї, може бути перерахований з місяця подання отримувачем допомоги заяви до закінчення строку її призначення.
У разі затвердження нового розміру прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку розмір допомоги по вагітності і пологах, по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, допомоги на дітей, які перебувають під опікою чи піклуванням та допомоги на дітей одиноким матерям перераховуються без звернення осіб, яким вони призначені, з місяця набрання чинності актом законодавства, що встановлює новий прожитковий мінімум (п.57 Порядку №1751).
З представлених представниками відповідача документів щодо призначення допомог по догляду за дітьми до досягнення ними трирічного віку (таблиці з інформацією про призначення та виплату допомоги по догляду за дітьми до досягнення ними трирічного віку, копій рішень, довідок про нараховані суми допомоги) вбачається наступне.
Згідно заяви ОСОБА_1 від 13.04.2005 р. було призначено допомогу по догляду за дитиною ОСОБА_1 Святославом-Максимом ОСОБА_17 до досягнення ним трирічного віку на період з 13.04.2005 по 23.04.2007 в розмірі 90,00 грн.
На підставі заяви ОСОБА_1С від 07.11.2005 та долучених до неї документів було призначено допомогу по догляду за дитиною ОСОБА_1 Юліаном-Миколою ОСОБА_17, 13.09.2005р.н., до досягнення ним трирічного віку на період з 07.11.2005 по 13.09.2008 в розмірі 90,00 грн. (з 01.01.2008 -130,00 грн.).
31.01.2007 р., після подання заяви матері , було призначено допомогу по догляду за дитиною - ОСОБА_7, ІНФОРМАЦІЯ_10, до досягнення ним трирічного віку на період з 31.01.2007 по 05.12.2009 в розмірі 90,00 грн. (з 01.01.2008 -130,00 грн.).
Згідно тієї ж заяви від 31.01.2007 та долучених до неї документів призначено допомогу по догляду за дітьми: ОСОБА_13-М.Ю., ОСОБА_6-М.Ю, ОСОБА_7 до досягнення ними трирічного віку з врахуванням доходів у розмірі, що перевищує мінімальний, на період з 01.01.2007 - 30.06.2007.
Згідно заяви від 21.01.2008 та долучених до неї документів призначено допомогу по догляду за дитиною ОСОБА_7 Олександром-Тарасом ОСОБА_17, ІНФОРМАЦІЯ_11, до досягнення ним трирічного віку на період з 21.01.2008 по 28.10.2010 в розмірі 130,00 грн.
Згідно тієї ж заяви від 21.01.2008 та долучених до неї документів призначено допомогу по догляду за дітьми ОСОБА_6-М.Ю., ОСОБА_7, ОСОБА_8-Т.Ю до досягнення ними трирічного віку з врахуванням доходів у розмірі, що перевищує мінімальний, на період з 01.01.2008 по 30.06.2008.
З 01.07.2008 по 13.09.2008 позивачу виплачувалась допомога у мінімальному розмірі - 390 грн. (на 3-х дітей), з 14.09.2008 р. по 31.12.2008 р. 260 грн. (на двох дітей), оскільки відсутнє звернення ОСОБА_1 про призначення допомоги по догляду за дітьми до досягнення ними трирічного віку у розмірі, що перевищує мінімальний.
На підставі звернення позивача від 08.01.2009 та долучених до нього документів було призначено допомогу по догляду за дітьми ОСОБА_7, ОСОБА_8-Т.Ю. до досягнення ними трирічного віку з врахуванням доходів у розмірі, що перевищує мінімальний, на період з 01.01.2009 -30.06.2009.
Згідно заяви від 30.03.2009 та долучених до неї документів призначено допомогу по догляду за дитиною, ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_12, до досягнення ним трирічного віку з 30.03.2009 по 28.01.2012 у розмірі 130,00 грн. та проведено перерахунок (у звязку з народженням ОСОБА_12 у межах терміну призначення допомоги по догляду за дітьми ОСОБА_7, ОСОБА_8-Т.Ю., ОСОБА_12 до досягнення ними трирічного віку з 01.03.2009 по 30.06.2009.
За період з 01.07.2009 по 31.08.2009 ОСОБА_1С не підтвердила право на призначення допомоги у розмірі, що перевищує мінімальний, допомога виплачувалась в мінімальному розмірі (на 3-х дітей).
На підставі розпорядження Шевченківської районної адміністрації Львівської міської ради від 27.08.2009 № 592а «Про влаштування в будинок дитини, дитячий будинок малолітніх ОСОБА_7, ОСОБА_8-Т.Ю., ОСОБА_12, ОСОБА_13-М.Ю., ОСОБА_6-М.Ю.», на виконання вимог п.13, п.23 Порядку призначення і виплати державної допомоги сім»ям з дітьми «,затвердженого постановою КМ України від 27.12.01 р. за №1751, з01.09.09 р. , на думку суду, відповідачем було правомірно припинено виплати допомог по догляду за дітьми: ОСОБА_7, ОСОБА_8-Т.Ю., ОСОБА_12 до досягнення ними трирічного віку.
На підставі поданої 15.09.2010 ОСОБА_1 заяви було призначено допомогу по догляду за дитиною- Глущак Вікторією-Мартою Юрієвною, ІНФОРМАЦІЯ_13, до досягнення нею трирічного віку на період з 15.09.2010 28.03.2013 в розмірі 130 грн. В подальшому, з 06.10.10 р. згідно поданої заяви та долучених до неї документів позивачу призначено допомогу по догляду за дитиною - ОСОБА_25-М.Ю до досягнення нею трирічного віку з врахуванням доходів, у розмірі, що перевищує мінімальний, з 01.10.2010 по 31.03.2011. На підставі поданої 29.04.2011 ОСОБА_1 заяви їй було призначено допомогу по догляду за дитиною, ОСОБА_1 Елеонорою-Ельвірою Юрієвною, ІНФОРМАЦІЯ_17, до досягнення нею трирічного віку на період з 16.05.2011 04.03.2014 в розмірі 130 грн. Згідно тієї ж заяви та долучених до неї документів було призначено допомогу по догляду за дітьми ОСОБА_25-М.Ю. та ОСОБА_26-Е.Ю. до досягнення ними трирічного віку з врахуванням доходів з 01.04.2011 по 30.09.2011.
04.05.2011 р. Шевченківською районною адміністрацією Львівської міської ради було прийнято розпорядження за № 353 про повернення батькам малолітніх ОСОБА_12 з Будинку дитини №2 та малолітніх ОСОБА_13-М.Ю., ОСОБА_6-М.Ю., ОСОБА_7, ОСОБА_8-Т.Ю. з дитячого комунального будинку дитини №1 м. Львова. Відтак, на підставі заяви від 06.05.11 р. відповідачем було призначено позивачу допомогу по догляду за дитиною, ОСОБА_12, ІНФОРМАЦІЯ_12, до досягнення ним трирічного віку з 06.05.2011 по 28.01.2012 р. у розмірі 130,00 грн.;та в межах терміну призначення перераховано допомогу по догляду за дітьми ОСОБА_12, ОСОБА_25М.Ю., ОСОБА_26Е.Ю., до досягнення ними трирічного віку з врахуванням доходів на період з 01.05.2011 р. по 30.09.2011р.
В подальшому, на підставі заяви позивача від 28.10.2011 та долучених до неї документів відповідачем було призначено допомогу по догляду за дітьми - ОСОБА_25-М.Ю., ОСОБА_26-Е.Ю., ОСОБА_12 до досягнення ними трирічного віку з врахуванням доходів на період з 01.10.2011 по 31.03.2012.
01.01.2012 р. , на підставі рішення від 15.12.11 р. відповідачем було припинено виплати позивачу допомог по догляду за дітьми до досягнення ними трирічного віку, а саме: ОСОБА_12 (дитина померла 09.12.2011), ОСОБА_25-М.Ю., ОСОБА_26-Е.Ю. відповідно до п.п. 13, 23 Порядку №1751 та Розпорядження голови Жидачівської районної адміністрації від 13.12.2011 № 1049 про негайне відібрання малолітніх дітей ОСОБА_26-Е.Ю., ОСОБА_25-М.Ю., ОСОБА_7, ОСОБА_13-М.Ю., ОСОБА_6-М.Ю.
На підставі окремої ухвали Шевченківського райсуду м. Львова від 12.11.12 р. було зобовязано орган опіки та піклування - Жидачівську райдержадміністрацію Львівської області, орган опіки та піклування Шевченківську райадміністрацію Львівської міської ради вирішити питання про передачу дітей ОСОБА_7, 05.12.2006р.н., ОСОБА_13-М.Ю., 23.04.2004р.н., ОСОБА_6-М.Ю., 13.09.2005р.н., ОСОБА_26-Е.Ю., 04.03.2011р.н., ОСОБА_25-М.Ю., 28.03.2010 р.н.для проживання разом із батьками ОСОБА_1 та ОСОБА_14 за адресою вул. Хорватська, 16а у м. Львові. В подальшому, згідно розпорядження Шевченківської районної адміністрації Львівської міської ради від 26.11.2012 №764 малолітні діти ОСОБА_1 були повернуті.
Відтак, на підставі заяви ОСОБА_1 від 28.11.2012 р. Шевченківським відділом соціального захисту їй було призначено допомогу по догляду за дитиною - ОСОБА_1 Ростиславом-Матвієм Юрієвичем, 17.05.2012р.н., до досягнення ним трирічного віку з 28.11.2012 по 17.05.2015 та призначено допомогу по догляду за дітьми : ОСОБА_25-М.Ю., ОСОБА_26-Е.Ю., ОСОБА_22-М.Ю. в тому числі, у розмірі, що перевищує мінімальний, з 28.11.2012 р. по 30.04.2013 р.
Згідно заяви від 07.05.2013 та поданих документів Шевченківським відділом соцзахисту було прийнято рішення про призначення позивачу допомоги по догляду за дітьми : ОСОБА_25-М.Ю., ІНФОРМАЦІЯ_13, ОСОБА_26-Е.Ю., ІНФОРМАЦІЯ_17, ОСОБА_22-М.Ю., ІНФОРМАЦІЯ_14 до досягнення ними трирічного віку із врахуванням доходів у розмірі, що перевищує мінімальний, з 01.05.2013 по 31.10.2013. В подальшому ОСОБА_1 зверталась також з заявою 27.06.13 р. ,відповіднодо якої було призначено допомогу по догляду за дитиною - ОСОБА_1 Макаром-Тимофієм Юрієвичем., ІНФОРМАЦІЯ_15, до досягнення ним трирічного віку з 16.09.2013 по 23.05.2016 у розмірі 130,00 грн.
Згідно з поданою 06.11.2013р. позивачем заявою та долучених до неї документів, відповідачем було призначено допомогу по догляду за дітьми ОСОБА_26-Е.Ю. та ОСОБА_22-М.Ю., ОСОБА_12-Т.Ю., до досягнення ними трирічного віку з врахуванням доходів у розмірі, що перевищує мінімальний, з 01.11.2013 р. по 30.04.2014р.
Виплата допомог по догляду за дітьми до досягнення ними трирічного віку ОСОБА_1 у спірний період здійснювалася відповідно до Законів України Про Державний бюджет України на відповідний рік, ст.15 Закону України «Про державну допомогу сімям з дітьми» та п.22 Порядку №1751.
Суд не приймає до уваги розрахунки, представлені позивачем , оскільки при здійсненні таких не враховано, що законодавцем чітко розмежовано можливість отримання даної допомоги у розмірі, що перевищує мінімальний (який розраховується як різниця між середньомісячним сукупним доходом сімї за в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців та прожитковим мінімумом, встановленим для працездатних осіб) лише у випадку звернення особи та надання необхідних документів отримувачем допомоги; не враховано, що виплата допомоги, у розмірі, що перевищує мінімальний, проводиться протягом шести місяців. Також не враховано, що нормами, що регулюють розмір спірної допомоги, передбачено виплату допомоги у мінімальному розмірі (130 грн.) до досягнення дитиною трирічного віку.
Відповідно п.23 Порядку №1751 виплата допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку припиняється зокрема, у разі тимчасового влаштування дитини на повне державне утримання та/або відібрання дитини в отримувача допомоги без позбавлення батьківських прав. Виплата допомоги припиняється з місяця, що настає за місяцем, в якому виникли зазначені обставини, за рішенням органу, який призначив допомогу.
Так, у період з з 01.09.2009 р. по 06.05.2011р. та з 01.01.2012 р. по 28.11.2012 р. діти позивача перебували на повному державному утриманні, догляд матірю за дітьми у вказаний період не здійснювався , відтак в силу вимог п.п. 13 та 23 Порядку № 1751 виплата допомоги була правомірно припинена. Відповідач не приймав рішення про відібрання чи повернення дітей, оскільки дане питання не входить до його компетенції. Проте спірна виплата має цільовий характер утримання дитини , відтак при відібранні дітей з сім»ї відповідач правомірно прийняв рішення про припинення таких виплат.
На думку суду виплата допомог по догляду за дітьми до досягнення ними трирічного віку ОСОБА_1 Шевченківським відділом соціального захисту здійснювалася з врахуванням положень Порядку фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04.03.2002 №256. Зазначеним Порядком визначено механізм фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення щодо надання, зокрема, допомоги сімям з дітьми, допомоги малозабезпеченим сімям (визначено строки подання головними розпорядниками коштів інформації про фактично нараховані суми державних допомог до 3 та до 18 числа поточного місяця та строки перерахунку Державною казначейською службою субвенції на виплату допомоги сім'ям з дітьми - до 10 та 25 числа поточного місяця).
Враховуючи наведене вимога в частині стягнення недоплаченої допомоги по догляду за дітьми до досягнення ними трьохрічного віку у розмірі 87 476.86 грн. не підлягає до задоволення.
Не підлягають до задоволення і вимоги щодо призначення допомог при народженні дітей.
Так, призначення та виплата допомоги при народженні дитини визначено Законом України «Про державну допомогу сімям з дітьми», Порядком №1751 .
Як вбачається з долучених відповідачем до матеріалів справи матеріалів - таблиці з інформацією про призначення та виплату допомоги при народженні дітей, копій рішень, довідки про нараховані суми допомоги , на заяви від 30.03.2009 та долучених до неї документів ОСОБА_1 призначено допомогу при народженні дитини ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_12, як на пяту дитину, розмір якої становить: одноразово 5000 грн. та щомісячно на період з 01.02.2009 по 31.01.2012 1250 грн.
Розмір допомоги визначено із врахуванням законодавства, діючого на момент виникнення правовідносин на підставі ст.12 Закону України «Про державну допомогу сімям з дітьми» та п.13 Порядку №1751 , яким врегульовано, що допомога при народженні дитини надається у розмірі 12240 гривень - на першу дитину, 25000 гривень - на другу дитину, 50000 гривень - на третю і наступну дитину. Виплата допомоги здійснюється одноразово при народженні першої дитини в сумі 4800 гривень, другої дитини - 4840 гривень, третьої та наступної дитини - 5000 гривень, решта на першу дитину виплачується протягом наступних 12 місяців, на другу дитину - 24 місяців, на третю і наступну дитину - 36 місяців рівними частинами у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
На підставі Розпорядження Шевченківської районної адміністрації Львівської міської ради від 27.08.2009 № 592а «Про влаштування в будинок дитини, дитячий будинок малолітніх ОСОБА_7, ОСОБА_8-Т.Ю., ОСОБА_12, ОСОБА_13-М.Ю., ОСОБА_6-М.Ю. відповідачем було прийнято рішення від 27.08.2009 р. про припинення виплати допомоги при народженні дитини ОСОБА_12, ІНФОРМАЦІЯ_12 з 01.09.2009.
Так, відповідно до ч.5 ст.11 Закону України «Про державну допомогу сімям з дітьми», п.13 Порядку №1751 виплата допомоги при народженні дитини припиняється, зокрема, у разі відібрання дитини в отримувача допомоги без позбавлення батьківських прав та/або тимчасового влаштування дитини на повне державне утримання. Виплата допомоги припиняється з місяця, що настає за місяцем, в якому виникли зазначені обставини, за рішенням органу, який призначив допомогу.
У разі влаштування дитини до дитячого закладу на повне державне утримання виплата раніше призначеної допомоги поновлюється органами соціального захисту населення шляхом перерахування коштів на відкритий в установі уповноваженого банку рахунок дитини , що передбачено у п.13 Порядку №1751.
Відповідно до п.1.5. Порядку виплати державної допомоги при народженні дитини в разі її влаштування до дитячого закладу (будинку дитини) на повне державне утримання, затвердженого наказом Міністерства праці та соціальної політики України, Міністерства фінансів України, Міністерства охорони здоров'я України, Міністерства освіти і науки України, Міністерства України у справах сім'ї, молоді та спорту від 19.05.2008 р. № 254/704/260/427/2014 допомога при народженні дитини дітям, яких було влаштовано на повне державне утримання, призначається та перераховується на рахунок дитини на підставі звернення адміністрації будинку дитини.
Таким чином, згідно із вищезазначеним Порядком та Порядком №1751 обов'язок щодо оформлення та подання органу соціального захисту населення документів, необхідних для призначення допомоги при народженні дитини та її виплати покладено на адміністрацію будинку дитини, яка відповідає за своєчасність надання документів та їх повноту та повинна протягом десяти днів з моменту влаштування дитини до закладу відкрити в банківській установі вкладний (депозитний) рахунок на ім'я дитини. Виплата належної допомоги при народженні дитини в разі її влаштування до будинку дитини на повне державне утримання здійснюється органами праці та соціального захисту населення за місцезнаходженням дитячого закладу на підставі рішення про призначення такої допомоги.
Малолітній ОСОБА_12 перебував на повному державному забезпеченні у комунальному будинку дитини №2 м. Львова , розташованому на вул. Антоновича, 117, що відноситься за територіальністю до Франківського районі м. Львова. Відтак, адміністрація будинку зобовязана була вчинити дії, передбачені Порядком № 254/704/260/427/2014 для продовження виплати допомоги при народженні дитини, а саме: відкрити в банківській установі вкладний (депозитний) рахунок на ім'я дитини та звернутися із заявою до Франківського відділу соціального захисту.
Беручи до уваги зазначене, суд не вбачає порушень з боку відповідача щодо невиплати за період перебування дитини ОСОБА_12, ІНФОРМАЦІЯ_12 у комунальному будинку дитини №2 м. Львова на повному державному утриманні.
З 01.05.2011 р. виплата допомоги при народженні дитини, ОСОБА_12, була поновлена на підставі заяви ОСОБА_1 після прийняття розпорядження Шевченківської районної адміністрації від 04.05.2011 № 353 про повернення дітей
У звязку із смертю дитини 10.12.2011 року, на підставі п.13 Порядку №1751, виплата допомоги була припинена з 01.01.2012.
Одночасно судом встановлено, згідно поданої ОСОБА_1 заяви від 15.09.2010 р. та долучених до неї документів Шевченківським відділом соціального захисту 20.09.2010 р. прийнято рішення про призначення ОСОБА_1 допомоги при народженні дитини ОСОБА_27, ІНФОРМАЦІЯ_13
Допомога призначена як на першу дитину у розмірі 12240 грн.. Виплата допомоги здійснена одноразово в сумі 4800 грн., решта виплачено протягом наступних 12 місяців з 01.04.2010 по 31.03.2011 рівними частинами по 620 грн. Зазначена допомога виплачена у повному обсязі.
Відповідно до п.13 Порядку №1751 (у чинній на той час редакції) розмір та строк виплати допомоги, яка призначається одному з батьків дитини, визначається з урахуванням кількості живонароджених та усиновлених дітей (враховуючи померлих), які до народження дитини перебували на утриманні особи, якій призначається допомога, її чоловіка (дружини), крім дітей, від виховання яких зазначена особа (її чоловік, дружина) відмовилась, а також дітей, які передані на виховання іншій особі, та повнолітньої дочки (повнолітнього сина) чоловіка, які не були усиновлені дружиною.
У призначенні допомоги відповідач , на думку суду , правомірно виходив з того, що незважаючи на той факт, що ОСОБА_9, ІНФОРМАЦІЯ_13 була шостою дитиною у ОСОБА_1, на момент призначення допомоги при народженні інші діти ОСОБА_1 не перебували на її утриманні, а були передані на повне державне утримання на підставі розпорядження Шевченківської районної адміністрації Львівської міської ради від 27.08.2009 № 592а. Призначення допомоги при народженні дитини у розмірі як на третю та наступну дитину, суперечило б чинному законодавству, зокрема, п.13 Порядку №1751, тому в задоволенні позовних вимог в цій частині слід також відмовити.
З дотриманням вимог п.13 Порядку №1751, відповідачем, на підставі заяви ОСОБА_1 було призначено допомогу при народженні дитини,- ОСОБА_4, ІНФОРМАЦІЯ_17 Так, допомогу призначено як на другу дитину, оскільки до народження дитини ( 04.03.2011 р. ) на утриманні позивачки перебувала лише одна дитина ОСОБА_9, ІНФОРМАЦІЯ_13, тому розмір допомоги становив: одноразово - 7344 грн. та щомісячно на період з 01.04.2011 по 31.03.2013 1224 грн.
Розмір допомоги визначено на підставі ст.12 Закону України «Про державну допомогу сімям з дітьми» та п.13 Порядку №1751, чинних на момент виникнення даних правовідносин, (допомога при народженні дитини, яка народилася після 31 грудня 2010р., надається у сумі, кратній 22 розмірам прожиткового мінімуму, - на першу дитину; кратній 45 розмірам прожиткового мінімуму, - на другу дитину; кратній 90 розмірам прожиткового мінімуму, - на третю і кожну наступну дитину. Виплата допомоги здійснюється одноразово у дев'ятикратному розмірі прожиткового мінімуму при народженні дитини, решта суми допомоги на першу дитину виплачується протягом наступних 12 місяців, на другу дитину - 24 місяців, на третю і кожну наступну дитину - 36 місяців рівними частинами. При цьому така допомога надається у розмірах прожиткового мінімуму для дітей віком до шести років, встановленого на день народження дитини (816 грн.).
На підставі розпорядження Жидачівської районної держадміністрації від 13.12.2011 №1049 «Про негайне відібрання малолітніх дітей ОСОБА_26-Е.Ю, 04.03.2011р.н., ОСОБА_25-М.Ю.,28.03.2010р.н., ОСОБА_7, 05.12.2006р.н., від матері ОСОБА_1 та малолітніх ОСОБА_13-М.Ю, ІНФОРМАЦІЯ_8, і ОСОБА_6-М.Ю., ІНФОРМАЦІЯ_9, від батьків ОСОБА_1 та ОСОБА_6С.» та листа комунального закладу Львівської обласної ради «Будинок дитини №1 для дітей з ураженням центральної нервової системи і порушенням психіки» від 19.12.2011 № 664 відповідно до п.13 Порядку №1751, виплату допомоги при народженні дитини ОСОБА_26-Е.Ю., 04.03.2011р.н., припинено з 01.01.2012.
Відповідно до ч.5 ст.11 Закону України «Про державну допомогу сімям з дітьми», п.13 Порядку №1751 виплата допомоги при народженні дитини припиняється, зокрема, у разі відібрання дитини в отримувача допомоги без позбавлення батьківських прав та/або тимчасового влаштування дитини на повне державне утримання. Виплата допомоги припиняється з місяця, що настає за місяцем, в якому виникли зазначені обставини, за рішенням органу, який призначив допомогу.
Враховуючи перебування на повному державному забезпеченні малолітньої ОСОБА_4, ІНФОРМАЦІЯ_17, у комунальному закладі Львівської обласної ради «Будинок дитини №1 для дітей з ураженням центральної нервової системи і порушенням психіки» (м. Львів, вул. Комаринця, 2а), що перебуває за територіальністю у Франківському районі м. Львова, останній (адміністрація будинку) зобовязаний був вчинити дії, передбачені Порядком № 254/704/260/427/2014 для продовження виплати допомоги при народженні дитини, а саме: відкрити в банківській установі вкладний (депозитний) рахунок на ім'я дитини та звернутися із заявою до Франківського відділу соціального захисту.
На період перебування малолітньої ОСОБА_4, ІНФОРМАЦІЯ_17, у комунальному закладі Львівської обласної ради «Будинок дитини №1 для дітей з ураженням центральної нервової системи і порушенням психіки», що розташований за територіальним поділом у Франківському районі м. Львова, адміністрація будинку у відповідності до вимог Порядку № 254/704/260/427/2014 повинна була відкрити в банківській установі вкладний (депозитний) рахунок на ім'я дитини та звернутися із заявою до Франківського відділу соціального захисту про проведення виплат. Враховуючи наведене відповідач не може нести відповідальність за відсутність виплат за період перебування малолітньої дитини у будинку дитини, оскільки такі не входили до його компетенції.
Згідно із абзацом 24 п.13 Порядку №1751 виплата допомоги поновлюється у випадках, передбачених абзацами восьмим - чотирнадцятим, сімнадцятим і вісімнадцятим пункту 13 Порядку №1751, у разі, коли особа, що фактично здійснює догляд за дитиною (один з батьків дитини, опікун), звернулася протягом шести місяців після припинення виплати допомоги до органу, що призначив допомогу, з письмовою заявою. З такою заявою про поновлення виплати допомоги при народженні дитини,- ОСОБА_26-Е.Ю., 04.03.2011р.н., ОСОБА_1 звернулась до відповідача лише 28.11.12 р. Відтак 04.12.12 р. вірно було прийнято рішення про відмову в поновленні виплати допомоги при народженні , оскільки минуло більше шести місяців після припинення виплати допомоги.
На підставі заяви ОСОБА_1 від 16.05.2013 р. та долучених до неї документів, відповідачем призначено допомогу при народжені дитини ОСОБА_1 Ростислава-Матвія ОСОБА_17, ІНФОРМАЦІЯ_14 Допомога призначена як на третю (восьму дитину), розмір якої становить: одноразово 9110,00 грн., та щомісячно в сумі 1391,81 грн., на період з 01.06.2012 по 31.05.2018.
Встановлено, що розмір допомоги визначено на підставі ст.12 Закону України «Про державну допомогу сімям з дітьми» та п.13 Порядку №1751, чинних на момент виникнення даних правовідносин, (допомога при народженні дитини, яка народилася після 8 квітня 2011 р., надається в сумі, кратній 30 розмірам прожиткового мінімуму, - на першу дитину; кратній 60 розмірам прожиткового мінімуму, - на другу дитину; кратній 120 розмірам прожиткового мінімуму, - на третю і кожну наступну дитину. Виплата допомоги здійснюється одноразово у десятикратному розмірі прожиткового мінімуму при народженні дитини, решта суми допомоги на першу дитину виплачується протягом 24 місяців, на другу дитину - 48 місяців, на третю і кожну наступну дитину - 72 місяців рівними частинами. При цьому така допомога надається у розмірах прожиткового мінімуму для дітей віком до шести років, встановленого на день народження дитини (911 грн.).
Окрім того, згідно з поданою 27.06.2013 р. заявою та долученими до неї документами, призначено допомогу при народжені дитини ОСОБА_1 Макара-Тимофія ОСОБА_17, ІНФОРМАЦІЯ_15 як на третю (девяту дитину), розмір якої становить: одноразово 9720,00 грн., та щомісячно в сумі 1485,00 грн., на період з 01.06.2013 по 31.05.2019.
Згідно наданих відповідачем доказів (копій рішень, довідки про нараховані суми допомоги тощо) на даний час виплата зазначених допомог здійснюється у призначених розмірах.
Після з'ясування всіх обставин у справі щодо призначення ОСОБА_1 допомоги на дітей одиноким матерям та перевірки їх доказами, наданих сторонами, суд прийшов до висновку щодо безпідставності позовної вимоги позивача щодо стягнення з Шевченківського відділу соціального захисту суми недоплаченої щомісячної допомоги на дітей одиноким матерям у розмірі 99 380 грн. з огляду на наступне.
Відповідно до ст. 18-1 Закону України «Про державну допомогу сімям з дітьми» право на допомогу на дітей одиноким матерям мають одинокі матері (які не перебувають у шлюбі), одинокі усиновлювачі, якщо у свідоцтві про народження дитини або документі про народження дитини, виданому компетентними органами іноземної держави, за умови його легалізації в установленому законодавством порядку (рішенні про усиновлення дитини), відсутній запис про батька (матір) або запис про батька (матір) проведено в установленому порядку органом державної реєстрації актів цивільного стану за вказівкою матері (батька, усиновлювача) дитини.
Судом встановлено, що семеро дітей ОСОБА_1 є дітьми одинокої матері.
Допомога на дітей одиноким матерям, одиноким усиновлювачам, матері (батьку) у разі смерті одного з батьків, які мають дітей віком до 18 років (якщо діти навчаються за денною формою навчання у загальноосвітніх, професійно-технічних, а також вищих навчальних закладах I - IV рівнів акредитації, - до закінчення такими дітьми навчальних закладів, але не довше ніж до досягнення ними 23 років), надається у розмірі, що дорівнює різниці між 50 відсотками прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку та середньомісячним сукупним доходом сім'ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців, але не менше 30 відсотків прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку (ст. 18-3 Закону України «Про державну допомогу сімям з дітьми», п.34 Порядку №1751).
Розмір допомоги, яка надається з урахуванням доходів сім'ї, може бути перерахований з місяця подання отримувачем допомоги заяви до закінчення строку її призначення.
Допомога на дітей одиноким матерям призначається з місяця, в якому було подано заяву з усіма необхідними документами, та виплачується щомісяця по місяць досягнення дитиною 18-річного віку (якщо діти навчаються за денною формою у вищих навчальних закладах I - IV рівня акредитації та професійно-технічних навчальних закладах, - до закінчення такими дітьми навчальних закладів, але не довше ніж до досягнення ними 23 років) включно.
Виплата допомоги в розмірі, що перевищує мінімальний, здійснюється протягом шести календарних місяців. Якщо особа, якій призначена допомога, після закінчення зазначеного строку не підтвердила право на призначення допомоги у розмірі, що перевищує мінімальний, допомога виплачується у мінімальному розмірі , що передбачено у п.36 Порядку №1751.
Пунктом 33 Порядку №1751 врегульовано, що допомога на дітей одиноким матерям не призначається у разі перебування дитини на повному державному утриманні .
Судом проаналізовано представлені представниками відповідача документи щодо призначення допомоги на дітей одиноким матерям (таблиці з інформацією про призначення та виплату допомоги на дітей одиноким матерям, копій рішень, довідки про нараховані суми допомоги).
Зокрема, за зверненнями ОСОБА_1 від 31.01.2007 р. їй призначено допомогу як одинокій матері на дитину, ОСОБА_7, ІНФОРМАЦІЯ_10 на період з 01.01.2007 р. по 31.12.2024 р.у мінімальному розмірі (30 відсотків прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку) ; від 21.01.2008 р. - на дитину, ОСОБА_7 Олександра-Тараса ОСОБА_17, ІНФОРМАЦІЯ_11 на період з 01.01.2008 по 31.10.2025 у мінімальному розмірі (30 відсотків прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку) ; від 30.03.2009 р. - на дитину, ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_12 на період з 01.03.2009 по 31.01.2027 у мінімальному розмірі (30 відсотків прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку).
Відповідно до п.36 Порядку №1751 виплата допомоги на дітей одиноким матерям припиняється, зокрема у разі відібрання дитини в отримувача допомоги без позбавлення батьківських прав та/або тимчасового влаштування дитини на повне державне утримання. Виплата допомоги припиняється з місяця, що настає за місяцем, в якому виникли зазначені обставини, за рішенням органу, який призначив допомогу.
У разі припинення дії обставин, наведених вище, виплата допомоги поновлюється за письмовою заявою отримувача допомоги до органу, який призначає допомогу, з місяця, що настає за місяцем, в якому припинилася дія зазначених обставин Дана норма передбачена ст.18-4 Закону України «Про державну допомогу сімям з дітьми».
З 01.01.2009р. виплату даних допомоги припинено, оскільки було прийнято розпорядження Шевченківської районної адміністрації Львівської міської ради від 27.08.2009 № 592а про влаштування в будинок дитини, дитячий будинок малолітніх ОСОБА_7, ОСОБА_8-Т.Ю., ОСОБА_12, ОСОБА_13-М.Ю., ОСОБА_6-М.Ю. та поновлено з 01.05.2011 р. на підставі розпорядження Шевченківської районної адміністрації Львівської міської ради від 04.05.2011 № 353 про повернення батькам малолітніх ОСОБА_12 з Будинку дитини № 2 та малолітніх ОСОБА_13-М.Ю., ОСОБА_6-М.Ю., ОСОБА_7, ОСОБА_8-Т.Ю. з дитячого комунального будинку дитини №1 м. Львова.
За зверненнями від 15.09.2010 ОСОБА_1 призначено допомогу як одинокій матері на дитину, ОСОБА_25, ІНФОРМАЦІЯ_13 на період з 01.09.2010 по 31.03.2028 у мінімальному розмірі (30 відсотків прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку) ; від 29.04.2011 р. - на дитину, ОСОБА_26, ІНФОРМАЦІЯ_17 на період з 01.04.2011 по 31.03.2029 у мінімальному розмірі (30 відсотків прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку).
Відповідно до п.36 Порядку №1751 та, враховуючи розпорядження Жидачівської районної адміністрації від 13.12.2011 р. № 1049 про негайне відібрання малолітніх дітей ОСОБА_26-Е.Ю., ОСОБА_25-М.Ю., ОСОБА_7, ОСОБА_13-М.Ю., ОСОБА_6-М.Ю., Шевченківським відділом соціального захисту з 01.01.2012 припинено виплату допомог на дітей одиноким матерям: на дитину ОСОБА_7; на дитину ОСОБА_25-М.Ю.; на дитину, ОСОБА_26-Е.Ю.
Окрім того, з 01.01.2012 на підставі п.36 Порядку №1751, припинено допомогу одинокій матері на дитину, ОСОБА_12, у звязку із смертю дитини, що померла 09.12.2011.
Розпорядженням Шевченківської районної адміністрації Львівської міської ради від 26.11.2012 №764 малолітні діти ОСОБА_1 були повернуті.
Відтак з 01.12.2012 р. поновлено виплату допомоги на дітей (ОСОБА_7, ОСОБА_25-М.Ю., ОСОБА_26-Е.Ю.) як одинокій матері ОСОБА_1
Відповідно до звернень від 28.11.2012 р. ОСОБА_1 призначено допомогу як одинокій матері на дитину - ОСОБА_22, ІНФОРМАЦІЯ_14, на період з 01.11.2012 по 31.05.2030 у мінімальному розмірі (30 відсотків прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку) ; по заяві від 27.06.2013 р. - на дитину, ОСОБА_23, ІНФОРМАЦІЯ_15 на період з 01.06.2013 по 31.05.2031 у мінімальному розмірі (30 відсотків прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку).
Судом встановлено, що впродовж терміну призначення та виплати даних допомог ОСОБА_1 неодноразово зверталася за призначенням допомоги на дітей як одинокій матері в розмірі, що перевищує мінімальний (звернення від 06.05.2011 р. , від 03.07.2012 р. , від 03.12.2012 р. , від 28.11.2012 р. ). Розмір та період призначення допомоги на дітей одинокій матері в розмірі, що перевищує мінімальний, з урахуванням всіх рішень про зміну (зокрема, при зміні розміру прожиткового мінімуму; при зміні складу сімї впродовж терміну призначення допомоги у звязку з народженням дітей, відібранням дітей, поверненням дітей; при зміні середньомісячного сукупного доходу сімї впродовж терміну призначення допомоги), відображено відповідачем у долученій до матеріалів справи таблиці.
Суд неодноразово оголошував перерви у судовому засіданні за клопотанням позивача та її представників для надання можливості уточнити позовні вимоги. Проте визначаючи суму недоплачених відповідачем коштів на дітей одиноким матерям у розмірі 99 380 грн. позивач не вказує з яких міркувань він виходив та якими нормами керувався. Дана вимога не підтверджена жодними доказами.
Таким чином, суд прийшов до висновку щодо правомірності дій Шевченківського відділу соціального захисту щодо призначення та виплати ОСОБА_1 допомоги на дітей як одинокій матері.
З'ясувавши обставини у справі щодо призначення ОСОБА_1 державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім'ям та перевірки їх доказами, наданих сторонами, суд прийшов до висновку щодо безпідставності позовної вимоги позивача щодо стягнення з Шевченківського відділу соціального захисту суми недоплаченої щомісячної державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім'ям у розмірі 124 973,54 грн. виходячи з наступного .
Питання призначення та виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченій сімї врегульовано Законом України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сімям», Порядком призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сімям, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 24.02.2003 №250 .
Відповідно до ст.1 Закону «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сімям» (надалі Закон) державна соціальна допомога малозабезпеченим сім'ям (сім'ям, які з поважних або незалежних від них причин мають середньомісячний сукупний доход нижчий від прожиткового мінімуму для сім'ї) - щомісячна допомога, яка надається малозабезпеченим сім'ям у грошовій формі в розмірі, що залежить від величини середньомісячного сукупного доходу сім'ї. Державна соціальна допомога призначається на шість місяців.
Розмір державної соціальної допомоги визначається як різниця між прожитковим мінімумом для сім'ї та її середньомісячним сукупним доходом, який обчислюється за методикою, встановленою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, але цей розмір не може бути більшим ніж 75 відсотків прожиткового мінімуму для сім'ї.
До стабілізації економічного становища в Україні розмір державної соціальної допомоги визначається з урахуванням рівня забезпечення прожиткового мінімуму.
Рівень забезпечення прожиткового мінімуму встановлюється виходячи з реальних можливостей видаткової частини Державного бюджету України і затверджується одночасно з прийняттям закону про Державний бюджет України на відповідний рік.
Для кожної дитини (крім дитини-інваліда), яка входить до складу малозабезпеченої сім'ї, рівень забезпечення прожиткового мінімуму збільшується на 10 відсотків, а для кожної дитини-інваліда, яка входить до складу малозабезпеченої сім'ї, для кожної дитини, яка утримується матір'ю (батьком, усиновителем), що не перебуває у шлюбі, і запис про батька (матір) цієї дитини у Книзі реєстрації народжень провадиться в установленому порядку за вказівкою матері (батька), для кожної дитини, в якої один або обоє батьків є інвалідами I або II групи, - на 20 відсотків , що передбачає ст.5 Закону у чинній редакції на момент спірних правовідносин.
Статтею 8 Закону врегульовано, що у разі затвердження нового рівня забезпечення прожиткового мінімуму розмір призначеної допомоги перераховується без звернення уповноваженого представника сім'ї .
До складу сім'ї включаються чоловік, дружина; рідні, усиновлені та підопічні діти цих осіб віком до вісімнадцяти років, а також діти, які навчаються за денною формою навчання у загальноосвітніх, професійно-технічних, вищих навчальних закладах I - IV рівнів акредитації до досягнення двадцяти трьох років і які не мають власних сімей; неодружені повнолітні діти, які визнані інвалідами з дитинства I та II груп або інвалідами I групи і проживають разом з батьками; непрацездатні батьки чоловіка та дружини, які проживають разом з ними і перебувають на їх утриманні у зв'язку з відсутністю власних доходів; особа, яка проживає разом з одиноким інвалідом I групи і здійснює догляд за ним; жінка та чоловік, які проживають однією сім'єю, не перебувають у шлюбі, але мають спільних дітей. При цьому до складу сім'ї включаються незалежно від місця проживання (перебування) або реєстрації діти, які навчаються за денною формою навчання у загальноосвітніх, професійно-технічних, вищих навчальних закладах I - IV рівнів акредитації до досягнення двадцяти трьох років і не мають власних сімей.
Відповідно до вимог ст. 4 Закону та п. 6 Порядку № 250 до складу сім'ї не включаються особи, які перебувають на повному державному утриманні.
Беручи до уваги вищезазначені норми, докази, надані відповідачем на підтвердження своїх заперечень, судом не встановлено в діях відповідача порушень законодавства.
Судом встановлено, що впродовж 2007-2014рр. років Шевченківським відділом соціального захисту призначалась державна соціальна допомога сімї ОСОБА_1
Зокрема, за період з 01.01.2007р. по 30.06.2007р. ОСОБА_1 виплачено державну соціальну допомогу у розмірі 1593,48 грн. За період з 01.01.2008 р. по 30.06.2008 р. призначено та виплачено допомогу у розмірі 627,66 грн. (враховуючи склад сімї 5 осіб). За період з 01.07.2008 р. по 31.12.2008 р. - у розмірі 1442,07 грн. (враховуючи склад сімї 5 осіб).
Відповідно до звернення ОСОБА_1 від 08.01.2009 р. (склад сімї 5 осіб) призначено державну соціальну допомогу на період з 01.01.2009 р. по 30.06.2009 р. ; в межах терміну призначення у звязку зі зміною складу сімї (народження ОСОБА_12,28.01.2009р.н.), здійснено перерахунок розміру допомоги з 01.03.2009 р. по 30.06.2009 р. , виплачено за вказаний період - 4025,16 грн.
За зверненням ОСОБА_1 від 06.05.2011 р. на підставі представлених нею документів, враховуючи склад сімї 8 осіб, Шевченківським відділом соціального захисту призначено та виплачено державну соціальну допомогу на період з 01. 05.2011 р по 31.10.2011 р. у розмірі 13548,89 грн.
В подальшому згідно заяви позивача від 28.11.2012 , враховуючи склад сімї 8 осіб, відповідачем призначено державну соціальну допомогу сімї ОСОБА_1 на період з 01.11.2012 р. по 30.04.2013 р . (виплачено 34313,56 грн.), аналогічно допомогу призначено за зверненням від 07.05.2013 р. на період з 01.05.2013 р. по 31.10.2013 р. (виплачено -15858,58 грн.) та за зверненням від 06.11.2013 р. (склад сімї 9 осіб) на період з 01.11.2013 р. по 30.04.2014 р. (виплачено 30859,09 грн.).
У січні 2014 р. Шевченківським відділом соціального захисту проведено перерахунок розміру призначених ОСОБА_1 державної соціальної допомоги за періоди: з 01.11.2012 р. по 30.04.2013 р. ; з 01.05.2013 р. по 31.10.2013 р. ; з 01.11.2013 р. по 30. 04.2014 р, оскільки в розрахунки середньомісячного сукупного доходу сімї не була включена допомога при народженні дитини ОСОБА_1 Ростислава-Матвія ОСОБА_17, 17.05.2012р.н., призначена ОСОБА_1 за її зверненням від 16.05.2013 р.
Сума надміру виплачених коштів за призначеною допомогою за вказані періоди склала 5788,80 грн. Відповідно до п.28 Порядку №250 на підставі рішення Шевченківського відділу соціального захисту з 01.02.2014 проводилось відрахування надміру виплачених коштів державної соціальної допомоги в розмірі 20 відсотків суми виплачуваної допомоги щомісячно до повного погашення переплати.
Відповідно до звернення ОСОБА_1 від 05.05.2014 р. та представлених нею документів, враховуючи склад сімї 9 осіб, Шевченківським відділом соціального захисту призначено державну соціальну допомогу на період з 01.05.2014р. по 31.10.2014 р. (з урахуванням стягнутих сум переплати сума виплачених коштів за вказаний період становить 12018,12 грн.).
Таким чином, суд прийшов до висновку, що виплата державної соціальної допомоги малозабезпеченим сімям ОСОБА_1 Шевченківським відділом соціального захисту проводилась відповідно до чинного законодавства.
Одночасно, проаналізувавши матеріали справи, суд прийшов до переконання щодо безпідставності вимоги позивача щодо стягнення з Шевченківського відділу соціального захисту суми невиплаченої одноразової допомоги у розмірі 7500 грн. багатодітним сімям, які мають на утриманні шестеро і більше дітей, для їхнього відпочинку або відпочинку зважаючи на наступне.
Одноразова допомога малозабезпеченим сімям, які мають на утриманні шестеро і більше дітей віком до 18 років, для їхнього відпочинку або оздоровлення це додатковий (до встановлених на державному рівні) вид соціальної допомоги для малозабезпечених багатодітних сімей, що встановила Львівська міська рада як орган місцевого самоврядування, за рахунок коштів міського бюджету м. Львова, скориставшись повноваженнями, яке їй надає Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні».
Рішенням виконавчого комітету Львівської міської ради №82 від 18.02.2008р. затверджено Положення про надання одноразової допомоги малозабезпеченим сімям, які мають на утриманні шестеро і більше дітей віком до 18 років, для їхнього відпочинку або оздоровлення .
Відповідно до п.3 Положення №82 право на допомогу мають сімї, які на день подання заяви на отримання допомоги одночасно відповідають таким умовам:
1) на вихованні є шестеро і більше дітей віком до 18 років, а також дітей, які навчаються у вищих навчальних закладах I-IV рівнів акредитації та професійно-технічних навчальних закладах з денною формою навчання до досягнення ними 23 років і не мають власних сімей незалежно від місця проживання або реєстрації, не перебувають на повному державному чи недержавному утриманні;
2) мати, батько (усиновитель, опікун) дітей зареєстрована(ий) у м.Львові;
3) мати (батько) не отримували зазначену допомогу за місцем реєстрації (у випадку їхньої реєстрації за різними адресами);
4) один з членів сімї або сімя не отримали одноразової матеріальної допомоги, передбаченої у міському бюджеті м.Львова у поточному році, відповідно до положень про надання одноразової матеріальної допомоги, затверджених ухвалою міської ради від 15.03.2007 № 676 та рішенням виконавчого комітету від 30.03.2007 № 162.
Як підтверджено матеріалами справи, ОСОБА_1 28.11.2012 р. звернулась до Шевченківського відділу соціального захисту із заявою про призначення спірної допомоги. Проте, рішенням Шевченківського відділу соціального захисту від 03.12.2012 р. їй відмовлено у наданні такої на підставі п.3.4. Положення № 82.
Так, як вбачається з наказу управління соціального захисту департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради від 25.09.2012 №1010 р. ОСОБА_1 надано одноразову матеріальну допомогу для мешканців м. Львова відповідно до рішення виконавчого комітету від 30.03.2007 р. № 162 у розмірі 500 грн.
Зазначена обставина виключає можливість надання ОСОБА_1 спірної допомоги з міського бюджету м. Львова у 2012 році, оскільки встановлює невідповідність сімї умовам для отримання допомоги відповідно до п.3.4. Положення №82.
В силу ч.1 ст.2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших субєктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень. Враховуючи приписи вказаної норми, обєктом судового захисту можуть бути лише порушені невизнані чи оспорювані права позивача.
В даному випадку, на думку суду відповідачем не порушені права позивача. Враховуючи наведене, оцінюючи зібрані по справі докази в їх сукупності, суд приходить до висновку, що позовє безпідставний,відтак не підлягає до задоволення.
Керуючись ст.ст.94, 104, 105, 162 КАС України, Законом України «Про державну допомогу сімям з дітьми», Законом України «Про охорону дитинства», Законом України «Про державний бюджет України на 2007 рік», Постановою Кабінету Міністрів України № 1751 від 27.12.01р. «Про затвердження порядку призначення і виплати державної допомоги сімям з дітьми», суд , -
ПОСТАНОВИВ:
В задоволенні позову ОСОБА_1 до Шевченківського відділу соцзахисту управління соцзахисту Департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради про визнання дій протиправними, стягнення коштів, зобовязання до вчинення дій відмовити за безпідставністю.
Апеляційна скарга на постанову може бути подана до протягом десяти днів з моменту отримання її копії через Шевченківський райсуд м. Львова .
Суддя ОСОБА_28