2-а/221/117/2014
Волноваський районний суд Донецької області
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
28 травня 2014 року м. Волноваха
Волноваський районний суд Донецької області у складі:
головуючого судді Аксьоненка В.І.,
при секретарі судового засідання Денисенко Н.В.,
за участю представника відповідача Коваль Т.С.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі Волноваського районного суду Донецької області справу за адміністративним позовом ОСОБА_2 до управління Пенсійного фонду України у Волноваському районі Донецької області про визнання протиправними дій та зобов'язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В :
29.04.2014 ОСОБА_2 звернувся до суду з адміністративним позовом до Управління Пенсійного фонду України у Волноваському районі Донецької області про визнання дій неправомірними, зобов'язання вчинити певні дії.
В позовній заяві зазначив, що він є інвалідом ІІ групи, встановленої у зв'язку з виконанням ним службових обов'язків по ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи.
Постановою Овруцького районного суду Житомирської області від 01.10.2007 року було зобов'язано УПФУ в Овруцькому районі Житомирської області здійснити починаючи з 05.03.2007 нарахування йому пенсії в розмірі 8 мінімальних пенсій із розрахунку прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, тобто виходячи з такого мінімуму в розмірі 380 гривень, з послідуючим перерахуванням пенсії при збільшенні розміру прожиткового мінімуму. В подальшому 12.10.2010 року ухвалою Волноваського районного суду сторону виконавчого провадження УПФУ в Овруцькому районі Житомирської області замінено на УПФУ в Волноваському районі Донецької області у зв'язку зі зміною позивачем місця проживання. З листопада 2011 року відповідач припинив виконувати вищезазначене рішення Овруцького районного суду та почав виплачувати позивачу пенсію у значно меншому розмірі ніж визначено судовим рішенням. Тому просив визнати дії відповідача протиправними, зобов'язати виплачувати пенсію у розмірі, встановленому постановою Овруцького районного суду та нарахувати та виплатити заборгованість, яка утворилась внаслідок зменшення розміру пенсії з листопада 2011 року
Позивач ОСОБА_2 в судове засідання не з'явився, надав заяву, в якій зазначив, що підтримує заявлені вимоги в повному обсязі та просить розглянути справу без його присутності
Представник відповідача УПФУ у Волноваському районі Донецької Коваль Т.О. позовні вимоги не визнала, надав заперечення проти позову, в яких зазначила, що УПФУ у Волноваському районі виплачує пенсію позивачу в розмірах, встановлених діючим законодавством України та переглянутих Конституційним Судом України, тому просила у задоволенні позову відмовити.
Вислухавши пояснення відповідача, дослідивши надані сторонами докази, суд вважає, що позов є частково обґрунтованим та таким, що підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.
Судом встановлено, що позивач ОСОБА_2 є особою, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи, має статус ліквідатора наслідків аварії на ЧАЕС 1-ї категорії, що підтверджено перереєстрованим посвідченням серії НОМЕР_1 від 19.01.2012 року (а.с.13).
Разом з тим, позивач має 2 групу інвалідності, захворювання, пов'язаного з роботою по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС, що підтверджено довідкою МСЕК Управління охорони здоров'я Житомирської облдержадміністрації серії 10 ААб від 06.01.2012 року.(а.с14,15).
Постановою Овруцького районного суду Житомирської області від 01.10.2007 року було зобов'язано УПФУ в Овруцькому районі Житомирської області здійснити починаючи з 05.03.2007 нарахування йому пенсії в розмірі 8 мінімальних пенсій із розрахунку прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, тобто виходячи з такого мінімуму в розмірі 380 гривень, з послідуючим перерахуванням пенсії при збільшенні розміру прожиткового мінімуму.
Ухвалами Київського апеляційного адміністративного суду від 25.08.2009 року та Вищого адміністративного Суду України від 10.03.2010 р. апеляційну і касаційну скарги відхилено, а постанову Овруцького районного суду Житомирської області від 01.10.2007 залишено без змін. (а.с. 4-9)
12.10.2010 року ухвалою Волноваського районного суду сторону виконавчого провадження УПФУ в Овруцькому районі Житомирської області замінено на УПФУ в Волноваському районі Донецької області у зв'язку зі зміною позивачем місця проживання (а.с.10-11).
Позивач перебуває на обліку в УПФУ у Волноваському районі, як одержувач пенсії по інвалідності внаслідок захворювання інвалідам ІІ групи, що постраждали внаслідок аварії на ЧАЕС, згідно Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", що не оспорюється відповідачем.
З 05.03.2007 року по 31.10.2011 року пенсія позивача була обчислена і виплачувалась в розмірі 8 мінімальних пенсій відповідно до постанови Овруцького районного суду Житомирської області від 01.10.2007 року.
З 01.11.2011 по теперішній час пенсія виплачується в зменшеному розмірі.
25.01.2012 року, 01.04.2012 року, 02.07.2012 року позивач звертався до відповідача із заявами про надання йому роз'яснень щодо неправомірного зменшення розміру виплат за рішенням суду від 01.10.2007 року, на що 08.02.2012 за № М-10-01-15, 28.04.2012 № М-10-01-03, 15.05.2012 №2239-М-02 йому були надані відповіді у вигляді листів (а.с.17,18,20-22) про припинення виплати, визначеної судовим рішення, зазначеним вище пенсії з 01.11.2011 року через те, що норми статті 54 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів Державного бюджету України та бюджету Пенсійного фонду України.
Закон України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" визначає основні положення щодо реалізації конституційного права громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, на охорону їх життя і здоров'я та створює порядок визначення категорій зон радіоактивного забруднених територій, умов проживання і трудової діяльності на них, соціального захисту потерпілого населення.
Статтею 49 вказаного Закону передбачено, що пенсії особам, віднесеним до 1 категорії, встановлюються у вигляді: а) державної пенсії, б) додаткової пенсії за шкоду, завдану здоров'ю, яка призначається після виникнення права на державну пенсію.
Частиною 1 статті 50 вказаного Закону визначено, що особам, віднесеним до 1 категорії, інвалідам групи призначається щомісячна додаткова пенсія за шкоду, заподіяну здоров'ю, в розмірі 75% мінімальної пенсії за віком.
Частиною 4 статті 54 вказаного Закону передбачено, що розміри пенсій для інвалідів, щодо яких встановлено зв'язок з Чорнобильською катастрофою, не можуть бути нижчими, по ІІ групі інвалідності, - восьми мінімальних пенсій за віком.
Разом з тим, постановою Кабінету Міністрів України № 1210 від 23.11.2011 року "Про підвищення рівня соціального захисту громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" затверджений Порядок обчислення пенсії особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи.
Пунктом 4 Порядку встановлено, що у разі коли особа пропрацювала у зоні відчуження менше календарного місяця у 1986-1990 роках, за ї бажанням пенсія може обчислюватися виходячи із заробітної плати, одержаної за роботу у зоні відчуження, за весь фактично відпрацьований час, в одному із неповних календарних місяців роботи протягом цих років.
Пунктом 13 Порядку встановлено, що щомісячна додаткова пенсія за шкоду, заподіяну здоров'ю, інвалідам ІІ групи з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС 1 категорії виплачується в розмірі 379грн.60коп.
Таким чином, на даний час існують два чинних нормативно-правових акта, якими по різному визначено розмір пенсії особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи.
Статтею 63 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" передбачено, що фінансування витрат, пов'язаних з реалізацією цього Закону, здійснюється за рахунок коштів державного бюджету.
Якщо у 2011 році Законом України "Про внесення змін до Закону України про державний бюджет України на 2011 рік" № 3491-VI від 14.06.2011 року було встановлено, що у 2011 році норми і положення статей 39, 50, 51, 52, 54 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявного фінансового ресурсу бюджету Пенсійного фонду України на 2011рік; а також частини 3 Прикінцевих положень Закону України "Про Державний бюджет України на 2012 рік" було встановлено, що у 2012 році норми і положення статей 20, 21, 22, 23, 30, 31, 37, 39, 48, 50, 51, 52 та 54 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів Державного бюджету України та бюджету Пенсійного фонду України на 2012 рік; а також частини 4 Прикінцевих положень Закону України "Про Державний бюджет України на 2013 рік" було встановлено, що у 2013 році норми і положення статей 20, 21, 22, 23, 30, 31, 37, 39, 48, 50, 51, 52 та 54 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів Державного бюджету України та бюджету Пенсійного фонду України на 2013 рік; то зазначені положення Законів були об'єктивною підставою для обґрунтованого застосування у вказаних роках при обчисленні пенсії особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, постанови КМУ № 1210 від 23.11.2011 року.
Однак Закон України "Про Державний бюджет України на 2014 рік" від 16.01.2014 року не містить жодної норми, яка б обмежувала у 2014 році пряме застосування Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", зокрема статей 50, 54 вказаного Закону, якими визначено розмір державної пенсії та додаткової пенсії за шкоду, завдану здоров'ю.
Зі змісту вимог частини 2 статті 19 Конституції України вбачається, що органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Положеннями частини 4 статті 9 КАС України визначено, що, у разі невідповідності нормативно-правового акта Конституції України, закону України, міжнародному договору, згода на обов'язковість якого надана Верховною Радою України, або іншому правовому акту суд застосовує правовий акт, який має вищу юридичну силу.
Отже, за конституційними нормами, виходячи з пріоритетності законів над підзаконними актами, при визначенні розміру пенсій позивачеві з 01.01.2014 року застосуванню підлягає не постанова КМУ № 1210 від 23.11.2011 року, а норми статей 50, 54 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи".
Законом України "Про Державний бюджет України на 2014 рік" затверджено нові розміри соціальних стандартів. Так, мінімальний розмір пенсій, призначених відповідно до статті 28 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", визначається виходячи із розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, з 01.01.2014 року - 949 грн., з 01.07.2014 року - 974 грн., з 01.10.2014 року - 1014 грн.
Виходячи із розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, провадиться перерахунок, зокрема, - додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю та компенсаційної виплати за втрату годувальника відповідно до Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" (стаття 50); - мінімальних розмірів пенсії по інвалідності внаслідок аварії на ЧАЕС, призначених відповідно до статті 54 вказаного Закону.
Відповідно до вимог частин 1, 2 статті 99 КАС України адміністративний позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами. Для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.
Тому суд вважає, що саме з 01.01.2014 року починається перебіг строку для подання позивачем адміністративного позову, тому що саме з 01.01.2014 року порушено його право на отримання пенсії у зазначеному вище розмірі.
Таким чином, права позивача ОСОБА_2 слід захистити, визнавши неправомірним нарахування та виплату останньому управлінням ПФУ у Волноваському районі державної пенсії та додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю, всупереч положень статей 50, 54 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", а також слід зобов'язати УПФУ у Волноваському районі провести перерахунок та виплату з 01.01.2014 року ОСОБА_2, як інваліду ІІ групи 1-ї категорії, державну пенсію на підставі статті 54 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" в обсязі не нижче від 8-ми розмірів прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, та додаткову пенсію за шкоду, заподіяну здоров'ю, на підставі статті 50 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" в обсязі 75% розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, за відрахуванням фактично отриманих сум.
Відповідно до частини 5 статті 94 КАС України судові витрати слід віднести за рахунок держави.
На підставі викладеного, керуючись статтями 11, 14, 70-72, 86, 159-163 КАС України суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Позов ОСОБА_2 до управління Пенсійного фонду України у Волноваському районі Донецької області про визнання дій неправомірним та зобов'язання вчинити певні дії, задовольнити частково.
Визнати неправомірними дії Управління Пенсійного фонду України у Волноваському районі Донецької області щодо зменшення ОСОБА_2 з 01.01.2014 року розміру державної пенсії та додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю, всупереч положень статей 50, 54 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи".
Зобов 'язати Управління Пенсійного фонду України у Волноваському районі Донецької області провести перерахунок та виплатити з 01.01.2014 року ОСОБА_2, який народився ІНФОРМАЦІЯ_1 в с. Великі Мошки Овруцького району Житомирської області, інваліду ІІ групи 1-ї категорії, державну пенсію на підставі статті 54 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" в обсязі не нижче від 8-ми розмірів прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, та додаткову пенсію за шкоду, заподіяну здоров'ю, на підставі статті 50 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" в обсязі 75% розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, за відрахуванням фактично отриманих ним сум.
Повний текст постанови виготовлений 30 травня 2014 року.
Постанова може бути оскаржена до Донецького апеляційного адміністративного суду через Волноваський районний суд Донецької області шляхом подання апеляційної скарги протягом десяти днів з дня отримання її копії.
Суддя В.І. Аксьоненко