ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 вересня 2023 року
м. Хмельницький
Справа № 674/284/23
Провадження № 22-ц/4820/1719/23
Хмельницький апеляційний суд у складі колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ: П`єнти І.В. (суддя-доповідач), Корніюк А.П., Талалай О.І.,
секретар судового засідання Заворотна А.В.
за участю представника відповідача Сухої Ю.О.
розглянув у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Приватного акціонерного товариства «Київстар», третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Антимонопольний комітет України, про повернення незаконно стягнутих грошових коштів та зобов`язання вчинити певні дії, за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Дунаєвецького районного суду Хмельницької області від 06 липня 2023 року (суддя Посунько Г.А.).
Заслухавши доповідача, пояснення представника учасника справи, ознайомившись з доводами апеляційної скарги, суд
в с т а н о в и в:
В березні 2023 року ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом до Приватного акціонерного товариства «Київстар», третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Антимонопольний комітет України, про повернення незаконно стягнутих грошових коштів та зобов`язання вчинити певні дії.
В обґрунтування позову зазначала, що вона користується послугами оператора мобільного зв`язку ПрАТ "Київстар". Вартість пакету послуг, якими користувалась позивачка, становив 75 грн на чотири тижні.
17 січня 2023 року позивач поповнила рахунок свого мобільного телефону на 75 грн, після чого в період до 21 січня 2023 року відповідач ПрАТ "Київстар" списав з рахунку її мобільного телефону грошові кошти в сумі 100 грн. (в тому числі: плата за користування зв`язком, коли недостатньо коштів для оплати повного пакету послуг, з 18 січня по 21 січня 2023 року - по 20 грн. за один день (хоча цей тариф мав складати 10 грн. за один день), а також плата за неуспішну оплату тарифу 18 січня 2023 року - 20 грн.).
21 січня 2023 року (після дзвінка до оператора) позивачка дізналась, що відповідач ПрАТ "Київстар", не попередивши її як абонента, безпідставно, в односторонньому порядку змінив тарифний план, яким вона користувалась, та збільшив плату до рівня 105 грн за чотири тижні. При цьому, нові умови тарифного плану позивачу не було надано, якість мобільного зв`язку не покращилась (навпаки - погіршилась), кількість наданих послуг не змінилась.
Позивачка повідомила відповідача ПрАТ "Київстар", що вона не погоджується з умовами нав`язаного їй тарифного плану, але останній відмовився відновити умови дії тарифного плану вартістю 75 грн за чотири тижні та повернути безпідставно списані з її рахунку грошові кошти в сумі 100 грн.
Позивачка вважає, що відповідач ПрАТ "Київстар", змінивши в односторонньому порядку тарифний план, порушило обов`язкові для виконання рекомендації Антимонопольного комітету України від 26 березня 2020 року, відповідно до яких у зв`язку з впровадженням обмежувальних заходів, пов`язаних з поширенням на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), операторів мобільного зв`язку ПрАТ "Київстар", ПрАТ "ВФ Україна" та ТОВ "Лайфселл" зобов`язано запобігати порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, зокрема, утриматись від підвищення вартості тарифних планів, закриття соціальних, дешевих, мінімальних тарифних планів, автоматичного (примусового) переведення абонентів на дорожчий тарифний план, погіршення якості надання послуг. І станом на січень 2023 року на території України ще діяв карантин та запроваджені обмежувальні протиепідемічні заходи з метою запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19.
На підставі викладеного позивачка, посилаючись на положення Закону України "Про захист прав споживачів", просила суд визнати незаконними дії відповідача щодо збільшення тарифного плану, яким користується позивачка, з оплатою 75 грн за чотири тижні до рівня 105 грн за чотири тижні; визнати незаконними дії відповідача ПрАТ "Київстар" щодо списання з рахунку мобільного телефону НОМЕР_1 , яким користується позивач, грошових коштів в сумі 100 грн за період надання послуг з 18 січня 2023 року по 21 січня 2023 року та зобов`язати ПрАТ "Київстар" повернути кошти в сумі 100 грн; визнати, що відповідач ПрАТ "Київстар" не забезпечило виконання обов`язкових рекомендацій Антимонопольного комітету України стосовно утримання від підвищення вартості тарифних планів, закриття соціальних, дешевих, мінімальних тарифних планів, автоматичного (примусового) переведення абонентів на дорожчий тарифний план, погіршення якості надання послуг; зобов`язати відповідача ПрАТ "Київстар" відновити умови дії тарифного плану вартістю 75 грн за чотири тижні, наданих послуг позивачу, починаючи з січня 2023 року та повернути позивачу різницю зайво сплачених нею коштів.
Рішенням Дунаєвецького районного суду Хмельницької області від 06 липня 2023 року в задоволенні позову відмовлено.
Не погоджуючись з рішення суду першої інстанції ОСОБА_1 подала апеляційну скаргу, в якій просить рішення суду скасувати та ухвалити нове судове рішення про задоволення позовних вимог повністю. При цьому, посилається на порушення судом норм матеріального та процесуального права, неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи, ненадання оцінки усім аргументам позивача, які були наведені у позові. Вказує, що судом першої інстанції взято до уваги докази відповідача, які направлено до суду разом з відзивом, але при цьому вказані докази та відзив позивачу від відповідача не надходили, у зв`язку з чим було відкладено підготовче судове засідання та вже судом, а не відповідачем відправлено позивачці відзив. Суд першої інстанції проігнорував вищенаведені факти, чим порушив норми процесуального права. Зазначає, що судом першої інстанції не дотримано принципу офіційного з`ясування всіх обставин справи під час дослідження зібраних у справі доказів, порушено принцип змагальності та рівності сторін під час розгляду даної справи, що унеможливило встановлення фактичних обставин, що мають значення для правильного вирішення справи.
Посилається на те, що судом не перевірено достовірність наданої відповідачем інформації, а надані відповідачем докази взагалі не можуть вважатися належними доказами, адже достовірно не підтверджують обставин справи. Вказує, що додатки №6-7 до відзиву, а саме витяги з системи Toolbox, не підтверджують що саме цю систему використовує відповідач.
Також судом першої інстанції проігноровано та не взято до уваги інформацію, отриману під час прослуховування запису розмови між позивачем та оператором, у залі судового засідання під час розгляду справи, у якій оператор чітко вказує на те, що СМС повідомлення про збільшення тарифу до рівня 105 грн позивачу не надходило по причині технічного збою.
Також зазначає, що суд першої інстанції дійшов помилкового висновку, що позивачем не доведено порушення прав відповідно до Закону України «Про захист прав споживачів». Не погоджується з висновком суду першої інстанції, що відповідач не підвищив вартість тарифного плану, а змінив умови обслуговування абонентів, оскільки вартість тарифу збільшилась на 30 грн. (або на 40 відсотків), а це є суттєве збільшення тарифу. Не погоджується із висновком суду, що зміни умов тарифного плану відбулись лише у відповідача ПрАТ «Київстар» та не мали характеру узгоджених дій всіх операторів, оскільки вказане питання взагалі не досліджувалось судом першої інстанції під час розгляду справи. На підставі чого суд першої інстанції дійшов висновку, що ПрАТ «Киїстар», ПАТ «ВФ Україна» та ТОВ «Лайфселл» узгоджено не підвищували ціни також не відомо.
ПрАТ «Київстар» подало відзив на апеляційну скаргу, в якому просить відмовити у задоволенні апеляційної скарги та залишити рішення суду першої інстанції без змін. Вважає, що суд першої інстанції ухвалив законне рішення, яке ґрунтується на наданих сторонами доказах. Вважає, твердження викладені в апеляційній скарзі необгрунтованими та безпідставними, а також такими, що не відповідають дійсності. Вказує, що відповідачем в повному обсязі виконано вимоги щодо надсилання відзиву позивачці, крім цього, з боку суду першої інстанції забезпечено їй можливість ознайомитися з матеріалами справи та надано час для підготовки відповіді на відзив. Зазначає, що позивачка була належним чином повідомлена про зміну умов обслуговування. Вказує, що посилання позивачки про те, що витяги з системи Toolbox, які долучені до матеріалів справи є сумнівним, однак в суді першої інстанції вона не заперечувала проти інформації, яка міститься у згаданих витягах з системи та не ставила їх під сумнів, хоча остання не було позбавлена заявити клопотання про проведення відповідної експертизи для встановлення відповідності поданих відповідачем даних дійсній інформації, що міститься в інформаційних ресурсах ПрАТ «Київстар».
В судовому засіданні представник відповідача Суха Ю.О. просила апеляційну скаргу залишити без задоволення.
Інші учасники справи в судове засідання не з`явились, про день, місце і час слухання справи повідомлені належним чином.
Колегія суддів вважає, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає з таких підстав.
Відповідно до ч. 1 ст. 375 ЦПК України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Відмовляючи у задоволенні позову, виходив з необґрунтованості та недоведеності позовних вимог.
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції з огляду на наступне.
Судом першої інстанції правильно встановлено, що позивач ОСОБА_1 є споживачем послуг мобільного зв`язку, які надаються відповідачем ПрАТ "Київстар", та використовує абонентський номер НОМЕР_1 для отримання зазначених послуг.
Абонентський номер НОМЕР_1 обслуговується в мережі ПрАТ "Київстар" відповідно до публічного договору, за яким телекомунікаційні послуги надаються знеособлено (анонімно), позивачка ОСОБА_1 не зареєстрована власником такого номера у оператора.
Відносини між операторами, провайдерами телекомунікацій та споживачами послуг врегульовано Законом України "Про електронні комунікації" та Правилами надання та отримання телекомунікаційних послуг, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 11 квітня 2012 року № 295 (надалі - Правила).
Відповідно до п.1 ч.1 ст.2 Закону України "Про електронні комунікації", абонент - кінцевий користувач, який отримує електронні комунікаційні послуги на умовах договору, укладеного з постачальником електронних комунікаційних послуг.
Згідно з чч. 2-6 ст. 3 ст.104 Закону України "Про електронні комунікації" постачальники електронних комунікаційних послуг та кінцеві користувачі послуг повинні дотримуватися правил надання та отримання електронних комунікаційних послуг, затверджених Кабінетом Міністрів України за поданням центрального органу виконавчої влади у сферах електронних комунікацій та радіочастотного спектра.
Умовами надання та отримання електронних комунікаційних послуг кінцевому користувачу є: 1) укладення договору про надання електронних комунікаційних послуг відповідно до правил надання та отримання електронних комунікаційних послуг та інших актів законодавства; 2) оплата замовленої кінцевим користувачем електронної комунікаційної послуги, якщо інше не передбачено цим Законом або договором про надання електронних комунікаційних послуг.
Постачальники послуг міжособистісних електронних комунікацій, за винятком послуг без використання нумерації, повинні забезпечувати відповідно до цього Закону та правил надання та отримання електронних комунікаційних послуг: 1) сумісність електронних комунікаційних послуг, що надаються ними; 2) можливість з`єднання кінцевих користувачів з номерами національного плану нумерації; 3) дотримання вимог щодо захисту прав кінцевих користувачів електронних комунікаційних послуг.
Кінцевий користувач має право отримувати послугу знеособлено відповідно до правил надання та отримання електронних комунікаційних послуг та умов надання послуг, встановлених постачальником електронних комунікаційних послуг. Кінцевий користувач, не ідентифікований постачальником електронних комунікаційних послуг, має право здійснити ідентифікацію в порядку, встановленому регуляторним органом, у тому числі дистанційну із застосуванням відповідно до законодавства про електронні довірчі послуги будь-яких засобів електронної ідентифікації середнього та високого рівнів довіри, передбачених зазначеним порядком ідентифікації.
Кінцеві користувачі послуг мають право на захист своїх прав відповідно до законодавства, в тому числі в судовому порядку або шляхом звернення у разі їх порушення до регуляторного органу для проведення заходів державного нагляду та усунення виявлених порушень. Споживачі електронних комунікаційних послуг, крім зазначеного, мають право на позасудовий розгляд спорів за їх зверненням регуляторним органом відповідно до статті 123 цього Закону.
Згідно з чч.1, 6, 7 ст.105 Закону України "Про електронні комунікації", до укладення договору про надання електронних комунікаційних послуг незалежно від типу чи виду електронних комунікаційних послуг кінцевий користувач має право на отримання вичерпної інформації щодо опису умов такого договору відповідно до правил надання та отримання електронних комунікаційних послуг.
Постачальники електронних комунікаційних послуг повинні доводити до кінцевих користувачів, у тому числі через свої веб-сайти, інформацію, передбачену частинами першою - четвертою цієї статті. Інформація повинна подаватися в доступному та зручному для користування вигляді, що забезпечує її однозначне та чітке розуміння, і доступ до неї (із забезпеченням незмінності) протягом всього періоду часу надання відповідних електронних комунікаційних послуг. За запитом зазначена вище інформація повинна бути надана в доступному форматі для споживачів з інвалідністю відповідно до законодавства.
Інформація, зазначена у частинах першій - четвертій цієї статті, є невід`ємною частиною договору про надання електронних комунікаційних послуг і може бути змінена в порядку, визначеному статтею 112 цього Закону.
Відповідно до ч.1 ст.112 Закону України "Про електронні комунікації" договір про надання електронних комунікаційних послуг укладається відповідно до правил надання та отримання електронних комунікаційних послуг з урахуванням вимог цієї статті. Договір може бути укладено, зокрема, у письмовій чи усній формі як публічний договір чи договір приєднання відповідно до положень Цивільного кодексу України, а також дистанційно шляхом надання згоди кінцевого користувача на його укладення, висловленої із застосуванням засобів електронної ідентифікації відповідно до Закону України "Про електронні довірчі послуги", Закону України "Про електронну комерцію", а також шляхом вчинення активної конклюдентної дії кінцевого користувача, яка безсумнівно свідчить про його попередню згоду укласти договір та зафіксована обладнанням постачальника електронних комунікаційних послуг. На вимогу кінцевого користувача постачальник електронних комунікаційних послуг повинен надати йому докази наявності зафіксованої попередньої згоди.
Згідно п.27 Правил, договір укладається відповідно до основних вимог, встановлених Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері зв`язку та інформатизації (надалі - НКРЗІ).
Пунктом 28 Правил передбачено, що у разі затвердження форми договору про надання певних видів послуг оператор, провайдер повинен оприлюднити її на своєму веб-сайті і в місцях продажу послуг.
Згідно з п.29 Правил, у разі визначення умов публічного договору оператор, провайдер повинен оприлюднити їх на своєму веб-сайті і в місцях продажу послуг.
Згідно з п.30 Правил, абонент, який отримує послуги без укладення договору в письмовій формі, може зареєструватися в оператора, провайдера, надавши йому персональні дані згідно із законом у порядку, встановленому НКРЗІ.
Відповідно до п.1.1 Умов надання телекомунікаційних послуг приватного акціонерного товариства "Київстар" (надалі - Умови), абонент - споживач телекомунікаційних послуг, який отримує телекомунікаційні послуги на умовах договору, котрий передбачає підключення кінцевого обладнання, що перебуває в його власності або користуванні, до мережі оператора.
Згідно п.1.1 Умов - абонент передплаченого зв`язку - особа, що уклала з оператором договір в усній формі. Абонентом передплаченого зв`язку є абонент, який користується послугами рухомого (мобільного) зв`язку, абонент, який користується послугою "Прямий номер" та абонент, який користується послугою "Домашній Інтернет". Абонент передплаченого зв`язку отримує послуги знеособлено.
Умови регулюють відносини з приводу надання оператором будь-яких телекомунікаційних послуг та поширюються на усіх абонентів (у тому числі тих, які уклали договори до вступу в силу цих Умов) (п. 1.3).
Згідно з п.2.3.1 Умов, договір з абонентом передплаченого зв`язку є публічним і не може бути змінений на вимогу абонента. Умови для абонента передплаченого зв`язку є публічною пропозицією укласти договір на умовах, викладених в Умовах. Договір з абонентом передплаченого зв`язку складається з наступної сукупності документів: оприлюднених на Інтернетсайті тексту Умов, тарифних планів для абонентів передплаченого зв`язку, умов окремих додаткових послуг та політики справедливого користування послугами компанії, розміщеної за посиланням https://kyivstar.ua/uk/about/important_data.
Пунктом 2.3.2 Умов визначено, що договір з абонентом передплаченого зв`язку на надання послуг рухомого (мобільного) зв`язку укладається в усній формі у момент активації цим абонентом відповідної ідентифікаційної картки. Активація ідентифікаційної картки означає згоду абонента з Умовами та умовами обраного ним тарифного плану.
Відповідно до ч.1 ст.633 ЦК України, публічним є договір, в якому одна сторона - підприємець взяла на себе обов`язок здійснювати продаж товарів, виконання робіт або надання послуг кожному, хто до неї звернеться (роздрібна торгівля, перевезення транспортом загального користування, послуги зв`язку, медичне, готельне, банківське обслуговування тощо).
Згідно ч.2 ст.633 ЦК України, умови публічного договору встановлюються однаковими для всіх споживачів, крім тих, кому за законом надані відповідні пільги.
Частиною 1 ст.634 ЦК України визначено, що договором приєднання є договір, умови якого встановлені однією із сторін у формулярах або інших стандартних формах, який може бути укладений лише шляхом приєднання другої сторони до запропонованого договору в цілому. Друга сторона не може запропонувати свої умови договору.
Суд першої інстанції правильно виходив з того, що абонентський номер НОМЕР_1 обслуговувався на таких умовах тарифних планів: з 21 лютого 2009 року по 08 квітня 2012 року - "Класичний", 08 квітня 2012 року - "Велика сім`я", з 08 квітня 2012 року по 29 жовтня 2018 року - "Класичний", з 29 жовтня 2018 року по даний час - "Київстар Онлайн 2018".
За умовами тарифного плану "Київстар Онлайн 2018", які діяли до 17 січня 2023 року, для доступу в Internet абонентам надавалось 6000 Мб вартістю 75 грн. на чотири тижні, відповідно до розпорядження ПрАТ "Київстар" від 16 травня 2018 року № 3296-м.
Згідно з розпорядженням ПрАТ "Київстар" від 09 січня 2023 року № 5-ОД/Р змінено умови тарифного плану "Київстар Онлайн 2018", починаючи з 17 січня 2023 року для доступу в Internet абонентам надається 8000 Мб вартістю 105 грн. на чотири тижні, плата за пакет послуг на день становить 20 грн.
09 січня 2023 року на телефонний номер НОМЕР_1 відповідач ПрАТ "Київстар" надіслав SMS-повідомлення наступного змісту: "Щоб відновлювати мережу в умовах війни та забезпечувати українців зв`язком, ми вимушені дещо переглянути умови надання мегабайтів та надалі ми будете отримувати *МБ. Інші умови тарифу без змін. Інфо **9 або kv.st*".
Крім того, 09 січня 2023 року відповідач ПрАТ "Київстар" розмістив на офіційному веб-сайті компанії наступне повідомлення: "Абоненти, які користуються тарифними планами "Київстар Онлайн 2018 року" та "Київстар Онлайн 2019 року", починаючи з 17 січня 2023 року отримуватимуть більший обсяг мегабайтів. Завдяки цьому абоненти зможуть довше залишатися на зв`язку онлайн й стежити за актуальними та перевіреними новинами. Замість 6000 Мб у клієнтів із цими двома тарифними планами буде 8000 Мб та вартість послуг складе 105 грн. на чотири тижні. При цьому, в абонентів "Київстар Онлайн 2019" нова вартість почне діяти поступово, щоб для них зміна умов пройшла м`яко: з 17 січня - 90 грн., і лише з 18 квітня - 105 грн. Після змін ці тарифи отримають краще наповнення і продовжать бути одними із найдоступніших у порівнянні із національною лінійкою тарифів. Ознайомитися з іншими пропозиціями можна за посиланням. Цікава особливість нової лінійки тарифів - Суперсила Допомога ЗСУ, завдяки якій до 50 гривень від вартості тарифу абонент передаватиме фонду компетентної допомоги армії "Повернись живим". Тобто, буде системно підтримувати ЗСУ просто користуючись зв`язком ОСОБА_2 . Крім цього, із 17 січня у тарифах Світ на зв`язку та LOVE UA діятимуть такі ж умови надання послуг, які раніше були введені для більшості тарифів у випадку несплати основного пакета послуг. Про ці умови детальніше можна прочитати за цим посиланням".
Нові умови тарифного плану "Київстар Онлайн 2018" також оприлюднені на офіційному веб-сайті ПрАТ "Київстар".
Згідно з ч.1 ст.2 Закону України "Про електронні комунікації", абонентна плата - фіксований платіж, який може встановлювати постачальник електронних комунікаційних послуг для абонента за доступ на постійній основі до електронних комунікаційних послуг незалежно від факту їх отримання.
Вартість пакета послуг - плата, що встановлюється за користування пакетом послуг протягом часу, визначеного тарифним планом, та може бути незалежна від фактичного обсягу споживання електронних комунікаційних послуг, визначеного пакетом послуг.
Згідно з ч.1 ст.104 Закону України "Про електронні комунікації", постачальники електронних комунікаційних послуг не повинні застосовувати дискримінаційні умови надання електронних комунікаційних послуг для кінцевих користувачів з причин, пов`язаних з громадянством кінцевого користувача, місцем його проживання або місцем надання послуги, якщо такі відмінності (обмеження) не обумовлені технічними та економічними умовами надання електронних комунікаційних послуг чи іншими об`єктивними причинами відповідно до правил надання та отримання електронних комунікаційних послуг.
Згідно з ч.1 ст.107 Закону України "Про електронні комунікації", кінцеві користувачі послуг під час замовлення та/або отримання електронних комунікаційних послуг мають право на: 1) захист своїх прав державою; 2) вільний доступ до електронних комунікаційних послуг; 3) безпеку електронних комунікаційних послуг (згідно з договором про надання електронних комунікаційних послуг); 4) вільний вибір постачальника електронних комунікаційних послуг; 5) вільний вибір виду та кількості електронних комунікаційних послуг, які пропонуються постачальниками електронних комунікаційних послуг, у тому числі на отримання за наявності технічної можливості окремої електронної комунікаційної послуги (не в складі пакета послуг); 6) безоплатне отримання від постачальника електронних комунікаційних послуг вичерпної інформації щодо змісту, якості, вартості та порядку надання електронних комунікаційних послуг; 7) своєчасне і якісне одержання електронних комунікаційних послуг на умовах, визначених договором; 8) отримання від постачальника електронних комунікаційних послуг наявних відомостей щодо наданих електронних комунікаційних послуг у порядку, визначеному законодавством; 9) скорочення постачальником електронних комунікаційних послуг доступу кінцевого користувача до окремих видів електронних комунікаційних послуг на підставі його заяви; 10) повернення від постачальника електронних комунікаційних послуг невикористаної частки коштів у разі відмови від передплачених електронних комунікаційних послуг у випадках і порядку, визначених правилами надання і отримання цих послуг та договором про надання електронних комунікаційних послуг; 11) відмову від електронних комунікаційних послуг у порядку, встановленому договором про надання електронних комунікаційних послуг; 12) відшкодування збитків, заподіяних унаслідок невиконання чи неналежного виконання постачальником електронних комунікаційних послуг обов`язків, передбачених договором про надання електронних комунікаційних послуг чи законодавством; 13) оскарження неправомірних дій постачальників електронних комунікаційних послуг шляхом звернення до суду або уповноважених державних органів; 14) відмову від оплати електронної комунікаційної послуги, яку вони не замовляли; 15) отримання інформації щодо можливості та порядку відмови від замовленої електронної комунікаційної послуги; 16) безоплатне отримання від постачальника електронних комунікаційних послуг рахунків за надані електронні комунікаційні послуги. Електронні комунікаційні послуги, що надаються знеособлено (анонімно), розшифруванню не підлягають; 17) перенесення номера; 18) інші права, визначені законодавством України та договором про надання електронних комунікаційних послуг.
Згідно з ч.1 ст.110 Закону України "Про електронні комунікації", постачальники електронних комунікаційних послуг повинні визначати умови надання послуг доступу до мережі Інтернет та/або послуг міжособистісних електронних комунікацій відповідно до статей 104 і 105 цього Закону та оприлюднювати інформацію, зазначену в частині другій цієї статті, чітким, повним, машиночитаним способом і в доступному форматі, в тому числі для споживачів з інвалідністю, з дотриманням вимог до її формату, встановлених правилами надання та отримання електронних комунікаційних послуг. Така інформація повинна регулярно ними оновлюватися та бути доступною через електронну регуляторну платформу за визначеною регуляторним органом формою для створення незалежного інструменту порівняння кінцевим користувачем умов надання послуг електронних комунікацій.
Відповідно до п.3 Правил, тарифний план - сукупність пропозицій, запропонованих споживачеві оператором, провайдером, щодо вартості, умов та обсягу надання певних послуг.
Згідно п.35 Правил - споживачі під час замовлення та/або отримання послуг мають право на: 1) державний захист своїх прав; 2) вільний доступ до послуг; 3) безпеку послуг; 4) вибір оператора, провайдера; 5) вибір виду та кількості послуг; 6) безоплатне отримання від оператора, провайдера вичерпної інформації про зміст, якість, вартість та порядок надання послуг; 7) своєчасне і якісне одержання послуг; 8) отримання від оператора, провайдера відомостей щодо наданих послуг; 9) обмеження оператором, провайдером доступу споживача до окремих видів послуг на підставі його письмової заяви; 10) повернення від оператора, провайдера невикористаної частки коштів у разі відмови від передплачених послуг у випадках і порядку, визначених цими Правилами, а також договором приєднання щодо виконання благодійного телекомунікаційного повідомлення (у разі укладення такого договору); 11) відмову від послуг у порядку, встановленому договором; 12) відшкодування збитків, заподіяних унаслідок невиконання чи неналежного виконання оператором, провайдером обов`язків, передбачених договором чи законодавством; 13) оскарження неправомірних дій оператора, провайдера шляхом звернення до суду та уповноважених державних органів; 14) відмову від оплати послуги, яку вони не замовляли; 15) отримання відомостей щодо можливості та порядку відмови від замовленої послуги; 16) безоплатне отримання від оператора, провайдера рахунків за надані послуги. Послуги, які надаються знеособлено (анонімно), не розшифровуються; 17) перенесення абонентського номера, користування персональним номером та отримання національного роумінгу; 18) доступ до загальнодоступних послуг відповідно до цих Правил та інших актів законодавства; 19) вибір послуг за класами якості, мереж, послуг, що надаються іншими операторами телекомунікацій, та/або напрямків зв`язку з різними технологіями в мережі одного або різних операторів шляхом набору відповідного коду оператора, мережі чи послуги згідно з Національним планом нумерації; 20) доступ до контент-послуг, що надаються відповідно до законодавства; 21) отримання від оператора, провайдера інформації про зміну умов надання послуги і тарифів на її надання; 22) вибір тарифу, тарифного плану, встановленого оператором, провайдером з урахуванням пункту 58 цих Правил; 23) припинення оператором, провайдером надання послуг, які вони не замовляли, у тому числі розсилання електронних текстових, мультимедійних та голосових повідомлень, спаму; 24) блокування на підставі відповідної заяви вихідних дзвінків певних типів чи на певні номери, а також доступ до певних мереж та послуг (за наявності технічної можливості); 25) безоплатне припинення переадресації виклику на їх кінцеве обладнання; 26) захист персональних даних, іншої інформації з обмеженим доступом у порядку, встановленому законодавством; 27) несплату абонентної плати за весь час пошкодження телекомунікаційних мереж та технічних засобів, що призвело до скорочення переліку послуг у разі порушення оператором, провайдером граничних строків усунення пошкодження та виникло не з вини споживачів, з дати реєстрації оператором, провайдером відповідної заяви (усної чи письмової); 28) доступ до засобів та служб, які призначені для полегшення і забезпечення зв`язку з людьми з обмеженими фізичними можливостями (за наявності технічної можливості); 29) отримання безоплатної консультаційної допомоги оператора, провайдера з питань замовлення та отримання послуг, що ним надаються; 30) доступ відповідно до законодавства до інформаційно-довідкових служб у телекомунікаційних мережах загального користування; 31) зміну переліку послуг (пакетів послуг), скорочення переліку послуг або припинення їх надання у порядку, встановленому цими Правилами та договором; 32) вільний вибір щодо скорочення переліку послуг оператором, провайдером у разі закінчення коштів на особовому рахунку абонента або досягнення визначеної договором суми (за наявності технічної можливості); 33) безоплатне вилучення (повністю або частково) відомостей про них з електронних баз даних інформаційно-довідкових служб оператора, провайдера та телефонних довідників. Споживачі мають інші права, визначені законодавством та договором.
Також п.38 Правил передбачено, що оператори, провайдери мають право на: 1) провадження діяльності у сфері телекомунікацій відповідно до законодавства; 2) отримання ліцензій відповідно до Закону України "Про радіочастотний ресурс України"; 3) отримання номерного ресурсу (виключно оператори); 4) установлення тарифів на послуги, що ними надаються, крім тих, що згідно із Законом України "Про телекомунікації" підлягають державному регулюванню; 5) присвоєння телефонних номерів споживачам у межах виділеного номерного ресурсу та задіяння персональних номерів у порядку, встановленому НКРЗІ (виключно оператори); 6) відключення на підставі рішення суду кінцевого обладнання, якщо воно використовується абонентом для вчинення протиправних дій або дій, що загрожують інтересам національної безпеки; 7) визначення та зміну переліку послуг; 8) скорочення переліку послуг, припинення їх надання відповідно до Закону України "Про телекомунікації" та цих Правил; 9) непідключення до телекомунікаційної мережі кінцевого обладнання у разі його невідповідності вимогам, встановленим пунктом 20 цих Правил; 10) зміну зони покриття телекомунікаційною мережею (для рухомого (мобільного) зв`язку) та переліку роумінг-партнерів (виключно оператори); 11) визначення порядку оплати і форми розрахунків за послуги (на умовах попередньої (авансової) та/або наступної оплати); 12) конвергенцію мереж відповідно до законодавства. Оператори, провайдери мають інші права, передбачені законодавством та договором.
Згідно з п.49 Правил, оператор, провайдер зобов`язаний безоплатно доводити до відома абонента вичерпну інформацію про надання та отримання замовлених ним послуг, зокрема про: 1) зміну умов надання послуг; 2) зміну тарифів, тарифних планів на послуги (пакети послуг), що надаються споживачеві, відповідно до пункту 59 цих Правил; 3) скорочення переліку послуг (крім випадків виникнення стихійного лиха, надзвичайної ситуації, введення надзвичайного чи воєнного стану, пошкодження телекомунікаційних мереж) із зазначенням підстав для такого скорочення, строків та/або умов поновлення надання послуг; 4) припинення надання послуг із зазначенням відповідних підстав; 5) припинення діяльності з надання послуг; 6) заміну абонентського номера відповідно до пунктів 25 і 112 цих Правил; 7) інші відомості відповідно до законодавства та умов договору. У випадках, передбачених підпунктами 1 і 2 цього пункту, у спосіб, визначений договором, абонентові надсилається повідомлення, в якому зазначається інформація про зміни, дату і строк їх запровадження з посиланням на веб-сайт та/або номер телефону чи інше доступне споживачеві джерело інформації. При цьому оператор, провайдер телекомунікацій повинен запропонувати споживачеві безоплатно обрати будь-який інший доступний для підключення тарифний план на момент запровадження зазначених змін, а у разі відмови абонента від отримання послуг за зміненим тарифом - достроково розірвати договір. Зазначені вимоги не поширюються на послуги, що надаються за допомогою таксофонів.
Згідно з п.50 Правил, оператор, провайдер зобов`язаний здійснювати через засоби масової інформації, у місцях продажу послуг та/або пунктах колективного користування, на своєму веб-сайті, через інформаційно-довідкові, сервісні служби, в інший спосіб, що не суперечить законодавству, безоплатне інформування споживачів про: 1) впровадження нових послуг; 2) впровадження тарифів на послуги; 3) виконання капітальних, профілактичних чи інших робіт (не пізніше ніж за десять робочих днів до початку їх виконання), що призведе до скорочення переліку послуг чи припинення їх надання, а також строки поновлення надання послуг; 4) скорочення переліку послуг чи зниження до неприпустимих значень показників якості послуг у зв`язку з пошкодженням телекомунікаційних мереж (невідкладно після настання пошкодження), в тому числі у разі виникнення стихійного лиха, надзвичайної ситуації, введення надзвичайного чи воєнного стану, та строки його усунення, якщо є підстави вважати, що пошкодження мереж не буде усунуто протягом однієї доби; 5) умови отримання або припинення надання послуг у разі виникнення надзвичайної ситуації, введення надзвичайного чи воєнного стану (в строки, визначені відповідно до законодавства); 6) інші відомості відповідно до законодавства та договору.
Згідно з п.58 Правил, тарифи на послуги встановлюються операторами, провайдерами самостійно, крім тих, що згідно із Законом України "Про телекомунікації" підлягають державному регулюванню. Оператор, провайдер встановлює та пропонує на вибір споживача тарифи на окремі послуги та/або тарифні плани на визначений ним перелік (пакет) послуг, а також строк їх дії (граничний та/або мінімальний). Інформація про вартість послуги, яка оприлюднюється, повинна включати в себе відомості про податок на додану вартість та інші обов`язкові збори (платежі) відповідно до законодавства. Вартість послуги зазначається у разі застосування: тарифів, що залежать від обсягу послуги, - за одну тарифну одиницю; тарифів, що передбачають необмежене отримання чи передачу інформації, - за інтервал часу, протягом якого можливе таке отримання чи передача. У межах різних тарифних планів залежно від переліку (пакету) та обсягу послуг можуть встановлюватися різні тарифи на однакові послуги. При цьому розмір тарифів на послуги, що згідно із Законом України "Про телекомунікації" підлягають державному регулюванню, може бути змінений у межах, визначених граничними тарифами, встановленими НКРЗІ. У разі коли оператор, провайдер пропонує споживачам послуги з різними класами якості, на такі послуги встановлюються тарифи з урахуванням класів якості.
Відповідно до п.59 Правил, оператор, провайдер у разі зміни тарифів, тарифних планів, які він встановлює самостійно, не пізніше ніж за сім календарних днів до їх зміни зобов`язаний: оприлюднити змінені тарифи, тарифні плани у засобах масової інформації та/або на своєму веб-сайті (за його наявності); повідомити абонентові про зміну тарифів, тарифних планів на послуги, що йому надаються.
Згідно з пп.60, 65 Правил, оператор, провайдер інформує споживачів про зміну тарифів на загальнодоступні послуги. Вартість послуг залежить від їх переліку, тарифів на них, умов оплати та обсягу наданих послуг, інших умов, визначених законодавством та договором. Оплата послуг може включати фіксовану суму платежів та/або суму платежів, які залежать від обсягу наданих послуг. Обсяг наданих послуг встановлюється на підставі тривалості їх надання та/або обсягу надісланої та/або отриманої споживачем інформації.
Умовами визначено, що про зміну Умов абонент інформується шляхом публікації нової редакції Умов на Інтернет-сайті і розміщення на цьому ж ресурсі відповідного повідомлення про здійснену зміну Умов не пізніше ніж за 7 днів до застосування змін (п. 5.1).
Судом першої інстанції встановлено, що інформація про зміну з 17 січня 2023 року умов тарифного плану "Київстар Онлайн 2018", яким користується абонентський номер НОМЕР_1 , нові умови тарифного плану, вид та вартість послуг була розміщена 09 січня 2023 року на офіційному веб-сайті відповідача ПрАТ "Київстар". Крім того, відповідач завчасно повідомив користувача абонентського номеру НОМЕР_1 про зміну умов тарифного плану, надіславши 09 січня 2023 року на цей абонентський номер відповідне SMS-повідомлення.
З огляду на викладене, суд першої інстанції правильно виходив з того, що вимоги законодавства щодо надання споживачеві інформації про зміну умов тарифного плану "Київстар Онлайн 2018" були повністю виконані оператором, а тому право позивача на одержання необхідної, доступної, достовірної та своєчасної інформації не було порушено.
При цьому, позивач ОСОБА_1 , не погоджуючись із змінами умов тарифного плану "Київстар Онлайн 2018", мала право змінити цей тарифний план на будь-який інший, доступний для підключення, або відмовитись від наданих послуг та припинити дію договору на надання відповідачем ПрАТ "Київстар" послуг рухомого (мобільного) зв`язку.
Проте, ОСОБА_1 не вчинила жодну із зазначених дій, тому відповідач ПрАТ "Київстар" правомірно змінив з 17 січня 2023 року умови тарифного плану "Київстар Онлайн 2018" для абонентського номеру НОМЕР_1 .
Також суд першої інстанції дійшов вірного висновку про те, що з 17 січня по 21 січня 2023 року відповідачем ПрАТ "Київстар" правомірно здійснив оплату з рахунку абонентського номеру НОМЕР_1 за пакет послуг на день в сумі по 20 грн., оскільки на рахунку у абонента не було достатньої кількості коштів для зняття планової плати за пакет послуг по тарифному плану "Київстар Онлайн 2018" в сумі 105 грн. на чотири тижні, з урахуванням того, що після зміни умов тарифного плану "Київстар Онлайн 2018", починаючи з 17 січня 2023 року, для доступу в Internet абонентам надається 8000 Мб вартістю 105 грн. на чотири тижні. Для підключення до тарифу з рахунку абонента знімається 105 грн., далі ця плата знімається один раз на чотири тижні. Якщо коштів на рахунку в день оплати тарифу недостатньо, знімається 20 грн. за денний пакет послуг, після чого абонент отримує безлім на Київстар та інтернет на швидкості до 0,8 Мбіт/с.
Крім того, суд першої інстанції обґрунтовано відмовив у задоволенні позовних вимог про визнання того, що відповідач ПрАТ "Київстар" не забезпечило виконання обов`язкових рекомендацій Антимонопольного комітету України стосовно утримання від підвищення вартості тарифних планів, закриття соціальних, дешевих, мінімальних тарифних планів, автоматичного (примусового) переведення абонентів на дорожчий тарифний план, погіршення якості надання послуг, оскільки в діях та рішеннях відповідача ПрАТ "Київстар" по наданню абонентського номеру НОМЕР_1 послуг рухомого (мобільного) зв`язку не встановлено порушень законодавства про захист економічної конкуренції.
Відповідно до ч.1 ст.21 Закону України "Про захист прав споживачів", крім інших випадків порушень прав споживачів, які можуть бути встановлені та доведені виходячи з відповідних положень законодавства у сфері захисту прав споживачів, вважається, що для цілей застосування цього Закону та пов`язаного з ним законодавства про захист прав споживачів права споживача вважаються в будь-якому разі порушеними, якщо: 1) при реалізації продукції будь-яким чином порушується право споживача на свободу вибору продукції; 2) при реалізації продукції будь-яким чином порушується свобода волевиявлення споживача та/або висловлене ним волевиявлення; 3) при наданні послуги, від якої споживач не може відмовитись, а одержати може лише в одного виконавця, виконавець нав`язує такі умови одержання послуги, які ставлять споживача у нерівне становище порівняно з іншими споживачами та/або виконавцями, не надають споживачеві однакових гарантій відшкодування шкоди, завданої невиконанням (неналежним виконанням) сторонами умов договору; 4) порушується принцип рівності сторін договору, учасником якого є споживач; 5) будь-яким чином (крім випадків, передбачених законом) обмежується право споживача на одержання необхідної, доступної, достовірної та своєчасної інформації про відповідну продукцію; 6) споживачу реалізовано продукцію, яка є небезпечною, неналежної якості, фальсифікованою; 7) ціну продукції визначено неналежним чином; 8) документи, які підтверджують виконання договору, учасником якого є споживач, своєчасно не передано (надано) споживачу.
Відповідно до ст.81 ЦПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи. Доказування не може ґрунтуватися на припущеннях.
Доказами є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення сторін, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків (стаття 76 ЦПК України).
Разом з тим, у даній справі позивач ОСОБА_1 не довела порушення її прав, як споживача послуг мобільного зв`язку, які підлягають захисту в обраний нею спосіб, а тому суд першої інстанції дійшов вірного висновку щодо відмови в позові.
Не можуть бути прийняті до уваги доводи апеляційної скарги про порушення судом першої інстанції норм процесуального права, у зв`язку з тим, що судом прийнято відзив на позов відповідача, до якого не було надано доказів його надіслання на адресу позивача, оскільки такий відзив був надісланий позивачу судом, також судом надавався позивачу додатковий строк для подання відповіді на відзив та позивач скористалась правом на подачу відповіді на відзив. Крім того, наведена помилка у застосуванні процесуального законодавства не призвела до неправильного вирішення справи, тому підстави для скасування чи зміни судового рішення відсутні.
Інші доводи апеляційної скарги не містять посилання на докази, які б спростовували висновки суду першої інстанції, а зводяться до переоцінки доказів і незгоди скаржника з висновком суду. Такі доводи фактично зводяться до викладення обставин справи із тлумаченням норм чинного законодавства на власний розсуд, висвітлення цих обставин у спосіб, що є зручним для скаржника, що має за мету задоволення апеляційної скарги, а не спростування висновків суду першої інстанції.
Рішення суду першої інстанції ґрунтується на повно і всебічно досліджених обставинах справи та ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права, а тому підстав для його скасування в межах доводів апеляційної скарги не вбачається.
Керуючись ст. ст. 367, 374, 375, 382, 384 ЦПК України, суд
п о с т а н о в и в:
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.
Рішення Дунаєвецького районного суду Хмельницької області від 06 липня 2023 року залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття, проте може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складено 28 вересня 2023 року.
Суддя-доповідач І.В. П`єнта
Судді: А.П. Корніюк
О.І. Талалай