Справа № 674/284/23
Провадження № 2/674/211/23
РІШЕННЯ
іменем України
06 липня 2023 року м.Дунаївці
Дунаєвецький районний суд Хмельницької області
в складі: судді Посунько Г.А.
секретаря Шельгоріної С.І.
з участю позивача ОСОБА_1
представника відповідача Сухої Ю.О.
розглянувши за правилами загального позовного провадження у відкритому судовому засіданні в залі суду м.Дунаївці Кам`янець-Подільського району Хмельницької області цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Приватного акціонерного товариства "Київстар" (третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Антимонопольний комітет України) про повернення незаконно стягнутих грошових коштів та зобов`язання вчинити певні дії,
в с т а н о в и в :
03 березня 2023 року до суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 до ПрАТ "Київстар" (третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Антимонопольний комітет України) про повернення незаконно стягнутих грошових коштів та зобов`язання вчинити певні дії (л/с 1-3).
Позивач ОСОБА_1 посилається в обґрунтування своїх позовних вимог на те, що вона, як власник абонентського номеру НОМЕР_1 , користується послугами оператора мобільного зв`язку ПрАТ "Київстар". Пакет послуг, яким користувалась позивач, коштував 75 грн. на чотири тижні. 17 січня 2023 року позивач поповнила рахунок свого мобільного телефону на 75 грн., після чого в період до 21 січня 2023 року відповідач ПрАТ "Київстар" списав з рахунку її мобільного телефону грошові кошти в сумі 100 грн. (в тому числі: плата за користування зв`язком, коли недостатньо коштів для оплати повного пакету послуг, з 18 січня по 21 січня 2023 року - по 20 грн. за один день (хоча цей тариф мав складати 10 грн. за один день), а також плата за неуспішну оплату тарифу 18 січня 2023 року - 20 грн.). Лише 21 січня 2023 року (після дзвінка до оператора) позивач ОСОБА_1 дізналась, що відповідач ПрАТ "Київстар", не попередивши її як абонента, безпідставно, в односторонньому порядку змінив тарифний план, яким вона користувалась, до рівня 105 грн. за чотири тижні. При цьому, нові умови тарифного плану позивачу не було надано, якість мобільного зв`язку не покращилась (навпаки - погіршилась), кількість наданих послуг не змінилась. Позивач ОСОБА_1 повідомила відповідача ПрАТ "Київстар", що вона не погоджується з умовами нав`язаного їй тарифного плану, але останній відмовився відновити умови дії тарифного плану вартістю 75 грн. за чотири тижні та повернути безпідставно списані з її рахунку грошові кошти в сумі 100 грн.
Крім того, позивач ОСОБА_1 стверджує, що відповідач ПрАТ "Київстар", змінивши в односторонньому порядку тарифний план, порушив обов`язкові для виконання рекомендації Антимонопольного комітету України від 26 березня 2020 року, відповідно до яких у зв`язку з впровадженням обмежувальних заходів, пов`язаних з поширенням на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), операторів мобільного зв`язку ПрАТ "Київстар", ПрАТ "ВФ Україна" та ТОВ "Лайфселл" зобов`язано запобігати порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, зокрема, утриматись від підвищення вартості тарифних планів, закриття соціальних, дешевих, мінімальних тарифних планів, автоматичного (примусового) переведення абонентів на дорожчий тарифний план, погіршення якості надання послуг. При цьому, в січні 2023 року на території України був встановлений карантин та запроваджено обмежувальні протиепідемічні заходи з метою запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19.
На підставі викладеного позивач ОСОБА_1 , посилаючись на Закон України "Про захист прав споживачів", просить суд: 1) визнати незаконними дії відповідача ПрАТ "Київстар" щодо збільшення тарифного плану, яким користується позивач, з оплатою 75 грн. за чотири тижні до рівня 105 грн. за чотири тижні; 2) визнати незаконними дії відповідача ПрАТ "Київстар" щодо списання з рахунку мобільного телефону НОМЕР_1 , яким користується позивач, грошових коштів в сумі 100 грн. за період надання послуг з 18 січня 2023 року по 21 січня 2023 року та зобов`язати ПрАТ "Київстар" повернути кошти в сумі 100 грн.; 3) визнати, що відповідач ПрАТ "Київстар" не забезпечило виконання обов`язкових рекомендацій Антимонопольного комітету України стосовно утримання від підвищення вартості тарифних планів, закриття соціальних, дешевих, мінімальних тарифних планів, автоматичного (примусового) переведення абонентів на дорожчий тарифний план, погіршення якості надання послуг; 4) зобов`язати відповідача ПрАТ "Київстар" відновити умови дії тарифного плану вартістю 75 грн. за чотири тижні, наданих послуг позивачу, починаючи з січня 2023 року та повернути позивачу різницю зайво сплачених нею коштів.
07 березня 2023 року відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання, учасникам справи встановлено строк для подання відзиву на позовну заяву, відповіді на відзив, заперечень та пояснень (л/с 11-12).
07 березня 2023 року задоволено клопотання позивача ОСОБА_1 про витребування доказів (л/с 13), зобов`язано відповідача ПрАТ "Київстар" надати суду наступні докази: 1) записи розмов позивача ОСОБА_1 з оператором мобільного зв`язку, які відбулися 21 січня 2023 року протягом чотирнадцяти хвилин з мобільного телефону позивача НОМЕР_1 та по яких з`єднання з оператором закінчено 21 січня 2023 року о 12.18 годин та 21 січня 2023 року о 12.39 годин, 2) умови тарифного плану з оплатою 75 грн. та з оплатою 105 грн., 3) інформацію про рух коштів на рахунку мобільного телефону за номером НОМЕР_1 за січень 2023 року.
04 квітня 2023 року записи розмов за номером НОМЕР_1 за 21 січня 2023 року, умови тарифного плану "Київстар Онлайн 2018" та інформація про рух коштів на рахунку за номером НОМЕР_1 за січень 2023 року надійшли до суду та приєднані до матеріалів цивільної справи (л/с 70-80).
31 березня 2023 року від відповідача ПрАТ "Київстар" надійшов відзив на позовну заяву (л/с 21-30), яким відповідач заперечив проти позову.
Свої заперечення відповідач ПрАТ "Київстар" обґрунтовує тим, що абонентський номер НОМЕР_1 обслуговується у мережі ПрАТ "Київстар" відповідно до публічного договору, за яким телекомунікаційні послуги надаються знеособлено (анонімно), позивач ОСОБА_1 не зареєстрована власником такого номера у оператора.
Відповідно до правил надання та отримання електронних комунікаційних послуг та умов надання послуг, встановлених постачальником електронних комунікаційних послуг, кінцевий користувач має право отримувати послуги знеособлено. Кінцевий користувач, не ідентифікований постачальником електронних комунікаційних послуг, має право здійснити ідентифікацію в порядку, встановленому регуляторним органом, в тому числі дистанційну із застосуванням відповідно до законодавства про електронні довірчі послуги будь-яких засобів електронної ідентифікації середнього та високого рівнів довіри, передбачених зазначеним порядком ідентифікації.
Зазначений позивачем телефонний номер НОМЕР_1 за нею, як за абонентом, не зареєстрований, оскільки вона не подавала до ПрАТ "Київстар" дані про себе для реєстрації як абонента вказаного номера, відповідно до положень ст.104 Закону України "Про електронні комунікації" та Порядку реєстрації абонентів, які отримують телекомунікаційні послуги без укладення договору в письмовій формі, затвердженого рішенням Національної комісії з питань регулювання зв`язку України від 11 серпня 2011 року № 393 (в редакції, чинній станом на 29 серпня 2021 року).
За таких обставин відповідач ПрАТ "Київстар" вважає, що позивач ОСОБА_1 не надала суду належних та допустимих доказів на встановлення факту користування нею телефонним номером НОМЕР_1 в якості споживача телекомунікаційних послуг ПрАТ "Київстар". Відтак, в розумінні ст.626 ЦК України позивач ОСОБА_1 не є стороною в договорі про надання телекомунікаційних послуг.
Отже, оскільки на дату подання позову позивач не надала свої персональні дані відповідачу ПрАТ "Київстар", тому немає підстав стверджувати, що саме позивач ОСОБА_1 обслуговується за номером НОМЕР_1 .
Далі, відповідач ПрАТ "Київстар" стверджує, що пояснення позивача про односторонню зміну умов тарифного плану не відповідають дійсності.
Так, при купівлі SIM-картки абонент, що користується номером НОМЕР_1 , приєднався до Умов надання телекомунікаційних послуг, встановлених оператором ПрАТ "Київстар" (опубліковані на веб-сайті компанії), та погодився з ними, обравши передплачену форму спілкування (обслуговування), яка не вимагає його ідентифікації як особи.
Відповідач ПрАТ "Київстар", змінюючи тарифи, діяв виключно в межах та у спосіб, передбачені Законом України "Про електронні комунікації" та пунктами 38, 49, 59 Правил надання та отримання телекомунікаційних послуг, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 11 квітня 2012 року № 295.
09 січня 2023 року відповідач ПрАТ "Київстар" розмістив на веб-сайті компанії повідомлення про те, що абоненти, які користуються тарифними планами "Київстар Онлайн 2018 року" та "Київстар Онлайн 2019 року", починаючи з 17 січня 2023 року отримуватимуть більший обсяг мегабайтів, завдяки чому зможуть довше залишатись на зв`язку онлайн. Замість 6000 Мб у клієнтів з цими двома тарифними планами буде 8000 Мб, вартість послуг складатиме 105 грн. на чотири тижні.
09 січня 2023 року відповідач ПрАТ "Київстар" надіслав абоненту номера НОМЕР_1 SMS-повідомлення, яким проінформував абонента про зміну умов тарифного плану "Київстар Онлайн 2018" з 17 січня 2023 року.
Отже, відповідач вважає, що належним чином повідомив абонента про зміну умов тарифного плану.
Відповідач ПрАТ "Київстар" стверджує, що пояснення позивача про незаконне зняття коштів з рахунку не відповідають дійсності.
Так, 17 січня 2023 року абоненту телефонного номеру НОМЕР_1 було проведено зміну умов тарифного плану "Київстар Онлайн 2018". Плата за пакет послуг на день є абонентною платою, тобто це фіксований платіж, який встановив оператор телекомунікацій для абонента за доступ на постійній основі до своєї телекомунікаційної мережі, незалежно від факту отримання послуг. Для підключення до тарифу з рахунку абонента знімається 105 грн., далі ця плата знімається один раз на чотири тижні. Якщо коштів на рахунку в день оплати тарифу недостатньо, знімається 20 грн. за денний пакет послуг, після чого абонент отримує безлім на Київстар та інтернат на швидкості до 0,8 Мбіт/с. Якщо на рахунку немає грошових коштів та оплата не знімалася, тоді абонент не зможе користуватись послугами до поповнення свого рахунку.
Отже, списання та поповнення коштів абонента здійснювалось у чіткій відповідності до умов тарифного плану "Київстар Онлайн 2018".
Відповідач ПрАТ "Київстар" стверджує, що пояснення позивача про порушення рекомендацій Антимонопольного комітету України від 26 березня 2020 року не відповідають дійсності.
Так, в даній ситуації немає підстав застосовувати рекомендації Антимонопольного комітету України, оскільки вартість тарифного плану не збільшилась, а відбулась зміна умов обслуговування за тарифним планом. Зокрема, замість 6000 Мб у клієнтів за цим тарифним планом буде 8000 Мб з вартістю послуг 105 грн. на чотири тижні. Оскільки збільшилась кількість послуг, які надаються за тарифним планом, тому змінилась вартість тарифного плану.
При цьому, рекомендації Антимонопольного комітету України є обов`язковими до розгляду суб`єктами господарювання, а не до виконання.
Окремо відповідач наголошує на тому, що в мотивувальній частині рекомендацій йдеться про випадки, коли всі три оператори будуть одночасно / узгоджено підвищувати ціни / закривати соціальні або дешеві тарифні плани, примусово переводити абонентів на дорожчі тарифні плани. Лише за таких умов дії операторів можуть бути кваліфіковані як антиконкурентні узгоджені / схожі дії. Однак, зміна умов тарифного плану відбулась лише у відповідача ПрАТ "Київстар" та не мала характеру узгоджених дій всіх операторів.
Надання органом Антимонопольного комітету України відповідних рекомендацій в процесі розгляду справи про порушення законодавства про захист економічної конкуренції не порушує прав чи охоронюваних законом інтересів позивача, оскільки самі по собі такі рекомендації не створюють жодних правових наслідків. Судовому оскарженню підлягають рішення органів Антимонопольного комітету України, прийняті за наслідками розгляду таких рекомендацій.
На підставі викладеного відповідач ПрАТ "Київстар" просить суд відмовити в задоволенні позову, через необґрунтованість.
19 квітня 2023 року від позивача ОСОБА_1 надійшла відповідь на відзив (л/с 98-100), якою позивач підтримала заявлені нею позовні вимоги.
Додатково позивач пояснила, що вона є власником телефонного номеру НОМЕР_1 та споживачем послуг, які надає оператор мобільного зв`язку ПрАТ "Київстар". Відповідно до ч.5 ст.104 Закону України "Про електронні комунікації" кінцевий користувач має право здійснити ідентифікацію в порядку, встановленому регулятором, тобто обов`язкової реєстрації Законом не передбачено. Водночас, відповідно до ч.6 ст.104 Закону України "Про електронні комунікації" кінцеві користувачі послуг мають право на захист своїх прав відповідно до законодавства, в тому числі в судовому порядку або шляхом звернення до регуляторного органу для проведення заходів державного нагляду та усунення виявлених порушень. Отже, твердження відповідача ПрАТ "Київстар" про те, що позивач не пройшла реєстрацію, а тому не може бути ідентифікована, є лише суб`єктивною думкою відповідача.
Про зміну тарифного плану позивач дізналась лише 21 січня 2023 року після списання коштів з її рахунку, а не 09 січня 2023 року, як намагається довести відповідач. 21 січня 2023 року позивач, зателефонувавши, повідомила оператора про те, що не отримувала жодної інформації про зміну тарифного плану, а також про те, що не погоджується з умовами збільшення тарифів, оскільки якість зв`язку не відповідає заявленій.
Посилання відповідача на надсилання SMS-повідомлення з інформацією про зміну тарифного плану позивач вважає необґрунтованими. Так, текст повідомлення, яке надав відповідач в судове засідання, не містить інформації про те, який саме тариф буде збільшено до рівня 105 грн., та не містить інформації про те, що ці умови стосуються користувача телефонного номеру НОМЕР_1 . На думку позивача, текст SMS-повідомлення лише інформує про те, що умови тарифу (назва тарифу не вказана) покращуються, буде надано кількість мегабайтів вартістю 105 грн. Такі SMS-повідомлення в умовах різних тарифів надходять на мобільний телефон позивача дуже часто, але вони, як правило, не змінюють її тарифного плану, а носять лише інформаційний характер. При цьому, відповідач не надав доказів, що відповідне SMS-повідомлення надійшло на мобільний телефон позивача завчасно, не пізніше ніж за сім календарних днів до зміни умов тарифного плану. Тим більше в умовах, коли коштів на рахунку мобільного телефону позивача було недостатньо.
Рекомендації Антимонопольного комітету України є обов`язковими до виконання, а не обов`язковими до розгляду, як стверджує відповідач. Зміна тарифного плану вартістю 75 грн. на чотири тижні на тарифний план вартістю 105 грн. на чотири тижні є збільшенням вартості послуг, а не простою зміною умов обслуговування. Надання умовних 8000 Мб не є покращенням умов та якості мобільного зв`язку, оскільки позивач не може безперешкодно їх використати через неякісне покриття мобільним зв`язком. Позивач вважає, що таким способом відповідач намагається виправдати свої дії.
03 травня 2023 року від відповідача ПрАТ "Київстар" надійшли заперечення (л/с 116-118), якими відповідач підтвердив свої доводи, викладені у відзиві на позовну заяву.
Додатково відповідач пояснив, що зазначений позивачем телефонний номер НОМЕР_1 за нею, як за абонентом, не зареєстрований з початку надання послуг до сьогодні, оскільки вона не подавала до ПрАТ "Київстар" дані про себе для реєстрації як абонента вказаного номера. Відтак, встановити, що саме позивач ОСОБА_1 отримувала послуги у спірний період не вбачається можливим.
Відповідач ПрАТ "Київстар", змінюючи тарифи, діяв виключно в межах та у спосіб, передбачені Законом України "Про електронні комунікації" та пунктами 38, 49, 59 Правил надання та отримання телекомунікаційних послуг, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 11 квітня 2012 року № 295.
09 січня 2023 року на веб-сайті ПрАТ "Київстар" було розміщено наступне повідомлення: "Абоненти, які користуються тарифними планами "Київстар Онлайн 2018 року" та "Київстар Онлайн 2019 року", починаючи з 17 січня 2023 року отримуватимуть більший обсяг мегабайтів. Завдяки цьому абоненти зможуть довше залишатися на зв`язку онлайн й стежити за актуальними та перевіреними новинами. Замість 6000 Мб у клієнтів із цими двома тарифними планами буде 8000 Мб та вартість послуг складе 105 грн. на чотири тижні. При цьому, в абонентів "Київстар Онлайн 2019" нова вартість почне діяти поступово, щоб для них зміна умов пройшла м`яко: з 17 січня - 90 грн., і лише з 18 квітня - 105 грн. Після змін ці тарифи отримають краще наповнення і продовжать бути одними із найдоступніших у порівнянні із національною лінійкою тарифів. Ознайомитися з іншими пропозиціями можна за посиланням. Цікава особливість нової лінійки тарифів - Суперсила Допомога ЗСУ, завдяки якій до 50 гривень від вартості тарифу абонент передаватиме фонду компетентної допомоги армії "Повернись живим". Тобто, буде системно підтримувати ЗСУ просто користуючись зв`язком Київстару . Крім цього, із 17 січня у тарифах Світ на зв`язку та LOVE UA діятимуть такі ж умови надання послуг, які раніше були введені для більшості тарифів у випадку несплати основного пакета послуг. Про ці умови детальніше можна прочитати за цим посиланням".
Отже, абонент за номером НОМЕР_1 був належним чином повідомлений про зміну умов обслуговування.
З моменту підключення абонентський номер НОМЕР_1 обслуговувався на таких тарифних планах: з 21 лютого 2009 року по 08 квітня 2012 року - "Класичний", 08 квітня 2012 року - "Велика сім`я", з 08 квітня 2012 року по 29 жовтня 2018 року - "Класичний", з 29 жовтня 2018 року по даний час - "Київстар Онлайн 2018". Отже, назва тарифного плану не змінилась, змінилися умови надання послуг за тарифним планом "Київстар Онлайн 2018".
Рекомендації Антимонопольного комітету України є обов`язковими виключно для розгляду суб`єктами господарювання, а не для виконання. Відповідач ПрАТ "Київстар" розглянув рекомендації Антимонопольного комітету України від 26 березня 2020 року та надав відповідь щодо збільшення кількості послуг, які надаються за тарифним планом. Жодних зауважень від Антимонопольного комітету України не надходило.
10 травня 2023 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.
06 липня 2023 року задоволено клопотання позивача ОСОБА_1 про приєднання до матеріалів цивільної справи додаткових доказів: 1) копія скріншоту з телефону позивача з відомостями "Про телефон", 2) копія скріншоту з телефону позивача розділ Google, 3) копія скріншоту з телефону позивача згідно пошукового запиту *161#, 4) копія витягу з виписки АТ "Сенс Банк" по банківському рахунку ОСОБА_1 за період з 01 листопада 2022 року по 31 січня 2023 року. Вказані додаткові докази приєднані до матеріалів цивільної справи (л/с 138-141).
В судовому засіданні позивач ОСОБА_1 підтримала позов, посилаючись на доводи, викладені в позовній заяві та відповіді на відзив.
В судовому засіданні представник відповідача ПрАТ "Київстар" Суха Ю.О. заперечила проти позову, посилаючись на доводи, викладені у відзиві на позовну заяву та запереченнях.
В судовому засіданні свідок ОСОБА_5 пояснив, що позивач ОСОБА_1 користується абонентським номером НОМЕР_1 понад десять років. В січні 2023 року ПрАТ "Київстар", не попередивши позивача, підвищив вартість тарифного пакету, яким остання користується, з 75 грн. на чотири тижні на 105 грн. на чотири тижні. 21 січня 2023 року свідок ОСОБА_5 розмовляв з оператором ПрАТ "Київстар", який підтвердив, що позивачу ОСОБА_1 не направлялось SMS-повідомлення з попередженням про зміну вартості тарифного пакету.
Суд, дослідивши матеріали справи та заслухавши пояснення учасників справи, встановив наступні обставини та визначив відповідно до них правовідносини.
Про укладення договору
на надання послуг рухомого (мобільного) зв`язку.
Позивач ОСОБА_1 є споживачем послуг мобільного зв`язку, які надаються відповідачем ПрАТ "Київстар", та використовує абонентський номер НОМЕР_1 для отримання зазначених послуг.
При цьому, абонентський номер НОМЕР_1 обслуговується в мережі ПрАТ "Київстар" відповідно до публічного договору, за яким телекомунікаційні послуги надаються знеособлено (анонімно), позивач ОСОБА_1 не зареєстрована власником такого номера у оператора.
Відносини між операторами, провайдерами телекомунікацій та споживачами послуг врегульовано Законом України "Про електронні комунікації" та Правилами надання та отримання телекомунікаційних послуг, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 11 квітня 2012 року № 295 (надалі - Правила).
Згідно п.1 ч.1 ст.2 Закону України "Про електронні комунікації" абонент - кінцевий користувач, який отримує електронні комунікаційні послуги на умовах договору, укладеного з постачальником електронних комунікаційних послуг.
Згідно ч.2 ст.104 Закону України "Про електронні комунікації" п остачальники електронних комунікаційних послуг та кінцеві користувачі послуг повинні дотримуватися правил надання та отримання електронних комунікаційних послуг, затверджених Кабінетом Міністрів України за поданням центрального органу виконавчої влади у сферах електронних комунікацій та радіочастотного спектра.
Згідно ч.3 ст.104 Закону України "Про електронні комунікації" у мовами надання та отримання електронних комунікаційних послуг кінцевому користувачу є: 1) укладення договору про надання електронних комунікаційних послуг відповідно до правил надання та отримання електронних комунікаційних послуг та інших актів законодавства; 2) оплата замовленої кінцевим користувачем електронної комунікаційної послуги, якщо інше не передбачено цим Законом або договором про надання електронних комунікаційних послуг.
Згідно ч.4 ст.104 Закону України "Про електронні комунікації" п остачальники послуг міжособистісних електронних комунікацій, за винятком послуг без використання нумерації, повинні забезпечувати відповідно до цього Закону та правил надання та отримання електронних комунікаційних послуг: 1) сумісність електронних комунікаційних послуг, що надаються ними; 2) можливість з`єднання кінцевих користувачів з номерами національного плану нумерації; 3) дотримання вимог щодо захисту прав кінцевих користувачів електронних комунікаційних послуг.
Згідно ч.5 ст.104 Закону України "Про електронні комунікації" к інцевий користувач має право отримувати послугу знеособлено відповідно до правил надання та отримання електронних комунікаційних послуг та умов надання послуг, встановлених постачальником електронних комунікаційних послуг. Кінцевий користувач, не ідентифікований постачальником електронних комунікаційних послуг, має право здійснити ідентифікацію в порядку, встановленому регуляторним органом, у тому числі дистанційну із застосуванням відповідно до законодавства про електронні довірчі послуги будь-яких засобів електронної ідентифікації середнього та високого рівнів довіри, передбачених зазначеним порядком ідентифікації.
Згідно ч.6 ст.104 Закону України "Про електронні комунікації" к інцеві користувачі послуг мають право на захист своїх прав відповідно до законодавства, в тому числі в судовому порядку або шляхом звернення у разі їх порушення до регуляторного органу для проведення заходів державного нагляду та усунення виявлених порушень. Споживачі електронних комунікаційних послуг, крім зазначеного, мають право на позасудовий розгляд спорів за їх зверненням регуляторним органом відповідно до статті 123 цього Закону.
Згідно ч.1 ст.105 Закону України "Про електронні комунікації" д о укладення договору про надання електронних комунікаційних послуг незалежно від типу чи виду електронних комунікаційних послуг кінцевий користувач має право на отримання вичерпної інформації щодо опису умов такого договору відповідно до правил надання та отримання електронних комунікаційних послуг.
Згідно ч.6 ст.105 Закону України "Про електронні комунікації" п остачальники електронних комунікаційних послуг повинні доводити до кінцевих користувачів, у тому числі через свої веб-сайти, інформацію, передбачену частинами першою - четвертою цієї статті. Інформація повинна подаватися в доступному та зручному для користування вигляді, що забезпечує її однозначне та чітке розуміння, і доступ до неї (із забезпеченням незмінності) протягом всього періоду часу надання відповідних електронних комунікаційних послуг. За запитом зазначена вище інформація повинна бути надана в доступному форматі для споживачів з інвалідністю відповідно до законодавства.
Згідно ч.7 ст.105 Закону України "Про електронні комунікації" інформація, зазначена у частинах першій - четвертій цієї статті, є невід`ємною частиною договору про надання електронних комунікаційних послуг і може бути змінена в порядку, визначеному статтею 112 цього Закону.
Згідно ч.1 ст.112 Закону України "Про електронні комунікації" договір про надання електронних комунікаційних послуг укладається відповідно до правил надання та отримання електронних комунікаційних послуг з урахуванням вимог цієї статті. Договір може бути укладено, зокрема, у письмовій чи усній формі як публічний договір чи договір приєднання відповідно до положень Цивільного кодексу України, а також дистанційно шляхом надання згоди кінцевого користувача на його укладення, висловленої із застосуванням засобів електронної ідентифікації відповідно до Закону України "Про електронні довірчі послуги", Закону України "Про електронну комерцію", а також шляхом вчинення активної конклюдентної дії кінцевого користувача, яка безсумнівно свідчить про його попередню згоду укласти договір та зафіксована обладнанням постачальника електронних комунікаційних послуг. На вимогу кінцевого користувача постачальник електронних комунікаційних послуг повинен надати йому докази наявності зафіксованої попередньої згоди.
Згідно ч.2 ст.112 Закону України "Про електронні комунікації" д оговір про надання електронних комунікаційних послуг укладається за умови ознайомлення кінцевого користувача з усією необхідною йому інформацією, передбаченою законодавством на час укладення договору, та попереднього отримання кінцевим користувачем пропозиції щодо такого укладення відповідно до положень статті 105 цього Закону. Вимоги до змісту договору визначаються правилами надання та отримання електронних комунікаційних послуг відповідно до цього Закону. Договір вважається укладеним за умови, якщо кінцевий користувач висловив свою безсумнівну та добровільну згоду на його укладення.
Згідно п.27 Правил - договір укладається відповідно до основних вимог, встановлених Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері зв`язку та інформатизації (надалі - НКРЗІ). У договорі щодо надання послуг з доступу до Інтернету зазначається значення показників якості таких послуг.
Згідно п.28 Правил - у разі затвердження форми договору про надання певних видів послуг оператор, провайдер повинен оприлюднити її на своєму веб-сайті і в місцях продажу послуг.
Згідно п.29 Правил - у разі визначення умов публічного договору оператор, провайдер повинен оприлюднити їх на своєму веб-сайті і в місцях продажу послуг.
Згідно п.30 Правил - абонент, який отримує послуги без укладення договору в письмовій формі, може зареєструватися в оператора, провайдера, надавши йому персональні дані згідно із законом у порядку, встановленому НКРЗІ.
Згідно п.1.1 Умов надання телекомунікаційних послуг приватного акціонерного товариства "Київстар" (надалі - Умови) - абонент - споживач телекомунікаційних послуг, який отримує телекомунікаційні послуги на умовах договору, котрий передбачає підключення кінцевого обладнання, що перебуває в його власності або користуванні, до мережі оператора.
Згідно п.1.1 Умов - абонент передплаченого зв`язку - особа, що уклала з оператором договір в усній формі. Абонентом передплаченого зв`язку є абонент, який користується послугами рухомого (мобільного) зв`язку, абонент, який користується послугою "Прямий номер" та абонент, який користується послугою "Домашній Інтернет". Абонент передплаченого зв`язку отримує послуги знеособлено.
Згідно п.1.2 Умов - Умови розроблені та затверджені у відповідності до чинного законодавства України, зокрема Закону України "Про телекомунікації" від 18 листопада 2003 року № 1280-IV (який втратив чинність 01 січня 2022 року на підставі Закону України "Про електронні комунікації"), Правил надання та отримання телекомунікаційних послуг, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 11 квітня 2012 року № 295 та Основних вимог до договору про надання телекомунікаційних послуг, затверджених рішенням НКРЗІ від 29 листопада 2012 року № 624.
Згідно п.1.3 Умов - Умови регулюють відносини з приводу надання оператором будь-яких телекомунікаційних послуг та поширюються на усіх абонентів (у тому числі тих, які уклали договори до вступу в силу цих Умов).
Згідно п.2.1 Умови - послуги надаються абонентам на підставі договору, який укладається між абонентом та оператором.
Згідно п.2.2 Умов - перед укладенням договору, незалежно від його форми та змісту, абонент має ознайомитися у центрах обслуговування абонентів та за допомогою Інтернет-сайту з інформацією, перелік якої наведено у п.15 Правил надання та отримання телекомунікаційних послуг, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 11 квітня 2012 року № 295.
Згідно п.2.3.1 Умов - договір з абонентом передплаченого зв`язку є публічним і не може бути змінений на вимогу абонента. Умови для абонента передплаченого зв`язку є публічною пропозицією укласти договір на умовах, викладених в Умовах. Договір з абонентом передплаченого зв`язку складається з наступної сукупності документів: оприлюднених на Інтернетсайті тексту Умов, тарифних планів для абонентів передплаченого зв`язку, умов окремих додаткових послуг та політики справедливого користування послугами компанії, розміщеної за посиланням https://kyivstar.ua/uk/about/important_data.
Згідно п.2.3.2 Умов - договір з абонентом передплаченого зв`язку на надання послуг рухомого (мобільного) зв`язку укладається в усній формі у момент активації цим абонентом відповідної ідентифікаційної картки. Активація ідентифікаційної картки означає згоду абонента з Умовами та умовами обраного ним тарифного плану.
Згідно ч.1 ст.633 ЦК України публічним є договір, в якому одна сторона - підприємець взяла на себе обов`язок здійснювати продаж товарів, виконання робіт або надання послуг кожному, хто до неї звернеться (роздрібна торгівля, перевезення транспортом загального користування, послуги зв`язку, медичне, готельне, банківське обслуговування тощо).
Згідно ч.2 ст.633 ЦК України умови публічного договору встановлюються однаковими для всіх споживачів, крім тих, кому за законом надані відповідні пільги.
Згідно ч.1 ст.634 ЦК України договором приєднання є договір, умови якого встановлені однією із сторін у формулярах або інших стандартних формах, який може бути укладений лише шляхом приєднання другої сторони до запропонованого договору в цілому. Друга сторона не може запропонувати свої умови договору.
Аналіз вказаних правових норм свідчить, що положення про публічний договір є винятком із загального принципу свободи договору, встановленого з метою захисту прав споживачів товарів (робіт, послуг) у певній сфері відносин. Особливістю публічного договору є те, що споживач позбавлений можливості брати участь у визначенні умов даного договору. Разом з тим, він вправі вільно обирати особу, яка надає послуги на підставі публічного договору, умови такого договору й не може бути обмежений у праві відмовитись від отримання послуг.
В судовому засіданні достовірно встановлено, що позивач ОСОБА_1 , яка знеособлено користується абонентським номером НОМЕР_1 , активізувавши відповідну ідентифікаційну картку, уклала з відповідачем ПрАТ "Київстар" договір на надання послуг рухомого (мобільного) зв`язку.
Тим самим позивач ОСОБА_1 приєдналась до запропонованого відповідачем ПрАТ "Київстар" публічного договору, виявила свою згоду з Умовами надання телекомунікаційних послуг ПрАТ "Київстар" та з умовами обраного нею тарифного плану.
Про зміну умов тарифного плану "Київстар Онлайн 2018".
Абонентський номер НОМЕР_1 обслуговувався на умовах наступних тарифних планів: з 21 лютого 2009 року по 08 квітня 2012 року - "Класичний", 08 квітня 2012 року - "Велика сім`я", з 08 квітня 2012 року по 29 жовтня 2018 року - "Класичний", з 29 жовтня 2018 року по даний час - "Київстар Онлайн 2018".
За умовами тарифного плану "Київстар Онлайн 2018", які діяли до 17 січня 2023 року, для доступу в Internet абонентам надавалось 6000 Мб вартістю 75 грн. на чотири тижні, відповідно до розпорядження ПрАТ "Київстар" від 16 травня 2018 року № 3296-м.
Розпорядженням ПрАТ "Київстар" від 09 січня 2023 року № 5-ОД/Р змінено умови тарифного плану "Київстар Онлайн 2018", відповідно до яких починаючи з 17 січня 2023 року для доступу в Internet абонентам надається 8000 Мб вартістю 105 грн. на чотири тижні, плата за пакет послуг на день становить 20 грн.
09 січня 2023 року на телефонний номер НОМЕР_1 відповідач ПрАТ "Київстар" надіслав SMS-повідомлення наступного змісту: "Щоб відновлювати мережу в умовах війни та забезпечувати українців зв`язком, ми вимушені дещо переглянути умови надання мегабайтів та надалі ми будете отримувати *МБ. Інші умови тарифу без змін. Інфо **9 або kv.st*".
09 січня 2023 року відповідач ПрАТ "Київстар" розмістив на офіційному веб-сайті компанії наступне повідомлення: "Абоненти, які користуються тарифними планами "Київстар Онлайн 2018 року" та "Київстар Онлайн 2019 року", починаючи з 17 січня 2023 року отримуватимуть більший обсяг мегабайтів. Завдяки цьому абоненти зможуть довше залишатися на зв`язку онлайн й стежити за актуальними та перевіреними новинами. Замість 6000 Мб у клієнтів із цими двома тарифними планами буде 8000 Мб та вартість послуг складе 105 грн. на чотири тижні. При цьому, в абонентів "Київстар Онлайн 2019" нова вартість почне діяти поступово, щоб для них зміна умов пройшла м`яко: з 17 січня - 90 грн., і лише з 18 квітня - 105 грн. Після змін ці тарифи отримають краще наповнення і продовжать бути одними із найдоступніших у порівнянні із національною лінійкою тарифів. Ознайомитися з іншими пропозиціями можна за посиланням. Цікава особливість нової лінійки тарифів - Суперсила Допомога ЗСУ, завдяки якій до 50 гривень від вартості тарифу абонент передаватиме фонду компетентної допомоги армії "Повернись живим". Тобто, буде системно підтримувати ЗСУ просто користуючись зв`язком Київстару . Крім цього, із 17 січня у тарифах Світ на зв`язку та LOVE UA діятимуть такі ж умови надання послуг, які раніше були введені для більшості тарифів у випадку несплати основного пакета послуг. Про ці умови детальніше можна прочитати за цим посиланням".
Нові умови тарифного плану "Київстар Онлайн 2018" також оприлюднені на офіційному веб-сайті ПрАТ "Київстар".
Згідно п.2 ч.1 ст.2 Закону України "Про електронні комунікації" абонентна плата - фіксований платіж, який може встановлювати постачальник електронних комунікаційних послуг для абонента за доступ на постійній основі до електронних комунікаційних послуг незалежно від факту їх отримання.
Згідно п.8 ч.1 ст.2 Закону України "Про електронні комунікації" вартість пакета послуг - плата, що встановлюється за користування пакетом послуг протягом часу, визначеного тарифним планом, та може бути незалежна від фактичного обсягу споживання електронних комунікаційних послуг, визначеного пакетом послуг.
Згідно ч.1 ст.104 Закону України "Про електронні комунікації" п остачальники електронних комунікаційних послуг не повинні застосовувати дискримінаційні умови надання електронних комунікаційних послуг для кінцевих користувачів з причин, пов`язаних з громадянством кінцевого користувача, місцем його проживання або місцем надання послуги, якщо такі відмінності (обмеження) не обумовлені технічними та економічними умовами надання електронних комунікаційних послуг чи іншими об`єктивними причинами відповідно до правил надання та отримання електронних комунікаційних послуг.
Згідно ч.1 ст.106 Закону України "Про електронні комунікації" п ринципи ціноутворення у сфері електронних комунікацій: 1) встановлення тарифів на конкурентному ринку на основі попиту та пропозицій; 2) уникнення перехресного субсидування одних електронних комунікаційних послуг за рахунок інших; 3) залежність рівня тарифів від рівня якості електронних комунікаційних послуг.
Згідно ч.2 ст.106 Закону України "Про електронні комунікації" р озрахунки за електронні комунікаційні послуги здійснюються на умовах договору про надання електронних комунікаційних послуг між постачальником електронних комунікаційних послуг та споживачем.
Згідно ч.1 ст.107 Закону України "Про електронні комунікації" к інцеві користувачі послуг під час замовлення та/або отримання електронних комунікаційних послуг мають право на: 1) захист своїх прав державою; 2) вільний доступ до електронних комунікаційних послуг; 3) безпеку електронних комунікаційних послуг (згідно з договором про надання електронних комунікаційних послуг); 4) вільний вибір постачальника електронних комунікаційних послуг; 5) вільний вибір виду та кількості електронних комунікаційних послуг, які пропонуються постачальниками електронних комунікаційних послуг, у тому числі на отримання за наявності технічної можливості окремої електронної комунікаційної послуги (не в складі пакета послуг); 6) безоплатне отримання від постачальника електронних комунікаційних послуг вичерпної інформації щодо змісту, якості, вартості та порядку надання електронних комунікаційних послуг; 7) своєчасне і якісне одержання електронних комунікаційних послуг на умовах, визначених договором; 8) отримання від постачальника електронних комунікаційних послуг наявних відомостей щодо наданих електронних комунікаційних послуг у порядку, визначеному законодавством; 9) скорочення постачальником електронних комунікаційних послуг доступу кінцевого користувача до окремих видів електронних комунікаційних послуг на підставі його заяви; 10) повернення від постачальника електронних комунікаційних послуг невикористаної частки коштів у разі відмови від передплачених електронних комунікаційних послуг у випадках і порядку, визначених правилами надання і отримання цих послуг та договором про надання електронних комунікаційних послуг; 11) відмову від електронних комунікаційних послуг у порядку, встановленому договором про надання електронних комунікаційних послуг; 12) відшкодування збитків, заподіяних унаслідок невиконання чи неналежного виконання постачальником електронних комунікаційних послуг обов`язків, передбачених договором про надання електронних комунікаційних послуг чи законодавством; 13) оскарження неправомірних дій постачальників електронних комунікаційних послуг шляхом звернення до суду або уповноважених державних органів; 14) відмову від оплати електронної комунікаційної послуги, яку вони не замовляли; 15) отримання інформації щодо можливості та порядку відмови від замовленої електронної комунікаційної послуги; 16) безоплатне отримання від постачальника електронних комунікаційних послуг рахунків за надані електронні комунікаційні послуги. Електронні комунікаційні послуги, що надаються знеособлено (анонімно), розшифруванню не підлягають; 17) перенесення номера; 18) інші права, визначені законодавством України та договором про надання електронних комунікаційних послуг.
Згідно ч.1 ст.110 Закону України "Про електронні комунікації" п остачальники електронних комунікаційних послуг повинні визначати умови надання послуг доступу до мережі Інтернет та/або послуг міжособистісних електронних комунікацій відповідно до статей 104 і 105 цього Закону та оприлюднювати інформацію, зазначену в частині другій цієї статті, чітким, повним, машиночитаним способом і в доступному форматі, в тому числі для споживачів з інвалідністю, з дотриманням вимог до її формату, встановлених правилами надання та отримання електронних комунікаційних послуг. Така інформація повинна регулярно ними оновлюватися та бути доступною через електронну регуляторну платформу за визначеною регуляторним органом формою для створення незалежного інструменту порівняння кінцевим користувачем умов надання послуг електронних комунікацій.
Згідно п.3 Правил - тарифний план - сукупність пропозицій, запропонованих споживачеві оператором, провайдером, щодо вартості, умов та обсягу надання певних послуг.
Згідно п.35 Правил - споживачі під час замовлення та/або отримання послуг мають право на: 1) державний захист своїх прав; 2) вільний доступ до послуг; 3) безпеку послуг; 4) вибір оператора, провайдера; 5) вибір виду та кількості послуг; 6) безоплатне отримання від оператора, провайдера вичерпної інформації про зміст, якість, вартість та порядок надання послуг; 7) своєчасне і якісне одержання послуг; 8) отримання від оператора, провайдера відомостей щодо наданих послуг; 9) обмеження оператором, провайдером доступу споживача до окремих видів послуг на підставі його письмової заяви; 10) повернення від оператора, провайдера невикористаної частки коштів у разі відмови від передплачених послуг у випадках і порядку, визначених цими Правилами, а також договором приєднання щодо виконання благодійного телекомунікаційного повідомлення (у разі укладення такого договору); 11) відмову від послуг у порядку, встановленому договором; 12) відшкодування збитків, заподіяних унаслідок невиконання чи неналежного виконання оператором, провайдером обов`язків, передбачених договором чи законодавством; 13) оскарження неправомірних дій оператора, провайдера шляхом звернення до суду та уповноважених державних органів; 14) відмову від оплати послуги, яку вони не замовляли; 15) отримання відомостей щодо можливості та порядку відмови від замовленої послуги; 16) безоплатне отримання від оператора, провайдера рахунків за надані послуги. Послуги, які надаються знеособлено (анонімно), не розшифровуються; 17) перенесення абонентського номера, користування персональним номером та отримання національного роумінгу; 18) доступ до загальнодоступних послуг відповідно до цих Правил та інших актів законодавства; 19) вибір послуг за класами якості, мереж, послуг, що надаються іншими операторами телекомунікацій, та/або напрямків зв`язку з різними технологіями в мережі одного або різних операторів шляхом набору відповідного коду оператора, мережі чи послуги згідно з Національним планом нумерації; 20) доступ до контент-послуг, що надаються відповідно до законодавства; 21) отримання від оператора, провайдера інформації про зміну умов надання послуги і тарифів на її надання; 22) вибір тарифу, тарифного плану, встановленого оператором, провайдером з урахуванням пункту 58 цих Правил; 23) припинення оператором, провайдером надання послуг, які вони не замовляли, у тому числі розсилання електронних текстових, мультимедійних та голосових повідомлень, спаму; 24) блокування на підставі відповідної заяви вихідних дзвінків певних типів чи на певні номери, а також доступ до певних мереж та послуг (за наявності технічної можливості); 25) безоплатне припинення переадресації виклику на їх кінцеве обладнання; 26) захист персональних даних, іншої інформації з обмеженим доступом у порядку, встановленому законодавством; 27) несплату абонентної плати за весь час пошкодження телекомунікаційних мереж та технічних засобів, що призвело до скорочення переліку послуг у разі порушення оператором, провайдером граничних строків усунення пошкодження та виникло не з вини споживачів, з дати реєстрації оператором, провайдером відповідної заяви (усної чи письмової); 28) доступ до засобів та служб, які призначені для полегшення і забезпечення зв`язку з людьми з обмеженими фізичними можливостями (за наявності технічної можливості); 29) отримання безоплатної консультаційної допомоги оператора, провайдера з питань замовлення та отримання послуг, що ним надаються; 30) доступ відповідно до законодавства до інформаційно-довідкових служб у телекомунікаційних мережах загального користування; 31) зміну переліку послуг (пакетів послуг), скорочення переліку послуг або припинення їх надання у порядку, встановленому цими Правилами та договором; 32) вільний вибір щодо скорочення переліку послуг оператором, провайдером у разі закінчення коштів на особовому рахунку абонента або досягнення визначеної договором суми (за наявності технічної можливості); 33) безоплатне вилучення (повністю або частково) відомостей про них з електронних баз даних інформаційно-довідкових служб оператора, провайдера та телефонних довідників. Споживачі мають інші права, визначені законодавством та договором.
Згідно п.38 Правил - оператори, провайдери мають право на: 1) провадження діяльності у сфері телекомунікацій відповідно до законодавства; 2) отримання ліцензій відповідно до Закону України "Про радіочастотний ресурс України"; 3) отримання номерного ресурсу (виключно оператори); 4) установлення тарифів на послуги, що ними надаються, крім тих, що згідно із Законом України "Про телекомунікації" підлягають державному регулюванню; 5) присвоєння телефонних номерів споживачам у межах виділеного номерного ресурсу та задіяння персональних номерів у порядку, встановленому НКРЗІ (виключно оператори); 6) відключення на підставі рішення суду кінцевого обладнання, якщо воно використовується абонентом для вчинення протиправних дій або дій, що загрожують інтересам національної безпеки; 7) визначення та зміну переліку послуг; 8) скорочення переліку послуг, припинення їх надання відповідно до Закону України "Про телекомунікації" та цих Правил; 9) непідключення до телекомунікаційної мережі кінцевого обладнання у разі його невідповідності вимогам, встановленим пунктом 20 цих Правил; 10) зміну зони покриття телекомунікаційною мережею (для рухомого (мобільного) зв`язку) та переліку роумінг-партнерів (виключно оператори); 11) визначення порядку оплати і форми розрахунків за послуги (на умовах попередньої (авансової) та/або наступної оплати); 12) конвергенцію мереж відповідно до законодавства. Оператори, провайдери мають інші права, передбачені законодавством та договором.
Згідно п.49 Правил - оператор, провайдер зобов`язаний безоплатно доводити до відома абонента вичерпну інформацію про надання та отримання замовлених ним послуг, зокрема про: 1) зміну умов надання послуг; 2) зміну тарифів, тарифних планів на послуги (пакети послуг), що надаються споживачеві, відповідно до пункту 59 цих Правил; 3) скорочення переліку послуг (крім випадків виникнення стихійного лиха, надзвичайної ситуації, введення надзвичайного чи воєнного стану, пошкодження телекомунікаційних мереж) із зазначенням підстав для такого скорочення, строків та/або умов поновлення надання послуг; 4) припинення надання послуг із зазначенням відповідних підстав; 5) припинення діяльності з надання послуг; 6) заміну абонентського номера відповідно до пунктів 25 і 112 цих Правил; 7) інші відомості відповідно до законодавства та умов договору. У випадках, передбачених підпунктами 1 і 2 цього пункту, у спосіб, визначений договором, абонентові надсилається повідомлення, в якому зазначається інформація про зміни, дату і строк їх запровадження з посиланням на веб-сайт та/або номер телефону чи інше доступне споживачеві джерело інформації. При цьому оператор, провайдер телекомунікацій повинен запропонувати споживачеві безоплатно обрати будь-який інший доступний для підключення тарифний план на момент запровадження зазначених змін, а у разі відмови абонента від отримання послуг за зміненим тарифом - достроково розірвати договір. Зазначені вимоги не поширюються на послуги, що надаються за допомогою таксофонів.
Згідно п.50 Правил - о ператор, провайдер зобов`язаний здійснювати через засоби масової інформації, у місцях продажу послуг та/або пунктах колективного користування, на своєму веб-сайті, через інформаційно-довідкові, сервісні служби, в інший спосіб, що не суперечить законодавству, безоплатне інформування споживачів про: 1) впровадження нових послуг; 2) впровадження тарифів на послуги; 3) виконання капітальних, профілактичних чи інших робіт (не пізніше ніж за десять робочих днів до початку їх виконання), що призведе до скорочення переліку послуг чи припинення їх надання, а також строки поновлення надання послуг; 4) скорочення переліку послуг чи зниження до неприпустимих значень показників якості послуг у зв`язку з пошкодженням телекомунікаційних мереж (невідкладно після настання пошкодження), в тому числі у разі виникнення стихійного лиха, надзвичайної ситуації, введення надзвичайного чи воєнного стану, та строки його усунення, якщо є підстави вважати, що пошкодження мереж не буде усунуто протягом однієї доби; 5) умови отримання або припинення надання послуг у разі виникнення надзвичайної ситуації, введення надзвичайного чи воєнного стану (в строки, визначені відповідно до законодавства); 6) інші відомості відповідно до законодавства та договору.
Згідно п.51 Правил - о ператор, провайдер зобов`язаний на вимогу споживача безоплатно в порядку, встановленому законодавством, повідомляти про надані йому послуги, в тому числі їх обсяг та вартість, іншу інформацію відповідно до цих Правил, інших актів законодавства та договору.
Згідно п.57 Правил - тарифи на послуги, що згідно із Законом України "Про телекомунікації" підлягають державному регулюванню, застосовуються операторами, провайдерами відповідно до встановлених НКРЗІ граничних або фіксованих тарифів.
Згідно п.58 Правил - т арифи на послуги встановлюються операторами, провайдерами самостійно, крім тих, що згідно із Законом України "Про телекомунікації" підлягають державному регулюванню. Оператор, провайдер встановлює та пропонує на вибір споживача тарифи на окремі послуги та/або тарифні плани на визначений ним перелік (пакет) послуг, а також строк їх дії (граничний та/або мінімальний). Інформація про вартість послуги, яка оприлюднюється, повинна включати в себе відомості про податок на додану вартість та інші обов`язкові збори (платежі) відповідно до законодавства. Вартість послуги зазначається у разі застосування: тарифів, що залежать від обсягу послуги, - за одну тарифну одиницю; тарифів, що передбачають необмежене отримання чи передачу інформації, - за інтервал часу, протягом якого можливе таке отримання чи передача. У межах різних тарифних планів залежно від переліку (пакету) та обсягу послуг можуть встановлюватися різні тарифи на однакові послуги. При цьому розмір тарифів на послуги, що згідно із Законом України "Про телекомунікації" підлягають державному регулюванню, може бути змінений у межах, визначених граничними тарифами, встановленими НКРЗІ. У разі коли оператор, провайдер пропонує споживачам послуги з різними класами якості, на такі послуги встановлюються тарифи з урахуванням класів якості.
Згідно п.59 Правил - о ператор, провайдер у разі зміни тарифів, тарифних планів, які він встановлює самостійно, не пізніше ніж за сім календарних днів до їх зміни зобов`язаний: оприлюднити змінені тарифи, тарифні плани у засобах масової інформації та/або на своєму веб-сайті (за його наявності); повідомити абонентові про зміну тарифів, тарифних планів на послуги, що йому надаються.
Згідно п.60 Правил - о ператор, провайдер інформує споживачів про зміну тарифів на загальнодоступні послуги.
Згідно п.65 Правил - вартість послуг залежить від їх переліку, тарифів на них, умов оплати та обсягу наданих послуг, інших умов, визначених законодавством та договором. Оплата послуг може включати фіксовану суму платежів та/або суму платежів, які залежать від обсягу наданих послуг. Обсяг наданих послуг встановлюється на підставі тривалості їх надання та/або обсягу надісланої та/або отриманої споживачем інформації.
Згідно п.5.1 Умов - про зміну Умов Абонент інформується шляхом публікації нової редакції Умов на Інтернет-сайті і розміщення на цьому ж ресурсі відповідного повідомлення про здійснену зміну Умов не пізніше ніж за 7 днів до застосування змін.
В судовому засіданні достовірно встановлено, що інформація про зміну з 17 січня 2023 року умов тарифного плану "Київстар Онлайн 2018", яким користується абонентський номер НОМЕР_1 , нові умови тарифного плану, вид та вартість послуг була розміщена 09 січня 2023 року на офіційному веб-сайті відповідача ПрАТ "Київстар". Отже ця інформація була розміщена завчасно.
Крім того, відповідач завчасно повідомив користувача абонентського номеру НОМЕР_1 про зміну умов тарифного плану, надіславши 09 січня 2023 року на цей абонентський номер відповідне SMS-повідомлення.
Таким чином, вимоги законодавства щодо надання споживачеві інформації про зміну умов тарифного плану "Київстар Онлайн 2018" були повністю виконані оператором, а тому право позивача на одержання необхідної, доступної, достовірної та своєчасної інформації не було порушено.
Позивач ОСОБА_1 , не погоджуючись із змінами умов тарифного плану "Київстар Онлайн 2018", мала право змінити цей тарифний план на будь-який інший, доступний для підключення, або припинити дію договору на надання відповідачем ПрАТ "Київстар" послуг рухомого (мобільного) зв`язку.
Оскільки жодну із зазначених дій позивач ОСОБА_1 не вчинила, тому відповідач ПрАТ "Київстар" правомірно змінив з 17 січня 2023 року умови тарифного плану "Київстар Онлайн 2018" для абонентського номеру НОМЕР_1 .
Про зняття плати за пакет послуг.
Після зміни умов тарифного плану "Київстар Онлайн 2018", починаючи з 17 січня 2023 року, для доступу в Internet абонентам надається 8000 Мб вартістю 105 грн. на чотири тижні. Для підключення до тарифу з рахунку абонента знімається 105 грн., далі ця плата знімається один раз на чотири тижні. Якщо коштів на рахунку в день оплати тарифу недостатньо, знімається 20 грн. за денний пакет послуг, після чого абонент отримує безлім на Київстар та інтернат на швидкості до 0,8 Мбіт/с.
На підставі викладеного з 17 січня по 21 січня 2023 року відповідачем ПрАТ "Київстар" правомірно здійснив оплату з рахунку абонентського номеру НОМЕР_1 за пакет послуг на день в сумі по 20 грн., оскільки на рахунку у абонента не було достатньої кількості коштів для зняття планової плати за пакет послуг по тарифному плану "Київстар Онлайн 2018" в сумі 105 грн. на чотири тижні.
Про рекомендації Антимонопольного комітету України.
Згідно ч.1 ст.1 Закону України "Про Антимонопольний комітет України" Антимонопольний комітет України є державним органом із спеціальним статусом, метою діяльності якого є забезпечення державного захисту конкуренції у підприємницькій діяльності та у сфері публічних закупівель.
Згідно ч.3 ст.7 Закону України "Про Антимонопольний комітет України" у сфері формування та реалізації конкурентної політики, сприяння розвитку конкуренції, нормативного і методичного забезпечення діяльності Антимонопольного комітету України та застосування законодавства про захист економічної конкуренції Антимонопольний комітет України має такі повноваження: 1) вимагати від суб`єктів господарювання, об`єднань, органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю, їх посадових осіб інформацію, у тому числі з обмеженим доступом, необхідну для дослідження ринків, а також інформацію про реалізацію конкурентної політики; 5) надавати обов`язкові для розгляду рекомендації та вносити до органів державної влади, органів місцевого самоврядування, установ, організацій, суб`єктів господарювання, об`єднань пропозиції щодо здійснення заходів, спрямованих на обмеження монополізму, розвиток підприємництва і конкуренції, запобігання порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, а також щодо припинення дій або бездіяльності, які можуть мати негативний вплив на конкуренцію; 6) взаємодіяти з органами державної влади, органами місцевого самоврядування, органами адміністративно-господарського управління та контролю, підприємствами, установами та організаціями з питань розвитку, підтримки, захисту економічної конкуренції та демонополізації економіки; 8) розробляти та організовувати здійснення заходів, спрямованих на запобігання порушенням законодавства про захист економічної конкуренції; 13) надавати рекомендаційні роз`яснення з питань застосування законодавства про захист економічної конкуренції.
З метою здійснення заходів, спрямованих на запобігання порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, 26 березня 2020 року Антимонопольний комітет України надав ПрАТ "Київстар", ПрАТ "ВФ Україна" та ТОВ "Лайфселл" обов`язкові для виконання рекомендації такого змісту: у зв`язку з впровадженням обмежувальних заходів, пов`язаних із поширенням на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), запобігати порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, зокрема утриматись від підвищення вартості тарифних планів, закриття соціальних, дешевих, мінімальних тарифних планів, автоматичного (примусового) переведення абонентів на дорожчий тарифний план, погіршення якості надання послуг.
В судовому засіданні встановлено, що 17 січня 2023 року відповідач ПрАТ "Київстар" в спірній не підвищив вартість тарифного плану "Київстар Онлайн 2018", а змінив умови обслуговування абонентів за цим тарифним планом.
Так, для доступу в Internet замість 6000 Мб з вартістю послуг 75 грн. на чотири тижні абонентам за цим тарифним планом надається 8000 Мб з вартістю послуг 105 грн. на чотири тижні. Отже, збільшилась кількість послуг, які надаються за тарифним планом, що в свою чергу викликало зміну вартості тарифного плану.
Крім того, в мотивувальній частині рекомендацій йдеться про випадки, коли всі три оператори (ПрАТ "Київстар", ПрАТ "ВФ Україна" та ТОВ "Лайфселл") будуть одночасно / узгоджено підвищувати ціни, закривати соціальні або дешеві тарифні плани, примусово переводити абонентів на дорожчі тарифні плани. Лише за таких умов дії операторів можуть бути кваліфіковані як антиконкурентні узгоджені / схожі дії. Однак, зміна умов тарифного плану відбулась лише у відповідача ПрАТ "Київстар" та не мала характеру узгоджених дій всіх операторів.
На підставі викладеного суд приходить до висновку, що в діях та рішеннях відповідача ПрАТ "Київстар" по наданню абонентського номеру НОМЕР_1 послуг рухомого (мобільного) зв`язку не вбачається порушень законодавства про захист економічної конкуренції.
Згідно ч.1 ст.21 Закону України "Про захист прав споживачів" к рім інших випадків порушень прав споживачів, які можуть бути встановлені та доведені виходячи з відповідних положень законодавства у сфері захисту прав споживачів, вважається, що для цілей застосування цього Закону та пов`язаного з ним законодавства про захист прав споживачів права споживача вважаються в будь-якому разі порушеними, якщо: 1) при реалізації продукції будь-яким чином порушується право споживача на свободу вибору продукції; 2) при реалізації продукції будь-яким чином порушується свобода волевиявлення споживача та/або висловлене ним волевиявлення; 3) при наданні послуги, від якої споживач не може відмовитись, а одержати може лише в одного виконавця, виконавець нав`язує такі умови одержання послуги, які ставлять споживача у нерівне становище порівняно з іншими споживачами та/або виконавцями, не надають споживачеві однакових гарантій відшкодування шкоди, завданої невиконанням (неналежним виконанням) сторонами умов договору; 4) порушується принцип рівності сторін договору, учасником якого є споживач; 5) будь-яким чином (крім випадків, передбачених законом) обмежується право споживача на одержання необхідної, доступної, достовірної та своєчасної інформації про відповідну продукцію; 6) споживачу реалізовано продукцію, яка є небезпечною, неналежної якості, фальсифікованою; 7) ціну продукції визначено неналежним чином; 8) документи, які підтверджують виконання договору, учасником якого є споживач, своєчасно не передано (надано) споживачу.
Виходячи з обставин справи та наданих сторонами доказів, суд вважає, що наявність правових підстав для захисту прав споживача, повернення незаконно стягнутих грошових коштів та зобов`язання відповідача вчинити певні дії, позивач не довела, чим не виконала вимоги ст.ст.12, 81 ЦПК України, відповідно до яких кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог чи заперечень.
На підставі викладеного суд вважає, що позов задоволенню не підлягає через необґрунтованість.
Керуючись ст.ст.11 - 14, 202 - 204, 626 - 629, 633, 634 ЦК України, Законом України "Про захист прав споживачів" від 12 травня 1991 року № 1023-ХІІ, Законом України "Про антимонопольний комітет України" від 26 листопада 1993 року № 3659-ХІІ, Законом України "Про електронні комунікації" від 16 грудня 2020 року № 1089-ІХ, Правилами надання та отримання телекомунікаційних послуг, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 11 квітня 2012 року № 295, Умовами надання телекомунікаційних послуг приватного акціонерного товариства "Київстар", ст.ст.4 - 13, 76 - 81, 89, 141, 259, 263 - 265, 268 ЦПК України, суд
у х в а л и в :
В задоволенні позову ОСОБА_1 до Приватного акціонерного товариства "Київстар" (третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Антимонопольний комітет України) про повернення незаконно стягнутих грошових коштів та зобов`язання вчинити певні дії - відмовити.
Рішення суду може бути оскаржене до Хмельницького апеляційного суду шляхом подачі апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повне ім`я та найменування сторін:
Позивач: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженка с.Балин Дунаєвецького району Хмельницької області, проживає - АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків - НОМЕР_2 .
Відповідач: Приватне акціонерне товариство "Київстар", місцезнаходження юридичної особи - вул.Дегтярівська,53 м.Київ 03113, адреса для листування по справі - вул.Городоцька,226-б м.Львів 79000, код ЄДРПОУ - 21673832.
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Антимонопольний комітет України, місцезнаходження - вул.Митрополита Василя Липківського,45 м.Київ 03035, код ЄДРПОУ - 00032767.
Повний текст судового рішення складено 10 липня 2023 року.
Суддя Посунько Г.А.