ЄУ № 712/839/23
Провадження №2/712/1197/23
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08 червня 2023 року м. Черкаси
Соснівський районний суд м. Черкаси
у складі головуючого судді Стеценко О.С.,
за участю секретаря судового засідання Руденко А.В.,
позивача ОСОБА_1 , представників позивача ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , представника відповідача ОСОБА_4 , представників третіх осіб Ченцова О.Є., Рябоконя В.І., розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду м. Черкаси в порядку спрощеного позовного провадження цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Черкаської обласної військової адміністрації, треті особи: Аварійно-рятувальний загін спеціального призначення Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Черкаській області, Територіальний сервісний центр МВС № 7141 (ТСЦ МВС № 7141) Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Черкаській області (філія ГСЦ МВС) (РСЦ ГСЦ МВС в Черкаській області) Головний сервісний центр МВСпро визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,
в с т а н о в и в :
25 листопада 2022 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Черкаської обласної військової адміністрації, треті особи: Аварійно-рятувальний загін спеціального призначення Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Черкаській області, Територіальний сервісний центр МВС № 7141 Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Черкаській області Головного сервісного центру МВС про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії.
У позовній заяві ОСОБА_1 просив:
визнати протиправним та скасувати протокол оперативної наради робочої групи з розгляду питань примусового відчуження або вилучення майна у зв`язку із запровадженням та виконанням заходів правового режиму воєнного стану від 18 липня 2022 року № 209, яким прийнято рішення про примусове відчуження автомобіля Citroen Berlingo, 2011 року випуску, д.н.з. НОМЕР_1 , білого кольору, на користь Аварійно-рятувального загону спеціального призначення головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Черкаській області;
зобов`язати Регіональний сервісний центр ГСЦ МВС у Черкаській області скасувати тимчасовий реєстраційний талон від 07 вересня 2022 року на транспортний засіб Citroen Berlingo, 2011 року випуску, д.н.з. НОМЕР_1 , білого кольору, який виданий у зв`язку з постановкою на тимчасовий державний облік на період воєнного стану та внести інформацію про скасування тимчасового талону до Єдиного державного реєстру транспортних засобів та відповідного журналу;
зобов`язати Аварійно-рятувальний загін спеціального призначення Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Черкаській області повернути власнику ОСОБА_1 транспортний засіб Citroen Berlingo, 2011 року випуску, д.н.з. НОМЕР_1 , білого кольору;
стягнути з Черкаської обласної військової адміністрації витрати по сплаті судового збору та витрати на правову допомогу.
У обґрунтування своїх позовних вимог позивач посилається на те, що 18.07.2022 відносно позивача інспектором взводу № 1 роти БУПП в Черкаській області складено протокол про адміністративне правопорушення серії ААБ № 128983 за ст. 130 КУпАП.
За наслідками складання адміністративного протоколу у ОСОБА_1 18.07.2022 вилучили автомобіль Citroen Berlingo, 2011 року випуску, д.н.з. НОМЕР_1 , направили його на подальше зберігання на штраф-майданчик, йому було доведено, що його автомобіль буде передано на користь ЗСУ.
Постановою Соснівського районного суду м. Черкаси від 03.08.2022 у справі № 712/5304/22 провадження у справі про адміністративне правопорушення про притягнення до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 за ч. 1 ст. 130 КУпАП закрито за відсутністю в його діях складу адміністративного правопорушення.
Відповідно до відомостей ЄДРТЗ МВС на автомобіль Citroen Berlingo, 2011 року випуску, д.н.з. НОМЕР_1 , видано тимчасовий реєстраційний талон у зв`язку з постановкою на тимчасовий державний облік на період воєнного стану.
Позивач зазначає, що процедура вилучення авто має бути оформлена актом про примусове відчуження, форма якого затверджена постановою КМУ від 31.10.2012 № 998.
У порушення вимог чинного законодавства України акт про примусове відчуження майна власник не отримував та не підписував. Своїми діями, на думку позивача, відповідач позбавив позивача права отримати компенсацію.
Позивач зазначає, що наказом голови Черкаської обласної адміністрації надано дозвіл вилучати авто тільки за наявності «ознак алкогольного чи наркотичного сп`яніння» і ніхто не націлений на встановлення вини чи винуватості особи, у якої відбирають майно.
Ухвалою Соснівського районного суду м. Черкаси від 12.12.2022 відкрито провадження у справі, справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням учасників справи.
Ухвалою Соснівського районного суду м. Черкаси від 28.02.2023 провадження у справі закрито на підставі п. 1 ч. 1 ст. 255 ЦПК України у зв`язку з тим, що справа не підлягає розгляду у порядку цивільного судочинства.
Постановою Черкаського апеляційного суду від 26.04.2023 зазначену вище ухвалу скасовано, матеріали справи направлено до суду першої інстанції для продовження розгляду.
Справа новим складом суду призначена до розгляду у судовому засіданні 08.06.2023.
Відповідач надав відзив, у якому просив відмовити у задоволенні позовних вимог, посилаючись на те, що Розпорядженням Черкаської ОВА від 04.03.2022 № 97 «Про робочу групу з питань примусового відчуження або вилучення майна у зв`язку із запровадженням та виконанням заходів правового режиму воєнного стану» (далі Розпорядження № 97) утворено робочу групу з розгляду питань примусового відчуження або вилучення майна у зв`язку із запровадженням та виконанням заходів правового режиму воєнного стану (далі - робоча група) та затверджено її склад за посадами.
Відповідно до пункту 2 Розпорядження № 97 основним завданням робочої групи є прийняття рішення щодо передачі, примусового відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану, яке оформлюється протоколом.
Окрім того, пунктом 3 Розпорядження № 97 установлено, що голова робочої групи подає прийняте рішення Черкаській обласній військовій адміністрації для його погодження в установленому порядку.
Робочою групою, як спеціально уповноваженим колективним органом обласного військового командування, в межах визначених повноважень та відповідно до вимог чинного законодавства прийнято рішення про відчуження транспортного засобу, спрямоване на забезпечення виконання завдань з оборони України, її територіальної цілісності та недоторканності, а також усунення наслідків або запобігання тим наслідкам, що виникли або можуть виникнути через воєнний стан.
Згідно пункту 5 Наказу начальника Черкаської ОЦА від 02.03.2022 №2 «Про встановлення заборони на торгівлю алкогольними напоями та речовинами, виробленими на спиртовій основі» (зі змінами) Головному управлінню Національної поліції в Черкаській області, Управлінню патрульної поліції в Черкаській області Департаменту патрульної поліції у разі виявлення осіб за кермом транспортного засобу у стані алкогольного сп`яніння здійснити оформлення матеріалів відповідно до Кодексу України про адміністративні правопорушення з одночасним затриманням транспортного засобу на термін не більше 3-з діб, а також передачею відповідних матеріалів обласному військовому командуванню для вирішення питання щодо примусового відчуження або вилучення транспортного засобу для виконання завдань з оборони України, її захисту, суверенітету, територіальної цілісності і недоторканості в умовах правового режиму воєнного стану.
Відповідач зазначає, що факт зупинки відчуженого транспортного засобу, складання адміністративних матеріалів щодо вказаної особи за начебто перебування у стані алкогольного сп`яніння не стало безпосередньою підставою для відчуження транспортного засобу, проте, було приводом для інформування органами правопорядку робочої групи та подальшого розгляду питання доцільності його вилучення для потреб оборони. Рішення відповідного суду про наявність чи відсутність у діях особи складу адміністративного порушення не може бути доводом на користь Позивача в аспекті правових підстав вилучення належного йому майна. Окрім того, примусове відчуження майна не є різновидом відповідальності за будь-які правопорушення, в тому числі, не здійснюється як покарання за керування транспортним засобом в стані алкогольного сп`яніння, а є виключно одним із заходів правового режиму воєнного стану, що реалізується військовим командуванням задля забезпечення оборони нашої держави.
Отже, на виконання пункту 5 зазначеного Наказу Управлінням патрульної поліції в Черкаській області Департаменту патрульної поліції робочій групі направлено лист від 18.07.2022 № 59ЧС/41/24/01-2022 щодо виявлення факту керування ОСОБА_1 у стані алкогольного сп`яніння транспортним засобом марки CITROEN BERLINGO державний номерний знак НОМЕР_1 , 2011 року випуску, для прийняття рішення щодо відчуження вказаного транспортного засобу для потреб держави.
За результатами розгляду цього листа робочою групою прийнято рішення щодо здійснення примусового відчуження спірного транспортного засобу на користь Аварійно-рятувального загону спеціального призначення Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Черкаській області.
Вищезазначене рішення оформлено протоколом оперативної наради робочої групи розгляду питань примусового відчуження або вилучення майна у зв`язку із запровадженням та виконанням заходів правового режиму воєнного стану від 18.07.2022 № 209.
У п. 1.4 Протоколу № 209 зазначено про необхідність у встановленому чинним законодавством порядку визначення вартості примусово відчуженого майна та долучення відповідної інформації до матералів.
Пунктом 1.5 Протоколу № 209 передбачено обов`язок щодо подання протокольного рішення на погодження Черкаській обласній військовій адміністрації відповідно до вимог п. 3 розпорядження Черкаської ОВА від 04.03.2022 № 97.
На виконання рішення робочої групи, оформленого Протоколом № 209, складено Акт про примусове відчуження або вилучення майна від 18.07.2022 № 156/01/13-13-1 (далі - Акт), в якому зазначено щодо примусового відчуження транспортного засобу CITROEN BERLINGO, державний номерний знак НОМЕР_1 , 2011 року випуску на Аварійно-рятувального загону спеціального призначення Головного управління служби України з Надзвичайних ситуацій у Черкаській області, у особи власника ОСОБА_1 .
Оскільки ОСОБА_1 чи його законний представник 18.07.2022 були відсутні під час складання акта, такий акт відповідно до положень частини п`ятої статті 7 Закону № 4765-VІ було складено без їх участі та зазначено, що оцінку транспортного засобу буде проведено у встановлений законодавством термін.
У подальшому до Черкаської ОВА надійшов висновок експертного дослідження від 25.08.2022, який було долучено до матеріалів справи щодо відчуження транспортного засобу CITROEN BERLINGO, державний номерний знак НОМЕР_1 , 2011 року випуску у ОСОБА_1 .
Аварійно-рятувальний загін спеціального призначення Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Черкаській області проти позовних вимог заперечив, надавши до суду 04.04.2023 пояснення.
У обґрунтування своєї позиції третя особа зазначила, що розпорядженням Черкаської ОВА від 04.03.2022 № 97 «Про робочу групу з розгляду питань примусового відчуження або вилучення майна у зв`язку із запровадженням та виконанням заходів правового режиму воєнного стану» (далі - Розпорядження № 97) утворено робочу групу з розгляду питань примусового відчуження або вилучення на у зв`язку із запровадженням та виконанням заходів правового режиму воєнного стану (далі - робоча група) та затверджено її склад за посадами.
До складу Робочої групи увійшов начальник Черкаського обласного територіального центру комплектування та соціальної підтримки, який є органом, що забезпечує виконання законодавства з питань військового обов`язку і військової служби, мобілізаційної підготовки та мобілізації та відноситься до органів військового управління.
У зв`язку з чим, на думку третьої особи, рішення оформлене протоколом від 18.07.2022 № 209, прийнято уповноваженим суб`єктом. Акт про примусове відчуження або вилучення майна від 27.06.2022 № 138/1/01/13-13-05 складено по зразку акта, затвердженого Постановою № 998.
На дату підписання акту - 12.08.2022 від Черкаської ОВА листом від 21.07.2022 № 6045/01/01-57 було отримано погодження на відчуження майна.
Оцінка вартості майна на замовлення Відповідача також проведена, що підтверджує висновок експертного дослідження від 25.08.2022 № ЕД-19/124-22/7859-АВ.
Третя особа зазначила, що робочою групою, як спеціально уповноваженим колективним органом обласного військового командування, в межах визначених повноважень та відповідно до вимог чинного законодавства прийнято рішення про відчуження транспортного засобу, спрямоване на забезпечення виконання завдань з оборони України, її територіальної цілісності та недоторканності, а також усунення наслідків або запобігання тим наслідкам, що виникли або можуть виникнути через воєнний стан.
Таким чином, Черкаською ОВА та робочою групою, в повній мірі виконано вимоги чинного під час дії правового режиму воєнного стану законодавства, рішення щодо примусового відчуження автомобіля CITROEN BERLINGO державний номерний знак НОМЕР_1 прийнято на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Третя особа - Територіальний сервісний центр МВС № 7141 (ТСЦ МВС № 7141) Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Черкаській області (філія ГСЦ МВС) (РСЦ ГСЦ МВС в Черкаській області) Головний сервісний центр МВС- надала пояснення, в яких просить відмовити у задоволенні позовних вимог, посилаючись на те, що нею спірний автомобіль постановлено на тимчасовий державний облік на АРЗ СП ГУ ДСНС України у Черкаській області у встановленому законодавством порядку.
Третя особа також зазначає, що позивачем покладено на третю особу зобов`язання скасувати тимчасовий реєстраційний талон від 07 вересня 2022 року на транспортний засіб Citroen Berlingo, 2011 року випуску, д.н.з. НОМЕР_1 , білого кольору, який виданий у зв`язку з постановкою на тимчасовий державний облік на період воєнного стану та внести інформацію про скасування тимчасового талону до Єдиного державного реєстру транспортних засобів та відповідного журналу, що є недоцільним, оскільки ця вимога несумісна з вимогами чинного законодавства в частині дискреційних повноважень відповідача.
На думку третьої особи, суд не може підміняти держаний орган, рішення якого оскаржується, приймати замість нього рішення, яке визнається протиправним, оскільки такі дії виходять за межі визначених йому повноважень законодавцем.
Для скасування обов`язкового тимчасового державного обліку у період дії правового режиму воєнного стану мають бути відповідні правові підстави.
У відповіді на відзив позивач зазначив, що фактично відповідач основною підставою примусового вилучення автомобіля називає запровадження воєнного стану на території України, тому для забезпечення правового режиму та потреб ЗСУ здійснюється примусове відчуження майна громадян.
Однак, це твердження, на думку позивача, не відповідає дійсності, оскільки автомобіль було вилучено на користь Аварійно- рятувального загону спеціального призначення Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Черкаській області. Відповідач не надав жодного підтвердження, що Аварійно-рятувальний загін спеціального призначення Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Черкаській області здійснює заходи оборони територіальної цілісності України та потребує поповнення автопарку транспортними засобами для здійснення таких заходів.
Позивач зазначає, що існують сумніви, що саме 18.07.2022 наради робочої групи не було і як наслідок не було і складання протоколу, і акту про примусове відчуження майна.
Для складення акту не залучався ані власник майна, ані законний представник.
Також, на думку позивача, до складу робочої групи мав би входити начальник штабу зони територіальної оборони № 3, але він не зазначений ані у протоколі, ані в акті, що є підставою для визнання прийнятих рішень незаконними.
У запереченні на відповідь на відзив відповідач зазначив,що робочу групу повідомляють органи, що залучаються до здійснення заходів правового режиму воєнного стану, про нагальну потребу в певних транспортних засобах, та зазначений колегіальний орган, за наслідками узагальнення отриманої інформації та на її основі, приймає рішення щодо примусового відчуження транспортного засобу чи відмову в його відчуженні з урахуванням його технічних характеристик.
Вищевказаний транспортний засіб був примусово відчужений у зв`язку із запровадженням та виконанням заходів правового режиму воєнного стану, а формулювання речення «з метою відсічі агресії російської федерації, а також для сприяння та посилення діяльності правоохоронних органів у забезпечення правопорядку на території Черкаської області» не вступає у суперечність зі змістом Законів України «Про правовий режим воєнного стану», «Про передачу, примусове відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану», та у повній мірі з ними кореспондується.
Нормами чинного законодавства України, на Черкаську обласну військову адміністрацію, так само, на будь який інший орган - не покладено обов`язку повідомляти власника майна, в якого його було примусово відчужено, про дату реалізації Акту.
У судовому засіданні позивач та його представники просили задовольнити позов з підстав, викладених у ньому.
Представник відповідача та представники третіх осіб просили відмовити у задоволенні позовних вимог з підстав, викладених відповідно у відзиві та поясненні третіх осіб.
Дослідивши подані суду письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, заслухавши пояснення учасників справи, суд зазначає таке.
ОСОБА_1 є власником транспортного засобу маркиCitroen Berlingo, 2011 року випуску, д.н.з. НОМЕР_1 , білого кольору, що підтверджується свідоцтвом про реєстрацію транспортного засобу серії НОМЕР_2 (а.с. 20).
Згідно з Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні»», на території України діє воєнний стан у зв`язку із військовою агресією російської федерації проти України.
Указами ПрезидентаУкраїни №133/2022від 14.03.2022,№ 259/2022від 18.04.2022,№ 341/2022від 17.05.2022,№ 573/2022від 12.08.2022,№ 757/2022від 07.11.2022та№ 58/2023від 06.02.2023строк діїрежиму воєнногостану продовжувався.
Законом України від 02 травня 2023 року № 3057-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні»» Верховна Рада України затвердила Указ Президента України від 01 травня 2023 року № 254/2023 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», яким продовжено строк дії воєнного стану 05 години 30 хвилин 20 травня 2023 року строком на 90 діб.
18.07.2022 інспектором взводу № 1 роти БУНП в Черкаській області Скубою С.В. складено постанову про адміністративне правопорушення серії ААБ № 128983 відносно ОСОБА_1 за ч. 1 ст. 130 КУпАП (а.с. 24).
Складено акт огляду та тимчасового затримання транспортного засобу Citroen Berlingo, 2011 року випуску, д.н.з. НОМЕР_1 , білого кольору, який поміщено на зберігання на спеціальний майданчик по АДРЕСА_1 (а.с. 25).
Соснівським районним судом м. Черкаси у постанові від 03.08.2022 у справі № 712/5304/22 провадження у справі про адміністративне правопорушення про притягнення до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 за ч. 1 ст. 130 КУпАП закрито у зв`язку з відсутністю в його діях складу адміністративного правопорушення (а.с. 21-22).
За результатами розгляду листа Управління патрульної поліції в Черкаській області Департаменту патрульної поліції від 18.07.2022 № 59ЧС/41/24/01-2022 робочою групою з розгляду питань примусового відчуження або вилучення майна у зв`язку із запровадженням та виконанням заходів правового режиму воєнного стану прийнято рішення, оформлене протоколом оперативної наради робочої групи з розгляду питань примусового відчуження або вилучення майна у зв`язку із запровадженням та виконанням заходів правового режиму воєнного стану № 209від 18.07.2022, щодо здійснення примусового відчуження автомобіля у зв`язку із запровадженням та виконанням заходів правового режиму воєнного стану на користь Аварійно-рятувального загону спеціального призначення Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Черкаській області (даліпротокол № 209, а.с. 36-37).
Відповідно до пункту 1.3. протоколу №209 ухвалено відчуження майна робочій групі здійснювати шляхом складання акту про примусове відчуження або вилучення майна (далі - акт), відповідного зразка, затвердженого Кабінетом Міністрів України (додаток до постанови Кабінету Міністрів України від 31.10.2012 № 988). Акт складати в трьох оригінальних примірниках: 1 - робочій групі, 2 - органу, якому передається транспортний засіб, 3 - колишньому власнику (або його законному представнику).
У пункті 1.4. протоколу № 209 зазначено про необхідність у встановленому чинним законодавством порядку визначення вартості примусово відчуженого майна та долучення відповідної інформації до матеріалів.
Пунктом 1.5 протоколу № 209 передбачено, що це протокольне рішення подати на погодження Черкаській обласній військовій адміністрації відповідно до п. 3 розпорядження Черкаської ОВА від 04.03.2022 № 97.
На виконання рішення робочої групи, оформленого протоколом №209, підготовлено акт про примусове відчуження або вилучення майна № 156/01/13-13-05 від 18.07.2022, в якому зазначено, що здійснено примусове відчуження транспортною засобу на користь Аварійно-рятувального загону спеціального призначення Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Черкаській області у власника, яким є ОСОБА_1 (а.с. 87-88).
Листом Черкаської обласної військової адміністрації № 6045/01/01-57 від 21.07.2022, керуючись частиною першою статті 4 Закону України«Про передачу, примусове відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану», начальником Черкаської ОВА погоджено протокольне рішення (протокол засідання від 18.07.2022 № 209) щодо здійснення примусового відчуження майна (транспортного засобу) у зв`язку із запровадженням та виконанням заходів воєнного стану з подальшою передачею відповідно до узгодженого розподілу, прийняте робочою групою, утвореною розпорядженням Черкаської ОВА від 04.03.2022 № 97 (а.с.86).
На адресу Черкаського НДЕКЦ МВС скеровано лист Черкаської ОВА від 21.07.2022 № 6042/01/01-57 щодо необхідності визначення вартості транспортного засобу, що буде відчужено для виконання завдань оборони України (а.с. 89).
Відповідно до висновку експертного дослідження № ЕД-19/124-22/7859-АВ від 25.08.2022 Черкаським науково-дослідним експертно-криміналістичним центром МВС України визначено середню ринкову ціну автомобіля, яка становить 281940 грн. (а.с. 91-93).
Вважаючи протиправним рішення, що оформлене протоколом № 209 від 18.07.2022, складений робочою групою, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає таке.
Відповідно до статті 41 Конституції України кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю, результатами своєї інтелектуальної, творчої діяльності. Ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Право приватної власності є непорушним. Примусове відчуження об`єктів права приватної власності може бути застосоване лише як виняток з мотивів суспільної необхідності, на підставі і в порядку, встановлених законом, та за умови попереднього і повного відшкодування їх вартості. Примусове відчуження таких об`єктів з наступним повним відшкодуванням їх вартості допускається лише в умовах воєнного чи надзвичайного стану.
Згідно з частиною 3 Указу Президента України«Про введення воєнного стану в Україні»від 24.02.2022 № 64/2022 у зв`язку із введенням в Україні воєнного стану тимчасово, на період дії правового режиму воєнного стану, можуть обмежуватися конституційні права і свободи людини і громадянина, передбачені статтями 30 - 34, 38, 39, 41 - 44, 53 Конституції України, а також вводитися тимчасові обмеження прав і законних інтересів юридичних осіб в межах та обсязі, що необхідні для забезпечення можливості запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, які передбачені частиною першою статті 8 Закону України "Про правовий режим воєнного стану".
Пунктами 1 та 2 частини 1 статті 1 Закону України«Про передачу, примусове відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану»№ 4765-VI від 17.05.2012 (даліЗакон № 4765-VI) примусове відчуження майна - позбавлення власника права власності на індивідуально визначене майно, що перебуває у приватній або комунальній власності та яке переходить у власність держави для використання в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану за умови попереднього або наступного повного відшкодування його вартості; вилучення майна - позбавлення державних підприємств, державних господарських об`єднань права господарського відання або оперативного управління індивідуально визначеним державним майном з метою його передачі для потреб держави в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану.
Відповідно до частин 1, 2 статті 3 Закону № 4765-VI примусове відчуження майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану може здійснюватися з попереднім повним відшкодуванням його вартості.
У разі неможливості попереднього повного відшкодування за примусово відчужене майно таке майно примусово відчужується з наступним повним відшкодуванням його вартості.
Відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 8 Закону України«Про правовий режим воєнного стану»№389-VIII від 12.05.2015 (даліЗакон №389-VIII) в Україні або в окремих її місцевостях, де введено воєнний стан, військове командування разом із військовими адміністраціями (у разі їх утворення) можуть самостійно або із залученням органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування запроваджувати та здійснювати в межах тимчасових обмежень конституційних прав і свобод людини і громадянина, а також прав і законних інтересів юридичних осіб, передбачених указом Президента України про введення воєнного стану, такі заходи правового режиму воєнного стану: примусово відчужувати майно, що перебуває у приватній або комунальній власності, вилучати майно державних підприємств, державних господарських об`єднань для потреб держави в умовах правового режиму воєнного стану в установленому законом порядку та видавати про це відповідні документи встановленого зразка.
Аналіз вказаних положень п. 4 ч. 1 ст. 8 Закону №389-VIII вказує, що за умови введення в Україні воєнного стану, військове командування може здійснювати такий захід правового режиму воєнного стану, як примусове відчуження майна, що перебуває у приватній власності.
Згідно з частиною 1 статті 4 Закону № 4765-VI примусове відчуження або вилучення майна у зв`язку із запровадженням та виконанням заходів правового режиму воєнного стану здійснюється за рішенням військового командування, погодженим відповідно з Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласною, районною, Київською чи Севастопольською міською державною адміністрацією або виконавчим органом відповідної місцевої ради.
Відповідно до ч. 2 ст. 1 Закону № 4765-VI, термін "військове командування" вживається у значенні, наведеному в Законі України "Про правовий режим воєнного стану" або Законі України "Про правовий режим надзвичайного стану", залежно від правового режиму, в умовах якого передається, відчужується або вилучається майно.
Згідно з ч. 1 ст. 3 Закону України«Про правовий режим воєнного стану» від 12.05.2015 №389-VIII (далі - Закон №389-VIII) військовим командуванням, якому згідно з цим Законом надається право разом з органами виконавчої влади, військовими адміністраціями, Радою міністрів Автономної Республіки Крим та органами місцевого самоврядування запроваджувати та здійснювати заходи правового режиму воєнного стану, є: Головнокомандувач Збройних Сил України, Командувач об`єднаних сил Збройних Сил України, командувачі видів та окремих родів військ (сил) Збройних Сил України, командувачі (начальники) органів військового управління, командири з`єднань, військових частин Збройних Сил України та інших утворених відповідно до законів України військових формувань.
Абзацом шістнадцятим статті 1 Закону України«Про оборону України» визначено, що органами військового управління є Міністерство оборони України, інші центральні органи виконавчої влади, що здійснюють керівництво військовими формуваннями, утвореними відповідно до законів України, Генеральний штаб Збройних Сил України, інші штаби, командування, управління, постійні чи тимчасово утворені органи у Збройних Силах України та інших військових формуваннях, призначені для виконання функцій з управління, в межах їх компетенції, військами (силами), з`єднаннями, військовими частинами, військовими навчальними закладами, установами та організаціями, які належать до сфери управління центральних органів виконавчої влади, а також територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, що забезпечують виконання законодавства з питань військового обов`язку і військової служби, мобілізаційної підготовки та мобілізації.
Постановою Кабінету Міністрів України від 24.02.2022 № 181-р «Питання запровадження та забезпечення здійснення заходів правового режиму воєнного стану в Україні» затверджено План запровадження та забезпечення заходів здійснення правового режиму воєнного стану в Україні (далі - План).
Відповідно до пункту 5 Плану відповідальним за виконання такого заходу правового режиму воєнного стану як примусове відчуження майна, що перебуває у приватній або комунальній власності, вилучення майна державних підприємств, державних господарських об`єднань для потреб держави в умовах правового режиму воєнного стану в установленому законом порядку та видання про це відповідних документів встановленого зразка, строком виконання якого є час введення воєнного стану, є рада оборони відповідного регіону або військові адміністрації (у разі утворення), військове командування. Органами що залучаються до здійснення даного заходу, визначено Мінагрополітики, Міненерго, Мінреінтеграцїї, Мінмолодьспорт, Мінстратегпром, Мінцифри, Мінекономіки, МВС, Міндовкілля, МЗС, Мінінфраструктури, МКІП, МОН, МОЗ, Міноборони, Мінрегіон, Мінсоцполітики, Мінветеранів, Мінфін, Мін`юст, Управління державної охорони, АТУкрзалізниця, Укравтодор, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні (районні) держадміністрації, військові адміністрації (у разі їх утворення), органи місцевого самоврядування всіх рівнів.
На виконання Указу Президента України від 24.02.2022 № 68/2022 утворено Черкаську обласну військову адміністрацію. Абзацом другим пункту першого зазначеного Указу передбачено, що у зв`язку з утворенням військових адміністрацій, зазначених у цій статті, обласні, Київська міська державні адміністрації та голови цих адміністрацій набувають статусу відповідних військових адміністрацій та начальників цих військових адміністрацій.
Розпорядженням Черкаської ОВА № 97 від 04.03.2022 «Про робочу групу з розгляду питань примусового відчуження або вилучення майна у зв`язку із запровадженням та виконанням заходів правового режиму воєнного стану» (далі - Розпорядження № 97) утворено робочу групу з розгляду питань примусового відчуження або вилучення майна у зв`язку із запровадженням та виконанням заходів правового режиму воєнного стану (далі - робоча група) та затверджено її склад за посадами (а.с. 70-71).
До складу робочої групи увійшли: голова робочої групи - начальник Черкаського обласного штабу оборони, члени робочої групи: начальник Черкаського обласного територіального центру комплектування та соціальної підтримки; заступник начальника слідчого управління Головного управління Національної поліції в Черкаській області - начальник організаційно - методичного відділу; начальник Регіонального сервісного центру МВС в Черкаській області; начальник Черкаського науково-дослідного експертно-криміналістичного центру МВС України (а.с. 72).
Розпорядженням начальника Черкаської ОВА № 123 від 26.03.2022 «Про внесення змін до розпорядження Черкаської обласної військової адміністрації від 04.03.2022 № 97» утворено робочу групу з розгляду питань примусового відчуження або вилучення майна у зв`язку із запровадженням та виконанням заходів правового режиму воєнного стану (далі - робоча група) та затверджено її склад за посадами.
До складу робочої групи увійшли: голова робочої групи - начальник Черкаського обласного штабу оборони, члени робочої групи: начальник Черкаського обласного територіального центру комплектування та соціальної підтримки; заступник начальника слідчого управління Головного управління Національної поліції в Черкаській області - начальник організаційно - методичного відділу; начальник Регіонального сервісного центру МВС в Черкаській області; начальник Черкаського науково-дослідного експертно-криміналістичного центру МВС України; керівник штабу зони територіальної оборони № 13 командир військової частини НОМЕР_3 ; командир військової частини НОМЕР_4 (а.с. 73-75).
Розпорядженням начальника Черкаської ОВА № 134 від 04.04.2022 «Про внесення зміни до складу робочої групи з розгляду питань примусового відчуження або вилучення майна у зв`язку із запровадженням та виконанням заходів правового режиму воєнного стану» внесено зміну до складу робочої групи з розгляду питань примусового відчуження або вилучення майна у зв`язку із запровадженням та виконанням заходів правового режиму воєнного стану, утвореної розпорядженням Черкаської ОВА від 04.03.2022 № 97, зі змінами, внесеними розпорядженнями Черкаської ОВА від 26.03.2022 № 123, ввівши заступника начальника управління превентивної діяльності начальника відділу організації діяльності груп реагування Головного управління Національної поліції в Черкаській області, призначивши його членом робочої групи (а.с. 76).
Аналіз складу робочої групи вказує на те, що вона є спеціально уповноваженим колективним органом обласного військового командування, метою створення якої є прийняття рішень з питань відчуження майна, спрямованих на забезпечення виконання завдань з оборони України, її територіальної цілісності та недоторканності, а також усунення наслідків або запобігання тим наслідкам, що виникли або можуть виникнути через воєнний стан.
Відповідно до пункту 2 Розпорядження № 97 основним завданням робочої групи є прийняття рішення щодо передачі, примусового відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану, яке оформляється протоколом.
Окрім того, пунктом 3 Розпорядження № 97 установлено, що голова робочої групи подає прийняте рішення Черкаській обласній військовій адміністрації для його погодження в установленому порядку.
Відповідно до ч. 2 ст. 3 Закону №389-VIII військове командування, в межах повноважень, визначених цим Законом та Указом Президента України про введення воєнного стану в Україні або окремих її місцевостях, затвердженим Верховною Радою України, видає обов`язкові до виконання накази і директиви з питань забезпечення оборони, громадської безпеки і порядку, здійснення заходів правового режиму воєнного стану.
Згідно до пункту 5 Наказу начальника Черкаської ОВА №2 від 02.03.2022«Про встановлення заборони на торгівлю алкогольними напоями та речовинами, виробленими на спиртовій основіна території Черкаської області» (зі змінами, внесеними наказами начальника Черкаської ОВА № 8 від 26.03.2022, № 10 від 31.03.2022) Головному управлінню Національної поліції в Черкаській області, Управлінню патрульної поліції в Черкаській області Департаменту патрульної поліції у разі виявлення осіб за кермом транспортного засобу у стані алкогольного сп`яніння наказано здійснити оформлення матеріалів відповідно до Кодексу України про адміністративні правопорушення з одночасним затриманням транспортного засобу на термін не більше 3-х діб, а також передачею відповідних матеріалів обласному військовому командуванню для вирішення питання щодо примусового відчуження або вилучення транспортного засобу для виконання завдань з оборони України, її захисту, суверенітету, територіальної цілісності і недоторканості в умовах правового режиму воєнного стану (а.с. 77-78, 79, 80-83).
Аналізуючи викладене, слід зазначити, що відповідними правоохоронними органами у разі виявлення за кермом транспортного засобу осіб, що перебувають у стані алкогольного сп`яніння, складаються матеріали щодо притягнення останніх до адміністративної відповідальності в порядку визначеному чинним законодавством таодночасно із зазначеною діяльністю, інформують робочу групу про затримання відповідного транспортного засоба та передають матеріали для прийняття обласним військовим командуванням рішення щодо відчуження транспортного засобу на потреби оборони у зв`язку із введенням на території України правового режиму воєнного стану на підставі статті 4 Закону № 4765-VI.
Як встановив суд, відносно позивача, який керував транспортним засобомCITROEN BERLINGO державний номерний знак НОМЕР_1 , працівниками Управління патрульної служби в Черкаській області складено 18.07.2022 адміністративний протокол ААБ № 128983 за порушення Правил дорожнього руху, за що передбачена відповідальність за частиною першою статті 130 КУпАП.
Управлінням патрульної поліції в Черкаській області на виконання вимог п. 5 Наказу №2 від 02.03.2022 направлено робочій групі лист №59ЧС/41/24/01-2022 від 18.07.2022, про що зазначено у протоколі оперативної наради робочої групи.
Робочою групою прийнято рішення, оформлене протоколом № 209від 18.07.2022, щодо здійснення примусового відчуження автомобіля на користь Аварійно-рятувального загону спеціального призначення Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Черкаській області.
Таким чином, у даному випадку, факт зупинки вилученого в подальшому транспортного засобу, складання адміністративних матеріалів щодо позивача за керування транспортним засобом, перебуваючи в стані алкогольного сп`яніння, не стало підставою для вилучення автомобіля, а лише було приводом для інформування органами правопорядку робочої групи та подальшого розгляду питання доцільності його вилучення для потреб оборони. Саме робочою групою в межах визначених повноважень та відповідно до вимог чинного законодавства прийнято рішення про відчуження транспортного засобу, спрямоване на забезпечення виконання завдань з оборони України, її територіальної цілісності та недоторканності, а також усунення наслідків або запобігання тим наслідкам, що виникли або можуть виникнути через воєнний стан.
Відтак, рішення суду про наявність чи відсутність у діях позивача складу адміністративного порушення, передбаченого ч. 1 ст. 130 КУпАП, не може свідчити про відсутність правових підстав вилучення належного йому автомобіля.
Суд дійшов висновку, що патрульна поліція обґрунтовано направила матеріали до робочої групи для прийняття нею відповідного рішення.
Щодо посилання позивача на невідповідність складеного робочою групою акта про примусове відчуження або вилучення майна від 18.07.2022 вимогам частини 1 статті 7 Закону № 4765-VI та встановленому єдиному зразку у Додатку до постанови Кабінету Міністрів України № 998 від 31.10.2012, суд зазначає таке.
Відповідно доч. 1 ст. 4 Закону № 4765-VI примусове відчуження або вилучення майна у зв`язку із запровадженням та виконанням заходів правового режиму воєнного стану здійснюється за рішенням військового командування, погодженим відповідно з Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласною, районною, Київською чи Севастопольською міською державною адміністрацією або виконавчим органом відповідної місцевої ради.
Як вбачається із протоколу оперативної наради робочої групи № 209 від 18.07.2022 за наслідками розгляду питання щодо примусового відчуження майна, прийнято протокольне рішення про відчуження автомобіля. Вказане рішення, відповідно до вимог ч. 1 ст. 4 Закону № 4765-VI, погоджено начальником Черкаської ОВА (лист № 6045/01/01-57 від 21.07.2022).
На виконання п. 1.3 протоколу № 209 підготовлено акт про примусове відчуження або вилучення майна №156/01/13-13-05 від 18.07.2022, в якому зазначено щодо примусового відчуження транспортного засобу на користь Аварійно-рятувального загону спеціального призначення Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Черкаській області у власника, яким є позивач.
Статтею 7 Закону № 4765-VI визначено вимоги до акту про примусове відчуження або вилучення майна.
Відповідно до частини першої зазначеної статті про примусове відчуження або вилучення майна складається акт. Бланк акта про примусове відчуження або вилучення майна (далі - акт) виготовляється за єдиним зразком, затвердженим Кабінетом Міністрів України. В акті зазначаються: 1) назва військового командування та органу, що погодив рішення про примусове відчуження або вилучення майна, або військового командування чи органу, що прийняв таке рішення; 2) відомості про власника (власників) майна, зокрема,: для фізичних осіб - прізвище, ім`я, по батькові, постійне місце проживання та ідентифікаційний номер у Державному реєстрі фізичних осіб - платників податків та інших обов`язкових платежів, крім осіб, які з релігійних або інших переконань відмовилися від ідентифікаційного номера, про що мають відповідну відмітку у паспорті; 3) відомості про документ, що встановлює право власності на майно (у разі наявності); 4) опис майна, достатній для його ідентифікації. Для нерухомого майна - відомості про місцезнаходження (адреса), для рухомого майна (наземні, водні та повітряні транспортні засоби) - відомості про реєстраційний номер транспортного засобу, марку, модель, номер шасі, рік випуску та інші реєстраційні дані; 5) сума виплачених коштів (у разі попереднього повного відшкодування вартості майна).
З матеріалів справи вбачається, що в акті №156/01/13-13-05 від 18.07.2022 зазначені члени робочої групи представники обласного військового командування; наявні у розпорядженні робочої групи та доступні в умовах правового режиму воєнного стану відомості про власника майна, що є достатніми для ідентифікації останнього; право власності на майно підтверджується свідоцтвом про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_2 ; відомості, необхідні для ідентифікації транспортного засобу, а саме: марка Citroen, модель - Berlingo, д.н.з. НОМЕР_1 , VIN: НОМЕР_5 , рік випуску 2011, колір білий, тип пального дизельне паливо; сума виплачених коштів в акті не вказана, при цьому зазначено, що оцінка транспортного засобу буде проведена у встановленому чинним законодавством порядку. Також акт містить підписи всіх представників обласного військового командування, підпис відповідної посадової особи органу, на користь якого було примусово відчужено транспортний засіб та відповідна печатка органу.
Відповідно до ч. 5 ст. 7 Закону № 4765-VI у разі відсутності особи, у якої відчужується або вилучається майно, або її законного представника під час складання акта про примусове відчуження або вилучення майна такий акт складається без її участі. У такому разі власник майна або його законний представник має право на ознайомлення з актом про примусове відчуження або вилучення майна. Примірник акта та документ, що містить висновок про вартість майна, вручаються під розписку особі, у якої відчужується або вилучається майно, або її уповноваженому представнику.
Оскільки позивач чи його законний представник 18.07.2022 були відсутні під час складання акту, відповідно до положень частини п`ятої статті 7 Закону № 4765-VI акт було складено без їх участі та зазначено, що оцінку транспортного засобу буде проведено у встановлений законодавством термін.
Приписами частин 1 та 2 статті 8 Закону № 4765-VI встановлено, що оцінка майна, що підлягає примусовому відчуженню, проводиться у порядку, встановленому законодавством про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність. У разі неможливості залучити до оцінки майна суб`єктів оціночної діяльності - суб`єктів господарювання така оцінка проводиться суб`єктами оціночної діяльності - органами державної влади або органами місцевого самоврядування за погодженням із власником майна. У разі відмови або відсутності власника майна зазначені органи мають право проводити таку оцінку самостійно.
21.07.2022 Черкаською ОВА направлено лист № 6042/01/01-57 начальнику Черкаського НДЕКЦ МВС України щодо безкоштовного визначення середньої ринкової вартості автомобіля Citroen Berlingo, д.н.з. НОМЕР_1 , за умов технічно справного стану.
Відповідно до пункту 1.13 Розділу І Інструкції про призначення та проведення судових експертиз та експертних досліджень, затвердженої Наказом Міністерства юстиції України від 08.10.1698 №53/5, строк проведення експертизи встановлюється керівником експертної установи (або заступником керівника чи керівником структурного підрозділу) і не повинен перевищувати 90 календарних днів. У разі значного завантаження експерта (за наявності у нього на виконанні одночасно понад десять експертиз, у тому числі комісійних та комплексних) більший розумний строк установлюється за письмовою домовленістю з органом (особою), який (яка) призначив(ла) експертизу (залучив(ла) експерта), після попереднього вивчення експертом наданих матеріалів.
Відповідно до висновку експертного дослідження № ЕД-19/124-22/7859-АВ від 25.08.2022 Черкаським науково-дослідним експертно-криміналістичним центром МВС України визначено середню ринкову ціну автомобіля.
Підсумовуючи наведене, суд доходить висновку, що тимчасове затриманняавтомобіля Citroen, модель - Berlingo, д.н.з. НОМЕР_1 та звернення до робочої групи із листом №59ЧС/41/24/01-2022 від 18.07.2022 здійснено з дотриманням вимог Закону та відповідно до наданих повноважень.
З урахуванням зазначеного, суд вважає, що процедуру прийняття спірного рішення дотримано. При цьому, судом вбачається, що доводи позивача у цій частині стосуються формальних підстав, які однак, не призводять самі по собі до протиправності спірного рішення.
Суд також зазначає, що відповідно до пункту 5 Плану, органами, що залучаються до здійснення даного заходу визначено, в тому числі, і ДСНС, що забезпечує проведення евакуації населення, якщо виникає загроза його життю, а також матеріальних і культурних цінностей, якщо виникає загроза їх пошкодження або знищення, невідкладне приведення єдиної державної системи цивільного захисту, її функціональні та територіальні підсистеми у готовність до виконання завдань за призначенням в особливий період із введенням ступеня ПОВНА ГОТОВНІСТЬ, забезпечення належного функціонування дорожнього господарства, транспортної інфраструктури та інфраструктури, що забезпечує життєдіяльність населення та функціонування держави в умовах воєнного стану, будівництво, ремонт та інші інженерно-технічні заходи із захисту об`єктів критичної інфраструктури паливно- енергетичного сектору критичної інфраструктури, влаштування інженерних споруд для забезпечення потреб Збройних Сил та інших військових формувань; переміщення майнових активів, трудових ресурсів та оптимізація інфраструктури з урахуванням потреб національної безпеки і оборони та потреб налагодження сталого функціонування за новими місцями тимчасового розміщення; розроблення та впровадження заходів щодо влаштування тимчасових споруд для забезпечення транспортного та пішохідного сполучення.
Відтак, вищевказаний транспортний засіб був примусово відчужений у зв`язку із запровадженням та виконанням заходів правового режиму воєнного стану, а формулювання речення «з метою відсічі агресії російської федерації, а також для сприяння та посилення діяльності правоохоронних органів у забезпечення правопорядку на території Черкаської області» не вступає у суперечність зі змістом Законів України «Про правовий режим воєнного стану», «Про передачу, примусове відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану», та у повній мірі з ними кореспондується.
Підсумовуючи наведене, суд доходить висновку про необґрунтованість позовних вимог, у зв`язку із чим у задоволенні позовних вимог слід відмовити.
Судові витрати слід покласти на позивача.
Керуючись ст.ст. 12, 13, 80, 81, 89, 141, 263-268, 354, 355 ЦПК України, суд
УХВАЛИВ:
У задоволенні позову ОСОБА_1 до Черкаської обласної військової адміністрації про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії відмовити.
Позивач ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , (адреса: АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_6 .
Представники позивача адвокати Коробкова Г.О., Горстка Я.В.
Відповідач Черкаська обласна військова адміністрація(адреса: м. Черкаси, бул. Шевченка 185), код ЄДРПОУ 00022668.
Треті особи:
Аварійно-рятувальний загін спеціального призначення Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Черкаській області(адреса: м. Черкаси, вул. Прикордонника Лазаренка 1),код ЄДРПОУ 25576385;
Територіальний сервісний центр МВС № 7141 (ТСЦ МВС № 7141) Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Черкаській області (філія ГСЦ МВС) (РСЦ ГСЦ МВС в Черкаській області) Головний сервісний центр МВС(адреса: м. Черкаси, вул. Л. Українки 21), код ЄДРПОУ 43611933.
Апеляційну скаргу на рішення може бути подано Черкаському апеляційному суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення складений 16.06.2023.
Суддя: О.С. Стеценко