ПОСТАНОВА
Іменем України
10 червня 2020 року
Київ
справа №813/4341/16
адміністративне провадження №К/9901/45877/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Мороз Л.Л.,
суддів: Єзерова А.А., Рибачука А.І.
розглянувши у порядку попереднього розгляду у касаційній інстанції адміністративну справу №813/4341/16
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Сварко Україна» до Головного державного інспектора відділу з питань додержання законодавства про працю, зайнятість та інших нормативно-правових актів Головного управління Держпраці у Львівській області Климчук Наталії Анатолівни, Першого заступника начальника Головного управління Держпраці у Львівській області Грицак Олени Олегівни, Головного управління Держпраці у Львівській області про визнання дій протиправними та скасування рішень, провадження по якій відкрито
за касаційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю «Сварко Україна» на постанову Львівського окружного адміністративного суду від 14 лютого 2017 року, ухвалену у складі головуючого судді Сакалоша В.М., та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 15 травня 2017 року, постановлену колегією суддів у складі: головуючого судді Довгої О.І., суддів: Матковської З.М., Запотічного І.І.,
в с т а н о в и в :
Товариство з обмеженою відповідальністю «Сварко Україна» (надалі також ТзОВ «Сварко Україна», позивач) звернулося до суду з позовом, в якому, згідно заяви про зміну позовних вимог, просило:
- визнати протиправним проведення Головним державним інспектором відділу з питань додержання законодавства про працю, зайнятість та інших нормативно-правових актів Головного управління Держпраці у Львівській області Климчук Наталією Анатолівною перевірки ТзОВ «Сварко Україна» на предмет додержання законодавства про працю та загальнообов`язкове державне соціальне страхування і складання акту №13011021531 без дати;
- визнати протиправним та скасувати припис про усунення порушень законодавства про працю та загальнообов`язкове державне соціальне страхування №13/01/102/1531-1066 від 2 вересня 2016 року, складений Головним державним інспектором відділу з питань додержання законодавства про працю, зайнятість та інших нормативно-правових актів Головного управління Держпраці у Львівській області Климчук Наталією Анатоліївною;
- визнати протиправною та скасувати постанову про накладення штрафу №13011021531-0309 від 26 вересня 2016 року, винесену першим заступником начальника Головного управління Держпраці у Львівській області Грицак Оленою Олегівною.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначав, що посадовими особами Головного управління Держпраці у Львівській області були перевищенні їхні повноваження при проведенні планової перевірки додержання законодавства про працю та загальнообов`язкове державне соціальне страхування ТзОВ «Сварко Україна» в період з 29.08.2016 по 02.09.2016. Незаконність дій посадових осіб полягають у самому факті проведення планової перевірки, а також у винесенні за результатами цієї перевірки акту, припису та постанови. Вказує, що наглядова (контрольна) діяльність органів та посадових осіб в частині додержання законодавства про працю, як функція Держпраці, не є врегульованою жодним Законом України. Отже, в разі здійснення посадовими особами органу Держпраці будь-яких заходів державного нагляду (контролю) за додержання законодавства про працю, зокрема проведення перевірок, документування фактів (складання актів) про порушення законодавства, винесення приписів, протоколів, рішень та інших правових актів індивідуальної дії, через відсутність регулювання процедури такого державного нагляду і контролю законами України порушує встановлений Конституцією України правових порядок, відповідно до якого: «органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України».
Постановою Львівського окружного адміністративного суду від 14 лютого 2017 року, залишеною без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 15 травня 2017 року, в задоволенні позову відмовлено.
Суди встановили, що в період з 29.08.2016 по 02.09.2016 Головним державним інспектором відділу з питань додержання законодавства про працю, зайнятість та інших нормативно-правових актів у Львівській області Климчук Наталією Анатоліївною на підставі наказу на проведення перевірки від 18.08.2016 №1062-П та направлення на перевірку від 18.08.2016 №1055 було проведено планову перевірку додержання законодавства про працю та загальнообов`язкове державне страхування на ТзОВ «Сварко Україна».
За результатами проведеної перевірки було складено акт перевірки №13011021531, у якому було зафіксовано наступні порушення вимог законодавства:
- підпункту «б» абзацу першого пункту 7.1 глави 7 Інструкції №58, оскільки у ТзОВ «Сварко Україна» не ведеться книга обліку руху трудових книжок працівників;
- частини 4 статті 79 КЗпП Україна, оскільки керівником ТзОВ «Сварко Україна» не розроблено графіку надання щорічних відпусток працівникам. В ході проведення перевірки не представлено жодного наказу про надання працівникам щорічних відпусток;
- частини 5 статті 80 КЗпП України, оскільки у ТзОВ «Сварко Україна» має місце ненадання щорічних відпусток повної тривалості протягом двох років підряд, а саме: ОСОБА_1 , яка прийнята на посаду головного бухгалтера 01.03.2013 згідно наказу №6-к від 01.03.2013 і за час трудової діяльності якої не надано жодної щорічної відпустки;
- частини 6 статті 95 КЗпП України, статті 33 Закону України №108, оскільки при прийнятті на роботу ОСОБА_1 з 01.03.2013 на посаду головного бухгалтера, даній працівниці встановлено посадовий оклад в сумі 7400 грн, який є незмінний впродовж довготривалого періоду часу, а саме до дня проведення перевірки, хоча з квітня 2014 року до дня проведення перевірки заробітна плата ОСОБА_1 підлягала індексації при наявності відповідних приростів індексів споживчих цін за вказаний період.
У зв`язку із виявленням вказаних порушень законодавства про працю, інспектором Головного управління Держпраці у Львівській області було винесено припис про усунення цих порушень №13/01/102/1531-1066 від 02.09.2016.
Також, постановою про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами від 26.09.2016 №13011021531-0309 на ТзОВ «Сварко Україна» накладено штраф у розмірі 1450,00 грн.
Вважаючи вищевказані дії по складанню акта перевірки, а також вважаючи протиправними припис та постанову, як такі, що були прийняті з порушенням норм діючого законодавства, ТзОВ «Сварко Україна» звернулось з даним позовом до суду.
Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що відповідачі, як суб`єкти владних повноважень, діяли в межах своїх повноважень, на підставі та у спосіб визначений законами України та підзаконними нормативно-правовими актами України.
Не погоджуючись із таким судовими рішеннями, позивач оскаржив їх у касаційному порядку. Просить скасувати ухвалені у справі судові рішення та постановити нове рішення про задоволення позовних вимог.
У поданих запереченнях відповідач просить відмовити в задоволенні скарги, а оскаржувані судові рішення залишити без змін.
Верховний Суд переглянув судові рішення у межах касаційної скарги, з`ясував повноту фактичних обставин, встановлених судами, та правильність застосування норм матеріального та процесуального права і дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення скарги з огляду на таке.
Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ст.259 Кодексу законів про працю України державний нагляд та контроль за додержанням законодавства про працю юридичними особами незалежно від форми власності, виду діяльності, господарювання, фізичними особами - підприємцями, які використовують найману працю, здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України. Центральні органи виконавчої влади здійснюють контроль за додержанням законодавства про працю на підприємствах, в установах і організаціях, що перебувають у їх функціональному підпорядкуванні, крім органів доходів і зборів, які мають право з метою перевірки дотримання податкового законодавства здійснювати такий контроль на всіх підприємствах, в установах і організаціях незалежно від форм власності та підпорядкування. Громадський контроль за додержанням законодавства про працю здійснюють професійні спілки та їх об`єднання.
Державна служба України з питань праці (Держпраці) здійснює свою діяльність відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 №96 «Про затвердження Положення про Державну службу України з питань праці».
Відповідно до п.п.1 п.3 даного Положення завданням Держпраці є реалізація державної політики з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю. Відповідно до п.п.6 п.4 Положення Держпраці на виконання покладених на неї завдань здійснює державний нагляд (контроль) за дотримання законодавства про працю юридичними особами, у тому числі їх структурними та відокремленими підрозділами, які не є юридичними особами, та фізичними особами, та які використовують найману працю.
Згідно з п.п.5 п.6 Положення Держпраці має право безперешкодно, проводити відповідно до вимог Закону без попереднього повідомлення в будь-яку робочу годину доби перевірки виробничих, службових, адміністративних приміщень та об`єктів виробництва фізичних та юридичних осіб, які використовують найману працю та працю фізичних осіб, експлуатують машини, механізми, устаткування підвищеної небезпеки, та у разі виявлення фіксувати факти порушення законодавства, здійснення нагляду та контролю за додержанням якого віднесено до повноважень Держпраці.
Відповідно до п.7 Положення Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Головне управління Держпраці у Львівській області є територіальним органом Держпраці, яке утворене постановою Кабінету міністрів України від 11.02.2015 №100 «Про утворення територіальних органів Державної служби з питань праці та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України».
Головне управління Держпраці у Львівській області здійснює свою діяльність відповідно до Положення про Головне управління Держпраці у Львівській області, затвердженого наказом Державної служби з питань праці від 04.02.2016 №8.
Відповідно до п.п.1 п.3 Положення одним із основних завдань Управління є реалізація державної політики з питань нагляду та контролю за додержання законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне страхування в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.
Згідно з пп.5 п.4 Положення Управління здійснює державний нагляд (контроль) за дотриманням законодавства про працю юридичними особами у тому числі їх структурними та відокремленими підрозділами, які не є юридичним особами, та фізичними особами, які використовують найману працю.
Відповідно до пп.5 п.6 Положення Управління має право проводити безперешкодно, відповідно до вимог Закону, без попереднього повідомлення в будь-яку робочу годину доби перевірки виробничих, службових, адміністративних приміщень та об`єктів виробництва фізичних та юридичних осіб, які використовують найману працю та працю фізичних осіб, експлуатують машини, механізми устаткування підвищеної небезпеки, та уразі виявлення фіксувати факти порушення законодавства, нагляд та контроль за дотримання якого віднесено до повноважень Управління Держпраці.
Порядок здійснення державного нагляду (контролю) за додержання законодавства про працю регламентовано наказом Міністерства соціальної політики України від 2 липня 2012 року №390, яким затверджено Порядок проведення перевірок посадовими особами Держаної інспекції України з питань праці та її територіальних органів.
Так, відповідно до п.7 даного Порядку за результатами перевірки складається акт перевірки, форма якого затверджена Порядком.
Судами встановлено, що за результатами перевірки додержання законодавства про працю та загальнообов`язкове державне соціальне страхування на ТзОВ «Сварко Україна» було складено акт перевірки №13011021531. Зокрема, в акті перевірки ТзОВ «Сварко Україна» зазначено початок перевірки - 29.08.2016 та завершення перевірки 02.09.2016. При цьому, керівник ТзОВ «Сварко Україна» відмовився підписати акт перевірки, відтак даний акт було скеровано позивачу поштою для ознайомлення та підписання, відповідно без дати отримання позивачем акту перевірки.
На підставі складеного акту та зафіксованих у ньому порушень, 02.09.2016 інспектором Головного управління Держпраці у Львівській області було винесено припис про усунення порушень №13/01/102/1531-1066 від 02.09.2016 та надано строк до 02.10.2016 для усунення порушень зазначених у вищевказаному приписі.
Порядком №390, зокрема п.7, передбачено, що у разі виявлення порушень законодавства про працю та загальнообов`язкове державне соціальне страхування виносяться приписи про усунення виявлених порушень.
Відповідно до пп.46 п.4 Положення про головне управління Держпраці у Львівській області, Управління Держпраці, відповідно до покладених до нього завдань, видає в установленому порядку роботодавцям, суб`єктам господарювання, які надають послуги з посередництва у працевлашту ванні в Україні або за кордоном, здійснюють наймання працівників для подальшого виконання ними роботи в Україні в іншого роботодавця, а також фондам загальнообов`язкового державного страхування обов`язкові до виконання приписи щодо усунення порушень законодавства з питань, які належать до компетенції Держпраці, та вносить пропозиції щодо покладення дисциплінарних стягнень до посадових осіб, винних у порушенні законодавства.
З огляду на вищенаведене, вірними є висновки судів, що винесення приписів на усунення порушень законодавства про працю відноситься до компетенції посадових осіб Управління та є одним з їхніх службових повноважень.
Частиною 2 ст.265 КЗпП України передбачено порушення за які юридичні та фізичні особи-підприємці, які використовують найману працю, несуть відповідальність у вигляду штрафу.
Відповідно до ч.4 ст.265 КЗпП України штрафи зазначені в ч.2 цієї статті накладаються центральним органом виконавчої влади, що реалізовує державну політику з питань нагляду та контролю за додержання законодавства про працю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Відповідно, постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2013 №509 затверджено Порядок накладення штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення.
Згідно з п.2 абзацу 2 Порядку №509 підставою для накладення штрафу є акт про виявлення під час перевірки суб`єкта господарювання або роботодавця ознак порушення законодавства про працю та/або зайнятість населення, складеного посадовою особою Держпраці чи її територіального органу.
Постановою про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами від 26.09.2016 №13011021531-0309 на ТзОВ «Сварко Україна» накладено штраф у розмірі 1450,00 грн. При цьому, позивача було належним чином повідомлено про дату час та місце розгляду справи про накладення штрафу, передбаченого ст.265 КЗпП України, і 26.09.2016 представник позивача був присутній при розгляді справи, та під підпис отримав примірник постанови про накладення штрафу.
Згідно частини сьомої статті 265 КЗпП України сплата штрафу не звільняє від усунення порушень законодавства про працю.
Тобто, КЗпП України передбачено, як невідворотність відповідальності за порушення законодавства про працю, так і обов`язок усунути виявлене порушення законодавства.
Крім того, чинне законодавство України про працю не передбачає пом`якшуючих чи обтяжуючих обставин для звільнення від відповідальності юридичних та фізичних осіб-підприємців, які використовують найману працю, з урахуванням виду встановленого порушення, розміру порушення, факту усунення порушення тощо.
Навпаки, відповідно до частини першої статті 265 КЗпП України посадові особи органів державної влади та органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, винні у порушенні законодавства про працю, несуть відповідальність згідно з чинним законодавством, а частиною другою цієї статті чітко встановлено види порушень законодавства про працю та розмір відповідальності у вигляді штрафу за певний вид правопорушення законодавства про працю.
За наведених вище обставин колегія суддів погоджується з висновками судів щодо обґрунтованості прийнятих Держпраці припису та постанови.
Колегія суддів вважає не обґрунтованими посилання позивача на приписи Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (в редакції чинній на момент проведення перевірки), оскільки дія даного Закону не поширювалась на правовідносини, що виникають у сфері державного нагляду у сфері дотримання законодавства про працю.
Таким чином, зважаючи на обставини цієї справи, колегія суддів вважає, що ухвалені у справі судові рішення про відмову у задоволенні позовних вимог ґрунтуються на правильно встановлених фактичних обставинах справи, яким дана належна юридична оцінка, правильно застосовані норми матеріального права, що регулюють спірні правовідносини, та не допущено порушень процесуального закону, які призвели або могли призвести до неправильного вирішення справи. Усі доводи та їх обґрунтування викладені в касаційній скарзі не спростовують висновків судів першої та апеляційної інстанцій, тому підстави для скасування ухвалених судових рішень та задоволення касаційної скарги відсутні.
Відповідно до частини третьої статті 343 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції, здійснивши попередній розгляд справи, залишає касаційну скаргу без задоволення, а рішення без змін, якщо відсутні підстави для скасування судового рішення.
Керуючись статтями 343, 349, 350, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Суд, -
П О С Т А Н О В И В :
Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Сварко Україна» залишити без задоволення.
Постанову Львівського окружного адміністративного суду від 14 лютого 2017 року та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 15 травня 2017 року у справі №813/4341/16 - залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.
...........................
...........................
...........................
Л.Л. Мороз
А.А. Єзеров
А.І. Рибачук,
Судді Верховного Суду