ПОСТАНОВА
Іменем України
03 вересня 2019 року
Київ
справа №1540/4474/18
адміністративне провадження №К/9901/17335/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого Шишова О.О.,
суддів Дашутіна І.В., Мартинюк Н.М.,
розглянув в письмовому провадженні в касаційній інстанції справу № 1540/4474/18
за позовом ОСОБА_1 до Департаменту надання адміністративних послуг Одеської міської ради за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача Філії "Одеський Іподром" ДП "Конярство України", Державного підприємства "Конярство України" про зобов`язання провести реєстрацію за фактичним місцем проживання, провадження по якій відкрито
за касаційною скаргою Департаменту надання адміністративних послуг Одеської міської ради на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 04 лютого 2019 року (прийняту в складі головуючого Тарасишиної О.М.) та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 16 травня 2019 року (прийняту в складі колегії суддів: головуючого Шеметенко Л.П.,суддів: Стас Л.В., Турецької О.І.),
І. Суть спору:
1. У вересні 2018 року ОСОБА_1 (далі - Позивач) звернувся до Одеського окружного адміністративного суду з позовом до Департаменту надання адміністративних послуг Одеської міської ради (далі - відповідач) за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача Філії "Одеський Іподром" ДП "Конярство України", Державного підприємства "Конярство України" у якому просив суд зобов`язати Департамент надання адміністративних послуг Одеської міської ради провести реєстрацію ОСОБА_1 паспорт серія НОМЕР_1 виданого Фрунзевським РВ УМВС України в Харківській області від 01.07.1997 року, код ІНН 2665909414, місто реєстрації: АДРЕСА_1 , зареєструвати за фактичним місцем проживання за адресою: АДРЕСА_2 .
2. Свої вимоги позивач обґрунтовує тим, що 28.08.2018 року позивач звернувся до департаменту надання адміністративних послуг Одеської міської ради для проведення виписки та прописки «реєстрації», за місцем основного проживання, а саме: АДРЕСА_2 , однак відповідно до поданої заяви, ОСОБА_1 було відмовлено у реєстрації, а як на підставу відмови зазначено, що позивач не подав документи або інформацію «відсутні документи, що підтверджують право на проживання у житлі та відсутній військовий квиток». Позивач вважає висновки відповідача щодо ненадання ним необхідних для реєстрації документів такими, що не відповідають дійсності.
ІІ. Рішення судів першої й апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення
3. Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 04 лютого 2019 року, залишеною без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 16 травня 2019 року, позовні вимоги задоволено. Зобов`язано Департамент надання адміністративних послуг Одеської міської ради провести реєстрацію ОСОБА_1 паспорт НОМЕР_1 виданого Фрунзенським РВ УМВС України в Харківській області від 01.07.1997 року код ІНН 2665909414, місто реєстрації: АДРЕСА_1 , зареєструвати за фактичним місцем проживання за адресою АДРЕСА_2 .
5. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що невиконання відповідачем покладених на нього Законом України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні" обов`язків призводить до порушення прав позивача. Крім цього, це суттєво обмежує і здійснення інших цивільних, громадських та політичних прав позивача, які підлягають безумовному захисту.
IІІ. Провадження в суді касаційної інстанції
6. Відповідач звернувся з касаційною скаргою, у якій посилається на неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального права та порушення норм процесуального права.
7. У касаційній скарзі відповідач наполягає на тому, що згідно ст. 6 Закону України «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні» та п. 18 Правил реєстрації місця проживання, затверджених постановою КМУ від 02.03.2016 року № 207 для реєстрації місця проживання особа або її представник повинен подати вичерпний перелік документів, який включає, зокрема, документи, що підтверджують право на проживання в житлі, а також військового квитка або посвідчення про приписку (для громадян, які підлягають взяттю на військовий облік або перебувають на військовому обліку).
7.1 Також відповідач зазначає, що договір найму є документом, що підтверджує право на проживання в житлі, якщо такий договір укладений у порядку, передбаченому чинним законодавством України з належними сторонами щодо відповідного житла. Однак, в даному випадку позивачем не було надано документів, що підтверджують право філії «Одеський іподром» ДП «Конярство України» розпоряджатися житлом за адресою: АДРЕСА_2 , а відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 28.08.2018 року, єдиним об`єктом нерухомого майна за вказаною адресою є нежитлова будівля складу, що належить «Енергопостачальній компанії Одесаобленерго» (у формі відкритого акціонерного товариства) на праві приватної власності.
7.2 Крім того, відповідач зазначає на те, що позивач при зверненні до Департаменту надав довідку № 3 (замість військового квитка), що не передбачена чинним законодавством України для подачі органу реєстрації місця проживання фізичних осіб замість військового квитка або посвідчення про приписку, як того вимагає ч. 5 п. 18 Правил.
8. Відповідач просить скасувати рішення судів першої й апеляційної інстанцій та ухвалити нове рішення, яким відмовити у задоволені позовних вимог у повному обсязі.
9. Позивач надав заперечення на касаційну скаргу, у якій посилаючись на її необґрунтованість та безпідставність, просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржувані судові рішення без змін.
ІV. Установлені судами фактичні обставини справи
10. 28.08.2018 року ОСОБА_1 звернувся до Департаменту надання адміністративних послуг Одеської міської ради із заявою про реєстрацію місця проживання за адресою: АДРЕСА_2 . До заяви позивач додав, зокрема, такі документи: 1. Паспорт громадянина України, ордер на жилу площу від 13.08.2018 року, виданий філією «Одеський іподром» ДП «Конярство України та договір найму житлового приміщення № 05/08-18 від 13.08.2018 року, довідку № 3 замість військового квитка (а.с. 60).
11. У той же день, адміністратором Департаменту надання адміністративних послуг Одеської міської ради було відмовлено ОСОБА_1 у реєстрації місця проживання з підстав ненадання необхідних документів або інформації, а саме, зазначено про відсутність документів, що підтверджують право на проживання у житлі, відсутній військовий квиток) (а.с. 60 зворот).
12. Не погоджуючись з відмовою відповідача у проведенні реєстрації місця проживання, позивач звернувся до суду з даним позовом.
V. Релевантні джерела права й акти їх застосування (в редакції, яка діяла на час вирішення справи в суді першої та апеляційної інстанції)
13. Приписами частини першої статті 341 КАС України визначено, що суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
14. Частиною другою статті 19 Конституції України обумовлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
15. За приписами частини першої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства (далі - КАСУ) завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
16. Відповідно до статті 2 Закону України «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні» від 11 грудня 2003 року № 1382-ІV (далі Закон № 1382-IV) громадянам України, а також іноземцям та особам без громадянства, які на законних підставах перебувають в Україні, гарантуються свобода пересування та вільний вибір місця проживання на її території, за винятком обмежень, які встановлені законом.
17. За приписами статті третьої зазначеного Закону, реєстрація це внесення інформації до реєстру територіальної громади, документів, до яких вносяться відомості про місце проживання/перебування особи, із зазначенням адреси житла/місця перебування із подальшим внесенням відповідної інформації до Єдиного державного демографічного реєстру в установленому Кабінетом Міністрів України порядку.
18. Статтею 6 Закону № 1382-IV визначено, що громадянин України, а також іноземець чи особа без громадянства, які постійно або тимчасово проживають в Україні, зобов`язані протягом тридцяти календарних днів після зняття з реєстрації місця проживання та прибуття до нового місця проживання зареєструвати своє місце проживання.
19. Реєстрація місця проживання особи здійснюється в день подання особою документів. Реєстрація місця проживання за заявою особи може бути здійснена органом реєстрації з одночасним зняттям з попереднього місця проживання.
Для реєстрації особа або її представник подає органу реєстрації (у тому числі через центр надання адміністративних послуг): письмову заяву; документ, до якого вносяться відомості про місце проживання. Якщо дитина не досягла 16-річного віку, подається свідоцтво про народження; квитанцію про сплату адміністративного збору; документи, що підтверджують право на проживання в житлі, перебування або взяття на облік у спеціалізованій соціальній установі, закладі соціального обслуговування та соціального захисту, проходження служби у військовій частині, адреса яких зазначається під час реєстрації; військовий квиток або посвідчення про приписку (для громадян, які підлягають взяттю на військовий облік або перебувають на військовому обліку).
20. Забороняється вимагати для реєстрації місця проживання подання особою інших, ніж передбачених цією статтею, документів.
21. Механізм здійснення реєстрації/зняття з реєстрації місця проживання/перебування осіб в Україні, а також форми необхідних для цього документів встановлено Правилами реєстрації місця проживання та Порядком передачі органами реєстрації інформації до Єдиного державного демографічного реєстру, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 02 березня 2016 року № 207 (далі - Правила).
22. Відповідно до пункту 1 ці Правила визначають механізм здійснення реєстрації/зняття з реєстрації місця проживання/перебування осіб в Україні, а також встановлюють форми необхідних для цього документів.
23. Пунктами 3-4 Правил передбачено, що реєстрація/зняття з реєстрації місця проживання/перебування здійснюється виконавчим органом сільської, селищної або міської ради, сільським головою (у разі коли відповідно до закону виконавчий орган сільської ради не утворено) (далі - орган реєстрації) на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, на яку поширюються повноваження відповідної сільської, селищної або міської ради.
24. Громадянин України, а також іноземець чи особа без громадянства, які постійно або тимчасово проживають в Україні, зобов`язані протягом 30 календарних днів після зняття з реєстрації місця проживання та прибуття до нового місця проживання зареєструвати своє місце проживання.
25. Реєстрація місця проживання/перебування або зняття з реєстрації місця проживання особи здійснюється в день подання особою або її представником документів. Реєстрація місця проживання за заявою особи може бути здійснена одночасно із зняттям з попереднього місця проживання.
26. У відповідності до пункту 8-9 Правил документи для здійснення реєстрації/зняття з реєстрації місця проживання/перебування особи подаються до органу реєстрації (у тому числі через центр надання адміністративних послуг) з урахуванням вимог Закону України "Про адміністративні послуги".
27. Відомості про реєстрацію/зняття з реєстрації місця проживання вносяться до паспорта громадянина України, тимчасового посвідчення громадянина України, посвідки на постійне проживання, посвідки на тимчасове проживання, посвідчення біженця, посвідчення особи, яка потребує додаткового захисту, посвідчення особи, якій надано тимчасовий захист (далі - документи, до яких вносяться відомості про місце проживання), а відомості про реєстрацію місця перебування - до довідки про звернення за захистом в Україні (документ, до якого вносяться відомості про місце перебування) шляхом проставлення в них відповідного штампа реєстрації місця проживання/перебування особи за формою згідно з додатком 1.
28. Відомості про реєстрацію/зняття з реєстрації місця проживання вносяться до паспорта громадянина України:
- у вигляді книжечки (зразка 1993 року) - шляхом проставлення в ньому штампа реєстрації місця проживання особи за формою згідно з додатком 1 або штампа зняття з реєстрації місця проживання особи за формою згідно з додатком 2;
- у формі картки (зразка 2015 року) - шляхом внесення інформації до безконтактного електронного носія, який імплантовано у такий паспорт, у разі наявності робочих станцій та підключення органу реєстрації до Єдиного державного демографічного реєстру (далі - Реєстр). У разі непідключення органу реєстрації до Реєстру особі видається довідка про реєстрацію або зняття з реєстрації місця проживання, а внесення інформації до безконтактного електронного носія здійснюється територіальним підрозділом ДМС на підставі такої довідки.
29. Пунктом 11 Правил передбачено, що орган реєстрації відмовляє в реєстрації/знятті з реєстрації місця проживання, якщо:
-особа не подала необхідних документів або інформації;
-у поданих документах містяться недостовірні відомості або подані документи є недійсними;
-звернулася особа, яка не досягла 14 років.
30. Рішення про відмову в реєстрації/знятті з реєстрації місця проживання приймається в день звернення особи або її представника шляхом зазначення у заяві про реєстрацію/зняття з реєстрації місця проживання підстав відмови. Зазначена заява повертається особі або її представнику.
31. Згідно з пунктом 18 Правил для реєстрації місця проживання особа або її представник подає:
1) заяву за формами, наведеними відповідно у додатках 6, 7 або 8;
2) документ, до якого вносяться відомості про місце проживання. Якщо дитина не досягла 16 років, подається свідоцтво про народження. Реєстрація місця проживання дітей, які є іноземцями чи особами без громадянства, здійснюється за умови внесення даних про дітей до посвідки на постійне або тимчасове проживання їх батьків та копії свідоцтва про народження. Документи, видані компетентними органами іноземних держав, підлягають легалізації в установленому порядку, якщо інше не передбачено міжнародними договорами;
3) квитанцію про сплату адміністративного збору (у разі реєстрації місця проживання одночасно із зняттям з попереднього місця проживання адміністративний збір стягується лише за одну послугу);
4) документи, що підтверджують:
- право на проживання в житлі, - ордер, свідоцтво про право власності, договір найму (піднайму, оренди), рішення суду, яке набрало законної сили, про надання особі права на вселення до житлового приміщення, визнання за особою права користування житловим приміщенням або права власності на нього, права на реєстрацію місця проживання або інші документи. У разі відсутності зазначених документів реєстрація місця проживання особи здійснюється за згодою власника/співвласників житла, наймача та членів його сім`ї (зазначені документи або згода не вимагаються при реєстрації місця проживання неповнолітніх дітей за адресою реєстрації місця проживання батьків/одного з батьків або законного представника/представників);
- право на перебування або взяття на облік у спеціалізованій соціальній установі, закладі соціального обслуговування та соціального захисту особи, - довідка про прийняття на обслуговування в спеціалізованій соціальній установі, закладі соціального обслуговування та соціального захисту особи за формою згідно з додатком 9, копія посвідчення про взяття на облік бездомної особи, форма якого затверджується Мінсоцполітики (для осіб, які перебувають на обліку у цих установах або закладах);
- проходження служби у військовій частині, адреса якої зазначається під час реєстрації, - довідка про проходження служби у військовій частині, видана командиром військової частини за формою згідно з додатком 10 (для військовослужбовців, крім військовослужбовців строкової служби);
5) військовий квиток або посвідчення про приписку (для громадян, які підлягають взяттю на військовий облік або перебувають на військовому обліку);
6) заяву про зняття з реєстрації місця проживання особи за формою згідно з додатком 11 (у разі здійснення реєстрації місця проживання одночасно із зняттям з реєстрації попереднього місця проживання).
32. У разі подання заяви представником особи, крім зазначених документів, додатково подаються:
- документ, що посвідчує особу представника;
- документ, що підтверджує повноваження особи як представника, крім випадків, коли заява подається законними представниками малолітньої дитини - батьками (усиновлювачами).
Реєстрація місця проживання особи за заявою законного представника здійснюється за згодою інших законних представників.
33. У разі реєстрації місця проживання батьків за різними адресами місце проживання дитини, яка не досягла 14 років, реєструється разом з одним із батьків за письмовою згодою другого з батьків у присутності особи, яка приймає заяву, або на підставі засвідченої в установленому порядку письмової згоди другого з батьків (крім випадків, коли місце проживання дитини визначено відповідним рішенням суду або рішенням органу опіки та піклування).
Забороняється вимагати для реєстрації місця проживання особи інші документи.
34.Порядок організації та ведення військового обліку призовників і військовозобов`язаних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 7 грудня 2016 року № 921 (далі Порядок), військовий облік є складовою змісту мобілізаційної підготовки держави та полягає у цілеспрямованій діяльності державних органів, підприємств, установ та організацій щодо фіксації, накопичення та аналізу військово-облікових даних призовників і військовозобов`язаних із відображенням їх у військово-облікових документах, а також здійснення контролю за дотриманням призовниками і військовозобов`язаними, посадовими особами державних органів, підприємств, установ та організацій встановлених правил військового обліку.
35. Пунктом 15 Порядку передбачено, що військовий облік здійснюється з урахуванням встановлених в Україні правил реєстрації місця проживання фізичних осіб, організовується і безпосередньо ведеться державними органами, а також підприємствами, установами та організаціями, в яких призовники і військовозобов`язані працюють (навчаються).
36. У відповідності до пункту 16 військовий облік ведеться на підставі паспорта громадянина України та таких військово-облікових документів для військовозобов`язаних - військового квитка або тимчасового посвідчення військовозобов`язаного.
VI. Позиція Верховного Суду
37. Як правильно встановлено судами попередніх інстанцій, адміністратором Департаменту надання адміністративних послуг Одеської міської ради у реєстрації місця перебування заявнику ОСОБА_1 28.08.2018 року було відмовлено з наступних підстав, а саме: особа не подала необхідних документів або інформації, відсутній військовий квиток (а.с. - 17).
38. Колегія суддів звертає увагу відповідача на те, що ОСОБА_1 надав наступні документи: заяву про отримання адміністративної послуги від 28.08.2018 оку М5-115602-ф/л; заяву про реєстрацію місця проживання від 28.08.2018 року; паспорт громадянина України (на ім`я ОСОБА_1 НОМЕР_1 ); квитанцію про сплату адміністративного збору № 117494004 від 28.08.2018 року); ордер на жилу площу від 13.08.2018 року, виданий філією «Одеський іподром» державного підприємства «Конярство України» та договір найму житлового приміщення № 05/08-18 від 13.10.2018 року); довідку № 3 (замість військового квитка) (а.с. 116).
39. Суд зазначає, що відповідачем не зазначено яким саме вимогам не відповідає довідка № 3 замість військового квитка та не зазначено про наявність сумніву про взяття позивача на військовий облік. Разом з тим у зазначеній довідці наявна позначка про перебування на військовому обліку, а саме Фрунзенським РВК м. Харкова 28.12.2000 року (а.с. 14).
40. Більш того, листом Немишлянського районного військового комісаріату від 26.03.2019 року, вбачається, що ОСОБА_1 є офіцером запасу і перебуває на військовому обліку в Немишлянському районному військовому комісаріаті міста Харкова.
41. За правилами пункту 19 Правил № 207, працівник органу реєстрації або центру надання адміністративних послуг перевіряє належність документа, до якого вносяться відомості про місце проживання (або документа, до якого вносяться відомості про місце перебування, - у разі реєстрації місця перебування), особі, що його подала, його дійсність, правильність заповнення заяви про реєстрацію місця проживання/перебування (у разі потреби надає допомогу особі в заповненні бланка заяви) та наявність документів, необхідних для реєстрації місця проживання/перебування, про що ним вчиняється відповідний запис у цій заяві.
42. Отже, до повноважень працівника органу реєстрації або центру надання адміністративних послуг не належить перевірка достовірності документів, поданих особою для реєстрації місця проживання.
43. Колегія суддів зазначає, що невиконання відповідачем покладених на нього Законом України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні" обов`язків призводить до порушення прав позивача. Крім цього, це суттєво обмежує і здійснення інших цивільних, громадських та політичних прав позивача, які підлягають безумовному захисту.
44. Враховуючи наведене, колегія суддів погоджується з висновками судів першої та апеляційної інстанції, що реєстрація за адресою місця проживання позивача повністю узгоджується зі статтею 6 Закону України «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні».
45. Колегія суддів зазначає, що в касатор посилається на те, що як вони вважають під час перевірки встановлений інший володілець квартири ніж Філія «Одеський іподром» ДП «Конярство України».
46 Проте, суд касаційної інстанції зазначає, що такі доводи не були предметом відмови у реєстрації ОСОБА_1 .
47. Крім того, слід зазначити, що у цій справі існуючі правовідносини не містять ознак спору про право цивільне, право позивача на житлове приміщення будь-якими особами не оспорюється та є визнаним, що підтверджується ордером на жилу площу від 13.08.2018 року, договором найму житлового приміщення від 13.08.2018 року, довідкою філії «Одеський іподром» ДП «Конярство України» від 28.08.2018 року, наказом філії «Одеський іподром» ДП «Конярство України» від 13.08.2018 року, а також протоколом загальних зборів від 13.08.2018 року.
48. Таким чином, колегія суддів погоджується з висновками судів попередніх інстанцій, що у відповідача не було підстав для відмови позивачу у реєстрації місця проживання за адресою: АДРЕСА_2 .
49. Оцінюючи доводи касаційної скарги, Верховний Суд виходить з того, що судами попередніх інстанцій було надано належну правову оцінку доводам, наведеним сторонами під час судового розгляду справи. Жодних нових доводів, які б доводили порушення норм матеріального або процесуального права при винесенні оскаржуваних судових рішень, у касаційній скарзі не зазначено.
50. Згідно з пунктом 1 частини першої статті 349 КАС України (в чинній редакції) суд касаційної інстанції за наслідками розгляду касаційної скарги залишає судові рішення судів першої та (або) апеляційної інстанцій без змін, а скаргу без задоволення.
51. Частиною першою статті 350 КАС України передбачено, що суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.
52. Таким чином висновки судів першої та апеляційної інстанцій є правильними, обґрунтованими, відповідають нормам матеріального та процесуального права, підстав для скасування чи зміни оскаржуваного судового рішення відсутні, тому касаційну скаргу Державної авіаційної служби України слід залишити без задоволення.
VII. Судові витрати
53. З огляду на результат касаційного розгляду та відсутність документально підтверджених судових витрат, понесених учасниками справи у зв`язку з переглядом справи в суді касаційної інстанції, судові витрати розподілу не підлягають.
Керуючись статтями 3, 341, 345, 349, 350, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд
ПОСТАНОВИВ:
1. Касаційну скаргу Департаменту надання адміністративних послуг Одеської міської ради залишити без задоволення.
2. Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 04 лютого 2019 року та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 16 травня 2019 року у цій справі залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та оскарженню не підлягає.
ГоловуючийО.О.Шишов
СуддіІ.В.Дашутін
Н.М.Мартинюк