open
Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • Зміст
Чинна
                             
                             
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Н А К А З
20.05.2003 N 306

Про затвердження Типових навчальних планів для

організації профільного навчання у

загальноосвітніх навчальних закладах

На виконання статей 15 і 16 Закону України "Про загальну
середню освіту" ( 651-14 ) та положень Концепції загальної
середньої освіти ( v_5-2290-01 ) щодо створення
організаційно-методичних передумов для переведення старшої школи
на профільне навчання Н А К А З У Ю:
1. Затвердити Типові навчальні плани для профільного навчання
на III ступені загальноосвітніх навчальних закладів (додатки 1-3,
пояснювальна записка).
2. Департаменту загальної середньої та дошкільної освіти
(Полянський П.Б.) спільно з Науково-методичним центром середньої
освіти (Завалевський Ю.І.) і відповідними підрозділами Академії
педагогічних наук України забезпечити розроблення до 1 серпня 2003
року навчальних програм та методичних рекомендацій щодо здійснення
профільного навчання у старшій школі.
3. Міністерству освіти Автономної Республіки Крим,
управлінням освіти і науки обласних, Київської і Севастопольської
міських державних адміністрацій відповідно до пункту 13 Положення
про загальноосвітній навчальний заклад ( 964-2000-п ) на основі
Типових навчальних планів організувати підготовку робочих
навчальних планів загальноосвітніх навчальних закладів та
забезпечити необхідні умови щодо їх реалізації у 2003/2004
навчальному році.
4. Типові навчальні плани для профільного навчання на III
ступені загальноосвітніх навчальних закладів опублікувати в
Інформаційному збірнику Міністерства освіти і науки України.
5. Контроль за виконанням наказу покласти на заступника
державного секретаря Огнев'юка В.О.
Міністр В.Г.Кремень
Додаток 1

до наказу Міністерства

освіти і науки України

20.05.2003 N 306

ТИПОВИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ПЛАН

для профільного навчання на III ступені

загальноосвітніх навчальних закладів

(українська мова навчання)
------------------------------------------------------------------------------------------------------- | Профілі |Кількість годин на тиждень за профілями навчання | | |-------------------------------------------------------------------------------| | | уніве- |філологіч- |сус- |худож- |фізико- |природничий|технологічн.|спортивний| | | рсал. | ний |пі- |ньо- |математ.| | | | | | | |льно-|есте- | | | | | | | | |гума-|тичн. | | | | | | | | |ніт. | | | | | | | |--------+-----------+-----+-------+--------+-----------+------------+----------| |Навчальні предмети |10 |11 |10 | 11 |10|11|10|11 |10|11 |10 |11 |10 |11 |10 |11 | |---------------------+----+---+-----+-----+--+--+--+----+--+-----+-----+-----+-----+------+----+-----| |Українська мова |2 |2 |2+(3)|2+(3)|2 |2 |2 |2 |2 |2 |2 |2 |2 |2 |2 |2 | |---------------------+----+---+-----+-----+--+--+--+----+--+-----+-----+-----+-----+------+----+-----| |Українська література|2 |2 |2+(1)|2+(1)|2 |2 |2 |2,5 |3 |3 |3 |3 |3 |3 |3 |3 | |---------------------+----+---+-----+-----+--+--+--+----| | | | | | | | | |Зарубіжна література |2 |2 |2+(1)|2+(1)|2 |2 |2 |2,5 | | | | | | | | | |---------------------+----+---+-----+-----+--+--+--+----+--+-----+-----+-----+-----+------+----+-----| |Іноземна мова |2 |2 |3+(2)|3+(2)|2 |2 |2 |2 |2 |2 |2 |2 |2 |2 |2 |2 | |---------------------+----+---+-----+-----+--+--+--+----+--+-----+-----+-----+-----+------+----+-----| |Друга іноземна мова | | |(3) |(3) | | | | | | | | | | | | | |---------------------+----+---+-----+-----+--+--+--+----+--+-----+-----+-----+-----+------+----+-----| |Математика |4 |4 | 3 | 3 |3 |3 |3 |3 |6 |6 |4 |4 |3 |3 |3 |3 | |---------------------+----+---+-----+-----+--+--+--+----+--+-----+-----+-----+-----+------+----+-----| |Інформатика |1 |1 | 1 | 1 |1 |1 |1 |1 |2 |2 |1+(1)|1+(1)|1+(1)|1+(1) |1 |1 | |---------------------+----+---+-----+-----+--+--+--+----+--+-----+-----+-----+-----+------+----+-----| |Історія України |2 |1,5| 1,5 | 1,5 |3 |4 |2 |2 |1 |1 |1 |1 |1 |1 |1 |1 | |---------------------+----+---+-----+-----+--+--+--+----+--+-----+-----+-----+-----+------+----+-----| |Всесвітня історія |1,5 |1,5| 1,5 | 1,5 |3 |3 |2 |2 |1 |1 |1 |1 |1 |1 |1 |1 | |---------------------+----+---+-----+-----+--+--+--+----+--+-----+-----+-----+-----+------+----+-----| |Людина і суспільство/| |(1)| | (1) |2 |2 | |(1) | |(1) | |(1) | |(1) | |(1) | |Основи філософії | | | | | | | | | | | | | | | | | |---------------------+----+---+-----+-----+--+--+--+----+--+-----+-----+-----+-----+------+----+-----| |Географія |1 | | 1 | |1 |1 |1 | |1 | |2 |1+(1)|1 | |1 | | |---------------------+----+---+-----+-----+--+--+--+----+--+-----+-----+-----+-----+------+----+-----| |Основи економіки |1 | | 1 | |2 |1 |1 | |1 | |1 | |1 | |1 | | |---------------------+----+---+-----+-----+--+--+--+----+--+-----+-----+-----+-----+------+----+-----| |Біологія |1 |2 | 1 | 1 |1 |1 |1 |1 |1 |1 |3 |3 |1 |1+(1) |2 |2 | |---------------------+----+---+-----+-----+--+--+--+----+--+-----+-----+-----+-----+------+----+-----| |Фізика |3 |3,5| 2 | 2 |2 |2 |2 |2 |5 |5 |4 |4 |3 |3,5 |3 |2,5 | |---------------------+----+---| | | | | | |--+-----+-----+-----+-----+------+----+-----| |Астрономія | |0,5| | | | | | | |1 | |1 | |0,5 | |0,5 | |---------------------+----+---+-----+-----+--+--+--+----+--+-----+-----+-----+-----+------+----+-----| |Хімія |2 |2 | 1 | 1 |1 |1 |1 |1 |2 |2 |3 |3 |2 |1+(1) |1 |1 | |---------------------+----+---+-----+-----+--+--+--+----+--+-----+-----+-----+-----+------+----+-----| |Художня культура/ | | | | |1 |1 |5 |5 | | | | | | |1 |1 | |Основи естетики | | | | | | | | | | | | | | | | | |---------------------+----+---+-----+-----+--+--+--+----+--+-----+-----+-----+-----+------+----+-----| |Фізична культура і |3 |3 |3 |3 |3 |3 |3 |3 |3 |3 |3 |3 |3 |3 |7 |7 | |здоров'я, ДПЮ, ОБЖ | | | | | | | | | | | | | | | | | |---------------------+----+---+-----+-----+--+--+--+----+--+-----+-----+-----+-----+------+----+-----| |Трудове навчання |2 |2 | | | | | | | | | | |5+(1)|5+(1) | | | |/технології | | | | | | | | | | | | | | | | | |---------------------+----+---+-----+-----+--+--+--+----+--+-----+-----+-----+-----+------+----+-----| |Креслення | | | | | | | | | |1 | | | |1 | | | |---------------------+----+---+-----+-----+--+--+--+----+--+-----+-----+-----+-----+------+----+-----| |Разом |29,5|30 |30 |30 |31|31|30|30 |30|31 |31 |31 |31 |31 |29 |28 | |---------------------+----+---+-----+-----+--+--+--+----+--+-----+-----+-----+-----+------+----+-----| |Додатковий час на |8,5 |8 |8 |8 |7 |7 |8 |8 |8 |7 |7 |7 |7 |7 |9 |10 | |поглиблене вивчення | | | | | | | | | | | | | | | | | |предметів, введення | | | | | | | | | | | | | | | | | |спецкурсів та | | | | | | | | | | | | | | | | | |предметів за | | | | | | | | | | | | | | | | | |вибором, факуль- | | | | | | | | | | | | | | | | | |тативні, індивідуа- | | | | | | | | | | | | | | | | | |льні та групові | | | | | | | | | | | | | | | | | |заняття | | | | | | | | | | | | | | | | | |---------------------+----+---+-----+-----+--+--+--+----+--+-----+-----+-----+-----+------+----+-----| |Гранично допустиме | | | | | | | | | | | | | | | | | |навчальне наванта- | | | | | | | | | | | | | | | | | |ження на учня: |----+---+-----+-----+--+--+--+----+--+-----+-----+-----+-----+------+----+-----| |5-денний робочий |33 |33 |33 |33 |33|33|33|33 |33|33 |33 |33 |33 |33 |33 |33 | |тиждень |----+---+-----+-----+--+--+--+----+--+-----+-----+-----+-----+------+----+-----| |6-денний робочий |36 |36 |36 |36 |36|36|36|36 |36|36 |36 |36 |36 |36 |36 |36 | |тиждень | | | | | | | | | | | | | | | | | |---------------------+----+---+-----+-----+--+--+--+----+--+-----+-----+-----+-----+------+----+-----| |Всього фінансується |38 |38 |38 |38 |38|38|38|38 |38|38 |38 |38 |38 |38 |38 |38 | |покласно (без | | | | | | | | | | | | | | | | | |урахування поділу | | | | | | | | | | | | | | | | | |класів на групи) | | | | | | | | | | | | | | | | | -------------------------------------------------------------------------------------------------------
Примітки: 1. За рішенням навчального закладу у класах філологічного
профілю запроваджується поглиблене вивчення предметів
мовно-літературного циклу або іноземних мов (додаткові години
позначені у дужках).
2. Друга година з інформатики використовується за наявності
комп'ютерного забезпечення. 3. Предмет "Людина і суспільство" або "Основи філософії"
вводиться за наявності відповідного навчально-методичного
забезпечення.

Додаток 2

до наказу Міністерства

освіти і науки України

20.05.2003 N 306

ТИПОВИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ПЛАН

для профільного навчання на III ступені

загальноосвітніх навчальних закладів

(навчання мовами національних меншин)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------- | Профілі |Кількість годин на тиждень за профілями навчання | | |-------------------------------------------------------------------------------------| | | уніве- |філологіч- |суспіль- |худож- |фізико- |природничий|технологічн.|спортивний| | | рсал. | ний |но-гума- |ньо- |математ.| | | | | | | |нітарн. |есте- | | | | | | | | | |тичн. | | | | | | | | | | | | | | | | |--------+-----------+-----------+-------+--------+-----------+------------+----------| |Навчальні предмети |10 |11 |10 | 11 | 10 | 11 |10 |11 |10|11 |10 |11 |10 |11 |10 |11 | |---------------------+----+---+-----+-----+-----+-----+---+---+--+-----+-----+-----+-----+------+----+-----| |Українська мова |3 |3 |2+(1)|2+(2)| 2 |2 |2 |2 |2 |2 |2 |2 |2 |2 |2 |2 | |---------------------| | |-----+-----+-----+-----+---+---+--+-----+-----+-----+-----+------+----+-----| |Українська література| | |2+(1)|3+(1)| 2 |2 |2 |2 |1 |1 |1 |1 |1 |1 |1 |1 | |---------------------+----+---+-----+-----+-----+-----+---+---+--+-----+-----+-----+-----+------+----+-----| |Рідна мова (мова |1 |1 |2 |2 | 1 |1 |1 |1 |1 |1 |1 |1 |1 |1 |1 |1 | |навчання) | | | | | | | | | | | | | | | | | |---------------------+----+---+-----+-----+-----+-----+---+---+--+-----+-----+-----+-----+------+----+-----| |Література (рідна і | | | | | | | | | | | | | | | | | |зарубіжна) |3 |3 |3+(1)|3+(1)| 2 |2 |2 |3 |2 |2 |2 |2 |2 |2 |2 |2 | |---------------------+----+---+-----+-----+-----+-----+---+---+--+-----+-----+-----+-----+------+----+-----| |Іноземна мова |2 |2 |3+(2)|3+(2)| 2 |2 |2 |2 |2 |2 |2 |2 |2 |2 |2 |2 | |---------------------+----+---+-----+-----+-----+-----+---+---+--+-----+-----+-----+-----+------+----+-----| |Математика |4 |4 | 3 | 3 | 3 |3 |3 |3 |6 |6 |4 |4 |3 |3 |3 |3 | |---------------------+----+---+-----+-----+-----+-----+---+---+--+-----+-----+-----+-----+------+----+-----| |Інформатика |1 |1 | 1 | 1 | 1 |1 |1 |1 |2 |2 |1+(1)|1+(1)|1+(1)|1+(1) |1 |1 | |---------------------+----+---+-----+-----+-----+-----+---+---+--+-----+-----+-----+-----+------+----+-----| |Історія України |2 |1,5| 1,5 | 1,5 | 3 |3+(1)|2 |2 |1 |1 |1 |1 |1 |1 |1 |1 | |---------------------+----+---+-----+-----+-----+-----+---+---+--+-----+-----+-----+-----+------+----+-----| |Всесвітня історія |1,5 |1,5| 1,5 | 1,5 | 3 | 3 |2 |2 |1 |1 |1 |1 |1 |1 |1 |1 | |---------------------+----+---+-----+-----+-----+-----+---+---+--+-----+-----+-----+-----+------+----+-----| |Людина і суспільство/| |(1)| | (1) |1+(1)| 2 | |(1)| |(1) | |(1) | |(1) | |(1) | |Основи філософії | | | | | | | | | | | | | | | | | |---------------------+----+---+-----+-----+-----+-----+---+---+--+-----+-----+-----+-----+------+----+-----| |Географія |1 | | 1 | | 1 | 1 |1 | |1 | |2 |1+(1)|1 | |1 | | |---------------------+----+---+-----+-----+-----+-----+---+---+--+-----+-----+-----+-----+------+----+-----| |Основи економіки |1 | | 1 | |1+(1)| 1 |1 | |1 | |1 | |1 | |1 | | |---------------------+----+---+-----+-----+-----+-----+---+---+--+-----+-----+-----+-----+------+----+-----| |Біологія |1 |2 | 1 | 1 | 1 | 1 |1 |1 |1 |1 |3 |3 |1 |1+(1) |2 |2 | |---------------------+----+---+-----+-----+-----+-----+---+---+--+-----+-----+-----+-----+------+----+-----| |Фізика |3 |3,5| 2 | 2 | 2 | 2 |2 |2 |5 |5 |4 |4 |3 |3,5 |3 |2,5 | |---------------------+----+---| | | | | | |--+-----+-----+-----+-----+------+----+-----| |Астрономія | |0,5| | | | | | | |1 | |1 | |0,5 | |0,5 | |---------------------+----+---+-----+-----+-----+-----+---+---+--+-----+-----+-----+-----+------+----+-----| |Хімія |2 |2 | 1 | 1 | 1 | 1 |1 |1 |2 |2 |3 |3 |2 |1+(1) |1 |1 | |---------------------+----+---+-----+-----+-----+-----+---+---+--+-----+-----+-----+-----+------+----+-----| |Художня культура/ | | | | | 1 | 1 |5 |5 | | | | | | |1 |1 | |Основи естетики | | | | | | | | | | | | | | | | | |---------------------+----+---+-----+-----+-----+-----+---+---+--+-----+-----+-----+-----+------+----+-----| |Фізична культура і |3 |3 |3 |3 | 3 | 3 |3 |3 |3 |3 |3 |3 |3 |3 |7 |7 | |здоров'я, ДПЮ, ОБЖ | | | | | | | | | | | | | | | | | |---------------------+----+---+-----+-----+-----+-----+---+---+--+-----+-----+-----+-----+------+----+-----| |Трудове навчання |2 |2 | | | | | | | | | | |5+(1)|5+(1) | | | |/технології | | | | | | | | | | | | | | | | | |---------------------+----+---+-----+-----+-----+-----+---+---+--+-----+-----+-----+-----+------+----+-----| |Креслення | | | | | | | | | |1 | | | |1 | | | |---------------------+----+---+-----+-----+-----+-----+---+---+--+-----+-----+-----+-----+------+----+-----| |Разом |30,5|31 |31 |31 | 31 | 32 |31 |31 |31|32 |32 |32 |32 |32 |30 |29 | |---------------------+----+---+-----+-----+-----+-----+---+---+--+-----+-----+-----+-----+------+----+-----| |Додатковий час на |7,5 |7 |7 |7 | 7 | 6 |7 |7 |7 |6 |6 |6 |6 |6 |8 |9 | |поглиблене вивчення | | | | | | | | | | | | | | | | | |предметів, введення | | | | | | | | | | | | | | | | | |спецкурсів та | | | | | | | | | | | | | | | | | |предметів зі | | | | | | | | | | | | | | | | | |вибором, факуль- | | | | | | | | | | | | | | | | | |тативні, індивідуа- | | | | | | | | | | | | | | | | | |льні та групові | | | | | | | | | | | | | | | | | |заняття | | | | | | | | | | | | | | | | | |---------------------+----+---+-----+-----+-----+-----+---+---+--+-----+-----+-----+-----+------+----+-----| |Гранично допустиме | | | | | | | | | | | | | | | | | |навчальне наванта- | | | | | | | | | | | | | | | | | |ження на учня: |----+---+-----+-----+-----+-----+---+---+--+-----+-----+-----+-----+------+----+-----| |5-денний робочий |33 |33 |33 |33 | 33 | 33 |33 |33 |33|33 |33 |33 |33 |33 |33 |33 | |тиждень |----+---+-----+-----+-----+-----+---+---+--+-----+-----+-----+-----+------+----+-----| |6-денний робочий |36 |36 |36 |36 | 36 | 36 |36 |36 |36|36 |36 |36 |36 |36 |36 |36 | |тиждень | | | | | | | | | | | | | | | | | |---------------------+----+---+-----+-----+-----+-----+---+---+--+-----+-----+-----+-----+------+----+-----| |Всього фінансується |38 |38 |38 |38 | 38 | 38 |38 |38 |38|38 |38 |38 |38 |38 |38 |38 | |покласно (без | | | | | | | | | | | | | | | | | |урахування поділу | | | | | | | | | | | | | | | | | |класів на групи) | | | | | | | | | | | | | | | | | -------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Примітки: 1. За рішенням навчального закладу у класах філологічного
профілю запроваджується поглиблене вивчення предметів
мовно-літературного циклу або іноземних мов (додаткові години
позначені у дужках). 2. Друга година з інформатики використовується за наявності
комп'ютерного забезпечення. 3. Предмет "Людина і суспільство" або "Основи філософії"
вводиться за наявності відповідного навчально-методичного
забезпечення.
Додаток 3

до наказу Міністерства

освіти і науки України

20.05.2003 N 306

ТИПОВИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ПЛАН

для профільного навчання на III ступені

однокомплектних загальноосвітніх навчальних закладів

(гуманітарний та природничо-математичний напрями)
------------------------------------------------------------------------ |N | Класи, напрями |Кількість годин на тиждень у класах | |п/| |-------------------------------------| |п | | 10 клас | 11 клас | | | |------------------+------------------| | | |усім | в групах |усім | в групах | | | |класом| додатково |класом| додатково | | | | |-----------| |-----------| | | | |гума-|прир.| |гума-|прир.| | | | |ні- |мате-| |ні- |мате-| | |Навчальні предмети | |тарн.|мат. | |тарн.|мат. | |----------------------------------------------------------------------| | Мови і література у ЗНЗ з українською мовою навчання | |----------------------------------------------------------------------| |1 |Українська мова і література | 4 | 2 | | 4 | 2 | | |--+-----------------------------+------+-----+-----+------+-----+-----| |2 |Зарубіжна література | 2 | | | 2 | | | |--+-----------------------------+------+-----+-----+------+-----+-----| |3 |Іноземна мова | 2 |1+(1)| | 2 |1+(1)| | |----------------------------------------------------------------------| | Мови і література у ЗНЗ з навчанням мовами національних меншин | |----------------------------------------------------------------------| |1 |Українська мова і література | 3 | 1 | | 3 | 1 | | |--+-----------------------------+------+-----+-----+------+-----+-----| |2 |Рідка мова (мова навчання) і | 3 | 1 | | 3 | 1 | | | |література (інтегр.) | | | | | | | |--+-----------------------------+------+-----+-----+------+-----+-----| |3 |Іноземна мова | 2 |1+(1)| | 2 |1+(1)| | |----------------------------------------------------------------------| | Інші навчальні предмети | |----------------------------------------------------------------------| |4 |Математика | 3 | |2+(1)| 3 | |2+(1)| |--+-----------------------------+------+-----+-----+------+-----+-----| |5 |Інформатика | 1 | | 1 | 1 | | 1 | |--+-----------------------------+------+-----+-----+------+-----+-----| |6 |Історія України, всесвітня | 3 |1+(1)| | 3 |1+(1)| | | |історія | | | | | | | |--+-----------------------------+------+-----+-----+------+-----+-----| |7 |Людина і суспільство/Основи | | | | | (1) | | | |філософі | | | | | | | |--+-----------------------------+------+-----+-----+------+-----+-----| |8 |Географія | 1 | | | | (1) | | |--+-----------------------------+------+-----+-----+------+-----+-----| |9 |Основи економіки | | 1 | | | | | |--+-----------------------------+------+-----+-----+------+-----+-----| |10|Біологія | 1 | |1+(1)| 2 | | 1 | |--+-----------------------------+------+-----+-----+------+-----+-----| |11|Фізика, астрономія | 3 | |1+(1)| 3 | |1+(1)| |--+-----------------------------+------+-----+-----+------+-----+-----| |12|Хімія | 2 | | (1) | 2 | | (1) | |--+-----------------------------+------+-----+-----+------+-----+-----| |13|Фізична культура і здоров'я, | 3 | | | 3 | | | | |ДПЮ, ОБЖ | | | | | | | |--+-----------------------------+------+-----+-----+------+-----+-----| |14|Трудове навчання/технології | 2 | | | 2 | | | |--+-----------------------------+------+-----+-----+------+-----+-----| | |Разом | 27 | 6 | 6 | 27 | 6 | 6 | |--+-----------------------------+------+-----+-----+------+-----+-----| | |Загальне навантаження на учня| 33 | | | 33 | | | |--+-----------------------------+------+-----+-----+------+-----+-----| | |Факультативи, індивідуальні | 3 | | | 3 | | | | |та групові заняття і | | | | | | | | |консультації | | | | | | | | |(використовуються в групах) | | | | | | | |--+-----------------------------+------+-----+-----+------+-----+-----| | |Всього фінансується покласно | 39 | | | 39 | | | ------------------------------------------------------------------------
Примітки: 1. Так само може запроваджуватись профільне навчання за
іншими напрямами: гуманітарним і технологічним, природничим і
психолого-педагогічним тощо. 2. За таким навчальним планом може здійснюватись профільне
навчання також у 2 - комплектній школі.
Додаток

до наказу Міністерства

освіти і науки України

20.05.2003 N 306

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

Типові навчальні плани для профільного навчання на III
ступені загальноосвітніх навчальних закладів підготовлені в
доповнення до діючих Типових навчальних планів загальноосвітніх
навчальних закладів на 2001/2002-2004/2005 навчальні роки (наказ
МОН від 25.04.2001 р. N 342 ( v0342290-01 ), Типових навчальних
планів спеціалізованих шкіл з поглибленим вивченням іноземних мов
та предметів художньо-естетичного циклу (наказ МОН від
16.07.2001 р. N 516 ( v0516290-01 ), а також Типових навчальних
планів початкової школи (наказ МОН від 28.02.2001 р. N 96
( v0096290-01 ), за якими й надалі будуть працювати
загальноосвітні навчальні заклади України. Запропоновані варіанти Типових навчальних планів (додатки
1, 2) розроблені на реалізацію стратегії Національної доктрини
розвитку освіти ( 347/2002 ) щодо забезпечення рівного доступу до
якісної освіти, положень Концепції загальної середньої освіти
( v_5-2290-01 ) щодо переорієнтації навчально-виховного процесу на
особистість дитини та з метою опрацювання й апробації методології
переведення старшої школи на профільне навчання. Ці плани дають
змогу в залежності від потреб учнів формувати старші класи за
напрямами і профілями, зокрема: універсальним, філологічним,
суспільно-гуманітарним, художньо-естетичним, фізико-математичним,
природничим, технологічним, спортивним. За необхідності загальноосвітні навчальні заклади можуть
укладати робочі навчальні плани з іншими профілями:
хіміко-біологічним, правовим, економіко-географічним, технічним,
екологічним тощо. Проте в шкільній практиці не слід захоплюватись
вузькою спеціалізацією навчального процесу, оскільки основне
завдання загальної середньої освіти - широка загальноосвітня
підготовка учнів. При неможливості чи відсутності потреб в організації
профільного навчання використовується загальноосвітній варіант
навчального плану - універсальний, у якому навчальний час
рівномірно розподілений між базовими навчальними предметами. Залежно від бажання учнів, кількості паралельних класів,
кадрового та навчально-методичного забезпечення у старшій школі
може вводитись один або декілька профілів (однопрофільна,
багатопрофільна школа). Близькі за змістом профілі можуть
структуруватись у напрями диференціації навчального процесу:
гуманітарний, природничо-математичний, естетичний тощо. Для недопущення перевантаження учнів має враховуватись їх
навчання в інших типах навчальних закладів, зокрема позашкільних
(художніх, музичних, спортивних школах тощо). В окремих випадках у
загальноосвітніх навчальних закладах дозволяється зараховувати
результати навчання з відповідних предметів (музика, основи
естетики, фізична культура тощо) у позашкільних закладах. У сільській однокомплектній школі основними напрямами
диференціації навчання є введення поглибленого вивчення окремих
предметів, доповнення інваріантної складової навчальних планів
додатковими предметами та курсами за вибором учнів,
факультативами. Ефективною формою диференціації навчально-виховного процесу,
організації профільного навчання у однокомплектній, а часто і
двокомплектній старшій школі є створення у класах різнопрофільних
груп за рахунок часткового ущільнення інваріантної складової та
використання годин варіативної складової навчального плану
(додаток 3). При цьому базове ядро навчальних предметів (27 годин)
вивчається разом усім класом за єдиними навчальними програмами, а
частина часу (6 годин) - окремо групами за програмами відповідних
профілів (напрямів). Для здійснення профільного навчання також використовуються
Типові навчальні плани спеціалізованих шкіл з поглибленим
вивченням іноземних мов та предметів художньо-естетичного циклу
(наказ МОН від 16.07.2001 р. N 516 ( v0516290-01 ), Типові
навчальні плани загальноосвітніх навчальних закладів на
2001/2002-2004/2005 навчальні роки (наказ МОН від 25.04.2001 р.
N 342 ( v0342290-01 ) - додатки 5, 6, 7). За цими самими Типовими
планами організовується навчальний процес у основній школі
(додатки 3, 4), а також у вечірніх (змінних) загальноосвітніх
школах (додатки 8, 9). Робочі навчальні плани на 2003/2004 навчальний рік
складають загальноосвітні навчальні заклади на основі Типових
варіантів і затверджуються відповідним органом управління освітою.
Експериментальні та індивідуальні варіанти навчальних планів
погоджуються з Міністерством освіти і науки України і
затверджуються Міністерством освіти Автономної Республіки Крим,
управліннями освіти і науки обласних, Київської та
Севастопольської міських державних адміністрацій. При складанні робочих навчальних планів спеціалізованих шкіл,
загальноосвітніх навчальних закладів з поглибленим вивченням
предметів, крім Типових, можуть використовуватись також аналогічні
варіанти навчальних планів, розроблених і затверджених
Міністерством освіти протягом 1993-1999 рр. (Інформаційний збірник
МОН України, 1993 р. N 9-10, 1998 р. N 10, 1999 р. N 17, 2000 р.
N 9). При цьому необхідно дотримуватись гранично допустимого
навчального навантаження учнів, а також загальної покласної
кількості годин, які не повинні перевищувати меж, встановлених
Типовими навчальними планами. Повноцінність загальної середньої освіти забезпечується
реалізацією як інваріантної так і варіативної частин навчального
плану, які обов'язково фінансуються з відповідних бюджетів. Особлива увага має приділятись вивченню учнями української
мови як державної, а також іноземних мов, оволодінню комп'ютерною
грамотністю. Обсяг і глибина вивчення курсу інформатики залежить від умов
роботи закладу, оснащення його комп'ютерною технікою. Час на його
вивчення може бути збільшений на одну годину. Цикл суспільних предметів доповнюється обов'язковими курсами
"Людина і суспільство" або "Основи філософії", які вводяться
поступово, за наявності відповідного кадрового та
навчально-методичного забезпечення. За наявності навчально-методичного забезпечення і готовності
вчителів у класах філологічного, суспільно-гуманітарного,
спортивного, художньо-естетичного профілів замість предметів
біології, фізики, астрономії, хімії може вивчатись інтегрований
курс "Природознавство". Аналогічно, в класах фізико-математичного,
природничого, технологічного профілів може вивчатись інтегрований
курс "Література". Курси з астрономії, креслення, основ безпеки життєдіяльності
можуть вивчатись автономно або інтегровано з відповідними
навчальними предметами. Якщо курси з креслення, основ безпеки
життєдіяльності вивчаються як окремі предмети, то на ці цілі
використовується час з варіативної складової (в обсягах,
передбачених навчальними програмами). На виконання Закону України "Про фізичну культуру і спорт"
( 3808-12 ) та Указу Президента України від 09.10.2001 р.
N 941/2001 ( 941/2001 ) "Про додаткові заходи щодо забезпечення
розвитку освіти в Україні" місцеві органи управління освітою та
педагогічні колективи мають здійснити заходи щодо створення умов
для введення третьої години занять з основ здоров'я та фізичної
культури. Залежно від особливостей роботи та можливостей
навчального закладу реалізація цього завдання може здійснюватись
за рахунок варіативної складової навчального плану, позакласних
занять, додатково залучених коштів. Допризовна підготовка та медично-санітарна підготовка учнів
здійснюється за удосконаленими навчальними програмами у 10 і 11-му
класах (по одній годині на тиждень). За наявності
матеріально-технічного та кадрового забезпечення ці заняття можуть
проводитись у кінці навчального року в рахунок навчальної практики
учнів, у т.ч. з використанням навчально-методичної бази військових
частин, відповідних кафедр вищих навчальних закладів, військових
комісаріатів, оборонно-спортивних, військово-патріотичних
оздоровчих таборів тощо. Відповідно до статті 16 Закону України "Про загальну середню
освіту" ( 651-14 ) 2003/2004 навчальний рік починається 1 вересня
святом - День знань і закінчується, включаючи проведення
навчальної практики, підсумкового оцінювання і державної
підсумкової атестації навчальних досягнень учнів, в 1-4 класах -
31 травня, 5-8, 10 класах - 18 червня, 9, 11(12) класах - 21
червня. Навчальні заняття організовуються за семестровою системою: I
семестр - з 1 вересня по 26 грудня, II семестр - з 12 січня по 31
травня. Протягом навчального року для учнів проводяться канікули:
орієнтовно осінні з 3 по 9 листопада, зимові з 29 грудня по 11
січня, весняні з 15 по 21 березня та протягом 2-х днів у травні
(термін визначає навчальний заклад). Гранична наповнюваність класів та тривалість уроків
встановлюються відповідно до Закону України "Про загальну середню
освіту" ( 651-14 ). Мінімальна наповнюваність груп для
факультативних занять у міських загальноосвітніх навчальних
закладах становить вісім, сільських - чотири учні. Поділ класів на групи при вивченні окремих предметів
здійснюється відповідно до нормативів, затверджених наказом
Міністерства освіти і науки від 20.02.2002 р. N 128 ( z0229-02 ). Згідно рішень місцевих органів виконавчої влади або органів
місцевого самоврядування класи можуть ділитися на групи і при
наповнюваності, меншій від нормативної, а також при вивченні інших
предметів за рахунок зекономлених бюджетних асигнувань та
залучення додаткових коштів. Навчальний рік завершується проведенням навчальних екскурсій,
навчальної практики та підсумкової атестації учнів. Навчальні екскурсії та навчальна практика учнів
організовуються відповідно до інструктивно-методичного листа
Міністерства освіти і науки від 07.03.2001 р. N 1/9-97
( v9-97290-01 ). У загальноосвітніх навчальних закладах з
професійним навчанням та навчально-виробничих комбінатах
навчально-виробнича практика проводиться згідно з програмами
профільних дисциплін. У вечірніх (змінних) школах навчальна
практика запроваджується лише для непрацюючої учнівської молоді. Залежно від місцевих умов та специфіки навчального процесу
навчальна практика частково або повністю може проводитись під час
навчального року, а в окремих випадках - у літній період. Зокрема,
при шестиденному режимі занять основні види і форми навчальної
практики можуть включатися у зміст навчальних програм і
реалізовуватися протягом навчального року. У випускних 9 і 11 (12) класах з 3 по 21 червня проводиться
державна підсумкова атестація навчальних досягнень учнів
відповідно до Положення про державну підсумкову атестацію,
затвердженого наказом Міністерства освіти і науки від
14.12.2000 р. N 588 ( z0925-00 ). З урахуванням регіональних особливостей, кліматичних умов за
погодженням з відповідними місцевими органами управління освітою
можуть змінюватись структура навчального року та графік учнівських
канікул. При цьому залишається незмінною загальна кількість
навчального часу, що зумовлюється виконанням навчальних програм (у
загальноосвітніх навчальних закладах I ступеня - 175 робочих днів,
II-III ступенів - 190 робочих днів).
Директор департаменту
загальної середньої
та дошкільної освіти П.Б.Полянський

  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • Зміст

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено: