open
Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • Зміст
Чинна

МІНІСТЕРСТВО ЮСТИЦІЇ УКРАЇНИ
ОФІС ГЕНЕРАЛЬНОГО ПРОКУРОРА
МІНІСТЕРСТВО ВНУТРІШНІХ СПРАВ УКРАЇНИ
МІНІСТЕРСТВО СОЦІАЛЬНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ
МІНІСТЕРСТВО ОХОРОНИ ЗДОРОВ’Я УКРАЇНИ

НАКАЗ

26.07.2024  № 2218/5/180/523/352-Н/1306


Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
29 липня 2024 р.
за № 1151/42496

Про затвердження Порядку реалізації пілотного проєкту щодо запровадження центрів захисту дитини (за моделлю Барнахус)

Відповідно до частини другої статті 9 Закону України «Про прокуратуру», Указу Президента України від 21 вересня 2020 року № 398/2020 «Про невідкладні заходи із запобігання та протидії домашньому насильству, насильству за ознакою статі, захисту прав осіб, які постраждали від такого насильства», пунктів 9, 10 Положення про Міністерство юстиції України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02 липня 2014 року № 228, пунктів 8, 9 Положення про Міністерство внутрішніх справ України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28 жовтня 2015 року № 878, пунктів 7, 8 Положення про Міністерство охорони здоров’я України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 березня 2015 року № 267 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 24 січня 2020 року № 90), пунктів 7, 8 Положення про Міністерство соціальної політики України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 червня 2015 року № 423, розпорядження Кабінету Міністрів України від 21 квітня 2021 року № 361-р «Про затвердження плану невідкладних заходів із запобігання та протидії домашньому насильству, насильству за ознакою статі, захисту прав осіб, які постраждали від такого насильства», розпорядження Кабінету Міністрів України від 22 березня 2024 року № 256-р «Про затвердження національного плану превентивних заходів щодо припинення та запобігання грубим порушенням прав дітей в умовах збройної агресії Російської Федерації проти України», з метою забезпечення захисту прав дітей, які є потерпілими чи свідками в кримінальних провадженнях, та врегулювання порядку взаємодії під час реалізації пілотного проєкту щодо запровадження центрів захисту дитини (за моделлю Барнахус) НАКАЗУЄМО:

1. Затвердити Порядок реалізації пілотного проєкту щодо запровадження центрів захисту дитини (за моделлю Барнахус).

2. Міністерству юстиції України, Офісу Генерального прокурора, Міністерству внутрішніх справ України, Міністерству соціальної політики України, Міністерству охорони здоров’я України вжити необхідних заходів для забезпечення реалізації пілотного проєкту.

3. Офісу Генерального прокурора, Міністерству внутрішніх справ України, Міністерству соціальної політики України, Міністерству охорони здоров’я України, центрам захисту дитини (за моделлю Барнахус) згідно з компетенцією інформацію про результати реалізації пілотного проєкту подавати щороку до 15 лютого Голові Міжвідомчої координаційної ради з питань правосуддя щодо неповнолітніх для винесення на розгляд на засіданні Міжвідомчої координаційної ради з питань правосуддя щодо неповнолітніх.

4. Директорату правосуддя та кримінальної юстиції Міністерства юстиції України (Олійник О.) подати цей наказ на державну реєстрацію відповідно до Указу Президента України від 03 жовтня 1992 року № 493 «Про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади».

5. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.

6. Контроль за виконанням цього наказу залишаємо за собою.

Міністр юстиції України

Д. Малюська

Генеральний прокурор

А. Костін

Міністр внутрішніх справ
України



І. Клименко

Міністр
соціальної політики України



О. Жолнович

Міністр
охорони здоров’я України



В. Ляшко

ПОГОДЖЕНО:


Голова Національної поліції України





І. Вигівський


ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
юстиції України,
Офісу Генерального прокурора,
Міністерства внутрішніх
справ України,
Міністерства соціальної
політики України,
Міністерства охорони
здоров’я України
26 липня 2024 року
№ 2218/5/180/523/352-Н/1306


Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
29 липня 2024 р.
за № 1151/42496

ПОРЯДОК
реалізації пілотного проєкту щодо запровадження центрів захисту дитини (за моделлю Барнахус)

1. Цей Порядок визначає механізм реалізації пілотного проєкту щодо запровадження центрів захисту дитини (за моделлю Барнахус) (далі - пілотний проєкт), який впроваджується Міжвідомчою координаційною радою з питань правосуддя щодо неповнолітніх.

2. У цьому Порядку терміни вживаються у таких значеннях:

дитина - малолітня або неповнолітня особа, яка є потерпілою від кримінального правопорушення або стала свідком його вчинення;

дружнє до дитини середовище - це безпечний, доступний, турботливий простір, де слідчі (розшукові) та процесуальні дії за участю дітей проводяться з урахуванням їх індивідуально-психологічних і психофізіологічних особливостей в атмосфері, яка не залякує та є чутливою до дитини, та в умовах, які мінімізують і не допускають повторної віктимізації дитини;

координатор міждисциплінарної команди - директор Центру захисту дитини (за моделлю Барнахус) / керівник (завідувач) структурного підрозділу, який у межах пілотного проєкту забезпечує виконання Центром захисту дитини (за моделлю Барнахус) покладених на нього завдань щодо забезпечення дружнього до дитини середовища під час слідчих (розшукових) та процесуальних дій та отримання дитиною комплексної соціальної, психологічної, правничої, домедичної допомоги;

міждисциплінарна команда - спеціалісти та інші фахівці, які залучаються до роботи в Центрі захисту дитини (за моделлю Барнахус) з метою захисту прав дітей та надання їм комплексної фахової допомоги у межах пілотного проєкту. До команди можуть входити адвокат - представник дитини, психолог, судово-медичний / судово-психологічний експерт, перекладач (перекладач жестової мови), представник служби у справах дітей та інші фахівці;

психолог - співробітник Центру захисту дитини (за моделлю Барнахус) або інший психолог, що має вищу освіту за спеціальністю «Психологія» (бакалавр, магістр), знання та навички, необхідні для ефективної участі у слідчій (розшуковій) та процесуальній дії за участю дитини, і покликаний забезпечити її проведення з урахуванням вікових та інших особливостей дитини, а також обставин правопорушення;

Центр захисту дитини (за моделлю Барнахус) (далі - Центр) - це міждисциплінарний спеціалізований заклад / структурний підрозділ іншого закладу (відділ, відділення, сектор, дільниця тощо), що створюється для проведення окремих слідчих (процесуальних) дій, передбачених Кримінальним процесуальним кодексом України (далі - КПК України), в дружньому до дитини середовищі та в умовах, які мінімізують наслідки її травматизації, а також надання комплексної соціальної, психологічної, правничої, домедичної та інших видів допомоги і послуг дітям, які є потерпілими або стали свідками кримінальних правопорушень.

3. Метою реалізації пілотного проєкту є забезпечення скоординованої взаємодії учасників міждисциплінарної команди, слідчого, дізнавача, прокурора що сприятиме:

захисту прав дітей;

забезпеченню мінімізації наслідків проведення слідчих (розшукових) та процесуальних дій з метою недопущення повторної травматизації дитини;

організації надання таким дітям комплексної соціальної, психологічної, правничої, домедичної та інших видів допомоги.

4. Реалізація пілотного проєкту ґрунтується на забезпеченні системного підходу до організації захисту та соціально-психологічної підтримки у процесі правосуддя стосовно дітей і передбачає скоординовану взаємодію членів міждисциплінарної команди, слідчого, дізнавача, прокурора.

Пілотний проєкт реалізується на базі центрів, які відповідно до потреби можуть утворюватися, реорганізовуватися та ліквідовуватися за рішенням місцевої державної адміністрації, органу місцевого самоврядування та діють відповідно до положень, які розробляються на основі Примірного положення про Центр захисту дитини (за моделлю Барнахус) (додаток до цього Порядку), яке затверджується його засновником відповідно до законодавства.

5. Процедури та заходи в Центрі базуються на таких загальних принципах:

забезпечення найкращих інтересів дитини;

заборони / недопущення дискримінації;

забезпечення рівного доступу і ставлення до всіх дітей, доправлених до Центру;

забезпечення права дітей на участь у процесі прийняття рішень, які їх стосуються, відповідно до їх віку та рівня розвитку, права дітей бути почутими та отримувати інформацію;

розумності строків.

Робота фахівців і спеціалістів у Центрі з метою забезпечення найкращих інтересів дитини здійснюється на основі стандартів.

6. У рамках пілотного проєкту діти за згодою законного представника або з особистої згоди можуть бути доправлені до Центру органами Національної поліції України, іншими органами, що здійснюють досудове розслідування, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування та іншими особами (за згодою), яким довіряє дитина (члени сім’ї, родичі, знайомі тощо), для проведення слідчої (розшукової) та процесуальної дії в дружньому до дитини середовищі та в умовах, які мінімізують наслідки її травматизації, а також отримання комплексної фахової допомоги.

За потреби та у разі наявності можливості в Центрі організовується цілодобове перебування дитини та її законного представника.

7. Слідчий, дізнавач може визначити, які першочергові процесуальні дії необхідно провести на базі Центру, й невідкладно виносить постанову про залучення спеціалістів, інших фахівців, які входять до міждисциплінарної команди. Копія такої постанови надсилається координатору міждисциплінарної команди.

Інформація про необхідність проведення слідчих (розшукових) та процесуальних дій в дружньому до дитини середовищі та в умовах, які мінімізують наслідки її травматизації, передається координатору міждисциплінарної команди шляхом надсилання запиту засобами електронного зв’язку або в оперативному порядку в телефонному режимі.

Координатор міждисциплінарної команди здійснює заходи з підготовки до проведення в Центрі слідчих (розшукових) та процесуальних дій, зокрема, щодо забезпечення комунікації між слідчим, дізнавачем, прокурором та членами міждисциплінарної команди та отримання дитиною комплекс­ної фахової допомоги.

8. Зустріч дитини в Центрі проводить психолог / фахівець із соціальної роботи, який є співробітником Центру, під час якої дитині та/або її законному представнику надається інформація про права та можливості їх реалізації (зокрема, про право на отримання безоплатної вторинної правничої допомоги, проходження комплексного медичного обстеження), а також про загальний порядок проведення слідчих (розшукових) та процесуальних дій, які планується провести за участю дитини.

Інформація про Центр, права дитини, види допомоги, які можуть бути надані дитині та її законному представнику, має бути викладена в пам’ятці в доступній для дітей формі з урахуванням віку та рівня зрілості дитини. Психолог / фахівець із соціальної роботи знайомить дитину із Центром, здійснює підтримку та супровід дитини під час її перебування у Центрі.

Координатор міждисциплінарної команди з метою надання безоплатної правничої допомоги дитині в приміщенні Центру забезпечує:

прийняття від законного представника дитини звернення про надання безоплатної вторинної правничої допомоги дитині та документів (копій документів, засвідчених в установленому порядку), що ідентифікують дитину і законного представника дитини, відповідно до вимог Закону України «Про безоплатну правничу допомогу»;

інформування центру з надання безоплатної правничої допомоги про прийняте звернення шляхом надсилання сканованих копій звернення та документів на електронну пошту відповідного центру;

передання оригіналів прийнятого звернення та документів (копій документів, засвідчених в установленому порядку), що ідентифікують дитину і законного представника дитини, до центру з надання безоплатної правничої допомоги.

Центр з надання безоплатної правничої допомоги на підставі отриманих звернення та документів (їх сканованих копій) приймає рішення про надання безоплатної вторинної правничої допомоги дитині в порядку, визначеному Законом України «Про безоплатну правничу допомогу».

Положення абзаців третього - сьомого пункту 8 цього Порядку не застосовуються у випадку наявності адвоката у дитини на момент звернення до Центру.

9. Якщо дитина перебуває у невідкладному стані їй надається домедична допомога фахівцями Центру, які пройшли відповідну підготовку, та одночасно здійснюється виклик бригади екстреної медичної допомоги з подальшою госпіталізацією дитини до закладу охорони здоров’я.

Координатором міждисциплінарної команди (у разі потреби в проведенні медичних обстежень та втручань) організовується скерування дитини до найближчого закладу охорони здоров’я.

Центр сприяє організації проведення комплексного медичного обстеження дитини.

10. За потреби психолог здійснює оцінювання психологічного стану дитини та складає звіт щодо можливості проведення з дитиною процесуальних дій, встановлення спеціальних вимог до адаптації процесуальної дії до дитини, зокрема, її віку, рівня зрілості, культурного підґрунтя, спеціальних потреб, інвалідності чи особливостей мови. Психолог повідомляє про результати оцінювання слідчого, дізнавача, прокурора, а також міждисциплінарну команду.

Психолог, який брав участь у процесуальних діях за участю дитини у Центрі, за можливості бере участь у допиті дитини під час судового розгляду цього кримінального провадження.

11. Спеціалісти, які входять до складу міждисциплінарної команди (за необхідності) у межах компетенції можуть надавати рекомендації для організації проведення відповідної слідчої (розшукової) та процесуальної дії.

Слідчий, дізнавач попереджає осіб, яким стали відомі відомості досудового розслідування, про їх обов’язок не розголошувати такі відомості без його письмового дозволу і в тому обсязі, в якому він визнає можливим, а також про те, що незаконне розголошення відомостей досудового розслідування тягне за собою кримінальну відповідальність, встановлену законом.

Результати обговорення учасників міждисциплінарної команди, зокрема, заходів, які необхідно вжити кожному із учасників, спрямованих на забезпечення захисту дітей, фіксуються у плані взаємодії, який складає координатор міждисциплінарної команди і доводить до відома усіх учасників міждисциплінарної команди. Копія плану взаємодії команди передається усім її учасникам, слідчому, дізнавачу, прокурору шляхом надсилання на електронну пошту. Забезпечення контролю за станом виконання запланованих заходів покладається на координатора міждисциплінарної команди та членів міждисциплінарної команди у межах їх компетенції.

У разі неможливості залучення до процесуальних дій психолога, який є співробітником Центру, для участі у слідчих (розшукових) та процесуальних діях може залучатися інший психолог, який має знання та навички, необхідні для ефективної участі у процесуальних діях за участю дитини.

12. У Центрі проводяться слідчі (розшукові) та процесуальні дії, що повинно відповідати вимогам КПК України, зокрема:

1. Допит (процесуальне інтерв’ю) дитини.

Слідчий, дізнавач приймає рішення щодо місця проведення допиту (процесуального інтерв’ю) дитини.

Допит (процесуальне інтерв’ю) дитини проводиться із залученням психолога у спеціально обладнаному приміщенні Центру.

Допит (процесуальне інтерв’ю) за відсутності заперечень обов’язково фіксується за допомогою технічних засобів відеозапису. Використання технічних засобів і технологій повинно забезпечувати належну якість зображення і звуку, а також інформаційну безпеку.

Допит (процесуальне інтерв’ю) може проводитись у режимі відеоконференції / відеозв’язку, у тому числі із судом.

Якщо є потреба у проведенні повторного допиту (процесуального інтерв’ю), його (за можливості) проводять із забезпеченням незмінності учасників, зокрема психолога.

2. Пред’явлення для впізнання осіб чи речей.

У випадках, передбачених КПК України, в Центрі може бути проведене дитині пред’явлення для впізнання осіб чи речей. Впізнання осіб здійснюється за фотознімками, матеріалами відеозапису або в режимі відеоконференції. Пред’явлення для впізнання осіб чи речей у Центрі за відсутності заперечень може здійснюватися із застосуванням технічних засобів відеофіксації. У такому випадку забезпечується безперервний відеозапис ходу проведення цієї процесуальної дії.

3. Слідчий експеримент.

За потреби в Центрі може бути проведений слідчий експеримент із залученням дитини, інших спеціалістів, експертів. Слідчий експеримент в Центрі за відсутності заперечень може здійснюватися із застосуванням безперервного відеозапису ходу проведення цієї процесуальної дії.

4. Освідування, судово-медична, судово-психологічна експертиза.

За наявності підстав у спеціально обладнаній кімнаті Центру або за потреби у приміщенні закладу охорони здоров’я, з яким Центр укладає відповідний меморандум, організовується проведення освідування дитини у разі необхідності за участю судово-медичного експерта, лікаря чи спеціаліста або проводиться судово-медична та/або судово-психологічна експертиза.

13. Після завершення слідчих (розшукових) та процесуальних дій на базі Центру психолог, який був залучений до такої процесуальної дії, надає висновки та обов’язково вказує в них про наявність підстав для проведення першочергових заходів психологічного відновлення (реабілітації), в тому числі на базі Центру.

Організація надання таких заходів покладається на координатора міждисциплінарної команди.

У Центрі можуть надаватися такі види психологічних послуг:

психологічне консультування дитини, законних представників дитини, психологічна корекція та корекційно-розвиткова робота з дитиною;

психотерапія дитини (у разі наявності відповідного фахівця);

психологічна реабілітація;

психологічна діагностика;

участь у групах психологічної підтримки для дітей та батьків / законних представників.

Допомога може бути індивідуальною зі спеціалістом, сімейною з іншими членами сім’ї, груповою з незнайомими людьми зі схожими труднощами залежно від потреб дитини та її індивідуальних особливостей.

За тривалістю психологічна допомога може бути короткостроковою або довгостроковою.

14. Після проведення усіх запланованих слідчих (розшукових) та процесуальних дій та відсутності підстав для проведення першочергових заходів психологічного відновлення (реабілітації) на базі Центру координатор міждисциплінарної команди спільно з іншими членами міждисциплінарної команди приймає рішення про можливість вибуття дитини із Центру та доправлення її до місця проживання / подальшого перебування.

Доправлення дитини до її місця проживання / подальшого перебування здійснюється органами Національної поліції України, іншими органами, що здійснюють досудове розслідування, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування та (за згодою) іншими особами, яким довіряє дитина (члени сім’ї, родичі, знайомі тощо).

Після завершення роботи з дитиною в Центрі і повернення її до місця проживання / подальшого перебування координатор міждисциплінарної команди повідомляє шляхом видачі повідомлення відповідний структурний підрозділ з питань соціального захисту населення виконавчого органу сільської, селищної, міської ради, районної у містах Києві та Севастополі державних адміністрацій про необхідність подальшого надання послуг дитині та її сім’ї.

Копія повідомлення надсилається слідчому / дізнавачу / прокурору.

Центр соціальних служб / центр надання соціальних послуг чи інший надавач соціальних послуг, до якого направлено дитину, вносить до повідомлення інформацію щодо наданих соціальних послуг, соціальної, психологічної, правничої, медичної допомоги та влаштування дитини й інформує про це Центр.

Центр взаємодіє із службою у справах дітей за місцем проживання / подальшого перебування дитини, яка вибула, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 01 червня 2020 року № 585 «Про забезпечення соціального захисту дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах».

Заступник директора
директорату -
начальник
Головного управління
кримінальної юстиції
Директорату правосуддя
та кримінальної юстиції
Міністерства юстиції України















І. Фесенко

Начальник Департаменту
захисту інтересів дітей
та протидії домашньому
насильству
Офісу Генерального прокурора









Ю. Усенко

Директор Департаменту
взаємодії з Національною
поліцією України
Міністерства внутрішніх
справ України









М. Грінцов

Генеральний директор
Директорату з питань
подолання складних
життєвих обставин
Міністерства соціальної
політики України











М. Сакута

Директор Департаменту
медичних послуг
Міністерства охорони
здоров’я України







Т. Орабіна


Додаток
до Порядку реалізації пілотного
проєкту щодо запровадження
центрів захисту дитини
(за моделлю Барнахус)
(абзац другий пункту 4)

ПРИМІРНЕ ПОЛОЖЕННЯ
про Центр захисту дитини (за моделлю Барнахус)

1. Центр захисту дитини (за моделлю Барнахус) (далі - Центр) - це міждисциплінарний спеціалізований заклад / структурний підрозділ іншого закладу (відділ, відділення, сектор, дільниця тощо), що створюється для проведення окремих слідчих (процесуальних) дій, передбачених Кримінальним процесуальним кодексом України, в дружньому до дитини середовищі та в умовах, які мінімізують наслідки її травматизації, а також надання комплексної соціальної, психологічної, правничої, домедичної та інших видів допомоги і послуг дітям, які є потерпілими або стали свідками кримінальних правопорушень.

2. У своїй діяльності Центр керується Конвенцією ООН про права дитини, Конвенцією ООН про права осіб з інвалідністю, Конвенцією Ради Європи про захист дітей від сексуальної експлуатації та сексуального насильства, Європейською конвенцією про здійснення прав дітей, міжнародними стандартами правосуддя, дружнього до дитини, та іншими міжнародними договорами, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України, Конституцією та законами України, актами Президента України, постановами Верховної Ради України, актами Кабінету Міністрів України, рішеннями відповідних органів виконавчої влади, іншими нормативно-правовими актами та цим Положенням.

3. Центр відповідно до потреби може утворюватися, реорганізовуватися та ліквідовуватися за рішенням місцевої державної адміністрації, органу місцевого самоврядування (далі - засновник).

Центр є підконтрольним та підзвітним органу, який його утворив.

Підприємства, установи, організації незалежно від форми власності, громадські об’єднання, іноземні неурядові організації, міжнародні організації, фізичні особи - підприємці, а також фізичні особи, які надають соціальні послуги, відповідно до законодавства можуть долучатися до утворення Центру та забезпечення його функціонування на засадах державно-приватного партнерства.

4. Центр може бути як юридичною особою, яка має самостійний баланс, рахунки в банківських установах, може мати печатку із своїм найменуванням, штампи та бланки, так і структурним / відокремленим підрозділом іншого закладу соціального чи іншого спрямування.

Утворення Центру як відокремленого / структурного підрозділу іншого державного, комунального підприємства / установи / організації / закладу соціального чи іншого спрямування (далі - заклад) здійснюється за рішенням (наказом, розпорядженням) засновника такої юридичної особи. Такий Центр має спільний з таким закладом баланс, не є юридичною особою та безпосередньо підзвітний закладу.

Центр, який є відокремленим / структурним підрозділом закладу, розміщується в окремому приміщенні з дотриманням принципу конфіденційності.

Діяльність Центру, враховуючи його специфіку, провадиться без розголошення інформації про його місцезнаходження, що передбачає, зокрема, відсутність вивіски на приміщенні (будівлі, споруді або частині будівлі), в якому розташовано Центр.

5. Центр може створюватись за наявності необхідної матеріально-технічної бази, зокрема приміщень, які відповідають санітарно-гігієнічним нормам і вимогам пожежної безпеки та безпеки дітей, в тому числі дітей з інвалідністю та інших маломобільних груп населення.

Для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення в установленому порядку забезпечується доступність будівлі (споруди) та приміщень Центру, прилеглої до нього території відповідно до Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» та згідно з вимогами державних будівельних норм, стандартів і правил.

Готовність Центру до роботи визначається відповідно до додатка 1 до цього Примірного положення.

6. Центр діє на підставі положення, яке розробляється на основі цього Примірного положення та затверджується його засновником відповідно до законодавства.

7. Метою діяльності Центру є забезпечення дружнього до дитини віком до 18 років, яка є потерпілою чи свідком в кримінальних провадженнях, середовища під час проведення слідчих (процесуальних) дій та отримання дитиною комплексної соціальної, психологічної, правничої, домедичної допомоги.

8. Центр провадить свою діяльність на принципах:

приділення першочергової уваги найкращим інтересам дитини в усіх заходах і рішеннях;

заборони / недопущення дискримінації;

забезпечення рівного доступу і ставлення до всіх дітей, доправлених до Центру;

допомоги у реалізації права на справедливий суд, захисту у кримінальному провадженні і забезпечення процесуальних гарантій для потерпілих, свідків;

поваги та неупередженого і небайдужого ставлення до дитини та близьких родичів та членів сім’ї, що не є кривдниками, з боку суб’єктів, які залучені до діяльності в Центрі;

індивідуального підходу до дитини, в тому числі з урахуванням її вікових та інших особливостей;

комплексного реагування на потреби дитини;

конфіденційності;

соціальної справедливості;

поваги до честі та гідності;

неупередженості та безпечності;

забезпечення високого рівня якості послуг відповідно до визначених стандартів.

9. Основними завданнями Центру є:

забезпечення належних умов для проведення слідчих (процесуальних) дій за участю дітей, які є потерпілими або стали свідками кримінальних правопорушень, у дружньому до дитини середовищі, яке знижуватиме рівень занепокоєння, запобігатиме психологічній травматизації та сприятиме реалізації завдань кримінального провадження;

надання таким дітям комплексної соціальної, психологічної, правничої, домедичної та інших видів допомоги.

10. Центр відповідно до визначених цим Примірним положенням завдань:

створює безпечні умови для перебування у Центрі дітей, які є потерпілими, та дітей, які стали свідками кримінальних правопорушень;

створює умови для проведення слідчих (процесуальних) дій за участю дитини у дружньому до неї середовищі;

створює умови для проведення освідування, судово-медичної або судово-психологічної експертизи дітей, оцінки потреби дитини в наданні домедичної допомоги;

надає психологічні послуги дітям, які є потерпілими або стали свідками кримінальних правопорушень;

надає інформаційні та консультативні послуги, зокрема, про права дітей, які є потерпілими, або дітей, які стали свідками кримінального правопорушення, та можливості реалізації цих прав, у тому числі здійснює інформування про можливість отримання безоплатної правничої допомоги відповідно до Закону України «Про безоплатну правничу допомогу»;

провадить іншу діяльність відповідно до законодавства та положення про Центр.

11. Центр організовує і забезпечує комплексні заходи в інтересах дітей, які є потерпілими або стали свідками у кримінальних провадженнях, а саме:

зустріч дитини, інформування та психологічна підтримка;

розміщення дитини у Центрі для адаптації до проведення слідчих (процесуальних) дій;

надання психологічної підтримки та домедичної допомоги дитині та/або її законним представникам чи особам, що їх замінюють, які супроводжують дитину;

сприяння проведенню слідчих (процесуальних) дій у дружньому до дитини середовищі;

сприяння соціальному захисту дітей;

надання правничих, інформаційних, консультативних та інших послуг.

Центр сприяє у разі потреби у госпіталізації дитини, яка є потерпілою у кримінальному провадженні.

12. Під час реалізації покладених на Центр завдань співробітники Центру:

проводять зустріч дитини, під час якої дитині та/або її законному представнику надається інформація про Центр, права дитини у кримінальному провадженні, у якому вона є учасником, та можливості їх реалізації (зокрема, про право на отримання безоплатної вторинної правничої допомоги), а також про основний зміст слідчих (процесуальних) дій, які планується провести за участю дитини;

забезпечують прийняття від законного представника дитини звернення про надання безоплатної вторинної правничої допомоги дитині та документів (копій документів, засвідчених в установленому порядку), що ідентифікують дитину і законного представника дитини, відповідно до вимог Закону України «Про безоплатну правничу допомогу» та інформування центру з надання безоплатної правничої допомоги про прийняте звернення шляхом надсилання сканованих копій звернення та документів на електронну пошту відповідного центру, а також передання оригіналів прийнятого звернення та документів (копій документів, засвідчених в установленому порядку), що ідентифікують дитину і законного представника дитини, до центру з надання безоплатної правничої допомоги;

визначають можливість проведення з дитиною процесуальних дій, під час якої обов’язково враховується психоемоційний стан дитини;

надають дитині психологічну підтримку на місці (у разі потреби);

здійснюють оцінювання потреб дитини відповідно до додатка 2 до цього Примірного положення з метою визначення необхідності надання комплексної соціальної, психологічної, правничої та інших видів допомоги і послуг;

сприяють в отриманні дитиною соціального захисту, організації надання правничих, інформаційних, консультативних послуг, а також інших послуг від надавачів, визначених відповідно до оцінки її потреб;

вживають заходів щодо організації проведення комплексного медичного обстеження дітей у закладах охорони здоров’я.

Психологічна підтримка, консультування та інформування на базі Центру можуть надаватись близьким родичам та членам сім’ї, що не є кривдниками.

Діяльність Центру в частині надання психологічної підтримки та соціального захисту дитині, близьким родичам та членам сім’ї, що не є кривдниками, повинна відповідати стандартам діяльності надавачів соціальних послуг.

13. На кожну дитину, з якою проводиться робота в Центрі, формується особова справа, в якій зберігаються такі документи:

план взаємодії міждисциплінарної команди щодо проведення процесуальних дій на базі Центру;

згода на проведення слідчих (процесуальних) дій та отримання дитиною комплексної соціальної, психологічної, правничої, домедичної допомоги на базі Центру (додаток 3 до цього Примірного положення);

копія документа, що посвідчує особу (за наявності);

результати оцінювання потреб дитини;

витяги з наказів про зарахування та відрахування дитини з Центру;

матеріали щодо роботи психолога з дитиною (висновки, рекомендації тощо);

інформація щодо взаємодії Центру із слідчим / дізнавачем / прокурором та іншими органами та установами у сфері захисту дітей;

відомості про надану дитині чи сім’ї соціальну, психологічну, правничу, медичну допомоги та влаштування дитини (додаток 4 до цього Примірного положення).

14. Надання послуг дітям та їх законним представникам чи особам, що їх замінюють, у Центрі здійснюється на безоплатній основі.

Зміст та обсяг послуги для кожної дитини визначаються індивідуально, залежно від її потреб.

Викладення інформації дітям, які є потерпілими або стали свідками кримінальних правопорушень, здійснюється із застосуванням загальновживаної лексики з урахуванням вікових та інших особливостей. У разі потреби застосовується жестова мова та шрифт Брайля.

15. Перебування дітей у Центрі регламентується правилами внутрішнього розпорядку, що затверджуються керівником Центру.

16. Працівники Центру повинні дотримуватися правил етики спілкування з дітьми незалежно від ознак раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, віку, інвалідності, етнічного та соціального походження, громадянства, сімейного та майнового стану, місця проживання, мовних або інших ознак.

17. Міжвідомча співпраця у процесі проведення слідчих (процесуальних) дій регулюється Порядком реалізації пілотного проєкту щодо запровадження Центрів захисту дитини (за моделлю Барнахус).

18. Центр під час здійснення покладених на нього завдань взаємодіє з місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, а також з підприємствами, установами, організаціями, громадянами та їх об’єднаннями.

Зі службою у справах дітей за місцем проживання / подальшого перебування дитини, яка вибула, Центр взаємодіє відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 01 червня 2020 року № 585 «Про забезпечення соціального захисту дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах».

19. Очолює Центр директор або керівник / завідувач структурного підрозділу закладу соціального чи іншого спрямування (якщо Центр є структурним підрозділом такого закладу).

20. Директор Центру призначається на посаду та звільняється з посади в установленому порядку засновником Центру, завідувач / керівник структурного підрозділу - керівником закладу соціального чи іншого спрямування, на базі якого він створений.

21. У разі утворення Центру як структурного підрозділу закладу соціального чи іншого спрямування функції директора покладаються на керівника такого закладу.

22. Директор Центру:

забезпечує виконання покладених на Центр завдань, дотримання належних умов перебування дітей та конфіденційності, збереження матеріально-технічної бази;

представляє Центр в органах державної влади, органах місцевого самоврядування, відносинах з об’єднаннями громадян, підприємствами, установами, організаціями та іншими юридичними та фізичними особами як в Україні, так і за її межами;

розпоряджається в установленому порядку майном і коштами Центру;

видає відповідно до компетенції накази, організовує та контролює їх виконання;

забезпечує цільове використання майна і коштів Центру в межах затвердженого кошторису, збереження та поточне утримання майна;

приймає на роботу і звільняє з роботи інших працівників Центру згідно із штатним розписом;

затверджує посадові інструкції працівників (за потреби);

затверджує правила внутрішнього розпорядку Центру;

організовує ведення статистичного обліку, складення і подання звітності відповідно до законодавства;

забезпечує дотримання санітарно-гігієнічних, протипожежних норм і правил техніки безпеки;

здійснює інші функції, необхідні для виконання покладених на Центр завдань.

23. Керівник / завідувач структурного підрозділу соціального чи іншого спрямування:

забезпечує виконання покладених на Центр завдань, дотримання належних умов перебування дітей та конфіденційності, збереження матеріально-технічної бази;

представляє Центр в органах державної влади, органах місцевого самоврядування, відносинах з об’єднаннями громадян, підприємствами, установами, організаціями та іншими юридичними та фізичними особами як в Україні, так і за її межами;

забезпечує цільове використання майна Центру, збереження та поточне утримання майна;

розробляє посадові інструкції працівників (за потреби);

розробляє правила внутрішнього розпорядку Центру та контролює їх виконання;

організовує ведення статистичного обліку, складення і подання звітності відповідно до законодавства;

забезпечує дотримання санітарно-гігієнічних, протипожежних норм і правил техніки безпеки;

здійснює інші функції, необхідні для виконання покладених на Центр завдань.

24. Порядок ведення діловодства і бухгалтерського обліку в Центрі визначається законодавством.

25. Центр володіє та користується майном, яке передано йому на праві оперативного управління органом, що його утворив, юридичними та фізичними особами, а також майном, придбаним за рахунок коштів місцевих бюджетів та інших джерел, не заборонених законодавством.

Центр має право на придбання та оренду обладнання, необхідного для забезпечення його функціонування.

26. Утримання та розвиток матеріально-технічної бази Центру фінансується за рахунок коштів його засновників та інших коштів, не заборонених законодавством, у тому числі на умовах соціального замовлення. Кошторис і штатний розпис Центру затверджуються в установленому законодавством порядку.



Додаток 1
до Примірного положення
про Центр захисту дитини
(за моделлю Барнахус)
(абзац третій пункту 5)

КРИТЕРІЇ
готовності Центру захисту дитини (за моделлю Барнахус) до роботи

1. Інформація про організаційні заходи готовності приміщення та фахівців до відкриття Центру захисту дитини (за моделлю Барнахус) (далі - Центр)*

№ з/п

Назва організаційного заходу

Індикатор виконання

Відмітка про виконання

1

2

3

4

1

Утворення Центру



Центр утворено як юридичну особу

зареєстрований як окрема юридична особа


має самостійний баланс


має рахунки в органах казначейства


має печатку із своїм найменуванням, штампи та бланки


Центр утворено як структурний підрозділ іншого закладу / установи соціального чи іншого спрямування

назва головної установи


2

Затверджений штатний розпис Центру

працівники приступили до виконання посадових обов’язків


керівник

призначений на посаду


психолог

призначений на посаду


фахівець із соціальної роботи

призначений на посаду


3

Проходження тематичного навчання з питань діяльності Центру, проведення процесуальних дій з дитиною тощо

працівники пройшли навчання


керівник

документ, що засвідчує


психолог

документ, що засвідчує


фахівець із соціальної роботи

документ, що засвідчує


4

Наявність приміщення для роботи міждисциплінарної команди

назва вулиці


відповідність санітарно-гігієнічним нормам

наявність підтвердного документа


відповідність вимогам пожежної безпеки

наявність підтвердного документа


наявність необхідної матеріально-технічної бази (облаштування кабінетів)

кабінети облаштовані твердим та м’яким інвентарем


укриття

передбачено / облаштовано


5

Проведення ремонтних робіт у приміщенні

повністю проведено


частково (тривають ремонтні роботи)


6

Наявність заходів доступності та безпеки дітей, у тому числі дітей з інвалідністю та інших маломобільних груп населення

наявність пандуса


наявність кнопки виклику


наявність системи оповіщення


7

Забезпечення безперебійного електроживлення

наявний генератор


придбання очікується


8

Наявність спеціального обладнання для проведення слідчих (розшукових) та інших процесуальних дій



мікрофони

наявність мінімум двох мікрофонів для забезпечення запису основного звуку (з кожним мікрофоном використовується малий попередній підсилювач для підняття сигналу до нормального рівня аудіовходу)


наявність вмонтованих додаткових мікрофонів на стіні, щоб забезпечити кращий запис


відеокамери

наявність двох або більше камер, встановлених стаціонарно: однієї PTZ-камери та однієї або більше камер з ширококутним об’єктивом для загального огляду кімнати і виключення «мертвих зон»


наявність двох мобільних відеокамер та двох штативів


система відеофіксації забезпечує відображення часу та дати (таймер) у зображенні


ноутбук / комп’ютер та монітор для трансляції відео

техніка встановлена у достатній кількості та відповідає вимогам якісного проведення процесуальних дій


встановлене відповідне програмне забезпечення, у тому числі для проведення відеоконференції в режимі Zoom та підключення із залом судового засідання


пристрій для запису DVD/CD-дисків, пристрій з USB-роз’ємом, принтер

техніка встановлена у достатній кількості та відповідає вимогам якісного проведення процесуальних дій


стаціонарна або портативна система аудіо- та відеофіксації

техніка встановлена у достатній кількості та відповідає вимогам якісного проведення процесуальних дій


система управління обладнанням для технічної фіксації

система управління обладнанням для технічної фіксації встановлена та дозволяє слідчому / прокурору самостійно управляти відео- та аудіозаписом і здійснювати результати запису на носії інформації (CD, DVD-диск, картка пам’яті тощо)


спеціалізоване програмне та апаратне забезпечення для розпізнавання мови (автоматизована система стенографування)

встановлене програмне та апаратне забезпечення


безперебійний доступ до мережі інтернет

техніка встановлена та відповідає вимогам якісного проведення процесуальних дій


сервер

техніка встановлена та відповідає вимогам якісного проведення процесуальних дій


вогнетривкий сейф або металева шафа для зберігання документів та архівних копій записів проведених слідчих (розшукових) та інших процесуальних дій на строк, відповідний терміну зберігання кримінального провадження

наявність сейфу або металевої шафи


9

Забезпечення обмеженого доступу до спеціального обладнання

доступ до спеціального обладнання має обмежене коло осіб


10

Наявність пам’яток дитині про її права та можливості їх реалізації, а також про основний зміст процесуальних дій, які можуть бути проведені в Центрі

наявні в достатній кількості


11

Укладені меморандуми про співпрацю з ключовими партнерами

меморандум розроблено / підписано


про співпрацю з центром з надання безоплатної правничої допомоги

меморандум розроблено / підписано


про співпрацю із закладом охорони здоров’я

меморандум розроблено / підписано


про співпрацю з іншими зацікавленими сторонами

меморандум розроблено / підписано


2. Інформація про заходи готовності Центру захисту дитини (за моделлю Барнахус) (далі - Центр) до проведення процесуальних дій з дитиною**

№ з/п

Назва організаційного заходу

Індикатор виконання

Відмітка про виконання

1

2

3

4

1

Фахівці Центру присутні на робочих місцях

працівники присутні, виконують посадові обов’язки


керівник


психолог


соціальний працівник


2

Перевірка технічної готовності спеціального обладнання для фіксації проведення процесуальних дій:

обладнання підключено, усунені технічні несправності, спеціальне обладнання працює


мікрофони

підключені, працюють


відеокамери

підключені, працюють


ноутбук / комп’ютер та монітор для трансляції відео

підключені, працюють


3

Тестування спеціального обладнання щодо зв’язку із судом, якості зображення та звуку відеозапису

за 15 хв до початку слідчої (розшукової) та іншої процесуальної дії проведено тестування; зображення та звук високої якості


4

Наявність технічного носія для відео та аудіозапису слідчих (розшукових) та інших процесуальних дій за участю дитини

підготовлений окремий комплект на кожну слідчу (розшукову) та іншу процесуальну дію


5

Наявність пам’яток дитині про її права та можливості їх реалізації, а також про основний зміст слідчих (розшукових) та інших процесуальних дій, які можуть бути проведені в Центрі

наявні в достатній кількості


6

Проведене остаточне обговорення учасниками міждисциплінарної команди обставин, які підлягають з’ясуванню, необхідних деталей, конкретних запитань тощо

перед початком слідчої (розшукової) та іншої процесуальної дії у Центрі проведено остаточне обговорення; узгоджено перелік запитань, обставин тощо


__________
* Заповнюється місцевими державними адміністраціями, органами місцевого самоврядування.
** Заповнюється директором Центру або керівником / завідувачем структурного підрозділу закладу / установи соціального чи іншого спрямування (якщо Центр є структурним підрозділом такого закладу / установи).



Додаток 2
до Примірного положення
про Центр захисту дитини
(за моделлю Барнахус)
(абзац шостий пункту 12)

ФОРМА
оцінювання потреб дитини у наданні комплексної соціальної, психологічної, правничої, домедичної та інших видів допомоги і послуг у Центрі захисту дитини (за моделлю Барнахус)


Додаток 3
до Примірного положення
про Центр захисту дитини
(за моделлю Барнахус)
(абзац третій пункту 13)

ЗГОДА
на проведення процесуальних дій та отримання дитиною комплексної соціальної, психологічної, правничої, домедичної допомоги на базі Центру захисту дитини (за моделлю Барнахус)


Додаток 4
до Примірного положення
про Центр захисту дитини
(за моделлю Барнахус)
(абзац дев’ятий пункту 13)

ПОВІДОМЛЕННЯ
про надання соціальних послуг дитині до структурного підрозділу з питань соціального захисту населення виконавчого органу сільської, селищної, міської ради, районної у містах Києві та Севастополі державних адміністрацій

  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • Зміст

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено: