Про затвердження плану невідкладних заходів із запобігання та протидії домашньому насильству, насильству за ознакою статі, захисту прав осіб, які постраждали від такого насильства
1. Затвердити план невідкладних заходів із запобігання та протидії домашньому насильству, насильству за ознакою статі, захисту прав осіб, які постраждали від такого насильства, що додається.
2. Міністерствам, іншим центральним органам виконавчої влади, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським державним адміністраціям забезпечити:
виконання плану невідкладних заходів, затвердженого цим розпорядженням, у межах видатків, передбачених органам, відповідальним за його виконання;
подання кожного півріччя до 20 січня та до 20 липня Міністерству соціальної політики інформації про стан виконання зазначеного плану невідкладних заходів для її узагальнення та подання до 1 березня Кабінетові Міністрів України.
ПЛАН
невідкладних заходів із запобігання та протидії домашньому насильству, насильству за ознакою статі, захисту прав осіб, які постраждали від такого насильства
1. Удосконалення механізму координації та взаємодії суб’єктів, що здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству, насильству за ознакою статі:
створення інфографіки алгоритму дій суб’єктів, що здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству, насильству за ознакою статі.
Мінсоцполітики, МВС, Національна поліція, МОЗ, МОН, міжнародні та громадські організації (за згодою). | |
Липень 2021 р.; |
затвердження регіональних планів невідкладних заходів із запобігання та протидії домашньому насильству та насильству за ознакою статі.
Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські держадміністрації, органи місцевого самоврядування (за згодою). | |
Травень 2021 р.; |
проведення засідань координаційних рад з розгляду питань запобігання та протидії домашньому насильству, насильству за ознакою статі.
Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські держадміністрації, органи місцевого самоврядування (за згодою), Мінсоцполітики, Нацсоцслужба, МВС, Національна поліція, МОЗ, МОН, МКІП, міжнародні та громадські організації (за згодою). | |
Щокварталу. |
2. Формування кадрового забезпечення спеціально уповноважених органів у сфері запобігання та протидії домашньому насильству, насильству за ознакою статі, підвищення рівня професійних компетенцій фахівців у зазначеній сфері:
визначення в межах штатного розпису уповноважених осіб (координаторів) з питань забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків, запобігання та протидії насильству за ознакою статі, відповідальних за координацію заходів у сфері запобігання та протидії домашньому насильству в органах виконавчої влади та органах місцевого самоврядування.
Нацсоцслужба, Мінсоцполітики, МВС, МОН, Національна поліція, МОЗ, Мін’юст, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські держадміністрації, органи місцевого самоврядування (за згодою). | |
Липень 2021 р.; |
підвищення рівня обізнаності уповноважених осіб (координаторів) з питань забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків, запобігання та протидії насильству за ознакою статі в межах кошторисних призначень відповідних органів.
розроблення та затвердження короткострокової програми навчання у сфері запобігання та протидії домашньому насильству, насильству за ознакою статі для державних службовців та посадових осіб органів місцевого самоврядування, які є суб’єктами, що здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству та насильству за ознакою статі.
3. Забезпечення функціонування спеціалізованих служб підтримки постраждалих осіб відповідно до обґрунтованих потреб адміністративно-територіальних одиниць та їх фінансових можливостей:
визначення потреби територіальних громад в утворенні спеціалізованих служб підтримки постраждалих осіб відповідно до потреб адміністративно-територіальної одиниці з урахуванням її фінансових можливостей.
Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські держадміністрації, органи місцевого самоврядування (за згодою). | |
Травень 2021 р.; |
забезпечення утворення спеціалізованих служб підтримки постраждалих осіб відповідно до потреб адміністративно-територіальної одиниці з урахуванням її фінансових можливостей.
Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські держадміністрації, органи місцевого самоврядування (за згодою), міжнародні та громадські організації (за згодою). | |
Жовтень 2021 року. |
4. Забезпечення діяльності Міжвідомчої ради з питань сім’ї, гендерної рівності, демографічного розвитку, запобігання та протидії домашньому насильству та протидії торгівлі людьми:
проведення засідань Міжвідомчої ради з питань сім’ї, гендерної рівності, демографічного розвитку, запобігання та протидії домашньому насильству та протидії торгівлі людьми.
Мінсоцполітики, Нацсоцслужба, МВС, Національна поліція, МОЗ, МОН, Мін’юст, МКІП, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські держадміністрації, органи місцевого самоврядування (за згодою), міжнародні та громадські організації (за згодою). | |
Щокварталу. |
5. Забезпечення належного функціонування Єдиного державного реєстру випадків домашнього насильства, насильства за ознакою статі, збереження та захисту даних Реєстру:
підготовка пропозицій щодо запровадження Єдиного державного реєстру випадків домашнього насильства, насильства за ознакою статі, проведення обговорення питання на міжвідомчому рівні.
6. Удосконалення нормативно-правової бази з метою забезпечення захисту постраждалих осіб, запобігання новим випадкам насильства, притягнення кривдників до відповідальності:
розроблення та затвердження типової програми для постраждалих осіб і методичних рекомендацій щодо її виконання;
удосконалення типової програми для кривдників з визначенням особливостей проходження такої програми дітьми-кривдниками.
внесення змін до Порядку забезпечення соціального захисту дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах, у тому числі дітей, які постраждали від жорстокого поводження, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 1 червня 2020 р. № 585 “Про забезпечення соціального захисту дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах” (Офіційний вісник України, 2020 р., № 57, ст. 1779), з метою удосконалення порядку приймання та розгляду заяв і повідомлень про домашнє насильство стосовно дітей та за участю дітей, виявлення дітей, які постраждали від домашнього насильства, а також організації надання їм допомоги та захисту.
розроблення та затвердження програми соціально-психологічної реабілітації дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах, у тому числі дітей, які постраждали від жорстокого поводження, зокрема домашнього насильства.
7. Опрацювання питання утворення мобільних груп реагування на випадки вчинення домашнього насильства:
розроблення пропозицій щодо підвищення ефективності діяльності мобільних груп реагування на випадки вчинення домашнього насильства з урахуванням успішного досвіду та регіональної специфіки потреб.
8. Удосконалення організації роботи підрозділів ювенальної превенції Національної поліції з дітьми-кривдниками:
розроблення та прийняття нормативно-правових актів з метою впровадження успішного досвіду роботи підрозділів ювенальної превенції Національної поліції.
9. Імплементація принципів ненасильницької поведінки та недискримінації в освітній та виховний процес у закладах освіти, дитячих закладах оздоровлення та відпочинку, формування в усіх учасників процесу навичок толерантної поведінки, спілкування та взаємодії, підвищення ефективності діяльності шкільної психологічної служби:
оновлення структури та функціоналу психологічної служби системи освіти.
10. Опрацювання питання щодо можливості надання посадовим особам служб у справах дітей, органів опіки та піклування доступу до відомостей, що становлять лікарську таємницю, відомостей досудового розслідування у разі, коли одержання таких відомостей є необхідним для прийняття рішень стосовно захисту прав і законних інтересів дитини та підготовки відповідних пропозицій щодо внесення змін до законодавства.
Мінсоцполітики, Нацсоцслужба, МВС, Національна поліція, МОЗ, МОН, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські держадміністрації, Уповноважений Верховної Ради України з прав людини (за згодою), міжнародні, громадські організації (за згодою). | |
Протягом 2021 року. |
11. Удосконалення законодавства щодо застосування процедури примирення у справах, пов’язаних із домашнім насильством, та забезпечення права особи, яка постраждала від домашнього насильства, на пред’явлення позову про розірвання шлюбу:
підготовка пропозицій щодо внесення змін до законодавства, в тому числі до Сімейного кодексу України та до проекту Закону України “Про медіацію”, зареєстрованого у Верховній Раді України (реєстраційний номер 3504 від 19 травня 2020 р.), стосовно заборони застосування процедури медіації/примирення у справах, пов’язаних з домашнім насильством.
12. Забезпечення проведення ефективного моніторингу, ведення обліку даних та здійснення контролю у сфері запобігання та протидії домашньому насильству, насильству за ознакою статі:
розроблення форм звітності про випадки домашнього насильства, насильства за ознакою статі з розподілом за статтю та віковими групами.
визначення критеріїв оцінювання ефективності діяльності суб’єктів у сфері запобігання та протидії домашньому насильству, насильству за ознакою статі, якості послуг, наданих постраждалим особам, виконання відповідних бюджетних та регіональних програм.
13. Забезпечення інформування населення про права осіб, постраждалих від домашнього насильства, насильства за ознакою статі, та механізм їх реалізації, про послуги, які надають загальні та спеціалізовані служби підтримки постраждалих осіб, способи їх одержання, відповідальність осіб, які вчинили домашнє насильство, насильство за ознакою статі:
організація та проведення щорічної Всеукраїнської акції “16 днів проти насильства”.
Нацсоцслужба, Мінсоцполітики, МВС, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські держадміністрації, органи місцевого самоврядування (за згодою), міжнародні та громадські організації (за згодою). | |
Листопад 2021 р.; |
створення та впровадження інформаційної платформи “Карта допомоги” (інтерактивної карти).
Нацсоцслужба, Мінсоцполітики, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські держадміністрації, органи місцевого самоврядування (за згодою), міжнародні та громадські організації (за згодою). | |
Липень 2021 р.; |
розроблення пропозицій щодо проведення інформаційної кампанії в Інтернеті та щодо наповнення відео- та інформаційних матеріалів з урахуванням особливостей жестової мови та шрифту Брайля для підвищення рівня обізнаності осіб з інвалідністю, зокрема з вадами зору та слуху, про права осіб, постраждалих від домашнього насильства, насильства за ознакою статі, та механізм їх реалізації, про послуги, які надають загальні та спеціалізовані служби підтримки постраждалих осіб, способи їх одержання, відповідальність осіб, які вчинили домашнє насильство, насильство за ознакою статі.
Нацсоцслужба, Мінсоцполітики, МВС, Мінцифри, МКІП, міжнародні та громадські організацій (за згодою). | |
Протягом 2021 року; |
розроблення інформаційних додатків з метою формування у населення нульової толерантності до будь-яких проявів насильства.
Мінсоцполітики, Мінцифри, МВС, Національна поліція, МОЗ, МОН, МКІП, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські держадміністрації, органи місцевого самоврядування (за згодою), міжнародні, громадські організації (за згодою). | |
Жовтень 2021 року. |
14. Забезпечення підтримки ініціатив громадськості з проведення інформаційних кампаній, спрямованих на формування у суспільстві нетерпимого ставлення до насильницької моделі поведінки, підвищення рівня обізнаності населення про форми, причини і наслідки домашнього насильства, види та способи одержання допомоги постраждалими особами.
Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські держадміністрації, органи місцевого самоврядування (за згодою). | |
Протягом 2021 року. |
15. Розроблення та внесення в установленому порядку на розгляд Верховної Ради України законопроекту, спрямованого на забезпечення додаткових процесуальних гарантій неповнолітнім особам під час проведення їх допиту, опитування під час кримінального провадження, що базуються на міжнародному досвіді, зокрема на моделі Barnahus.
16. Розроблення та внесення в установленому порядку на розгляд Верховної Ради України законопроекту, спрямованого на встановлення відповідальності за переслідування (сталкінг), у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, як за насильство за ознакою статі.
17. Оприлюднення інформації про ситуацію у сфері запобігання та протидії домашньому насильству, насильству за ознакою статі та результати вжитих заходів:
підготовка щорічної державної доповіді з питань сім’ї, гендерної рівності та демографічного розвитку, запобігання та протидії домашньому насильству відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 5 вересня 2007 р. № 1087 “Про консультативно-дорадчий орган з питань сім’ї, гендерної рівності, демографічного розвитку, запобігання та протидії домашньому насильству та протидії торгівлі людьми” (Офіційний вісник України, 2007 р., № 67, ст. 2574; 2019 р., № 48, ст. 1642).