Про затвердження Положення про порядок призначення, здійснення та припинення тимчасової адміністрації страховика, кредитної спілки
{Із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку
№ 34 від 19.03.2024}
Відповідно до статей 7, 15, 551, 56 Закону України “Про Національний банк України”, статей 57-60, пункту 25 розділу XV Закону України від 18 листопада 2021 року № 1909-IX “Про страхування”, статей 51-54, пункту 16 розділу XI Закону України від 14 липня 2023 року № 3254-IX “Про кредитні спілки”, з метою врегулювання питань щодо призначення, здійснення та припинення тимчасової адміністрації страховика, кредитної спілки та порядку прийняття рішення про дострокове припинення повноважень тимчасового адміністратора Правління Національного банку України ПОСТАНОВЛЯЄ:
1. Затвердити Положення про порядок призначення, здійснення та припинення тимчасової адміністрації страховика, кредитної спілки, що додається.
2. Визнати такою, що втратила чинність, постанову Правління Національного банку України від 02 лютого 2021 року № 13 “Про затвердження Положення про особливості застосування Національним банком України заходу впливу у вигляді відсторонення керівництва від управління фінансовою установою та призначення тимчасової адміністрації”.
3. Департаменту методології регулювання діяльності небанківських фінансових установ (Сергій Савчук) після офіційного опублікування довести до відома страховиків, кредитних спілок інформацію про прийняття цієї постанови.
4. Постанова набирає чинності з 01 січня 2024 року.
ПОЛОЖЕННЯ
про порядок призначення, здійснення та припинення тимчасової адміністрації страховика, кредитної спілки
1. Це Положення розроблено відповідно до вимог Закону України “Про Національний банк України” (далі - Закон про Національний банк), Закону України від 18 листопада 2021 року № 1909-IX “Про страхування” (далі - Закон про страхування), Закону України від 14 липня 2023 року № 3254-IX “Про кредитні спілки” (далі - Закон про кредитні спілки) та визначає порядок призначення, здійснення, припинення тимчасової адміністрації страховика, кредитної спілки і порядок прийняття рішення про дострокове припинення повноважень тимчасового адміністратора.
2. Терміни, які використовуються в цьому Положенні, уживаються в таких значеннях:
1) керівник групи, що виконує функції тимчасової адміністрації (далі - керівник тимчасової адміністрації), - фізична особа, яка відповідно до рішення про призначення тимчасової адміністрації очолює групу осіб, що виконує функції тимчасової адміністрації, здійснює розподіл завдань, визначених у рішенні про призначення тимчасової адміністрації, та набуває всіх повноважень одноосібного тимчасового адміністратора;
2) рішення про призначення тимчасової адміністрації - рішення Правління Національного банку України (далі - Правління) про призначення тимчасової адміністрації у страховику, про запровадження тимчасової адміністрації в кредитній спілці та відсторонення органів управління страховика / кредитної спілки від управління страховиком / кредитною спілкою;
3) тимчасова адміністрація - призначений Національним банком України (далі - Національний банк) тимчасовий орган управління та контролю страховика, кредитної спілки, щодо яких прийнято рішення про призначення тимчасової адміністрації;
4) тимчасовий адміністратор - призначена Національним банком особа / група осіб, включаючи керівника тимчасової адміністрації, що виконує функції тимчасової адміністрації відповідно до вимог цього Положення.
Інші терміни, які використовуються в цьому Положенні, уживаються в значеннях, визначених у Законі про Національний банк, Законі України “Про фінансові послуги та фінансові компанії”, Законі про страхування, Законі про кредитні спілки і нормативно-правових актах Національного банку з питань регулювання ринків небанківських фінансових послуг.
II. Порядок призначення та склад тимчасової адміністрації
3. Національний банк призначає тимчасового адміністратора з числа осіб, які відповідають вимогам Положення про сертифікацію осіб на право здійснення тимчасової адміністрації небанківської фінансової установи, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 21 грудня 2020 року № 162 (зі змінами) (далі - Положення про сертифікацію), та мають сертифікат Національного банку на право здійснення тимчасової адміністрації небанківської фінансової установи.
4. Національний банк у разі виконання функцій тимчасової адміністрації групою осіб призначає керівника такої групи з числа осіб, що входять до її складу.
5. Національний банк для визначення складу тимчасової адміністрації враховує завдання тимчасової адміністрації, що залежать від:
1) розміру страховика, кредитної спілки;
2) складності, обсягів, видів та характеру здійснюваних страховиком, кредитною спілкою операцій;
3) особливостей діяльності страховика, кредитної спілки як значимих (за наявності такого статусу);
4) рекомендацій Комітету з питань нагляду та регулювання діяльності ринків небанківських фінансових послуг (далі - Комітет з питань нагляду) щодо призначення тимчасової адміністрації страховика, кредитної спілки. Комітет з питань нагляду має право проводити співбесіду з кандидатом на призначення тимчасовим адміністратором щодо виконання конкретних завдань тимчасової адміністрації страховика, кредитної спілки та за результатами такої співбесіди надає рекомендації Правлінню щодо призначення тимчасового адміністратора страховика, кредитної спілки.
{Підпункт 4 пункту 5 розділу II в редакції Постанови Національного банку № 34 від 19.03.2024}
51. Кандидат на призначення тимчасовим адміністратором під час проведення співбесіди Комітетом з питань нагляду висловлює свою згоду на його призначення тимчасовим адміністратором / відмовляється від призначення тимчасовим адміністратором та підтверджує це відповідною письмовою заявою в довільній формі із зазначенням:
1) прізвища, власного імені, по батькові (за наявності);
2) даних паспорта [номер, серія (за наявності), дата видачі, орган, що видав] або іншого документа, що посвідчує особу;
3) інформації про згоду на призначення тимчасовим адміністратором / відмову від призначення тимчасовим адміністратором;
4) згоди на збирання, зберігання, обробку та поширення персональних даних у межах та спосіб, визначених законодавством України відповідно до Закону України “Про захист персональних даних”;
5) дати складення письмової заяви.
{Розділ II доповнено новим пунктом 51 згідно з Постановою Національного банку № 34 від 19.03.2024}
52. Кандидат на призначення тимчасовим адміністратором, що не з’явився для проведення співбесіди, вважається таким, що відмовився від призначення тимчасовим адміністратором.
{Розділ II доповнено новим пунктом 52 згідно з Постановою Національного банку № 34 від 19.03.2024з}
53. Кандидат на призначення тимчасовим адміністратором не має права розголошувати інформацію з обмеженим доступом, включаючи конфіденційну інформацію, персональні дані та/або іншу інформацію, що стала йому відома під час проведення співбесіди, і використовувати її у своїх інтересах або в інтересах третіх осіб. Кандидат на призначення тимчасовим адміністратором перед проведенням співбесіди підписує зобов'язання про нерозголошення інформації, що стала доступна кандидату на призначення тимчасовим адміністратором під час співбесіди, за формою, наведеною в додатку 1 до цього Положення.
{Розділ II доповнено новим пунктом 53 згідно з Постановою Національного банку № 34 від 19.03.2024}
54. Національний банк під час розгляду питання про призначення тимчасового адміністратора в пріоритетному порядку розглядає кандидатуру незалежного експерта, включеного до електронного реєстру осіб, яким видано сертифікат Національного банку на право здійснення тимчасової адміністрації небанківської фінансової установи (далі - Електронний реєстр).
{Розділ II доповнено новим пунктом 54 згідно з Постановою Національного банку № 34 від 19.03.2024з}
6. Національний банк рішенням про призначення тимчасової адміністрації запроваджує тимчасову адміністрацію у страховику, щодо якого Національним банком прийнято рішення про звернення до суду із заявою про відкриття ліквідаційної процедури страховика, у разі прийняття рішення про анулювання ліцензії такому страховику з підстав, визначених у пунктах 2-13, 15 частини другої статті 123 Закону про страхування, та в якого на момент прийняття рішення про анулювання ліцензії наявні зобов’язання за договорами страхування (перестрахування, співстрахування).
7. Національний банк під час встановлення факту відсутності або наявності в страховика зобов’язань за договорами страхування (перестрахування, співстрахування) має право враховувати таку інформацію:
1) подану до Національного банку страховиком звітність за останній звітний період, що передує прийняттю такого рішення (у разі її подання). У разі неподання звітності за останній звітний період, що передує прийняттю такого рішення, - останню подану звітність страховиком;
2) інформацію, документи (їх копії), письмові пояснення щодо відсутності або наявності в страховика зобов’язань за договорами страхування (перестрахування, співстрахування), подані до Національного банку страховиком на письмову вимогу Національного банку;
3) результати останньої інспекційної перевірки страховика (за наявності);
4) іншу інформацію, надану страховиком Національному банку;
5) іншу інформацію, отриману Національним банком у межах повноважень щодо здійснення державного регулювання та нагляду за діяльністю з надання фінансових послуг.
Національний банк встановлює факт відсутності в страховика зобов’язань за договорами страхування (перестрахування, співстрахування), якщо в Національного банку немає інформації, достатньої для підтвердження наявності в страховика зобов’язань за договорами страхування (перестрахування, співстрахування).
Факт відсутності або наявності в страховика зобов’язань за договорами страхування (перестрахування, співстрахування) встановлюється Національним банком під час прийняття рішення про анулювання ліцензії страховика з підстав, визначених у пунктах 2-13, 15 частини другої статті 123 Закону про страхування.
{Пункт 7 розділу II в редакції Постанови Національного банку № 34 від 19.03.2024}
8. Національний банк рішенням про призначення тимчасової адміністрації має право запровадити тимчасову адміністрацію в кредитній спілці, щодо якої прийнято рішення про анулювання ліцензії з підстав, визначених у пунктах 5-14 частини першої статті 58 Закону про кредитні спілки, та в якої на момент прийняття рішення про анулювання ліцензії наявні зобов’язання за договорами про надання фінансових послуг або щодо якої прийнято рішення про анулювання ліцензії з підстави, визначеної в пункті 4 частини першої статті 58 Закону про кредитні спілки.
9. Національний банк під час встановлення факту відсутності або наявності в кредитної спілки зобов’язань за договорами про надання фінансових послуг має право враховувати таку інформацію:
1) подану до Національного банку кредитною спілкою звітність за останній звітний період, що передує прийняттю такого рішення (у разі її подання). У разі неподання такої звітності за останній звітний період, що передує прийняттю такого рішення, - останню подану звітність кредитною спілкою;
2) інформацію, документи (їх копії), письмові пояснення щодо відсутності або наявності в кредитної спілки зобов’язань за договорами про надання фінансових послуг, подані до Національного банку кредитною спілкою на письмову вимогу Національного банку;
3) результати останньої інспекційної перевірки кредитної спілки (за наявності);
4) іншу інформацію, надану кредитною спілкою Національному банку;
5) іншу інформацію, отриману Національним банком у межах повноважень щодо здійснення державного регулювання та нагляду за діяльністю з надання фінансових послуг.
Національний банк встановлює факт відсутності в кредитної спілки зобов’язань за договорами про надання фінансових послуг, якщо в Національного банку немає інформації, достатньої для підтвердження наявності в кредитної спілки зобов’язань за договорами про надання фінансових послуг.
Факт відсутності або наявності в кредитної спілки зобов’язань за договорами про надання фінансових послуг встановлюється Національним банком під час прийняття рішення про анулювання ліцензії з підстав, визначених у пунктах 5-14 частини першої статті 58 Закону про кредитні спілки.
{Пункт 8 розділу II в редакції Постанови Національного банку № 34 від 19.03.2024}
10. Рішення про призначення тимчасової адміністрації приймається одночасно з рішенням про анулювання ліцензії:
1) для страховика - з підстав, визначених у пунктах 2-13, 15 частини другої статті 123 Закону про страхування, за умови наявності у страховика зобов’язань за договорами страхування (перестрахування, співстрахування);
2) для кредитної спілки - з підстав, визначених у пунктах 5-14 частини першої статті 58 Закону про кредитні спілки, у разі наявності в кредитної спілки зобов’язань за договорами про надання фінансових послуг або з підстави, визначеної в пункті 4 частини першої статті 58 Закону про кредитні спілки.
11. У рішенні про призначення тимчасової адміністрації зазначаються:
1) повне та скорочене найменування страховика, кредитної спілки, ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств та організацій України;
2) підстава запровадження тимчасової адміністрації;
3) завдання тимчасової адміністрації;
4) функції тимчасової адміністрації;
5) повноваження тимчасової адміністрації;
6) строк дії тимчасової адміністрації;
7) прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності) особи, яка виконуватиме функції тимчасового адміністратора одноосібно / осіб, які входять до складу групи, що виконуватиме функції тимчасової адміністрації, із зазначенням керівника такої групи. Тимчасовий адміністратор визначається Правлінням із числа осіб, які включені до Електронного реєстру, з урахуванням вимог пункту 5 розділу II цього Положення;
{Підпункт 7 пункту 11 розділу II із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 34 від 19.03.2024}
8) порядок оплати праці (винагороди) тимчасового адміністратора;
9) інформація про відсторонення органів управління страховика, кредитної спілки від управління страховиком, кредитною спілкою, включаючи відомості щодо керівників страховика, кредитної спілки, які відсторонюються, та підстави їх відсторонення;
10) інші відомості, визначені статтею 4 Закону України “Про виконавче провадження”.
{Підпункт 10 пункту 11 розділу II в редакції Постанови Національного банку № 34 від 19.03.2024}
Рішення про призначення тимчасової адміністрації страховика, кредитної спілки діє до дня призначення господарським судом ліквідатора (арбітражного керуючого) для здійснення ліквідаційної процедури страховика, кредитної спілки.
111. Один примірник рішення про призначення тимчасової адміністрації надається одноосібному тимчасовому адміністратору / керівнику тимчасової адміністрації не пізніше наступного робочого дня після його прийняття під підпис.
Тимчасовий адміністратор на другому примірнику рішення, що залишається в Національного банку, робить відмітку із зазначенням дати та часу отримання такого рішення.
Тимчасовий адміністратор у разі дострокового припинення повноважень повинен повернути одержане рішення Національному банку не пізніше наступного робочого дня (крім випадку відкриття виконавчого провадження та/або в разі дострокового припинення повноважень виключно керівника тимчасової адміністрації).
Призначений тимчасовий адміністратор вважається належним чином повідомленим про прийняте рішення за умови виконання Національним банком відповідних дій, визначених в абзацах першому, другому пункту 111 розділу II цього Положення.
{Розділ II доповнено новим пунктом 111 згідно з Постановою Національного банку № 34 від 19.03.2024}
12. Інформація про запровадження у страховику, кредитній спілці тимчасової адміністрації та відсторонення органів управління страховика, кредитної спілки від управління страховиком, кредитною спілкою не пізніше наступного робочого дня з дня прийняття Національним банком відповідного рішення розміщується на сторінках офіційного Інтернет-представництва Національного банку.
{Пункт 13 розділу II виключено на підставі Постанови Національного банку № 34 від 19.03.2024}
{Пункт 14 розділу II виключено на підставі Постанови Національного банку № 34 від 19.03.2024}
{Пункт 15 розділу II виключено на підставі Постанови Національного банку № 34 від 19.03.2024}
{Пункт 16 розділу II виключено на підставі Постанови Національного банку № 34 від 19.03.2024}
{Пункт 17 розділу II виключено на підставі Постанови Національного банку № 34 від 19.03.2024}
{Пункт 18 розділу II виключено на підставі Постанови Національного банку № 34 від 19.03.2024}
III. Функції, обов’язки, завдання та повноваження тимчасової адміністрації
19. Тимчасова адміністрація / тимчасовий адміністратор у своїй діяльності керується Законом про страхування, Законом про кредитні спілки, законами України з питань регулювання ринків фінансових послуг, іншими законодавчими актами України, цим Положенням, а також рішенням про призначення тимчасової адміністрації та установчими документами страховика, кредитної спілки.
20. Повноваження відсторонених від управління страховиком, кредитною спілкою органів управління, зазначених у рішенні про призначення тимчасової адміністрації страховика, кредитної спілки, припиняються та покладаються на тимчасову адміністрацію з дня прийняття такого рішення.
201. Керівник страховика, кредитної спілки, у яких було призначено тимчасову адміністрацію, забезпечує передання бухгалтерської та іншої документації, доступів, ключів, печаток і штампів, матеріальних та інших цінностей таких страховика, кредитної спілки керівнику тимчасової адміністрації / тимчасовому адміністратору протягом трьох календарних днів із дня призначення тимчасової адміністрації.
{Розділ III доповнено новим пунктом 201 згідно з Постановою Національного банку № 34 від 19.03.2024}
202. Одноосібний тимчасовий адміністратор / керівник тимчасової адміністрації, якщо він не може приступити до виконання своїх повноважень та/або обов’язків через перешкоди з боку органів управління страховика, кредитної спілки, у той самий день передає до органів державної виконавчої служби або приватному виконавцю рішення про призначення тимчасової адміністрації для примусового виконання згідно із Законом України “Про виконавче провадження”.
{Розділ III доповнено новим пунктом 202 згідно з Постановою Національного банку № 34 від 19.03.2024}
21. Основним завданням тимчасової адміністрації є вчинення дій у визначених законодавством України та установчими документами страховика, кредитної спілки межах повноважень, спрямованих на організацію збереження активів, документів, інформації, систем обліку та реєстрації, баз даних страховика, кредитної спілки, а також виконання інших завдань, визначених у рішенні про призначення тимчасової адміністрації.
Додатково до завдань, визначених в абзаці першому пункту 21 розділу III цього Положення, до завдань тимчасової адміністрації кредитної спілки відповідно до частини п’ятої статті 51 Закону про кредитні спілки належить організація збереження інформаційних та інформаційно-телекомунікаційних систем.
22. Керівник групи осіб, що виконує функції тимчасової адміністрації, визначається в рішенні про призначення тимчасової адміністрації та:
1) безпосередньо керує процесом її здійснення, включаючи розподіл завдань, визначених у рішенні про призначення тимчасової адміністрації, між учасниками групи осіб, що виконує функції тимчасової адміністрації;
2) може делегувати свої повноваження іншим особам, що входять до складу такої групи, залишаючись при цьому відповідальним за здійснення тимчасової адміністрації.
23. Керівник тимчасової адміністрації / одноосібний тимчасовий адміністратор виконує організаційно-розпорядчі та інші функції, пов’язані з виконанням обов’язків керівника або інших осіб, які входять до складу відсторонених Національним банком органів управління страховика, кредитної спілки, включаючи підписання наказів про призначення, звільнення, переведення працівників страховика, кредитної спілки, підписання від імені страховика, кредитної спілки претензій до боржників, а також процесуальних документів, необхідних для виконання завдань тимчасової адміністрації.
24. Тимчасовий адміністратор із дня призначення в межах повноважень:
1) звітує Національному банку за результатами здійснення тимчасової адміністрації згідно з пунктами 24, 26-32 розділу III цього Положення, щомісяця до 10 числа місяця, наступного за звітним, подає відомості, документи та інформацію щодо діяльності тимчасового адміністратора в порядку, встановленому цим Положенням, включаючи складення проєкту кошторису витрат тимчасової адміністрації, який подається Комітету з питань нагляду на затвердження не пізніше п’яти робочих днів із дня призначення тимчасової адміністрації;
{Підпункт 1 пункту 24 розділу III із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 34 від 19.03.2024}
2) розкриває інформацію про фінансовий стан страховика, кредитної спілки та хід здійснення (провадження) тимчасової адміністрації в порядку, встановленому нормативно-правовими актами Національного банку щодо розкриття інформації небанківськими фінансовими установами;
3) вживає заходів щодо забезпечення нерозголошення конфіденційної інформації та захисту персональних даних відповідно до встановлених законодавством України вимог (щодо страховика);
4) здійснює заходи щодо забезпечення нерозголошення інформації з обмеженим доступом та захисту персональних даних відповідно до встановлених законодавством України вимог (щодо кредитної спілки);
5) надає державному реєстратору в електронній формі через вебпортал електронних сервісів відомості, необхідні для ведення Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, у порядку, встановленому законодавством України;
6) уживає всіх заходів для недопущення будь-якої можливості виникнення конфлікту інтересів та невідкладно повідомляє Національний банк про наявність конфлікту інтересів;
7) надсилає до органів Національної поліції України чи прокуратури повідомлення про факти порушення законодавства України, виявлені в діяльності працівників фізичних осіб-підприємців, підприємств та організацій, що містять ознаки дії (бездіяльності), що становлять адміністративні чи кримінальні порушення;
8) здійснює заходи щодо захисту майна страховика, кредитної спілки, включаючи:
недопущення винесення документів та матеріальних цінностей із приміщень страховика, кредитної спілки без дозволу тимчасового адміністратора; розгляд питання щодо необхідності зміни переліку осіб, які відповідно до законодавства України мають право розпоряджатися рахунками; розгляд питання щодо необхідності заміни замків та обмеження доступу до ключів на зовнішніх входах до приміщень страховика, кредитної спілки та до внутрішніх приміщень, у яких обробляються електронні документи, використовуються та зберігаються засоби захисту інформації, а також документи, інформація та обладнання, що можуть забезпечити доступ до активів страховика, кредитної спілки; розгляд питання щодо необхідності заміни / встановлення кодів доступу до комп’ютерів, комп’ютерних програм та інших засобів зв’язку страховика, кредитної спілки та надання допуску до них визначеним працівникам страховика, кредитної спілки; інші заходи, необхідні для захисту майна страховика, кредитної спілки, включаючи захист активів і документів страховика, кредитної спілки;
9) проводить аналіз фінансово-господарського стану, інвестиційної та іншої діяльності страховика, кредитної спілки та подає результати такого аналізу до Національного банку разом із документами, що підтверджують відповідну інформацію;
10) виконує інші повноваження, визначені Законом про страхування, Законом про кредитні спілки, цим Положенням та рішенням про призначення тимчасової адміністрації.
25. Кошторис витрат тимчасової адміністрації може бути змінений з огляду на фінансовий стан страховика, кредитної спілки та з урахуванням завдань, які виконує тимчасова адміністрація. Такі зміни подаються на затвердження Комітету з питань нагляду.
{Пункт 25 розділу III із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 34 від 19.03.2024}
26. Тимчасовий адміністратор не пізніше 15 робочих днів із дня призначення забезпечує проведення інвентаризації активів і пасивів (зобов’язань), що належать страховику, кредитній спілці, та за потреби забезпечує складання фінансової звітності, у разі необхідності - із залученням суб’єкта аудиторської діяльності.
27. Тимчасовий адміністратор за результатами інвентаризації в строк до 15 робочих днів із дня їх отримання вживає заходів щодо врегулювання виявлених розбіжностей із відображеними операціями на рахунках бухгалтерського обліку, а також встановлює та фіксує причину наявних розбіжностей.
28. Тимчасовий адміністратор у строк до 15 робочих днів із дня призначення у межах своїх повноважень з метою оцінки фінансового стану страховика, кредитної спілки, у яких запроваджено тимчасову адміністрацію, перевіряє договірну, бухгалтерську, звітну, касову документацію, документи загального діловодства, матеріали внутрішнього і зовнішнього аудиту щодо діяльності страховика, кредитної спілки та іншу документацію, включаючи:
1) перегляд умов усіх чинних договорів оренди, за якими страховик, кредитна спілка є орендодавцем (або орендарем), щодо потреби в них та прийнятності умов оренди;
2) забезпечення за потреби проведення оцінки вартості активів страховика, кредитної спілки, включаючи майно, яким наділені його відокремлені підрозділи;
3) організацію за потреби перевірки діяльності страховика, кредитної спілки із залученням суб’єкта аудиторської діяльності;
4) визначення особи, відповідальної за ведення бухгалтерського обліку.
29. Страховик, кредитна спілка протягом періоду повноважень тимчасової адміністрації подає звітність у порядку, визначеному законодавством України.
30. Тимчасовий адміністратор не пізніше наступного робочого дня з дня одержання рішення про призначення тимчасової адміністрації повинен подати до банків, у яких відкриті рахунки страховика, кредитної спілки, засвідчену відповідно до вимог законодавства України копію рішення про призначення тимчасової адміністрації.
31. Тимчасовий адміністратор не пізніше наступного робочого дня з дня одержання рішення про призначення тимчасової адміністрації повинен забезпечити розміщення на сайті страховика, кредитної спілки інформацію про відсторонення органів управління страховика, кредитної спілки від управління та призначення тимчасової адміністрації.
32. Керівник тимчасової адміністрації / одноосібний тимчасовий адміністратор має право:
1) подавати позови / звертатися із заявами до суду (включаючи заяви про відкриття провадження у справі про банкрутство);
2) залучати до роботи в процесі здійснення тимчасової адміністрації на підставі цивільно-правових або господарських договорів інших осіб (включаючи радників, аудиторів, юристів, оцінювачів та інших) за рахунок страховика, кредитної спілки, у яких запроваджено тимчасову адміністрацію, для виконання покладених на тимчасового адміністратора завдань та функцій;
3) здійснювати постійний контроль за проведенням страховиком, кредитною спілкою будь-яких операцій;
4) запитувати й отримувати документи або їх копії від юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців, органів державної влади, органів місцевого самоврядування та від фізичних осіб за їхньою згодою. Такі запити, документи (їх копії) у разі здійснення тимчасової адміністрації кредитної спілки надсилаються (отримуються) від її імені;
5) отримувати інформацію з державних реєстрів;
6) подавати до Національного банку заяву про дострокове припинення своїх повноважень;
7) звертатися до Національного банку за консультацією для прийняття рішень, що належать до його компетенції;
8) отримувати від страховика, кредитної спілки інформацію та доступ до документів, необхідних для виконання своїх повноважень / повноважень осіб, які виконують функції тимчасової адміністрації у складі групи;
9) отримувати винагороду за здійснення функцій тимчасової адміністрації (крім службовця Національного банку) за рахунок страховика, кредитної спілки, у яких призначено тимчасову адміністрацію, відповідно до рішення про призначення тимчасової адміністрації та з урахуванням особливостей, визначених Законом про страхування та Законом про кредитні спілки;
10) виконувати інші функції та здійснювати інші повноваження, визначені Законом про страхування, Законом про кредитні спілки, цим Положенням та рішенням про призначення тимчасової адміністрації.
33. Договори, визначені в підпункті 2 пункту 32 розділу III цього Положення, в разі здійснення тимчасової адміністрації кредитної спілки укладаються від імені такої кредитної спілки.
34. Договори, визначені в підпункті 2 пункту 32 розділу III цього Положення, можуть бути розірвані за ініціативою тимчасового адміністратора в односторонньому порядку в день повідомлення тимчасовим адміністратором другої сторони договору про таке розірвання відповідно до вимог пункту 3 частини першої статті 59 Закону про страхування, пункту 2 частини першої статті 53 Закону про кредитні спілки.
35. Інформація, зазначена в підпункті 5 пункту 32 розділу III цього Положення, отримується тимчасовим адміністратором від імені кредитної спілки (у разі здійснення тимчасової адміністрації кредитної спілки).
IV. Відповідальність і страхування тимчасового адміністратора
36. Тимчасовий адміністратор несе відповідальність згідно із законодавством України за:
1) здійснення діяльності за наявності конфлікту інтересів та недостовірні дані, подані в декларації про наявність / відсутність конфлікту інтересів за формою, наведеною в додатку 2 до цього Положення (далі - декларація про наявність / відсутність конфлікту інтересів);
{Підпункт 1 пункту 36 розділу IV із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 34 від 19.03.2024}
2) приймання прямо чи опосередковано будь-яких послуг, подарунків та інших цінностей від осіб, заінтересованих у здійсненні будь-яких дій / бездіяльності, пов’язаних із призначенням тимчасової адміністрації, включаючи виконання ним повноважень щодо управління страховиком, кредитною спілкою під час здійснення функції тимчасової адміністрації;
3) використання чи надання дозволу на використання майна, яке тимчасовий адміністратор має право контролювати, у своїх інтересах або в інтересах третіх осіб;
4) приймання зобов’язання від імені Національного банку без його письмового дозволу;
5) розголошення відомостей, що стали йому відомі у зв’язку з його діяльністю, і використання їх у своїх інтересах або інтересах третіх осіб.
37. Невиконання або неналежне виконання тимчасовим адміністратором своїх повноважень відповідно до Закону про страхування, Закону про кредитні спілки та нормативно-правових актів Національного банку, що завдало збитків страховику, кредиторам страховика, кредитній спілці чи її членам, є підставою для припинення виконання ним повноважень (обов’язків) тимчасового адміністратора та може бути підставою для притягнення до відповідальності згідно із законами України.
Анулювання сертифіката на право здійснення тимчасової адміністрації небанківської фінансової установи здійснюється відповідно до Положення про сертифікацію.
38. Тимчасовий адміністратор не несе відповідальності за будь-які дії чи бездіяльність, якщо він діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені законодавством України, з урахуванням вимог частини восьмої статті 58 Закону про страхування та частини сьомої статті 52 Закону про кредитні спілки.
Кредитна спілка чи її члени у разі завдання тимчасовим адміністратором збитків кредитній спілці внаслідок його рішень, дій чи бездіяльності мають право звернутися з позовом до суду щодо відшкодування Національним банком таких збитків згідно із законодавством України.
39. Тимчасовий адміністратор укладає зі страховиком (крім страховика, у якому він здійснює функції тимчасової адміністрації) договір страхування відповідальності перед третіми особами за шкоду, заподіяну внаслідок неумисних дій або помилки під час здійснення повноважень тимчасового адміністратора, та договір страхування від нещасних випадків відповідно до вимог статті 60 Закону про страхування та статті 54 Закону про кредитні спілки.
40. Тимчасовий адміністратор укладає зі страховиком такі договори страхування:
1) договір страхування відповідальності перед третіми особами за шкоду, заподіяну внаслідок неумисних дій або помилки під час здійснення повноважень тимчасового адміністратора (далі - договір страхування відповідальності), за класом страхування 13, визначеним у статті 4 Закону про страхування;
2) договір страхування від нещасних випадків, що сталися під час здійснення повноважень тимчасового адміністратора, за класом страхування 1, визначеним у статті 4 Закону про страхування.
41. Договір страхування відповідальності, якщо функції тимчасової адміністрації виконує група осіб, повинен покривати шкоду, заподіяну внаслідок неумисних дій або помилки під час здійснення повноважень тимчасового адміністратора будь-якого члена такої групи.
42. Застрахованою особою за договором страхування від нещасних випадків є одноосібний тимчасовий адміністратор, а якщо функції тимчасової адміністрації виконує група осіб - усі члени такої групи, включаючи керівника групи.
43. Договори страхування можуть укладатися страховиками, які мають ліцензію на здійснення діяльності зі страхування за відповідним класом страхування, крім страховика, у якому тимчасовий адміністратор здійснює функції тимчасової адміністрації.
44. Тимчасовий адміністратор зобов’язаний мати чинні договори страхування відповідальності та страхування від нещасних випадків протягом усього періоду здійснення функції тимчасової адміністрації.
V. Припинення діяльності тимчасової адміністрації
45. Тимчасова адміністрація страховика припиняється з дня призначення господарським судом ліквідатора страховика для здійснення ліквідаційної процедури з урахуванням вимог частин шостої, десятої статті 57 Закону про страхування.
46. Тимчасова адміністрація кредитної спілки припиняється з підстав, визначених у частині десятій статті 51 Закону про кредитні спілки. З моменту призначення господарським судом ліквідатора (арбітражного керуючого) кредитної спілки повноваження тимчасового адміністратора припиняються.
461. Тимчасовий адміністратор у разі неможливості виконання функцій тимчасової адміністрації та в разі неподання заяви про дострокове припинення його повноважень повинен протягом одного робочого дня з дати виникнення обставин, які унеможливлюють виконання функцій тимчасової адміністрації, повідомити про це Національний банк шляхом надсилання повідомлення із відповідними поясненнями на офіційну електронну поштову скриньку Національного банку nbu@bank.gov.ua.
{Розділ V доповнено новим пунктом 461 згідно з Постановою Національного банку № 34 від 19.03.2024}
47. Національний банк відповідно до Закону про страхування та Закону про кредитні спілки має право достроково припинити повноваження тимчасового адміністратора в будь-який час протягом строку, на який його призначено, включаючи за заявою тимчасового адміністратора про дострокове припинення його повноважень або в разі виникнення обставин, які унеможливлюють виконання ним функцій тимчасової адміністрації, і призначити нового тимчасового адміністратора шляхом унесення змін до рішення про призначення тимчасової адміністрації.
Національний банк приймає рішення про дострокове припинення повноважень тимчасового адміністратора у зв’язку з заявою тимчасового адміністратора про дострокове припинення його повноважень або поданням повідомлення відповідно до пункту 461 розділу V цього Положення протягом п’яти робочих днів із дня отримання заяви / повідомлення тимчасового адміністратора.
Рішення про дострокове припинення повноважень тимчасового адміністратора приймає Правління.
Національний банк має право з власної ініціативи достроково припинити повноваження тимчасового адміністратора в разі наявності іншого кандидата на призначення тимчасовим адміністратором, який висловив згоду на його призначення тимчасовим адміністратором відповідного страховика / відповідної кредитної спілки, крім випадків, визначених у частинах п’ятій та сьомій статті 58 Закону про страхування, частинах четвертій та шостій статті 52 Закону про кредитні спілки.
Національний банк у разі виявлення обставин, що становлять конфлікт інтересів, після початку (запровадження) тимчасової адміністрації негайно, але не пізніше одного робочого дня після виявлення таких обставин, відсторонює тимчасового адміністратора від виконання обов’язків шляхом прийняття рішення про дострокове припинення повноважень тимчасового адміністратора і призначає нового тимчасового адміністратора шляхом унесення змін до рішення про призначення тимчасової адміністрації.
Національний банк у разі невиконання або неналежного виконання тимчасовим адміністратором своїх повноважень з урахуванням вимог частини сьомої статті 58 Закону про страхування, частини шостої статті 52 Закону про кредитні спілки не пізніше п’яти робочих днів із дати виявлення таких обставин припиняє виконання тимчасовим адміністратором своїх обов’язків шляхом прийняття рішення про дострокове припинення повноважень тимчасового адміністратора і призначає нового тимчасового адміністратора шляхом унесення змін до рішення про призначення тимчасової адміністрації.
Інформація про внесені зміни не пізніше наступного робочого дня з дня прийняття Національним банком відповідних змін розміщується на сторінці офіційного Інтернет-представництва Національного банку.
Інформація про дострокове припинення повноважень тимчасового адміністратора негайно, але не пізніше наступного робочого дня після прийняття Національним банком відповідного рішення, доводиться до відома тимчасового адміністратора, повноваження якого достроково припинені, шляхом надсилання такого рішення на адресу електронної пошти для здійснення офіційної комунікації з Національним банком, наданої відповідно до Положення про сертифікацію тимчасовим адміністратором, повноваження якого достроково припинені.
Національний банк повідомляє призначеного тимчасового адміністратора про прийняте рішення в порядку, визначеному в пункті 111 розділу II цього Положення.
Тимчасовий адміністратор, повноваження якого достроково припинені, призначений тимчасовий адміністратор вважаються належним чином повідомленими про прийняте рішення за умови виконання Національним банком відповідних дій, визначених у пункті 47 розділу V цього Положення.
{Пункт 47 розділу V в редакції Постанови Національного банку № 34 від 19.03.2024}
48. Керівник тимчасової адміністрації / одноосібний тимчасовий адміністратор протягом 15 календарних днів після припинення тимчасової адміністрації повинен подати до Національного банку звіт про виконання завдань, визначених у рішенні про призначення тимчасової адміністрації.
49. Керівник тимчасової адміністрації / одноосібний тимчасовий адміністратор забезпечує передання бухгалтерської та іншої документації, доступів, печаток і штампів, матеріальних та інших цінностей страховика, кредитної спілки, у яких було призначено тимчасову адміністрацію, ліквідатору протягом 15 робочих днів із дня призначення господарським судом ліквідатора.
50. Керівник тимчасової адміністрації / одноосібний тимчасовий адміністратор надсилає письмові повідомлення про дату припинення повноважень тимчасової адміністрації страховика, кредитної спілки особам, які входять до складу органів управління страховика, кредитної спілки, яких було відсторонено від виконання обов’язків на період діяльності тимчасової адміністрації страховика, кредитної спілки та з якими не було припинено трудових або договірних відносин, не пізніше наступного робочого дня з дня призначення господарським судом ліквідатора.
51. Інформація про припинення тимчасової адміністрації страховика, кредитної спілки розміщується на вебсайті страховика, кредитної спілки не пізніше наступного робочого дня з дати прийняття господарським судом рішення про призначення ліквідатора.
VI. Надання інформації про наявність / відсутність конфлікту інтересів в особи, яка може бути призначена тимчасовим адміністратором
52. Особа, яка може бути призначена одноосібним тимчасовим адміністратором / учасником групи осіб, що виконує функції тимчасової адміністрації (включаючи керівника тимчасової адміністрації), для перевірки на наявність / відсутність конфлікту інтересів та відповідність вимогам, установленим у статті 58 Закону про страхування та статті 52 Закону про кредитні спілки, зобов’язана:
1) унести всі наявні відомості про себе та своїх близьких родичів (за згодою) до декларації про наявність / відсутність конфлікту інтересів;
2) засвідчити своїм особистим підписом факт ознайомлення з цим Положенням;
3) подати декларацію про наявність / відсутність конфлікту інтересів до Національного банку до свого призначення тимчасовим адміністратором.
53. Національний банк зобов’язаний переконатися у відсутності конфлікту інтересів в особи, яка призначається тимчасовим адміністратором, до її призначення тимчасовим адміністратором.
54. Національний банк зобов’язаний негайно відсторонити одноосібного тимчасового адміністратора / учасника групи осіб, що виконує функції тимчасової адміністрації (включаючи керівника тимчасової адміністрації), від виконання обов’язків у разі виявлення обставин, що становлять конфлікт інтересів, після призначення (запровадження) тимчасової адміністрації та призначити нового одноосібного тимчасового адміністратора / учасника групи осіб, що виконує функції тимчасової адміністрації (включаючи керівника тимчасової адміністрації).
VII. Підзвітність та підконтрольність тимчасового адміністратора
55. Керівник тимчасової адміністрації / одноосібний тимчасовий адміністратор у процесі здійснення тимчасової адміністрації підзвітний та підконтрольний Національному банку в межах його повноважень у сфері державного регулювання ринків небанківських фінансових послуг.
56. Національний банк у межах своїх повноважень у сфері державного регулювання ринків небанківських фінансових послуг має право вимагати від керівника тимчасової адміністрації / одноосібного тимчасового адміністратора подання позачергових звітів або іншої інформації про діяльність тимчасової адміністрації.
57. Одноосібний тимчасовий адміністратор / керівник тимчасової адміністрації подає звіти на розгляд Комітету з питань нагляду.
{Розділ VII доповнено новим пунктом згідно з Постановою Національного банку № 34 від 19.03.2024}
Додаток 1 |
Зобов'язання
про нерозголошення інформації, що стала доступна кандидату на призначення тимчасовим адміністратором під час співбесіди
{Додаток 1 в редакції Постанови Національного банку № 34 від 19.03.2024}
Додаток 2 |
Декларація
про наявність / відсутність конфлікту інтересів
{Додаток 2 в редакції Постанови Національного банку № 34 від 19.03.2024}