Про реалізацію експериментального проекту із запровадження комплексної соціальної послуги з формування життєстійкості
{Із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ
№ 1352 від 22.12.2023
№ 83 від 23.01.2024
№ 663 від 07.06.2024 - зміни опрацьовуються}
Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Погодитися з пропозицією Міністерства соціальної політики стосовно реалізації експериментального проекту із запровадження в територіальних громадах комплексної соціальної послуги з формування життєстійкості (далі - експериментальний проект) з дня набрання чинності цією постановою до 31 грудня 2024 р. в межах бюджетних асигнувань на відповідний період, передбачених за бюджетною програмою 2501370 “Розвиток системи соціальних послуг” (далі - бюджетні кошти).
{Пункт 1 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1352 від 22.12.2023}
координатором експериментального проекту є Міністерство соціальної політики;
учасником експериментального проекту, відповідальним за організацію проведення конкурсу серед надавачів соціальних послуг та за укладення договору про забезпечення надання комплексної соціальної послуги з формування життєстійкості з надавачами соціальних послуг за результатами проведення такого конкурсу, є Фонд соціального захисту осіб з інвалідністю;
іншими учасниками експериментального проекту є територіальні громади.
3. Затвердити такі, що додаються:
Порядок реалізації експериментального проекту із запровадження комплексної соціальної послуги з формування життєстійкості;
Порядок використання коштів, передбачених у державному бюджеті для реалізації експериментального проекту із запровадження комплексної соціальної послуги з формування життєстійкості.
4. Внести до Порядку використання коштів державного бюджету для забезпечення соціального захисту громадян, які потрапили у складні життєві обставини, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2022 р. № 1475 “Деякі питання соціального захисту громадян, які потрапили у складні життєві обставини” (Офіційний вісник України, 2023 р., № 4, ст. 317), зміни, що додаються.
5. Рекомендувати виконавчим органам сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад, а в разі їх відсутності - військовим адміністраціям населених пунктів (далі - уповноважені органи) долучитися до участі в експериментальному проекті та керуватися Порядком організації діяльності та забезпечення функціонування центрів життєстійкості, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 23 січня 2024 р. № 83 “Про організацію діяльності та забезпечення функціонування центрів життєстійкості”, в частині організації приміщень під час реалізації експериментального проекту із запровадження комплексної соціальної послуги з формування життєстійкості.
{Пункт 5 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 83 від 23.01.2024}
6. Міністерству соціальної політики:
1) на підставі поданих заявок уповноважених органів визначити територіальні громади, що є учасниками експериментального проекту;
2) разом із Фондом соціального захисту осіб з інвалідністю надавати уповноваженим органам, надавачам соціальних послуг методичну допомогу та організовувати зустрічі з питань реалізації експериментального проекту;
3) за результатами експериментального проекту внести зміни до Класифікатора соціальних послуг та затвердити Державний стандарт комплексної соціальної послуги з формування життєстійкості;
4) подати до 1 березня 2025 р. Кабінетові Міністрів України звіт про результати реалізації експериментального проекту, а також пропозиції щодо внесення змін до законодавчих актів.
7. Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю забезпечити:
1) розміщення протягом 12 робочих днів з дати надходження від Міністерства соціальної політики переліку територіальних громад, що є учасниками експериментального проекту, на своєму офіційному веб-сайті оголошення про проведення конкурсу серед надавачів соціальних послуг для реалізації експериментального проекту;
{Підпункт 1 пункту 7 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 663 від 07.06.2024}
2) проведення конкурсу серед надавачів соціальних послуг для кожної територіальної громади, що є учасником експериментального проекту, і за результатами конкурсу укладення договорів про забезпечення надання комплексної соціальної послуги з формування життєстійкості з надавачами соціальних послуг, що є переможцями зазначеного конкурсу, в межах бюджетних коштів, передбачених на відповідний рік в рамках експериментального проекту;
3) здійснення організаційного супроводу та консультативної підтримки надавачів соціальних послуг, уповноважених органів для реалізації експериментального проекту;
4) здійснення оплати на підставі звітів надавачів соціальних послуг про надання комплексної соціальної послуги з формування життєстійкості у звітному періоді відповідно до укладених договорів в межах бюджетних коштів, передбачених на відповідний рік.
8. Обласним, Київській та Севастопольській міським державним (військовим) адміністраціям забезпечити взаємодію координаційних центрів підтримки цивільного населення, утворених відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 9 травня 2023 р. № 470 “Про координаційні центри підтримки населення” (Офіційний вісник України, 2023 р., № 51, ст. 2832) з територіальними громадами, що є учасниками експериментального проекту.
9. Установити, що під час реалізації експериментального проекту Нацсоцслужба:
1) щокварталу до 10 числа наступного місяця на підставі інформації про надавачів комплексної соціальної послуги з формування життєстійкості, отриманої від Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю, проводить протягом 20 робочих днів моніторинг в частині можливого виявлення недоліків/порушень. За результатами проведення моніторингу оформлюється відповідна довідка, складена у довільній формі, в якій зазначаються рекомендації щодо усунення недоліків/порушень (у разі їх виявлення);
{Підпункт 1 пункту 9 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 663 від 07.06.2024}
2) надсилає протягом п’яти робочих днів зазначену довідку надавачу комплексної соціальної послуги з формування життєстійкості, щодо якого проводився такий моніторинг, його засновнику, Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю та Мінсоцполітики.
ПОРЯДОК
реалізації експериментального проекту із запровадження комплексної соціальної послуги з формування життєстійкості
1. Цей Порядок визначає механізм реалізації експериментального проекту із запровадження комплексної соціальної послуги з формування життєстійкості (далі - експериментальний проект).
2. У цьому Порядку терміни вживаються у значенні, наведеному в Законах України “Про соціальні послуги”, “Про соціальну роботу з сім'ями, дітьми та молоддю”, “Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту” та інших нормативно-правових актах з питань забезпечення соціального захисту, організації та надання соціальних послуг, проведення соціальної роботи, надання психологічної допомоги.
3. Метою реалізації експериментального проекту є визначення змісту, обсягу, порядку надання комплексної соціальної послуги з формування життєстійкості (далі - комплексна послуга), що сприятиме:
підтримці психічного здоров’я населення та зниженню загального рівня стресу і тривожності серед населення;
адаптації осіб/сімей/групи осіб, які проживають на території територіальної громади, зокрема внутрішньо переміщених осіб, до кризових ситуацій (зокрема воєнних дій, тимчасової окупації, проявів насильства, порушень прав людини та надзвичайних ситуацій природного чи техногенного характеру), набуттю навичок стресостійкості як комплексу особистісних якостей, що дає змогу зменшити значні інтелектуальні, вольові та емоційні навантаження без особливих шкідливих наслідків для власного здоров’я, інших людей та професійної діяльності, а також запобіганню психологічній травматизації та мінімізації ризиків психологічної ретравматизації;
забезпеченню комплексного підходу до надання соціальних послуг особам/сім’ям/групам осіб, які перебувають у складних життєвих обставинах та/або належать до вразливих груп населення, які проживають на території територіальної громади;
зміцненню сімейних і родинних зв’язків та розвитку батьківських компетентностей;
зміцненню та координації волонтерського руху;
підвищенню соціальної згуртованості територіальної громади.
4. Реалізація експериментального проекту ґрунтується на системному підході до організації надання комплексної послуги, передбачає скоординовану організацію ефективної комунікації та взаємодії між Мінсоцполітики, Нацсоцслужбою, Фондом соціального захисту осіб з інвалідністю (далі - Фонд), обласними, Київською та Севастопольською міськими військовими адміністраціями, виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад, а у разі їх відсутності - військовими адміністраціями населених пунктів (далі - уповноважені органи), надавачами комплексної послуги, надавачами соціальних послуг, іншими підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності.
5. Територіальні громади, які братимуть участь в експериментальному проекті в межах бюджетних асигнувань на відповідний період, передбачених за бюджетною програмою 2501370 “Розвиток системи соціальних послуг” (далі - бюджетні кошти), визначаються Мінсоцполітики на підставі поданих уповноваженими органами заявок про участь територіальної громади в експериментальному проекті та з урахуванням можливості такої територіальної громади забезпечити необхідні для участі в експериментальному проекті умови.
Заявки подаються протягом восьми робочих днів після розміщення Мінсоцполітики на своєму офіційному веб-сайті оголошення про проведення експериментального проекту та залучення територіальних громад.
Територіальні громади, які братимуть участь в експериментальному проекті (далі - учасники експериментального проекту), можуть брати участь у реалізації експериментального проекту за рахунок бюджетних коштів, благодійної пожертви або шляхом співфінансування із залученням бюджетних коштів та благодійної пожертви та/або за рахунок інших джерел, не заборонених законодавством.
Мінсоцполітики може додатково залучати територіальні громади до участі в експериментальному проекті.
Умовами участі територіальної громади в експериментальному проекті є:
подана уповноваженим органом заявка про участь територіальної громади в експериментальному проекті, яка, зокрема, повинна містити інформацію про кількість осіб, які проживають на території територіальної громади (далі - жителі). До заявки додається інформація про наявність приміщення, яке може бути використане для надання комплексної послуги згідно з пунктом 40 цього Порядку, про соціальний паспорт територіальної громади або стратегію/план соціального розвитку територіальної громади, інші акти, які визначають соціально-економічний розвиток територіальної громади та/або її потреби (за наявності), про результати визначення потреб жителів у соціальних послугах (за наявності) відповідно до Закону України “Про соціальні послуги”, а також оформлена в довільній формі згода благодійника надати благодійну пожертву територіальній громаді для облаштування приміщення для надання комплексної послуги та/або забезпечення утримання приміщення, де надаватиметься комплексна послуга (за наявності);
{Абзац шостий пункту 5 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 663 від 07.06.2024}
наявність у територіальної громади приміщення, яке перебуває у комунальній власності, або можливе використання приміщення державної або приватної форми власності для надання комплексної послуги.
У разі використання приміщення комунальної форми власності, зокрема комунальних некомерційних підприємств, установ, організацій, додається рішення про виділення таких приміщень для надання комплексної послуги.
Використання учасником експериментального проекту для реалізації експериментального проекту приміщень державної форми власності здійснюється відповідно до законодавства про оренду державного та комунального майна, а також з інших підстав, визначених законодавством.
{Абзац дев'ятий пункту 5 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 83 від 23.01.2024}
У разі використання приміщення, яке для участі територіальної громади в експериментальному проекті надає благодійник, додається письмова згода благодійника.
Уповноважений орган може замінити приміщення після подання територіальною громадою заявки про участь територіальної громади в експериментальному проекті, про що інформує Мінсоцполітики не пізніше ніж протягом чотирьох робочих днів після закінчення строку подання заявок про участь територіальної громади в експериментальному проекті.
{Абзац одинадцятий пункту 5 в редакції Постанови КМ № 663 від 07.06.2024}
Мінсоцполітики протягом п’яти робочих днів після надходження від територіальних громад заявок про участь територіальної громади в експериментальному проекті:
{Абзац пункту 5 в редакції Постанови КМ № 663 від 07.06.2024}
затверджує перелік учасників експериментального проекту та надсилає його з використанням засобів електронної взаємодії Фонду, Нацсоцслужбі, відповідним уповноваженим органам;
{Абзац пункту 5 в редакції Постанови КМ № 663 від 07.06.2024}
надає Фонду, Нацсоцслужбі інформацію про місцезнаходження приміщень, які використовуватимуться для надання комплексної послуги.
{Абзац пункту 5 в редакції Постанови КМ № 663 від 07.06.2024}
Уповноважений орган може звернутися до Мінсоцполітики щодо припинення участі територіальної громади в експериментальному проекті (із зазначенням причини) до визначення конкурсною комісією переможця конкурсу для реалізації експериментального проекту. У цьому разі Мінсоцполітики приймає рішення про виключення такої територіальної громади з переліку учасників експериментального проекту та інформує про прийняте рішення Фонд і Нацсоцслужбу.
{Абзац пункту 5 в редакції Постанови КМ № 663 від 07.06.2024}
Після визначення конкурсною комісією переможця конкурсу для реалізації експериментального проекту, але не пізніше ніж за три місяці до моменту припинення участі в проекті, уповноважений орган може звернутися до Мінсоцполітики щодо припинення участі територіальної громади в експериментальному проекті та виключення її з переліку учасників експериментального проекту. У цьому разі Мінсоцполітики приймає рішення про виключення такої територіальної громади з переліку учасників експериментального проекту та інформує про прийняте рішення Фонд, Нацсоцслужбу, надавача соціальної послуги - переможця конкурсу для реалізації експериментального проекту і відповідний уповноважений орган. Договір про забезпечення надання комплексної соціальної послуги з формування життєстійкості, укладений з надавачем комплексної послуги для надання такої послуги особам/сім’ям, які проживають на території територіальної громади, що припинила участь у проекті, припиняється з дати виключення територіальної громади з переліку учасників експериментального проекту.
{Абзац пункту 5 в редакції Постанови КМ № 663 від 07.06.2024}
{Пункт 5 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1352 від 22.12.2023}
6. Для реалізації експериментального проекту уповноважені органи учасників експериментального проекту:
здійснюють облаштування приміщення (у разі потреби) для надання комплексної послуги та забезпечують його утримання (оплата комунальних послуг, послуг з прибирання) за рахунок коштів учасника експериментального проекту або благодійної пожертви;
інформують жителів про можливість отримання комплексної послуги;
{Абзац третій пункту 6 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 663 від 07.06.2024}
здійснюють заходи для виявлення осіб/сімей/груп осіб, які перебувають у складних життєвих обставинах та/або належать до вразливих груп населення, зокрема тих, що потребують надання комплексної послуги;
забезпечують взаємодію осіб, відповідальних за організацію соціальної роботи та/або надання соціальних послуг в територіальних громадах, з надавачами комплексної послуги;
проводять моніторинг та оцінку якості надання комплексної послуги;
інформують за результатами моніторингу щокварталу до 5 числа місяця, наступного за звітним періодом, Фонд та координаційні центри підтримки цивільного населення у відповідній області, мм. Києві та Севастополі;
залучають територіальні органи Нацсоцслужби для встановлення факту відповідності наявних умов для надання комплексної послуги вимогам законодавства.
Інформацію про відповідність/невідповідність приміщення умовам для надання комплексної послуги Нацсоцслужба надсилає уповноваженому органу учасника експериментального проекту, Фонду та Мінсоцполітики з використанням засобів електронної взаємодії протягом 10 робочих днів з дати отримання затвердженого Мінсоцполітики переліку учасників експериментального проекту.
{Пункт 6 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 663 від 07.06.2024}
Уповноважений орган вживає заходів до виконання рекомендацій Нацсоцслужби з усунення виявлених невідповідностей приміщення умовам для надання комплексної послуги.
{Пункт 6 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 663 від 07.06.2024}
У разі невжиття уповноваженим органом заходів до виконання рекомендацій Нацсоцслужби з усунення виявлених невідповідностей приміщення умовам для надання комплексної послуги у строки, визначені Нацсоцслужбою, та невизначення іншого приміщення замість визначеного раніше участь учасника експериментального проекту може бути припинена.
{Пункт 6 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 663 від 07.06.2024}
Якщо невідповідність приміщення умовам для надання комплексної послуги неможливо усунути на момент визначення конкурсною комісією переможця конкурсу для реалізації експериментального проекту, результати визначення переможця конкурсу анулюються, у зв’язку з чим участь учасника експериментального проекту у проекті припиняється.
{Пункт 6 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 663 від 07.06.2024}
Про анулювання результатів конкурсу для реалізації експериментального проекту Фонд повідомляє Мінсоцполітики, Нацсоцслужбі, уповноваженому органу відповідного учасника експериментального проекту і надавачам соціальних послуг, які брали участь у конкурсі для реалізації експериментального проекту для цього учасника експериментального проекту.
{Пункт 6 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 663 від 07.06.2024}
Якщо рішення про заміну приміщення, яке може бути використане для надання комплексної послуги, ухвалено уповноваженим органом після включення територіальної громади до переліку учасників експериментального проекту, уповноважений орган надсилає копію відповідного рішення Мінсоцполітики та Фонду із зазначенням місцезнаходження нового приміщення, яке може бути використане для надання комплексної послуги.
{Пункт 6 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 663 від 07.06.2024}
До рішення про заміну приміщення для надання комплексної послуги уповноважений орган додає інформацію про відповідність цього приміщення умовам для надання комплексної послуги, підтверджену Нацсоцслужбою.
{Пункт 6 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 663 від 07.06.2024}
Якщо на момент повідомлення про заміну приміщення для надання комплексної послуги укладено договір про забезпечення надання комплексної послуги на території учасника експериментального проекту, Фонд ініціює внесення змін до зазначеного договору.
{Пункт 6 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 663 від 07.06.2024}
7. Комплексна послуга надається надавачами соціальних послуг, які є юридичними або фізичними особами - підприємцями, що включені до розділу “Надавачі соціальних послуг” Реєстру надавачів та отримувачів соціальних послуг / їх об’єднаннями, які уклали з Фондом договори про забезпечення надання комплексної послуги (далі - надавачі комплексної послуги).
Для учасника експериментального проекту на конкурсній основі в межах бюджетних коштів обирається один надавач комплексної послуги за бюджетні кошти.
Надання комплексної послуги може фінансуватися за рахунок бюджетних коштів або шляхом співфінансування через залучення бюджетних коштів, коштів територіальної громади та/або благодійної пожертви, або лише за рахунок благодійної пожертви.
Надавач комплексної послуги формує команду фахівців (працівників, які відповідно до законодавства мають право надавати комплексну послугу та перебувають з надавачем у трудових відносинах або є залученими надавачем особами до надання послуг за договором про надання послуг) для надання комплексної послуги (далі - фахівці).
Кількісний склад фахівців одного надавача комплексної послуги визначається з урахуванням примірного штатного нормативу чисельності працівників для надання комплексної соціальної послуги з формування життєстійкості, затвердженого Мінсоцполітики, співвідносно з чисельністю жителів у відповідній територіальній громаді.
{Абзац п'ятий пункту 7 в редакції Постанови КМ № 663 від 07.06.2024}
8. Фонд визначає надавачів комплексної послуги за бюджетні кошти на підставі результатів рейтингового оцінювання документів, передбачених пунктом 10 цього Порядку, які подаються надавачами соціальних послуг/об’єднаннями надавачів соціальних послуг для участі у конкурсі для реалізації експериментального проекту (далі - конкурсанти).
Надавачі соціальних послуг - бюджетні установи допускаються до участі у конкурсі для реалізації експериментального проекту за умови прийняття рішення про припинення бюджетної установи шляхом її реорганізації (перетворення) у некомерційне підприємство.
Фонд визначає окремо для кожного учасника експериментального проекту одного переможця конкурсу для реалізації експериментального проекту та укладає з кожним з них договір про забезпечення надання комплексної соціальної послуги з формування життєстійкості (далі - договір).
У випадку, передбаченому пунктом 31 цього Порядку, конкурс для реалізації експериментального проекту (далі - конкурс) не проводиться.
9. Конкурс проводиться для всіх учасників експериментального проекту, включених у затверджений Мінсоцполітики перелік. У разі залучення Мінсоцполітики нових учасників експериментального проекту оголошується новий конкурс.
Фонд розміщує оголошення про проведення конкурсу на своєму офіційному веб-сайті протягом 12 робочих днів з дати надходження від Мінсоцполітики переліку учасників експериментального проекту з урахуванням інформації Нацсоцслужби про відповідність/невідповідність приміщення умовам для надання комплексної послуги.
Оголошення про проведення конкурсу повинне містити інформацію про:
умови конкурсу, умови надання комплексної послуги, визначені цим Порядком, та примірний договір про забезпечення комплексною соціальною послугою з формування життєстійкості, форму якого затверджено Мінсоцполітики;
вимоги до конкурсної пропозиції та перелік документів, що додаються до неї;
вимоги щодо процедури подання до Фонду конкурсних пропозицій;
адресу, за якою здійснюється подання конкурсних пропозицій.
Примірні форми оголошення про проведення конкурсу та конкурсної пропозиції затверджуються Мінсоцполітики.
Конкурсні пропозиції подаються до Фонду протягом 10 робочих днів з дати оприлюднення Фондом оголошення про проведення конкурсу.
Фонд може продовжити строк приймання конкурсних пропозицій до 15 робочих днів із визначенням учасників експериментального проекту, для яких цей строк продовжено.
У разі відсутності конкурсних пропозицій Фонд може продовжити строк приймання конкурсних пропозицій до 25 робочих днів із визначенням учасників експериментального проекту, для яких цей строк продовжено.
{Пункт 9 в редакції Постанови КМ № 663 від 07.06.2024}
10. Конкурсна пропозиція повинна містити:
1) інформацію про конкурсанта та про учасника експериментального проекту, на території якого конкурсант планує надавати комплексну послугу, за примірною формою, затвердженою Мінсоцполітики.
Якщо конкурсант має намір і можливості відповідно до умов конкурсу надавати комплексну послугу на території двох і більше учасників експериментального проекту, конкурсна пропозиція складається окремо для кожного учасника експериментального проекту;
2) перелік соціальних послуг, які має право надавати конкурсант згідно з Реєстром надавачів та отримувачів соціальних послуг;
3) інформацію про кількість фахівців. Кількість таких фахівців конкурсанта для кожного учасника експериментального проекту, на території якого конкурсант планує надавати комплексну послугу, обчислюється з урахуванням чисельності жителів і примірного штатного нормативу чисельності працівників для надання комплексної соціальної послуги з формування життєстійкості, затвердженого Мінсоцполітики;
4) інформацію про фаховий рівень фахівців конкурсанта відповідно до підпункту 4 пункту 15 цього Порядку;
5) інформацію про загальний період діяльності конкурсанта як надавача соціальних послуг з таких соціальних послуг: консультування, соціальна профілактика, представництво інтересів та/або соціальна адаптація, соціальний супровід сімей, які перебувають у складних життєвих обставинах, екстрене (кризове) втручання, соціальна інтеграція та реінтеграція, соціально-психологічна реабілітація;
6) інформацію про досвід використання залучених коштів через соціальне замовлення, конкурс проектів, грантових угод тощо (за наявності);
7) інформацію про залучення власних коштів конкурсанта для оплати надання комплексної послуги або благодійних пожертв на оплату/ часткову оплату надання комплексної послуги (за наявності) та/або про надання власного/орендованого конкурсантом приміщення учаснику експериментального проекту для участі в цьому проекті (за наявності).
{Пункт 10 в редакції Постанови КМ № 663 від 07.06.2024}
101. Документами, які конкурсант додає до конкурсної пропозиції, є:
копія витягу з Реєстру надавачів та отримувачів соціальних послуг;
скановані копії установчих документів в електронній формі або код доступу до результатів надання адміністративних послуг у сфері державної реєстрації, що надає доступ до копії статуту в електронній формі у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань;
скановані копії документів, які підтверджують кількість фахівців (штатного розпису конкурсанта, трудових договорів з найманими працівниками, договорів про надання послуг за видами діяльності надавача соціальних послуг);
скановані копії документів про освіту, що підтверджують фаховий рівень фахівця;
скановані копії свідоцтв/сертифікатів про підвищення кваліфікації, атестацію, про неформальне професійне навчання, якщо вони підтверджують фаховий рівень фахівців (за наявності);
інформація у довільній формі про загальний період діяльності як надавача соціальних послуг, а також інформація (за наявності) про залучення до діяльності волонтерів;
сканована довідка територіального органу ДПС про відсутність заборгованості із сплати податків, зборів, інших обов’язкових платежів, дійсна на дату подання конкурсної пропозиції;
скановані копії договорів про надання соціальних послуг, укладених в межах процедури використання залучених коштів через соціальне замовлення, конкурс проектів, грантові угоди (за наявності);
сканована заява - згода/сканований лист-гарантія конкурсанта та/або благодійника про оплату (повністю або частково) надання комплексної послуги (за наявності) із зазначенням суми коштів, яку вносить конкурсант чи благодійник для надання комплексної послуги;
сканована копія листа-гарантії (за наявності), що засвідчує надання конкурсантом власного/орендованого приміщення учаснику експериментального проекту для надання комплексної послуги;
сканована копія листа-гарантії (за наявності), що засвідчує зобов’язання конкурсанта повністю або частково оплачувати утримання приміщення, наданого учаснику експериментального проекту для надання комплексної послуги.
{Порядок доповнено пунктом 101 згідно з Постановою КМ № 663 від 07.06.2024}
11. Конкурсні пропозиції та документи, визначені в оголошенні про проведення конкурсу, складаються державною мовою, оформляються конкурсантами відповідно до вимог цього Порядку і подаються за адресою та у строки, зазначені в такому оголошенні.
У разі самостійного виявлення в поданій конкурсній пропозиції неповної інформації, помилок або недоліків конкурсант має право подати уточнення до раніше поданої конкурсної пропозиції протягом трьох робочих днів після закінчення строку подання конкурсних пропозицій.
У разі потреби до прийняття рішення про визначення переможців конкурсу комісією Фонд на підставі відповідного рішення конкурсної комісії звертається до конкурсанта з питань уточнення інформації, зазначеної у конкурсній пропозиції.
Строк для уточнення інформації в такому разі встановлюється Фондом і не може перевищувати п’яти робочих днів.
Датою подання конкурсної пропозиції є дата надсилання до Фонду конкурсної пропозиції з усіма документами, зазначеними в оголошенні про проведення конкурсу, що підтверджується датою відбитка поштового календарного штемпеля або скриншотом екрану із виразними цифрами, що позначають дату і час надсилання.
Подана конкурсна пропозиція конкурсанту не повертається.
{Пункт 11 в редакції Постанови КМ № 663 від 07.06.2024}
12. Для розгляду конкурсних пропозицій Фонд утворює конкурсну комісію у складі не менше ніж п’ять осіб.
До складу конкурсної комісії включаються представники Фонду, Нацсоцслужби, Мінсоцполітики, а також громадських об’єднань та/або благодійних організацій, які мають не менш як один рік досвіду надання соціальних послуг і не беруть участі в конкурсі.
{Абзац другий пункту 12 в редакції Постанови КМ № 663 від 07.06.2024}
Кількість представників Фонду не може перевищувати половини кількості членів конкурсної комісії.
Склад конкурсної комісії затверджується наказом Фонду.
Член конкурсної комісії, який має конфлікт інтересів, не має права брати участь у засіданнях комісії з питань, з яких існує такий конфлікт інтересів. Про наявність конфлікту інтересів член конкурсної комісії або інша особа, яка має відповідні відомості, повинні повідомити голові комісії до початку засідання для прийняття рішення про можливість участі відповідного члена комісії у засіданні з відповідних питань.
13. Формою роботи конкурсної комісії є засідання.
Фонд розміщує на офіційному веб-сайті інформацію про дату, адресу, форму проведення засідання конкурсної комісії. Для участі у засіданні конкурсної комісії можуть бути запрошені представники медіа.
Засідання конкурсної комісії вважається правоможним, якщо на ньому присутні не менше ніж дві третини її складу.
Засідання конкурсної комісії можуть проводитися за особистої участі її членів, з використанням засобів електронного зв’язку або з поєднанням двох способів її проведення за рішенням Фонду.
14. Оцінювання конкурсних пропозицій проводиться протягом 10 робочих днів після завершення строку подання конкурсних пропозицій.
Конкурсна комісія оцінює конкурсні пропозиції за такими критеріями:
наявність у конкурсанта підтвердженого статусу надавача соціальних послуг;
наявність досвіду діяльності конкурсанта у сфері надання соціальних послуг: консультування, соціальна профілактика, представництво інтересів та/або соціальна адаптація, соціальний супровід сімей, які перебувають у складних життєвих обставинах, екстрене (кризове) втручання, соціальна інтеграція та реінтеграція, соціально-психологічна реабілітація, зокрема досвід залучення до діяльності волонтерів (за наявності);
фаховий рівень фахівців конкурсанта, необхідний для надання комплексної послуги.
Надавач комплексної послуги зобов’язаний повідомити Фонду про заміну фахівців, залучених ним до надання відповідної послуги, незалежно від часу та причини заміни.
У разі надходження від надавача комплексної послуги повідомлення про зміну складу його фахівців конкурсна комісія проводить оцінювання фахового рівня таких фахівців з урахуванням вимог підпункту 4 пункту 15 цього Порядку без проведення додаткового конкурсу.
{Пункт 14 в редакції Постанови КМ № 663 від 07.06.2024}
15. Методологія оцінювання конкурсних пропозицій:
1) за критерієм наявності у конкурсанта підтвердженого статусу надавача соціальних послуг враховується надана інформація про включення надавача соціальних послуг до розділу “Надавачі соціальних послуг” Реєстру надавачів та отримувачів соціальних послуг, що підтверджується копією витягу із зазначеного Реєстру.
{Абзац перший підпункту 1 пункту 15 в редакції Постанови КМ № 663 від 07.06.2024}
Оцінювання за таким критерієм проводиться за шкалою балів:
0 балів - конкурсна пропозиція не відповідає критерію оцінки;
1 бал - конкурсна пропозиція відповідає критерію оцінки;
2) за критерієм наявності досвіду діяльності конкурсанта у сфері надання соціальних послуг: консультування, соціальна профілактика, представництво інтересів та/або соціальна адаптація, соціальний супровід сімей, які перебувають у складних життєвих обставинах, екстрене (кризове) втручання, соціальна інтеграція та реінтеграція, соціально-психологічна реабілітація, зокрема (за наявності) досвід залучення до діяльності волонтерів, враховується інформація з витягу з Реєстру надавачів та отримувачів соціальних послуг.
Оцінювання за таким критерієм проводиться за шкалою балів:
наявність досвіду роботи конкурсанта як надавача соціальних послуг до трьох років - 1 бал, за кожний повний рік діяльності як надавача соціальних послуг понад три роки - додатково 0,5 бала;
наявність досвіду реалізації волонтерських/благодійних проектів/ програм - 1 бал;
3) за критерієм фінансового стану конкурсанта враховується відсутність фінансової заборгованості, що підтверджується довідкою територіальних органів ДПС про відсутність заборгованості із сплати податків, зборів, інших обов’язкових платежів, дійсною на дату подання конкурсної пропозиції.
{Абзац перший підпункту 3 пункту 15 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 663 від 07.06.2024}
Оцінювання за таким критерієм проводиться за шкалою балів:
0 балів - конкурсна пропозиція не відповідає критерію оцінки;
1 бал - конкурсна пропозиція відповідає критерію оцінки.
Пропозиція щодо залучення конкурсантом власних коштів та/або благодійних пожертв для повної або часткової оплати надання комплексної послуги оцінюється з розрахунку: за кожний 1 відсоток ціни договору залучених позабюджетних коштів - 1 бал.
Залучення конкурсантом власного/орендованого приміщення як благодійником для надання комплексної послуги оцінюється додатково 5 балами.
{Підпункт 3 пункту 15 доповнено новим абзацом згідно з Постановою КМ № 663 від 07.06.2024}
За наявність досвіду використання залучених коштів через соціальне замовлення, соціальні проекти, грантові угоди (підтверджується документами) нараховується 1 бал;
4) за критерієм фахового рівня фахівців конкурсанта, необхідного для надання комплексної послуги, враховується наявність у конкурсанта кількості фахівців із вищою освітою не нижче від ступеня бакалавра, що відповідає примірному штатному нормативу чисельності працівників для надання комплексної послуги з формування життєстійкості, затвердженому Мінсоцполітики, з урахуванням чисельності жителів, яка оцінюється за такою шкалою балів:
0 балів - конкурсна пропозиція не відповідає критерію оцінки;
1 бал - конкурсна пропозиція відповідає критерію оцінки.
Додатково рівень кваліфікації фахівців оцінюється за наявності:
диплома спеціаліста/магістра за спеціальністю “Соціальна робота”/“Соціальна педагогіка” - 3 бали (для посади соціального менеджера);
диплома спеціаліста/магістра за спеціальністю “Соціальна робота”/“Соціальна педагогіка” - 3 бали або диплома бакалавра за спеціальністю “Соціальна робота”/“Соціальна педагогіка” - 2 бали (для посади фахівця із соціальної роботи);
диплома спеціаліста/магістра за спеціальністю “Психологія”/“Медична психологія”/“Практична психологія” - 2 бали або диплома бакалавра за спеціальністю “Психологія”/“Практична психологія” - 1 бал (для посади практичного психолога);
для посади соціального менеджера/фахівця із соціальної роботи:
свідоцтв/сертифікатів/довідок про підвищення кваліфікації за спеціальністю “Соціальна робота”/“Соціальна педагогіка”, які засвідчують проходження навчання загальним обсягом не менш як 30 академічних годин, або один кредит ЄКТС, - 1 бал;
свідоцтва/сертифіката супервізора/фасилітатора/тренера/медіатора - 2 бали;
сертифіката, який підтверджує проходження будь-яких тренінгів, освітніх програм, навчальних курсів з питань надання соціальних послуг та/або психосоціальної підтримки сім’ям/особам/групам осіб, управління стресом, кейс-менеджменту (ведення випадку) в соціальній роботі, кризового менеджменту, стрес-менеджменту, надання першої психологічної допомоги, домедичної допомоги, профілактики емоційного та професійного вигорання спеціалістів, підтримки та супроводу ветеранів, створення та організації роботи (фасилітації) груп взаємопідтримки та інших груп і форм роботи загальним обсягом не менш як 30 академічних годин, або один кредит ЄКТС, - 1 бал;
досвіду роботи з надання соціальних послуг/проведення психологічного консультування не менш як один рік - 1 бал;
сертифікатів, які підтверджують проходження тренінгів, освітніх програм, навчальних курсів з питань роботи з травмою/втратою, управління стресом, надання першої психологічної допомоги (зокрема, сертифікати тренера), профілактики емоційного та професійного вигорання спеціалістів допоміжних професій, створення та організації роботи (фасилітації) груп взаємопідтримки, вікових особливостей реагування на травмувальні події, психологічної роботи з військовослужбовцями/ветеранами та членами їх сімей, психологічної підтримки осіб, які переживають втрату, підтримки родичів осіб, позбавлених особистої свободи та зниклих безвісти, особливостей психологічної допомоги особам, які пережили полон і тортури, загальним обсягом 30 академічних годин, або один кредит ЄКТС, - 1 бал;
сертифіката, що підтверджує використання практичних інструментів і практики застосування діагностичних методик, когнітивно-поведінкової терапії, спеціальної травмотерапії, арт-терапії, ігротерапії, казкотерапії та інших, які будуть використані в роботі, загальним обсягом 30 академічних годин, або один кредит ЄКТС (один сертифікат), - 1 бал;
свідоцтва/сертифіката супервізора/фасилітатора/тренера/медіатора - 2 бали;
досвіду роботи з надання соціальних послуг/проведення психологічного консультування не менш як один рік - 1 бал.
Наявність у фахівця сертифікатів, що підтверджують підготовку за напрямом “Психотерапевт” загальним обсягом не менш як 90 академічних годин, або три кредити ЄКТС, оцінюється 2 балами, або документа, який засвідчує підготовку за спеціалізацією “лікаря-психіатра” та оцінюється додатково 3 балами.
{Підпункт 4 пункту 15 в редакції Постанови КМ № 663 від 07.06.2024}
16. Члени конкурсної комісії індивідуально оцінюють конкурсні пропозиції за кожним із критеріїв.
17. Члени конкурсної комісії вносять бали оцінювання конкурсних пропозицій конкурсантів до індивідуальної відомості оцінювання. Заповнена індивідуальна відомість передається секретарю конкурсної комісії.
18. На підставі індивідуальних відомостей оцінювання секретар конкурсної комісії складає щодо кожного конкурсанта зведену відомість оцінювання, яку підписує голова (головуючий на засіданні конкурсної комісії) та секретар конкурсної комісії.
Результати оцінювання конкурсних пропозицій додаються до протоколу засідання конкурсної комісії.
Конкурсна комісія на засіданні підсумовує результати оцінювання конкурсних пропозицій і приймає рішення про визначення переможців конкурсу.
Протокол підписують усі члени конкурсної комісії, присутні на засіданні.
У разі відмови члена конкурсної комісії підписати протокол інформація про це вноситься до протоколу із зазначенням причин відмови.
19. У разі набрання конкурсними пропозиціями конкурсантів однакової кількості балів у зведеній відомості оцінювання переможцем конкурсу визнається конкурсант, який відповідно до підпункту 3 пункту 15 цього Порядку отримав більшу кількість балів.
У випадку, передбаченому абзацом першим цього пункту, та за однакової кількості балів у конкурсантів відповідно до підпункту 3 пункту 15 цього Порядку переможцем конкурсу визнається конкурсант, який подав конкурсну пропозицію першим.
20. Конкурсна комісія відхиляє конкурсну пропозицію у разі:
невідповідності конкурсної пропозиції одному з критеріїв оцінювання;
оформлення конкурсної пропозиції з порушенням вимог цього Порядку та вимог, установлених Фондом в оголошенні про конкурс;
надходження конкурсної пропозиції після закінчення визначеного строку подання конкурсних пропозицій.
1) опубліковує протягом двох робочих днів після прийняття конкурсною комісією рішення про визначення переможців конкурсу перелік переможців на своєму офіційному веб-сайті;
2) надсилає електронною поштою протягом трьох робочих днів після опублікування переліку переможців на офіційному веб-сайті проекти договорів з переможцями конкурсу, підписані уповноваженою особою Фонду.
22. Сторонами договору є Фонд і надавач соціальних послуг/об’єднання надавачів соціальних послуг (переможець конкурсу).
Договір укладається на період реалізації експериментального проекту в межах бюджетного періоду.
Якщо конкурсант став переможцем конкурсу у двох і більше територіальних громадах, для кожної територіальної громади укладається окремий договір.
{Пункт 22 в редакції Постанови КМ № 663 від 07.06.2024}
23. Ціна договору розраховується Фондом з урахуванням вартості комплексної послуги, обчисленої згідно з пунктами 24 і 25 цього Порядку. Ціна договору для конкурсанта, який став переможцем конкурсу для двох і більше територіальних громад, що є учасниками експериментального проекту, розраховується сумарно з урахуванням вартості комплексної послуги для кожної територіальної громади окремо.
Вартість комплексної послуги визначається з урахуванням прямих витрат на заробітну плату та єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування працівників надавача комплексної послуги, придбання товарів та послуг, безпосередньо пов’язаних з її наданням.
24. Вартість комплексної послуги, що надається на підставі договору, визначається Фондом як добуток базової ставки на місяць для одного надавача комплексної послуги із застосуванням коригувального коефіцієнта та кількості місяців, на які укладено договір, із заокругленням до цілого числа.
Коригувальні коефіцієнти, які застосовуються для визначення вартості комплексної послуги, становлять:
1 - для територіальної громади, яка налічує до 5 тис. жителів;
1,3 - для територіальної громади, яка налічує від 5 тис. до 20 тис. жителів;
1,6 - для територіальної громади, яка налічує від 20 тис. до 50 тис. жителів;
2,1 - для територіальної громади, яка налічує від 50 до 100 тис. жителів;
2,5 - для територіальної громади, яка налічує понад 100 тис. жителів.
25. Мінсоцполітики встановлює базову ставку, яка розраховується за формулою:
ЗПЄВ - заробітна плата та єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування працівників надавача комплексної послуги, визначеного для надавача комплексних послуг, який проводитиме свою діяльність в територіальній громаді, яка налічує до 5 тис. жителів;
ПТП - придбання товарів та послуг, безпосередньо пов’язаних із наданням комплексної послуги. Примірний перелік товарів та послуг для надання комплексної соціальної послуги з формування життєстійкості затверджується Мінсоцполітики;
АВ - інші витрати на організаційне забезпечення діяльності надавача комплексної послуги;
КК - коригувальний коефіцієнт.
Витрати на оплату праці працівників надавача комплексної послуги розраховуються за формулою:
де ЗПЄВ - заробітна плата та єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування працівників надавача комплексної послуги;
ЗП - заробітна плата працівників надавача комплексної послуги;
ЄВ - єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування із заробітної плати працівників надавача комплексної послуги.
Витрати на придбання товарів та послуг рекомендується розраховувати за формулою:
де ПМ - предмети та матеріали, що використовуються для надання соціальної послуги;
ПХ - продукти харчування, що закуповуються для надання комплексної послуги;
ІВ - інші витрати на придбання товарів та послуг, що використовуються для надання комплексної послуги.
Інші витрати на організаційне забезпечення діяльності надавача комплексної послуги розраховуються за формулою:
26. Керівник або уповноважена особа переможця конкурсу - надавача соціальних послуг/об’єднання надавачів соціальних послуг протягом трьох робочих днів з дати отримання підписаного уповноваженою особою Фонду проекту договору накладає електронний підпис, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, на такий договір. Накладенням електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, на договір уповноважена особа надавача соціальних послуг/об’єднання надавачів соціальних послуг підтверджує, що надавач соціальних послуг/об’єднання надавачів соціальних послуг відповідає умовам конкурсу та здатний надавати комплексну послугу згідно із цим Порядком.
Договір вважається укладеним та набирає чинності з дати його підписання уповноваженими особами Фонду та переможця конкурсу.
27. Фонд здійснює оплату надання комплексної послуги на підставі поданих надавачами комплексної послуги звітів про комплексну послугу, надану у звітному періоді (помісячно), за формою, затвердженою Мінсоцполітики, відповідно до укладених договорів.
Оплаті за договором підлягає фактична вартість комплексної послуги.
Фактичну вартість комплексної послуги за місяць становить вартість комплексної послуги, обчисленої за місяць, за умови виконання фахівцями місячної норми навантаження (розраховується з урахуванням нормальної тривалості робочого часу на тиждень на одного фахівця) відповідно до примірного нормативу часу виконання заходів комплексної послуги, затвердженого Мінсоцполітики. У разі невиконання (часткового виконання) фахівцями зазначеної місячної норми навантаження фактична вартість комплексної послуги розраховується пропорційно відповідно до виконаного обсягу робіт.
Бюджетні кошти, перераховані надавачу комплексної послуги, спрямовуються на:
оплату праці з урахуванням єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування працівників надавача комплексної послуги, які безпосередньо залучені до надання комплексної послуги;
оплату послуг залучених осіб надавача комплексної послуги (оплата за договором про надання послуг);
витрати на придбання канцелярських та господарських товарів, необхідних для надання комплексної послуги;
витрати на продукти харчування, що закуповуються для отримувачів комплексної послуги;
інші витрати на організаційне забезпечення діяльності надавача комплексної послуги, які підтверджені відповідними документами.
28. Договір разом з усіма додатками (за умови знеособлення персональних даних) підлягає оприлюдненню на офіційному веб-сайті Фонду протягом п’яти робочих днів з дня його укладення.
29. У разі відмови або безпідставного ухилення керівника або уповноваженої особи переможця конкурсу - надавача соціальних послуг/ об’єднання надавачів соціальних послуг від підписання договору протягом трьох робочих днів після отримання ним проекту договору, підписаного уповноваженою особою Фонду, Фонд приймає рішення про намір укладення договору з конкурсантом, конкурсна пропозиція якого є наступною в рейтингу.
Дія договору припиняється після закінчення строку, на який його укладено, за умови, що його не продовжено, або в разі настання інших підстав, передбачених законом або договором.
30. У разі відсутності конкурсних пропозицій про участь у конкурсі надавача комплексної послуги для учасника експериментального проекту Фонд протягом трьох робочих днів після завершення конкурсу розміщує на своєму офіційному веб-сайті повторне оголошення про конкурс для цього учасника експериментального проекту. У разі відсутності конкурсних пропозицій повторний конкурс щодо одного учасника експериментального проекту проводиться не більше ніж три рази.
31. В реалізації експериментального проекту можуть брати участь надавачі соціальних послуг/їх об’єднання, які мають намір надавати комплексну послугу повністю за рахунок благодійної пожертви (яку надавач самостійно отримав для надання комплексної послуги) та/або власних коштів, зокрема самостійно облаштовувати приміщення для надання комплексної послуги та забезпечувати утримання такого приміщення. Такі надавачі не проходять конкурс, визначений цим Порядком (далі - надавачі поза конкурсом).
Надавач поза конкурсом під час надання комплексної послуги зобов’язаний дотримуватись вимог цього Порядку.
Під час реалізації експериментального проекту надавачі поза конкурсом подають Фонду в електронній формі за адресою, зазначеною на офіційному веб-сайті Фонду:
заяву про надання комплексної соціальної послуги з формування життєстійкості поза конкурсом за примірною формою, затвердженою Мінсоцполітики, із зобов’язанням, що комплексна послуга надаватиметься відповідно до умов надання комплексної послуги, визначених цим Порядком, із зазначенням, що комплексна послуга надаватиметься за власні кошти та/або за рахунок коштів благодійної пожертви;
скановані копії документів, передбачені пунктом 10 цього Порядку.
Фонд протягом п’яти робочих днів проводить перевірку інформації, поданої надавачем поза конкурсом.
Фонд протягом трьох робочих днів в електронній формі надсилає повідомлення:
надавачу поза конкурсом - про відповідність його вимогам до надавача комплексної послуги згідно з поданими документами, передбаченими пунктом 10 цього Порядку;
Мінсоцполітики та відповідному уповноваженому органу - про участь надавача поза конкурсом в експериментальному проекті.
У разі виявлення невідповідності надавача поза конкурсом вимогам до надавача комплексної послуги Фонд протягом трьох робочих днів після проведення перевірки в електронній формі повідомляє надавачеві поза конкурсом про таку невідповідність.
32. Під час реалізації експериментального проекту основними завданнями надавача комплексної послуги є:
планування та координація роботи фахівців;
моніторинг надання комплексної послуги фахівцями;
організація ведення документації з надання комплексної послуги, зокрема забезпечення внесення відомостей про отримувачів комплексної послуги до Реєстру надавачів та отримувачів соціальної послуги;
взаємодія з учасниками експериментального проекту з питань організації надання комплексної послуги в територіальній громаді;
підготовка щомісячної звітності щодо надання комплексної послуги уповноваженим органам Фонду;
забезпечення професійного розвитку та методичної підтримки фахівців;
проведення супервізії для фахівців;
взаємодія з органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, громадськими та благодійними організаціями, іншими установами незалежно від форми власності, волонтерами з питань реалізації експериментального проекту;
підготовка пропозицій щодо змісту, обсягу, порядку надання, форм звітності та обліку комплексної послуги, зокрема оцінювання індивідуальних потреб.
33. Основними завданнями фахівців є:
здійснення заходів, що становлять зміст комплексної послуги відповідно до пункту 34 цього Порядку;
надіслання повідомлення про особу/сім’ю/групу осіб, які перебувають у складних життєвих обставинах, до уповноважених органів надавачів соціальних послуг з метою організації надання їм відповідно до індивідуальних/сімейних потреб соціальних послуг, передбачених Класифікатором соціальних послуг;
ведення документації з надання комплексної послуги, зокрема внесення відомостей про отримувачів комплексної послуги до Реєстру надавачів та отримувачів соціальних послуг.
34. Основні заходи, що становлять зміст комплексної послуги, передбачають:
оцінювання потреби особи/сім’ї/групи осіб (далі Ї отримувач комплексної послуги) у заходах, що становлять зміст комплексної послуги;
інформування отримувача комплексної послуги щодо змісту, умов надання комплексної послуги та з питань соціального захисту, медичних послуг, безоплатної правничої допомоги тощо;
оцінювання потреб отримувача комплексної послуги у соціальних послугах;
визначення дорожньої карти для отримувача комплексної послуги та надання йому допомоги в установленні контактів з фахівцями, службами, організаціями тощо, зокрема з питань отримання інших соціальних, медичних, реабілітаційних та інших послуг, відповідно до його потреб;
консультування отримувача комплексної послуги, зокрема допомога в аналізі життєвої ситуації, визначенні основних проблем, шляхів їх вирішення, складення плану запобігання виникненню складних життєвих обставин;
надання психологічної підтримки/допомоги, зокрема психологічна діагностика, психологічне консультування (індивідуальне, сімейне, групове);
забезпечення формування та розвиток соціальних навичок, умінь, соціальної компетентності отримувача комплексної послуги;
психоедукацію (просвіту з питань психічного здоров’я), зокрема за наявності ознак стресових та травматичних ситуацій, психологічної (психічної) травми, гострих стресових реакцій, гострого стресового розладу (ГСР), посттравматичного стресового розладу (ПТСР), та перенаправлення у випадках, що потребують залучення лікаря для надання медичної допомоги;
надання психологічної підтримки з метою пошуку внутрішніх та зовнішніх особистісних ресурсів, які допомагають підвищити здатність до відновлення психологічного стану та запобігання розвитку постстресових розладів;
надання психологічної допомоги особам у стані дистресу, за наявності ознак психологічної травми, гострих стресових реакцій та гострих стресових розладів, викликаних травматичними подіями;
навчання використанню прийомів емоційного та психологічного розвантаження, релаксаційних технік тощо;
розвиток нових поведінкових моделей адаптації для психологічного відновлення та повноцінного функціонування;
проведення навчання для громадських діячів, волонтерів, представників закладів освіти, охорони здоров’я, соціальної сфери, органів місцевого самоврядування, органів самоорганізації населення (об’єднання співвласників багатоквартирного будинку, комітети самоорганізації населення тощо), жителів територіальної громади за програмами “Основи роботи з травмою та розвиток стресостійкості”, “Надання першої психологічної допомоги”, “Самодопомога +”, “Основи командної взаємодії”, “Універсальний тренінг підтримки психічного здоров’я”, “Запобігання професійному та емоційному вигоранню в колективі”, “Адаптація ветеранів у робочому колективі та цивільному житті”, іншими програмами відповідно до потреб громади / району / регіону;
проведення навчання (лекції, бесіди, тренінги, вистави, акції тощо) основ психічного здоров’я, пошуку інструментів, які допоможуть кожному дбати про свій внутрішній стан, протоколів поведінки в кризових ситуаціях, планування сім’ї, основ догляду за дітьми, основних засад усвідомленого батьківства тощо відповідно до потреби громади/району/регіону;
проведення навчання спеціалістів, які через специфіку трудових або службових обов’язків чи виду виконуваних робіт найчастіше взаємодіють із жителями територіальної громади, та волонтерів, діяльність яких спрямована на підвищення обізнаності та формування навичок жителів територіальної громади щодо реагування на кризові ситуації;
організацію роботи груп самодопомоги та взаємодопомоги, зокрема за принципом “рівний рівному”;
організацію клубів за інтересами в рамках групової форми надання соціально-психологічної допомоги, зокрема просвітницьких та профілактичних батьківських/сімейних клубів;
допомогу у зміцненні/відновленні родинних та соціальних зв’язків, зокрема діагностику порушень взаємовідносин батьків та дітей, у набутті навичок подолання різних ситуацій у повсякденному житті та у вихованні дітей; запобігання виникненню ситуацій, які ведуть до зниження якості сімейного виховання та порушень розвитку дитини; набуття батьками навичок конструктивного виховання;
організацію простору безпеки та розвитку з елементами арт-терапевтичних засобів, ігрової терапії; кризове реагування, екстрену психологічну допомогу, перенаправлення до інших суб’єктів для отримання психологічної допомоги інших рівнів;
координацію волонтерської діяльності, підготовку волонтерів, які надають послуги в громаді;
організацію міждисциплінарного навчання основ командної взаємодії представників суб’єктів, які діють в територіальній громаді та діяльність яких спрямована на забезпечення надання психологічної допомоги;
виявлення потреб вразливих груп населення та бар’єрів, які існують для отримання ними соціальних послуг.
35. Підставами для надання комплексної послуги є:
звернення (усне або письмове) отримувача комплексної послуги;
повідомлення (усне або письмове), отримане від інших суб’єктів, зокрема від будь-кого з жителів/посадових осіб територіальної громади, надавачів соціальних послуг, закладів охорони здоров’я, реабілітаційних закладів;
виявлення потреби у соціальних, медичних, реабілітаційних послугах фахівцем;
необхідність реагування на кризові ситуації та виклики, надзвичайний та/або воєнний стан в громаді/районі/регіоні та/або виконання затвердженої профілактичної програми в територіальній громаді.
Підстави для відмови або припинення надання комплексної послуги застосовуються відповідно до законодавства про організацію надання соціальних послуг.
36. Комплексна послуга може надаватися в такій формі:
індивідуальна - за відсутності інших осіб;
сімейна - разом з особами, що перебувають у родинних стосунках або проживають однією сім’єю;
групова - у групі осіб з іншими отримувачами комплексних послуг.
Надавач комплексної послуги визначає форму надання комплексної послуги - індивідуальну/сімейну та/або групову, а також строк її надання - одноразово, екстрено (кризово) або системно.
37. Для надання комплексної послуги на індивідуальному/сімейному рівні проводиться оцінювання індивідуальних/сімейних потреб отримувача комплексної послуги.
Для надання комплексної послуги на рівні групи проводиться збір та аналіз інформації про потребу групи осіб в отриманні комплексної послуги, її зміст та форму надання із залученням представників підприємства, установи, організації, де отримувачі комплексної послуги навчаються, працюють, перебувають, проживають, а також представників органів місцевого самоврядування.
Надання комплексної послуги у груповій формі може проводитися відповідно до запиту (заяви) громади/району/регіону та/або за зверненням отримувача комплексної послуги, направленням отримувача комплексної послуги від інших суб’єктів, зокрема надавачів соціальних послуг.
На підставі проведеного оцінювання індивідуальних/сімейних/ групових потреб отримувача комплексної послуги фахівець формує перелік рекомендованих заходів комплексної послуги.
38. Строк і періодичність/тривалість надання комплексної послуги у кожному конкретному випадку визначаються індивідуально з урахуванням індивідуальних/сімейних/групових потреб отримувача комплексної послуги.
39. Комплексна послуга надається у приміщенні за місцем розташування надавача комплексної послуги або за місцем розташування закладу, в якому працюють чи навчаються отримувачі комплексної послуги у разі її надання у груповій формі, або за межами приміщення надавача комплексної послуги, зокрема на вулиці, або через Інтернет за допомогою засобів рухомого (мобільного), фіксованого зв’язку.
40. Приміщення, в якому надається комплексна послуга, повинне:
мати не менше ніж два відокремлених місця для першого контакту з отримувачем комплексної послуги, де (у разі потреби) проводиться індивідуальне оцінювання потреб отримувача комплексної послуги; первинне консультування та (у разі потреби) перенаправлення отримувача комплексної послуги з урахуванням потреби;
мати не менше ніж одну кімнату для індивідуального консультування (площею не менш як 12 кв. метрів) та не менше ніж одну кімнату для групової форми роботи (площею не менш як 24 кв. метри та додатково 2 кв. метри на групу, але не менш як 4 кв. метри на одне місце);
мати не менше ніж одну кімнату для проведення занять із дітьми;
мати туалет, санвузол з душовою, сповивальний столик;
відповідати санітарним і протипожежним вимогам, передбаченим законодавством, а також вимогам щодо інклюзивності приміщення, передбаченим Державними будівельними нормами ДБН В.2.2-40:2018 “Будинки і споруди. Інклюзивність будівель і споруд. Основні положення”, стосовно його доступності для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення;
мати захисні споруди цивільного захисту, придатні для укриття отримувачів комплексних послуг та персоналу надавача комплексної послуги і безпечного перебування в них (з урахуванням рекомендацій ДСНС щодо організації укриття в об’єктах фонду захисних споруд цивільного захисту).
41. Контроль за діяльністю надавачів комплексної послуги здійснюється відповідно до законодавства, що регулює здійснення контролю за наданням соціальних послуг.
ПОРЯДОК
використання коштів, передбачених у державному бюджеті для реалізації експериментального проекту із запровадження комплексної соціальної послуги з формування життєстійкості
1. Цей Порядок визначає механізм використання коштів, передбачених у державному бюджеті для реалізації у 2023-2024 роках експериментального проекту із запровадження комплексної соціальної послуги з формування життєстійкості в межах бюджетних асигнувань на відповідний бюджетний період, передбачених за бюджетною програмою 2501370 “Розвиток системи соціальних послуг” (далі - бюджетні кошти).
{Пункт 1 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1352 від 22.12.2023}
2. Головним розпорядником бюджетних коштів, які спрямовуються на оплату вартості комплексної соціальної послуги з формування життєстійкості (далі - комплексна послуга), що надається надавачами соціальних послуг/їх об’єднаннями, які уклали договори про забезпечення надання комплексної соціальної послуги з формування життєстійкості (далі - договір) із Фондом, та відповідальним виконавцем бюджетної програми 2501370 “Розвиток системи соціальних послуг” є Мінсоцполітики. Розпорядником бюджетних коштів нижчого рівня є Фонд соціального захисту осіб з інвалідністю (далі - Фонд).
{Пункт 2 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1352 від 22.12.2023}
3. Фонд відповідно до бюджетних призначень в межах відповідних бюджетних асигнувань укладає окремо з кожним надавачем комплексної послуги, якого визначено переможцем конкурсу для реалізації експериментального проекту (далі - надавачі комплексної послуги), договір відповідно до Порядку реалізації експериментального проекту із запровадження комплексної соціальної послуги з формування життєстійкості, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 3 жовтня 2023 р. № 1049.
4. Фонд здійснює оплату надання комплексної послуги на підставі поданих надавачами комплексної послуги звітів про комплексну послугу, надану у звітному періоді, за формою, затвердженою Мінсоцполітики, відповідно до укладених договорів, шляхом перерахування безготівкових коштів на рахунки надавачів комплексної послуги, зазначені у договорах, в межах помісячних бюджетних асигнувань, передбачених для реалізації експериментального проекту на відповідний бюджетний період, та з урахуванням фактичної вартості комплексної послуги для кожного надавача комплексної послуги, розрахованої відповідно до пунктів 24 і 25 Порядку реалізації експериментального проекту із запровадження комплексної соціальної послуги з формування життєстійкості, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 3 жовтня 2023 р. № 1049.
5. Надавачі комплексної послуги щомісяця до 5 числа подають Фонду звіти про комплексну послугу, надану у звітному періоді, за формою, затвердженою Мінсоцполітики.
6. Фонд узагальнює подані звіти про комплексну послугу, надану у звітному періоді, та подає щомісяця до 10 числа Мінсоцполітики зведений звіт про комплексну послугу.
7. Не допускається спрямування бюджетних коштів на:
оплату послуг, які безпосередньо не пов’язані з наданням комплексної послуги;
фінансування заходів, які здійснюються за рахунок видатків, передбачених іншими бюджетними програмами;
здійснення заходів, метою яких є отримання прибутку.
8. Бухгалтерський облік, відкриття рахунків, реєстрація, облік бюджетних зобов’язань в органах Казначейства, операції, пов’язані з використанням бюджетних коштів, здійснюються в установленому законодавством порядку.
9. Складення та подання фінансової та бюджетної звітності про використання бюджетних коштів, а також контроль за їх цільовим та ефективним витрачанням здійснюються в установленому законодавством порядку.
ЗМІНИ,
що вносяться до Порядку використання коштів державного бюджету для забезпечення соціального захисту громадян, які потрапили у складні життєві обставини
1. Пункт 3 доповнити підпунктом 6 такого змісту:
“6) щодо напряму, зазначеного у підпункті 121 пункту 4 цього Порядку, - Фонд соціального захисту осіб з інвалідністю.”.
2. Пункт 4 доповнити підпунктом 121 такого змісту:
“121) реалізацію експериментального проекту із запровадження комплексної соціальної послуги з формування життєстійкості відповідно до Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті, для реалізації експериментального проекту із запровадження комплексної соціальної послуги з формування життєстійкості, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 3 жовтня 2023 р. № 1049;”.
3. Пункт 5 доповнити підпунктом 61 такого змісту:
“61) Мінсоцполітики за напрямом, визначеним підпунктом 121 пункту 4 цього Порядку, - на підставі поданого Фондом соціального захисту осіб з інвалідністю зведеного звіту про комплексну соціальну послугу з формування життєстійкості, надану у звітному періоді, спрямовує Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю бюджетні кошти;”.